کلاژن

درباره ی کلاژن چه می دانید؟

بدن ما با افزایش سن به تدریج کلاژن کمتری تولید می کند. از طرف دیگر تولید این ماده به دلیل قرار گرفتن بیش از حد در معرض نور خورشید، سیگار کشیدن، الکل زیاد ، کمبود خواب و عدم ورزش نیز کاهش می یابد. در این شرایط فیبرهای کلاژن آسیب می بینند و ضخامت و استحکام آنها کاهش می یابد و منجر به ایجاد چین و چروک در سطح پوست می شود. اگر شما هم به سلامت پوست و بدن خوت اهمیت می دهید، با خواندن ادامه ی مطلب در مورد این ماده مفید و منابع غنی آن مطلع خواهید شد.


جهت آگاهی: سیر تا پیاز لوازم آرایش طبیعی


کلاژن و فواید آن

کلاژن فراوان ترین پروتئین در بدن است. ساختار فیبر مانند آن برای ساخت بافت همبند استفاده می شود. همانطور که از نام آن مشخص است، این نوع بافت، سایر بافت ها را به هم متصل می کند و جزء اصلی استخوان، پوست، ماهیچه ها، تاندون ها و غضروف است. کلاژن کمک می کند، تا بافت ها قوی و انعطاف پذیر شوند و در مقابل کشش مقاومت کنند.

جذب این پروتئین فواید بسیاری دارد که در ادامه به برخی از آن ها اشاره خواهیم کرد. تمامی این مزایا برگرفته از تحقیقات مختلف و مشاهده نتایج می باشد:

سلامتی پوست

کلاژن می تواند سلامت پوست را بهبود دهد زیرا یکی از اجزای اصلی سازنده پوست می باشد. این ماده در کیفیت بافت پوست تاثیر به سزایی دارد. همچنین خاصیت ارتجاعی و رطوبت پوست را افزایش می دهد.


درباره ی  ماسک زردچوبه چه می دانید؟

این مطلب را بخوانید
مراقبت های قبل از عمل کاشت مو: راهنمایی برای حالت بهتر موها

جلوگیری از پیری پوست

با افزایش سن، میزان تولید کلاژن در بدن کاهش می یابد. به همین علت پوست خشک شده و چین و چروک ها ظاهر می شوند. با گذر زمان بهتر است مصرف مکمل های این پروتئین در کنار وعده های غذایی گنجانده شود. این مکمل ها روند پیری پوست را کند می کنند.

جلوگیری از پیری پوست

با مصرف مکمل حاوی 2.5 الی 5 گرم در طول 8 هفته تفاوت ایجاد شده کاملا قابل مشاهده می باشد.

تحریک به تولید پروتئین

مصرف کلاژن پوست را تحریک به تولید پروتئین های دیگری مانند الاستین و فیبریلین می کند که به ساختار پوست بهبود می بخشند. در بعضی موارد مشاهده شده که این ماده مانع از بروز آکنه می گردد.


بیشتر بخوانید، بیشتر بدانید: ورزش درمانی “آینده ای بهتر برای بدن”


کمک به مفاصل و جلوگیری از پوکی استخوان

مصرف کلاژن به تسکین درد مفاصل کمک می کند. این پروتئین یکپارچگی غضروف را حفظ می نماید. هرچه سطح آن در بدن کاهش یابد خطر ابتلا به اختلالات مرتبط با مفاصل بیشتر می شود. وجود کلاژن کافی در بدن پوکی استخوان را به تاخیر می اندازد. مصرف مکملی حاوی 10 گرم از این ماده به مدت دو سال به مفاصل آرامش می دهد و درد آن ها را آرام می کند. مصرف این پروتئین به ورزشکاران نیز توصیه می شود.

کلاژن و مو

یکی دیگر از خواص مهم کلاژن تاثیر آن بر روی داشتن موهایی سالم و زیبا می باشد.این ماده منجر به تولید اسید آمینه سازنده موها می گردد. مو از پروتئین کراتین تشکیل شده است. آمینواسیدها به تولید کراتین کمک می کنند و در نهایت کلاژن نیز آمینواسیدها را می سازد. به طور کلی بدن با دریافت هرگونه پروتئین آن را می کشند و به آمینواسید تبدیل می کند تا پروتئین های مورد نیاز خود را مجددا تولید کند.

این مطلب را بخوانید
جدیدترین رنگ لنز چشم

کلاژن از آسیب ها و بیماری هایی که فولیکول موها را تحت تاثیر قرار می دهد جلوگیری می کند. زیرا در نقش یک آنتی اکسیدان با رادیکال های آزاد موجود در اطراف فرد مبارزه می کند و از  فولیکول ها محافظت می نماید. میزان نقش آنتی اکسیدانی این ماده در بدن نامشخص است اما با این حال چنین کاربردی دارد. یکی از دلایلی که به مرور زمان موها نازک تر شده و دیگر قدرت قبل را ندارند کاهش این پروتئین در سطح پوست (جایگاه قرارگیری فولیکول ها) است. بنابراین با ترمیم پوست سر، ریزش مو نیز متوقف می شود.

