خواص نشاسته

هر آنچه که باید درباره نشاسته و خواص آن بدانید + معرفی انواع ماسک نشاسته ذرت برای چروک، چاقی و لک صورت

برای اینکه روند پیری بر زیبایی طبیعی غلبه نکند، اکثر خانم ها و حتی آقایان به انواع روش ها و وسایل آرایشی بهداشتی متوسل می شوند. شاید هنوز همه نسبت به این موضوع آگاهی نداشته باشند که آنچه ما به صورت روزمره در آشپزخانه استفاده می کنیم، می تواند به اندازه کرم ها و ماسک های صنعتی، زیبایی و شادابی پوست را برای ما به ارمغان بیاورد. یکی از این محصولات نشاسته است. نشاسته می تواند به عنوان یک ماسک طبیعی استفاده شود تا نه تنها از پیری زودرس پوست صورت جلوگیری کند، بلکه جایگزین تزریق دردناک و گران قیمت بوتاکس نیز باشد. به همین دلیل در این مقاله بیشتر درخصوص خواص ماسک نشاسته و طرز تهیه آن با شما صحبت خواهیم کرد.


فهرست مطالب


نشاسته چیست؟

نشاسته نوعی کربوهیدرات است که مولکول‌های آن از تعداد زیادی اتم‌های کربن، هیدروژن و اکسیژن تشکیل شده‌اند و مادۀ سفیدرنگی است که در دمای اتاق جامد می‌باشد و در آب سرد حل نمی‌شود. کربوهیدرات‌ها در دو نوع اساسی وجود دارند. کربوهیدرات‌های ساده اساساً شکر هستند و معمولاً در غذا‌های ناسالم وجود دارند. در حالی که کربوهیدرات‌های پیچیده از شکر، نشاسته و فیبر تشکیل شده‌اند. قند‌ها و نشاسته‌ها خیلی سریع متابولیزه و یا برای انرژی استفاده می‌شوند یا برای استفاده بعدی در سلول‌های شما ذخیره می‌شوند.

نشاسته چیست
نشاسته ذرت

اغلب گیاهان، ازجمله برنج، سیب‌زمینی و گندم انرژیِ ذخیرۀ خود را از نشاسته به دست می‌آورند. به همین دلیل است که این مواد غذایی – و هر غذایی که از آرد گندم تهیه شده باشد – سرشار از نشاسته هستند.می‌توانید با استفاده از یُد غذاهای حاوی نشاسته را آزمایش کنید. اگر غذایی حاوی نشاسته باشد، محلولِ زرد و نارنجی‌رنگِ یُد به آبی و سیاه تغییر رنگ می‌دهد.

نشاسته‌ها نیز انواع مختلفی دارند:

برخی از آن‌ها خیلی سریع هضم می‌شوند. برخی از آن‌ها به آرامی پردازش می‌شوند. انواع دیگر نیز در سیستم گوارش شما تخمیر می‌شوند و از باکتری‌های سالم روده حمایت می‌کنند. نشاسته حاوی ریز عناصر ضروری مانند پتاسیم، کلسیم، تیامین، ریبوفلاوین، آهن و منبعی غنی از ید است که برای عملکرد مناسب تیروئید ضروری به شمار می‌آید. (محل تزریق آمپول فشار)

نشاسته مصارف فراوانی دارد. بدن انسان با هضمِ نشاسته گلوکز می‌سازد که یکی از منابع انرژی حیاتی برای سلول‌های بدن می‌باشد. کارخانه‌های تولید مواد غذایی از نشاسته برای غلیظ‌تر کردن غذاها و تهیۀ شیرین‌کننده‌ها استفاده می‌کنند. دانشمندان در حال بررسی اثرات این شیرین‌کننده‌ها در بدن انسان هستند.

خواص نشاسته چیست؟

پزشکان خوردن مقدار زیاد غذاهای نشاسته‌ای را به‌عنوان بخشی از یک رژیم غذایی متعادل برای تأمین انرژی و فیبر و همچنین افزایش احساس سیری توصیه می‌کنند. در زیر مهم‌ترین خواص نشاسته را می‌بینیم.

خواص نشاسته – انرژی:

نشاسته مهم‌ترین منبع انرژی برای انسان است. بدن نشاسته را با متابولیزه‌کردن آن به گلوکز هضم می‌کند. گلوکز انرژی هر سلول، بافت و اندام بدن را تقریباً تأمین می‌کند. اگر گلوکز اضافی وجود داشته باشد، کبد آن را به‌عنوان گلیکوژن ذخیره می‌کند.گلوکز برای عملکرد مغز ضروری است. مغز یک فرد بزرگسال 20 تا 25 درصد گلوکز بدن را مصرف می‌کند.

