تفاوت لمینت و کامپوزیت

آیا لمینت بهتر است یا کامپوزیت؟ + معرفی 6 فرق لمینت و کامپوزیت دندان

لبخند زیبا یکی از اجزای اصلی زیبایی است. ظاهر دندان‌های شما تأثیر قابل توجهی در عزت نفس و اعتماد به نفس شما دارد. در همان زمان‌، باعث می‌شود جذابتر و جوانتر به نظر برسید. اگر به دلیل فضاهای ناهموار بین دندان‌هایتان احساس خوبی ندارید، مشکلی نیست که حل نشود. لمینت و کامپوزیت دندان از جمله راهکارهای زیبایی دندانها در دندانپزشکی هستند. این دو روکشی نازک‌ به رنگ دندان هستند که به جلو دندان شما وصل می شوند و انواع مشکلات آن را برطرف می کنند. انتخاب روش روکش لمینت و کامپوزیت به مجموعه متفاوتی از معیارهای مختلف بستگی دارد. قبل از انتخاب نوع خاصی از روکش‌ دندان، ابتدا باید فرق لمینت و کامپوزیت را بدانید و کدامیک بهترند؟ انتخاب معیار مناسب، فاکتور بسیار مهمی ‌در موفقیت استفاده از روش‌های لمینت و کامپوزیت است. در ادامه این مقاله با ما همراه باشید تا بدانید که لمینت بهتر است یا کامپوزیت؟


فهرست مطالب


لمینت دندان چیست؟

همان گونه که تقریبا همه ما می دانیم برای داشتن دندان های زیبا و ساده می توان از روش های زیادی استفاده کرد که از جمله معروف‌ترین این روش ها استفاده از لمینت است. لمینت از انواع مختلفی برخوردار بوده و برای همین انتخاب برای بیمار ممکن است سخت باشد. لمینت دارای انواع مختلفی است که با توجه به تشخیص دندانپزشک نوع مناسب آن برای بیمار در نظر گرفته می شود. کاربردی‌ترین انواع آن می‌توان به لمینت سرامیکی اشاره کرد که به آن پرسلن ونیر نیز می‌گویند و جنس آن از نوع سرامیک است.

تفاوت لمینت و کامپوزیت
لمینت دندان

پس از اینکه قالب گیری انجام شد، برای ساخت این لمینت ۲ تا ۳ هفته نیاز می باشد. به علاوه افرادی که از این لمینت استفاده می‌کنند، مواردی چون کوتاهی و بلندی دندان های آنها، شکستگی دندان ها، به هم ریختگی در بین دندان ها و فاصله بین دندانی آنها به خوبی پوشش دهی خواهد شد. جهت استفاده از این لمینت لازم است که دندان ها را ابتدا بتراشند. سپس با استفاده از چسب مخصوص آن را بر روی دندان ها نصب کرد. (اسم امپول فشار)

کامپوزیت ونیر چیست؟

در رابطه با کامپوزیت ونیر باید گفت که نوعی لمینت کامپوزیتی می باشد که توسط دندانپزشک ماهر صورت می گیرد و لمینت کامپوزیتی که توسط خود پزشک با مواد مخصوص در مطب ساخته می‌شود و در همان جلسه روی دندان مراجع قرار داده خواهد شد. در مورد جنس ونیر کامپوزیت یا همان لمینت کامپوزیت باید گفت که جنس و نیرو های کامپوزیتی را از جنس موادی که برای ترمیم رنگ دندان ها استفاده می شود انتخاب می کنند.

از آنجایی که این مواد جنس بسیار حساسی دارند، لازم است توسط یک دندانپزشک ماهر و با تجربه روی دندان ها گذاشته شود. بنابراین برای انجام این کار لازم است که شناخت اصول زیبایی و آناتومی دندان ها صورت گرفته باشد.‌از کامپوزیت دندان نمی توان به عنوان یک روش درمانی برای دندان های از دست رفته استفاده کرد. دندان هایی که کاملا از بین رفته اند و نمی توان آن ها را ترمیم کرد، بهتر است از طریق روش ایمپلنت دندان ترمیم یابند.

