مسواک مخصوص ایمپلنت دندان

در این مقاله قصد داریم شما را با مسواک ایمپلنت آشنا کنیم. آیا یک مسواک مخصوص برای شستشو دادن و نگهداری بهتر از دندان‌های ایمپلنت و کاشته شده وجود دارد؟ پاسخ مثبت است. اگر از ایمپلنت دندان استفاده می‌کنید، باید رد جریان باشید که روش‌های مختلف و مخصوصی برای شستن، نگهداری و مراقبت‌های بهداشتی از دندان‌های کاشته شده شما وجود دارد. مسواک یکی از ساده‌ترین، کم‌هزینه‌ترین و مؤثرترین روش‌ها برای نگهداری و مراقبت‌ از دندان‌ها بوده و هست. روش‌های مختلفی مانند استفاده از انواع دهان‌شویه‌ها، نخ دندان‌ها، واترجت‌ها و روش‌های شستشو با مواد مختلف برای نگهداری و جرم‌گیری از دندان‌ها وجود دارد؛ اما بدون شک کم‌هزینه‌ترین و ساده‌ترین روش که انرژی و زمان زیادی نیز روزانه از شما نمی‌گیرد، استفاده از یک مسواک مناسب و کارآمد است.

در این بین افرادی هستند که از ایمپلنت‌های دندانی مختلف استفاده می‌کنند. این افراد باید بدانند که مسواک ایمپلنت یک مسواک مخصوص است که مشخصات فیزیکی مشخصی داشته و روش مسواک زدن با آن اندکی با مسواک‌های معمولی و رایج متفاوت است. برای آشنایی بیشتر با مسواک ایمپلنت پیشنهاد می‌کنیم تا انتهای این مطلب ما را همراهی کنید.

ایمپلنت دندان چیست؟

ایمپلنت به معنای کاشت بوده و به روشی اطلاق می‌شود که در طی آن، دندان‌های مصنوعی به کمک میله‌های کوچک پیچ‌مانند و از طریق جراحی، در استخوان فک افراد ثابت می‌شوند و جای خالی دندان‌های از دست رفته را برای فرد پر می‌کنند. ایمپلنت‌ها از جنس تیتانیوم خالص ساخته می‌شوند و با بدن انسان سازگاری کاملی دارند.

ایمپلنت‌ها جایگزین بسیار مناسبی برای دندان‌های از دست رفته شما محسوب می‌شوند، چرا که ثابت هستند و در صورت رعایت موارد بهداشتی و مراقبتی مناسب (استفاده از مسواک ایمپلنت مناسب که در ادامه توضیح داده خواهد شد) می‌توانند مادام‌العمر برای شما کار کرده و به‌صورت کامل، جای خالی دندان‌های واقعی‌تان را پر کنند.

این مطلب را بخوانید
همه چیز در رابطه با دستگاه لیزر خانگی

افراد زیر می‌توانند دندان‌های خود را ایمپلنت کنند:

  • افرادی که تمام دندان‌های فک جلو یا فک عقب را از دست داده‌اند.
  • افرادی که یک یا چند دندان خود را از دست داده‌اند.
  • افرادی که به هر دلیل، نمی‌توانند از دندان مصنوعی استفاده کنند.
  • افرادی که می‌خواهند قدرت گفتار و زیبایی لبخند خود را بهبود ببخشند.

مراقبت‌های بعد از ایمپلنت دندان

برای مراقبت از دندان‌های کاشت شده خود باید از یک الگوی مراقبتی مشخص استفاده کنید. نکات زیر توسط پزشکان به بیمارانی که از روش ایمپلنت دندانی استفاده کرده باشند، پیشنهاد و توصیه می‌شود:

  • پس از انجام ایمپلنت تا ۱ روز از مسواک زدن پرهیز کنید.
  • تا ۸ ساعت بعد از ایمپلنت، از شستن دهان خود اجتناب کنید.
  • تا ۳ روز پس از انجام ایمپلنت، از کشیدن سیگار، نوشیدن چای و قهوه دوری کنید.
  • استفاده از مواد مخدر و مشروبات الکلی را تا جای ممکن محدود کنید.
  • تا زمانی که دهان شما بی‌حس است، از خوردن غذا دوری کنید.
  • مایعات را با نی نخورید (حداقل به مدت ۲ هفته)
  • از نوشیدن مایعات و غذاهای گرم دوری کنید.
  • در انتها، از نخ دندان، خمیر دندان و مسواک‌های مخصوص ایمپلنت استفاده کنید تا ماندگاری دندان‌های کاشته‌شده را افزایش دهید.

