انواع لنز چشم

انواع لنز چشم

میلیون‌ها نفر در سراسر دنیا از انواع لنز چشم استفاده می‌کنند. البته معمولاً از ظاهر این افراد متوجه وجود جسمی درون چشم‌هایشان نمی‌شوید. اگر شما هم جزء آن دسته از افرادی هستید که اسم این لنزها به گوش‌تان خورده اما دقیق نمی‌دانید که لنزهای چشمی چه هستند یا حتی خودتان از مصرف‌کنندگان پروپاقرصشان هستید، ولی اطلاعات دقیقی از نحوه استفاده از لنز ندارید، خواندن این مطلب از مجله سلامت دکترتو تا انتها همه ابهامات را برطرف می‌کند.


فهرست مطالب


لنز چشم چیست؟

لنز چشم به انگلیسی contact lens، دیسک منحنی‌شکلی است که روی غشای اشک‌ها قرار می‌گیرد و سطح چشم را می‌پوشاند. خود لنز در حالت معمول شفاف و بی‌رنگ است، اما گاهی یک تناژ رنگی کم به آن می‌دهند تا استفاده از آن برای فرد راحت‌تر باشد. در گذشته‌های نه‌چندان دور، لنزهای چشمی فقط از جنس شیشه بودند. اما امروزه بیشتر مردم از لنزهای نرم استفاده می‌کنند.شاید لنز به‌ظاهر وسیله مدرنی برای مراقبت از چشم به نظر برسد، اما عملاً قدمت طولانی و تاریخ درخشانی دارد که به زمان رنه دکارت و لئوناردو داوینچی برمی‌گردد. نخستین‌بار یک شیشه‌گر آلمانی در اواخر قرن نوزدهم، لنز شفاف و محکمی تولید کرد. سپس در سال ۱۹۴۹ پزشکی آلمانی به ‌نام دکتر اویگن فیک، به ایده نخسین لنزهای چشمی رسید که به مدت چند ساعت داخل چشم قابل استفاده بود.

انواع لنز چشم

انواع لنز چشم از نظر جنس

کاربرد اصلی لنز چشم عمدتاً رفع مشکلات بینایی مثل نزدیک‌بینی، دوربینی و آستیگمات است. اما برخی لنزهای چشمی با هدف صرفاً آرایشی و زیبایی هم تولید می‌گردند که دیگر طبی محسوب نمی‌شوند و در دسته لنز آرایشی قرار می‌گیرند. معمولاً لنز رنگی برای تقویت یا تغییر طیف رنگی بخش عنبیه چشم مورد استفاده قرار می‌گیرد. ولی همین لنز رنگی هم بسته به نوع و هدف مصرف‌کننده، می‌تواند از نوع لنز رنگی طبی یا غیرطبی باشد.

همه انواع لنز پزشکی، باید دارای تأییدیه سازمان بهداشت باشند و مجوز رسمی را دریافت کرده باشند. لنز طبی به نسخه پزشک نیاز دارد و اگر هم به دنبال خرید لنز چشم رنگی و غیرطبی با هدف زیبایی و آرایشی هستید هم بهتر است به توصیه‌های دکتر متخصص چشم برای خرید بهترین مارک لنز چشم توجه کنید.

همان‌طور که گفته شد لنزهای آرایشی از نظر کاربرد در دو نوع لنز رنگی نمره‌دار و لنز رنگی بدون نمره عرضه می‌شوند. مدل‌ نمره‌دار در واقع در دسته لنز طبی جهت رفع ضعف بینایی قرار می‌گیرند. لنز رنگی بدون نمره هم کاربرد آرایشی و زیبایی دارد و در طیف‌های رنگی مختلف از سبز گرفته تا لنز چشم طوسی.،آبی، یخی، بنفش، قهوه‌ای و عسلی عرضه می‌شود. بدون شک قیمت لنز چشم طبی در مقایسه با لنزهای غیرطبی تزیینی، بالاتر خواهد بود ولی مزیت اصلی آن، رها شدن از شر عینک و سبک شدن چشم‌هاست. از آنجایی‌که لنز طبی مستقیما با قرنیه چشم ارتباط دارد، به آن‌ لنز تماسی هم گفته می‌شود.

۱- لنزهای سخت

لنز چشمی تماسی سخت دو مدل لنز سخت استاندارد (hard lenses) و لنز سخت نافذ اکسیژن (GP lenses) دارد.

لنز سخت استاندارد

نوعی از لنز است که به‌ دلیل مقاومت نسبت به نفوذ اکسیژن، قادر به انتقال اکسیژن نیست. از این‌رو قرنیه، اکسیژن مورد نیاز را از طریق پمپاژ اشک بین لنز و قرنیه به کمک پلک زدن تامین می‌کند. برای استفاده از لنزهای سخت استاندارد باید از محلول نرم‌کننده روی چشم استفاده شود. قیمت مناسب، نگهداری راحت و تأثیر بر رفع عیوب بینایی مثل آستیگماتیسم از جمله مواردی هستند که باعث محبوبیت این مدل لنزها شده است. البته این لنز معایبی مثل تاری دید و عدم رسیدن اکسیژن به اعضای بدن (یا همان هیپوکسی) هم دارند که ممکن است مشکلاتی را برای فرد به ‌دنبال داشته باشد.

