سرکه سیب

معجزه سرکه سیب برای پوست و موی شما

سرکه از مدت ها پیش تاکنون در آشپزی و خانه داری کاربردهای متنوعی داشته است علاوه بر این، از سرکه سیب در درمان‌ های سنتیِ قدیمی و تقویت مو استفاده می ‌شده است و اقوام مختلف از آن برای درمان هر نوع بیماری و مشکل جسمی کمک می ‌گرفتند. یکی از پر کاربرد ترین انواع سرکه در درمان ‌های طبیعی و رشد مو سرکه‌ سیب است. آیا شما تا کنون چیزی از خواص آن برای مصارف زیبایی می‌دانستید؟ در این مقاله با ما همراه باشید تا عاشق این سرکه شوید.

فواید سرکه سیب برای پوست

سرکه سیب در نتیجه‌ فرآیند تخمیر آب سیب توسط مخمر و سایر باکتری‌های مفید ساخته می‌شود. این فرایند باعث تولید ترکیبی به نام اسید استیک می‌گردد که دارای خواص ضدباکتریایی و ضدقارچی است. فواید آن برای پوست ناشی از همین اسیدهای موجود در میوه سیب مانند اسید استیک و اسید مالیک است.

سرکه سیب برای پوست

خاصیت لایه برداری

سرکه سیب به‌دلیل خاصیت لایه برداری، موجب حساسیت پوست می‌شود. بنابراین اگر روزها به محل‌های رو باز می‌روید، حتما از ضد آفتاب استفاده کرده و هر دو ساعت یک‌بار آن را تجدید کنید تا از آسیب‌های اشعه ماورا بنفش به پوست‌تان جلوگیری کنید. البته برای کسب اطلاعات بیشتر میتوانید مقاله درمان پسوریازیس با ادرار را بخوانید.

حذف زگیل‌

برای از بین بردن زگیل‌ پوستی، می‌توانید از سرکه‌ سیب استفاده کنید. برای این منظور یک گلوله‌ پنبه را در آن خیسانده و یک شب تا صبح آن را روی محل زگیل بگذارید.

رفع خارش پوستی

اگر علت خارش پوست، نیش پشه، پیچک سمی‌ یا حساسیت به برگ یک گیاه خاص باشد، سرکه‌ سیب می‌تواند این آثار دردناک و آزاردهنده را به تدریج کاهش داده و از بین ببرد.

سرکه سیب برای پوست و مو

سرکه را روی محل خارش مالیده و منتظر بمانید تا تاثیر خود را بگذارد.

این مطلب را بخوانید
آنچه درباره ی مراقبت از موی رنگ شده باید بدانید

خاصیت ضدپیری

با افزایش سن به‌تدریج چین و چروک صورت و آثار پیری بر ظاهر افراد نمایان می‌شود. سرکه سیب به‌دلیل داشتن آنتی اکسیدان‌ها روند پیری را به تعویق انداخته و از ایجاد چین و چروک‌های پوستی جلوگیری می‌کند.

لکه‌های پوستی

می‌توانید با یک پنبه، کمی سرکه سیب رقیق‌شده را روی پوست صورت‌تان و مستقیما روی لکه‌های‌تان بمالید و بعد از ۲۰ الی ۳۰ دقیقه که روی آن‌ها ماند، بشویید. مقاله پروستات مردان کجاست را بخوانید.

این کار را باید یک تا دو بار در روز انجام دهید. این فرایند کمی‌ زمان‌بر است؛ ولی قطعا بعد از شش هفته تاثیر آن را مشاهده خواهید کرد.

استفاده به عنوان تونر

می‌توانید از سرکه سیب به عنوان تونر استفاده کنید. ولی قبل از استفاده باید آن را رقیق کنید و سپس روی پوست‌تان قرار ‌دهید.

استفاده از سرکه سیب بعنوان تونر

به دلیل خاصیت اسیدی بسیار قوی اگر به تنهایی مورد استفاده قرار گیرد ممکن است به پوست‌تان آسیب برساند. می‌توانید در صورت تمایل ژل آلوئه ورا به آن اضافه کرده و ترکیب حاصل را برای پوست استفاده کنید. البته برای کسب اطلاعات بیشتر مقاله بهترین زمان مصرف نشاسته را بخوانید.

