لکه های کبدی

لکه های پوستی کبدی چیست؟ + بررسی رابطه کبد و لکه های صورت و راه‌های پیشگیری و درمان لکه های کبدی

لکه های کبدی ، که معمولاً در اثر قرار گرفتن طولانی مدت در معرض آفتاب ایجاد می‌شوند، ضرری برای سلامتی انسان ندارند؛ اما برخی افراد، به خاطر حفظ زیبایی، تمایل دارند که آن‌ها را برطرف کنند. این لکه‌ها، با نام‌های دیگری مانند لکه های خورشیدی یا لکه های پیری نیز شناخته می‌شوند؛ البته این لکه‌ها هیچ ارتباطی با کبد و سلامت یا مشکلات آن ندارند. لکه های پیری ، صاف و تیره‌تر از پوست اطراف‌شان بوده و می‌توانند برنزه، قهوه‌ای یا سیاه رنگ باشند. این لکه‌ها ممکن است ظاهری شبیه به خال داشته باشند. برای مقابله با لکه های پیری ، لازم است با عوامل ایجادکننده آن‌ها آشنا شده و روش‌های تشخیص و درمانشان را نیز بشناسید. در این مطلب، ابتدا به بررسی عوامل ایجاد لک های کبدی پرداخته و پس از آن، راه‌های پیشگیری و درمان آن‌ها را بیان می‌کنیم. با ما همراه باشید.


فهرست مطالب


لکه کبدی چیست؟

لکه های کبدی بر خلاف اسمشان ارتباط چندانی به کبد و سلامت آن ندارند. لکه های کبدی نقاط قهوه ای تیره ، خاکستری یا لکه های سیاه روی پوست هستند. آنها معمولاً در نواحی در معرض آفتاب رخ می دهند. لکه های کبدی همچنین به لکه های پیری ، لنتیگو سالخوردگی و لکه های خورشیدی نیز نامیده می شوند. در این بیماری تجمع و رسوب چربی در سلولهای کبدی و التهاب بافت کبد دیده می شود. (سوزن فشار برای زایمان)

کبد چرب در همه ی سنین دیده می شود ولی شیوع آن در سن ۴۰ – ۶۰ سالگی است. کبد چرب، علل الکلی و غیر الکلی دارد. در ایران بیماری بیشتر به علل غیر الکلی مربوط می شود که علل اصلی کبد چرب نامشخص است ولی چاقی، چربی خون بالا و دیابت نقش مهمی دارند. بیماری سیستیک فیبروزیس و ویلسون در کودکان نیز با کبد چرب همراه است. مصرف بعضی دارو ها ( استروژن، آسپیرین، ویتامین A، آمیودارون ) ممکن است باعث کبد چرب شود. این بیماری علامت خاصی ندارد ولی گاهی درد و احساس سنگینی در ناحیه بالا و راست شکم وجود دارد. بیماری بیشتر با انجام تستهای کبدی ( sgpt ) و سونو گرافی و سی تی اسکن کبد تشخیص داده می شود.

در مراحل ابتدایی قابل درمان ولی در موارد پیشرفته بندرت منجر به نارسایی کبدی می گردد. با تشخیص این بیماری باید درمان را شروع کرد که اغلب بهبودی حاصل می شود. زیرا کبد تنها عضوی از بدن است که اگر ۷۰ درصد آن نیز از بین رفته باشد. قابل برگشت و بهبودی دارد و قسمت آسیب دیده بازسازی می شود. بهترین راه درمان نیز حذف عوامل ایجاد کننده است مثلا فرد دیابتی با کنترل دیابت و فرد چاق با کاهش وزن بهبود پیدا می کند.