خواص نشاسته – فیبر:

فیبر یک منبع کربوهیدرات غیرقابل‌هضم است که فقط در غذاهای گیاهی وجود دارد. غذاهای غنی از نشاسته مانند ذرت، چغندر، سیب‌زمینی، لوبیا، میوه‌ها و غلات کامل منابع فیبر هستند. بدن فیبر را هضم نمی‌کند؛ اما، این کربوهیدرات‌ها بخشی ضروری از یک رژیم غذایی هستند.

خواص نشاسته - فیبر
خواص نشاسته ذرت

متخصصان تغذیه فیبر را به دو شکل محلول و نامحلول تقسیم می‌کنند. میوه‌ها و سبزی‌ها منابع فیبر محلول هستند که می‌تواند آب را جذب کند. فیبر محلول باعث می‌شود که باکتری‌های خوب روده تغذیه کنند و از رشد باکتری‌های بیماری‌زا جلوگیری می‌شود، موجب هضم آهسته‌تر غذا می‌شوند و مدفوع را نرم می‌کنند. (پروستات در زنان کجاست)

فیبر نامحلول آب را جذب نمی‌کند. در عوض، از سیستم گوارشی عبور می‌کند و برای منظم نگه‌داشتن حرکات روده و جلوگیری از یبوست موجب افزایش حجم مدفوع می‌شود. غلات کامل، آجیل، دانه‌ها و سبزی‌ها سبزبرگ منابع خوبی از فیبر نامحلول هستند.طبق گزارش سازمان غذا و دارو (FDA)، اکثر افراد در ایالات‌متحده فیبر کافی نمی‌خورند. دستورالعمل‌های دولتی نشان می‌دهد که زنان بالغ به ۲۸ گرم فیبر در روز نیاز دارند درحالی‌که مردان بالغ به ۳۴ گرم فیبر نیاز دارند.

خواص نشاسته – افزایش سیری:

خوردن غذاهای نشاسته‌ای ممکن است به افزایش احساس سیری بعد از غذا کمک کند. تحقیقات نشان می‌دهد که، خوردن غذاهای غنی از نشاستۀ مقاوم به افراد کمک می‌کند احساس سیری کنند.این غذاها همچنین ممکن است حساسیت به انسولین را بهبود ببخشند و ذخیره چربی را کاهش دهند. علاوه بر این، خوردن غذاهای فیبری غنی از نشاستۀ مقاوم ممکن است به افراد در حفظ وزن ​​کمک کند. (علائم ظاهری بیماریهای کبدی)

این مطلب را بخوانید
خواص روغن آرگان برای پوست را بهتر بشناسید

در یک مطالعه کوچک در سال 2018، محققان دریافتند که مصرف نشاستۀ مقاوم در صبحانه و ناهار به شکل قابل‌توجهی باعث کاهش انرژی دریافتی شرکت‌کنندگان در این وعده غذایی می‌شود.

خواص نشاسته برای پوست و مو:

باتوجه‌به اینکه سؤال‌های زیادی مانند آیا نشاسته پوست را سفید میکند درمورد خواص نشاسته برای پوست و مو پرسیده می‌شود در اینجا به بررسی خواص نشاسته برای پوست می‌پردازیم.

پودر نشاستۀ ذرت پراستفاده‌ترین پودر نشاسته است که اغلب در آشپزخانه‌ها برای ایجاد قوام غذاهای مختلف استفاده می‌شود. اما نشاسته ذرت می‌تواند برای درمان انواع مشکلات پوستی هم استفاده شود.نشاسته ذرت سرشار از ویتامین A،B1، B2، C و مواد معدنی مانند روی، کلسیم و آهن است که به تحریکِ بازسازی سلول‌های سالم پوست و حفظ عملکرد سالم پوست کمک می‌کند.

برای پوست و مو
خواص نشاسته برای پوست

ویتامین‌ها و مواد معدنی موجود در نشاسته ذرت برای سلامت پوست تلاش می‌کنند و آن را به یک عنصر مهم در دستورالعمل‌های مراقبت از پوست تبدیل می‌کنند.نشاسته ذرت یک عامل خشک‌کننده طبیعی است که به جلوگیری از عفونت قارچی پوست کمک می‌کند. استفاده از پودر نشاسته ذرت می‌تواند به تسکین سوزش و خارش ناشی از عفونت کمک کند. همچنین موجب کاهش رطوبت یا عرق می‌شود که باعث جلوگیری از رشد قارچ‌ها می‌شود و این یکی از مهم‌ترین خواص نشاسته برای پوست است. (درمان پسوریازیس با نفت)

خواص نشاسته برای پوست صورت:

نشاسته ذرت برای پوست‌های مستعد آکنه مفید است؛ زیرا، چربی اضافی پوست را جذب می‌کند. استفاده از نشاسته ذرت به حذف ناخالصی‌ها از منافذ پوست مانند کثیفی، گردوغبار نیز کمک می‌کند و شاید بتوان گفت مهم‌ترین خواص نشاسته برای پوست صورت این مورد است.