این مطلب را بخوانید
تزریق فیلر زیر چشم با قیمت 1402

طول عمر ونیر کامپوزیت چقدر است؟

معمولا طول عمر کامپوزیت دندان بین 7 تا 10 سال است اما ممکن است دچار لب‌پریدگی یا شکستگی شوند، درست مثل دندان‌های معمولی. دندانپزشک به شما خواهد گفت کامپوزیت دندان چه مدت باید عمر کند. اگر کامپوزیت ونیر به هر دلیلی آسیب ببیند ، در بیشتر موارد می توان به راحتی آن را تعمیر کرد.

طول عمر ونیر کامپوزیت
طول عمر ونیر کامپوزیت

در مورد آسیب دیگی لمینت دندان امکان تعمیر آسیب های جزئی وجود دارد اما در بیشتر موارد روکش لمینت دندان در صورت آسیب دیده گی باید تعویض شده و لمینت سرامیکی جدیدی جایگزین آن شود. (پروستات زنان)

کامپوزیت و لمینت برای چه دندان‌هایی نامناسب هستند؟

در برخی شرایط، دندان‌های افراد برای ونیر دندان نیستند. این شرایط عبارتند از:

  • دندان‌هایی با پوسیدگی یا بیماری لثه: این موارد باید قبل از ساخت و نصب ونیرهای دندان درمان شوند.
  • دندان‌های ضعیف شده: اگر مقدار بسیار زیادی از ساختار دندان از بین رفته یا دندان‌های بیشماری پر شده باشند، دندان‌ها برای انجام ونیر مناسب نیستند. روش‌های دیگری وجود دارد.
  • دندان‌هایی که به شدت جابجا شده‌اند یا نامرتب هستند: برای رفع این مشکل، به ارتودنسی دندان نیاز است.
  • فشار دادن دندان‌ها به صورت ناخودآگاه: در این حالت ونیرها به راحتی شکسته می‌شوند و آسیب می‌بینند. قبل از انجام هرگونه ونیر باید مشکل دندان قروچه حل شود. در بعضی موارد استفاده از محافظ‌های شبانه دندان ممکن است موثر باشد.

فرق لمینت و کامپوزیت دندان چیست؟

به‌صورت کلی فرق لمینت و کامپوزیت دندان در موادی است که از آن ساخته شده‌اند. این تفاوت باعث می‌شود مراحل این درمان‌ها و همچنین ویژگی‌های هر یک از آنها متفاوت باشد و هر یک از این روش‌ها مزیت‌ها و معایب مخصوص‌به‌خود را داشته باشد.

تفاوت کامپوزیت و لمینتلمینتکامپوزیت
محل و نحوه ساخت روکشساخت در لابراتوارساخت توسط دندانپزشک
ماندگاری و دوام روکش‌هادوام طولانی‌مدت بین ۱۰ تا ۱۵ سالدوام کمتر نهایتا تا ۵ سال
هزینه‌های اجرای روکش دندانیهزینه‌های بیشتر برای انجام روکش دندانیهزینه‌های کمتر نسبت به لمینت
میزان تاثیر روکش در زیباسازی لبخندتاثیر بالا در زیباشدن لبخند و داشتن یک ظاهر طبیعی‌ترتاثیر نسبی در زیبایی
امکان برگشت‌پذیر بودن و خرابی روکش‌هالمینت‌ها امکان برگشت‌پذیری ندارند و ماندگارند.احتمال خرابی و برگشت‌پذیری آنها وجود دارد.
نیاز به تراش دندان‌هانیاز به تراش دندان‌ها بسیار کم است، اما باز هم به تغییر آنها نیاز است.بسته به شرایط دندان‌ها ممکن است نیاز به تراش باشد.
امکان درمان و ترمیم روکش‌هادر صورت شکستگی باید روکش‌ها تعویض شوند.می‌توان روکش‌های شکسته را درون دهان هم ترمیم کرد.

معرفی 6 فرق لمینت و کامپوزیت دندان

امروزه همه به‌دنبال دانستن فرق لمینت و کامپوزیت هستند زیرا برای داشتن لبخند زیبا از لمینت یا کامپوزیت استفاده می‌شود. از طرفی لبخندی زیبا، یکی از اجزای اصلی زیبایی است.

فیلم تفاوت لمینت و کامپوزیت دندان

ظاهر دندان‌ها تأثیر قابل‌توجهی بر عزت‌نفس و اعتماد به نفس شما دارد. لمینت دندان و کامپوزیت دندان از روش‌های زیباسازی دندان‌ها هستند که می‌شناسید.