لکه های پوستی کبدی چیست؟

لکه های کبدی ، که معمولاً در اثر قرار گرفتن طولانی مدت در معرض آفتاب ایجاد می‌شوند، ضرری برای سلامتی انسان ندارند. اما برخی افراد، به خاطر حفظ زیبایی، تمایل دارند که آن‌ها را برطرف کنند. این لکه‌ها، با نام‌های دیگری مانند لکه های خورشیدی یا لکه های پیری نیز شناخته می‌شوند؛ البته این لکه‌ها هیچ ارتباطی با کبد و سلامت یا مشکلات آن ندارند. لکه های پیری ، صاف و تیره‌تر از پوست اطراف‌شان بوده و می‌توانند برنزه، قهوه‌ای یا سیاه رنگ باشند. این لکه‌ها ممکن است ظاهری شبیه به خال داشته باشند. (عکس پروستات زنان)

  • این لکه ها ممکن است بر روی صورت، دست ها، گردن و یا بازوهای شما ظاهر شوند.
  • رنگ این لکه ها می تواند قهوه ای تیره یا روشن باشد.
  • معمولا تعداد زیادی از آن ها در یک قسمت از پوست ظاهر می شود. (شبیه به لکه های کک و مک)
  • این لکه ها مسطح، دایره ای و یا بیضی شکل هستند.
  • قطر آن ها می تواند به اندازه یک کک و مک تا حدودا ۱۳ میلی متر باشد.

لکه‌های کبدی، نواحی کوچک، تیره و صافی هستند که در اندازه‌های متفاوت در نواحی از پوست که در معرض تابش نور خورشید بوده است، ظاهر می‌شوند. به این لکه‌ها، لکه‌های خورشیدی هم گفته می‌شود. این لکه‌ها معمولا در سنین 50 سال به بالا ظاهر می‌شوند که البته ممکن است افراد جوان‌تر و کسانی که مدت طولانی در معرض نور خورشید قرار دارند هم به این لکه‌ها دچار شوند.

این لک‌ها در برخی موارد ممکن است شبیه به بافت سرطانی به نظر برسند، اما این لکه‌ها به هیچ وجه سرطانی و جزو لکه های پوستی خطرناک نیستند و تنها ممکن است از نظر ظاهری زیبا نباشند. این لک‌ها در واقع برای محافظت از پوست شما که مدت طولانی در معرض نور خورشید قرار گرفته است بوجود می‌آید و معمولا نیاز به درمان نخواهند داشت.

عکس لکه های کبدی

لکه های کبدی
لکه های کبدی

معرفی لکه های پوستی روی بدن

لکه‌های پوستی معمولا در بخش‌های خاصی از بدن بوجود می‌آیند که میزان تولید ملانین در آن قسمت متفاوت باشد. ملانین ماده‌ای است که رنگ پوست را بوجود می‌آورد و وظیفه حفاظت از پوست را به عهده دارند. همانطور که در بالا توضیح دادیم لکه‌های پوستی ممکن است به دلیل تولید بیش از حد یا کمتر از حد ملانین بوجود آیند. (محل جمع آوری سلول های مرده در بدن)

  • ویتیلیگو یا پیسی
این مطلب را بخوانید
راز های داشتن پوستی سالم

یکی از لک‌هایی که ممکن است کل پوست بدن را درگیر خود کند ویتیلیگو است. این نوع لک‌ها در اثر تخریب سلول‌های تولیدکننده رنگدانه پوست یا همان ملانین بواسطه واکنش‌های خود ایمنی بوجود می‌آیند.

  • خال‌ها

خال‌ها از تجمع ملانوسیت‌ها که سلول‌های تولیدکننده ملانین هستند بوجود می‌آیند و می‌توانند در تمام نقاط بدن ظاهر شوند. در بیشتر موارد خال‌ها بصورت دایره‌ای شکل هستند و تنها از نظر رنگ و اندازه باهم متفاوتند.

  • لک‌های آفتاب

با قرار گرفتن در معرض اشعه UVA و عدم استفاده از کرم ضد آفتاب، این لکه‌ها ممکن است در برخی از مناطق مختلف بدن ظاهر شوند. لکه‌های خورشیدی معمولا رنگ روشن‌تری دارند.

  • ملاسما

این لک‌های تیره در اثر تغییرات هورمونی و معمولا در دوران بارداری و یائسگی رخ می‌دهند.