خواص نشاسته و آب گرم:

نشاسته کربوهیدرات گیاهی است و گیاهان مواد غذایی خود را به صورت نشاسته ذخیره می کنند. کربوهیدراتها ترکیباتی هستند که از ترکیب شدن کربن، هیدروژن و اکسیژن به وجود امده اند. نشاسته دارای فرمول (C6H10O5)n می باشد.

خواص نشاسته و آب گرم
خواص نشاسته و آب گرم

نشاسته در آب داغ به خوبی محلول است، اما در آب سرد، انحلال پذیری کمتری دارد. زیرا آب داغ باعث متورم شدن دانه های نشاسته شده و آن را به دو جزء آمیلوز و آمیلوپکتین که هر دو از چندین قند تشکیل شده اند، تفکیک می کند. هر دو امیلوز و آمیلوپکتین در آب داغ محلول هستند، زیرا دارای گروه های OH بوده و می توانند با آب چیوند هیدروژنی تشکیل دهند. اما آمیلوز در آب سرد کمتر حل می شود، به همین دلیل نشاسته در اب سرد کمتر حل می شود، اما نامحلول نیست.

خواص نشاسته برای زنان:

یک قاشق غذاخوری نشاسته در یک لیوان آب جوش ریخته و مصرف شود. این کار باعث کاهش خونریزی های قاعدگی می شود. برای قطع پریود و کاهش علائم سندروم پیش از قاعدگی باید قند خون را در سطح نرمال نگه داشته و از پایین آمدن پیشگیری کرد. نشاسته جزء کربوهیدرات های پیچیده شناخته شده است که از ترکیب هزاران قند تشکیل شده است. روند هضم کندی دارد و به تدریج جذب بدن می شود. به دلیل داشتن این ویژگی از اقت قند خون پیشگیری کرده و در نتیجه بدن نیازی به ترشح بیشتر انسولین نمی بیند. (ادینو فاژی)

خواص پودر نشاسته ذرت خوراکی چیست؟

ذرت دارای ارزش غذایی فراوان بوده و فاقد گلوتن است. لذا برای درست کردن نان ذرت باید آن را با غلات دیگر ترکیب کرد. از ذرت مومی به دست می آید که حاوی مقدار زیادی آمیلوپکتین است. از این نوع ژل شفاف در تهیه سس ها و پودینگ ها استفاده می شود. همچنین این مایع ژله مانند را خشک کرده و پودر می کنند و پودر نشاسته ذرت از آن حاصل می شود. از آن جا که از حل کردن پودر نشاسته ذرت در آب مایع غلیظی حاصل می شود از جمله خاصیت پودر نشاسته ذرت خوراکی می توان به قوام دادن به مواد غذایی اشاره کرد. دیگر خاصیت پودر نشاسته ذرت که آن را از آرد ذرت متمایز می کند آن است که در صورت ترکیب در سس ها و سایر مواد غذایی رنگ آن ها را شفاف می کند. از نشاسته ی ذرت می توان در تهیه انواع سوپ، سس، شیرینی، کلوچه و کیک استفاده کرد و اغلب در کنار آرد سفید از این ماده ی مغذی نیز استفاده می شود. خواص پودر نشاسته ی ذرت تنها به افزودن غلظت مواد غذایی خلاصه نمی شود. در ادامه به چند نمونه از مهمترین خواص نشاسته ذرت اشاره خواهیم کرد.

این مطلب را بخوانید
جدیدترین روش کاشت مو ۲۰۲۱

خواص پودر نشاسته ذرت در بدنسازی

شاید برای شما نیز جالب باشد که بدانید در میان انواع مکمل نشاسته ذرت کاربرد بسیاری در بدنسازی دارد. نشاسته ی ذرت در بدنسازی یکی از مواد اصلی در تهیه نوشیدنی های عضله ساز است. نشاسته ذرت به دلیل کربوهیدرات های سریع الهضمی که دارد می تواند به عنوان بهترین مکمل در بدنسازی مورد استفاده قرار بگیرد. خوردن این کربوهیدرات ها به اندازه ی پروتئین برای متوقف کردن فرایند کاتابولیک هنگام بیدار شدن مهم است. با مصرف مکمل پودر نشاسته ذرت ۳۰ -۶۰ دقیقه بعد از صبحانه می توانید برای حجم سازی و عضله سازی از آن بهره مند شوید. (بیماری لوپوس چیست)

