لوازم آرایش طبیعی

سیر تا پیاز لوازم آرایش طبیعی

انسان‌هایی که در گذشته‌های دور می‌زیستند،  برای زیباترشدن با استفاده از مواد و ترکیبات موجود در طبیعت، خود را به شیوه‌های مختلف آرایش می‌کردند. اما متأسفانه با گذشت زمان، مواد و لوازم آرایش تغییر کرده و به تدریج ماهیت شیمیایی به خود گرفتند. امروزه تشخیص لوازم آرایشی طبیعی از شیمیایی، کار آسانی نیست. جهت آگاهی بیشتر در این مقوله ادامه ی مطلب را حتما مطالعه فرمایید.


بیشتر بخوانید، بیشتر بدانید: ماسک زردچوبه حکیم پوست شما


لوازم آرایش ارگانیک یا طبیعی چیست؟

لوازم آرایشی طبیعی آن دسته از لوازم و محصولات آرایشی هستند که در ترکیب آن‌ها خبری از مواد سمی نیست. عمچنین در استفاده از این لوازم آرایش گیاهی می‌توان حفاظت بهتری از پوست و دیگر اجزای صورت به عمل آورد. در نظر داشته باشید که در ساخت لوازم آرایش ارگانیک نیز لزوما تمام مواد تشکیل‌دهنده فرمولاسیون طبیعی و گیاهی نیستند.

همین اندازه که:

  • یک یا 2 ماده اولیه از ساخت یک محصول آرایشی طبیعی و ارگانیک باشد
  • از مواد سمی چون سرب در آن‌ها استفاده نشده باشد

ارگانیک بودن آن تائید می‌شود.

نکات مثبت لوازم آرایش طبیعی

لوازم آرایش طبیعی دارای مزایای بسیاری است که در ادامه به برخی از آنها اشاره می کنیم.

لوازم آرایش طبیعی و طبیعت

انواع لوازم آرایشی با پایه نفت هستند. همچنین دارای ترکیباتی مانند آلمینیوم ، نفت ، مواد سرب دار هستند. این مورد باعث افزایش حفاری ها و سرعت گرفتن تخریب محیط زیست می شوند.در تمام لوازم ضد تعریق آلمینیوم وجود دارد که از معادن استخراج می شود و از دلایل ابتلای زنان به سرطان سینه و آلزایمر هستند . استفاده از لوازم آرایشی گیاهی و بدون آلومینیوم از آسیب به محیط زیست و ابتلا به بیماری های خطرناک جلوگیری می کند.

این مطلب را بخوانید
معجزات روغن جوانه گندم بر زیبایی

جهت آگاهی: ورزش درمانی “آینده ای بهتر برای بدن”


آسیب به پوست

استفاده از برخی انواع لوازم آرایشی به علت دارا بودن مواد شیمیایی در بلندمدت به پوست آسیب می رسانند و باعث واکنش آلرژیک در پوست می شوند .

آسیب به پوست

اما لوازم آرایش گیاهی و ارگانیک سبب از بین رفتن آلودگی های روی پوست و بهبود وضعیت پوست می شوند.

لوازم آرایش طبیعی و بیماری

در انواع لوازم آرایشی عطرهایی وجود دارد که بیشتر ترکیبات آن ها شیمیایی است. این عطرهای شیمیایی و ساختگی با گذاشتن اثرات سمی روی بدن فرد را مبتلا به بیماری هایی چون سرطان، آلرژی و اختلالات سیستم عصبی می کند. همچنین استفاده از آنها در دوران بارداری روی جنین اثر می گذارد.

لوازم آرایشی گیاهی دارای عطرهای صد در صد طبیعی هستند. این یعنی باعث ابتلا به بیماری نمی شوند. همچنین آسیبی به پوست وارد نمی کنند بلکه می تواند برای پوست و مو مفید هم می باشند.

لطافت پوست

در کرم پودرهای گیاهی ترکیباتی مانند روغن کاکائوو آنتی اکسیدان هایی وجود دارند که سبب افزایش انعطاف پذیری و نرمی پوست می شوند و پوست را نرم و لطیف می کنند.


شاید این مطلب هم برایتان جالب باشد:  با بیماری اسکیزوفرنی بیشتر آشنا شوید


شفافیت پوست

موادی که روی پوست شما را می پوشاند به تدریج جذب پوست می شود. اگر این مواد دارای روغن ها و مواد مفید باشند ، موجب افزایش شفافیت پوست می شوند.

جوانسازی پوست

روغن کاکائو و اسیدهای چرب مفید موجود در لوازم آرایشی گیاهی از پوست محافظت کرده و باعث جوان کردن پوست می شود. همچنین لوازم آرایشی تهیه شده از مواد طبیعی دارای ویتامین سی هستند و از پوست در برابر اشعه های مضر خورشید محافظت می کند و سبب سلامت و جوانی پوست می شود . پس در طول تابستان که شدت تابش خورشید بیشتر است از این لوازم آرایش استفاده نمایید.