چه افرادی در معرض لکه های کبدی قرار دارند؟

کبد و لکه های صورت کبدی معمولا در افراد بالای ۵۰ سال بروز می یابد. البته سایر افراد نیز در معرض این عارضه قرار دارند. در موارد زیر احتمال ابتلا به لکه های سنی یا کبدی بیشتر است:

  • افرادی که پوست روشن دارند
  • افرادی که سابقه آفتاب سوختگی شدید دارند
  • افرادی که روزانه زمان زیادی را در معرض نور مستقیم خورشید می گذرانند
  • افرادی که اغلب اوقات در حال آفتاب گرفتن هستند

چه عواملی باعث ایجاد لکه‌های کبدی می‌شوند؟

لکه های کبدی ، معمولاً در اثر قرار گرفتن در معرض آفتاب ایجاد می‌شوند. این لکه‌ها، در نتیجه‌ی تولید ملانین بیش از حد در بدن، به وجود می‌آیند. ملانین، رنگدانه‌ای است که به پوست رنگ می‌بخشد.

لکه های پوستی کبدی

هنگامی که پوست در معرض نور خورشید قرار می‌گیرد، بدن برای محافظت از پوست در برابر اشعه فرابنفش خورشید (UV) ملانین اضافی تولید می‌کند. هر چه ملانین بیشتری تولید شود، پوست نیز تیره‌تر خواهد شد. لکه های پیری هنگامی ظاهر می‌شوند که ملانین اضافی در یک نقطه‌ی پوست تجمع یابد. (تفاوت دیسفاژی و ادینوفاژی)

علائم لکه های پوستی ناشی از کبد چرب چیست؟

این لکه‌ها معمولاً در مناطقی از پوست ظاهر می‌شوند که بیشتر در معرض آفتاب هستند؛ مانند:

  • صورت
  • پشت دست ها
  • شانه‌ها
  • پشت بدن
  • بازوها
  • روی پاها

لکه های پوستی ناشی از کبد چرب ممکن است روی پوست هر کسی ایجاد شود؛ هرچند در افرادی که پوست روشن‌تر و حساس‌ به نور خورشید دارند، بیشتر قابل مشاهده هستند. لکه های پوستی ناشی از کبد چرب می‌توانند به صورت جداگانه یا چندتایی ایجاد شوند. اندازه‌ی این لکه‌ها متفاوت بوده و ممکن است قطر آن‌ها بین 2 میلی‌متر تا 2 سانتی‌متر باشد.این لک ها معمولاً در افراد بالای 40 سال مشاهده می‌شوند. اگرچه ممکن است در جوانانی که به طور مکرر دچار آفتاب سوختگی شده یا از تخت‌های برنزه استفاده می‌کنند نیز بروز کنند.

علائم ظاهری بیماریهای کبدی چیست؟

هر آنچه مانع عملکرد کبد یا رشد مجدد سلول‌های آن پس از آسیب دیدگی ‌شود، ممکن است زندگی فرد را در معرض خطر قرار دهد. به عنوان مثال زمانی که کبد به ‌درستی کار نمی‌کند، به علت تجمع بیلی‌ روبین در خون که یک ماده زردرنگ است، پوست و سفیدی چشم زرد می‌شود. (علائم بیماری لوپوس در زنان)

1. درد شکمی نشانه بیماری کبدی

احساس سوزش یا درد شکم، ورم یا درد در یک چهارم فوقانی راست شکم نشانه مشکل کبدی است. کبد بیشتر محفظه شکم را پر میکند و در سمت راست شکم قرار دارد. در صورت ملتهب بودن، می‌توانید آن را حس کنید.

