انواع کمر درد

انواع کمر درد

کمردرد، یکی از شایع‌ترین مشکلاتی است که اغلب افراد با آن درگیر بوده و حداقل یک‌بار در زندگی، آن را تجربه کرده‌اند. درد کمر سن و سال نمی‌شناسد و ممکن است حتی برای افراد زیر بیست سال نیز اتفاق بیفتد، اما اغلب در سنین ۳۰ تا ۵۰ سال رخ می‌دهد. درد در ناحیه کمر علت‌های مختلفی دارد.گاهی اوقات این درد به دلیل آسیبی که به ستون فقرات و استخوان‌های ناحیه کمر وارد می‌شود، اتفاق می‌افتد. در برخی موارد نیز به دلیل کار و فعالیت زیاد ایجاد می‌شود و فرد در کمر خود احساس ناراحتی می‌کند که در این صورت معمولا با کمی استراحت کمردرد تسکین می‌یابد. در واقع روش درمان این بیماری و راهکاری که برای آن تجویز می‌گردد به شدت درد و آسیب وارد شده به آن بستگی دارد. در این بخش ضمن معرفی علل مختلف کمردرد و علائم آن، روش‌های درمان را نیز بیان می‌کنیم.


فهرست مطالب


کم ردرد یکی از شایع‌ترین نوع درد است که ممکن است به دلایل مختلفی از جمله مشکلات عضلانی و اسکلتی، مشکلات دیسکی، التهابات و عفونت‌ها، بیماری‌های داخلی و یا ناشی از تروما و آسیب به بدن ایجاد شود. برخی از انواع کمر درد عبارتند از:

  1. کمر درد عفونی: ممکن است به دلیل عفونت باکتری یا ویروسی در ناحیه کمر ایجاد شود.
  2. کمر درد عضلانی: معمولاً به دلیل کشیدگی یا آسیب به عضلات در ناحیه کمر ایجاد می‌شود.
  3. کمر درد دیسکی: ممکن است به دلیل تخریب یا آسیب به دیسک‌های بین مهره‌ای در ناحیه کمر ایجاد شود.
  4. کمر درد ناشی از ستون فقرات: ممکن است به دلیل مشکلاتی همچون اختلالات قرارگیری مهره‌ها، تنگی کانال نخاعی، تومورها و غیره ایجاد شود.
  5. کمر درد ناشی از بیماری‌های داخلی: مثل بیماری‌های کلیوی، التهابی، عفونی و غیره که باعث تحریک عصب‌های کمری می‌شوند.همچنین باید دید که در برخی موارد، کمر درد به دلیل عدم وجود هیچ گونه علت شناخته شده، به عنوان کمر درد غیر اسپسیفیک (غیر خاص) شناخته می‌شود.
  6. کمر درد ناشی از تروما: ممکن است به دلیل آسیب‌هایی همچون شکستگی، کبودی، خراش و غیره ایجاد شود.

کمر درد حاد و مزمن

کمردرد بر اساس علت ایجاد درد و مدت پایداری آن، به دو دسته حاد و مزمن تقسیم می‌شود. کمردرد حاد کوتاه‌مدت بوده و معمولا بین چند روز تا چند هفته طول می‌کشد. در این جا فرد نیاز به درمان یا داروی خاصی ندارد و تنها با رعایت توصیه‌های پزشک و مراقبت‌های لازم در این زمینه، بهبود می‌یابد. این نوع کمردرد اغلب به دلایلی چون افتادن از بلندی، رگ‌به‌رگ شدن عضلات کمر، کشیدگی یا گرفتگی، چاقی بیش از حد و بارداری خانم‌ها اتفاق بیفتد.

اگر کمردرد مدت طولانی ادامه داشته باشد، به کمردرد مزمن تبدیل می‌شود. این نوع کمردرد در برخی موارد با دارو و مراقبت‌هایی لازم درمان می‌شود، اما گاهی اوقات نیز به درمان‌های جدی‌تری چون عمل جراحی نیاز دارد. کمردرد مزمن به دلایلی چون دیسک‌های بین مهره‌ای، تومور، مشکلات عصبی و … اتفاق می‌افتد و تا مدت‌ها با انسان می‌ماند.

لنگش عصبی

لنگش عصبی نوع خاصی از کمر درد ناشی از کشش غالب ستون فقرات است که افراد مسن تر بالای ۶۰ را تحت تاثیر قرار می دهد. این عارضه به دلیل فشرده شدن اعصاب موقع ایستادن و راه رفتن ایجاد می شود و می تواند به طور قابل توجهی توانایی بیمار را برای راه رفتن مسافت های طولانی محدود کند.