لنز سخت نافذ اکسیژن

سروکله لنزهای سخت نافذ اکسیژن از اواخر دهه ۱۹۷۰ میلادی پیدا شد و مشکل عدم انتقال اکسیژن در لنزهای سخت قبلی را برطرف کرد. این لنزها اولین گزینه برای افرادی هستند که به قوز قرنیه یا «کراتوکونوس» مبتلا هستند. این نوع لنز چشم در حقیقت همان ویژگی‌های لنزهای چشمی سخت استاندارد را دارد و علاوه بر آن، استفاده‌اش راحت‌تر است.

لنزهای نرم

لنز نرم، نسل جدید لنزهای چشمی تماسی است که به‌ جای مواد پلاستیکی از موادی تشکیل شده که آب نمک موجود در چشم انسان را جذب می‌کند. لنزهای نرم را به اصطلاح هیدروفیل یا همان آب‌دوست می‌گویند که به‌ خاطر انعطاف‌پذیری، نرمی و طبیعی‌تر بودن‌شان، راحت‌تر روی چشم تحمل می‌شوند.

انواع لنز چشم

انواع لنزهای طبی

لنز طبی به دو نوع اصلی زیر تقسیم می‌شوند:

۱- لنز داخل چشمی

برای استفاده از این نوع لنز، جراح با استفاده از عمل جراحی، شکافی در قسمت جلویی چشم ایجاد می‌کند. لنز آسیب‌دیده چشم را برمی‌دارد و لنز داخل چشمی کار می‌گذارد. لنز طبی داخل چشمی برای درمان آب مروارید و برای جوانانی استفاده می‌شود که به ضعف شدید چشم (عیب انکساری درجه بالای چشم) مبتلا هستند. معمولاً این مدل لنزهای طبی عوارض زیادی ندارند.

این مطلب را بخوانید
اثر تغذیه در بهبود آسیب دیدگی های ورزشی چیست؟ + بررسی تغذیه در آسیب های ورزشی

۲-لنز طبی خارج چشمی

لنزهای طبی خارج چشمی، جایگزین عینک هستند و برای رفع اختلالاتی مثل نزدیک‌بینی، دوربینی، و آستیگمات روی قرنیه چشم قرار می‌گیرند. خود فرد می‌تواند این لنزها را درون چشم بگذارد یا بیرون بیاورد.

انواع لنز رنگی

لنزهای رنگی به سه نوع لنزهای رنگی پدیداری، رنگی شفاف و رنگی مات دسته‌بندی می‌شوند:

  • لنزهای رنگی پدیداری چندان نقشی در تغییر رنگ چشم ایفا نمی‌کنند و بیشتر در رنگ‌های آبی روشن و سبز (رنگ‌های کم‌رنگ) تولید می‌شوند. چراکه هدف اصلی این مدل افزایش قدرت دید چشم فرد است.
  • لنزهای رنگی شفاف برای تغییر رنگ و اصلاح دید به‌کار می‌روند و معمولاً نسبت به نوع قبلی پررنگ‌تر هستند. این مدل گزینه مناسبی برای افرادی نیست که رنگ چشم تیره دارند و بیشتر تأثیر خود را روی چشم‌های روشن نشان می‌دهند.
  • لنز رنگی مات که برای رفع عیوب بینایی و اصلاح دید به‌کار می‌رود، قابلیت تغییر رنگ چشم حتی برای افراد با چشم تیره را هم دارد. لنز چشم طوسی، آبی، یخی، بنفش، فندقی، قهوه‌ای و ارغوانی ازجمله لنزهای رنگی مات موجود در بازار هستند.

انواع لنز چشم از نظر مدت زمان استفاده

لنز چشمی تماسی بر اساس مدت زمان استفاده و تاریخ مصرف به انواع لنز یک‌بارمصرف، روزانه، ماهانه، فصلی و لنز سالانه تقسیم می‌شود. استفاده از لنزهای تاریخ مصرف گذشته، موجب ایجاد مشکلات چشمی و عفونت می‌شود.

۱-لنز روزانه

همان‌طور که از اسمش مشخص است، این مدل لنز چشم صرفا برای زمان بیداری طراحی شده است و در حین خواب حتما باید از چشم بیرون آورده شود. در بهترین حالت لنز روزانه را نباید بیشتر از ۱۸ ساعت داخل چشم‌تان نگه دارید.

۲- لنز یک‌بار مصرف

لنز یک‌بار مصرف یعنی امکان استفاده مجدد از آن وجود ندارد و پس از خارج شدن از چشم باید دور انداخته شود. این مدل لنزها هم مانند لنزهای روزانه باید در زمان خواب از چشم برداشته شوند.

