آیا دریافت بورسیه تحصیلی کانادا امکان پذیر است؟

یکی از راه‌هایی که دانشجویان بین‌المللی در کانادا می‌توانند هزینهٔ تحصیل خود را پوشش دهند، دریافت بورسیهٔ تحصیلی یا انواع کمک‌هزینهٔ تحصیلی است.

بورسیه (Bursary) و کمک‌هزینه‌های تحصیلی برای دانشجویان بین‌المللی که مایل به تحصیل در کانادا هستند، محدود و بسیار رقابتی است. بیش‌تر کمک‌هزینه‌های تحصیلی در مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری در دسترس است.

بورسیه‌ها عمدتاً بر مبنای نیاز مالی به دانشجوها اعطا می‌شوند اما ممکن است الزامات آکادمیک (داشتن پیشرفت تحصیلی و سوابق آکادمیک برجسته‌) نیز داشته باشند.

برای درخواست بورسیه باید از طریق وب‌سایت دانشگاه مقصد اقدام کرد. درخواست برای برخی از بورسیه‌ها الزامی است اما بعضی دیگر به‌صورت خودکار اعطا می‌شوند. هر دانشجو فرصت دارد فقط یک‌بار از شرایط بورسیه استفاده کند.

آشنایی با بورسیه و کمک‌هزینه‌های تحصیلی در کانادا

در کانادا دانشجوها به سه روش می‌توانند هزینه‌های تحصیل را تأمین کنند:

  • دریافت بورسیه (Bursaries)؛
  • دریافت اسکالرشیپ (Scholarships)؛
  • دریافت گرنت (Grants).

هر یک از این سه کمک‌هزینۀ تحصیلی شرایط متفاوتی دارند. وجه تشابه آن‌ها در این است که هیچ کدام بازپرداخت ندارند.

بورسیه (Bursary) به دانشجوهایی تعلق می‌یابد که در شرایط اقتصادی نامساعدی هستند و بدون بورسیهٔ دانشگاهی نمی‌توانند تحصیلات خود را ادامه بدهند.

اسکالرشیپ (Scholarship) نوعی دیگر از بورسیه است. این کمک‌هزینهٔ تحصیلی بر طبق شایستگی علمی، پیشرفت تحصیلی، مهارت ورزشی یا داشتن استعدادهای دیگر از طرف دانشگاه، اسپانسر یا موسسهٔ آموزشی اعطا می‌شود.

میزان اسکالرشیپ بر اساس معیارهای گوناگون بررسی می‌شود. اسکالرشیپ‌ها عموماً مختص مقاطع تحصیلات تکمیلی هستند و به دو صورت پرداخت شهریه و هزینهٔ اضافی برای پوشش سایر هزینه‌های زندگی هستند.

گرنت (Grant)، هدیه یا کمک مالی بلاعوض است که توسط خود دانشگاه اعطا می‌شود. این کمک‌هزینه، بودجه‌ای است که معمولاً برای اهداف خاص مثل کارهای تحقیقاتی و پژوهشی داده می‌شود.

این مطلب را بخوانید
دو راه ارزان برای واردات از چین

انواع بورسیه تحصیلی کانادا

بورسیه تحصیلی کانادا – بورسیه‌های دولتی

·       فلوشیپ فوق دکتری (Banting Postdoctoral Fellowship)

این بورسیهٔ تحصیلی مختص دانشجویان بین‌المللی و ممتاز مقطع دکتری است. ارزش این بورسیهٔ تحصیلی سالانه هفتاد هزار دلار (با مالیات) است. بورسیهٔ تحصیل فلوشیپ فوق دکتری (Banting) به مدت دو سال و برای تحقیق در مقطع فوق دکتری در عرصه‌های سلامت، علوم طبیعی، علوم اجتماعی و انسانی اعطا می‌شود.

این بورسیۀ تحصیلی قابل‌تجدید نیست.