علائم و نشانه ها

  • معمولاً به هنگام نشستن هیچ علائمی وجود ندارد،
  • موقع بلند شدن و راه رفتن، پس از مدت زمانی درد، بی حسی یا ضعف در پاها شروع می شود (مدت زمان به شدت (راه رفتن) بستگی دارد)،
  • بسیاری از این بیماران در ستون فقرات درد موضعی ندارند،
  • پس از شروع علائم، بیمار باید بنشیند یا به جلو خم شود تا علائم بهبود یابد،
  • دیده شده است که بعضی بیماران مثلا بر روی کالسکه خرید خم شده اند، از این رو، توانستند بدون علائم پا راه بروند.

وقتی بیماران مبتلا به لنگش عصبی دچار عود حاد می شوند، تحمل راه رفتن آنها به شدت کاهش می یابد و باید به طور مکرر استراحت کنند تا اعصاب شان آرام شود. انواع کشش ها و رویکردهای مبتنی بر خم کردن باید به این بیماران ارائه شود تا در طول روز آنها را انجام دهند و به طور موقت، مسافت پیاده روی و راه رفتن را کاهش دهند. با تسکین علائم، تمرینات و حرکات ورزشی برای کاهش چرخش لگن به سمت جلو در حالت ایستاده، موثر خواهد بود. این بیماران نباید “با درد مقابله کنند” یا “خود را وادار کنند” که بتوانند بیشتر راه بروند. در غیر این صورت، این کار همانند دامن زدن به آتش خواهد بود، یعنی درد را بدتر خواهد کرد. در مورد فردی که از دروه های لنگش عصبی رنج می برد، مراقبت های بازتوانی باید دو اولویت اصلی را لحاظ کند: اول، قدرت عضلات شکم باید به حدی باشد که فرد بتواند بدون حالت قوس یا کشیده ستون فقرات راه برود. دوم اینکه لگن بیمار باید به حدی تحرک داشته باشد که هنگام ایستادن و راه رفتن لگن به سمت جلو چرخش پیدا نکند. هر چه بیمار قوی تر و متحرک تر باشد، احتمال نیاز به جراحی برای رفع فشار به منظور ایجاد فضا برای عصب ها کمتر خواهد بود. فیزیوتراپیستی که در زمینه مراقبت از ستون فقرات به خوبی آموزش دیده است، می تواند یک برنامه ورزشی جهت کاهش کشش مستمر کمر موقع راه رفتن ارائه دهد.

این مطلب را بخوانید
پوسیدگی ریشه دندان ها چگونه رخ می دهد؟ + بررسی درمان پوسیدگی ریشه دندان + علائم پوسیدگی
انواع کمر درد

کمر درد التهابی

کمردرد التهابی کمتر از کمر درد مکانیکی شایع است، اما اغلب به اشتباه تشخیص داده می شود. این نوع درد در اثر التهاب بیش از حد در مفاصل ستون فقرات بروز می کند و در مقایسه با یک بیماری که باعث حمله سیستم ایمنی بدن به مفاصل ستون فقرات می شود، چندان حاد نیست. نمونه ای از بیماری هایی که باعث کمردرد التهابی می شوند، رماتیسم ستون فقرات (اسپوندیلیت آنکیلوزان) است. با این حال، بعضی بیماری ها هستند که می توانند منجر به کمردرد التهابی شوند. وظیفه فیزیوتراپیست تشخیص درد التهابی و ارجاع بیمار به پزشک (اغلب روماتولوژیست) برای ارزیابی و انجام آزمایشات بیشتر است. با این حال، هنگامی که درد التهابی تشخیص داده شد و هماهنگی پزشکی انجام شد، فیزیوتراپیست به مدیریت علائم می تواند اقدام کند.

علائم و نشانه ها

  • درد معمولاً در بیماران زیر ۳۵ سال دیده می شود و این درد به دلیل ضربه نیست،
  • درد بیش از سه ماه ادامه دارد،
  • کمر درد و سفتی با بی حرکتی، به خصوص در شب و در اوایل صبح، بدتر می شود،
  • درد و سفتی کمر با فعالیت بدنی و ورزش ملایم کاهش می یابد،
  • داروهای ضد التهابی (NSAIDs، مانند ایبوپروفن یا ناپروکسن) در تسکین درد و سفتی در اکثر بیماران موثر هستند،
  • شواهدی وجود دارد که نشان می دهد زردچوبه به عنوان یک روش طبیعی و بدون داشتن عوارض جانبی داروهای ضد التهابی به کاهش التهاب کمک می کند.

