سرطان مثانه

سرطان مثانه از علائم تا درمان

ادرار مواد زائد مایعی است که توسط 2 کلیه ساخته می شود و سپس از طریق 2 لوله به نام حالب به مثانه منتقل می شود. هنگام ادرار کردن، عضلات مثانه منقبض می شوند و ادرار از طریق لوله ای به نام مجرای ادرار از مثانه خارج می شود. شما تا کنون چیزی از سرطان مثانه شنیده‌اید؟ این نوع از سرطان در مردان شایع‌تر است، مردان 4 برابر بیش‌تر از زنان به این بیماری مبتلا می‌شوند. هر چه سن افراد بالاتر رود، احتمال ابتلا بیش‌تر خواهد شد و در میان گروه سنی ۷۵ تا ۸۴ سال بیش‌تر دیده می‌شود. در این مقاله با ما همراه باشید تا با این بیماری بیشتر آشنا شوید.


بیشتر بخوانید، بیشتر بدانید: یائسگی زودرس در زنان


علل

سرطان مثانه زمانی رخ می‌دهد که سلول‌های داخل مثانه شروع به رشد غیرعادی می‌کنند؛ این سلول‌ها دچار جهش‌هایی می‌شوند که موجب می‌شود به جای اینکه در حالتی سازمان‌یافته و منظم رشد کرده و تقسیم شوند، به صورت لجام‌گسیخته و خارج از کنترل رشد کنند و دچار مرگ نشوند. این سلول‌های غیرعادی یک تومور را ایجاد می‌کنند.

  • استعمال دخانیات و سایر روش‌های مصرف تنباکو
  • قرارگیری در معرض مواد شیمیایی، به خصوص داشتن شغلی که مستلزم قرارگیری در معرض این مواد است.
  • داشتن سابقه‌ٔ قرارگیری در معرض تشعشعات
  • تحریک مزمن سلول‌های پوشاننده‌ٔ مثانه
  • آلودگی‌های انگلی

علت سرطان مثانه همیشه هم مشخص نیست و بعضی از افرادِ مبتلا هیچ ریسک‌فاکتور آشکاری ندارند.


این محتوای مفید را هم دنبال کنید: درباره سرطان پروستات بدانید


انواع سرطان مثانه

سه نوع سرطان مثانه وجود دارد:

سلول انتقالی

سرطان سلول انتقالی رایج ترین نوع سرطان مثانه است. این در سلول های انتقالی در لایه داخلی مثانه شروع می شود. سلول های انتقالی سلول هایی هستند که هنگام کشیده شدن بافت بدون آسیب دیدن تغییر شکل می دهند.

این مطلب را بخوانید
انواع بیماری‌های لثه چیست؟ + بررسی علائم بیماری های لثه و راههای درمان آنها

سلول سنگفرشی

سرطان سلول سنگفرشی یک سرطان نادر در ایالات متحده است.

سرطان مثانه

این بیماری از آنجا شروع می شود که سلول های سنگفرشی نازک و مسطح پس از عفونت طولانی مدت یا تحریک مثانه در مثانه تشکیل می شود.

آدنوکارسینوم

آدنوکارسینوما نیز یک سرطان نادر در ایالات متحده است. این بیماری از زمانی شروع می شود که سلول های غده ای در مثانه پس از تحریک طولانی مدت و التهاب مثانه تشکیل می شود. سلول های غده ای غدد ترشح کننده مخاط در بدن را تشکیل می دهند.


درباره‌ی بیماری پسوریازیس چه می‌دانید؟


سرطان مثانه چگونه منتشر می‌شود؟

دیواره‌ی مثانه متشکل از لایه‌های زیادی است که خود از سلول‌های مختلفی تشکیل شده اند. بیش‌تر سرطان‌ها در لایه‌ی اپیتلیوم انتقالی که قسمت داخلی مثانه را می‌پوشاند آغاز می‌شود، به این نوع سرطان کارسینوم سلول انتقالی گفته می‌شود.

سرطان مثانه

زمانی که سرطان در دیگر لایه‌ها منتشر شود، وخیم‌تر می‌شود. با گذشت زمان حتی احتمال سرایت سرطان به بافت‌های اطراف مثانه هم وجود دارد. امکان انتشار سرطان در گره‌های لنفی نزدیک مثانه، استخوان‌ کبد، ریه‌ها و دیگر اندام‌های بدن هم وجود دارد. اما در نوع تهاجمی غیر عضلانی تومور به بیرون از مثانه منتشر نمی‌شود. 

علائم سرطان مثانه

برخی از مبتلایان علایم خاصی را تجربه می‌کنند و گروهی دیگر از آن‌ها هیچ نشانه‌ی مشخصی دال بر بیماری ندارند. بیمار باید به پزشک متخصص اورولوژیست مراجعه کند، این پزشک متخصص بیماری‌های مجاری ادراری و سیستم تولید مثلی مردان است. 

علائم سرطان مثانه عبارتند از:

  • هماچوری (خون در ادرار) – رایج‌ترین علامت بیماری، بدون درد 
  • تکرر ادرار و ادرار ناگهانی 
  • درد در هنگام دفع ادرار 
خون در ادرار و سرطان مثانه

وجود خون در ادرار علامت مشخص سرطان مثانه بوده و اغلب بدون درد است. خون در ادرار اغلب با چشم غیر مسلح دیده نمی‌شود. اما اگر خون در ادرار با چشم غیر مسلح دیده شد، باید هر چه سریع‌تر به پزشک مراجعه کرد. حتی اگر وجود خون در ادرار موقتی بوده باشد، باید حتماً توسط پزشک بررسی شود. 