هدف از اهدای بورسیهٔ تحصیلی فلوشیپ فوق دکتری (Banting)، جذب و حفظ استعدادهای برتر کانادایی و بین‌المللی فوق دکتری است.

·      بورس تحصیلی مقطع فوق‌لیسانس (Canada Graduate Scholorship-Master Program)

این کمک‌هزینهٔ تحصیلی که به‌اختصار «CGSM» خوانده می‌شود، به دانشجویان کانادایی مقطع کارشناسی ارشد و حتی دکتری دانشگاه‌های کانادا تعلق می‌یابد. این بورس تحصیلی توسط سه‌ارگان مهم کانادا یعنی، موسسهٔ تحقیقاتی بهداشت کانادا (CIHR)، شورای تحقیقات علوم طبیعی و مهندسی کانادا (NSERC) و شورای تحقیقات علوم انسانی و اجتماعی کانادا (SSHRC) مدیریت می‌شود.

ارزش این بورسیهٔ تحصیلی کانادا چیزی معادل ۱۷۵۰۰ دلار کانادا است. یکی از شرایط اولیهٔ درخواست بورسیهٔ تحصیلی (CGSM)، داشتن امتیاز شهروندی کانادا یا اخذ اقامت دائم کانادا است. اعتبار این بورسیهٔ تحصیلی دوازده ماه است؛ البته، ناگفته نماند که غیرقابل تمدید است.

·      بورسیه جوایز تحقیقاتی (IDRC Research Awards)

این بورسیهٔ تحصیلی مختص دانشجوهای خارجی کشورهای درحال‌توسعهٔ جنوب شرقی آسیا (کشورهای عضو ASEAN) است. بورسیهٔ جوایز تحقیقاتی به دانشجوهای مقاطع تحقیقاتی فوق‌لیسانس و دکتری که دریکی از دانشگاه‌های کانادا مشغول به تحصیل هستند، اعطا می‌شود.

این بورسیهٔ تحصیلی متأسفانه شامل حال دانشجویان ایرانی نمی‌شود.

·      بورسیه تحصیلات تکمیلی (NSERC)

این کمک‌هزینهٔ تحصیلی به دانشجوهای ممتاز رشته‌های علوم طبیعی یا مهندسی در مقاطع ارشد و دکتری اعطا می‌شود. این بورسیه از طرف سازمان NSERC تأمین مالی می‌شود.

این مطلب را بخوانید
خروپف، از مزاحمت تا خطر مرگ ! علت و درمان خروپف با محصولات هوپنوس

·      بورسیه تحصیلات تکمیلی (Vanier)

این بورس تحصیلی نیز مختص دانشجوهای بین‌المللی مقطع دکتری است. مدت‌زمان این بورس تحصیل سه سال و مبلغ آن سالانه پنجاه‌هزار دلار است. بورسیهٔ تحصیلی ونیر هرسال به دویست‌نفره از دانشجوهایی که قصد دارند در دانشگاه‌های تورنتو، بریتیش کلمبیا، واترلو، آلبرتا و صد دانشگاه دیگر کانادا در مقطع دکتری تحصیل کنند، اختصاص می‌یابد.شرایط مهم دریافت بورس تحصیل (Vanier) در کانادا:

داشتن رزومهٔ تحصیلی قوی (اثبات مهارت‌های رهبری، توانایی در پژوهش) و داشتن نمرات تحصیلی عالی در رشته‌های مهندسی، علوم طبیعی، سلامت، علوم اجتماعی یا انسانی مقطع کارشناسی ارشد.