۳- لنز طولانی‌مدت یا سالانه

این نوع لنز برای استفاده بلندمدت طراحی شده‌اند و مانعی برای استفاده از آن‌ها در زمان خواب وجود ندارد. البته باتوجه به اینکه لنزهای سالانه در حین خواب از چشم خارج نمی‌شوند، احتمال عفونت چشمی آن افزایش می‌یابد. به‌همین دلیل استفاده از حتی این لنز در زمان خواب چندان توصیه نمی‌شوند. یادتان باشد لنزهای طولانی‌مدت را حداقل هفته‌ای یک‌بار از روی چشم‌تان بردارید و تمیز کنید.

۴- لنز فصلی

منظور از لنز فصلی، لنز مخصوص فصل بهار یا زمستان نیست. لنز فصلی به لنزهایی گفته می‌شود که طول عمر ۹۰ روزه دارند و پس از این دوره مصرف، باید دور انداخته شوند.

مزایای استفاده از لنز چشم

برخی از مزایای مهم استفاده از لنزها عبارت‌اند از:

  • لنزها مشکلات استفاده از عینک را ندارند، خبری از بخارگرفتگی شیشه عینک نیست و دید فرد هم همیشه در زمان استفاده از آنها ثابت می‌ماند.
  • از آنجایی‌که لنز از بیرون دیده نمی‌شود و مثل عینک به‌چشم نمی‌آید، از نظر ظاهری، زیبایی فرد را تحت تاثیر قرار نمی‌دهد.  
  • در مقایسه با عینک‌ها، لنز تأثیر بیشتری در بهبود عملکرد چشم افراد دارند.
  • ورزشکارانی که نمی‌توانند در حین ورزش عینک بزنند، می‌توانند از لنز استفاده کنند.
  • میدان دیدی که لنزهای تماسی ایجاد می‌کنند، همانند چشم طبیعی است و برخلاف افرادی که عینک به چشم می‌زنند، نیازی به چرخاندن سر ندارند.
  • خستگی بینی و گوش ناشی از سنگینی عینک، در لنز چشم وجود ندارد.
  • استفاده از لنزها باعث رفع و بهبود آستیگماتیسم‌های نامنظم می‌شود.

معایب لنز چشم

معمولا در کنار مزایای استفاده از هر وسیله‌ای، معمولاً معایبی هم وجود دارد. لنز چشم هم از این قاعده مستثنی نیست و معایب خاص خود را دارد:

انواع لنز چشم
  • استفاده طولانی‌مدت از لنزهای چشمی و رعایت نکردن بهداشت، می‌تواند موجب عفونت چشمی شود.
  • لنزها برخلاف عینک به مراقبت و نگهداری بیشتری نیاز دارند.
  • در برخی شرایط آب و هوایی ممکن است محدودیت استفاده از لنز وجود داشته باشد.
  • مبتلایان به دیابت و افرادی که از پرکاری تیروئید رنج می‌برند، در استفاده از لنزهای چشمی دارای محدودیت هستند.
  • افراد مبتلا به بیماری‌های چشمی مثل بلفاریت، مجاز به استفاده از لنز چشم نیستند.

چگونه لنز را درون چشم قرار دهیم یا بیرون آوریم؟

اکنون می‌خواهیم نحوه استفاده از لنز چشم طبی یا آرایشی یعنی نحوه قرار دادن لنز در چشم را به شما آموزش دهیم. ولی قبل از آن رعایت تعدادی تذکرات بهداشتی ضروری به نظر می‌رسد:

  • همیشه قبل از تماس دست با لنز، حداقل ۳۰ ثانیه دست‌‌های خود را با آب و صابون بشویید. در این شرایط انتقال آلودگی‌های موجود در دست‌ هنگام برداشتن، تعویض یا تمیزکردن لنزها باعث عفونت چشمی نمی‌شوند.
  • ناخن بلند، دشمن شماره یک لنز تماسی چشمی است. برای سالم ماندن لنز چشم، ناخن‌تان را کوتاه نگه دارید تا روی لنز خراشی نیفتد یا لب‌پر نشود. گاهی هم موقع قرار دادن لنز داخل چشم، ممکن است سطح قرنیه چشم آسیب ببیند. بهتر است همیشه زیر ناخن‌های‌تان را با مسواک تمیز کنید تا آلودگی‌های جمع‌شده زیر ناخن از طریق لنز به چشم منتقل نشوند.
  • برای خشک کردن دست‌های‌تان از پارچه، دستمال یا حوله بدون پرز استفاده کنید. چراکه ممکن است پرز روی لنز بشیند و اگر آن لنز را روی چشم بگذارید، اذیتتان کند.
  • چنانچه لنز کوچک‌ترین آسیبی ببیند، غیرقابل استفاده خواهد بود.
  • وقتی می‌خواهید لنز را درون چشم بگذارید یا آن را خارج کنید، بهتر است یک حوله تمیز زیر دست‌تان قرار دهید تا اگر لنز اتفاقی از دستتان افتاد، بتوانید به‌راحتی بعد از شستشو دوباره از آن استفاده کنید.
  • درب مایع لنز را پس از هربار مصرف ببندید.
این مطلب را بخوانید
آیا عقب افتادن عادت ماهیانه خطرناک است؟ + بررسی دلایل مختلف عقب افتادن پریود و نحوه درمان آن