خواص خوردن نشاسته برای صورت

خواص پودر نشاسته ذرت برای پوست ثابت شده است و می توانید نه تنها آن را به صورت خوراکی مصرف کنید بلکه می توانید با استفاده از آن انواع ماسک خانگی درست کرده و به حفظ سلامت پوست خود کمک کنید. یکی از ساده ترین انواع ماسک صورت با نشاسته ذرت استفاده از پودر نشاسته ذرت، آب هویج و خامه ترش است. نشاسته ذرت را در نصف لیوان آب سرد حل کنید و خوب هم بزنید. بعد نصف لیوان آب جوش به آن اضافه کرده و بعد آب هویج و خامه ترش را به آن اضافه کنید. این مواد را خوب با هم ترکیب کنید و با استفاده از قلمو یا براش روی پوست تمیز بمالید. حدود ۱۵ تا ۳۰ دققه صبر کنید و بعد صورتتان را با آب ولرم بشویید. بهتر است این ماسک را هر سه روز یک بار به مدت دو هفته روی پوست صورت خود بگذارید تا نتایج شگفت انگیز آن را مشاهده کنید. این ماسک به عنوان لایه بردار و ترمیم کننده عمل کرده و به پوست شما طراوت می بخشد. اگر به دنبال بوتاکس طبیعی پوست خود هستید حتما این ماسک پودر نشاسته ذرت را امتحان کنید.

خواص نشاسته ذرت برای مو

شما می توانید از ماسک نشاسته ذرت برای مو نیز استفاده کنید. جالب است بدانید که نشاسته ذرت برای صافی مو نیز استفاده می شود. دیگر فواید نشاسته ذرت برای مو پر پشت کردن موها، تقویت و درخشش مو است. برای تهیه ماسک نشاسته ذرت برای مو ۲ قاشق ژلاتین را روی حرارت در آب حل کنید و با ۲ قاشق روغن بادام و نشاسته ذرت ترکیب کنید. بعد از سرد شدن ماسک را به موهای خود بمالید و بعد از یک ساعت بشویید. اگر موهای فرفری دارید حتما این ماسک را امتحان کنید. (عکس پاره شدن کیسه اب جنین)

نشاسته ذرت برای چاق شدن

یکی دیگر از خواص نشاسته ذرت خوردن نشاسته ذرت برای چاقی است. شاید برای شما هم سوال باشد که آیا پودر نشاسته ذرت چاق کننده است؟ باید بگوییم بله. نشاسته ذرت نیز مانند سایر فراورده های ذرت دارای کربوهیدرات فراوان بوده که به چاقی کمک می کند. با توجه به این که نشاسته ذرت چاق کننده است می توانید از پودر نشاسته ذرت برای چاقی صورت خود استفاده کنید. همچنین باید از خواص نشاسته ذرت برای چاقی کودک ها بگوییم که می تواند به راحتی کودکان لاغر را چاق کند. نشاسته ذرت برای کودک ضرری نداشته و می توانید به راحتی آن را وارد برنامه غدایی فرزند خود کنید. اما خوردن نشاسته ذرت برای نوزاد توصیه نمی شود. در نتیجه با توجه به کالری ذرت و فروکتوز موجود در آن می توان نتیجه گرفت که نشاسته ذرت برای چاق شدن بسیار موثر است.

عوارض نشاسته چیست؟

تا اینجای مطلب دیدیم که نشاسته چیست و با خواص آن آشنا شدیم حال بهتر است ببینیم که عوارض نشاسته چیست و مضرات پودر نشاسته ذرت شامل چه مواردی است؟برای بیشتر افراد نشاسته هیچ خطر یا عوارض جانبی ندارد. دستورالعمل‌های تغذیه‌ای توصیه می‌کند که افراد از یک رژیم غذایی متعادل که شامل غذاهای نشاسته‌ای است استفاده کنند.

بااین‌حال افراد مبتلابه بیماری‌های خاص، ازجمله دیابت و کمبود مادرزادی ساکاراز ایزومالتاز (CSID)، باید مصرف نشاسته خود را تعدیل کنند؛ چراکه مضرات استفاده از نشاسته برای این افراد زیاد خواهد بود.انجمن دیابت آمریکا توصیه می‌کند که، افراد مبتلابه دیابت نوع 1 تعداد گرم کربوهیدرات خود را بشمارند و سپس با دوز انسولین خود متعادل کنند؛ چون مهم‌ترین مضرات استفاده از نشاسته برای این افراد افزایش قند خون است. افراد مبتلابه دیابت نوع 2 باید از مصرف مقادیر زیاد کربوهیدرات در یک نوبت اجتناب کنند و در عوض آن‌ها را مساوی در طول روز پخش کنند.