  • ثبت‌نام در مقطع دکتری دریکی از دانشگاه‌های کانادا شانس دریافت بورس تحصیلی (Vanier) را افزایش می‌دهد.
  • متقاضیان از ماه جولای تا نوامبر فرصت دارند یکی از دانشگاه‌ها را انتخاب و مدارک خود را ارسال کنند.
  • این بورس تحصیلی غیرقابل تمدید است.
  • ددلاین ارسال مدارک و ثبت درخواست، اول نوامبر است.
  • جواب درخواست بورس تحصیلی تا اواخر مارچ به ایمیل متقاضیان ارسال می‌شود.
  • شروع پروسهٔ پرداخت‌ها از اول می تا اول سپتامبر یا ژانویه است.

·      بورس تحصیلات تکمیلی (Ontario)

این کمک‌‌هزینهٔ تحصیلی توسط استان انتاریو کانادا و به دانشجویان کارشناسی ارشد و دکتری اعطا می‌شود.

شرایط و مدارک لازم برای دریافت این بورسیهٔ تحصیلی شامل موارد زیر است:

  • داشتن ویزای تحصیلی و تحصیل دریکی از دانشگاه‌های استان انتاریو؛
  • کسب حداقل معدل ۱۶ در آخرین دورهٔ تحصیلی؛
  • ارائهٔ ریزنمرات دورهٔ متوسطه به بعد؛
  • رزومهٔ تحصیلی قوی.

·      بورسیه تحصیلی (Trillium) انتاریو

بورس تحصیل (Trillium) انتاریو به دانشجوهای ممتازی که قصد دارند در مقطع دکتری در استان انتاریو تحصیل کنند اعطا می‌شود. تعداد بورسیهٔ تحصیلی (Trillium) انتاریو بسیار محدود و سالانه به مبلغ چهل‌هزار دلار است. گفتنی است که این بورس تحصیلی تا سه سال قابل تمدید است.

این مطلب را بخوانید
برای یک‌بار هم که شده این ویلاهای رامسر را اجاره کنید تا در ذهنتان ماندگار شوند

نحوه دریافت بورس تحصیلی کانادا

  • بورسیه تحصیلی کانادا در مقطع کارشناسی
  • بورسیه تحصیلی کانادا در مقطع کارشناسی ارشد
  • بورسیه تحصیلی کانادا در مقطع دکترا

فرایند و نحوهٔ دریافت بورس تحصیلی کانادا با توجه به نوع آن (دولتی، غیردولتی و دانشگاهی)، شرایط تحصیلی و شرایط کلی متقاضی می‌تواند متغیر باشد.

دانشجوهای بین‌المللی که متقاضی دریافت بورسیهٔ تحصیلی کانادا هستند، باید ابتدا با توجه به مقطع تحصیلی مدنظر خود، به تحقیق و بررسی انواع کمک‌هزینه‌های تحصیلی و به بقیه‌ی امکانات مالی موجود در کانادا بپردازند. سپس از طریق مکاتبهٔ ایمیلی و یا اطلاعات درج‌شده در وب‌سایت رسمی دانشگاه‌های گوناگون کانادا، نسبت به شرایط و الزامات کمک‌هزینه‌های تحصیلی مختص دانشجوهای خارجی اطلاعات کافی کسب کنند.

در مرحلهٔ آخر، اگر واجد شرایط دریافت بورسیهٔ تحصیلی بودند، می‌توانند فرم درخواست بورسیهٔ تحصیلی کانادا را تکمیل و مدارک لازم را به دانشگاه مقصد ارسال کنند.

بورسیه تحصیلی کانادا – بورسیه‌های غیردولتی

از بورسیه‌های تحصیلی غیردولتی کانادا می‌توانیم به کمک‌‌هزینهٔ تحصیلی اکولوژی (Anne Vallee) و اسکالرشیپ و فلوشیپ (Trudeau) اشاره‌کنیم. خب، شاید از خودتان بپرسید که هرکدام از این بورس‌های تحصیلی چه ویژگی‌ها و شرایطی دارند.

اجازه بدهید اول با بورسیهٔ تحصیلی Anne Vallee شروع کنیم.