چطور لنز را داخل چشم بگذاریم؟

  1. ابتدا لنز را با انگشت اشاره به‌شکلی بگیرید که حالت معقری شکل‌ آن رو به بالا باشد.
  2. سپس با دست دیگر پلک‌تان را به ‌سمت بالا بکشید و چشم‌تان را باز نگه دارید.
  3. با همان دستی که لنز را نگه‌ داشته‌اید، پلک پایین را به سمت پایین بکشید.
  4. به بالا نگاه کنید و لنز را روی سفیدی چشم قرار دهید.
  5. در این مرحله ابتدا پلک بالایی و بعد پلک پایینی را رها کنید. چشم‌تان را به آرامی ببندید و چندبار پلک بزنید. به راحتی لنز چشم سرجای خود قرار گرفته است.

اگر لنز در محل مناسب و در قسمت میانی چشم قرار نگرفته باشد، کافیست پلک‌تان را ببندید و از روی پلک بسته به آرامی لنز را ماساژ دهید. همچنین می‌توانید با انگشت‌تان کمی روی لبه پلاک بالایی یا پایینی فشار بدهید و لنز جابجا شده را حرکت دهید.

بهترین مارک لنز چشم در انواع لنز رنگی، لنز طبی و لنز طبی رنگی

درحال حاضر برندها و کمپانی‌های زیادی وجود دارند که انواع لنز اعم از طبی و غیرطبی را با ویژگی‌های منحصربه‌فرد تولید و روانه بازار می‌کنند. هرکسی می‌تواند بسته به نوع استفاده‌ای که از لنز دارد، شرایط آب‌وهوایی و چشمی خود بهترین مارک لنز موجود در بازار را انتخاب کند. برخی از بهترین مارک لنز و لنزهای رنگی عبارت‌اند از:

  • پیور ویژن
  • آرین
  • دهب
  • یوروپا
  • سولکو
  • ماکسیما
  • ایراپتیکس
  • زایس
  • بلا
  • بایوفینتی
  • بیاند
  • مورنینینگ
  • کلیرویژن.

اصول نگهداری و مراقبت از لنز چشم

برخی از افراد به دلیل این که نگرانی زیادی درباره بهداشتی بودن لنز و ضدعفونی بودن آن جهت استفاده دارند، از لنزهای یک‌بار مصرف استفاده می‌کنند. این مدل لنزها شاید برای افرادی که نیاز به لنزهای رنگی برای زیبایی داشته باشند جذاب به نظر برسد، اما برای کسانی که نیاز به لنز طبی دارند چندان جالب نخواهد بود.افرادی که از لنز به جای عینک استفاده می‌کنند خرید مدام لنزهای یک‌بار مصرف تقریبا برایشان غیر ممکن خواهد بود.در ادامه به اصول مراقبت از لنز چشم پرداخته‌ایم. با رعایت این نکات می‌توانید لنزهایتان را سالم و تمیز نگه دارید و بدون نگرانی از آن‌ها استفاده کنید.

۱-شستشوی دست‌ها قبل از استفاده لنز

اولین نکته‌ای که برای مراقبت از لنز چشم باید به آن توجه داشته باید، شستشوی دست‌ها به طور دقیق است. قبل از استفاده از لنز دست‌هایتان ممکن است در اثر استفاده از کرم چرب شده باشند یا در اثر تماس با نواحی مختلف آلوده شوند، به همین دلیل حتماً باید دست‌هایتان را به خوبی با آب و صابون بشویید تا میکروب‌ها از طریق لنز به چشمتان نرسد.

۲-عدم استفاده از اسپری مو

برای این که صدمه‌ای هنگام استفاده از لنز به چشم‌ها وارد نشود، متخصصین توصیه می‌کنند که اسپری مو را قبل از استفاده از لنز روی موهایتان بپاشید. این ایده برایتان امکان این که همیشه موهایی صاف داشته باشید را فراهم می‌کند. وقتی اسپری هیچ تماسی با لنز ندارد، موجب خراشیدگی و صدمه دیدن لنزها و بروز تاری دید یا عفونت چشمی نمی‌شود.

۳- نحوه آرایش چشم‌ها هنگام استفاده از لنز

پس از استفاده از لنزها آرایش چشم‌هایتان را انجام دهید. برای پاک کردن آرایش چشم نیز باید ابتدا لنز را خارج کنید و سپس آرایش را تمیز نمایید. رعایت این نکته مانع از صدمه دیدن لنز به دلیل تماس به مواد آرایشی می‌شود.

۴- ضدعفونی لنزهای خاص

برخی از لنزها حساس‌تر هستند و نیاز به مراقبت بیشتری دارند. برای ضدعفونی کردن این لنزها باید از مواد خاصی استفاده کنید که پزشک تجویز می‌کند. در صورتی که از سایر مواد ضدعفونی کننده مانند قطره‌های چشمی برای این لنزها استفاده کنید، لنز صدمه می‌بیند و دیگر نمی‌توانید از آن استفاده کنید!

