ایمپلنت دندان

ایمپلنت های دندانی در مقایسه با دندان طبیعی + آیا ایمپلنت دندان با دندان طبیعی فرق دارد؟

ایمپلنت های دندانی توانسته اند امکان استفاده از روشی را برای دندانپزشکان فراهم آورند تا زیبایی، سلامت و لبخند را دوباره به بیمارانشان بازگردانند. اگر مطالب قبلی سایت ما را در خصوص ایمپلنت های دندانی خوانده اید اما هنوز پاسخ بسیاری از سوالات خود را در مورد کاشت دندان به روش ایمپلنت دندان نگرفته اید؛ کافی است هر روز به سایت ما مراجعه کنید و مقالات جدیدی که با توجه به سوالات متداول شما به روز شده مطالعه کنید. در این مقاله به یکی از مهمترین سوالات شما در مورد ظاهر ایمپلنت های دندانی پاسخ می دهیم.


فهرست مطالب


ایمپلنت دندان چیست؟

همان‌طور که اشاره کردیم استفاده از ایمپلنت دندان یکی از گزینه‌هایی است که به‌عنوان جایگزین دندان طبیعی پیش روی افراد قرار می‌گیرد. شاید بپرسید که ایمپلنت چه تفاوت‌هایی با دندان طبیعی خواهد داشت؟ در راستای پاسخ به این سؤال بهتر است ابتدا کمی بیشتر با ایمپلنت دندان آشنا شویم.

ایمپلنت دندان که احتمالاً نام آن برای شما آشناست در واقع به‌عنوان ریشه دندان مصنوعی به کار گرفته می‌شود. امروزه شما می‌توانید دندان‌های مصنوعی را با جنس‌های مختلف و ویژگی‌های متنوع تهیه کنید اما دندان مصنوعی به‌تنهایی توانایی عملکرد به‌عنوان جایگزین دندان طبیعی را ندارد.

دندان‌های طبیعی ما دارای یک ریشه بسیار مستحکم هستند که ارتباط دندان‌ها را با استخوان فک برقرار می‌کند. وجود این ریشه است که به دندان‌های طبیعی قابلیت تحمل فشار و ضربه را می‌دهد و بدنه بیرونی دندان بدون ریشه مقاومت زیادی از خود نشان نخواهد داد.

ایمپلنت دندان

استفاده از ایمپلنت دندان به‌منظور پرکردن این خلأ و برطرف‌کردن مشکل مقاومت پایین در دندان‌های مصنوعی آغاز شد. ایمپلنت با برقرار کردن یک پیوند مستحکم با استخوان فک توانایی پشتیبانی از دندان مصنوعی را به دست آورده و به‌عنوان ریشه آن عمل خواهد کرد.

از آن جایی که چه دندان مصنوعی و چه ایمپلنت پس از قرارگیری در دهان فرد در معرض فشار بسیار زیادی خواهند بود، نمی‌توان در ساخت آن‌ها از هر مواد اولیه‌ای استفاده کرد و به همین دلیل سازندگان پس از تحقیقات بسیار گسترده چند ماده اولیه را به‌منظور ساخت ایمپلنت و دندان مصنوعی انتخاب کردند. البته برای کسب اطلاعات بیشتر میتوانید مقاله مراحل پوسیدگی دندان را بخوانید.

البته لازم به ذکر است که همه افراد نمی‌توانند از ایمپلنت دندان به‌عنوان جایگزین دندان طبیعی خود استفاده کنند و افراد به این منظور باید دارای شرایط خاصی باشند. به همین دلیل قبل از بررسی تفاوت‌های بین ایمپلنت دندان و دندان طبیعی، روند نصب آن را به طور خلاصه مرور خواهیم کرد.

این مطلب را بخوانید
ژل پاژ چیست و چه عوارضی دارد؟ راهکار تخلیه ژل پاژ چیست؟

آیا ایمپلنت دندان دقیقا ظاهری شبیه دندان طبیعی دارد؟

ایمپلنت های دندانی به نحوی طراحی شده اند که هم شکل ظاهری و هم عملکرد آنها درست مانند دندان طبیعی باشد. شکل آنها به طور خاص برای جای خالی دندان هر فرد طراحی می شود و رنگ آن نیز متناسب با دندانهای طرفین آن برای تاج دندان ایمپلنت ایجاد می شود. پس از کاشت ایمپلنت و سوار شدن پروتز دندانی روی آن، بیمار نه تنها از لحاظ ظاهری بلکه از لحاظ عملکرد هایی مانند جویدن غذا نیز احساسی همانند دندان طبیعی را تجربه خواهد کرد.