این مطلب را بخوانید
از کجا بفهمیم لنز چشم خراب شده

از دیگر مضرات پودر نشاسته ذرت افزایش وزن است. اگر نشاسته بی‌رویه مصرف شود و مواد غذایی حاوی نشاسته زیاد مصرف شوند، به‌دلیل بالابودن کالری موجب افزایش وزن می‌شوند که این مورد از مضرات نشاسته ذرت خصوصاً در افرادی که قصد کاهش وزن دارند باید موردتوجه قرار گیرد. (گودی چشم از چیست)

بهترین زمان مصرف نشاسته چه موقع است؟

بهترین زمان مصرف نشاسته در اوایل روز است زیرا خوردن آن در شب باعث نفخ و چاقی زیاد می شود.

مضرات نشاسته برای پوست چیست؟

اگر پوستی خشک، کدر و بی روح دارید می توانید از ماسک نشاسته و ماست استفاده کنید. استفاده از این ماسک باعث شفاف شدن، شادابی و لطافت پوست می شود. یکی از مهمترین خواص نشاسته همانند شیر شتر قابلیت چسبندگی آن است که باعث تمیزی پوست شده و جرم های پوست را از بین می برد.

مضرات نشاسته برای پوست
مضرات نشاسته برای پوست

نشاسته همچنین قادر به درمان انواع جوش ها و آکنه می باشد. در طب سنتی از نشاسته به دلیل دارا بودن خواص ترمیمی برای درمان سوختگی پوست و بثورات نوزاد استفاده می شود. در نتیجه از مضرات نشاسته برای پوست باید که استفاده از نشاسته در ماسک می تواند منجر به حساسیت پوستی شود.

مضرات نشاسته ذرت برای پوست چیست؟

پودر نشاستۀ ذرت پراستفاده‌ترین پودر نشاسته است که اغلب در آشپزخانه‌ها برای ایجاد قوام غذاهای مختلف استفاده می‌شود. اما نشاسته ذرت می‌تواند برای درمان انواع مشکلات پوستی هم استفاده شود. نشاسته ذرت سرشار از ویتامین A،B1، B2، C و مواد معدنی مانند روی، کلسیم و آهن است که به تحریکِ بازسازی سلول‌های سالم پوست و حفظ عملکرد سالم پوست کمک می‌کند. (تفاوت کامپوزیت و لمینت)

ویتامین‌ها و مواد معدنی موجود در نشاسته ذرت برای سلامت پوست تلاش می‌کنند و آن را به یک عنصر مهم در دستورالعمل‌های مراقبت از پوست تبدیل می‌کنند.

نشاسته ذرت یک عامل خشک‌کننده طبیعی است که به جلوگیری از عفونت قارچی پوست کمک می‌کند. استفاده از پودر نشاسته ذرت می‌تواند به تسکین سوزش و خارش ناشی از عفونت کمک کند. همچنین موجب کاهش رطوبت یا عرق می‌شود که باعث جلوگیری از رشد قارچ‌ها می‌شود و این یکی از مهم‌ترین خواص نشاسته برای پوست است.

نشاسته ذرت برای پوست‌های مستعد آکنه مفید است؛ زیرا، چربی اضافی پوست را جذب می‌کند. استفاده از نشاسته ذرت به حذف ناخالصی‌ها از منافذ پوست مانند کثیفی، گردوغبار نیز کمک می‌کند و شاید بتوان گفت مهم‌ترین خواص نشاسته برای پوست صورت این مورد است. در نتیجه نشاسته ذرت مضراتی برای پوست ندارد.

معرفی انواع ماسک نشاسته برای چروک، چاقی و لک صورت

ماسک نشاسته مانند ماسک جوش شیرین برای رفع جوش صورت و جلوگیری از در آوردن جوش مفید و موثر است شما می توانید به راحتی این ماسک را در منزل تهیه کنید و پوست آسیب دیده خود را به کمک این ماسک مفید و خانگی درمان کنید. در ادامه طرز تهیه انواع ماسک نشاسته برای چروک و لک صورت را بررسی خواهیم کرد:

1- ماسک نشاسته و موز

برای تهیه ماسک نشاسته و موز یک میوه موز را له کرده و با دو قاشق بزرگ نشاسته و یک قاشق گلاب مخلوط کنید. ماسک پوست نشاسته و موز را به مدت ۳۰ دقیقه در یخچال قرار دهید.سپس به مدت ۵ دقیقه پوست خود را با حرکات دایره ای، ماساژ دهید. به کمک یک تکه پنبه مرطوب، ماسک را از روی پوست پاک کنید و آنگاه پوست را شستشو دهید.