به بیماران یک برنامه مدیریتی باید ارائه شود و در آن وضعیت های (پوزیشن های) تسکین دهنده و همچنین فعالیت هایی آموزش داده شود که بیماران به هنگام عود از آن ها اجتناب کنند. متأسفانه هیچ راهی برای تغییر مسیر طبیعی این عارضه با فیزیوتراپی وجود ندارد، اما یک برنامه ورزشی سبک برای حفظ تحرک و کاهش درد موثر خواهد بود. وقتی علائم به خوبی کنترل شدند و میزان درد کاهش یافت، بیمار می تواند از یک برنامه بازتوانی تهاجمی تر یک فیزیوتراپیست ماهر بهره گیرد. علاوه بر این، برخی تمرینات قدرتی عملکردی کم فشار نیز می تواند موثر واقع شوند.

علائم کمر درد

کمردرد، علاوه بر درد در ناحیه کمر، با علائم و نشانه‌های دیگری نیز همراه است که توصیه می‌شود در صورت بروز آن‌ها به پزشک مراجعه نمایید. این علائم عبارتند از:

  • تب
  • کاهش وزن
  • درد در ناحیه کمر زمانی که حتی با استراحت کردن و دراز کشیدن نیز آرام نگیرد.
  • درد در ناحیه کمر تا جایی که باعث بیدار شدن فرد از خواب شود.
  • درد در ناحیه پا زمانی که تا زیر زانو ادامه داشته باشد.
  • آسیب دیدگی ناحیه کمر زمانی که ضربه‌ای به آن وارد شود.
  • بی اختیاری ادرار و مدفوع
  • بی حسی در اطراف اندام‌های تناسلی، دور باسن و مقعد

علاوه بر این، اگر در هر کدام از دسته‌های زیر قرار دارید، در صورت مشاهده درد حتما به پزشک مراجعه نمایید:

  • بیمارانی که چندین ماه به طور مداوم داروهای استروئیدی مصرف می‌کنند.
  • بیماران سرطانی و افرادی که قبلا به این بیماری دچار بوده‌اند.
  • افرادی که به مواد مخدر اعتیاد دارند.
  • افرادی که سیستم ایمنی ضعیفی دارند.
  • افرادی که زیر ۲۰ سال و بالای ۵۵ سال سن دارند.

دلایل ایجاد کمر درد

کمر انسان، مانند دیگر قسمت‌های بدن، ساختاری پیچیده دارد و شامل اجزای مختلفی چون استخوان‌ها، عضلات، تاندون‌ها، دیسک‌ها و رباط‌ها می‌باشد. این اجزا در کنار هم وظیفه تحرک این بخش و انجام حرکات گوناگون را بر عهده دارند. زمانی که یکی از این اجزا دچار مشکل شود، کل سیستم را درگیر کرده و اختلالاتی را در این قسمت از بدن ایجاد می‌کند. این مشکلات شامل کشیدگی عضلات، کشیدگی رباط‌ها، اسپاسم عضلانی و … می‌باشند که پیامدهای بعدی چون کمردرد را به دنبال دارند.

کمردرد اغلب به دلیل رفتارهایی غیراصولی چون بلند کردن اجسام سنگین، سقوط از بلندی یا حرکت‌های نادرست در حین ورزش و مانند آن، اتفاق می‌افتد که ممکن است آسیب‌های جدی را در ناحیه کمر به همراه داشته باشد. از جمله دلایل ایجاد کمردرد می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

این مطلب را بخوانید
بهترین کلینیک های خرید سمعک در تهران + راهنمایی برای خرید سمعک

نشستن ناصحیح: اگر به صورت نادرستی بنشینید و این کار را به مدت طولانی تکرار کنید، به مرور زمان دچار کمردرد خواهید شد. این مورد در نوع ایستادن نیز صادق می‌باشد.

بلند کردن اجسام سنگین : یکی از مواردی که معمولا به آن توجه نمی‌شود و آسیب‌های جبران‌ناپذیری را به ناحیه وارد می‌کند، بلند کردن اجسام سنگین است. بلند کردن اجسام بسیار سنگین، نیاز به توانایی بالا دارد و باید به صورت اصولی انجام شود.

خوابیدن نادرست: وضعیت بدن در هنگام خواب بسیار مهم است. بد خوابیدن باعث ایجاد فشار در ناحیه کمر شده و درد را به دنبال دارد.

انجام فعالیت سنگین: فعالیت سنگین و خارج از توانایی انسان اگر بدون آمادگی قبلی و به صورت ناگهانی انجام شود، به کمر فشار وارد کرده و باعث گرفتگی عضلات و ایجاد درد می‌شود.

