کاشت مو

کاشت مو

روش انجام کاشت مو از بدن

پایه و اساس کاشت BHT همان کاشت مو به روش FIT یا FUE است که در آن‌ها گرافت‌های مو به صورت دستی یا با استفاده از دستگاه‌های اتوماتیک به صورت دانه‌ای برداشت می‌شوند. این گرافت‌ها معمولا از نواحی زیر ریش، سینه و شکم برداشته می‌شوند و بعد از آن به صورت دانه‌ای در ناحیه مورد نظر قرار می‌گیرند. معمولا پزشکان برداشت از موهای بدن را به عنوان آخرین گزینه در نظر می‌گیرند و این روش را بیشتر برای افرادی به کار می‌برند که بانک موی ضعیفی دارند و موهای این ناحیه نمی‌تواند جوابگوی منطقه طاسی آن‌ها باشد.با توجه به تفاوت‌هایی که بین موهای سر و بدن وجود دارد در کاشت مو به روش BHT نکاتی وجود دارد که عدم توجه به آن‌ها می‌تواند بر روی نتایج کاشت تاثیر منفی بگذارد. مراحل پیوند موهای بدن به موهای سر تفاوتی با کاشت مو به روش SUT و FUE ندارد؛ اما در نظر گرفتن نکات زیر در زمان کاشت باعث می‌شود که شما به همه نتایج دلخواه خود برسید.


فهرست مطالب


  • موها باید در فاز درست قرار گرفته باشند : به طور کلی موهای بدن ما دارای فازهای مختلف رویشی هستند که در زمان برداشت موها باید توجه ویژه‌ای به آن‌ها شود. اگر توجه کرده باشید موهای بدن هرگز از حد مشخصی بلندتر نمی‌شوند؛ این موضوع به این دلیل است که فاز استراحت یا تلوژن آن‌ها بسیار طولانی‌تر از موهای سر است. نکته مهم اینکه برداشت موها در فاز استراحت کار بسیار غلطی است و باعث می‌شود که حجم گرافت‌های آسیب دیده بالا برود و در نهایت فرد به نتایجی که در نظر داشته است نرسد. نکته مهم اینکه هنگامی که موهای شما بلند هستند، تشخیص اینکه گرافت‌ها اکنون در کدام فاز قرار گرفته‌اند کار مشکلی است. به همین دلیل پزشکان توصیه می‌کنند که سه تا چهار روز قبل از کاشت موهای خود را بتراشید تا بتوان گرافت‌هایی که در فاز آناژن قرار دارند را تشخیص داد.
  • گردش خون نسبتا یکسانی با پوست سر داشته باشد : شرایط خون‌رسانی به بخش‌های مختلف بدن مانند شکم، سینه، بازوها و پاها با سر تفاوت دارد؛ به همین دلیل زمانی که پزشک شما را برای کاشت مو به روش BHT مناسب تشخیص می‌دهد باید به این موضوع توجه ویژه‌ای داشته باشد. اگر گرافت‌ها در ناحیه‌ای قرار داشته باشند که سرعت خون‌رسانی به آن بیشتر از پوست سر است، زمانی که در ناحیه گیرنده قرار می‌گیرند، مواد مغذی کافی دریافت نمی‌کنند و به همین دلیل وارد فاز رشد نمی‌شوند. با توجه به همین موضوع همواره تلاش می‌شود که موها از نواحی نزدیک‌تر به سر مانند ریش‌ها، اطراف گوش یا پشت گردن برداشته شوند تا هم از نظر گردش خون و هم از نظر مشخصات ظاهری شباهت زیادی به موهای سر داشته باشند.

نواحی مناسب برداشت در روش BHT

نواحی مختلف بدن ما پوشیده از مو است و معمولا متقاضیان BHT تصور می‌کنند که می‌توان از همه این فولیکول‌ها برای کاشت استفاده کرده است. با توجه به نکاتی که در بخش قبل بیان کردیم، در زمان انتخاب ناحیه اهدا در بدن باید وسواس زیادی به خرج داد و نمی‌توان صرفا به این دلیل که در ناحیه‌ای مو روییده است از آن برای کاشت استفاده کرد. بر اساس تحقیقاتی که طی سال‌های متمادی انجام گرفته است، فقط موهایی که در نواحی زیر رشد می‌کنند، بهترین گزینه برای کاشت هستند.

ناحیه سینه

یکی از نواحی برداشت در کاشت مو به روش BHT قسمت سینه است. در این قسمت نیز معمولا فولیکول‌ها تک تار مویی هستند و البته ضخامت آن‌ها از ریش کمتر است. نکته مهم اینکه رشد موهای سینه بسیار کندتر از ریش‌ها و موهای سر است و معمولا هم زمان زیادی در فاز استراحت بافی می‌مانند. علاوه بر این موهای ناحیه سینه اغلب فر هستند و بیشتر از 5 یا 6 سانتیمتر رشد نمی‌کنند. با توجه به همین موضوع می‌توان از این موها در قسمت جلوی سر یا ناحیه وسط استفاده کرد.

ناحیه زیر چانه (ریش‌ها)

تحقیقات نشان داده‌اند که موهای ریش بیشترین شباهت را به موهای سر دارند و به همین دلیل جزء اولین گزینه‌ها برای برداشت هستند. البته ریش‌ها دو تفاوت عمده با موهای سر دارند؛ اولین تفاوت مربوط به سرعت رشد آن‌ها است. معمولا موهای سر آقایان و ریش‌های آن‌ها از نظر اندازه یکسان هستند؛ اما سرعت رشد ریش‌ها بسیار کمتر است. علاوه بر این موهای ریش بسیار ضخیم‌تر از موهای سر هستند و اغلب به صورت تکی رشد می‌کنند. در واقع هر گرافتی که از ریش برداشته می‌شود، حاوی یک تار مو است و گرافت‌های چند تار مویی در این ناحیه وجود ندارد.

عوارض کاشت مو

روش BHT یکی از کم‌خطرترین روش‌های کاشت مو است و با توجه به پیشرفت‌هایی که در تکنیک‌های برداشت گرافت صورت گرفته است، عوارض بسیار کمی دارد. البته این بدان معنا نیست که بعد از کاشت با این روش هیچ عارضه‌ای را تجربه نخواهید کرد؛ اما این عوارض خیلی زود برطرف می‌شوند و نیازی نیست نگرانی از بابت این موضوع داشته باشید. در ادامه این بخش برخی از عوارض شایع بعد از کاشت به روش BHT را بیان خواهیم کرد.