2- ماسک نشاسته و تخم مرغ

مواد مورد نیاز:

  • دو قاشق سفیده تخم مرغ
  • دو قاشق شیر خشک
  • یک قاشق کوچک گلاب

طرز تهیه ماسک :

مواد فوق را به یکدیگر مخلوط کنید تا ماسک پوست یکدست حاصل شود. ماسک را به پوست مالیده و ۱۵ دقیقه صبر کنید. آنگاه پوست را ابتدا با آب گرم و سپس با آب سرد بشویید.

3- ماسک نشاسته و گلاب

مواد مورد نیاز:

  • سه قاشق گلاب
  • یک قاشق نشاسته
  • نصف فنجان آب

طرز تهیه ماسک :

مواد فوق را به خوبی مخلوط کنید و روی شعله حرارت دهید تا به خمیر غلیظی دست یابید. اجازه دهید تا ماسک پوست نشاسته و گلاب سرد شود آنگاه آن را روی پوست خود بگذارید. ۱۵ الی ۲۰ دقیقه صبر کنید و آنگاه پوست خود را شسشتو دهید.

ماسک نشاسته و گلاب
ماسک نشاسته برای چروک

4- ماسک نشاسته و لیمو

مواد مورد نیاز:

  • یک قاشق کوچک زردچوبه
  • دو قاشق آبلیمو
  • یک قاشق نشاسته
  • یک قاشق کوچک جوش شیرین
  • چند قطره گلاب

طرز تهیه ماسک :

مواد فوق را به خوبی با هم مخلوط کنید و ماسک پوست بدست آمده را روی پوست قرار دهید. پس از ۲۰ دقیقه پوست را شستشو دهید. توصیه می شود هفته ای سه بار از ماسک نشاسته و لیمو استفاده کنید تا به نتیجه مطلوب خود دست یابید.

این مطلب را بخوانید
ماسک زردچوبه حکیم پوست شما

5- ماسک نشاسته ذرت برای چاقی صورت

ماسک نشاسته و شیر باعث کشیدگی پوست صورت و در نتیجه، کاهش چاقی صورت می‌شود.

ماسک نشاسته ذرت برای چاقی صورت

برای تهیه ماسک نشاسته ذرت برای چاقی صورت، شما به یک قاشق غذاخوری نشاسته ذرت و دو قاشق غذاخوری شیر نیاز دارید. همه مواد را در یک ظرف مخلوط کرده و به خوبی با هم مخلوط کنید. سپس مایع را روی صورت خود بمالید و حدود ۱۵-۲۰ دقیقه روی صورت خود نگه دارید تا خشک شود. پس از گذشت این مدت، ماسک را با آب گرم بشویید و با یک حوله نرم صورت خود را خشک کنید.

خواص نشاسته برای چاقی:

سیب زمینی پخته و سرخ شده حاوی مقدار فراوانی نشاسته است که در بسیاری از موارد برای چاق شدن موضعی صورت مؤثر بوده است. توجه داشته باشید دیگر مواد غذایی پر نشاسته مانند ماکارونی تمامی اعضای بدن را چاق خواهد کرد. نشاسته را در شیر حل کرده و میل نمایید تا به مرور چاق شوید.

6- ماسک نشاسته برای چروک و شفاف کننده پوست

مواد لازم برای تهیه :

  1. نشاسته: دو قاشق غذاخوری سرخالی
  2. آب: یک لیوان

طرز تهیه برای ماسک نشاسته برای چروک و شفاف کننده پوست

قبل از هر چیز، نشاسته باید جوشانده شود، برای این کار لازم است پودر آماده شده نشاسته را در نصف لیوان آب بریزید و ترکیب را با دقت مخلوط کنید و پس از اینکه نشاسته در آب حل شد، آن را درون ظرفی بریزید و ظرف را روی شعله ملایم قرار دهید، سپس آب باقی مانده را به آن اضافه کنید. این مخلوط باید با حرارت ملایم بجوشد تا قوام پیدا کند.

ترکیب حاصل را به سه قسمت مساوی تقسیم کنید، یک قسمت از آن را به صورت گرم روی پوست صورت خود بمالید، فقط مراقب باشید تا حرارت آن به اندازه ای نباشد که ایجاد سوختگی کند. باقیمانده ماسک نشاسته را در ظرفی دربسته درون یخچال قرار دهیدو طی دو روز آینده به همان شیوه از آن استفاده کنید. لازم به ذکر است که این ماسک باید به مدت نیم ساعت روی پوست صورت بماند، سپس آن را با آب گرم بشویید و پوست خود را خشک کنید.