ورزش‌های حرفه‌ای: ورزش، یکی از فعالیت‌هایی است که برای سلامتی بدن و شادابی همیشه توصیه شده است. اما باید به یاد داشته باشید که ورزش را متناسب با توانایی خود و تحت‌نظر مربی انجام دهید. حرکات سنگین و بدون آمادگی باعث گرفتگی عضلات و رگ‌به‌رگ شدن کمر شده و حتی می‌تواند آسیب‌های جدی به اعضای حرکتی شما وارد نماید.

سقوط از بلندی: از دیگر مواردی که درد کمر را به دنبال دارد، سقوط از پله، نردبام، چهارپایه و … است. سقوط از بلندی می‌تواند آسیب‌هایی را به استخوان‌ها و اندام حرکتی ناحیه کمر وارد نماید.

انواع کمر درد

شکستگی ستون فقرات: سقوط از بلندی، تصادف یا حوادثی مانند آن ممکن است باعث شکستگی ستون فقرات شود. این شکستگی باعث آسیب به کمر شده و عدم توانایی در حرکت و درد را به دنبال دارد.

سرطان ستون فقرات: این نوع سرطان از جمله بیماری‌های نادر است که در آقایان بیشتر از خانم‌ها اتفاق می‌افتد. در این حالت، بیمار دچار ضعف عضلانی شده و در ایستادن و راه رفتن ناتوان می‌شود. این ناتوانی اغلب با درد همراه است.

نگه داشتن گوشی تلفن با شانه: برخی از افراد در هنگام تماس، گوشی خود را بین شانه و سر قرار می‌دهند تا بتوانند هم‌زمان با دستشان کار دیگری را نیز انجام دهند. نگه داشتن سر و شانه در این حالت به مدت طولانی، فشار زیادی را به عضلات گردن و پشت وارد می‌کند.

حمل کوله‌پشتی سنگین: حمل طولانی‌مدت کوله‌پشتی سنگین، باعث درد در ناحیه شانه، گردن، پشت و کمر می‌شود.

کفش نامناسب: استفاده از کفش نامناسب و پوشیدن طولانی‌مدت آن‌ها، یکی دیگر از دلایل ابتلا به کمردرد است. بهترین نوع کفش، کفش های صاف هستند که کشش کمتری را به ناحیه پشت بدن وارد می‌کنند.

سیاتیک: سیاتیک بزرگ‌ترین عصب بدن است که از باسن شروع شده و پس از گذشتن از ران و ساق پا، به مچ می‌رسد. هرگونه اختلالی که در  عصب سیاتیک ایجاد شود، مشکلاتی را در ناحیه کمر ایجاد خواهد کرد. در اغلب موارد، سیاتیک به علت پارگی یا بیرون زدگی دیسک کمر ایجاد می‌شود و این اتفاق اغلب در سنین بالا رخ می‌دهد.

تنگی کانال نخاعی: تنگی کانال نخاعی اختلالی است که در صورت افزایش سن رخ می‌دهد. افرادی که دچار این مشکل می‌شوند، پس از مقداری راه رفتن یا ایستادن، در ناحیه باسن، ران و ساق پاهای خود احساس درد می‌کنند.

آرتروز: آرتروز یکی از شایع‌ترین بیماری‌هاست که در انواع مختلف رخ می‌دهد و سالانه میلیون‌ها نفر در سراسر جهان را درگیر می‌کند. این بیماری با از بین بردن غضروف‌های مفصلی در بخش‌های مختلف بدن، حرکت بیمار را دچار مشکل کرده و درد را برای او به همراه دارد.

استرس و اضطراب: افرادی که دارای مشاغل پراسترس هستند یا به دلایل دیگر دچار اختلالات روحی و روانی می‌شوند، در معرض کمردرد قرار دارند. در واقع، عصبی شدن باعث بروز اسپاسم عضلانی و درد در ناحیه کمر خواهد شد.

اضافه وزن: افرادی که چاق هستند نیز در خطر ابتلا به کمردرد قرار دارند.

روش های درمان کمردرد

زمانی که فرد دردی را در ناحیه کمر خود احساس می‌کند باید به پزشک مراجعه نماید. پزشک با بررسی سابقه پزشکی، معاینه، انجام آزمایشات، عکس‌برداری و … علت درد را تشخیص داده و درمان لازم را برای بیمار انجام می‌دهد.اگر کمردرد حاد باشد، نیاز به انجام عمل جراحی ندارد و با روش‌های ساده‌تری چون  نرمش و حرکات ورزشی ملایم، دارو یا جلسات فیزیوتراپی، درمان می‌شود. در این بخش برخی از درمان‌هایی که پزشکان برای تسکین و بهبود درد  به بیماران توصیه می‌کنند را معرفی می‌کنیم.