مورد آخر از اهمیت فوق‌العاده بالایی برخوردار است، چرا که تمام نکات ذکرشده برای پرهیز، موقتی هستند؛ اما مسئله مسواک زدن و استفاده از خمیر دندان، نخ دندان و مسواک ایمپلنت مناسب و مخصوص، دستورالعملی است که باید تا انتهای کار از آن پیروی کنید. در ادامه با روش‌های مراقبت از ایمپلنت‌های دندانی و اهمیت این کار بیشتر آشنا خواهیم شد.

چرا رعایت بهداشت برای ایمپلنت دندان بسیار مهم است؟

یکی از مهم‌ترین موارد در مراقبت‌های پس از کاشت ایمپلنت دندانی، استفاده از یک مسواک مخصوص و روش‌های مؤثر برای جرم‌زدایی و تمیز کردن دندان‌ها و لابه‌لای آن‌ها است. اگر از متدهای مراقبتی مناسب و کارآمدی که توسط پزشکان به شما توصیه می‌شود استفاده کنید، می‌توانید تا آخر عمر خود از ایمپلنت‌های دندانی‌تان بهره ببرید.

این مطلب را بخوانید
واکسن گارداسیل بهتر است یا پاپیلوگارد؟

اگر از روش‌ها مؤثری مانند مسواک ایمپلنت برای تمیز کردن ایمپلنت‌های خود استفاده نکنید، علاوه بر کاهش عمر آن‌ها، درگیر بیماری‌های عفونی جدی و خطرناکی نیز خواهید شد. پری ایمپلنت نام یکی از این بیماری‌ها است که باید جدی گرفته شود.

پری ایمپلنت به بیماری عفونی گفته می‌شود که منشأ باکتریایی داشته و منجر به التهاب بافت نرم اطراف ایمپلنت‌های دندانی می‌شود. پری ایمپلنت می‌تواند علائم و نشانه‌های زیر را داشته باشد:

  • درد اطراف ایمپلنت دندان
  • خونریزی خط لثه
  • ایمپلنت شل
  • تورم غدد لنفاوی

تحلیل استخوان و از دست رفتن ایمپلنت از عوارض جدی و خطرناک پری ایمپلنت است که در اثر پیروی نکردن از مراقبت‌های دندانی مخصوص ایمپلنت به وجود می‌آید. بنابراین باید با مسواک ایمپلنت، خمیر دندان، نخ دندان و دیگر روش‌های مراقبت از ایمپلنت دندانی آشنا شویم.

روش‌های مراقبت از ایمپلنت‌های دندانی

روش‌های مراقبت از ایمپلنت‌ شامل پیروی از نکات زیر است:

انتخاب خمیر دندان مناسب ایمپلنت دندان

پیش از انتخاب مسواک ایمپلنت مخصوص و مناسب، ابتدا باید با خمیر دندان مناسب ایمپلنت دندان آشنا شوید. همه چیز با انتخاب یک خمیر دندان مناسب آغاز می‌شود. حتی اگر بهترین مسواک موجود در بازار را نیز برای ایمپلنت‌های دندانی خود خریداری کنید، بدون بهره بردن از یک خمیر دندان مناسب، آب در هاون کوبیده‌اید.

تنوع بسیار بالایی در زمینه خمیر دندان در بازار وجود دارد که در ابتدا ممکن است شما را دچار مشکل کند؛ اما اگر بدانید از خمیر دندان مخصوص ایمپلنت دندان خود چه می‌خواهید، دیگر پیدا کردن خمیر دندان مناسب کار چندان دشواری نخواهد بود.

نکته مهم اول این است که اگر از ایمپلنت دندان یا روکش‌های دندانی استفاده می‌کنید، از خمیر دندان‌های حاوی مواد سفیدکننده دوری کنید! خمیر دندان‌هایی که حاوی مواد سفیدکننده باشند، به هیچ عنوان گزینه مناسبی برای ایمپلنت‌های دندانی نخواهند بود.

