اقدامات قبل و بعد از اسلیو معده

اسلیو معده یک روش جراحی برای کاهش وزن افرادی است که دچار چاقی مفرط هستند. در این عمل، حدود ۸۰ درصد از معده برداشته می‌شود و شکل آن به شکل یک موز یا آستین تغییر می‌کند. این کار باعث می‌شود که فرد با خوردن مقدار کمتری غذا احساس سیری کند و همچنین ترشح هورمون گرلین که مسئول ایجاد گرسنگی است، کاهش یابد.

در این مقاله در مورد عمل اسلیو معده، معایب و مزایای آن و همین طور آزمایشات قبل از عمل اسلیو معده صحبت خواهیم کرد.

اسلیو معده برای چه کسانی مناسب است؟

اسلیو معده یک روش جراحی برای کاهش وزن افرادی است که شاخص توده بدنی آن‌ها بالاتر از ۳۲ است. این عمل باعث می‌شود که معده فرد کوچک شود و ظرفیت آن کاهش یابد. بنابراین، فرد با خوردن مقدار کمتری غذا احساس سیری می‌کند و میزان کالری دریافتی اش کاهش می‌یابد. اسلیو معده می‌تواند موجب کاهش ۵۰ تا ۷۰ درصد اضافه وزن و بهبود بیماری‌های مرتبط با چاقی مانند دیابت و فشار خون بالا شود.

راهنمای کامل اقدامات قبل از اسلیو معده

برای انجام این عمل، بیمار باید از مراحل مختلفی عبور کند که شامل مشاوره، آزمایش، رژیم غذایی، ترک سیگار و الکل، ورزش و آمادگی جسمانی و روحی است. این مراحل بسیار مهم هستند و سلامت و وضعیت بیمار را به طور کامل مورد ارزیابی قرار می‌دهند. انجام صحیح موارد گفته شده در این مقاله، احتمال خطرات و عوارض عمل را کم و کمتر می‌کند. این موارد موجب می‌شود شما عمل ایمن‌تری را انجام دهید و نتایج موفقیت‌آمیزتری را کسب کنید.

مشاوره قبل از عمل

مشاوره قبل از عمل اسلیو معده یکی از مهم‌ترین مراحل است که بیمار باید طی کند. در این مرحله، بیمار با پزشک متخصص جراحی چاقی ملاقات می‌کند و در مورد وضعیت سلامتی، تاریخچه بیماری، اهداف و انتظارات خود از عمل، روش و مراحل عمل، خطرات و عوارض احتمالی، مراقبت‌های قبل و بعد از عمل، رژیم غذایی و ورزش، هزینه و بیمه و سایر مسائل مربوطه صحبت می‌کند. پزشک بر اساس شاخص توده بدنی، وزن ایده‌آل، سن، جنس، وضعیت تغذیه‌ای و بیماری‌های همراه چاقی، میزان کاهش وزن مورد نظر و مدت زمان لازم برای رسیدن به آن را برای بیمارتوضیح می‌دهد. پزشک همچنین بر اساس شرایط بیمار، روش مناسب جراحی را پیشنهاد می‌کند و در صورت تایید بیمار، نوبت عمل را مشخص می‌کند.

این مطلب را بخوانید
تنبلی تخمدان و متخصص غدد

طی این ملاقات‌های قبل از عمل، پزشک در خصوص مراقبت‌های بعد از اسلیو معده و اقداماتی که باید انجام دهد نیز توضیح می‌دهد. توجه به این موارد به تسریع روند بهبودی کمک می‌کند.

آزمایشات قبل از عمل اسلیو معده

از مهم‌ترین اقدامات قبل از عمل اسلیو معده می‌توان به انجام آزمایشات مورد نیاز اشاره کرد. انجام این آزمایشات میزان آمادگی بدن بیمار و وضعیت سلامت او برای انجام جراحی و خطر های احتمالی را مشخص می‌کند. برخی از آزمایشات اولیه که قبل از این جراحی باید انجام شوند عبارتند از:

  • – آزمایش شمارش کامل سلول‌های خونی
  • – پنل بیوشیمی(تست های کبدی،تیروئید،چربی و قند خون)
  • -ویتامین ها و ریز مغذی
  • – آزمایش ادرار
  • – سونوگرافی شکم و لگن

پنل بیوشیمی برای ارزیابی وضعیت سلامت عمومی فرد قبل از جراحی انجام می‌شود و ۲۰ ماده مختلف در خون از جمله اوره، گلوکز، آلبومین و سطح چربی خون و غیره را اندازه‌گیری می‌کند. انجام سونوگرافی شکم برای بررسی کبد ، کیسه صفرا و وجود سنگ در آن درخواست می شود. همچنین ممکن است در صورت نیاز انجام تست‌های دیگری نیز درخواست شود.

