انواع بیماری های پوستی
انواع بیماری های پوستی

آشنایی با انواع بیماری های پوستی و علائم رایج

بیماری های پوستی از شایع ترین بیماری ها در بدن انسان ها هستند که هر فرد در بازه ای از زندگی خود ممکن است با این اختلالات پوستی درگیر شود. از رایج ترین علائم بیماری پوستی در بین افراد می توان به بثورات پوستی، احساس خارش، برآمدگی، تاول و حتی زخم اشاره کرد. از مهم ترین نکاتی که در راستای مواجهه با انواع بیماری پوستی باید در نظر داشته باشید این است که در همان ابتدا به دکتر پوست رشت مراجعه کنید تا بتوانید علت بروز مشکل پوستی را تشخیص داده و در راستای درمان این مشکلات اقدام کنید.

در این مطلب با ما همراه باشید تا ضمن آشنایی با انواع بیماری های پوستی، با رایج ترین علائم اخلالات پوستی و عواملی که منجر به بروز این اختلالات پوستی می شود آشنا شده و بتوانید در جهت جلوگیری از آسیب پوست خود مراقبت های لازم را انجام دهید.

بیماری و اختلالات پوستی

انواع بیماری های پوستی
انواع بیماری های پوستی

پوست اولین سپر دفاعی بدن انسان است و در حقیقت بزرگترین اندام در بدن انسان پوست است و در این راستا صد ها بیماری و اختلالا پوستی ممکن است در بدن افراد به وجود آید اما باید در نظر داشته باشید که رایج ترین بیماری های پوستی معمولا دارای علائمی مشابه هستند.

اگر بخواهیم شدت شیوع بیماری های پوستی را بررسی کنیم، می توان گفت مشکلات پوستی 1.79% از کل بیماری های جهان را شامل می شود و در این راستا از هر 4 نفر، یک نفر با مشکلات پوستی درگیر خواهد بود که این امر باعث می شود تا شناخت بیماری های پوستی و علائم رایج این بیماری ها از اهمیت قابل توجهی برخوردار باشد.

این مطلب را بخوانید
معرفی خوراکی های تنظیم هورمون زنانه + بهترین روش برای تنظیم هورمون زنانه چیست؟

لازم به ذکر است که برخی از مشکلات پوستی صرفا به دلیل بیماری به وجود نمی آیند بلکه برخی دیگر از علائم طبیعی در بدن مانند افزایش سن منجر به ضعیف شدن این اندام شده و می تواند منجر به بروز علائم و بیماری های پوستی شود و این امر باعث می شود تا مراقبت از پوست و مراجعه به یک کلینیک زیبایی معتبر برای دریافت خدمات مراقبت پوستی از اهمیت بسیاری برخوردار باشد.

شایع ترین علائم در بیماری های پوستی چیست؟

همانطور که ذکر کردیم، رایج ترین بیماری های پوستی معمولا دارای علائمی یکسان و نسبتا مشابه هستند و از این رو آشنایی با شایع ترین علائمی که ممکن است درصورت بروز مشکلات پوستی با آن ها مواجه شوید به شما کمک می کند تا بتوانید سریع تر مشکل را تشخیص داده و در جهت درمان مشکلات به کلینیک های درمانی و زیبایی مراجعه کنید. در ادامه به بررسی رایج ترین علائم مشکلات و اختلالات پوستی می پردازیم.

  • برآمدگی های برجسته به رنگ قرمز یا سفید
  • راش که می تواند دردناک و یا همراه با احساس خارش باشد
  • پوسته پوسته شدن
  • پوست فلس دار و یا زبری پوست
  • زخم شدن پوست
  • تاول و یا ضایعات باز بر روی پوست
  • خشک شدن و ترک خوردن پوست
  • تغییر رنگ در نواحی خاصی از پوست
  • برجستگی های گوشتی مانند زگیل
  • تغییر رنگ و یا اندازه خال های پوستی
  • از دست رفتن رنگدانه های پوستی در برخی نواحی پدن
  • گرگرفتگی بیش از حد
  • رایج ترین دلایلی که منجر به بیماری پوستی می شوند کدامند؟
این مطلب را بخوانید
پسوریازیس (Psoriasis) چیست؟ + بررسی و معرفی راه‌های درمان پسوریازیس