چرا از کامپوزیت یا لمینت استفاده می‌کنیم؟

به طور کلی در کامپوزیت یا لمینت، یک سری مواد روی دندان‌ها قرار می‌گیرد تا ایرادات دندان‌ها را بپوشاند. این مواد نازک، به قسمت جلویی دندان‌ها متصل می‌شوند و انواع مشکلات دندانی از جمله موارد زیر را برطرف می‌کنند:

  • بدرنگی
  • فواصل بازبین دندان‌ها
  • ترک‌ها و شکستگی دندان
  • بهم ‌ریختگی دندانی
این مطلب را بخوانید
آشنایی با عوامل تاثیرگذار بر قیمت ایمپلنت دندان

تفاوت لمینت و کامپوزیت چیست؟

لمینت دندان سرامیکی (porcelain veneer) و کامپوزیت دندان هر دو روش هایی برای رفع بد رنگی ها، ناهنجاری های جزئی، پوشاندن فواصل بین دندانی و غیره هستند. این دو روش از نظر تکنیک اجرایی کاملاً با یکدیگر متفاوت هستند. بر همین اساس میزان مقاومت این دو روش در برابر تغییرات ناگهانی دما، فشار و ضربه ناگهانی، رنگ پذیری و غیره متفاوت است. فرق لمینت و کامپوزیت در مواد تشکیل‌دهنده‌ی آن‌ها است. این تفاوت باعث می‌شود مراحل درمان‌ و همچنین ویژگی‌های هر یک متفاوت باشد. با دیدن فیلم زیر به‌طور ماکل می‌توانید به تفاوت لمینت و کامپوزیت در نحوه ساخت و مراحل درمان پی ‌ببرید. (عکس لکه های کبدی روی صورت)

به‌طور کلی فرق لمینت و کامپوزیت ونیر از جنبه‌های زیر مورد بحث قرار می‌گیرد.

  • نحوه نصب و اجرا
  • زیبایی دندان
  • طول عمر و دوام
  • کاربرد
  • هزینه
  • برگشت‌پذیری

1- فرق لمینت و کامپوزیت از نظر زیبایی و ظاهری

یکی از مهمترین تفاوت لمینت سرامیکی و کامپوزیتی در ظاهر این دو روش است. با توجه به فرق کامپوزیت و لمینت، خدمات این دو نیز از جهاتی با هم متفاوت‌ است. انتخاب نهایی بین لمینت و کامپوزیت بر اساس سلیقه‌ی مراجعه‌کننده و نظر پزشک، انجام می‌شود.

  • تفاوت کامپوزیت و لمینت از  نظر ظرافت

در کاشت لمینت دندان به دلیل عدم ضخامت مواد، زیبایی و ظرافت بیشتری را نسبت به کامپوزیت مشاهده می‌کنیم.

  • فرق کامپوزیت و لمینت از نظر شفافیت

اکثر دندانپزشکان بر این عقیده‌اند که لمینت‌ها طبیعی‌ترین و زیباترین نوع ساختار دندان را ارائه می‌دهند. لمینت دارای رنگی شفاف کاملاً شبیه به مینای دندان است. (خواص حجامت برای پسوریازیس)

  • فرق لمینت و کامپوزیت در جذب رنگ
  1. همچنین به دلیل استحکام مواد و لعابی که پس از درمان اعمال می‌شود‌، در برابر جذب رنگ و خرد‌شدن بسیار مقاوم‌اند.
  2. از طرف دیگر‌، روکش‌های کامپوزیت رنگ‌پذیر هستند‌. به همین دلیل شاید لازم باشد در رژیم غذایی خود از مصرف مواد غذایی‌ای که ایجاد لکه می‌کند اجتناب کنید.
  • فرق لمینت و کامپوزیت دندان در پوشانندگی پوسیدگی
  1. گاهی لکه‌ها و تیرگی‌های روی سطح دندان بسیار عمیق یا داخلی هستند. در این صورت کامپوزیت نمی‌تواند ایرادات عمیق ظاهری را برطرف کند. اگر دندان‌های شما این‌گونه هستند می‌توانید مشکل را با لمینت حل کنید.
  2. لمینت برای تغییر اندازه‌ی دندان‌ها نیز مناسب است. در بعضی افراد دندان‌ها به ‌دلایل مختلف از جمله ساییدگی کوتاه بلند شده‌اند. در این شرایط لبخند افراد فاقد زیبایی است و دندان‌ها موقع صحبت‌کردن و خندیدن به‌طرز نامرتبی نمایان می‌شوند. اگر شما نیز از جمله این افراد هستید می‌توانید برای حل‌کردن این مسئله اقدام به چسباندن لمینت دندان کنید.
  3. برای اصلاح دندان که شامل اصلاح لبه‌های دندان، اصلاح ناصافی و ناهمواری سطح دندان‌ها است نیز از لمینت استفاده می‌شود. اگر لبه‌های دندان ناصاف، کج و دندانه‌دار باشد این روش قابل اجرا است. همچنین برخی دندان‌ها ناهموار و لایه‌لایه‌اند یا سطح‌‌شان سوراخ است، در این صورت نیز می‌توانید از لمینت دندان استفاده کنید.
  4. تفاوت لمینت و کامپوزیت در زیبایی در رنگ جذاب و طبیعی بودن لمینت سرامیکی است.
تفاوت لمینت و کامپوزیت
فرق لمینت و کامپوزیت دندان