کاشت مو
  • چند روز بعد از کاشت در ناحیه اهدا و گیرنده اسکارهای بسیار ریزی تشکیل می‌شود که نشان‌دهنده بهبود هستند. توصیه می‌کنیم که به هیچ وجه این زخم‌ها را دست‌کاری نکنید یا لایه رویی آن‌ها را جدا نکنید. با این کار هم به گرافت‌های مو آسیب رسانده‌اید و هم در نهایت جای اسکار بر روی پوست شما باقی می‌ماند.
  • در اکثر موارد بعد از گذشت ۲ تا ۴ هفته از کاشت موهای کاشته شده کم‌کم می‌ریزند؛ این موضوع کاملا طبیعی است و نیازی نیست نگران آن باشید. به طور کلی ریزش یک باره موها بعد از کاشت و رویش مجدد آن‌ها در سال اول بعد از کاشت طبیعی است و نشان‌دهنده این است که گرافت‌ها در حال طی کردن روند بهبودی و رسیدن به نتیجه نهایی هستند.
  • در ۲ هفته اول بعد از کاشت احساس سوزش، خارش و بی‌حسی در محل اهدا و گیرنده دارید. علاوه بر این پوست شما ملتهب و قرمز است؛ این عوارض بعد از گذشت نهایتا دو هفته برطرف می‌شوند و دیگر اثری از آن‌ها باقی نخواهد ماند.

کاندید مناسب روش BHT

معمولا پزشکان کاشت موی BHT را به هر کسی پیشنهاد نمی‌دهند؛ در واقع اشخاصی اغلب افرادی که موهای سرشان به هیچ وجه برای کاشت مناسب نیست برای این روش انتخاب می‌شوند. با توجه به همین موضوع گروه‌های زیر برای کاشت مو به روش BHT بهترین گزینه‌ها هستند.

  • کسانی که موهای سرشان را به دلیل شیمی درمانی یا عوارض برخی داروها از دست داده‌اند و این موها دیگر مقاومت کافی برای رویش دوباره را ندارند.
  • افرادی که بانک موی آن‌ها بسیار ضعیف است و نمی‌تواند گرافت‌های کافی برای پر کردن ناحیه طاسی را تامین کند.
  • افرادی که بخش زیادی از موهای خود را در اثر یک سانحه یا سوختگی از دست داده‌اند.
  • افرادی که حجم موهای بدن آن‌ها زیاد است و می‌تواند تعداد مناسب گرافت برای برداشت را تامین کند.
این مطلب را بخوانید
پزشکی زنان چه کاری انجام می دهد

نحوه انتخاب گرافت‌های مو

درست است که این افراد کاندید مناسبی برای BHT هستند؛ اما این بدان معنا نیست که می‌توان از همه موهای بدن آن‌ها برای برداشت استفاده کرد. پزشکان در زمان انتخاب ناحیه اهدا در بدن فاکتورهای مختلفی را در نظر می‌گیرند تا مطمئن شوند که این موها قابلیت کاشت دارند. پزشک بر اساس این پارامترها امتیازهایی به گرافت‌های کاندید برای رشد می‌دهد و سپس با توجه به نتیجه نهایی ناحیه مناسب برای برداشت را انتخاب می‌کند؛ اما این فاکتورها چه هستند؟

  • میزان تراکم : بسته به اینکه در هر سانتی متر مربع از بدن فرد چه تعداد گرافت فعال قابل برداشت وجود دارد، تراکم موها تعیین می‌شود. ممکن است برخی افراد کمتر از ۲۰ گرافت در یک سانتیمتر مربع از بدن خود داشته باشند که امتیاز ۰ به آن تعلق می‌گیرد. امتیاز ۱ مربوط به کسانی است که در هر سانتیمتر مربع بین ۲۰ تا ۴۰ گرافت مو دارند و اگر تعداد فولیکول‌ها بیشتر از ۴۰ بشود، امتیاز ۲ به فرد تعلق می‌گیرد.
  • شباهت موهای بدن و موی سر : معمولا موهای بدن از نظر رنگ، ضخامت و میزان نرمی با موهای سر تفاوت زیادی دارند؛ به همین دلیل لازم است که پزشک ناحیه‌ای را انتخاب کند که بیشترین شباهت را به موهای سر داشته باشد تا یکدستی آن‌ها از بین نرود. بر اساس میزان تفاوت بین موهای محل اهدا و ناحیه گیرنده امتیاز از ۰ تا ۲ به این پارامتر داده می‌شود.
  • تعداد گرافت‌های چند فولیکولی : موهای بدن معمولا به صورت تک فولیکولی رشد می‌کنند؛ به این معنا که در هر گرافت تنها یک تار مو وجود دارد؛ این موضوع باعث می‌شود که در مقایسه با سایر روش‌های کاشت مو نیاز به برداشت تعداد بیشتری گرافت وجود داشته باشد. در بعضی از قسمت‌ها ممکن است گرافت‌های فعالی با بیش از یک تار مو نیز پیدا شوند که اگر تعداد آن‌ها کمتر از ۲۰ درصد کل گرافت‌های مورد نیاز باشد امتیاز ۰، اگر بین ۲۰ تا ۳۰ درصد باشد امتیاز ۱ و برای بالاتر از ۳۰ درصد امتیاز ۲ را تخصیص می‌دهند.
  • مساحت ناحیه برداشت : هرچه مساحت ناحیه برداشت بیشتر باشد، می‌توان گرافت‌های بیشتری برداشت کرد؛ به همین دلیل این فاکتور نیز در انتخاب موهای بدن تاثیر زیادی دارد. پزشکان به مساحت کمتر از ۵۰ سانتی متر مربع امتیاز ۰ می‌دهند. نواحی با مساحت بین ۵۰ تا ۲۰۰ سانتیمتر مربع امتیاز ۱ می‌گیرند و به بیشتر از ۲۰۰ امتیاز ۲ داده می‌شود.
  • طول موهای بدن : بسته به اینکه طول موهای بدن چقدر است و چقدر با طول موهای سر تناسب دارد، امتیازهای متفاوتی به این پارامتر تعلق می‌گیرد. معمولا موهای کمتر از ۲ سانتیمتر امتیاز ۰ می‌گیرند. اگر طول آن‌ها بین ۲ تا ۵ سانتیمتر باشد امتیاز ۱ است و در صورتی که طول موها بیشتر از ۵ سانتیمتر شود، امتیاز ۲ به گرافت‌ها داده می‌شود.

مجموعه امتیازهایی که به این پارامترها داده می‌شود، تعیین می‌کند که آیا ناحیه انتخابی منطقه مناسبی برای برداشت است یا خیر. معمولا مناطقی که امتیاز کمتر از ۴ دارند از لیست حذف می‌شوند. امتیاز بین ۴ تا ۸ میزان موفقیت کاشت را به صورت نسبی افزایش می‌دهد و امتیاز بالاتر از ۸ بدان معنا است که این منطقه بهترین ناحیه برای برداشت گرافت‌ها است.

