بیماری بورسیت

هر آنچه درباره بیماری بورسیت نمی‌دانید

بورس یا کیسه سینوویال، کیسه‌ای لیفی است. بورس حاوی مایع سینوویال است که بین دو بافت مجاور هم قرارمی‌گیرد و باعث تسهیل حرکات آن‌ها نسبت به یکدیگر می‌گردد. یک بورس ممکن است میان استخوان و پوست یا دو ماهیچه واقع شود. گاهی بین تاندون عضلات و استخوان قرار می‌گیرد. مایع بورس باعث لغزندگی سطوح بافتی کنار هم می‌گردد و با کاهش اصطکاک، حرکات بافت‌ها را نسبت به یکدیگر آسان می‌کند. اما حالا سوال این است که بیماری بورسیت چیست؟ در این مقاله تا پایان با ما همراه باشید تا اطلاعات جامعی درباره این بیماری بدست آورید.

بیماری بورسیت چیست؟

بورسیت وضعیت دردناکی است که بعلت تحریک و یا ایجاد التهاب در بورس، ایجاد می شود . در هنگام التهاب، خونرسانی به ناحیه مبتلا افزایش می یاید که باعث ایجاد درد و تورم می گردد . معمولا بورسیت در اطراف مفاصل شانه­، آرنج، لگن و یا زانو اتفاق می­افتد، اگرچه در سایر مناطق مانند اطراف پاشنه و هم چنین قاعده انگشت شست پا نیز مشاهده می شود.


برای مطالعه بیشتر: درباره‌‌ی آب درمانی چه می‌دانید؟


نشانه‌های معمول بیماری بورسیت

  • حساسیت یا درد
  • حرارت
  • سرخی
  • تورم
  • سفتی، سختی
  • حرکت محدود.

برخی از علائم به خصوص حساسیت یا درد ناشی از بورسیت ممکن است صبح‌ها یا بعد از ورزش یا فعالیت شدید پدیدار شود.


شاید این مطلب هم برایتان جالب باشد: “دیابت نوع 2” علل، درمان و پیشگیری


دلایل ابتلا به بورسیت

برخی از علل بورسیت عبارتند از:

ضربه خوردن و تروما

وارد آمدن ضربه به بورس باعث بروز بورسیت التهابی ناشی از آسیب‌دیدگی‌های مکرر یا ضربه مستقیم می‌شود.
• بورسیت مزمن: شایع‌ترین علت ابتلا به بورسیت مزمن، ضربات جزئی است که ممکن است به بورس شانه (ساب دلتوئید) به دلیل انجام حرکات مکرر مانند پرتاب توپ بیسبال است. یک مثال دیگر در مورد بورسیت مزمن، بورسیت کشک زانو (در جلوی زانو) است که به دلیل زانو زدن طولانی مدت یا مکرر روی سطوح سخت یا سایش زانو به زمین یا فرش ایجاد می‌شود.

عوامل ابتلا به بورسیت


• بورسیت حاد: ضربه مستقیم (مانند خوردن تصادفی و ناگهانی زانو به میز) می‌تواند باعث نشت خون در بورس شود. این ضربه باعث بروز التهاب دردناک و تورم می‌شود.

این مطلب را بخوانید
معرفی روش‌های پرشدن صورت فوری + بهترین ویتامین برای چاقی صورت کدام است؟

بیماری‌های روماتیسمی

افراد مبتلا به برخی بیماری‌های روماتیسمی مانند نقرس نیز ممکن است به دلیل تجمع کریستال‌ها دچار بورسیت شوند. زمانی که کریستال‌ها در بورس شکل می‌گیرند، باعث التهاب و در نتیجه ابتلا به بورسیت می‌شوند.

عفونت عاملی خطرناک برای بورسیت

بورسی که نزدیک به سطح پوست باشد بیشتر در معرض ابتلا به بیماری عفونت‌های باکتریایی به نام بورسیت عفونی است. عموماً باکتری‌های استافیلوکوس آرئوس یا استافیلوکوس اپیدرمیس باعث ابتلا به بورسیت عفونی یا سپتیک می‌شوند. افراد مبتلا به دیابت، برخی بیماری‌های کلیوی و افرادی که سیستم ایمنی بدن آنها به دلیل مصرف برخی داروهای کورتیزونی (درمان‌های استروئیدی) ضعیف شده است و آنهایی که روی بورس دچار زخم هستند بیشتر در معرض ابتلا به بورسیت عفونی یا سپتیک هستند. حدود 85 درصد از بیماران مبتلا به بورسیت سپتیک را مردان تشکیل می‌دهند.


عوامل افزاینده احتمال ابتلا به بیماری بورسیت

بیماری بورسیت در هر شخصی رخ می‌دهد ولی خطر ابتلای برخی افراد به این بیماری بیش‌تر است: 

  • سن: با افزایش سن این بیماری شایع‌تر است 
  • شغل و علاقه‌مندی: اگر فرد شغلی داشته باشد که مستلزم انجام یک سری حرکات تکرار شونده و یا وارد کردن فشار روی بورس‌ها باشد، خطر بروز بورسیت افزایش پیدا می‌کند. کاشی کاران، باغبانان، نقاشان ساختمان و نوازندگان بیش‌تر از سایر افراد در معرض این بیماری هستند. 
عوامل خطرزا برای بورسیت
  • دیگر بیماری‌ها: بیماری‌های خاصی همچون روماتیسم مفصلی، نقرس، دیابت خطر ابتلای افراد به این بیماری را افزایش خواهد داد. اگر فرد دچار اضافه وزن باشد هم خطر بروز بورسیت در مفصل ران و زانو افزایش می‌یابد.

