بهداشتیپزشکی

“درد قاعدگی” ازعلل تا درمان

درد قاعدگی
277بازدید

قاعدگی دردناک که “دیسمنوره” نیز نامیده می‌شود، ممکن است همراه با درد لگن، شکم، کمریا پاها، گرفتگی عضلات شکم، سردرد و خستگی باشد. بسیاری از زنان، درد پریود را در چرخه قاعدگی خود تجربه می‌کنند. در برخی از زنان، این درد به قدری شدید است که فعالیت‌های عادی را مختل می‌سازد. آیا شما تا کنون این درد را تجربه کرده‌اید؟ آیا پیگیر علت آن شده‌اید؟ چه درمان خانگی برای این مواقع در نظر دارید؟ در این مقاله با ما باشید تا به جواب سوالات خود برسید.


این محتوای مفید را هم دنبال کنید: یائسگی زودرس در زنان


نشانه‌های قاعدگی دردناک

احتمالا شما نیز از این علائم آگاهی دارید و آن را تجربه کرده‌اید:

  • احساس درد در ناحیه ی شکم (گاهی اوقات بسیار شدید)
  • احساس فشار در شکم
  • درد در ناحیه لگن، پایین کمر و پشت و داخل ران
درد قاعدگی

وقتی که درد شدید باشد، علائم عبارتند از:

  • ناراحتی و مشکل معده، گاهی اوقات همراه با استفراغ
  • آبکی و شل شدن مدفوع

برای مطالعه بیشتر: همه چیز درباره جوش + از علل تا درمان


علت درد قاعدگی

پروستاگلاندین ها مواد شیمیایی هستند که در مخاط رحم هنگام قاعدگی تشکیل می شوند. پروستاگلاندین ها باعث انقباضات عضلانی در رحم می شوند که باعث درد و کاهش جریان خون و اکسیژن به رحم می شود. این انقباضات مشابه دردهای زایمان است که می تواند باعث درد و ناراحتی قابل توجهی شود. پروستاگلاندین ها همچنین ممکن است در حالت تهوع و اسهال که برخی از زنان تجربه می کنند، نقش داشته باشند.


درباره‌ی بیماری سوزاک چه می‌دانید؟

این مطلب را بخوانید
یائسگی زودرس در زنان

ارتباط معکوس درد قاعدگی با گذر زمان

در این باره چیزی نمی‌دانیم. البته باید خاطر نشان کرد که دردهای قاعدگی با گذشت زمان کمتر می‌شوند. قبلاً این طور گفته می‌شد که این دردها بعد از ازدواج از بین می‌روند ولی دلیل اصلی این بود که در گذشته دختران زودتر ازدواج می‌کردند. اما حالا که دختران دیرتر ازدواج می‌کنند، متوجه می‌شویم که این زمان است که اوضاع را تغییر می‌دهد.

درد قاعدگی

اما ممکن است حدود 28-25 سالگی، اختلالات اولیه به طور کلی کمتر شود، در غیر این صورت این دردها در تمام طول زندگی همراه فرد خواهد بود، چه زایمان داشته باشد، چه نداشته باشد. البته این پدیده به ندرت دیده می‌شود. دومین مورد، نوعی از مشکلات است که اختلالات قاعدگی ثانویه نامیده می‌شوند. اختلالات ثانویه نرمال نیستند. آندومتریوز، بیماری اصلی است که این اختلالات را ایجاد می‌کند. برخی دختران جوان نیز دچار آندومتریوز می‌شوند. از زمانی که فرد درمان شود دیگر ناراحتی و درد نخواهد داشت.


شاید این مطلب هم برایتان جالب باشد: سرطان مثانه از علائم تا درمان


درما‌ن‌های خانگی برای درد قاعدگی

گاهی درد‌های قاعدگی فقط با اقدامات کوچک کمتر شده یا برطرف می‌شود. پس اگر دچار دردهای اولیه هستید روش‌های زیر را حتما امتحان کنید:

چای نعناع یک معجزه برای درد قاعدگی

برخی از چای‌ها ممکن است به کاهش درد ناشی از قاعدگی کمک کنند. چای به طور سنتی برای کاهش درد پریود مورد استفاده قرار می‌گرفته است.

درمان درد قاعدگی

از آنجایی که بعضی از گیاهان احتمال دارد به عنوان استروژن عمل کنند، قبل از استفاده به پزشک خود اطلاع دهید، مخصوصا اگر دارویی مصرف می‌کنید یا سابقه سرطان مرتبط با هورمون داشته اید. چای با نعناع نیز در کاهش درد موثر است.

این مطلب را بخوانید
آشنایی با انواع پر کردن دندان + بررسی و معرفی مزایا و معایب مواد پر کننده دندان

بهبود رژیم غذایی باعث کاهش گرفتگی عضلات

طبق تحقیقات کاهش چربی و افزایش سبزیجات در رژیم غذایی شما باعث کاهش گرفتگی ماهیانه شود. رژیم گیاهخواری کم چرب نه تنها به سلامت شما کمک می‌کند، بلکه می‌تواند تأثیر غیرمستقیم اما قابل توجهی بر دردهای شدید قاعدگی داشته باشد. برای شروع از محصولات لبنی کم چرب استفاده کنید. ماهی، آجیل و روغن‌های گیاهی را وارد رژیم غذایی خود کنید.