باید در نظر داشته باشید که به دلیل طیف گسترده بیماری های پوستی، دلایل متعددی می تواند منجر به بروز این مشکلات پوستی شود و لازم به ذکر است که برخی از بیماری ها نیز می توانند منجر به علائم و عوارض پوستی در بدن افراد شوند. در ادامه به بررسی برخی از رایج ترین علت هایی می پردازیم که در بدن ممکن است منجر به بروز اختلالات پوستی شوند.

  • باکتری های موجود در منافذ پوست و یا فولیکول های مو
  • ویروس ها
  • قارچ ها، انگل ها یا میکروارگانیسم هایی که بر روی پوست زندگی می کنند
  • سیستم ایمنی ضعیف
  • تماس با فردی آلوده به بیماری پوستی
  • تماس با محرک ها و یا آلرژن ها
  • ابتلا به بیماری هایی که سیستم ایمنی و سایر سیستم های بدن را تحت تاثیر قرار می دهند
  • قرار گرفتن در معرض نور خورشید
  • مصرف برخی از دارو ها
  • عدم رعایت بهداشت و سبک زندگی ناسالم
  • معرفی شایع ترین بیماری های پوستی

برخی از بیماری های پوستی ممکن است از کودکی شروع شوند و تا بزرگسالی فرد ادامه داشته باشند و برخی از بیماری های پوستی ممکن است به صورت دائمی در بدن فرد وجود داشته باشند اما باید در نظر داشته باشید که علائم این بیماری ها ممکن است به صورت همیشگی قابل مشاهده نباشند و صرفا در زمان خاصی علائم تشدید شده و منجر به احساس ناراحتی در فرد بیمار شود. در ادامه به بررسی برخی از رایج ترین اختلالات پوستی و علائم خاصی هر یک از این مشکلات پوستی می پردازیم.

1- بیماری پسوریازیس

بیماری پوستی پسوریازیس
بیماری پوستی پسوریازیس

بیماری پوستی پسوریازیس که با نام بیماری پوستی صدف نیز شناخته می شود، یک اختلال خود ایمنی است که لکه هایی با ظاهر غیر طبیعی و احساس خارش را بر روی پوست ایجاد می کند. لازم به ذکر است که این لکه ها می توانند از نظر اندازه و شدت دارای تفاوت باشند. درصورتی که فرد دارای پوست روشنی باشد، این لکه ها به رنگ قرمز، صورتی و یا سفید خواهند بود اما درصورتی که فرد دارای پوستی با رنگ تیره تر باشد، لکه ها می توانند به رنگ بنفش، خاکستری و حتی قهوه ای تیره باشند.

این مطلب را بخوانید
آشنایی با کامپوزیت دندان + بررسی مزایا و معایب آن

بیماری پسوریازیس در 5 نوع اصلی وجود دارد و نکته ای که باید در نظر داشته باشید این است که بیماری صدف پوستی درمان ندارد اما می توان به استفاده از دارو های مختلف علائم آن را کنترل کرد.

  1. پسوریازیس پلاکی: ایجاد لکه های ضخیم بر روی پوست
  2. پسوریازیس پوسچولار: ایجاد جوش هایی که با پوست احاطه شده و ممکن است قرمز باشند
  3. پسوریازیس اریترودرمیک: ایجاد لکه های بزرگ مانند سوختگی
  4. پسوریازیس معکوس: ایجاد بثورات برای در چین های پوستی
  5. پسوریازیس روده ای: ایجاد لکه های کوچک بر روی پوست سر صورت و دیگر اندام های بدن

2- بیماری اگزما

بیماری پوستی اگزما که با نام درماتیت آتوپیک نیز شاخته می شود، یک مشکل پوستی است که معمولا در اوایل کودکی ایجاد می شود اما ممکن است در بزرگسالی نیز ایجاد شود. باید در نظر داشته باشید که اگزما در اغلب افراد مبتلا به آلرژی ایجاد می شود اما نمی توان علت بروز این مورد از بیماری های پوستی را آلرژی دانست.