·       بورسیه تحصیلی (Anne Vallee)

این بورس تحصیلی مختص دانشجویان بین‌المللی در حال تحصیل در مقطع فوق‌لیسانس و دکتری تحقیقات جانوری دانشگاه‌های معتبر کبک و بریتیش کلمبیا است.

متقاضیان از آوریل تا سپتامبر فرصت دارند یکی از دانشگاه‌ها را انتخاب و مدارک و درخواست خود را ارسال کنند.

ددلاین ارسال مدارک و درخواست‌ها، ۲۰ سپتامبر است. اواسط مارچ جواب درخواست بورس تحصیلی به ایمیل متقاضیان ارسال می‌شود. شروع پروسهٔ پرداخت‌ها از آوریل تا اکتبر است.

این مطلب را بخوانید
سوء هاضمه چیست و راه های درمان آن چگونه است؟ + علائم سوء هاضمه چیست؟

·       اسکالرشیپ و فلوشیپ (Trudeau)

این بورسیه در اختیار دانشجوهای خارجی (دانشجویان کشورهای درحال‌توسعه ارجحیت دارند) که قصد دارند در رشته‌های علوم انسانی یا اجتماعی مقطع دکتری تحصیل کنند یا دانشجوی تمام‌وقت سال اول/ دوم این رشته‌ها هستند اعطا می‌شود.

این بورس تحصیلی بسیار محدود و مبلغ آن سالانه شصت‌هزاری دلار و به مدت سه سال است. شرایط دریافت آن عبارت است از:

  • دانشجوی سال اول یا دوم دکتری در رشتهٔ علوم اجتماعی یا انسانی؛
  • انجام تحقیق و پژوهش دریکی از حوزه‌های حقوق بشر، مسئولیت‌پذیری شهروندی، کانادا در جهان، مردم و محیط‌زیست طبیعی.

بورسیه تحصیلی کانادا – بورسیه‌های دانشگاهی

·       کمک‌هزینه دستیار تحقیق (Research Assistant)

کمک‌هزینهٔ تحصیلی RA در دانشگاه‌هایی که بیش‌تر جنبهٔ پژوهشی دارند، مرسوم است. این نوع کمک‌هزینه در قبال تحقیق و به‌واسطهٔ انجام امور پژوهشی از طرف استاد به دانشجو پرداخت می‌شود.

در این نوع فاند اولویت با دانشجوهای مقطع دکتری است اما دانشجویان کارشناسی ارشد نیز می‌توانند با برقراری ارتباط صحیح و اصولی با اساتید و داشتن سابقهٔ پژوهشی کافی برای اخذ سمت دستیار پژوهشی شانس زیادی داشته باشند.

·       کمک‌هزینه دستیار آموزش (Teaching Assistant)

معمولاً هر استادی به‌غیراز برگزاری کلاس‌ها، فعالیت‌های دیگری هم دارد که باید انجام بدهد. بیش‌تر اساتید برای حضور در کلاس‌ها، دستیار انتخاب می‌کنند. از وظایف دستیار آموزش می‌توان به تصحیح برگه، تدریس درس آزمایشگاهی، برگزاری امتحان و جلسهٔ رفع اشکال اشاره کرد.

بسیار خب همراهان گرامی اگر هنوزدر مورد بورسیه تحصیلی کانادا سوالی دارید، می‌توانید از مشاوران مجرب ما در اسمارت اپلای کمک بگیرید. ویا اینکه میتوانید از سرچ هوشمند اسمارت اپلای استفاده کنید.

این مطلب را بخوانید
هم فیلم ببین ، هم آلمانی یاد بگیر …

منبع این مطلب

پیشنهاد ما به شما

آشنایی با سانتریفیوژ آزمایشگاهی و کاربرد و قیمت آن

سانتریفیوژ دستگاهی است که با به کارگیری نیروی گریز از مرکز، جداسازی مواد در آزمایشگاه‌ها …

دیدگاهتان را بنویسید