این مطلب را بخوانید
دستگاە سم زدایی بدن واقعیت دارد؟

سفیدکننده‌هایی که در خمیر دندان‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرند، حاوی موادی هستند که مینای دندان را صیقل داده و این کار با استفاده از شوینده‌ها و ساینده‌های ملایم انجام می‌دهند. این ساینده‌ها در برخورد با روکش و ایمپلنت‌ها، شروع به خوردن مواد سازنده آن‌ها کرده و سطح آن‌ها را خراش می‌دهند. خراش در سطح مواد سازنده ایمپلنت نیز در درازمدت منجر به آسیب دیدن، تغییر رنگ و تغییر خاصیت مواد سازنده می‌شود

به‌طور کلی بهتره از خمیردندان‌های زیر دوری کنید:

  • خمیر دندان مخصوص افراد سیگاری
  • خمیر دندان سفیدکننده و لکه‌بر
  • خمیر دندان حاوی جوش شیرین، سدیم فلوراید یا فلوراید قلع

انتخاب مسواک مناسب ایمپلنت دندان

پس از انتخاب خمیر دندان مناسب، نوبت به خریدن مسواک ایمپلنت مخصوص و مناسب می‌رسد. مسواک‌های مختلفی در بازار وجود دارند که می‌توانند برای تمیز کردن ایمپلنت‌های دندانی مورد استفاده قرار بگیرند. مسواک زدن به‌صورت روزی دو بار به‌سادگی می‌تواند مراقبت‌های لازم از ایمپلنت‌ها را تضمین کند؛ اما مسواک ایمپلنت مناسب کدام است؟

مسواک‌های معمولی توانایی تمیز کردن ریشه و مناطق مختلف ایمپلنت‌های دندانی را ندارند، چرا که توانایی رسیدن به تمام نقاط دهان، لثه و دندان را ندارند.

بسیاری از پزشکان توصیه می‌کنند که در چند هفته اول پس از کاشت، از مسواک‌های بسیار نرمی که برای کودکان طراحی شده‌اند، برای تمیز کردن دندان‌های کاشت خود استفاده کنید؛ اما پس از چند هفته، باید از انواع مسواک برقی، مسواک بین دندانی، مسواک سونیک، نخ دندان و واترجت‌های مخصوص برای تمیز کردن دندان‌های ایمپلنت خود استفاده کنید.

در انتخاب مسواک ایمپلنت مناسب به موارد و نکات ساده اما مؤثر زیر، توجه داشته باشید:

  • مسواک‌های نرم یا بسیار نرم از خراشیدگی ایمپلنت شما در هفته‌های ابتدایی (به دلیل حساسیت لثه‌ها)، جلوگیری می‌کنند.
  • حداقل ۲ دقیقه مسواک بزنید و تمام قسمت‌های دندان را کاملاً تمیز کنید.
  • دندان‌ها را حداقل ۲ بار در روز و در صورت امکان بعد از غذا مسواک بزنید.
  • یک‌بار در روز از مسواک بین دندانی استفاده کنید.
این مطلب را بخوانید
معجزه سرکه سیب برای پوست و موی شما

مسواک بین دندانی ایمپلنت؛ مسواک مخصوص ایمپلنت دندان

مسواک ایمپلنت مناسب و مخصوص که به‌طور خاص برای ایمپلنت‌های دندانی طراحی و ساخته شده است، مسواک بین دندانی نام دارد. مسواک ایمپلنت اندکی از مسواک‌های رایج بازار گران‌تر است؛ اما به دلیل مزایای فوق‌العاده‌ای که دارد، از ارزش خرید بسیار بالایی برخوردار است.

طراحی مسواک ایمپلنت بین دندانی به این صورت است که قسمت گردنی این مسواک‌ها زاویه‌دار است و این زاویه، قدرت مانور کافی به مسواک، برای تمیز کردن تمام سطح زیر ایمپلنت را می‌دهد. به کمک این مسواک به‌راحتی می‌توانید تمامی فضای زیر ایمپلنت را مسواک زده و از تجمع باکتری‌ها و خرده غذاها جلوگیری کنید.

طبق تحقیقاتی که اخیر انجام شده است، تأثیرگذاری این نوع از مسواک‌ها در تمیز کردن فاصله میان دندان‌ها، بسیار بیشتر از کشیدن نخ دندان است. برای تأثیرگذاری بیشتر، مسواک را به‌آرامی در لابه‌لای دندان‌ها حرکت دهید.