کلاژن و مو

در موارد اندکی مشاهده شده که افزایش کلاژن روند سفید شدن موها را کند کرده باشد و این موضوع به دلیل خاصیت آنتی اکسیدانی آن اتفاق می افتد.


شاید این مطلب هم برایتان جالب باشد: با بیماری اسکیزوفرنی بیشتر آشنا شوید


عوامل موثر در کاهش کلاژن

فاکتور هایی که در کاهش و یا از بین رفتن کلاژن پوست نقش دارند:   

  • افزایش سن: هر چه سن بالاتر می رود بدن کلاژن کمتر و با کیفیت پایین تری تولید می کند که باعث کم شدن استحکام و انعطاف پذیری پوست می شود. سرعت این فرآیند نیز بستگی به ژنتیک فرد دارد.
  • عوامل محیطی: مثل قرار گرفتن در معرض اشعه های UV و هوای آلوده که سرعت پیری پوست را افزایش می دهند.
  • رژیم غذایی غلط: استفاده ی زیاد از شکر و کربوهیدرات های تصفیه شده مانند آرد سفید باعث کاهش کلاژن بدن می شوند چرا که در توانایی کلاژن در ترمیم خود تداخل ایجاد می کنند.
  • سبک زندگی نادرست:  برای مثال سیگار کشیدن باعث تاخیر در ترمیم زخم های پوستی می شود و یکی از عوامل ایجاد کننده ی چین و چروک است.
این مطلب را بخوانید
طب سوزنی صورت چیست و نقش طب سوزنی صورت در جوانسازی + بررسی فواید و کاربرد طب سوزنی

همه ی این عوامل هم چنین با تشکیل رادیکال های آزاد سرعت تجزیه ی کلاژن را افزایش می دهند. البته بعضی اختلالات خود ایمنی مانند بیماری لوپوس نیز کلاژن بدن را کاهش می دهند.

مواد غذایی ضروری

خوراکی هایی که برای ساخت کلاژن ضروری هستند :

  • پرولین: سفیده تخم مرغ، جوانه گندم، لبنیات، کلم، مارچوبه و قارچ حاوی آمینو اسید پرولین هستند.
  • گلایسین: پوست مرغ و ژلاتین منابعی غنی از آمینو اسید گلایسین می باشند.
  • مس: مس که در فعال کردن آنزیم واکنش ساخت کلاژن نقش دارد در دانه کنجد، پودر کاکائو و عدس یافت می شود.
  • ویتامین C: ویتامین C که در انواع مرکبات و سبزی ها وجود دارد، در کنار هیالورونیک اسید از مواد ضروری برای ساخت کلاژن در بدن است.
خوراکی برای ساخت کلاژن

به علاوه مصرف پروتئین های با کیفیت و حاوی آمینو اسید های ضروری که در گوشت قرمز، مرغ، غذاهای دریایی، لبنیات و حبوبات وجود دارند نیز در ساخت کلاژن اهمیت دارند.


این محتوای مفید را هم دنبال کنید: سیر تا پیاز ادینوفاژی + اگر بلع دردناک دارید بخوانید!


سخن پایانی

در این نوشته در مورد کلاژن سخن گفتیم. جالب است بدانید بیشتر تحقیقات در مورد مکمل های کلاژن مربوط به سلامت مفاصل و پوست است. مطالعات انسانی وجود ندارد، اما برخی از کارآزمایی‌های تصادفی‌سازی و کنترل‌شده نشان داده‌اند که مکمل‌های کلاژن خاصیت ارتجاعی پوست را بهبود می‌بخشند.
آزمایش‌های دیگر نشان داده‌اند که مکمل‌ها می‌توانند تحرک مفاصل را بهبود بخشند و درد مفاصل مانند آرتروز را کاهش دهند. کلاژن حدود 60 درصد از غضروف را تشکیل می دهد، بافتی بسیار سفت که استخوان ها را احاطه کرده و آنها را از شوک حرکات شدید محافظت می کند. بنابراین تجزیه کلاژن می تواند منجر به از دست دادن غضروف و مشکلات مفصلی شود.

این مطلب را بخوانید
بهترین مارک ریمل ۲۰۲4 کدام است؟

امید است این مطلب برایتان مفید بوده باشد. شما هم نظرات و تجربیات خود را در کامنت با ما به اشتراک بگذارید.

پیشنهاد ما به شما

هزینه روکش دندان

روکش دندان چیست؟ + معرفی انواع روکش های دندان همراه با عکس + بهترین نوع روکش دندان کدام است؟

تاج یا روکش دندان یک مفهوم جدید و روشی کاربردی در ترمیم دندان های آسیب …

دیدگاهتان را بنویسید