درباره‌ی آلرژی غذایی و علل آن چه می‌دانید؟

این مطلب را بخوانید
آشنایی با مشکلات جنسی زنان + علائم و علل مشکلات جنسی زنان چیست؟

روش‌های تشخیص بیماری

اغلب بیماری بورسیت بعد از معاینه و گرفتن شرح حال بیمار قابل تشخیص خواهد بود. ولی روش‌های تشخیصی دیگری هم به تشخیص آن کمک می‌کند. این روش‌ها شامل:

  • روش‌های تشخیصی تصویری: رادیولوژی اشعه ایکس لزوماً منجر به تشخیص بیماری نمی‌شود، ولی کمک می‌کند تا سایر عوامل احتمالی حس ناخوشایند فرد، کنار گذاشته شوند. اگر بیماری در جریان معاینه تشخیص داده نشد، ام آر آی و سونوگرافی می‌تواند کمک کننده باشد. 
  • تست‌های آزمایشگاهی: برای بررسی دقیق مایعات ناشی از بورس ملتهب و علت ایجاد کننده‌ی درد و التهاب مفصل آزمایش خون انجام خواهد شد. 

بیشتر بخوانید، بیشتر بدانید: همه چیز در مورد وزوز گوش


درمان بیماری بورسیت

بورسیت معمولاً به مرور زمان بهبود پیدا می‌کند. استراحت کردن، استفاده از یخ و داروهای مسکن، حس ناخوشایند بیماری را برطرف خواهد کرد. اگر این روش‌ها برای بهبود بیماری موثر نباشد، باید کارهای زیر را انجام داد:

  • دارو: اگر التهاب بورس به دلیل وجود یک عفونت ایجاد شده باشد، پزشک آنتی بیوتیک تجویز خواهد کرد
  • مشاوره و تراپی: فیزیوتراپی یا انجام حرکات ورزشی، ماهیچه‌های منطقه‌ی موثر از بیماری را تقویت کرده و علاوه بر کاهش درد از تکرار دوباره‌ی درد هم جلوگیری خواهند کرد. 
درمان بیماری بورسیت
  • تزریقات: تزریق داروهای کورتیکواستروئیدی (corticosteroid drug) داخل بورس از درد و التهاب شانه و پهلو خواهد کاست. اثر تزریق این دارو به سرعت خود را نشان می‌دهد و در بسیاری از موارد تنها یکبار تزریق کافی است. 
  • وسایل کمکی: استفاده‌ی موقت از عصا و یا واکر از فشار وارد شده بر منطقه‌ی آسیب دیده خواهد کاست.
  • جراحی: برخی اوقات بورس ملتهب باید با کمک جراحی تخلیه شود. ولی معمولاً در مواردی نادر نیاز به انجام جراحی خواهد بود. 
این مطلب را بخوانید
برای افزایش حجم و فرم دهی به صورت آیا تزریق ژل بهتر است یا تزریق چربی؟

این محتوای مفید را هم دنبال کنید: “روماتیسم مفصلی” التهابی دردناک


چگونه از بیماری بورسیت پیشگیری کنیم؟

اگرچه تمام انواع بورسیت‌ها قابل پیشگیری نیستند اما می‌توان با اعمال تغییراتی در نحوه‌ی انجام بعضی از فعالیت‌ها، احتمال و وخامت بروز مجدد بورسیت را کاهش داد. برای مثال:

  • قرار دادن چیزی زیر زانو. اگر شغل یا تفریح‌تان مستلزم زانوزدن‌های فراوان است، هنگام زانو زدن، چیزی نرم را زیر زانوهایتان قرار دهید.
  • بلند کردن اجسام به‌شیوه‌ی صحیح. هنگام بلند کردن یک جسم، زانوهایتان را خم کنید. خم کردن کمر باعث می‌شود فشار مضاعفی بر بورساهای لگن وارد شود.
  • استفاده از سبد چرخ‌دار برای حمل بارهای سنگین. حمل اجسام سنگین بر بورساهای شانه فشار وارد می‌کند. به‌جای بلند کردن چنین اجسامی، آن‌ها را توسط سبد چرخ‌دار حمل کنید.
  • داشتن استراحت‌های مکرر. هر از چند گاهی فعالیت مکرر خود را متوقف کنید و به استراحت یا فعالیتی دیگر بپردازید.
  • رسیدن به وزن مناسب. اضافه‌وزن باعث می‌شود که مفاصل فشار بیشتری تحمل کنند.
  • ورزش کردن. تقویت عضلات می‌تواند به محافظت از مفصل آسیب‌دیده کمک کند.
پیشگیری از بورسیت
  • گرم کردن و انجام حرکات کششی. به‌منظور حفاظت از مفاصل در مقابل آسیب‌دیدگی، قبل از شروع فعالیت‌های شدید، خودتان را گرم کنید و حرکات کششی انجام دهید.

سخن پایانی

در این محتوا درباره بیماری بورسیت خواندیم. قابل ذکر است در صورت وجود بورسیت عفونی، علاوه بر درد، قرمزی، گرمی و تورم در ناحیه مبتلا، بیمار دچار تب و بی حالی نیز می باشد که نیاز به مراجعه فوری به پزشک و انجام اقدامات تشخیصی و درمانی سریع می باشد. امید است این مطلب برایتان مفید بوده باشد. شما هم نظرات و تجربیات خود را در کامنت با ما به اشترا بگذارید.

این مطلب را بخوانید
لمینت دندان اقساطی با کمترین پیش پرداخت

پیشنهاد ما به شما

عفونت دندان

عفونت دندان چیست؟ + بررسی علائم و روش های درمان عفونت دندان با ویدیو

آبسه دندان یا عفونت دندان حفره‌ای چرکی است که در اثر عفونت باکتریایی ایجاد می‌شود. …

دیدگاهتان را بنویسید