بسیاری از مراجعه‌کنندگان به دنبال روشی هستند که با آن زیبایی طبیعی دندان‌ها حفظ شود. آن‌ها نمی‌خواهند لبخند مصنوعی داشته باشند، در این صورت نیز نصب لمینت دندان مناسب‌تر است.

این مطلب را بخوانید
طب سوزنی صورت چیست و نقش طب سوزنی صورت در جوانسازی + بررسی فواید و کاربرد طب سوزنی

2- فرق کامپوزیت و لمینت دندان از نظر مراحل نصب و ترمیم

اصلی‌ترین تفاوت کامپوزیت و لمینت در نصب، مرحله قالب‌گیری است.

  • برای مراحل کامپوزیت دندان نیازی به قالب‌گیری نیست. برای جایگذاری مواد کامپوزیت روی دندان زمانی حدود پنج ساعتی برای هر فک نیاز است. به همین دلیل اجرای این روش در یک جلسه تمام می‌شود.
  • برای انجام مراحل لمینت دندان حدود دو هفته تا 1 ماه زمان لازم است. به این منظور ابتدا پزشک، مراجعه‌کننده را معاینه و پس از تایید فرم نهایی، پروسه‌ی قالبگیری آغاز خواهد شد.
  • برای نصب مواد روی دندان‌ها در مراحل لمینت دندان حدود نیم ‌میلی‌متر از مینای دندان تراشیده می‌شود. پس از انجام لمینت دندان امکان ترمیم و جا‌به‌‌جایی مواد نیست. به همین دلیل چنانچه دندان دچار لب‌پریدگی یا شکستگی شود باید آن را برداشته و جایگزین شود در حالی‌که کامپوزیت قابل ترمیم است
  • مهم‌ترین تفاوت کامپوزیت دندان و لمینت در نحوه نصب و ساخت آن‌هاست.

3- تفاوت لمینت و کامپوزیت از نظر طول عمر و دوام

اگرچه روکش‌های کامپوزیت دارای مزایای متعددی هستند‌، اما در یک بخش نمی‌تواند با لمینت وارد رقابت شود. اساسی‌ترین فرق کامپوزیت و لمینت در دوام و طول عمر است.

  • ماده اولیه کامپوزیت، رزین است. از زمان معرفی کامپوزیت‌ها تا امروز، کیفیت رزین بیشتر شده است. اما با این وجود، همچنان لمینت‌ها مستحکم‌تر از کامپوزیت هاستند.
  • لمینت‌ها به‌طور متوسط ۱۰ تا ۱۵ سال عمر می‌کنند‌. درضمن اگر بهداشت دهان و دندان و دستورات دندانپزشک خود را به‌خوبی رعایت کنید، دوام آن‌ها بیشتر نیز می‌شود. این در حالی است که ماندگاری ونیر کامپوزیتیتقریباً نصف‌ لمینت یعنی ۵ تا ۷ سال است.

4- فرق کامپوزیت و لمینت دندان از نظر کاربرد

یکی از مهم‌ترین فرق کامپوزیت و لمینت کاربرد آن‌هاست که هنگام انتخاب روش زیباسازی و اصلاح لبخند باید در نظر گرفته ‌شود. فراموش نکنید که باید بررسی کرد که با چه هدف و کاربردی به‌دنبال انجام اقدامات ترمیمی و زیبایی هستیم.