7- ماسک نشاسته برای لک صورت

بزرگترین مرز بین دنیای درون بدن و بیرون آن پوست است. پوست نه تنها از بدن در برابر عناصر مضر مراقبت می‌کند، بلکه وضعیت پوست هر فرد نشان می‌دهد که درون بدن او چه می‌گذرد. بنابراین مراقبت از پوست بسیار مهم است. با داشتن یک روتین خوب مراقبت از پوست به شما کمک می‌کند تا پوست خود را مرطوب نگه دارید، از ایجاد چین و چروک جلوگیری کنید، لک‌های صورت را از بین ببرید، به درخشان شدن پوست خود کمک کنید و از ایجاد جوش جلوگیری کنید. استفاده از مواد بهداشتی و مراقبتی با هزینه زیاد امکان پذیر نیست. به همین دلیل بسیاری از مردم به مواد طبیعی روی آوردن و از آنها برای مراقبت از پوست خود استفاده می‌کنند.

در این میان نشاسته ذرت یکی از موادی است که فواید بسیاری برای سلامت و زیبایی پوست دارد. نشاسته حاوی مقدار زیادی ویتامین A، ویتامین B، ویتامین C، پتاسیم، کربوهیدرات و پروتئین است. خواص ماسک نشاسته برای لک صورت :

  • روشن سازی و درخشان کردن پوست
  • از بین بردن جای جوش و لک‌های صورت
  • از بین بردن عفونت موجود در سطح پوست
  • تنظیم غدد چربی
  • لایه بردار ملایم
  • بازسازی کردن سلول‌های پوستی
  • رطوبت سازی پوست
  • توانایی غذارسانی به سلول‌های پوست

از این رو این ماده می‌تواند انتخاب مناسبی برای ماسک صورت و از بین بردن لک‌های صورت باشد. برای تهیه یک ماسک نشاسته برای لک صورت به مواد زیر نیاز داریم:

  • آب لیمو ترش تازه
  • نشاسته ذرت (ماسک نشاسته ذرت برای چاقی صورت نیز استفاده می شود. همچنین ترکیب ماسک نشاسته ذرت و ماست نیز می تواند برای این کار موثر باشد.)
  • زردچوبه

آبلیمو موجود در این ماسک حاوی مقدار زیادی ویتامین C بوده و به عنوان یک تونر طبیعی و سفید کننده پوست عمل می‌کند. این ماسک نشاسته برای سفید شدن پوست استفاده می شود. در کنار آن زردچوبه خاصیت ضد التهابی، ضد باکتریایی، ضد قارچی و حاوی مقدار زیادی آنتی اکسیدان بوده به همین دلیل به جلوگیری از جوش زدن کمک می‌کند. ماده اصلی این ماسک، نشاسته ذرت است که در این ترکیب به از بین بردن لک‌های صورت و روشن شدن لک‌های تیره‌تر کمک می‌کند. کافیست مواد را باهم خوب مخلوط کرده و اجازه دهید 15 الی 20 دقیقه روی پوستتان بماند. سپس با آب ولرم پوست خود را بشویید.

این مطلب را بخوانید
معرفی روش‌های پرشدن صورت فوری + بهترین ویتامین برای چاقی صورت کدام است؟

عوارض ماسک ماست و نشاسته چیست؟

این ماسک فواید زیادی برای پوست دارد، اما برخی افراد ممکن است به ماسک ماست و نشاسته حساسیت نشان دهند. از همین رو بهتر است قبل از استفاده از آن ماسک را روی بخش کوچکی از پوست امتحان کنید.

معرفی 4 ماسک نشاسته برای چاقی صورت

همانگونه که اشاره کردیم، این ماده می تواند یک منبع بی رقیب برای سلامتی و زیبایی پوست باشد . با وجود این حجم از مزایا، اما هنوز هم طیف زیادی از مردم نحوه ساخت ماسک نشاسته را نمی دانند. ما در ادامه چند مورد از محبوب ترین ماسک های صورت ساخته شده با نشاسته را برای شما عزیزان ذکر کرده ایم.