ایمپلنت دندان

پس از جایگزین شدن دندان طبیعی با ایمپلنت، هرگونه احساسی که ناشی از غیر طبیعی بودن ایمپلنت در دهان باشد؛ احتمالا مربوط به بافت لثه اطراف آن است چون پایه ایمپلنت با اینکه در استخوان فک کاشته می شود اما مثل ریشه طبیعی دندان به رگ های عصبی متصل نیست بنابراین احساس درد در خود ایمپلنت معنایی ندارد و اگر احساس ناراحتی یا دردی پس از کاشت ایمپلنت وجود داشته باشد می تواند مربوط بافت لثه یا استخوان فک باشد که ریشه های عصبی در آنها وجود دارد.

با پیشرفت تکنولوژی در ایمپلنت دندانی مدرن مواد سازنده ایمپلنت ها و تاج دندان مصنوعی از لحاظ رنگ و شکل کاملا به دندان طبیعی نزدیک شده است. زمانی که ایمپلنت و تاج مصنوعی آن در دهان کاشته می شوند؛ تشخیص تفاوت آن با دندان های طبیعی مجاور به دلایل زیر بسیار مشکل است:

1. قرار گرفتن پایه ایمپلنت زیر بافت لثه

پایه ایمپلنت، پس از کاشت در استخوان فک کاملاً زیر بافت لثه قرار گرفته و حتی زمانی که هنوز تاج دندان روی آن سوار نشده نمی‌توان پایه ایمپلنت را مشاهده کرد؛ چو روی آن کاملا با بافت لثه پر می شود.

2. ظاهر طبیعی تاج دندان ایمپلنت 

امروزه متخصصان ساخت پروتز دندانی از تکنولوژی بسیار پیشرفته ای با تنوع رنگ و شکل برای ساخت تاج دندان ایمپلنت استفاده می کنند. آنها با عکس گرفتن از دندان طبیعی ها مجاور می ‌توانند جنس، رنگ و شکل پروتز دندان مصنوعی را دقیقا شبیه دندان طبیعی بسازند.

3. کاشت دندان به خوبی یک دندان جدید

ایمپلنت های دندانی با تکنولوژی پیشرفته امروزی قادرند فشار زیادی را حین جویدن و خوردن غذا مانند دندانهای طبیعی تحمل کنند. حتی دندان هایی که به روش اوردنچر یا All on 4 در دهان بیمار کاشته شده اند؛ علاوه بر اینکه ظاهر بسیار قابل قبولی دارند؛ بیمار هنگام جویدن غذا یا صحبت کردن هیچگونه احساس ناراحتی نخواهد داشت. ظاهر ایمپلنت All on 4 یا اوردنچر که برای کل دندان ها مورد استفاده قرار می گیرد؛ هیچ تفاوتی با دندان های طبیعی فرد نداشته و زیبایی و اعتماد به نفس بیماران را به آنها برمی گرداند.

این مطلب را بخوانید
آشنایی با اختلالات غدد درون ریز بدن

4. زیباتر از قبل با ایمپلنت دندان

ایمپلنت ها علاوه بر اینکه خودشان ظاهر کاملا طبیعی و زیبایی دارند با تقویت استخوان فک و ساپورت کردن دندان های دیگر به زیباتر شدن کل ساختار چهره کمک می‌کنند. تقویت رشد استخوان فک با استفاده از ایمپلنت دندان از تحلیل استخوان که معمولاً پس از کشیدن دندان مشاهده می شود؛ جلوگیری کرده و به همین علت در طولانی مدت حتی اگر جایگزین یک دندان نیز شده باشد؛ روی حفظ زیبایی و جوانی صورت تاثیر بسزایی دارد. در مقایسه با روشهای دیگر جایگزین کردن دندان از دست رفته مثل بریج دندان یا دندان مصنوعی، کاشت دندان به روش ایمپلنت ساختار لب ها، لبخند، جوانی صورت و جذاب تر بودن را حفظ می کند. در صورتی که چند دندان خود را از دست داده باشید جای خالی آنها پس از مدتی چروک هایی را اطراف دهان شما به وجود خواهد آورد و اگر مدت زمان بیشتری جای دندان خالی بماند به تدریج یک سوم پایینی صورت چروکیده شده و به علت تحلیل استخوان، صورت شما پیرتر از سنتان به نظر خواهد رسید. در صورتی که با کاشت ایمپلنت زیبایی و جوانی و جذابیت ظاهری شما حفظ خواهد شد.