کمپرس‌های گرم یا سرد: یکی از پیشنهاداتی که در هنگام کمردرد با آن مواجه می‎شوید، استفاده از کمپرس‌های گرم یا سرد می‌باشد. کمپرس درد را کاهش می‌دهد و به حرکت بیمار کمک می‌کند.

این مطلب را بخوانید
معجزات روغن جوانه گندم بر زیبایی

ماساژ: یکی از بهترین نوع درمان‌ها برای  کاهش درد کمر، ماساژ است که اغلب به بیماران توصیه می‌شود.

ورزش و انجام حرکات کششی: بسیاری از افراد فکر می‌کنند زمانی که کمردرد دارند، باید استراحت کنند و هیچ فعالیتی را انجام ندهند. اما این‌طور نیست! در اغلب موارد برای این‌که زودتر بهبود پیدا کنید، بهترین کار ورزش و انجام حرکات کششی است. پزشکان در این مواقع لیستی از حرکات ورزشی را در اختیار بیماران قرار می‌دهند و از آن‌ها می‌خواهند روزانه زمانی را به انجام این حرکات اختصاص دهند. دقت داشته باشید که ورزش را به صورت خودسرانه انجام ندهید و حتما قبل از شروع با پزشک خود مشورت نمایید.

فیزیوتراپی: درمان دیگری که قبل از تجویز دارو توصیه می‌گردد، فیزیوتراپی است. فیزیوتراپی به تقویت عضلات، بهبود حرکت و انعطاف‌پذیری آن‌ها کمک کرده و با صحیح قرار دادن بدن در وضعیت‌های مختلف، باعث کاهش درد کمر می‌شود.

دارو: اگر راهکارهای معرفی شده تا این‌جا، در کاهش درد کمر تاثیری نداشته باشد، پزشک از دارو برای تسکین استفاده می‌کند. این داروها شامل انواع قرص‌های مسکن، داروهای شل‌کننده عضلات، انواع پمادها و روغن‌ها و داروهای تزریقی هستند. دقت داشته باشید قبل از مصرف داروهایی که بدون نسخه از داروخانه تهیه می‌کنید حتما با پزشک خود مشورت نمایید. ممکن است این داروها برای شما مناسب نبوده و مشکلاتی را ایجاد کنند. خانم‌های باردار توجه داشته باشند که در دوران بارداری مصرف دارو می‌تواند بسیار خطرناک باشد.

انواع کمر درد

بی‌تحرک بودن بدن و استراحت: در اغلب موارد پزشکان استراحت مطلق و دراز کشیدن را برای بیماران کمردرد تجویز نمی‌کنند و توصیه آن ها بیشتر بر روی انجام ورزش‌های سبک و کششی است. این تجویز بستگی به نوع کمردرد و تشخیص پزشک دارد. در برخی مواقع نیاز است تا فرد بیمار به طور کامل استراحت کرده و از هرگونه تحرک در ناحیه کمر پیشگیری نماید. برای این کار معمولا از بریس‌ استفاده می‌شود که وظیفه بی‌تحرکی، پوسچر و محافظت از ستون فقرات را برعهده دارد. پوسچر به نحوه‌ قرارگرفتن ستون فقرات در حالت ایستاده گفته می‌شود. بریس‌ این کار با در نظر گرفتن انحنای طبیعی بدن  و طراز ستون فقرات انجام داده و ضمن اصلاح اختلالات ایجادشده، باعث بهبود پوسچر طبیعی می‌شود.

جراحی: در صورتی که آسیب وارد شده به کمر بسیار جدی باشد و روش‎های عنوان شده تاثیر بر کاهش میزان درد و بهبود نداشته باشند، عمل جراحی کمر پیشنهاد می‌شود. البته ذکر این نکته لازم است که عمل جراحی در تمامی موارد موفقیت‌آمیز نیست و ممکن است نتیجه مثبتی برای بیمار نداشته باشد. از این رو به عنوان آخرین راهکار توصیه می‌گردد.

درمان کمر درد شدید در خانه

کمر درد شدید ممکن است نیاز به مراجعه به پزشک داشته باشد، اما در مواردی که مشکلی جدی وجود ندارد، می‌توانید با رعایت چند نکته و استفاده از روش‌های درمانی ساده در خانه، درد خود را کاهش دهید. در ادامه چند روش درمانی برای کمر درد شدید در خانه آورده شده است:

1_استراحت: استراحت و نشستن برای کاهش فشار و کمک به بهبودی کمر درد موثر است. در صورتی که کمر درد شما خیلی شدید است، بهتر است فعالیت‌های روزمره را کاهش داده و به استراحت بپردازید.