انواع لنز چشم

۵- عدم استفاده از آب شیرین یا آب مقطر

به هیچ عنوان نباید لنز را در معرض آب شیرین یا آب شرب قرار دهید. همچنین به هیچ عنوان نباید از آب مقطر برای شستشو و ضد عفوی لنزها استفاده کنید! آب و آب‌مقطر ممکن است خراش‌های ریز و درشتی روی لنز ایجاد کنند. لنزهایی که به این صورت ضدعفونی می‌شوند امکان بیشتری دارد که سبب ایجاد عفونت‌های چشمی باشند.

۶- استریل لنز

از نکات مهم برای استفاده از لنز چشم، ضدعفونی لنزها پس از هر بار استفاده است. هر بار که لنزها را از دون چشمتان خارج کردید آن‌ها را درون ماده ضدعفونی کننده قرار دهید تا استریل بمانند. این ماده باید هر سه ماه تعویض شود و از ماده جدیدی برای تمیز ماندن لنزها استفاده کنید.

این مطلب را بخوانید
بهترین روغن برای پرپشت شدن مو

۷- موارد منع استفاده از لنز

حتماً به این موضوع توجه داشته باشید که تماس با آب کلر دار، آب گرم و… سبب وارد شدن صدمه جدی به لنز می‌شود. به همین دلیل توصیه شده که برای مراقبت از لنز چشم قبل از حمام، قرار گرفتن در وان آب گرم، شنا و هر فعالیتی که ممکن است در اثر آن آب وارد چشم‌ها شود، لنز را از درون چشم خارج نمایید.

۸- عدم استفاده از آب نمک یا بزاق دهان

برخی از افراد هنگام استفاده از لنز بارها دست خودشان را با آب دهان مرطوب می‌کنند یا این که برای ضدعفونی کردن لنز از آب‌نمک کمک می‌گیرند! استفاده از بزاق دهان و آب نمک هنگام استفاده از لنز سبب ایجاد خراش به روی آن شده و لنز را کدر می‌کند. همچنین به دلیل آلودگی‌هایی که ناشی از بزاق دهان است، امکان این که استفاده از لنز سبب بروز درد چشم، اشک‌آلود شدن چشم‌ها، عفونت چشمی و … شود چند برابر خواهد شد.

۹- نگهداری لنزها به صورت جداگانه

با وجود این که هر لنز برای یک چشم (چپ یا راست) استفاده شده و درجه چشمی که برای لنزهای طبی تعریف شده ممکن است متفاوت باشد، کاربران معمولاً لنزهای طبی را به صورت جداگانه نگهداری می‌کنند؛ اما برای لنزهایی که برای زیبایی هستند متاسفانه این موضوع چندان مورد توجه قرار نمی‌گیرد!نگهداری لنزها در دو جایگاه متفاوت مانع از تماس لنزها با یکدیگر شده و خراشیدگی روی آن‌ها به وجود نمی‌آید. همچنین با وجود این که لنزها از هم جدا هستند، مشکلاتی مانند چسبیدن آنها به هم رخ نخواهد داد.

۱۰- برداشتن لنزها قبل از خواب

فراموش نکنید که رعایت مواردی که برای مراقبت از لنز چشم ارائه شده در سلامت چشم‌های شما نیز تأثیرگذار است. از این نکات می‌توان به این موضوع اشاره کرد که هرگز نباید زمانی که لنز در چشمانتان است بخوابید؛ زیرا استفاده از لنز زمانی که چشم‌ها بسته است موجب صدمه وارد شدن به قرنیه می‌شود و مشکلات چشمی در پی خواهد داشت. در واقع این کار این کار مانع از رسیدن اکسیژن به چشم می‌شود. 

۱۱- عدم تماس لنزها با ناخن

هنگام استفاده از لنز حتماً به این موضوع توجه داشته باشید که لنزها نباید به هیچ عنوان با ناخن در تماس باشند. برای قرار دادن لنز درون چشمانتان باید لنز را نوک انگشت قرار داده و آن را به درون چشم منقل کنید. توجه داشته باشید که تماس ناخن با لنز می‌تواند سبب خراشیدگی آن شده و به لنز صدمه جدی وارد کند

۱۲-ضدعفونی جا لنزی

موردی که کاربران هنگام استفاده از لنز به آن توجه کمی نشان می‌دهند، ضدعفونی کردن جا لنزی است. در صورتی که جای لنزها تمیز نباشد، آلودگی به لنز منتقل شده و از طریق آن به چشم‌ها راه پیدا می‌کند. برای ضدعفونی کردن جا لنزی به شما توصیه می‌کنیم آن را هر دو یا سه هفته یک‌بار بجوشانید و هر دو ماه یک‌بار یک جا لنزی جدید برای مراقبت از لنز چشم تهیه نمایید.