این مطلب را بخوانید
آشنایی با کامپوزیت دندان + بررسی مزایا و معایب آن

اما وجود خون در ادرار اغلب  به معنی ابتلا به سرطان نیست. گاهی به دلیل عفونت و یا سنگ کلیه، هماچوری رخ می‌دهد. از طرفی مقدار کمی خون در ادرار برای برخی افراد طبیعی است. 


برای مطالعه بیشتر: از بیماری سوزاک چه می‌دانید؟


پیشگیری از سرطان مثانه

با وجود اینکه هیچ راه تضمین‌شده‌ای برای پیشگری از ابتلا به سرطان مثانه وجود ندارد، ولی شما می‌توانید در جهت کاهش خطر ابتلا به آن اقداماتی انجام دهید؛ برای نمونه:

  • دخانیات مصرف نکنید: عدم استعمال دخانیات به این معنی است که مواد شیمیایی عامل سرطان که در دخانیات وجود دارند، در مثانه‌ٔ شما تجمع پیدا نمی‌کنند. اگر دخانیات مصرف نمی‌کنید، همین رویه را ادامه دهید؛ در غیر این صورت با پزشک خود راجع به برنامه‌ای برای ترک استعمال دخانیات صحبت کنید.
  • در رابطه با مواد شیمیایی احتیاط به خرج دهید: اگر با مواد شیمیایی سر و کار دارید، تمام نکات ایمنی را رعایت کنید تا در معرض آن‌ها قرار نگیرید.
  • میوه‌ها و سبزیجات گوناگون مصرف کنید: رژیمی غذایی غنی از انواع مختلف میوه‌ها و سبزیجات رنگارنگ داشته باشید. آنتی‌اکسیدان موجود در این مواد می‌تواند از خطر ابتلا به سرطان بکاهد.

شاید این مطلب همب ریاتان جالب باشد: همه چیز درباره سنگ کلیه


درمان سرطان مثانه

درمان سرطان مثانه در صورت تشخیص زود هنگام به خوبی انجام پذیر می باشد. بیماران مبتلا به سرطان مثانه برای درمان می توانند راه های مختلفی را انتخاب کنند. شیمی درمانی، جراحی، اشعه درمانی و… از راه های مختلف درمانی سرطان مثانه است. گاها بسته به نظر پزشک این راه ها به صورت ترکیبی استفاده می شوند.

این مطلب را بخوانید
درباره تالاسمی بیشتر بدانید

جراحی در سرطان مثانه

یکی از رایج ترین راه های درمانی برای سرطان مثانه جراحی می باشد. نوع جراحی بستگی به مرحله تومور و نظر پزشک معالج دارد. انواع روش هایی که برای جراحی استفاده می شوند.

جراحی سرطان مثانه

شامل برش از طریق پیشابراه، برداشتن تمام مثانه، برداشتن بخشی از مثانه می باشند.

درمان بیولوژیک

در این شیوه درمانگر سعی می‌کند با افزایش قدرت ایمنی و دفاعی بدن خود بیمار، با سرطان مقابله کند (ایمیون تراپی). این روش بیشتر در مراحل ابتدایی مثانه استفاده می شود. هنگامی که سرطان هنوز از غشای مثانه به داخل تر نفوذ نکرده است. در ایمیون تراپی سیستم ایمنی توسط یک ترکیب از باکتری های ضعیف شده تحریک می شود. تا علیه تومور فعالیت کند. این روش نسبتا جدید تر بوده و کمتر از روش های دیگر رواج دارد.

شیمی درمانی

شیمی درمانی استفاده از داروها و مواد شیمیایی برای از بین بردن سلول های سرطانی است. در هر شیمی درمانی معمولا چندین نوع دارو تجویز می شود. در مراحل اولیه سرطان مثانه داروهای مایع خاصی به طور مستقیم از طریق سوند به مثانه وارد می شوند. این دارو ها برای چند ساعت داخل مثانه باقی می مانند.

در صورتی که سرطان پیشرفت کرده باشد و از طریق رگ های خونی و لنفاوی در بدن پخش شده باشد. (متاستاز). شکل درمان متفاوت است. در این حالت از داروهایی استفاده می شود که به رگ های خونی تزریق می شود و در سراسر بدن پخش می شود.

پرتو درمانی

این روش توسط دستگاه های پرتو درمانی و با تاباندن اشعه به ناحیه تومور انجام می شود. این شیوه درمانی به دو روش پرتو درمانی داخلی و پرتو درمانی خارجی می تواند انجام شود.

پرتو درمانی سرطان مثانه

در روش خارجی از دستگاه هایی استفاده می شود که از بیرون بدن را مورد تابش قرار می دهند. اما در روش داخلی پزشک مخازن کوچکی از مواد پرتوزا را وارد مثانه می کند. تا سلول های توموری از داخل در معرض تابش اشعه قرار بگیرند.

این مطلب را بخوانید
حرکت ورزشی برای درمان کمر درد (تمرینات ویلیام)

سخن پایانی

در این مطلب درباره سرطان مثانه خواندیم. یادتان باشد که تشخیص بیماری در مراحل اولیه بسیار اهمیت دارد. این کار به پزشک کمک میکند تا همه مراحل بیماری را بهتر شناسایی کرده و بهترین درمان برای آن را به کار گیرد. امید است این مطلب برایتان مفید بوده باشد. شما هم نظرات و تجربیات خود را در کامنت با ما به اتشراک بگذارید.

پیشنهاد ما به شما

عفونت دندان

عفونت دندان چیست؟ + بررسی علائم و روش های درمان عفونت دندان با ویدیو

آبسه دندان یا عفونت دندان حفره‌ای چرکی است که در اثر عفونت باکتریایی ایجاد می‌شود. …

دیدگاهتان را بنویسید