2_گرما: استفاده از کمپرس گرمایی یا حمام گرم می‌تواند به کاهش درد کمک کند. همچنین می‌توانید از پتو گرم و یا دستگاه پخش گرما استفاده کنید.

3_یخ: استفاده از کمپرس یخی می‌تواند به کاهش التهاب و درد کمک کند. بسته‌بندی یخ را در داخل یک حوله قرار داده و روی ناحیه دردناک قرار دهید. این روش را حدود ۱۵ تا ۲۰ دقیقه انجام دهید.

4_ورزش: انجام تمرینات ورزشی مناسب می‌تواند به بهبودی کمر درد کمک کند. همچنین برای جلوگیری از بهبود نیافتن و شدت بیشتر درد، بهتر است از فعالیت هایی که ممکن است باعث ایجاد فشار بر کمر شوند، خودداری کنید.

این مطلب را بخوانید
بهترین انتخاب نوع کاندوم و معرفی انواع آن در داروخانه آنلاین

5_ماساژ: ماساژ نرم و ملایم می‌تواند به کاهش درد کمک کند. با استفاده از روغن‌های ماساژ، با حرکات نرم و ملایم به ناحیه دردناک ماساژ دهید.

6_آرامش: استراحت و آرامش بهبودی سریعتر از کمر درد را تسهیل می‌کند. برای کاهش استرس و اضطراب می‌توانید از روش‌های تنفسی، مثل تنفس عمیق و مرتب، استفاده کنید.

انواع کمر درد

علت کمر درد ناگهانی چیست؟

کمر درد ناگهانی ممکن است به دلیل چندین علت متفاوت باشد، اما برخی از شایع‌ترین علل آن عبارتند از:

۱- آسیب ناگهانی به عضلات، اسکلت و کمر: فعالیت‌های سنگینی مانند بردن بار سنگین، حرکت ناگهانی، سقوط و یا ضربه به ناحیه کمر می‌تواند باعث خشک شدن عضلات و اسکلت شود و به همین دلیل کمر درد ناگهانی را ایجاد کند.

۲- فشار و فشار ناگهانی بر روی عصب‌های کمر: فشار ناگهانی بر روی عصب‌های کمر می‌تواند به دلیل فشرده شدن دیسک، فشار خون بالا، سنگ‌کلیه، سرطان و یا فشار بر روی عصب‌های اسکلتی رخ دهد.

۳- اسپاسم عضلانی: اسپاسم عضلانی به دلیل تنش، اضطراب، استرس، ناحیه کمر نشسته بودن برای مدت طولانی، خواب بدون حرکت و یا فعالیت بیش از حد جسمانی رخ می‌دهد.

۴- بیماری‌های دیسکی: این بیماری‌ها ممکن است به دلیل جابجایی دیسک، شکستگی دیسک و یا فشرده شدن دیسک رخ بدهد و باعث کمر درد ناگهانی شوند.

۵- سندرم تخمدان پلی کیستیک: سندرم تخمدان پلی کیستیک با تولید اضافی هورمون‌های مردانه در بدن زنان مرتبط است و ممکن است باعث کمر درد ناگهانی شود.

  • درد و خشکی کمر در هنگام صبح
    این درد می‌تواند نشانه‌ای از پارگی و فرسایش مفاصل ستون فقرات باشد که غالباً به دلیل افزایش سن و یا استفاده‌ی بیش از حد است و خشکی کمر می‌تواند با استراحت بدتر می‌شود.
  • التهاب ناشی از مشکل دیسک نیز می‌تواند یکی از دلایل این مسئله باشد: درد در طول شب بدتر می‌شود، زیرا در هنگام دراز کشیدن و بی‌حرکت بودن، تورم بیشتر می‌شود.
  • شکستگی فشاری
    گاهی به دلیل کاهش توده‌ی استخوانی ناشی از پوکی استخوان، یکی از مهره‌ها روی دیگری فرود می‌آید که به این حالت شکستگی فشاری می‌گویند.

اگر میزان این شکستگی جزئی باشد ناراحتی کمی ایجاد می‌کند. اما شکستگی بیشتر باعث ایجاد کمردردهای به‌شدت دردناک می‌شود.با گذشت زمان، تجمع شکستگی‌های فشاری باعث می‌شود که ستون فقرات به جلو خم شود (که به آن قوز می‌گویند). اگر فکر می‌کنید دچار شکستگی فشاری شده‌اید حتما به پزشک مراجعه کنید.استراحت و گرما درد ناشی از شکستگی فشاری را کم می‌کند و معمولا علائم با گذشت چند ماه کمتر می‌شوند. شکستگی ناشی از پوکی استخوان به‌ندرت به جراحی نیاز دارد.