اقدامات بعد از اسلیو معده

بعد از انجام عمل اسلیو معده، بیمار باید به مدت یک روز در بیمارستان بماند تا وضعیت عمومی او بررسی شود. در این مدت، بیمار باید از خوردن غذا خودداری کند و فقط سرم را از طریق ورید در روز جراحی دریافت کند و از صبح روز بعد جراحی مایعات شفاف جرعه جرعه دریافت کند. همچنین بیمار باید تمرینات تنفسی و حرکات ساده‌ای را انجام دهد تا از خون‌رسانی به بافت ها اطمینان حاصل کند. بعد از انجام عمل اسلیو معده باید رژیم غذایی خاصی داشته باشید که شامل مراحل زیر است:

  • مرحله اول: مایعات. در این مرحله که تا دو هفته بعد از عمل ادامه می‌یابد، بیمار فقط مایعات را می‌تواند مصرف کند.
  • این مایعات شامل آب، دوغ،شیر،ماست کم چرب ،آب میوه رقیق شده طبیعی، آب مرغ و گوشت و غیره هستند. بیمار باید از خوردن مایعات گازدار، الکل،چایی، قهوه و نوشابه خودداری کند. 
  • مرحله دوم:
این مطلب را بخوانید
آستیگمات چشم چیست؟

غذاهای نرم. در این مرحله که از دو هفته بعد از عمل تا یک ماه طول می‌کشد، بیمار می‌تواند غذاهای نرم و میکس شده را به رژیم خود اضافه کند. این غذاها شامل پنیر، سفیده تخم مرغ آب پز، سوپ میکس شده، میوه‌های پوره شده و غیره هستند. بیمار باید از خوردن غذاهای خشک، سفت، ترش، تند، چرب و شیرین خودداری کند.

  • مرحله سوم:
  • غذاهای جامد. در این مرحله که از یک ماه بعد از عمل شروع می‌شود، بیمار می‌تواند به تدریج غذاهای جامد را به رژیم خود اضافه کند. این غذاها شامل گوشت، ماهی، مرغ پخته، برخی حبوبات وسبزیجات، نان و غیره هستند. برنج باید با تاخیر و به تدریج بعد از سه ماه از جراحی شروع شود.بیمار باید از خوردن غذاهایی که حاوی هوا هستند مثل نان تست، آدامس، ذرت و غیره خودداری کند.


مراقبت های قبل و بعد از عمل اسلیو

یکی از مراقبت های قبل و بعد از عمل اسلیو معده، تغییر سبک زندگی است. بیمار باید تغییرات مهمی را در سبک زندگی خود ایجاد کند تا از موفقیت عمل و حفظ وزن ایده‌آل اطمینان حاصل کند. این تغییرات شامل موارد زیر هستند:

  • انجام فعالیت بدنی منظم. بیمار باید به مدت حداقل 30 دقیقه در روز و 5 روز در هفته فعالیت بدنی متوسط انجام دهد.
  • این فعالیت‌ها می‌توانند شامل پیاده‌روی، دویدن، دوچرخه‌سواری، شنا، ورزش‌های قدرتی و غیره باشند. فعالیت بدنی به بیمار کمک می‌کند تا سوخت و ساز خود را افزایش دهد، عضلات خود را تقویت کند، استخوان‌های خود را محکم کند، ریسک ابتلا به بیماری‌های قلبی، دیابت، فشار خون و غیره را کاهش داده و احساس خوب اعتماد به نفس داشته باشد.
  • رعایت اصول تغذیه‌ای سالم. بیمار باید غذاهای متنوع، مغذی و متعادل را مصرف کند و از غذاهای خالی از ارزش غذایی، پرکالری، پرچرب، پرشکر و پرنمک خودداری کند. بیمار باید غذاهایی را انتخاب کند که حاوی پروتئین، فیبر، ویتامین، مواد معدنی و آنتی‌اکسیدان هستند و به سلامتی معده، روده، پوست، مو، ناخن و چشم‌ها کمک می کنند. بیمار باید از غذاهایی که باعث تهوع، استفراغ، اسهال، نفخ، درد معده و غیره می شود، اجتناب کند.
  • بیمار باید به میزان مصرف آب و مایعات خود توجه کند و حداقل 8 لیوان آب در روز بنوشد.
  • پیگیری و مراقبت‌های پس از عمل. بیمار باید به موعد‌های پزشکی خود برود و آزمایش‌ها و تست‌های لازم را انجام دهد.
  • بیمار باید داروهای تجویز شده را به موقع و به مقدار مشخص بخورد و از مصرف داروهای غیرمجاز، مکمل‌های گیاهی و مواد مخدر خودداری کند.
  • بیمار باید از علائم و نشانه‌های احتمالی عوارض جراحی مانند خونریزی، عفونت، نشتی و غیره آگاه باشد .
  • بیمار باید از خدمات روانشناسی و مشاوره استفاده کند تا با تغییرات روانی و اجتماعی ناشی از عمل اسلیو معده کنار بیاید. بیمار ممکن است با مشکلاتی مانند افسردگی، اضطراب، تغییرات خلق، احساس تنهایی و غیره روبرو شود.
  • بیمار باید با روانشناس یا مشاور خود صحبت کند و راه‌های موثر برای مقابله با این مشکلات را یاد بگیرد.