این مطلب را بخوانید
انواع لنز چشم

لوازم آرایش طبیعی و شادابی پوست

در انواع لوازم آرایشی ارگانیک مواد معدنی طبیعی مانند اکسید تیتانیوم، اکسید زینک و … به کار رفته و استفاده از این مواد می توانند شادابی پوست را افزایش دهند.


درباره ی ادینوفاژی چه می دانید؟


کدام محصولات مناسب هستند؟

از آن‌جا که برندهای متفاوتی هستند که لوازم آرایش طبیعی تولید می‌کنند، مهم است که بسته‌بندی محصولات را بررسی کنید.

برچسب لوازم آرایش طبیعی

به واژه‌ها و برچسب‌ها و علائمی که بر روی محصولات وجود دارد دقت کنید تا بهترین محصول را برای نیازهای خود پیدا کنید:

  • USDA Organic (ارگانیک با گواهی یو‌اس‌ای‌دی): محصولی که دارای نشان USDA هستند، دارای گواهی USDA و 100 درصد از مواد ارگانیک تهیه شده‌اند. وجود برچسب Organic (ارگانیک) به این معنی است که آن محصول حداقل حاوی 95 درصد مواد ارگانیک است. اما برچسب made with organic ingredients (تهیه شده با مواد ارگانیک) به معنای این است که آن محصول حاوی حداقل 70 درصد مواد ارگانیک است.
  • Fragrance-free (فاقد عطر): به دنبال لوازم آرایش بدون رایحه‌های مصنوعی باشید. از مصرف محصولات با عنوان unscented (بدون بو) نیز خودداری کنید زیرا در این محصولات معمولا برای این‌که بوی نامطلوب سایر ترکیبات را از بین ببرند از مواد شیمیایی استفاده می‌کنند.
  • Synthetic ingredients (ترکیبات شیمیایی): بیشتر محصولات طبیعی باید فاقد پارابن، فرمالدئید و فتالات باشند.
  • Possible allergens (مواد آلرژی‌زا احتمالی): حتی محصولات طبیعی نیز می‌توانند باعث تحریک پوست و واکنش‌های آلرژیک شوند. بسته‌بندی محصول را بررسی کرده و دقت کنید که نسبت به ترکیبات آن محصول حساسیت نداشته باشید.
  • Cruelty-free ( بدون تست حیوانی): این برچسب به این معنی است که آن محصول و ترکیبات آن بر روی حیوانات تست نشده است و این یعنی برای اطمینان از ایمنی محصول، آزمایش‌های گوناگون و سختی بر روی آن انجام گرفته است.  همچنین اگر مدافع حقوق حیوانات هستید، به دنبال محصولاتی باشید که برچسب Cruelty-free و لوگویی به شکل خرگوش بر روی بسته‌بندی آن‌ها وجود داشته باشد.
این مطلب را بخوانید
هر آنچه که باید درباره نشاسته و خواص آن بدانید + معرفی انواع ماسک نشاسته ذرت برای چروک، چاقی و لک صورت

این محتوای مفید را هم دنبال کنید: درباره‌‌ی زخم پای دیابتی بیشتر بخوانید


سخن پایانی

در این نوشته در مورد لوازم آرایش طبیعی و نکات مهم در خرید آنها سخن گفتیم. هیچ لوازم آرایشی حتی نوع طبیعی آن به طور دقیق کنترل نمی‌شوند. سازمان غذا و دارو (FDA)، شرکت‌ها را ملزم به استفاده از ترکیبات خاص و رعایت دقیق استانداردها نمی‌کند در نتیجه این بر عهده تولیدکنندگان است که از ایمنی محصولات خود اطمینان حاصل کنند.

خطرات شرکت های تولیدکننده

همچنین واژه natural یا طبیعی نیز تعریف قانونی ندارد، بنابراین یک برند می‌تواند محصولات خود را براساس تعریف خود نام‌گذاری کند. این بدان معنی است که هر محصولی که با عنوان طبیعی و یا پاک در بازار عرضه می‌شود می تواند حاوی مقدار کمی مواد مصنوعی و مضر نیز باشد. بنابراین بسیار مهم است که در مورد برندها تحقیق کنید و موقع خرید، برچسب روی محصولات را بررسی کنید.

امید است این مطلب برایتان مفید بوده باشد. شما هم نظرات و تجربیات خود را در کامنت با ما به اشتراک بگذارید.

پیشنهاد ما به شما

تینت لب چیست؟ و چه تفاوتی با رژلب دارد؟

تینت لب چیست؟ و چه تفاوتی با رژلب دارد؟

داشتن لب های خوشرنگ و زیبا آرزوی هر خانمی است. استفاده از تینت لب باکیفیت …

دیدگاهتان را بنویسید