وزوز گوش

همه چیز در مورد وزوز گوش

وزوز گوش با شیوع بیشتر از یک نفر در هر ۱۰ تا ۱۵ نفر از جمعیت دنیا، از شایع ترین اختلالات مزمنی است که می تواند به علل مختلفی رخ دهد. آیا شما هم تا کنون به وزوز گوش دچار شده‌اید؟ فکر می‌کنید علت این اختلال آزاردهنده چه می‌تواند باشد؟ در این مقاله تا پایان همراه ما باشید تا با این عارضه بیشتر آشنا شوید.


فهرست مطالب:


بیشتر بخوانید، بیشتر بدانید: “روماتیسم مفصلی” التهابی دردناک


نشانه‌های وزوز گوش کدامند؟

وزوز گوش شامل شنیدن صداهای آزاردهنده‌ای است که وجود خارجی ندارند. علائم عبارتند از:

  • زنگ زدن
  • صدای خرخر و غرش
  • صدای باد در گوش و هیس هیس
  • کلیک کردن

این صداهای خیالی ممکن است از یک غرش ریز و کم به یک صدای بلند تغییر کند. ممکن است در یک یا هر دو گوش وجود داشته باشد و حتی در فواصل منظم، قطع و وصل شود یا به طور دائمی وجود داشته باشد. در بعضی موارد صدا به قدری بلند است که می تواند در تمرکز کردن یا شنیدن صداهای واقعی تداخل ایجاد کند.


شاید این مطلب هم برایتان جالب باشد: آنچه درباره ی مراقبت از موی رنگ شده باید بدانید


علل ایجاد وزوز گوش‌

در مورد علت وزوز گوش، دلایل زیادی ذکر می شود. اما حقیقت این است که علت اصلی وزوز در بسیاری از موارد مشخص نیست. به طور کلی وزوز زمانی بروز پیدا می کند که سلول ها و نورون های مغز، فعالیت اضافی پیدا می کنند. موارد زیر تعدادی از دلایل رایج برای آن هستند:

  • فشار خون بالا یا پایین، تومور، دیابت، مشکلات تیروئید، آسیب به سر و گردن، آنتی بیوتیک ها، آرامش بخش‌ها و آسپیرین نیز باعث وزوز گوش می شوند.
  • افزایش سن (افراد بالای ۶۵ سال). در این افراد، دیواره عروق سخت می شود و در نتیجه عروقی که حلزون گوش را تغذیه می‌کنند، تنگ شده و سبب کم‌خونی در قسمتی از حلزون می‌شوند که این خود عاملی برای ایجاد وزوز است.
  • قرار گرفتن در معرض صداهای بلند برای مدتی طولانی
  • تجمع جرم در گوش
وزوز گوش
  • سفتی استخوانچه‌های گوش میانی و چسبندگی آن‌ها
  • برخی از داروها نظیر سالیسیلات‌ها، ایبوپروفن، ایندومتاسین، فلزات سنگین مانند ارسنیک، کینین و بعضی از ضد افسردگی‌ها
  • آسیب حلزون گوش و عصب زوج هشتم مغزی
  • تومورهای عصب شنوایی
  • آلودگی‌های صوتی در محیط‌ های کار و زندگی
این مطلب را بخوانید
افتادگی پلک چیست و به چه علت ایجاد می‌شود؟ + معرفی تمام روش های رفع افتادگی پلک بدون عمل جراحی

این محتوای مفید را هم دنبال کنید: “درد قاعدگی” ازعلل تا درمان


داروهایی که می‌توانند وزوز گوش را در پی داشته باشند

تعدادی از داروها ممکن است موجب ایجاد یا تشدید صدا در گوش مانند صدای باد در گوش شوند. به طور کلی، دوز بالای این داروها، این مشکل را بدتر می‌کند. اغلب سر و صدای ناخواسته هنگامی که استفاده از این داروها را متوقف کنید از بین می‌رود. داروهای شناخته شده‌ی موثر در ایجاد یا تشدید آن عبارتند از:

  • آنتی بیوتیک‌ها، از جمله پلی میکسین بی، اریترومایسین، وانکومایسین و نئومایسین
  • داروهای ضد سرطان شامل مکلورتامین و وین کریستین
  • داروهای ادرار آور (دیورتیک ها) مانند بومتانید، اتاکرینیک اسید یا فروزماید
  • داروی کویینین که برای درمان مالاریا یا سایر بیماری‌ها استفاده می‌شود.
  • بعضی از داروهای ضد افسردگی ممکن است موجب این مشکل شود.
  • آسپرین در دوزهای غیر رایج بالا (معمولا ۱۲عدد و یا بیشتر در روز)

جهت آگاهی: درباره خشکی چشم چه می‌دانید؟


انواع وزوز گوش

۱. وزوز ذهنی: وزوزی که فقط خود فرد می شنود و شایعترین نوع وزوز گوش است. ممکن است در اثر بروز مشکل در گوش خارجی، میانی یا داخلی رخ دهد. همچنین اگر اعصاب شنوایی یا بخشی از مغز که سیگنال های عصبی را به عنوان صدا تفسیر می کند (مسیر شنوایی) دچار مشکل شود، این عارضه رخ می دهد.

