نماد سایت مجله پزشکی – سلامت ایران مدیسن نیوز

بایدها و نبایدهای دوران قاعدگی

بایدها و نبایدهای قاعدگی

پریود شدن و خونریزی واژنی یک اتفاق معمول زندگی زنان است که هر ماه یک بار رخ می‌دهد. از سن بلوغ (معمولا ۱۱ تا ۱۴ سالگی) تا سن یائسگی (معمولا ۵۱) هر ماه بدن شما برای باردار شدن خود را آماده می‌کند. دیواره اطراف رحم ضخیم‌تر می‌شود و تخمک ازتخمدان رها می‌‌شود در رحم رشد می‌‌یابد. در دوران قاعدگی با توجه به تغییرات هورمونی و شرایطی که دارید برخی کارها را نباید انجام بدهید. بدین ترتیب وضعیت روحی و جسمی بهتری خواهید داشت. آیا شما با این اصول آشنایی دارید؟ در این مقاله همراه ما باشید تا با نکاتی مهم در مورد بهداشت قاعدگی بیشتر آشنا شوید.


برای مطالعه بیشتر: عسل، معجزه‌ای برای ورزشکاران


انواع وسایل بهداشتی دوران قاعدگی

استفاده از وسایل بهداشت قاعدگی بستگی به انتخاب فردی، پذیرش فرهنگی، وضعیت اقتصادی و میزان دسترسی برای خرید دارد. علاوه بر امکانات اولیه بهداشتی باید دسترسی به پاک کننده‌ها و جاذب‌های قاعدگی فراهم شود.

پدهای بهداشتی تجاری

دسترسی به این پدها آسان است و تقریبا در همه جا پیدا می‌شوند. این پدها گران‌اند و باعث آلوده شدن محیط زیست می‌شوند.

پارچه استفاده شده در آن‎ها کاملا طبیعی نیست و ممکن است دارای آفت کش باشد.

پدهای پارچه‌ای قابل شستشو و چند بار مصرف

این وسایل دارای داوم بیشتری‌اند، اما باید به طور بهداشتی شسته و در آفتاب خشک شوند. نور خورشید یک استریل کننده طبیعی است و میکروب‌های موجود را از بین می‌برد. این وسایل قابل استفاده مجدد و مقرون به صرفه‌اند و همچنین برای محیط زیست خطر کمتری ایجاد می‌کنند. برای پیشگیری از آلودگی باید در جای خشک و تمیز نگه داری شوند

تامپون‌ها

تامپون‌ها وسایلی هستند که از مواد نرم تشکیل شده و داخل واژن قرار می‌گیرند تا خون را قبل از خارج شدن از واژن جذب کنند. قیمت این تامپون‌ها بالا است و قابل بازیافت در طبیعت هم نیستند. امروزه تامپون‌های اسفنجی نسبت به تامپون‌های مصنوعی در دسترس‌اند و برای محیط زیست جایگزین بهتری محسوب می‌شوند. 

کاپ‌های قاعدگی

  ظاهر کاپ‌های قاعدگی شبیه فنجان و از جنس سیلیکون هستند که باعث می‎شود به راحتی تا خورده و داخل واژن قرار گیرد. بسته به میزان خونریزی بین 12-6 ساعت می‌توانند در داخل واژن باقی بمانند. 

بنابراین کمتر نیاز به تعویض دارند. کاپ‌های قاعدگی قابل استفاده مجدد‌ند و عارضه کمتری برای محیط زیست در پی خواهند داشت.

تامپون‌های چند بار مصرف

این‌ها تامپون‌هایی‌اند که قابل شستشو بوده و از الیاف طبیعی مانند پنبه، پشم، بامبو و کنف تهیه شده‌اند. این وسایل نیز وارد واژن شده و خون را جذب می‌کنند.


این مطلب مفید را هم از دست ندهید: معجزه سرکه سیب برای پوست و موی شما


بایدهای دوران قاعدگی


درباره‌ی ورزش یوگا چه می‌دانید؟


 در سرما کیسه آب گرم را فراموش نکنید

معمولا در ماه‌های سرد سال، دوران قاعدگی طولانی‌تر و دردناک‌تر می‌شود.