  • دوران نقاهت بعد از عمل اسلیو معده
این مطلب را بخوانید
جدیدترین رنگ لنز چشم

دوران نقاهت بعد از عمل جراحی اسلیو معده به طور متوسط یک هفته طول می‌کشد. این دوره را می‌توان به چهار مرحله تقسیم کرد:

– روز جراحی: در این روز، فرد بعد از بیهوشی احساس خستگی و درد متوسط می‌کند. او نباید هیچ چیز از راه دهان بخورد یا بنوشد و فقط می‌تواند دهان خود را با دستمال خیس کند.

او باید به پرستار یا پزشک خود اطلاع دهد اگر درد یا تهوع داشته باشد تا داروی مناسب را برای او تزریق کنند. او همچنین باید از تخت خود پایین آمده و به میزان مناسب راه برود.

– فردای روز جراحی:

در این روز، معمولا فرد از بیمارستان ترخیص می شود.

  • . او باید به مدت سه روز در منزل استراحت کند و فقط مایعات سبک مانند آب،دوغ، آب گوشت یا مرغ و آب میوه رقیق شده را مصرف کند.
  • او همچنین باید داروهای تجویز شده را به موقع بخورد و از فعالیت‌های سنگین خودداری کند.
  • او می‌تواند با اقوام و اعضای خانواده خود صحبت کند و از حمایت آنها بهره ببرد.
  • – از پس فردای روز جراحی اسلیو معده تا پایان هفته نخست:
  • در این مرحله، فرد می‌تواند به تدریج مایعات خود را افزایش دهد وبه حدود سه لیتر در شبانه روز برساند.
  • او باید از خوردن غذاهای خشک، سخت، تکه‌دار و فیبردار خودداری کند. او همچنین باید در طی ۲۴ ساعت به تناوب و فواصل کوتاه چند دقیقه ای در منزل تا می تواند پیاده روی انجام دهد.

– هفته سوم و چهارم بعد از عمل اسلیو معده:

این مطلب را بخوانید
پروستات چیست؟ + هر آنچه که باید درباره سرطان پروستات در مردان و زنان بدانید + بررسی علائم و راه‌های درمان آن

فرد می‌تواند به تدریج غذاهای میکس شده مانند سوپ میکس شده ، پوره میوه و سفیده تخم مرغ آب پز را به رژیم خود اضافه کند. باید از خوردن غذاهای خشک، سخت، تکه‌دار و فیبردار خودداری کند.

او همچنین باید به مدت ۳۰ دقیقه قبل و بعد از غذا آب ننوشد تا جای معده را برای غذا خالی کند. باید غذاهای خود را به آرامی و به خوبی بجود.

می توانید فعالیت‌های سبک مانند پیاده‌روی بیرون از منزل و شنا در استخر انجام دهید اما باید از فعالیت‌های سنگین مانند دویدن، ورزش های قدرتی و بلند کردن وسایل سنگین خودداری کنید.


رژیم قبل از عمل بای پس معده

رژیم قبل از عمل بای پس معده یکی از مراحل مهم آمادگی برای این جراحی است که هدف آن کاهش چربی داخل و اطراف کبد و شکم است.

  • حذف یا کاهش چربی‌های اشباع‌شده، کربوهیدرات‌های ساده، نوشیدنی‌های قندی و الکل
  • افزایش مصرف پروتئین‌های سالم،فیبرها،مایعات و مکمل‌های ویتامینی
  • خوردن وعده‌های کوچک و لقمه‌های ریز
  • جویدن خوب غذا و خوردن به آرامی
  • خودداری از مصرف سیگار و مواد مخدر

این رژیم غذایی به شما کمک می‌کند تا عادات غذایی سالم‌تری را یاد بگیرید و برای جراحی آماده شوید.

برای جراحی اسلیو معده به کجا مراجعه کنیم؟

یکی از دکتران مطرح در زمینه جراحی اسلیو معده دکتر حامد عطاردی است.جهت ارتباط با دکتر عطاردی میتوانید از راه های ارتباطی زیر استفاده بکنید.

تماس با دکتر حامد عطاردی

آدرس: تهران، میدان ونک، خیابان گاندی شمالی، خیابان صانعی، پلاک ۵۰، طبقه چهارم

تلفن تماس

 09002332444 

آدرس وب سایت : https://dratarodi.com/

جمع بندی:

این مطلب را بخوانید
درباره تالاسمی بیشتر بدانید

اگر از چاقی مفرط رنج میبرید برای کاهش وزن خود میتوانید از عمل جراحی اسلیو معده استفاده بکنید. دکتر عطاردی یکی از متخصصین این حوزه است که این عمل را برای شما انجام میدهد.

پیشنهاد ما به شما

سه عدد از بهترین دکترهای بارداری ارومیه

سه عدد از بهترین دکترهای بارداری ارومیه

در دوران بارداری، انتخاب یک متخصص زایمان مناسب، مهم‌ترین تصمیمی است که هر مادری می‌تواند …

دیدگاهتان را بنویسید