کاشت مو از ریش

کاندید مناسب کاشت مو از ریش

با وجود پیشرفت‌های فراوان در زمینه‌ی کاشت مو، هنوز هم مشکل محدودیت در تعداد موهای قابل برداشت وجود دارد. بهترین موهایی که می‌توان برای کاشت از آن‌ها استفاده کرد، موهایی هستند که در ناحیه‌ی پشت سر قرار دارند. اما برخی از متقاضیان کاشت مو، در این ناحیه تراکم موی کافی ندارند و نمی‌توان تعداد مناسبی مو از آن ناحیه برداشت کرد. برای این افراد می‌توان کاشت مو از بدن و ناحیه ریش را استفاده کرد. افرادی که در یکی از دو دسته زیر قرار می‌گیرند بهترین کاندید کاشت موی از ریش به سر می باشند :

  • نیاز به تعداد بالای گرافت : کسانی که طاسی شدیدی دارند و برای پوشش نواحی طاس، نیاز به تعداد زیادی گرافت است. اشکال VI و VII طاسی (شکل زیر) معمولاً به تعداد زیادی گرافت نیاز دارند.
  • محدودیت بانک مو : افرادی که بانک موی کم‌کیفیت و ضعیفی دارند. چه افرادی که بانک موی کم‌پشتی دارند و چه افرادی که موهای ناحیه‌ی بانک مو نازک و ضعیف است.

برخی از متقاضیان نیز از هردوی این شرایط رنج می‌برند. یعنی هم تعداد زیادی گرافت برای پوشاندن محل‌های طاس نیاز است و هم کیفیت بانک مو مطلوب نیست.

بانک مو چیست ؟ و تراکم آن چه اهمیتی دارد ؟

ناحیه‌ای از بدن که موها از آن‌جا برداشت می‌شوند، ناحیه‌ی دهنده یا بانک مو نام دارد. به طور رایج، بانک مو به ناحیه‌ا‌ی از پشت سر اطلاق می‌شود که در بیشتر عمل‌های کاشت مو به عنوان ناحیه‌ی دهنده عمل می‌کند. موهای این ناحیه از سر از لحاظ ژنتیکی و سلولی نسبت به ریزش مقاوم هستند. مثال بارز این مسئله را می‌توان در مورد ریزش مو با الگوی مردانه یا آلوپسی آندروژنی دید. در این شکل طاسی، موهای ناحیه‌ی جلوی سر به دلیل حساسیت نسبت هورمون جنسی مردانه (تستسترون) می‌ریزند؛ اما موهای نواحی گیج‌گاهی و پشت سر نسبت به تستسترون مقاوم‌اند و دچار نازک شدن یا ریزش نمی‌شوند. لازم به ذکر است که آلوپسی آندروژنی در خانم‌ها نیز دیده می‌شود اما شیوع کمتری دارد.

به طور کلی هرچه تراکم بانک موی شما بیشتر باشد، احتمال موفقیت کاشت مو نیز بیشتر است. در کاشت مو، واحدهای فولیکول از محل بانک برداشت و در ناحیه‌ی پذیرنده (محل دچار طاسی) پیوند زده می‌شوند. فولیکول‌ها بسته به محلی که در بدن دارند، موهای متفاوتی تولید می‌کنند. مثلاً موهای سر با موهای بدن تفاوت دارند. به همین جهت نزدیک‌ترین موها از لحاظ ساختاری و ظاهری به موهای ریخته شده، موهای پشت سر هستند.ترجیح جراحان کاشت مو نیز این است که تا حد امکان از موهای این ناحیه استفاده کنند. اما گاهی تراکم کم بانک مو توان برآورده کردن تعداد گرافت مورد نیاز را ندارد. در این مواقع می‌توان از روشی به نام روش BHT یا کاشت با استفاده از موهای بدن، استفاده کرد.

کاشت مو

مراحل کاشت مو از ریش

مرحله‌ی برداشت

گرافت‌ها در روش BHT یا کاشت مو از ریش، مشابه با روش FIT (که در اروپا و آمریکا به آن کاشت مو به روش FUE هم میگویند) و به صورت استخراج واحد فولیکولی (فولیکولار یونیت) انجام می‌شود. تا حدود ۱۰۰۰ گرافت می‌توان از ریش برداشت کرد. البته در صورتی که ریش شما به اندازه‌ی کافی پرپشت باشد. گرافت‌ها در کاشت مو از ریش، معمولاً از ناحیه‌ی زیرین فک (گردن و زیر چانه) برداشت می‌شوند تا به زیبایی صورت شما آسیبی نرسد.

برای برداشت فولیکول‌ها، به کمک ابزار پانچ، سوراخ‌هایی در پوست ناحیه‌ی ریش ایجاد و به کمک انبرک کوچکی فولیکول برداشت می‌شود. البته برای برداشت موها از ناحیه ریش می‌توان از روش SUT نیز استفاده کرد. در کاشت مو SUT برای برداشت موها از دستگاهی استفاده می‌شود که به مکنده یا ساکشن مجهز است. هندپیس یا هولدر دستگاه (بخشی که در دست جراح قرار می‌گیرد) مجهز به پانچ است. به این ترتیب بعد از ایجاد سوراخ کوچک، دستگاه SUT با مکش، فولیکول‌ را به سمت مخزن هدایت می‌کند. مزیت روش SUT کاهش احتمال صدمه دیدن فولیکول‌ها است.

این مطلب را بخوانید
تنبلی تخمدان یا سندرم تخمدان پلی کیستیک چیست؟ + بررسی روشهای درمان آن

مرحله‌ آماده‌سازی

پس از استخراج، گرافت‌ها درون محلول نگه‌داری ویژه‌ای قرار می‌گیرند. در مرحله‌ی آماده‌سازی، کادر درمانی با استفاده از ابزارهای بسیار کوچک و دقیق در زیر میکروسکوپ، گرافت‌ها را برای کاشت آماده می‌کنند.

مرحله‌ کاشت

پیش از شروع کاشت، خط رویش مو توسط جراح به طور دقیق طراحی شده تا نتیجه‌ی کاشت طبیعی به نظر برسد. طراحی خط رویش نیاز به مهارت و تجربه‌ی بالایی دارد. یکی از اصلی‌ترین دلایل نارضایتی متقضیان کاشت مو، خط رویش غیرطبیعی یا اصطلاحاً عروسکی است. در مرحله‌ی کاشت جراح به کمک پانچ، سوراخ‌هایی روی سر ایجاد می‌کند. سپس گرافت‌های آماده‌سازی شده، به کمک انبرک بسیار کوچکی درون این سوراخ‌ها قرار می‌گیرند.