وزوز گوش

۲. وزوز عینی: در این حالت، وقتی پزشک متخصص گوش و حلق و بینی شما را معاینه می کند، او هم میتواند صدای وزوز را بشنود. این نوع نادر وزوز گوش در اثر اختلال در عروق، بروز مشکل در استخوان گوش میانی یا انقباضات عضلانی رخ می دهد.

این مطلب را بخوانید
کاشت مو

درباره‌ی سنگ کلیه چه می‌دانید؟


روش‌های درمانی برای وزوز گوش

 وزوز گوش علامتی است که ممکن است نشان دهنده بیماری یا اختلالی دیگر باشد. به همین دلیل در موارد وزوز همواره بایستی علت اصلی را برطرف نمود. با این حال هنگامی که پس از بررسی ها، علتی برای وزوز یافت نشود یا به صورت مزمن درآید، راه درمانی برای هر فرد متفاوت خواهد بود.

1- درمان وزوز گوش با سمعک

سمعک باعث می شود که اصوات محیط بلندتر شده و راحت تر شنیده شود. تجربه نشان داده است که استفاده از سمعک سبب می شود که فرد در گفتگو با دیگران و یا گوش دادن به موسیقی دلخواه خود تا حد بسیار کم تری متوجه وزوز شود. بسیاری از افرادی که دچار کم‌شنوایی یا وزوز می‌شوند، با استفاده از سمعک، می‌توانند قدرت شنوایی عادی خود را به‌دست آورند. زیرا سمعک، صدایی که فرد می‌خواهد بشنود را تقویت و به منحرف کردن مغز از صداهای ناخواسته کمک می‌کند. بسیاری از سمعک‌های مدرن نیز دارای ویژگی‌هایی برای حذف صدای وزوز گوش و برای پنهان کردن دیگر صداهای ناخواسته هستند.

تحقیقات حاکی از آن است که تاثیر سمعک بر وزوز گوش بسیار بالا بوده و 60 درصد از بیمارانی که با این مشکل مواجه شده‌ بودند با این روش وزوز خود را تسکین داده‌اند.

وزوز گوش

توجه کنید که حدود 20 درصد از جمعیت بزرگسال در هر مقطع زمانی، با نوعی از کم‌شنوایی مواجه می‌شوند. اما در این میان، وزوز یکی از شایع‌ترین مشکلات شنوایی است که برخی افراد به آن بی‌توجهی می‌کنند. درحالی‌که با برخی درمان‌ها و مراقبت‌های ساده، می‌توان به‌راحتی مشکل را برطرف کرد.

این مطلب را بخوانید
شناخت مراحل پوسیدگی دندان + مسبب پوسیدگی دندان چیست؟

استفاده از سمعک برای وزوز گوش یک نقطه شروع عالی برای کسانی است که دچار کم‌شنوایی و وزوز هستند. زیرا این افراد صدا را به‌خوبی نمی‌شنوند و تقویت صدای بیرونی گوش، آنها را از شر صداهای داخلی و وزوزگونه رهایی می‌بخشد. البته، استفاده از سمعک ممکن است برای برخی افراد نیز نتیجه بخش نباشد. در این شرایط، استفاده از سمعک باید با دوره‌های درمان و بازآموزی ترکیب شود تا نتیجه مطلوبی به‌دست آید.

2- وسیله تولیدکننده صوت رقابتی به نام ماسکر

در واقع وزوز گوش در محیط های آرام و ساکت اندکی آزاردهنده تر هستند. ماسکرها ابزارهای الکترونیکی شبیه به سمعک هستند. آن‌ها روی گوش قرار گرفته و به صورت دائمی با شدت کم و باند فرکانسی وسیع، شروع به تولید صورت می کنند. این امر سبب می شود که صدای وزوز تا حد بسیار کمی برای شخص کم شود. تاثیر استفاده از ماسکر در حدی است که بسیاری از افراد استفاده کننده از ماسکر، اثر آن حتی چند ساعت پس از آن را شگفت انگیز توصیف می کنند.

3- دارو درمانی

داروها اگرچه سبب بهبود نسبی وزوز گوش می شوند، با این حال نبایستی از عوارض جانبی آن ها نیز فراموش کرد.

4- بازدرمانی برای وزوز گوش‌

از جمله روش هایی است که در برخی موارد به شدت موثر واقع گردیده است. در واقع بازدرمانی همان استفاده توام از ماسکر(پوشاننده) و مشاوره به صورت هم زمان است. در این روش، بیماران ماسکر را به مدت 1 تا 2 سال به صورت هر روز 8 ساعت استفاده می کنند. پس از آن فرد یاد می گیرد که چگونه از فکر کردن به وزوز دوری نماید. اگرچه این روش در مدت زمانی نسبتا طولانی انجام می شود، با این حال بسیاری از آن ابراز رضایت می نمایند.