از جمله مواردی که بر کاربرد و انتخاب بین این دو روش موثر است عبارت است از:

  • شرایط بیمار
  • سن بیمار
  • شرایط فک و سایر دندان‌ها

5- تاثیر سن بیمار در انتخاب کامپوزیت یا لمینت

کودکان و نوجوانان پر‌جنب‌وجوش به دلیل حوادثی که ممکن است برایشان پیش بیاید بیشتر دچار شکستگی دندان می‌شوند. همچنین امروزه خدمات زیبایی دندان بسیار مورد توجه قرار گرفته و از این حیث نیز شاید نوجوانان بخواهند پیرو مد باشند. در مورد این کامپوزیت انتخاب می‌شود. (دردگلوهنگام قورت دادن آب دهان)

لمینت سرامیکی به دلیل میزان تراش‌هایی که در اندازه‌ها و مینای دندان ایجاد می‌کند تقریبا برگشت ناپذیر است. از طرفی چون تا قبل از ۱۸ سالگی رشد فک و دندان‌ها کامل نشده، لمینت توصیه نمی‌شود. زیرا ممکن است نصب لمینت رشد دندان‌ها را مختل کند. همچنین امکان دارد با بروز تغییرات ناشی از رشد فک و دندان، لمینت از دندان جدا شده یا فاصله بگیرد. سن مناسب لمینت برای دختران سن ۱۷ سالگی و برای پسران سن ۲۰ سالگی توصیه شده است.

6- تفاوت قیمت لمینت و کامپوزیت

تفاوت کامپوزیت و لمینت دندان در قیمت‌ها نیز مشهود است. اما دلیل این تفاوت چیست؟ دلایل و شرایط مختلفی برای قیمت‌گذاری روی خدمات زیبایی دندان وجود دارد، از جمله:

نحوه‌ی جایگذاری مواد روی دندان

فرق کامپوزیت و لمینت در نحوه‌ی جایگذاری ونیر، مربوط به تراش مینای دندان است. در واقع برای کامپوزیت، دندانپزشک هیچ اقدامی جهت تراشیدن مینای دندان نمی‌کند. او با استفاده از تکنیک لایه‌گذاری کارش را انجام می‌دهد و به‌منظور محکم‌شدن مواد روی دندان از لیزر پزشکی استفاده می‌کند. مهارت دندانپزشک در عدم ایجاد ناهمواری و برآمدگی در نصب کامپوزیت بسیار حائز اهمیت است. درحالی‌که برای لمینت سرامیکی دندان تراش می‌خورد. و روکش سرامیکی در لابراتوار ساخته می‌شود. پس هزینه بیشتری می‌طلبد.

این مطلب را بخوانید
جراحی لنز چشم

جنس ونیر دندان

در حال حاضر لمینت‌ها از لحاظ جنس و نوع ساخت در دو گونه‌ی ونیر کامپوزیت و لمینت سرامیکی تولید می‌شوند.

  • لمینت سرامیکی از ماده‌ای به نام پرسلین ساخته می‌شود که دندان را در برابر ضربه، ساییدگی و زردی ایمن حفظ می‌کند. در واقع این مواد موجب مقاومت و استحکام دندان‌ها می‌شود. نیازی به رعایت هیچ رژیم غذایی‌ای نیست و افراد پس از لمینت می‌توانند مثل همیشه هر چه دوست دارند بخورند. حتی نیازی به رعایت مصرف نوشیدنی‌هایی مانند قهوه هم نیست. لمینت‌ها تا ده سال دربرابر زردشدن و لکه مقاومت می‌کنند.
  • کامپوزیت از رزین تولید می‌شود که جنسی پلاستیکی توام با فیلر دارد. رزین به اندازه‌ی سرامیک مقاوم و محکم نیست. علاوه بر این، مواد اولیه‌ی رزین بسیار ارزان‌تر از سرامیک است.