مزایا و معایب

  • جبران بانک موی ضعیف : تقریباً تمام مردانی که بانک موی ضعیفی دارند، وضعیت ریش متوسط یا مطلوبی برای کاشت مو از ریش دارند.
  • حفظ ذخایر بانک مو : کاشت مو از ریش باعث می‌شود که از تمام موهای بانک مو استفاده نشود و یک حاشیه‌ی امنیت وجود داشته باشد. در این صورت برای ریزش‌های آینده، ذخیره‌ای برای کاشت موی مجدد باقی‌ مانده است.
  • ساقه‌ی ضخیم‌تر : موهای ریش ساقه‌ی ضخیم‌تری نسبت به موهای سر دارند. به همین جهت پوشش بیشتری نیز ایجاد می‌کنند.
  • تعداد گرافت‌های قابل برداشت محدود هستند. حداکثر ۱۵۰۰ گرافت می‌توان از ریش برداشت کرد.
  • تعداد موی درون گرافت‌ها در مورد موهای ریش کمتر است. معمولاً گرافت‌هایی که از سر برداشت می‌شوند، ۲ تا ۶ عدد مو دارند. بیشتر گرافت‌های ریش ۱ عدد مو دارند. کم بودن تعداد مو در گرافت‌ها، به معنی پوشش کمتر است.
  • به طور کلی برداشت مو از ریش دشوارتر است. پوست برخی از نواحی صورت تا حد زیادی متحرک بوده و این موضوع، ثابت کردن پوست برای استخراج گرافت‌ها را دشوار می‌کند. همچنین زاویه موها و یافتن نواحی مناسب برای برداشت مو از دیگر دشواری‌های این روش هستند.
  • بسیار از مردان به طور مداوم موهای صورت خود را می‌تراشند یا حداقل نواحی زیر گردن را مرتب می‌کنند. برای همین موهای مورد استفاده برای کاشت مو از ریش، در بسیاری از افراد موهای زائد محسوب می‌شوند.

کاشت مو به روش میکروگرافت 

کاشت مو امروزه به یک چالش جدی در میان مردم تبدیل شده است. تاثیر وجود مو در زیبایی و جذابیت چهره بر کسی پوشیده نیست. اینجاست که با آسیب دیدن موها و یا ریزش آنها تغییراتی در شادابی چهره ایجاد می‌شود. این تغییرات به مرور بر روحیه و اعتماد بنفس فرد نیز تاثیرگذار خواهد بود. کاشت مو تنها به موهای سر محدود نمی‌شود. روش‌های مختلف کاشت برای نواحی ریش، سبیل و ابرو نیز نتایج مثبتی به دنبال داشته است.مو روی سر، بر روی سطحی دسته مانند رشد می‌کنند. این دسته‌ها حاوی یک یا سه فولیکول هستند که جراحان کاشت مو به آن­‌ها واحدهای فولیکولی می‌گویند. این فولیکول‌ها توسط واحدهایی به نام میکروگرافت، در یک گرافت حفظ می‌شوند. اندازه این میکروگرافت­‌ها معمولا اندازه یک دانه برنج هستند.

پیدایش کاشت مو به روش میکروگرافت

متدهای کاشت موی زیادی وجود دارند که در کلینیک‌های تخصصی مو در سراسر دنیا مورد استفاده قرار می‌گیرند و بنابر تجربه کادر درمانی آن کلینیک، نتایج از “بی اثر” الی “فوق العاده” محتمل خواهد بود. در بین تمام کلینیک‌هایی ایمپلنت مو انجام می‌دهند، آن‌هایی که به عنوان اولین مرکز برای اولین بار از روشی خاص استفاده می‌کنند غالبا از لحاظ کیفیت نتیجه آن متد، پیشتاز و بی‌رقیب هستند.

کاشت مو به روش میکروگرافت چگونه ایجاد شد؟

کاشت مو به روش میکروگرافت (Micro Graft) جدیدترین روش کاشت مو یک درمان ایمن و بی‌خطر برای مشکل طاسی سر است. روش‌های مختلف کاشت مو بیش از ۸۰ سال است که ابداع شده‌اند و به شکل‌های مختلف تغییر کرده‌اند. در نهایت روش کاشت میکروگرافت به عنوان بهترین و موفق‌ترین روش کاشت مو حدود چند سال است که میان جراحان پلاستیک و زیبایی دنیا جا افتاده است.در چند دهه گذشته، پیش از روی کار آمدن تکنیک‌های نوین پیوند مو، روش FUT به عنوان یک مدل بسیار موثر، در کاشت مو به کار گرفته می‌شد. اما مشکل بزرگ این روش این بود که شیوه برداشت گرافت‌های مو از بانک مو به شکل یک نوار باریک انجام می‌شد. نتیجه اینکه جای یک ضخم باریک و بلند روی پوست سر باقی می‌ماند.هرچند اف یو تی مزایای خاص خود را دارد و ممکن است برای برخی افراد پیشنهاد شود اما معمولا قادر به تامین حجم بالایی از گرافت مو و رسیدن به تراکم بالا را ندارد. همچنین برای جدا کردن پوست سر، فرد باید بیهوش شود؛ در نتیجه عمل پیچیده‌تر و سخت‌تری است و نیاز به مراقبت بعد از عمل بیشتری هم دارد.پس از مدتی کاشت مو به روش FIT جایگزین آن شد که روش برداشت فولیکول‌ها و درواقع گرافت‌های مو به وسیله پانچ و تک به تک بود. مهمترین ضعف این روش، از دست رفتن بخش زیادی از فولیکول‌ها و در نتیجه پایین بودن تراکم نهایی موها است.

معمولا برداشتن گرافت‌ها از موی سر با پانچ‌های دستی انجام می‌شود. در این کار مهارت دست پزشک یا کارشناس کاشت مو، بسیار اهمیت دارد. با کمی افزایش فشار دست و یا حرکت ناگهانی و خارج از کنترل، گرافت و له می‌شود و دیگر قابل پیوند زدن نیست. به همین دلیل بخش زیادی از موهای پیوند زده شده به پوست سر هرگز دیگر مویی تولید نمی‌کند و هیچ مویی از آنها رشد نخواهد کرد.سپس روش SUT به متخصصان درمان ریزش مو، معرفی شد. در این روش دیگر گرافت‌ها با پانچ دستی برداشت نمی‌شوند بلکه با کمک پانچ‌های خودکار، گرافت‌ها از بانک مو برداشت می‌شوند. این موضوع دو مزیت بسیار مهم دارد:یکی اینکه جای برداشت موهای پیوندی در منطقه اهدا یا بانک مو چندان باقی نمی‌ماند. دوم هم اینکه با برداشت صحیح فولیکول و نگهداری درست آن، میزان موفقیت عمل کاشت مو بسیار افزایش یافت. یعنی گرافت‌هایی با اندازه و فرم مناسب و بدون آسیب به ریشه مو، استخراج می‌شود. البته باز هم بخشی از گرافت‌ها در روش SUT از دست می‌رود چرا که دقت پانچ‌های خودکار، به اندازه کافی بالا نیست و عمل کاشت نیز هنوز دستی انجام می‌شود.