۱۳- نگهداری لنزها در دمای اتاق

کاربرانی وجود دارند که در پاسخ سؤال چگونه از لنز مراقبت کنیم به دیگران توصیه می‌کنند که لنز را درون یخچال نگهداری کنند تا بتوان مدت طولانی‌تری از آن استفاده کرد. تنها در یک صورت می‌توانید لنزها را درون یخچال نگهداری کنید که آن‌ها را درون جا میوه‌ای که دمای متعادل‌تر نسبت به دیگر نواحی دارد قرار دهید.هر چند پزشکان توصیه می‌کنند که لنز را در دمای اتاق نگهداری کنید یا همیشه انعطاف پذیری مناسب‌تری داشته باشد و به راحتی بتوانید از آن استفاده کنید.

۱۴- نگهداری لنزها درون محلول مخصوص

به محض این که لنز را از مرکز ارائه دهنده آن دریافت می‌کنید، یک محلول و جعبه لنز نیز به شما ارائه می‌شود تا بتوانید مراقبت از لنز چشم را به خوبی انجام دهید. در صورتی که لنزها را بدون محلول نگهداری کنید، لنزها به مرور خشک می‌شوند و دیگر کارایی لازم را نخواهند داشت. محلول لنزها همیشه آن‌ها را مرطوب و تمیز نگه می‌دارد و در مواقع نیاز می‌توانید به راحتی و سریع از لنز استفاده کنید.

نکات مهم استفاده از لنز برای اولین بار

استفاده از لنز برای اولین بار به مهارتی نیاز دارد که دانستن آن برای کسانی که به تازگی به استفاده از لنز علاقه مند شدهاند، ضروری است. لنزها ابزاری هستند که متقاضیان زیادی دارد و با گذشت زمان تقاضا برای استفاده از این ابزار پزشکی و آرایشی بیشتر و بیشتر می‌شود. با این وجود رعایت نکات مهم استفاده از لنز برای اشخاصی که میخواهند برای اولین بار از آن استفاده کنند، ممکن است کمی سخت و پیچیده به نظر برسد. به همین دلیل خواندن نوشته زیر، ذخیره و مرور آن در هنگام استفاده از لنز برای شما ضرورت دارد.

درباره اولین مرحله شروع استفاده از لنز

اشخاصی که تصمیم گرفته‌اند برای اولین بار از لنز استفاده کنند باید نکاتی را مورد توجه قرار بدهند. دانستن و رعایت این نکات از آسیب های احتمالی مانند عفونتها و دیگر آسیب های جبران ناپذیر جلوگیری میکند. خرید اولین مرحله استفاده از لنز است. در متن زیر به نکاتی که باید هنگام خرید لنز است، مورد توجه قرار بگیرد اشاره شده است. 

  • انتخاب لنز مناسب: بدون شک اولین مرحله برای اشخاصی که میخواهند اولین بار از لنز استفاده کنند، انتخاب لنز است. لنزهای طبی باید با مشورت و تحت نظر پزشک معالج تجویز شود،  لنزهای رنگی نیز که بر اساس سلیقه شخص انتخاب میشود، باید بر اساس مشخصه‌ های فیزیکی چشم شخص صورت بگیرد.
  • برند معتبر: یکی از مشخصه های لنز برندهای تولید کننده این محصول پزشکی، آرایشی است. دقت کنید که لنز خود را از برندهای معتبر که دارای مجوز تولید لنز هستند و در ضمن تولیداتشان کیفیت بالایی دارند  خریداری کنید.
  • مرکز خرید معتبر: توجه به فروشگاه و یا سایتی که قرار است لنز را از آن خریداری کنید، بسیار مهم است. اماکن و سایتهایی هستند که اقدام به فروش لنزهای تقلبی و یا تاریخ مصرف گذشته میکنند. خرید و استفاده از لنزهای عرضه شده توسط این عرضه کننده ها صدمات جدی به چشم وارد میکنند. بنابراین بهتر است لنزها را از مراکز معتبر و شناخته شده تهیه کنید.
  • تاریخ مصرف لنز: یکی از مهمترین نکات مربوط به استفاده از لنز، توجه به تاریخ مصرف آن است. از تاریخ مصرف لنز خریداری شده و مستند بودن این تاریخ اطمینان حاصل کنید.  
این مطلب را بخوانید
جراحی لنز چشم
انواع لنز چشم

نکات مهم برای خرید لنز چشم

برای اینکه متوجه شوید چه لنزی برای شما مناسب می باشد موارد زیر را در نظر بگیرید:

  • اگر مردمک چشم شما بزرگ و سیاه رنگ است، سعی کنید از لنزهایی با قطر بالای ۱۴ استفاده کنید تا مردمک چشم شما را پوشش دهد. رنگ چشم شما از زیر لنز کاملا مشهود است. پس اگر رنگ چشمان شما قهوه ای تیره یا مشکی است، سعی کنید هنگام خرید لنز چشم، رنگ های خیلی روشن را انتخاب کنید.
  • برای مرطوب کردن و یا تمیز کردن لنز، از محلول مناسب استفاده کنید. می‌توانید این محلول را از داروخانه ها تهیه کنید. هیچ گاه از آب برای تمیز کردن یا مرطوب کردن لنز، استفاده نکنید.
  • شما باید قبل از شروع آرایش چشم، لنز خود را در چشم خود قرار دهید. همچنین، خارج کردن لنز را نیز قبل از پاک کردن آرایش چشمتان انجام دهید.
  • قبل از گذاشتن لنز و خارج کردن آن حتما دست های خود را بشویید.
  • تمام پزشک ها بی خطرترین نوع لنز را لنز های روزانه میدانند. حتی کسانی که دچار حساسیت چشمی و آلرژی می باشند، می‌توانند از لنزهای روزانه به راحتی استفاده کنند. جنس لنزهای روزانه از سیلیکون هیدروژن می باشد و  بسیار سبک و اکسیژن رسان هستند. با خرید لنز چشم روزانه نیازی به تهیه محلول ها و نگهداری از آن نیست. شما بعد از پایان روز آنها را دور می اندازید.