برای برطرف‌کردن درد می‌توانید کیسه آب گرمی را روی شکم خود قرار دهید تا با تسهیل و روان کردن جریان خون، شدت درد را کاهش دهید.


بیشتر بخوانید، بیشتر بدانید: درمان‌های خانگی برای کاهش درد قاعدگی


PMS را بشناسید

بعضی از زنان در دوران قاعدگی دچار نوسانات خلقی می‌شوند. نوسانات خلقی دوران قاعدگی را سندرم پیش از قاعدگی (Pre-menstrual Syndrome – PMS) می‌نامند. تغییرات خلقی شدید پیش از قاعدگی، در طول قاعدگی و پس از آن، از علائم این سندرم است. مصرف مواد غذایی سالم در برطرف‌کردن این تغییرات خلقی نقش زیادی دارد. در این میان، مصرف نخود، ماست سویا، شیر، برنج قهوه‌ای، عدس و سایر حبوبات بسیار مهم است؛ زیرا در برطرف‌کردن عدم تعادل هورمونی مؤثر هستند. چای گیاه شاه‌پسند نیز دمنوش ضداضطرابی است که در کنترل‌کردن نوسانات خلقی سندرم پیش از قاعدگی مؤثر است.


شاید این مطلب هم برایتان جالب باشد: یائسگی زودرس در زنان


کارهای ممنوعه در دوران قاعدگی

غذاهای پر شکر

غذاهایی که حاوی قندهای تصفیه شده هستند پتانسیل افزایش شدید قند خون در جریان خون را دارند.

بنابراین مصرف کیک, شیرینی, غلات صبحانه, پاستا, نان سفید و آرد سفید را محدود کنید.

در طول قاعدگی الکل مصرف نکنید

چون الکل کل سیستم بدنیتان را بی آب می کند و باعث درد بیشتر می شود و همچنین می تواند موجب قطع جریان خون نرمال در دوره های قاعدگیتان شود.

ورزش سنگین انجام ندهید

فعالیت های فیزیکی شدید به ویژه با مصرف کالری بسیار پایین ممکن است باعث قاعدگی شدید شود. در پزشکی به عنوان آمنوره شناخته می شود. این شرایط اغلب در دوندگان زن و آن هایی که زیاد ورزش می کنند, مانند ژیمناستیک, باله و اسکیت رخ می دهد. زنانی که آمنوره دارند, سطح انرژی پایینی پیدا می کنند.

مرکز کنترل مغز، هیپوتالاموس ترشح هورمون ها و آزاد سازی آنها را سرکوب می کند.عملکرد نرمال تخمدان قطعاً تغییر خواهد کرد. ممکن است تخمدان ها نتوانند تخمک بالغی را برای لقاح آزاد کنند و در نتیجه باعث اتفاق نیفتادن چرخه های قاعدگی می شوند.

لبنیات را در قاعدگی با حساسیت خاصی مصرف کنید

محصولات لبنی مانند شیر و ماست که دارای ترکیبات مختلفی مثل اسید آراشیدونیک هستند، باید قطع شوند. زیرا می توانند موجب درد در قسمت پایینی شکم شوند. بنابراین بهتر است قبل از شروع دوره تان, از لبنیات دوری کنید. 


جهت آگاهی بیشتر: اصولی ساده برای زیبایی پوست شما


سخن پایانی

در این نوشتار درباره اصول بهداشتی و غذایی دوران قاعدگی سخن گفتیم. فهمیدیم که تعریف بهداشت قاعدگی، استفاده از وسایل بهداشتی جمع‌آوری خون، آب و شوینده برای تمیز کردن بدن و داشتن دسترسی به امکانات دفع زباله‌های قاعدگی با حفظ حریم خصوصی است. شما هم نظرات و تجربیات خود را در کامنت با ما به اشتراک بگذارید.

خروج از نسخه موبایل