کاشت مو به روش میکروگرافت مناسب چه افرادی است؟

در استفاده از این تکنیک هیچ محدودیت جنسی وجود ندارد و نتیجه جراحی در هر دو گروه خانم‌ها و آقایان، یکسان است. با اینکه الگوی ریزش وی سر در مردها و زن‌ها متفاوت است اما با کمک تکنیک میکروگرافت، می‌توان از بخش‌های مختلف سر، مو استخراج کرد. میکرو گرافت برای کسانی که در بعضی شرایط خاص، موی سرشان دچار آسیب و ریزش شده است، بسیار کارآمد است، مانند:

  • وجود بیماری‌های وراثتی
  • آلودگی‌های ‌محیطی
  • برخی بیماری‌های زمینه‌ای
  • شیمی درمانی
  • آسیب‌ها و حوادث ثانویه

همچنین برای افرادی که دچار انواع طاسی منطقه‌ای، ریزش موی سکه‌ای، ریزش موی شدید و کچلی هستند، میکروگرافت یک روش موثر خواهد بود.از آنجایی که در روش میکرو گرافت، معمولا از موهای پشت سر برای کاشت استفاده می‌‌شود؛ برای افرادی که موهای پشت سر آن ‌ها پرپشت است، این روش یک امتیاز محسوب می‌شود. همچنین به دلیل استفاده از پانچ‌های الکتریکی دقیق، برای سایر قسمت‌های بدن که موهای خود را از دست داده‌اند نیز میکرو گرافت راه حل خوبی است. ریش، سبیل، ابرو، مژه و سایر نواحی بدن، همگی می‌توانند با استفاده از روش میکروگرافت دوباره تقویت شوند و رشد کنند.البته نمی‌‌توان گفت که این روش برای همه افراد مناسب است. جراحان فوق تخصص پلاستیک و زیبایی و یا پزشکان متخصص پوست و مو؛ با توجه به یکسری شرایط و مسائل مشخص به تعدادی از بیماران توصیه می‌کنند تا از سایر روش‌های درمانی دیگر برای کاشت مو استفاده کنند. چرا که استفاده از این روش ممکن است برای آن‌‌ها خطر داشته باشد.

این مطلب را بخوانید
پوسیدگی ریشه دندان ها چگونه رخ می دهد؟ + بررسی درمان پوسیدگی ریشه دندان + علائم پوسیدگی

مهمترین مزایای میکروگرافت

روش‌های کاشت مو با پانچ خودکار معمولا مزایا و معایب شبیه به هم دارند. با این حال میکروگرافت به عنوان یک تکنیک بسیار جدید و با کمترین جراحت و مشکلات پوستی، مزایای بسیار زیادی دارد. یکی از مهمترین خوبی‌های این روش در موفقیت بالای کاشت، تراکم حداکثری موها، کمترین میزان درد و جراحت و در نهایت داشتن یک تجربه عالی از کاشت مو است. مهمترین ویژگی‌های این تکنیک کاشت مو:

  • ۲ برابر تراکم بیشتر در برداشت از بانک مو در روش ترکیبی میکروگرافت: به دلیل اینکه می‌توان فاصله بین محل برداشت گرافت‌ها را کمتر کرد
  • افزایش تراکم کاشت به دلیل کاشت مو در سایز میکرو و بسیار ریز: می‌توان فاصله بین محل پیوند زدن گرافت‌ها را کاهش داد و البته تعداد گرافت‌های سالم بیشتری نیز برای کاشت، در دسترس خواهد بود.
  • دارای دوره درمان بسیار کوتاه‌تر نسبت به روش‌های قدیمی: به دلیل پیوند سریع‌تر فولیکول‌ها و البته ایجاد جراحت کمتر، احتمال بسیار پایین‌تر عفونت و یا از دست رفتن نتایج پیوند و …
  • سرعت عمل بالای کاشت مو: به دلیل بهره‌گیری از دستگاه‌های خودکار پانچ و ایمپلنتر
  • پیوند گرافت‌های سالم‌تر و موفقیت بیشتر عمل: به دلیل عدم دخالت مستقیم دست در استخراج گرافت‌ها و البته تکنیک‌های نوین نگهداری از فولیکول‌های استخراج شده؛ همچنین سرعت بالاتر این روش نیز در بهتر شدن کیفیت گرافت‌ها تاثیرگذار است.
  • زمان کمتر جراحی نسبت به دیگر تکنیک‌ها: به دلیل سادگی برداشت، مرتب‌سازی و کاشت گرافت‌های مو
  • ایجاد خواب موی بهتر: به دلیل دقت بالای دستگاه‌ها و امکان ایجاد ساده‌تر زوایای کاشت
  • نتیجه طبیعی در جراحی کاشت مو: استفاده از تکنیک کاشت گرافت میکرو در جلوی سر و گرافت‌های بزرگ‌تر در وسط سر؛ همچنین عدم ایجاد حالت عروسکی در خط رویش مو به دلیل استفاده از ایمپلنتر و کاشت در سایز بسیار کوچک

کاشت مو برای زنان و مزایای آن

امروزه برای زنان به دلایل مختلف مشکلات ریزش موی شدید به وجود آمده که راه های درمانی زیادی برای این مشکل نیز تعریف شده است. از جمله راه های درمانی که در گفت و گو با دیگران به شما پیشنهاد خواهد شد کاشت مو می باشد که از راه کارهای مناسبی است که برای اقدام باید اطلاعات کافی را داشته باشید.

کاشت مو

کاشت مو در زنان عواقب آلوپسی آندروژنتیک را از بین می برد و تنها راه حل دائمی در برابر الگوی طاسی زنانه است. الگوی طاسی در اکثر موارد به عنوان یک مشکل مردانه دیده می شود، اما زنان نیز ممکن است از ریزش موی ارثی رنج ببرند، این مشکل اغلب خود را در خط رویش عقب رفته، شقیقه های طاس  و نازک شدن موها در قسمت تاج سر در زنان ظاهر می شود. از جمله دلایلی که باعث ریزش مو در زنان می شود ژنتیک، استرس، یائسگی و دیگر موارد می باشند؛ ریزش مو برای هر زنی در هر سنی آسیب روحی روانی بسیاری به همراه دارد که باید در توجه به عوارض آن کاملا هوشیار بود.

آیا زنان می توانند کاشت مو انجام دهند؟

زمانی که انسان ها فارغ از نوع جنسیت دچار ریزش مو می شوند از راه کارهایی که به آنها پیشنهاد می شود می توان به کاشت مو اشاره کرد. کاشت مو برای زنان نیز همانند مردان انجام می شود که نتایج خوبی را به وجود آورده و آنان را به این کار تشویق می کند. کاشت مو در زنان توسط کلینیک های مورد تایید و همچنین توسط پزشکان با تجربه در زمینه پیوند مو انجام می شود تا بهترین کیفیت و نتیجه طبیعی کامل را تضمین کند. قبل از کاشت مو باید در انتخاب پزشک خود نهایت دقت را به خرج دهید تا در زمان انجام عمل دچار مشکلات غیر منتظره ای نشوید، انتخاب پزشک متخصص پیوند مو می تواند برای شما مانند یک تضمین موفقیت در انجام این عمل باشد. این انتخاب همچنین در معاینات قبل از عمل و هزینه های کاشت مو نیز بسیار تاثیر گذار بوده و شما می توانید با آسودگی خاطر و بدون استرس پیوند مو های خود را انجام دهید.