اگزما منجر به بثورات پوستی در نواحی خاصی از بدن مانند پوست سر، آرنج، گردن، مچ دست، مچ پا و پاها می شود که این بثورات پوستی دارای احساس شدید خارش هستند و ممکن است دارای علائم دیگری مانند برآمدگی و تغییر رنگ باشند و حتی با گذر زمان ضخیم شوند.

لازم به ذکر است که بثورات در بزرگسالان ممکن است قسمت های بیشتری از بدن را تحت تاثیر قرار دهد و منجر به خشکی و خارش شود. در حال حاضر درمانی برای این مشکل پوستی شناخته نشده است اما این بثورات پوستی ممکن است با گذر زمان به صورت خود به خودی برطرف شود.

این مطلب را بخوانید
آشنایی با یائسگی زودرس در زنان + راه های درمانی با زنجبیل

3- بیماری لوپوس

لوپوس یک اختلال خود ایمنی پیچیده است که منجر به التهاب و درد در بدن می شود و باید در نظر داشته باشید که این بیماری می تواند قسمت های مختلف بدن را تحت تاثیر قرار دهد. علائم پوستی این بیماری خود ایمنی عبارتند از:

  • لکه هایی به رنگ قرمز
  • بثورات آفتاب سوختگی بر روی بینی و گونه ها
  • بثورات دایره ای شکل که احساس خارش و درد ندارند

لازم به ذکر است که علائم پوستی این بیماری می تواند همراه با سردرد، تب، خستگی و تورم مفاصل و یا درد مفاصل همراه باشد. بر اساس تحقیقات 90 درصد از مبتلایان به این بیماری خانم ها هستند و لازم به ذکر است که خانم هایی با رنگ پوست تیره بیشتر در معرض ابتلا به این بیماری قرار می گیرند.

4- بیماری پیسی یا ویتیلیگو

بیماری پیسی یا ویتیلیگو
بیماری پیسی یا ویتیلیگو

بیماری پیسی که با نام برص نیز شناخته می شود یک مورد از بیماری های پوستی است که منجر به از بین رفتن رنگدانه های پوستی در بدن می شود. این بیماری دارای انواع مختلفی است اما از رایج ترین علائم این بیماری می توان به ایجاد لکه های سفید رنگ یا لکه هایی با رنگ روشن تر از پوست اشاره کرد.

لازم به ذکر است که افراد مبتلا به پیسی زودتر از دیگر افراد دچار سفید شدن مو می شود و باید در نظر داشته باشید که در حال حاضر هیچ درمانی برای این بیماری پوستی وجود نداشته و افراد مبتلا به پیسی می توانند از روش های درمانی مانند نور درمانی و دارو های موضعی برای کنترل علائم این بیماری استفاده کنند.

این مطلب را بخوانید
اثر تغذیه در بهبود آسیب دیدگی های ورزشی چیست؟ + بررسی تغذیه در آسیب های ورزشی

خال های پوستی

خال زائده است که بر اثر جمع شدن سلول های پوستی بر روی بدن ایجاد می شود و باید در نظر داشته باشید که بیشتر این خال های معمولی بوده و دارای عوارض خاصی نیستند و شما صرفا می توانند با مراجعه به کلینیک زیبایی رشت، خال هایی که از وجود آن ها ناراضی هستید را بردارید. درصورتی که خال های موجود بر روی بدن فرد دچار تغییراتی مانند تغییر رنگ و اندازه نشوند، نیازی به مراجعه به پزشک وجود نخواهد داشت.

پیشنهاد ما به شما

افزایش طول عمر با نوشیدنی معجزه آسا ماچا

افزایش طول عمر با نوشیدنی معجزه آسا ماچا

انسان‌ها از قرن‌ها پیش، گیاه شگفت‌انگیز چای را کشف کرده و نوشیدن اون را شروع …

دیدگاهتان را بنویسید