چگونه ایمپلنت دندان کاملا شبیه دندان طبیعی به نظر می رسد؟

دلایل بسیاری وجود دارد که چرا ایمپلنت دندان بهترین گزینه موجود برای جایگزین کردن دندان های از دست رفته است. شاید اصلی ترین دلیل بیماران برای انتخاب کاشت دندان به روش ایمپلنت این است که ظاهر ایمپلنت های دندانی بیشترین شباهت را به دندانهای طبیعی دارند. دندانهایی که به روش ایمپلنت کاشته شده اند آنقدر طبیعی هستند که حتی اگر به دندانپزشک مراجعه کنید ممکن است نتواند تفاوت بین دندان طبیعی و دندان ایمپلنت شده را تشخیص دهد.

حال میخواهیم دلیل شباهت بیش از حد دندان ایمپلنت شده به دندان طبیعی را برایتان شرح دهیم:

یک تاج دندان مصنوعی جذاب

تاج دندان مصنوعی که روی پایه ایمپلنت قرار میگیرد از سرامیک ساخته شده که با توجه به ساختار دندان طبیعی هر فرد از لحاظ میزان صاف بودن و رنگ مینای دندان به طور خاص برای هر فرد طراحی می شود. میزان شفافیت سرامیک نیز دقیقا شبیه دندان طبیعی است به همین علت ظاهر تاج دندان ایمپلنت بسیار جذاب تر از دندان مصنوعی است که معمولا از جنس پلاستیک ساخته می شود.

ایمپلنت ها نیازی به ساپورت ندارند

در روش بریج جدید دندانی یا دندانهای مصنوعی، آنچه که جایگزین دندان طبیعی از دست رفته می شود به خودی خود ساپورت نمی شود بلکه از دندانهای طبیعی مجاور یا یک قاب پلاستیکی برای ساپورت شدن استفاده می شود. این ساپورت حس ناخوشایندی برای فرد ایجاد کرده و همواره به او یادآوری می کند که دندان از دست رفته طبیعی اش را جایگزین کرده است. البته در بریج های دندانی جدید نحوه اتصال به تاج دندان بریج بسیار ظریف شده است اما باز هم توسط خود فرد قابل تشخیص است. اتصالات دندان مصنوعی سنتی که جایگزین یک یا چند دندان از دست رفته می شوند نیز معمولا قابل رویت هستند و بافت لثه مصنوعی ساخته شده برای دندان مصنوعی سنتی نیز به هیچ وجه شباهتی به لثه طبیعی ندارد و براکت های فلزی یا سیم های اتصال کاملاً توسط خود فرد حس شده و اکثر اوقات قابل رویت هستند.البته برای کسب اطلاعات بیشتر میتوانید مقاله انواع پر کردن دندان را بخوانید.

این مطلب را بخوانید
از کجا بفهمیم لنز چشم خراب شده

ایمپلنت دندان شبیه دندان طبیعی

چون ایمپلنت های دندانی تنها روش جایگزین کردن دندان طبیعی هستند که داخل استخوان فک کاشته می شوند دقیقاً مانند دندان طبیعی به بافت لثه اجازه میدهند که اطراف آن رشد کنند به همین علت ظاهرا آنها کاملا به دندان طبیعی شباهت پیدا می کند. در صورتی که با استفاده از دندان های مصنوعی باید از لثه های مصنوعی اطراف تاج دندانی استفاده کرد که معمولا این لثه های مصنوعی شباهتی به لثه طبیعی ندارند و به همین علت به راحتی قابل تشخیص هستند. درست است که در روش بریج دندان، لثه طبیعی اطراف تاج دندانی بریج را پر می کند اما چون هیچ عاملی وجود ندارد که رشد استخوان را تقویت کند پس از مدتی استخوان فک تحلیل رفته و بافت لثه نیز چروکیده می شود. به این ترتیب یک جای خالی زیر بریج دندان به وجود خواهد آمد که ظاهر خوشایندی برای فرد نخواهد داشت به همین علت بریج دندانی نیز شباهت خود را به دندان طبیعی از دست خواهد داد.