انواع کمر درد
  • کژپشتی
    کژپشتی به معنی انحراف جانبی ستون فقرات است که ممکن است به دلایل مختلفی رخ دهد. در این حالت ستون فقرات به‌شکل S در می‌آید و معمولا هم بدون درد است.

این بیماری که اغلب از سنین کودکی یا نوجوانی آغاز می‌شود، ممکن است تا سن بلوغ جسمی و اسکلتی ادامه پیدا کند و وخیم‌تر شود.پیشرفت این بیماری تدریجی است و ممکن است تا سن نوجوانی تشخیص داده نشود. دختران نوجوان بیشتر از پسران نوجوان در معرض کژپشتی قرار دارند.

  • تنگی مجرا
    تنگی مجرا یعنی ناحیه‌ای که به‌طور معمول باز است، تنگ شود. در مورد ستون فقرات این اصطلاح به این معنی است که کانال نخاعی که طناب نخاعی در آن قرار دارد تنگ شود.
  • دلیل آن هم می‌تواند ناهنجاری‌های مادرزادی یا تغییرات فرساینده‌ای باشد که هنگام بیماری آرتریت یا ورم مفاصل اتفاق می‌افتد. به دلیل فشرده شدن طناب نخاعی و عصب ریشه‌ی نخاعی علائمی بروز می‌کند.تنگی مجرای نخاعی اغلب ناحیه‌ی کمر را تحت تأثیر قرار می‌دهد و باعث سوزش و گاهی اوقات اختلال در عملکرد ریشه‌های عصبی در کمر می‌شود.علائم این بیماری در کمر، باسن، ران و ساق پا خود را نشان می‌دهد و معمولا درد با انجام فعالیت افزایش و با استراحت کردن کاهش می‌یابد.علائم شدیدتر این بیماری شامل درد در باسن، شکم و احساس سنگینی در پاها هنگام راه رفتن و فعالیت‌های دیگر است. با انجام سی‌تی‌اسکن یا ام‌‌آر‌‌آی می‌توان این بیماری را تشخیص داد.
  • آسیب‌های ناشی از کار – قسمت پایین کمر
    کمردرد یکی از شایع‌ترین و مهم‌ترین مشکلات عضلانی-‌اسکلتی در محیط‌های کاری است.
  • درست است که عوامل مختلفی می‌توانند باعث کمردرد شوند ولی تحقیقات نشان می‌دهد یکی از مهم‌ترین این عوامل فعالیت‌هایی است که افراد در محل کارشان انجام می‌دهند.اگر از عضلات پشت بیش از حد استفاده شود یا رباط‌ها و تاندون‌های پشت بیش از حد کشیده شوند کمردرد ایجاد می‌شود.یکی از رایج‌ترین مشکلاتی که ایجاد می‌شود کشیدگی ماهیچه‌ای است. وقتی عضلات، رباط‌ها و تاندون‌ها یک‌بار آسیب ببینند احتمال آسیب مجددشان بیشتر می‌شود.
  • آسیب‌های ناشی از کار – قسمت بالای کمر
    آسیب‌های عضلانی-‌اسکلتی اندام‌های فوقانی یکی از رایج‌ترین مشکلاتی است که با کار کردن (تقریبا در هر شغلی) برای افراد به‌وجود می‌آید، ولی افرادی که باید حرکات و کارهای بدنی خاصی را هر روز تکرار کنند بیشتر در معرض این آسیب‌ها هستند مثلا نجارها، کارگران کارخانه‌های خودروسازی یا مواد غذایی، صندوق‌داران و کارگران صنایع پوشاک.
    در اغلب موارد این آسیب‌ها گردن، شانه، آرنج، دست، مچ دست و انگشتان را تحت تأثیر قرار می‌دهد و به مرور پیشرفت می‌کند.
  • درد کمر سمت چپ
    دردهایی که در پایین کمر سمت چپ دیده می‌شوند ، معمولاً به علت پارگی دیسک در سمت چپ می‌باشد و در تنگی‌های کانال نخاعی نیز با اینکه تنگی کانال نخاعی نیز معمولاً سوراخ‌های بین مهره‌ای در دو طرف تنگ می‌شود اما علائم ممکن است در طرف چپ دیده شد.
  • درد پایین کمر سمت راست
    دردهایی که در پایین کمر سمت راست دیده می‌شوند، معمولاً به علت پارگی دیسک در سمت راست می‌باشد و در تنگی‌های کانال نخاعی نیز با اینکه تنگی کانال نخاعی نیز معمولاً سوراخ‌های بین مهره‌ای در دو طرف تنگ می‌شود اما علائم ممکن است در طرف راست درد کمر و سیاتیک‌ام علائم ممکن است در طرف راست دیده شود.
این مطلب را بخوانید
آستیگمات چشم چیست؟

سوالات متداول

آیا تغییرات در رژیم غذایی می‌تواند به کاهش درد کمک کند؟

بله، تغییرات در رژیم غذایی می‌تواند به کاهش درد کمک کند. برخی مواد غذایی ممکن است به عنوان ضد التهاب و ضد درد عمل کنند و برخی دیگر ممکن است به دلیل افزایش وزن بدن و فشار بر روی کمر و ستون فقرات، درد کمر را شدت بخشند.