چه خانم هایی کاندید مناسب کاشت مو هستند؟

از علت هایی که باعث می شود تا زنان نیز کاشت مو انجام دهند می توان به مواردی چون کم خونی، تغییرات هورمونی، عوارض بعد از مصرف دارو، کاهش ناگهانی وزن، بیماری پلی کیستیک تخمدان، مشکلات تیروئید و غیره اشاره کرد. ریزش مو می تواند در هر سنی اتفاق بیفتد و می تواند علت ناراحتی بسیاری از زنان باشد. اکثر زنان کاندیدای خوب کاشت مو هستند زیرا معمولاً دارای نازک شدن خفیف تا متوسط در یک الگوی مشخص، خط موی سالم و موهای اهداکننده کافی و پایدار در پشت سر هستند.

علاوه بر کسانی که از آلوپسی آندروژنیک رنج می برند، کاشت موی زنانه نیز برای زنانی که به دلیل آلوپسی کششی، ضربه یا تصادف، موهای خود را از دست داده اند و همچنین بیماران جراحی پلاستیک که می خواهند رشد مو را در نواحی محل برش خود بازگردانند، به خوبی اثرگذار است. به طور خاص، بیماران ایده آل برای کاشت مو دارای نازک شدن تار مو در خط رویش مو یا بالای سر هستند.

کاشت مو برای زنان چیست و چگونه انجام خواهد شد؟

کاشت مو برای زنان را می توان چنین تعریف کرد که انجام نوعی عمل جراحی به شکل پیوند برای کسانی که دچار ریزش مو شده اند و این اتفاق بر روی زیبایی و اعتماد به نفس آنها تاثیر منفی بر جای گذاشته است. کاشت مو به صورت طبیعی انجام گرفته و هیچ تفاوتی در نوع عمل برای مردان و زنان وجود ندارد.

چگونگی انجام عمل کاشت مو در مرحله اول شامل آماده سازی بیمار برای انجام پیوند مو و قرار دادن آن در موقعیت مناسب برای به وجود آوردن محیطی راحت و آرام برای انجام کاشت مو طبیعی می باشد. همچنین شخص بیمار می تواند قبل از انجام عمل نوشیدنی و تنقلات برای خود تهیه کرده و زمان انجام عمل می تواند به آنها دسترسی داشته باشد تا در صورت نیاز استفاده لازم از آن ها را داشته باشد. در مرحله دوم بی حسی ناحیه ای که مورد کاشت مو قرار می گیرد، توسط یک ماده بی حس کننده موضعی انجام می شود؛ که این موضوع برای این است که فرد بیمار در طول عمل دردی احساس نکند و ناحیه مورد درمان به راحتی تحت عمل جراحی قرار بگیرد.

این مطلب را بخوانید
بیماری لوپوس چیست و چه علایمی دارد؟ + هر آنچه که باید درباره این بیماری خودایمنی مزمن بدانید
کاشت مو

کاشت مو به روش fut

روش FUT (Follicular unit transplantation) یکی از متداولترین و پرسابقه ترین روش های کاشت مو به روش جراحی می باشد. در این روش باریکه ای از مو به عرض حدودا ۲۰ میلیمتر و طول حدودا ۲۵ سانتیمتر  از پشت سر برداشته شده  این قطعه پوست زیر میکروسکوپهای تخصصی کاشت مو به قطعات کوچکی به نام گرافت تقسیم می شود سپس این گرافتها در منطقه کاشت کاشته می شود .FUT روش اصلی برداشت و کاشت مو می باشد و بیماران کاشت مو در درجه اول کاندید این روش می باشند مگر اینکه مورد خاصی باشد که عمل ضعیف تر یعنی FIT شود .

مزایای روش Fut

موفقیت این روش در مقایسه با روش FIT به دلیل اینکه میزان فولیکول های سالم مو بیشتر است، بیشتر می باشد. به دلیل اینکه فولیکولها زیر میکروسکوپ جدا می شوند کمتر آسیب می بینند و می توان ظرافت بیشتری اعمال کرد و معمولا در کاشت مو FUT تراکم بیشتری نسبت به روش کاشت مو با FIT خواهیم داشت  و نیز پس از عمل بیمار به نتیجه دلخواهتر و مطلوبتری خواهد رسید. این روش خصوصا برای افرادی مناسبتر است که موهای ضعیفتری دارند.

معایب روش Fut

از آنجاییکه این روش شامل برش و جراحی است و کمی از روش FIT سنگینتر می باشد لذا دوره نقاهت طولانی تری داشته و ممکن است برای بازگشت به فعالیت های روزانه محدودیت های بیشتری داشته باشید.اگر تکنیک درست انجام نشود ممکن است پس از بلند شدن موها در پشت سر، هنوز جای زخم قابل مشاهده باشد و بخوبی توسط موها پوشانده نشود و ممکن است چنین چیزی خوشایند نباشد.داشتن کمی درد یکی دو شب اول پس از عمل طبیعی است . اما معمولا پس از آن هیچگونه دردی وجود ندارد .روش کاشت مو FUT یک جراحی کامل می باشد و حتما می بایست توسط متخصص جراح یا پزشکی که کاملا به جراحی آشنا می باشد انجام شود و اگر توسط افراد دیگری انجام شود احتمال عارضه دادن زیاد می باشد

مراحل انجام کاشت مو FUT

در این روش نواری مستطیلی شکل به طول ۲۰ تا ۲۵ سانتیمتر و عرض  ۱٫۵ تا ۲ سانتیمتر از پشت سر برداشته می شود و سپس محل برش با بخیه ترمیم می شود. سپس قطعه پوست برداشت شده زیر میکروسکوپ به قطعات کوچکی به نام گرافت تقسیم می شود که این گرافت ها در منطقه طاسی کاشته می شوند معمولا پس از عمل نیز از لیزر  برای  تسریع دربهبود جای زخم  استفاده می گردد.

کاشت مو به روش sut

در کاشت مو به روش SUT از تکنیکی استفاده می‌شود که در دنیا به SAFER یا S.A.F.E.R معروف است. دستگاه استفاده شده در این روش، به یک مکنده یا ساکشن مجهز است که به جراح در استخراج فولیکول‌ها کمک می‌کند. به همین جهت نام این تکنیک را «استخراج فولیکولی به کمک ساکشن» یا «Suction Assisted Follicular Extraction» گذاشته‌اند.