عکس لمینت و کامپوزیت دندان

لمینت و کامپوزیت دندان

آیا کامپوزیت بهتر است یا لمینت؟

اولین قدم در بهبود زیبایی دندان ها و بدست آوردن لبخندی که آرزویش را دارید انتخاب بهترین مواد است: کامپوزیت بهتر است یا لمینت؟

رزین کامپوزیت و لمینت پرسلن رایج ترین مواد در فرآیند ساخت روکش های دندان هستند. یک دندانپزشک زیبایی با تجربه و ماهر، با هر دو ماده می تواند لبخند شما را به زیبایی تغییر دهد. اما از کجا بدانیم کدام نوع برای شما مناسب است؟ پاسخ به این سوال به نیازهای خاص شما بستگی دارد و معیارهایی که در انتخاب نوع مواد برای شما مهم است (از قبیل هزینه ، طول درمان، ماندگاری و غیره). ونیر ها از موثرترین گزینه های دندانپزشکی زیبایی می باشند که با آنها می توانید لکه ها ، شکستگی و لب پریدگی های دندان ، فاصله و شکاف های بین دندان ها یا دندان های کج را بپوشانید.

برای موارد شدیدتر کامپوزیت بهتر است یا لمینت؟

اگر دندانهای شما بشدت لکه دار شده ، آسیب دیده ، به صورت نادرست تنظیم شده یا شکاف های بزرگتری دارند، ممکن است دندانپزشک شما لمینت سرامیکی را توصیه کند. (روماتیسم لوپوس)

روکش های کامپوزیت برای نقص های خفیف تا متوسط ​​مناسب تر هستند. اگر مشکل شما آنقدر شدید است که نمی توان با استفاده از روکش ها آن را درمان کرد، دندانپزشک شما ممکن است به جای کامپوزیت و لمینت گزینه هایی مانند تاج دندان یا درمان ارتودنسی را توصیه کند. در صورت از دست رفتن دندان بهترین درمان حال حاضر، ایمپلنت می باشد. در کلینیک دندانپزشکی سیب سفید می توانند از شرایط ایمپلنت اقساطی بهره مند شوید.

در پایان؛ لمینت بهتر است یا کامپوزیت؟

در پایان، تنها راه برای تعیین اینکه آیا ونیر کامپوزیت یا لمینت دندان برای شما مناسب است، این است که با دندانپزشک خود در مورد اهداف زیبایی خود صحبت کنید و ملاحظات شخصی خود را بسنجید.

به عبارت دیگر، چه چیزی برای شما مهم است؟ اگر به دنبال مقرون به صرفه ترین راه حل هستید، احتمالاً طرح درمان کامپوزیت ونیر مناسب خواهد بود. با این حال، اگر یک نگرانی شدید زیبایی دارید، یا به دنبال طبیعی ترین و بادوام ترین راه حل درمانی هستید (و هزینه آن در نظر گرفته نمی شود)، روکش های چینی نتیجه فوق العاده ای به شما خواهند داد.

این مطلب را بخوانید
تکنیک‌های نوین در هنر جراحی زیبایی بینی که باید در مورد آن‌ها بدانید

صرف نظر از اینکه در نهایت کدام ماده را انتخاب می کنید، می توانید مطمئن باشید که هر دوی آنها لبخند فوق العاده ای را ارائه می دهند. اما به دلایلی که در بالا ذکر شد، توصیه می کنیم اگر بودجه شما اجازه می دهد لمینت‌های دندان را تهیه کنید، زیرا دوام بیشتری دارند و نتیجه زیبایی به مراتب بالاتری دارند. (اگر کیسه اب پاره شود جنین تکان میخورد)

مراقبت های لازم از کامپوزیت و لمینت چگونه است؟

  • منظم مسواک بزنید و نخ دندان بکشید تا از مشکلات بهداشت دهان و دندان جلوگیری شود. معمولا کامپوزیت و لمینت با بافت لثه سازگار هستند و با کشیدن نخ دندان یا مسواک زدن به ونیرهای خود آسیب نخواهید زد. از خمیر دندان‌های ساینده استفاده نکنید. استفاده از یک رژیم مناسب، ماندگاری لمینت‌ها را برای سالهای آینده افزایش می‌دهد.
مراقبت از لمینت و کامپوزیت
مراقبت های لازم از کامپوزیت و لمینت
  • پس از اتمام درمان ممکن است به سرما و گرما حساسیت ایجاد شود. برخی از حساسیت ها کاملا طبیعی هستند و معمولا پس از یکی دو هفته از بین می‌روند. اگر این حساسیت‌ها باید باقی ماندند، به دندانپزشک خود اطلاع دهید.
  • لمینت‌ها بسیار قوی هستند و در برابر بیشتر فشارهای معمولی مقاومت دارند. اما برای باز کردن آجیل‌ها مانند پسته، فندق، بادام و .. از دندان استفاده نکنید.
  • اگر دندان قروچه دارید حتما دندانپزشک خود را در جریان بگذارید. یک محافظ شبانه برای شما می‌سازد تا فشارهای ناشی از دندان قروچه هنگام خواب را به حداقل برسانید.
  • ممکن است ونیرها ساییده و شکسته شوند. اگرچه در بعضی اوقات ممکن است در بعضی مواقع کامپوزیت‌ها شکسته شوند اما در بیشتر موارد ترمیم آنها بسیار آسان است.
  • در صورت ایجاد و باقی ماندن برخی از تغییرات قابل توجه در شکل دندان‌ها یا ایجاد عوارض با دندانپزشک خود صحبت کنید تا اصلاحاتی انجام دهد.