آیا ورزش در کاهش کمردرد مفید است؟

بله، ورزش می‌تواند در کاهش کمردرد مفید باشد. با انجام ورزش‌های مناسب، عضلات پشتی و شکمی که به حمایت از ستون فقرات کمک می‌کنند، قوی‌تر می‌شوند و بدن بهبود یافته در واکنش به بارهای شدیدتر مقاومت بیشتری نشان می‌دهد. علاوه بر این، ورزش می‌تواند به افزایش تولید هورمون‌های خوش‌حالی مانند اندوفین و سروتونین کمک کند که این هورمون‌ها به کاهش درد و افزایش رضایتمندی از زندگی کمک می‌کنند.

کمر درد چیست؟

کمردرد به تمام دردهایی که در عضلات پارااسپاینال، یا پشت بدن قرار دارد، مردم به عنوان کمردرد از آن یاد می کنند. 
اما واقعیت این است که از نظر تعایف پزشکی دردهایی که در زیر دنده ها تا ناحیه ی بالای باسن یا به عنوانی لبه استخوان ایلیاک را شامل شود به عنوان دردهای کمری در نظر گرفته می شود؛ یا اصطلاح علمی آن low back pain است و دردهایی که در بالای این است که در ناحیه پشت قرار می گیرد که به آن دردهای پشت می گوییم یا Back pain و این دو را اینگونه می شود از هم جدا کرد.
 هرجز به علت اینکه عضلات  پاراسپاینال یا عضلات کنار ستون فقرات از بالا به پایین یعنی از پشت گردن تا پایین ترین ناحیه ساکروم را پوشش می دهد و به هم وصل هستند؛ دردها معمولا ارجاع به بقیه قسمت ها تا حدی پیدا می کنند.

 آیا کودکان نیز به آرتروز دچار می‌شوند؟ 

بله ، کودکان نیز ممکن است دچار آرتروز شوند. شایع‌ترین نوع آرتروزی که در کودکان یافت می‌شود آرتریت ایدیوپاتیک نوجوانان (JIA) است که به آن آرتروز دوران کودکی یا آرتریت روماتوئید نوجوانان نیز گفته می‌شود.

علت کمردرد در زنان چیست؟

اغلب خانم‌ها با شروع یائسگی کمر درد‌های خفیف یا شدید را تجربه می‌کنند و طبق آمار به دست آمده، از هر ۱۰ خانم، حداقل ۸ نفر یکبار کمردرد را در طول زندگی خود تجربه می‌کنند.

درد کمر عصبی چیست؟

در این نوع از کمردرد، اغلب عصبی و ناراحت شدن فرد باعث اسپاسم عضلانی و از جمله اسپاسم عضله کمر شده و به همین دلیل پاتولوژی موجود در کمر را تشدید می‌کند.

سخن پایانی

کمر درد عارضه‌ای سخت و ناخوشایند است که افراد بعضا به طور ناگهانی هنگام بلند شد‌ن از زمین دچار آن می‌شوند. این نوع از دردهای کمر در مردان فنی‌کار به علت خم و راست شد‌ن مکرر، بیشتر رخ می‌دهد. معمولا این عارضه به علت یکی از بیماری‌های فتق دیسک، سیاتیک و اسپوندیلولیز یا اسپوندیلیت آنکیلوزان اتفاق می‌افتد. با این حال برای جلوگیری از بروز کمردردهای ناگهانی، فارغ از علت زمینه‌ای آن، به نکات خود مراقبتی مذکور در مقاله فوق توجه نمایید. در صورت بروز ناگهانی این مشکل نیز سریعا در پی تشخیص علت و درمان مناسب باشید.

پیشنهاد ما به شما

سه عدد از بهترین دکترهای بارداری ارومیه

سه عدد از بهترین دکترهای بارداری ارومیه

در دوران بارداری، انتخاب یک متخصص زایمان مناسب، مهم‌ترین تصمیمی است که هر مادری می‌تواند …

دیدگاهتان را بنویسید