استفاده از نخ دندان مخصوص ایمپلنت

علاوه بر استفاده از مسواک ایمپلنت بین دندانی، برای تمیزکاری بیشتر و جلوگیری از تجمع باکتری‌ها، از نخ دندان ایمپلنت نیز می‌توانید استفاده کنید. این نخ دندان‌ها به‌طور خاص برای ایمپلنت‌های دندانی ساخته شده‌اند و برای حفظ بهداشت دهان و لثه بسیار مناسب هستند.

استفاده از واترجت

واترجت اصطلاح جدیدی است که این روزها بیشتر می‌شنویم. واترجت‌ها دستگاه‌های کوچکی در اندازه ریش تراش هستند که آب را با فشار بسیار زیادی به سمت بیرون پرتاب می‌کنند. با استفاده از این دستگاه‌ها به‌راحتی می‌توان فضاهای بین دندان‌ها، زیر ایمپلنت‌ها و فضاهایی که دست، مسواک و  نخ دندان توانایی رسیدن به آن‌ها را ندارد، مورد شستشو قرار داد. می‌توانید به‌جای آب خالی، از دهان شویه‌های مخصوص در دستگاه واترجت استفاده کرده و پلاک‌های میکروبی داخل دهان را به‌طور کامل از بین ببرید.

این مطلب را بخوانید
"درد قاعدگی" ازعلل تا درمان

مسواک سونیک

ایمپلنت‌های دندان خود را با استفاده از مسواک ایمپلنت مخصوص به نام مسواک سونیک، همیشه تمیز و پاکیزه نگه دارید. مسواک سونیک نوع خاصی از مسواک‌های برقی است که برای افرادی که ایمپلنت دندانی، ریس یا مشکلات حساسیت لثه دارند طراحی شده است. این مسواک به‌راحتی به فضاهای زیر و نقاط حساس لثه‌ها و ایمپلنت‌ها نفوذ می‌کند و میکروب‌ها را از بین می‌برد. این مسواک با سه سری مختلف و جداگانه به بازار عرضه می‌شود که هرکدام برای رسیدن به تمام سطوح اطراف ایمپلنت و تمیز کردن نقاط مختلفی از دهان و دندان طراحی شده است.

مسواک برقی

مسواک‌های برقی چند سالی است که به بازار عرضه شده‌اند و رفته رفته در حال جایگزین شدن با مسواک‌های قدیمی و معمولی هستند. در این بین مسواک‌های برقی مخصوصی طراحی شده‌اند که برای دندان‌های ایمپلنت بسیار مناسب هستند. این مسواک‌ها به‌راحتی به تمام نقاط حساس ایمپلنت‌ها نفوذ کرده و مناطقی را تمیز می‌کنند که با مسواک‌های معمولی امکان‌پذیر نیست. برخی از این مسواک‌ها با سری‌های مختلف ( معمولاً تا سه سر مختلف) طراحی شده‌اند تا تمام نواحی اطراف ایمپلنت را پوشش داده و تمیز کنند.

سخن پایانی

در این مقاله سعی کردیم شما را با مسواک ایمپلنت مناسب و مخصوص آشنا کنیم. متوجه شدیم که متدهای مختلفی برای تمیزکاری و شستشو دادن ایمپلنت‌های دندانی وجود دارد که مسواک ایمپلنت بین دندانی، مسواک‌های برقی، واترجت‌ها، نخ دندان‌ها و خمیر دندان‌های مخصوص جزو این موارد هستند. اگر قصد استفاده مادام‌العمر از ایمپلنت‌های دندانی خود را دارید، باید از یک الگوی بهداشتی و مراقبتی مؤثر استفاده کنید که کارآمدی آن به‌صورت تجربی اثبات شده است. با استفاده از مشاوره های کلینیک ایمپلنت دکتر قادری می توانید بهترین روند درمانی را داشته باشید.

پیشنهاد ما به شما

واکسن گارداسیل بهتر است یا پاپیلوگارد؟

احتمالاً تا کنون درباره واکسن‌های HPV (ویروس پاپیلومای انسانی) برای پیشگیری از سرطان دهانه رحم شنیده ‌اید. …

دیدگاهتان را بنویسید