عوارض احتمالی و محدودیت‌های لمینت و کامپوزیت چیست؟

اکثر دندانپزشکان اتفاق نظر دارند که روش لمینت‌، زیبایی‌ طبیعی‌ مشابه با دندان‌های اصلی برای شما فراهم می کنند. این روش زیبایی دندانپزشکی، از نظر کیفیت، دارای شفافیتی کاملا مشابه مینای دندان شما است. همچنین، روش لمینت به علت بالا بودن استحکام ماده و لعاب مصرفی پس از درمان، در مقابل لکه‌ شدن و خراشیدگی بسیار مقاوم می‌باشد.

این در حالی است که روش روکش کامپوزیت، از درجه تخلخل بالاتری برخوردار است. بنابراین، این روکش در معرض خطر لک شدن قرار دارد‌. به همین خاطر، به منظور جلوگیری از ایجاد لک توسط برخی از مواد غذایی به وجود آورنده لک در دندان، ضروری است تا رژیم غذایی مناسبی داشته باشید. علاوه بر این، برای داشتن دندان‌هایی به زیبایی دندان اصلی، روکش کامپوزیت باید پرداخت شود. (ماسک نشاسته برای چاقی صورت)

در روش لمینت ممکن است بیمار بیشتر از روش کامپوزیت درگیر باشد و اغلب اوقات افراد به علت انتظار برای ساخت روکش ها در آزمایشگاه دچار خستگی مفرط می‌شوند. با این وجود دندانپزشکان در تلاش هستند تا از فناوری CAD / CAM برای ساخت استفاده کنند. اگر به دنبال استفاده از روش روکش لمینت و کامپوزیت هستید، خوب است بدانید که بررسی انواع مختلف فناوری‌های در دسترس دندانپزشک شما، از اهمیت بالایی برخوردار است. (گودی زیر چشم کمبود کدام ویتامین است)

سخن پایانی

شما در این مقاله با کامپوزیت ونیر و لمینت آشنا شدید. همچنین از تفاوت لمینت و کامپوزیت آگاه شدید. اگر سوال یا نظری دارید آن را در کامنت مطرح کنید تا در اسرع وقت توسط ما جواب داده شود.

سوالات متداول

لمینت برای مسائل حادتر مناسب است یا کامپوزیت؟

اگر دندان‌های شما دارای لکه‌های زیاد، آسیب دیده، شکسته هستند یا فاصله‌ بین دندانی زیادی دارند، دندانپزشکان ونیرهای پرسلن را توصیه می‌کنند.ونیرهای کامپوزیتی برای مشکلات سطحی مناسب هستند. در صورت وجود مشکلات حاد، دندانپزشک تاج گذاری یا ارتودنسی را پیشنهاد می‌دهد.

تفاوت طول عمر کامپوزیت ونیر و لمینت چقدر است؟

 لمینت به طور میانگین چیزی حدود ​​۱۰-۱۵ سال مقاومت داشته و دوام می‌آورد‌، هر چند با رعایت بهداشت دهان و دندان و پیروی از دستورالعمل‌های دندانپزشک، حتی می‌توان برای مدت طولانی‌تری از آنها استفاده کرد. روکش کامپوزیت تمایل به ماندگاری حدود نیمی‌ از زمان‌، یعنی چیزی حدود ۵-۷ سال دارد.

پیشنهاد ما به شما

تینت لب چیست؟ و چه تفاوتی با رژلب دارد؟

تینت لب چیست؟ و چه تفاوتی با رژلب دارد؟

داشتن لب های خوشرنگ و زیبا آرزوی هر خانمی است. استفاده از تینت لب باکیفیت …

دیدگاهتان را بنویسید