ایمپلنت دندان همیشه در جای خود باقی می‌ماند.

مزیت دیگر ایمپلنت های دندانی که داخل استخوان فک قرار می گیرند این است که همواره در جای خود باقی می مانند. در صورتی که به عنوان مثال دندان های مصنوعی در جای خود ثابت نیستند و هنگام جویدن غذا یا صحبت کردن ممکن است از جای خود خارج شود. به همین علت نمی‌توان گفت که دندان‌های مصنوعی شبیه دندانهای طبیعی هستند. مثلا ممکن است زمانی که لبخند میزنید دندان مصنوعی شما در جایی که انتظار دارید قرار نداشته باشد در نتیجه هر کسی از ظاهر شما می تواند بفهمد که دندان خود را جایگزین کرده اید. اما ایمپلنت دندانی کاملا در محل کاشته شده ثابت است و در هر شرایطی به خوبی تاج دندان ایمپلنت را ساپورت می کند.

بررسی روش انجام ایمپلنت دندان مرحله به مرحله

مشاوره

در طول مشاوره شما، دکتر تعیین می کند که شما کاندیدای عمل کاشت دندان هستید یا خیر. شما باید تراکم استخوان کافی در فک خود برای ما داشته باشید تا عمل جراحی کاشت ها را انجام دهیم. با این حال، بخاطر داشته باشید که برای واجد شرایط کاشت مینی دندان نیازی به تراکم استخوان ندارید. روشی که ما انتخاب می کنیم به این بستگی دارد که چند دندان را که می خواهید جایگزین کنید. به عنوان مثال، بیمارانی که دندانهای کمی دارند و نمی توانند از پروتزهای ایمپلنت پشتیبانی شده و یا ایمپلنت های همه 6 استفاده کنند.

این مطلب را بخوانید
متخصص غدد کیست؟ +متخصص غدد و متابولیسم کار درمان چه بیماری هایی را برعهده دارد؟

روش

دکتر اسکن سه بعدی CT را بررسی می کند تا وضعیت استخوان فک و عصب شما بررسی شود. دکتر همچنین یک راهنمای جراحی دقیق برای قرار دادن بر روی دندانهای شما در طول عمل ایجاد خواهد کرد، تنها در جایی که ایمپلنت قرار می گیرد قرار داده می شود.

استفاده از راهنمای جراحی ایده آل است زیرا باعث می شود روش کاشت شما با حداقل برش ها کمتر تهاجمی باشد. از آنجا که سوراخ برای کاشت بسیار کوچک است، شما از تورم، خونریزی و عفونت بسیار کمتری برخوردار هستید.

بهبود

مهم نیست که چه کاشت دندانی انجام میدهید، مهم این است که شما زمان کافی برای بهبودی بعد از عمل به خود بدهید. غذای نرم و آسان جویدنی را بخورید تا زمانی که دکتر بگوید که رژیم طبیعی خود را از سر بگیرید. غذاهای نرم مانند ماست، سیب زمینی پوره شده، و ماکارونی و پنیر در هنگام بهبودی از عمل کاشت دندان کامل هستند.

بعد از قرار دادن ایمپلنت شما چندین قرار ملاقات خواهید داشت تا متخصص ایمپلنت بتواند بر بهبود شما نظارت کند. در طی چند ماه، ایمپلنت  شما در فرآیندی به نام استخوان تجمع به استخوان فک شما متصل می شوند.

ترمیم

هنگامی که شما به طور کامل بهبود یافتید و کاشت پایدار است، دکتر سطح کاشت و تاج را بر روی کاشت قرار می دهد. این کار ظاهر و عملکرد یک دندان طبیعی را به شما منتقل می کند. اگر مینی کاشت دندان را انتخاب کنید، دکتر در همان روز که کاشت ها را قرار می دهد، تاج های شما را وصل می کند.البته برای کسب اطلاعات بیشتر میتوانید مقاله عفونت دندان چیست را بخوانید.

آیا انجام کاشت دندان بهتر از دندان مصنوعی است؟

بله! ایمپلنت دندان لبخند و سلامت دهان و دندان شما را بازیابی می کند. هیچ گزینه دیگری برای جایگزینی دندان توانایی انجام این کار را ندارد!