1- نحوه ساخت ماسک نشاسته و هویج

مواد لازم:

  • دو عدد هویج
  • نصف پیمانه شیر
  • نصف پیمانه نشاسته
  • یک قاشق غذا خوری زیتون
  • یک عدد سفیده تخم مرغ

هویج را می توان منبعی غنی ویتامین A دانست. این ماده در کنار نشاسته می تواند نتیجه بی نظیری را به همراه داشته باشد. به همین جهت کافی است تا مواد یاد شده را به خوبی ترکیب نمایید. به یاد داشته باشید که باید هویج ها را به خوبی خرد کنید. ترکیب به دست آمده را به خوبی مخلوط کنید. بعد از این کار آن را به صورت خورد بمالید و بگذارید نیم ساعت بماند. بعد از این مدت زمان آن را با آب ولرم تمیز کنید. این ترکیب باعث می شود تا لکه های روی دست شما از بین برود.

2- نحوه ساخت ماسک نشاسته و سرکه سیب

مواد لازم:

  • یک قاشق چای خوری سرکه سیب
  • یک قاشق چای خوری نشاسته
  • نصف قاشق چای خوری کربنات

همانگونه که اشاره کردیم یکی از خواص ماسک نشاسته ، لایه بردار و تمیز سازی پوست است . سرکه سیب نیز می تواند چنین خاصیتی داشته باشد. به همین جهت این ماده می تواند گزینه مناسبی برای این کار باشد. کافی است تا سه ماده مورد نظر را با همدیگر ترکیب نمایید. بعد از این کار آن را به آرامی روی پوست صورت خود بمالید. بعد از نیم ساعت این ترکیب را بشورید. تکرار هفته ای سه بار می تواند نتایج مناسبی را در دراز مدت ایجاد نماید.

3- نحوه ساخت ماسک نشاسته و گردو

مواد لازم:

  • یک قاشق چای خوری پودر گردو
  • یک قاشق چای خوری نشاسته
  • یک قاشق چای خوری روغن زرد آلو
  • نصف پیمانه شیر

گردو را می توان یک منبع غنی از اسید آمینه و چربی های مفید دانست. به همین جهت است که ترکیب آنها با نشاسته می تواند بسیار موثر باشد. برای دستیابی به این ترتیب کافی است تا آن ها را مطابق اندازه های یاد شده ترکیب نمایید. بعد از ترکیب؛ آن ها را به خوبی هم بزنید. بعد از این کار ماسک مورد نظر را بر روی صورت بزنید و بگذارید نیم ساعت بماند.

بعد از این مدت زمان آن را به خوبی بشویید. سعی کنید دست کم چند بار در هفته این ترکیب را تکرار کنید تا نتایج معجزه آسای آن را مشاهده نمایید.

4- نحوه ساخت ماسک نشاسته و لیمو

مواد لازم:

  • یک قاشق چای خوری آب لیمو
  • یک سوم قاشق چای خوری زردچوبه
  • مقداری گلاب
  • یک سوم قاشق چای خوری جوش شیرین

آب لیمو را می توان یکی از بزرگترین منابع ویتامین C دانست. این ماده می تواند تاثیر زیادی  در درمان مشکلات پوستی داشته باشد. ترکیب این ماده با نشاسته می تواند تاثیرات خوبی را به دنبال داشته باشد. برای دستیابی به این تاثیرات کافی است تا مواد یاد شده را با همدیگر ترکیب نمایید. بعد از این کار ماده ی به دست آمده را روی پست خود بمالید و به خوبی ماساژ دهید . بهتر است این ترکیب را هر هفته تکرار کیند تا نتایح عالی آن را مشاهده نمایید.

سخن پایانی

شما در این مقاله با نشاسته و خواص آن آشنا شدید. همچنین از انواع ماسک های مختلف با نشاسته ذرت برای چاقی صورت و لک صورت و چروک آگاه شدید. اگر سوال یا نظری دارید آن را در کامنت مطرح کنید تا در اسرع وقت توسط ما جواب داده شود.

سوالات متداول

آیا نشاسته پوست را سفید میکند؟

نشاسته ذرت برای روشن‌کردن فوری و سفیدکردن کل بدن و صورت استفاده می‌شود؛ زیرا، حاوی ویتامین A و مواد معدنی مانند آهن و کلسیم است که به از بین بردن لکه‌های تیره و رنگ‌دانه‌ها و روشن‌شدن رنگ پوست کمک می‌کند. همچنین بازسازی سلولی را تحریک می‌کند و سلامت کلی پوست را ارتقا می‌دهد.

بهترین زمان مصرف نشاسته چه موقع است؟

صبح تا ظهر بهترین زمان برای مصرف نشاسته است.

پیشنهاد ما به شما

تینت لب چیست؟ و چه تفاوتی با رژلب دارد؟

تینت لب چیست؟ و چه تفاوتی با رژلب دارد؟

داشتن لب های خوشرنگ و زیبا آرزوی هر خانمی است. استفاده از تینت لب باکیفیت …

دیدگاهتان را بنویسید