مسکن‌ها برای از بین بردن درد قاعدگی

استفاده از داروهای غیر استروئیدی مانند؛ ایپوبروفن، ناپروکسن، فنوپروفن و… می‌تواند به کاهش درد پریود کمک کند. داروهای غیراستروئیدی تولید پروستاگلاندین را پایین می‌آورند و باعث کاهش التهاب و درد می‌شوند.

روغن ماهی و ویتامین B1 بهترین مسکن‌ها

طبق تحقیقات یکی دیگر از روش‌های طبیعی برای تسکین درد پریود، مصرف مکملهای ماهی، ویتامین B1 یا هر دو است. در آزمایشی که بر روی 240 نوجوان انجام شد، نتایج نشان داد افرادی که روغن ماهی و ویتامین B1 یا همزمان هر دو را مصرف کردند، به میزان قابل توجهی درد کمتری داشتند. طبق گزارشات درد پریود تا زمانی که از روغن ماهی یا B1 استفاده می‌کردند، وجود نداشت.

کیسه آب گرم یک آرام‌بخش هنگام درد قاعدگی

حرارت موضعی کاربردی همانند ایبوپروفن دارد. یک کیسه آب گرم و یا حوله گرم را بر روی موضع دردناک قرار دهید.

درمان درد قاعدگی

استفاده از یک پد گرمایی به همراه داروی غیر استروئیدی اثر بیشتری در کاهش درد خواهد داشت. این کار باعث تسریع جریان خون می‌گردد.

با طب سوزنی عضلات خود را آرام کنید

طب سوزنی می‌تواند به کاهش درد پریود کمک کند. با استفاده از طب سنتی جریان خون قوی‌تر وارد اندام‌های داخلی می‌شود، که خاصیت ضد التهابی دارد.

این مطلب را بخوانید
درباره خشکی چشم چه می‌دانید؟

منیزیم را از یاد نبرید

منیزیم باعث تنظیم عملکرد عضلات در کنار سایر وظایف حیاتی می‌شود؛ در نتیجه در زمان قاعدگی در کاهش گرفتگی عضلات موثر است. رژیم غذایی منیزیم برای زنان باردار نیز توصیه می‌شود. مواد غذایی مثل بادام خشک و اسفناج آب پز دارای منیزیم هستند. 

کمتر کردن درد پریود با قرص‌های پیشگیری

قرص‌های ضد بارداری ممکن است به کاهش درد پریود كمک كند.

درمان درد قاعدگی

اما قرص‌های پیشگیری از بارداری با برخی از عوارض جانبی همراه است که ممکن است شامل لکه بینی، حساسیت پستان، حالت تهوع و کاهش میل جنسی باشد. به علاوه خطر لخته شدن خون بیشتر می‌شود.


جهت آگاهی: بایدها و نبایدهای دوران قاعدگی


برای تشخیص علت درد چه آزمایشاتی انجام می‌شود؟

  • آزمایش خون و ادرار
  • سونوگرافی لگنی: با استفاده از امواج صوتی با فرکانس بالا، تصاویری از داخل لگن شما گرفته می‌شود. این سونوگرافی کاملاً بدون درد است وتوانایی شناسایی هر نوع مشکل و آنومالی در سیستم تناسلی شما را دارد.
  • لاپاراسکوپی در زیر بیهوشی عمومی: این عمل توسط پزشک در زیر بیهوشی عمومی انجام می‌شود. با ایجاد یک برش کوچک بر روی شکم، تیغه لاپاراسکوپ به داخل فضای شکم راه پیدا می‌کند و با استفاده از این تیغه لاپاراسکوپ می‌توان اجزای داخل شکم را کاملاً مشاهده کرد و در صورتی که نیاز به نمونه‌گرفتن باشد، می‌توان این‌کار را انجام داد.
  • هیستروسکوپی: با استفاده از یک تلسکوپ، داخل حفره رحم قابل رؤیت است. این عمل با استفاده از رد کردن تلسکوپ از داخل واژن و رسیدن آن به حفره رحم انجام می‌شود. در صورتی که هر مشکلی در داخل رحم دیده شود، این مشکلات قابل شناسایی است.
این مطلب را بخوانید
همه چیز درباره سوءهاضمه

بیشتر بخوانید، بیشتر بدانید: از ورزش یوگا چه می‌دانید؟


سخن پایانی

در این مطلب درباره درد در دوران قاعدگی خواندیم. بعنوان مهمترین نکته‌ی نهایی می‌توان گفت که زنانی که به طور منظم ورزش می‌کنند، درد قاعدگی کمتری دارند، بنابراین جهت پیشگیری از دردهای قاعدگی، ورزش کردن را در فعالیت‌های روزانه ی خود بگنجانید. امید است این محتوا برایتان مفید بوده باشد. شما هم نظرات و تجربیات خود را در کامنت با ما به اشتراک بگذارید.

پاسخ دهید