آیا می دانید از دست دادن یک دندان شما را برای از دست دادن بیشتر در معرض خطر قرار می دهد؟ این امر به این دلیل است که دندانها توسط ریشه دندان و دندانهای اطراف نگهداری می شوند. هنگامی که دندان خود را از دست دادید، دندانهای نزدیک به سوکت خالی به سمت فضای خم شیب می شوند و شل می شوند. دندانهای گمشده همچنین می توانند باعث شوند بافت فک سالم به مرور زمان خراب شود و چهره شما را غرق کند. یک کاشت دندان با ایجاد فشار بر روی فک مانند ریشه دندان طبیعی از لبخند شما محافظت می کند.

این مطلب را بخوانید
کدام کشور برای مهاجرت کادر درمان بهتر است؟

کاشت دندان نیز برای بیمارانی که نسبت به دندان های از دست رفته احساس هوشیاری می کنند بسیار عالی است. بسیاری از مزایای کاشت دندان وجود دارد، از جمله اینکه قادر به خوردن هر غذایی که می خواهید هستید. پروتزها از خوردن غذاهایی مانند استیک، پاپ کورن، کره بادام زمینی، میوه و سبزیجات جلوگیری می کنند. با استفاده از کاشت دندان، شما می توانید از یک رژیم کامل و بدون محدودیت لذت ببرید.

روش کاشت دندان یکی از بهترین راه های جایگزینی دندان های از دست رفته است. در حین جویدن، صحبت کردن، لبخند زدن و خندیدن، کاشت های دندانی برای ثبات نهایی در استخوان فک شما تعبیه شده است. همچنین ایمپلنت های دندانی مانند ریشه های مصنوعی دندان عمل می کنند تا بافت فک شما را تحریک و سالم نگه دارند. بدون کاشت دندان، بدن شما قادر است دندانهای از دست رفته را حس کند و مواد معدنی موجود در فک شما را برای استفاده در جای دیگر جذب می کند. کاشت دندان از بروز این اتفاق جلوگیری می کند، بنابراین می توانید سالهای بعد از سلامتی دهان و دندان لذت ببرید.

امکان دریافت ایمپلنت در افراد مسن وجود دارد؟

جراحی کاشت ایمپلنت در دهان با خطراتی همراه است که این خطرات برای افراد مسن بیشتر از سایر گروه‌های سنی نیست. پوکی استخوان، یک بیماری شایع در بیماران مسن است که می‌تواند تراکم استخوان فک را کاهش دهد. با این حال، پیوند استخوان می‌تواند امکان دریافت ایمپلنت در افراد مسن را فراهم سازد.

برخی بیماری‌ها مانند دیابت کنترل‌ نشده اغلب در افراد مسن دیده می‌شوند و می‌توانند بر کاندیدا شدن بیمار برای این روش درمانی و امکان بهبودی زخم پس از درمان تاثیر بگذارند. بیماری لثه نیز اغلب در افراد مسن‌تر دیده می‌شود، اما می‌توان پیش از کاشت ایمپلنت، بیماری را درمان کرد تا ریسک ابتلا به عفونت در افراد مسن کاهش یابد.

سخن پایانی

شما در این مقاله با ایمپلنت دندان آشنا شدید. همچنین از شباهت و تفوت های آن با دندان طبیعی آگاه شدید.اگر سوال یا نظری دارید آن را در کامنت مطرح کنید تا در اسرع وقت توسط ما جواب داده شود.

سوالات متداول

آیا کسی که با فلز حساسیت دارد ممکن است به ایمپلنت هم حساسیت داشته باشد؟

خیر فلز تیتانیوم بسیار زیست سازگار است و تا به حال هیچ حساسیتی گزارش نشده است. حتی کسانی هم که به زیورآلات تیتانیومی حساسیت نشان بدهند به علت پوششهای سطحی آن است.

آیا ایمپلنت دندان درد دارد؟

خیلی کم. عمل جراحی جزئی لازم برای قرار دادن ایمپلنت ها به طرز شگفت آوری ملایم است و معمولاً فقط به بی حسی موضعی احتیاج دارد. پس از آن ، اکثر بیماران دارای حداقل ناراحتی هستند که به راحتی توسط داروهای خفیف کنترل می شوند.

پیشنهاد ما به شما

انواع بیماری های پوستی

آشنایی با انواع بیماری های پوستی و علائم رایج

بیماری های پوستی از شایع ترین بیماری ها در بدن انسان ها هستند که هر …

دیدگاهتان را بنویسید