مراحل کاشت مو به روش SUT

۱_ایجاد برش به کمک پانچ

به بخشی از دستگاه SAFER که سوراخ‌ها را ایجاد می‌کند و به پانچ مجهز است، هندپیس (Hand-piece) گفته می‌شود. در مرحله‌ی اول، به کمک هندپیس، سوراخ‌هایی به اندازه‌ی کمتر از یک میلی‌متر در بانک مو ایجاد می‌شود. عمق و زاویه‌ی وارد کردن پانچ هندپیس به درون پوست اهمیت زیادی داشته و مهارت بالای جراح را می‌طلبد. اگر عمق سوراخ کافی نباشد، فولیکول نصفه و نیمه خارج می‌گردد و اگر زاویه صحیح نباشد، موجب آسیب به گرافت می‌شود.

در کاشت مو به روش SUT از تکنیک خاصی استفاده می‌شود که «تکنیک تیز و کند» نام دارد. یعنی ابتدا به کمک یک پانچ تیز، سوراخی ایجاد شده و سپس به کمک ابزار کندتری، گرافت برداشت می‌شود. در مرحله‌ی استفاده از ابزار کند، اگر مهارت جراح کافی نباشد، فولیکول به لایه‌های عمیق‌تر پوست فرو می‌رود. به این خطا «دفن شدن فولیکول» گفته می‌شود. اگر این اتفاق بیفتد، فولیکول دفن شده می‌تواند موجب التهاب و کیست شود. استخراج این فولیکول کار دشواری نیست؛ اما وقت زیادی را تلف می‌کند.

۲_برداشت گرافت با مکش

همانطور که اشاره شد، دستگاه SAFER به یک مکنده یا ساکشن مجهز است. در مرحله‌ی دوم، فولیکول به کمک مکش از پوست سر خارج می‌شود. فرآیند خارج سازی فولیکول‌ها در کاشت مو روش FIT چون توسط انبرک انجام می‌شود، زمان بیشتری می‌برد. این مشکل در کاشت مو به روش SUT برطرف شده و به همین دلیل تعداد گرافت‌های کاشته شده در یک جلسه افزایش می‌یابد.

۳_ آماده‌سازی گرافت‌ها

گرافت‌ها از درون لوله‌ی دستگاه SAFER به درون مخزنی هدایت می‌شوند. سپس آن‌ها را از مخزن خارج و درون محلول نگه‌داری قرار می‌دهند. تیم درمانی با استفاده از میکروسکوپ گرافت‌ها را برای کاشت آماده می‌کند. این مرحله نیز توسط ابزار دستی و نیروی انسانی انجام می‌شود؛ لذا مهارت و سرعت عمل اهمیت زیادی دارد. هرچه فولیکول‌ها برای مدت بیشتری از بدن بیرون باشند، احتمال موفقیت آمیز بودن کاشت‌شان کمتر می‌شود.

4_ مشخص کردن خط رویش جدید

همانطور که پیش‌تر اشاره کردیم، یکی از ایرادی بی‌اساسی که به روش SUT می‌گیرند، خط رویش غیرطبیعی و عروسکی است. این موضوع اصلاً ربطی به روش SUT نداشته و صرفاً متکی به مهارت و هنر جراح است. خط رویش باید به شکل دقیق مهدنسی و طراحی شود. اجرای طبیعی‌ترین خط رویش در ایران در انحصار کلینیک کاشت مو ایران FIT قرار دارد.

۵_کاشت گرافت‌ها

در مرحله‌ی پایانی، به کمک پانچ استاندارد (SP90) سوراخ‌های کوچکی در ناحیه‌ی گیرنده ایجاد می‌شود. سپس گرافت‌های آماده‌سازی شده به کمک انبرک یا دستگاه SAFE به درون این سوراخ‌ها هدایت می‌شوند. ظرافت استفاده از ابزار و توجه به خواب مو از مواردی هستند که در این مرحله به میزان مهارت جراح بستگی دارند.

کاشت مو

کاشت مو به روش تکثیر

بسیاری از افرادی که دچار ریزش مو و طاسی شده اند، برای جبران موهای از دست رفته خود، کاشت مو را انتخاب می کنند. روش های مختلفی برای کاشت مو وجود دارد که یکی از آن ها کاشت مو به روش تکثیر سلولی است؛ اما این روش چگونه است؟در این روش، فولیکول های برداشته شده از بانک مو را دستکاری کرده و رشد آن ها را در آزمایشگاه های مخصوصی تحریک می کنند. این روش مزایای بیشتری نسبت به دیگر روش های کاشت دارد که یکی از آن ها عدم ایجاد اسکار، زخم و بخیه در سر است.ریزش مو اغلب در نواحی جلوی سر و بالای آن، از دیگر نقاط بیشتر است. فولیکول هایی که در کنار شقیقه ها قرار دارند به دلیل ریزش کمتر مو در این نواحی قوی تر هستند و ریشه های بهتری دارند. در این روش فولیکول های مو را از پشت سر بر می دارند و بر خلاف دیگر روش های کاشت مو مستقیم در قسمت های خالی سر نمی کارند.

آیا کاشت مو به روش تکثیر سلول های بنیادی به مرحله اجرا رسیده است؟

با توجه به تحقیقات انجام شده در آزمایشگاه های معتبر دنیا، امروزه پزشکان تمامی تلاش خود را بر این داشته اند که کاشت مو از طریق سلول های بنیادی را به مرحله اجرا روی انسان برسانند. کاشت مو بدون نیاز به بانک مو و از روش های معمول امکان پذیر نبوده و اجرایی نشده است.

این مطلب را بخوانید
متخصص غدد کیست؟ +متخصص غدد و متابولیسم کار درمان چه بیماری هایی را برعهده دارد؟

نحوه کاشت مو به روش تکثیر چگونه است؟

در کاشت مو به روش تکثیر، فولیکول های برداشت شده را در آزمایشگاه و در محیط های مخصوصی رشد می دهند. این سلول های رشد یافته که قادر به زایش موهای تازه هستند را روی سر می کارند. این فولیکول ها با رشدی که در آزمایشگاه داشته اند، آماده تکثیر موهای تازه روی سر هستند و با قرار گرفتن آن ها در نواحی طاس به افزایش تراکم می پردازد.

از آنجایی که این روش کاشت بسیار حساس است و فولیکول ها باید در محیط آزمایشگاهی رشد یابند، کمتر کلینیکی قادر به انجام این روش کاشت خواهد بود. در روش کاشت مو به صورت تکثیری ابتدا باید با پزشک خود مشورت کنید. سپس با انجام آزمایشاتی مشخص می شود که آیا آماده این نحوه کاشت مو هستید یا خیر. در جلسه اول کاشت، تعداد اندکی فولیکول از موهای پشت سر شما برداشت می شود؛ زیرا حتی تعداد کمی از فولیکول ها قادر به تکثیر مو به تعداد بالایی هستند. در واقع در فولیکول های برداشت شده سلول هایی بنیادی وجود دارد که با تغذیه آن ها، رشد فولیکول ها تقویت می شود و سرعت رشدشان بالا می رود.