جنس لنز چشمی برای راحتی چشم های حساس:

اگر هر کدام از علائم چشمان حساس را دارید، ممکن است فکر کنید که نباید از لنزهای خود استفاده کنید. خوشبختانه، طیف وسیعی از فناوری و مواد پیشرفته برای کمک به افراد در استفاده از لنز و جلوگیری از علائم چشم حساس وجود دارد. این موارد می تواند شامل موارد زیر باشد:

  • لنزهای چشمی سخت نفوذپذیر به گاز: این لنزها دوام و شفافیت بیشتری با نفوذپذیری خوب اکسیژن دارند. که به ورود اکسیژن بیشتر به چشم و جلوگیری از سوزش چشم کمک می کند. اما سازگار شدن با این لنزها در ابتدا دشوارتر است و برای استفاده طولانی مدت، راحت نیستند.
  • لنزهای چشمی نرم: این لنزها از یک ماده بسیار انعطاف پذیر و نفوذپذیر با اکسیژن با محتوای آب بالا ساخته شده اند که باعث می شود راحت تر از لنزهای سخت باشند.
  • لنزهای سیلیکون هیدروژل: این ها مواد جدیدتری برای تولید لنز هستند که نفوذپذیری بالایی با اکسیژن دارند و بیشترین راحتی را برای استفاده کننده دارند.

لنزهای مناسب برای چشم های حساس:

  • لنزهای Acuvue Oasys:بدون شک لنزهای Acuvue Oasys یکی از بهترین لنزها برای کاربرانی است که دارای خشکی چشم هستند. این لنزها دارای ترکیب راحت و عالی با مواد آسان برای تمیز کردن و محافظت کامل در برابر اشعه ماوراء بنفش هستند. این لنزها از هیدروژل سیلیکون ساخته شده اند. دارای فناوری Hydraclear Plus هستند که به نظر می رسد شما اصلا از لنزهای چشمی استفاده نمی کنید.
  • لنزهای Air Optix Aqua:لنز Air Optix Aqua: یکی دیگر از لنزهای چشمی فوق العاده است که با چشم های حساس به خوبی کار می کند. آن ها دارای فناوری به نام TriComfort هستند که به دلیل نداشتن رسوبات پروتئینی و حفظ رطوبت بالا، از قابلیت استفاده در تمام طول روز برخوردار هستند.
  • لنزهای Biofinity:لنز های Biofinity یک لنز چشمی است که حداکثر راحتی و حداقل تحریک را نوید می دهد. این لنزها که مخصوص چشم های حساس طراحی شده اند، رطوبت و اکسیژن را نگه می دارند، به طوری که حتی در شرایط سخت نیز خشک نمی شوند. به علاوه، این لنزها می توانند از رسوبات پروتئینی نیز جلوگیری کنند زیرا این لنزها از تجمع رسوبات جلوگیری می کنند.
  • لنزهای چند کانونی Proclear:این لنزها، لنزهای تماسی ویژه ایی هستند که نه تنها برای چشم های حساس مناسب هستند، بلکه برای کاربران مبتلا به آستیگماتیسم نیز تجویز می شوند
این مطلب را بخوانید
سیر تا پیاز موخوره

سوالات متداول

علت تار شدن لنز چیست؟

تار شدن لنز یکی دیگر از مواردی است که مصرف کنندگان لنز آن را مطرح می‌کنند. در صورتی که مراقبت از لنز چشم به خوبی انجام نشود و لنز رسوب گرفته باشد، باید آن را کف دست قرار دهید و مقداری از ماده ضدعفونی کننده روی لنز بریزید. سپس با دست تمیز به نحوی که فقط انگشت سبابه به آرامی لنز را لمس کند، روی آن بکشید تا رسوب برطرف شود. در صورتی که تیره شدن لنز به دلیل خراش و… باشد، این احتمال وجود دارد که مجبور به تعویض آن شوید.

آیا لنزهای یک‌بار مصرف بهتر از سایر لنزها هستند؟

با توجه به این که لنز یک‌بار مصرف را پس از استفاده می‌توانید دور بیندازید و دیگر مراحل مراقبت از لنز چشم مانند شستشو و … را ندارد، استفاده از آن ساده‌تر خواهد بود. البته این لنزها برای افرادی مناسبند که نمی‌خواهند مدام از این محصول استفاده کنند؛ زیرا هزینه این لنزها نسبت به لنزهای معمولی که می‌توان چند ماه از آن‌ها استفاده کرد بیشتر است.