فواید سرکه سیب برای تقویت موها

یکی از فواید سرکه سیب بر مو متعادل کردن چربی مو است. چربی موی سر یکی از مواردی است که در بسیاری از افراد مشاهده می شود و خطر رشد باکتری ها و انواع قارچ ها را بالا می برد. سرکه سیب با تسکین پوست کف سر و جلوگیری از بروز قارچ و باکتری، درمانی موثر برای شوره سر است. به همین دلیل بهتر است هفته ای یکبار مو با آن شستشو شود. از دیگر فواید این مایع شگفتی‌آور بر مو می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • رفع کثیفی و آلودگی از روی مو ( بهتر است در زمان سشتشو با سرکه سیب، این محلول حداقل سه دقیقه بر روی مو باقی بماند)
  • نرم کننده قوی
  • رفع فر خوردگی و وزی مو
  • افزایش درخشندگی مو
سرکه سیب برای مو
  • کاهش خشکی مو
این مطلب را بخوانید
جذاب ترین رنگ موهای 2024

رشد مو و جلوگیری از ریزش مو از فواید این مایع معجزه‌آسا بر مو به شمار می روند که این روزها مورد توجه قرار گرفته اند. مطالعات نشان داده اند که این سرکه گردش خون را در کف سر افزایش می دهد. همین امر موجب تحریک فولیکول های مو می شود. همچنین، این امر نقش موثری در کاهش موخوره دارد.

انواع ماسک سرکه سیب برای مو

این محلول بی نظیر را می توانید با مواد مختلفی ترکیب کنید و از فواید سرکه سیب بر مو بهره ببرید. در ادامه تلاش می کنیم به انواع ماسک با این ماده برای حفظ طراوت و درخشندگی مو اشاره کنیم.

ماسک روغن زیتون و سرکه سیب

با ترکیب روغن زیتون با سرکه سیب می توانید فواید آن را بر مو را افزایش دهید و یک نرم کننده قوی با خاصیت ضد باکتریایی درست کنید. برای اینکار یک قاشق سوپ خوری سرکه را با دو قاشق غذا خوری روغن زیتون مخلوط کنید و سپس این محلول را به موهای خود بزنید و اجازه بدهید یک ساعت بر روی موهایتان بماند. سپس می توانید موها را شامپو کنید. اینکار را یک یا دو بار در هفته انجام دهید.

ماسک سرکه سیب با عسل

عسل نیز همانند موارد دیگری که در بالا به آنها اشاره کردیم اثربخشی و فواید سرکه سیب بر مو را بالا می برند. برای درست کردن این ماسک یک چهارم فنجان سرکه سیب را با یک چهارم فنجان آب و یک قاشق غذاخوری عسل ترکیب کنید. این ترکیب را به موهای خیس بزنید و اجازه دهید سی تا چهل دقیقه بر روی مو باقی بماند. سپس موها را شامپو کنید. این ماسک یک نرم کننده قوی است که دارای خاصیت ضد باکتریایی است.

این مطلب را بخوانید
تاثیر مصرف مکمل کلاژن بر روی کاهش چین و چروک و افزایش انعطاف پوست

ماسک سرکه سیب با چای مریم گلی

همانطور که می دانید مریم گلی یک آنتی بیوتیک قوی است و از رشد قارچ ها و باکتری ها جلوگیری می کند.

سرکه سیب و مریم گلی برای ریزش مو

برای درست کردن این ترکیب یک قاشق غذاخوری سرکه سیب را با محلول مریم گلی ( دو قاشق غذاخوری از برگهای خشک این گیاه را بجوشانید) ترکیب کنید و به موهای خود بزنید. سپس بعد از 30 دقیقه موهای خود را بشوید. این ماسک نقش موثری در جلوگیری از ریزش مو دارد.

سخن پایانی

در این مقاله خواندیم که سرکه سیب یک ماده غذایی سالم است که به دلیل قابض بودن و داشتن خواص ضد میکروبی می‌تواند به عنوان یکی از افزودنی‌های محبوب در محصولات مراقبت از پوست به‌کار برود. همچنین خواص بی‌نظیر آن برای تارهای مو را بررسی کردیم. دقت داشته باشید که حتما پیش از استفاده، آن را با آب رقیق کنید تا آسیبی به پوست و موی شما وارد نشود.

پیشنهاد ما به شما

هزینه روکش دندان

روکش دندان چیست؟ + معرفی انواع روکش های دندان همراه با عکس + بهترین نوع روکش دندان کدام است؟

تاج یا روکش دندان یک مفهوم جدید و روشی کاربردی در ترمیم دندان های آسیب …

دیدگاهتان را بنویسید