کاندیدای مناسب برای کاشت مو به روش تکثیر

این روش برای افرادی مناسب است که بانک موی کمی دارند. با برداشت فولیکول ها و رشد آن ها، به راحتی و بدون آنکه نیازی به برداشت دوباره فولیکول باشد، تراکم لازم را به موهای سر می دهند. این روش درمانی به طور کاملا سرپایی در مطب یا کلینیک پزشک مربوطه انجام می شود و بدون هیچگونه جراحی است.به طور کلی بافتی که از پوست برداشته شده و به آزمایشگاه فرستاده می شود که فولیکول ها از روی آن جدا شوند. هنگامی که سلول ها به خوبی رشد کردند، به کلینیک برای پیوند فرستاده می شوند. این دوره با توجه به جنس مو و ویژگی های بدنی فرد متغیر بوده و در برخی موارد ممکن است چندین ماه طول بکشد.زمانی که فولیکول ها آماده شدند، پزشک با استفاده از بی حسی موضعی، نواحی کاشت مو به روش تکثیر را بی حس کرده و با دستگاه های مخصوصی روی سر سوراخ هایی را ایجاد می کند. سپس با ظرافت تمام فولیکول ها را در جای خود قرار می دهد.

آیا همه افراد قادر به کاشت مو به روش تکثیری هستند؟

همه افراد قادر به کاشت مو نیستند؛ اما با توجه به اینکه این روش ترمیمی بسیار مدرن است و با دستگاه های مجهز و پیشرفته ای صورت می گیرد، امکان کاشت را برای افراد زیادی فراهم کرده است. افرادی که تارهای موی ضعیفی دارند، این روش کاشت برای آن ها پیشنهاد بسیار خوبی است؛ زیرا فولیکول های مو در آزمایشگاه دستکاری شده و تقویت می شوند. همچنین تمامی اشخاصی که جنس موهای آن ها چرب، خشک یا شکننده بوده، با این روش قابل تغییر است.البته ناگفته نماند که هر روش درمانی برای کاشت مو نیاز به یک سری آزمایشات قبل از کاشت دارد و ممکن است بدن هر فردی پاسخ مثبت به کاشت مو ندهد. توصیه می کنیم پیش از هر اقدامی اطلاعات لازم برای این کاشت مو را به دست آورید و سپس بهترین تصمیم را بگیرید.

آیا افرادی که بیماری خاصی دارند، قادر به کاشت مو به صورت تکثیری هستند؟

اغلب افرادی که به بیماری های خاص پوست و مو دچار هستند یا داروهایی را مصرف می کنند که قادر به قطع آن نیستند، این روش درمانی پیشنهاد نمی شود.

مزیت های کاشت مو به روش تکثیر

این روش نسبت به سایر روش های کاشت مو مزایای بیشتری دارد. اغلب در تمامی روش هایی که نیاز به جراحی و برداشت مو به تعداد بالاست، حساسیت و عفونت های بعدی شایع است؛ اما در این روش تعداد اندکی فولیکول برداشت می شود که درد کمتری احساس می شود.موهای کاشته شده در روش تکثیری، به طور دائمی رشد می کنند و در جای خود باقی می مانند. از این رو به راحتی تراکم درخواستی به دست می آید. در واقع در روش های دیگر کاشت، تنها حجم نهایی به میزان فولیکول های برداشتی است؛ اما در این روش حجم مو افزایش می یابد و در نهایت موهای پرپشت تری خواهید داشت.یکی دیگر از مزایای مهم کاشت مو به روش تکثیری، عدم باقی ماندن جای زخم و اسکار روی سر است. زمانی که فولیکول ها روی سر پیوند زده می شوند، به حالت طبیعی رشد کرده و زیبایی چهره متقاضی را چند برابر می کند. بدون شک در نهایت با دیدن خود در آینه از موهای پرپشت، زیبا و خوش حالت خود لذت می برید.

سوالات متداول

کدام حالت برای کاشت موی سر بهترین است و هزینه آن چقدر است؟

هزینه کاشت مو و روش انتخاب شده، کاملا به شرایط هر فرد بستگی دارد و ممکن است متفاوت باشد

کاشت مو در چه مواردی امکان پذیر است؟

به طور کلی، کاشت مو در این شرایط امکان پذیر است: ریزش مو، جلوگیری از بیشتر شدن ریزش، ایجاد خط رشد مویی، ضخامت و تراکم کم مو.

شش ماه بعد از کاشت مو چه اتفاقی می افتد؟

پس از گذشت دوره 6 ماهه، موها تقویت شده شروع به رشد می کنند، عوارضی نظیر قرمزی و یا التهاب به صورت کامل از بین می روند.

پس از چه مدتی کوتاه کردن مو بعد از کاشت امکان پذیر است؟

این مورد، کاملا به تشخیص پزشک بستگی دارد. ممکن است، پس از گذشت 1 ماه امکان کوتاه کردن مو وجود داشته باشد. در مقابل، ممکن است پزشک تشخیص دهد تا چند ماه، به منظور رشد صحیح، موها کوتاه نشوند.

بهترین و ماندگارترین روش کاشت مو چیست؟

به صورت کلی بهترین و ماندگارترین روش کاشت مو، FUT است که موها به صورت تک تک جدا شده و در ناحیه مشخص شده، کاشته می شوند.

دلیل رشد نکردن موهای کاشته شده چیست؟

از جمله دلایلی که ممکن است باعث جلوگیری از رشد مو بعد از کاشت شود، عبارت است از: مناسب نبودن روش انتخابی، رعایت نکردن مراقبت های بعد از کاشت، مشکلات ژنتیکی و در بعضی موارد، خطای پزشک.

سخن پایانی

کاشت مو (تراکاشت مو) یکی از انواع روش های تهاجمی است که در طی این عمل فولیکول های مو، از قسمت های با تراکم بالا برداشت می شوند و در قسمتی که دارای ریزش است، قرار گرفته می شوند. واحدهای فولیکولی که برداشت می شوند، به صورت ژنتیکی نسب به ریزش به مقاوم هستند. از این عمل برای ترمیم و بازسازی ناحیه ابرو، ریش و سبیل استفاده می شود. شایان ذکر است که، روش های جایگزینی نیز وجود دارند که غیرتهاجمی می باشند.

پیشنهاد ما به شما

خدمات پرستار در منزل همراه شما و آشنایی با آن

خدمات پرستار در منزل همراه شما و آشنایی با آن

مرکز خدمات پرستاری در منزل همراه شما، در راستای ارائه بهترین خدمات پرستاری ، درمانی …

دیدگاهتان را بنویسید