این مطلب را بخوانید
جراحی ماموپلاستی چیست؟ + دلایل انجام ماموپلاستی چیست؟

5- تمرکز و آرامش اصلی‌ترین درمان وزوز گوش

اولین اصلی است که ما به بیماران دچار وزوز گوش یاد آور می شویم. در حقیقت تمرکز و آرامش سبب کنترل عضلات و عروق شده و شدت وزوز را در اغلب افراد کاهش می دهد.


برای مطالعه بیشتر: سرطان مثانه از علائم تا درمان



چگونه از وزوز گوش جلوگیری نماییم؟

متاسفانه جلوگیری از این عارضه کار ساده‌ای نیست و در بیشتر موارد نمی‌توان از آن پیشگیری کرد. اما رعایت برخی موارد احتیاطی می‌تواند به جلوگیری از آن کمک کند.

  1. از محافظ شنوایی استفاده کنید: تا جای ممکن از محیط‌هایی با صدای زیاد دوری کنید. صدای زیاد به اعصاب گوش آسیب وارد کرده و باعث صدا در گوش و کم‌شنوایی می‌شود. اگر به‌خاطر شغل خود مجبور هستید، در مکان‌هایی با صدای زیاد باشید، حتما از محافظ شنوایی استفاده کنید.
  2. صدای موسیقی را کم کنید: هنگام استفاده از هدفون موزیک را با صدای بلند گوش ندهید. این کار باعث آسیب به گوش می‌شود.
  3. مراقب سلامت قلب و عروق خود باشید: وزوز و صدا در گوش گاهی مرتبط با چاقی و اختلالات عروق خونی است. با ورزش منظم و تغذیه سالم می‌توان به سلامت رگ‌های خونی کمک کرد.
  4. الکل، کافئین و نیکوتین را محدود کنید: مصرف زیاد این مواد، جریان خون را دچار مشکل می‌کند و باعث ایجاد مشکلاتی در گوش می‌شوند. 

حتما بخوانید: ورزش هوازی “راه افزایش سلامت بدن”


سخن پایانی

در این مطلب درباره وزوز گوش خواندیم. یادتان باشد قرار گرفتن در معرض صدای بلند به مرور زمان به اعصاب گوش آسیب می زند و منجر به از دست دادن شنوایی و وزوز گوش می شود. اگر از اره برقی استفاده می کنید، آهنگساز هستید، در صنعتی کار می کنید که با ماشین آلات پر سروصدا سر و کار دارید یا از سلاح گرم (به خصوص تپانچه یا تفنگ ساچمه ای) استفاده می کنید، همیشه از محافظ گوش استفاده کنید. امید است این مطلب برایتان مفید باشد. شما هم نظرات و تجربیات خود را در کامنت با ما به اشتراک بگذارید.

این مطلب را بخوانید
معرفی برترین برندهای تولید کننده تجهیزات و مواد دندانپزشکی و پزشکی

سوالات متداول

آیا درمان جراحی برای وزوز گوش وجود دارد؟

بسیاری از بیماران می پرسند که آیا قطع عصب شنوایی باعث قطع صدای وزوز آن ها می شود یا نه؟ توجه داشته باشید که ایجاد ناشنوایی دائمی، روش مطمئنی برای درمان وزوز نیست؛ در واقع در بسیاری از موارد بعد از قطع عصب، صدای وزوز تنها صدایی هست که فرد می شنود!

آیا وزوز گوش در جوانان شایع است؟

به‌طورکلی این مشکل در میان افراد در حال افزایش است. اما در جوانان رشد بیشتری داشته است. جالب است بدانید طی تحقیق که در بلژیک انجام شد، از هر ۵ نوجوان یک نفر صدای وزوز در گوش خود می‌شنود. این موضوع به علت شرکت در کنسرت‌ها، جشن‌ها و شنیدن صدای موسیقی با صدای بلند است. همچنین استفاده مداوم از هندزفری نیز یکی از دلایل اصلی این مشکل است.

چه مواردی باعث تشدید وزوز می شوند؟

1- مواجهه با صدا های بلند
2- کافئین موجود در چای، قهوه، شکلات و برخی از نوشابه ها
3- اثرات عروقی نیکوتین سیگار
4- داروهایی مثل آسپرین، کینین، برخی آنتی بیوتیک ها
5- استرس

کمبود چه ویتامینی باعث وزوز گوش می‌شود؟

کمبود دو نوع ویتامین D و B12 می‌تواند به ایجاد صدا در گوش کمک کنند. ویتامین B12 به ایجاد میلین که پوشش محافظ اعصاب است، کمک می‌کند. کمبود آن باعث تحریک و اختلال عملکرد اعصاب گوش می‌شود. ویتامین D نیز به سلامت استخوان‌ها کمک کرده و کمبود آن می‌تواند به استخوان گوش داخلی فشار وارد کند.

پیشنهاد ما به شما

انواع شربت های تب بر کودکان را بشناسید

تب در کودکان پدیده‌ای شایع و محتمل است که معمولا در هنگام بیماری یا تزریق …

دیدگاهتان را بنویسید