چه افرادی نباید لنز چشمی استفاده کنند؟

کسانی که در محیط‌های آلوده، کار یا زندگی می‌کنند، افرادی که به آلرژی مبتلا هستند و افرادی که چشم‌­هایشان در برابر عفونت و بیماری‌های چشمی مقاومت کمتری دارد، بهتر است از لنز استفاده نکنند.

دلیل قرمز شدن چشم‌ها هنگام استفاده از لنز چیست؟

یکی از عوارض استفاده از لنز چشم در مدت زمان طولانی یا وقتی اصول مراقبتی به خوبی رعایت نشود، قرمز شدن و سوزش چشم‌ها خواهد بود. تماس لنز با مواد آرایشی می‌تواند سبب قرمز شدن و التهاب چشم‌ها شود. همچنین احتمال این که لنز آلوده باشد و سبب انتقال میکروب‌ها به چشم شود وجود خواهد داشت. از دیگر عواملی که می‌تواند سبب سرخ شدن چشم‌ها هنگام استفاده از لنز شود می‌توان به وجود آلودگی و گرد و خاک در محیط اشاره کرد.

آیا می توان از لنزهایی استفاده کرد که مدت زمان طولانی در محلول بوده اند؟

اگر لنزهای نرم شما کمتر از 30 روز در محلول بوده اند، می توانید قبل از قرار دادن آن ها در چشم خود، آن ها را با محلول جدید، تمیز و ضد عفونی کنید. اگر آن ها چندین ماه تا یک سال یا بیشتر در محلول بوده اند، مطمئن ترین راه این است که آن ها را دور بیندازید و با یک جفت لنز تازه شروع کنید.

آیا نیاز به محلول لنزهای چشمی هست؟

اگر از لنزهای چشمی استفاده می کنید، ممکن است برای شستشو، تمیز و ضد عفونی کردن لنزهای خود به محلول لنز چشمی نیاز داشته باشید. اگر روزانه از لنزهای یکبار مصرف استفاده می کنید که باید بعد از هر بار استفاده دور انداخته شوند، لزوما نیازی به محلول لنز چشمی ندارید. با این حال، اگر چشم های حساسی دارید، ممکن است بخواهید محلول نمکی مورد تایید FDA را خریداری کنید تا لنزها را قبل از قرار دادن در چشم خود، بشویید. لنزهای یکبار مصرف روزانه نباید تمیز یا ضد عفونی شوند. اگر از انواع دیگر لنزهای نرم یا لنزهای چشمی نفوذپذیر استفاده می کنید، ممکن است برای شستشو، ضد عفونی و نگهداری آن ها به یک محلول چند منظوره مورد تایید FDA نیاز داشته باشید.

سخن پایانی

لنز چشم وسیله‌ای است که برای اصلاح بینایی در چشم استفاده می‌شود، اگرچه برخی از افراد از لنزهای رنگی برای تقویت یا تغییر رنگ چشم استفاده می‌کنند. لنز پلاستیکی نازک روی لایه‌ای از اشک مستقیماً روی قرنیه شناور است. برای برخی از انواع بیماری‌های چشمی، لنزهای طبی بهتر از عینک‌های معمولی اصلاح می‌کنند. بسیاری از افراد به دلایل زیبایی لنزهای تماسی را به عینک ترجیح می‌دهند و علاقه‌مندان به ورزش‌های فعال لنز تماسی را به دلیل آزادی‌ای که برای آنها فراهم می‌کند ترجیح می‌دهند. اساساً سه نوع لنز وجود دارد: نرم، سخت و تراوا به گاز. استفاده از لنزهای تماسی نرم معمولاً راحت‌تر است، اما راحت‌تر از لنزهای تماسی سخت پاره می‌شوند. لنزهای سخت نیز بیشتر تمایل دارند که “پاپ” شوند. لنزهای تراوا با گاز یک متریال بین لنزهای سخت و نرم هستند و راحتی بیشتری نسبت به لنزهای سخت دارند اما احتمال پارگی کمتری نسبت به لنزهای نرم دارند. کنتاکت ها معمولاً در طول روز پوشیده می‌شوند و هر شب برای تمیز کردن بیرون آورده می‌شوند. لنزهای طولانی‌مدت به کاربران این امکان را می‌دهند که برای مدت طولانی‌تری حتی زمانی که در حال خواب هستند، لنزهای خود را ترک نکنند. اخیراً، لنزهای تماسی یک روزه در بین استفاده کنندگان از لنز محبوبیت پیدا کرده است. این کنتاکت ها فقط برای یک روز پوشیده می‌شوند و دور ریخته می‌شوند و دردسر تمیز کردن هر شب را از بین می‌برند.

پیشنهاد ما به شما

سه عدد از بهترین دکترهای بارداری ارومیه

سه عدد از بهترین دکترهای بارداری ارومیه

در دوران بارداری، انتخاب یک متخصص زایمان مناسب، مهم‌ترین تصمیمی است که هر مادری می‌تواند …

دیدگاهتان را بنویسید