2. خارش پوست

این مشکل یکی از نشانه‌‌های التهاب مجاری صفراوی اولیه است. این یک بیماری مزمن که مجاری صفرا در کبد را تخریب می‌کند و به طور معمول دارای علائم مشهودی نیست، اما یکی از نخستین نشانه‌های آن خارش پوست است. خارش پوست ممکن است در نتیجه دلایل دیگر، مانند خشکی پوست نیز شکل بگیرد؛ اما زمانی که به شرایطی پایدار تبدیل می‌شود، بررسی دقیق‌تر شرایط اهمیت دارد زیرا می‌تواند نشانه‌ای از سیروز کبدی نیز باشد.

3. ادرار تیره

رنگ تیره ادرار می‌تواند موجب نگرانی فرد شده و البته یکی از نشانه‌های آشکار آسیب دیدگی کبد باشد. در شرایطی که سطوح بیش از حد بیلی‌روبین در بدن موجب زرد شدن پوست و چشم می‌شود، این ماده می‌تواند موجب تغییر رنگ ادرار نیز شود زیرا کلیه‌ها تلاش می‌کنند آن را از طریق ادرار دفع کنند.

4. افزایش وزن

اگر به ناگاه با افزایش بی‌دلیل وزن خود مواجه شده‌اید، کبد ممکن است در پس این شرایط قرار داشته باشد. افزایش وزن ناخواسته می‌تواند نشانه‌ای از سیروز کبدی باشد. سیروز کبدی بیماری است که به‌آرامی پیشرفت کرده و موجب جایگزینی بافت سالم کبد با بافت اسکار، مسدود شدن جریان خون در کبد و ناتوانی این اندام در ارائه عملکرد درست می‌شود.

5. بی‌اشتهایی

از دست دادن اشتها یکی دیگر از نشانه‌های شایع آسیب کبد است و عدم احساس گرسنگی چیزی است که باید زنگ هشدار را برای شما به صدا درآورد. (بعد از پاره شدن کیسه آب چقدر وقت داریم)

6. کاهش وزن

کاهش وزن ناگهانی نیز می‌تواند یکی از نشانه‌های آسیب دیدگی کبد باشد. کاهش وزن ناخواسته می‌تواند نشانه‌ای از سیروز کبدی و همچنین هپاتیتC، عفونتی ویروسی که به التهاب در کبد منجر می‌شود، باشد.

7. درد مفصلی

درد مفصلی مانند درد آرتریت، حالت تهوع، استفراغ، خستگی و از دست دادن اشتها همه از علائم مرتبط با بیماری کبد به ویژه هپاتیت خودایمنی است. هپاتیت خود ایمنی بیماری است که طی سیستم ایمنی به اشتباه به سلول‌ها و بافت‌های کبد حمله می‌کند و در زنان شایع‌تر است.

8. قرمز شدن کف دست‌ها

قرمز شدن کف دست‌ها می‌تواند نشانه‌ای از بیماری کبد چرب غیرالکلی باشد. کبد چرب به واسطه ذخیره چربی بیش از حد در سلول‌های کبد رخ می‌دهد.

9. کبود شدن قسمت‌های از پوست

با افزایش وزن، ممکن است قسمت‌های مختلف بدن کمبود شود زیرا پوست نازک‌تر می‌شود. اما اگر دلیلی برای کبودی‌های روی بدن خود ندارید، ممکن است نشانه‌ای از آسیب کبدی باشد. کبد ناسالم خون را بدرستی تصویه نمی‌کند و همین باعث لخته شدن خون می‌شود. این نوع لختگی شبیه کبودی‌های بزرگ در قسمت‌های مختلف بدن ظاهر می‌شود.

این مطلب را بخوانید
راهنمای کامل درباره آزمایش در منزل

10. خشکی چشم یا خشکی دهان

دلایل مختلفی، از جمله سن یا داروهای مصرفی، می‌توانند موجب خشکی چشم یا دهان شوند، اما این شرایط می‌تواند به واسطه دلیل جدی‌تر نیز شکل گرفته باشد. التهاب مجاری صفراوی اولیه یکی از دلایل شناخته شده خشکی چشم یا دهان و همچنین از علائم اولیه بیماری کبد است. (بهترین زمان مصرف نشاسته)

11. احساس سردرگمی

بیماری کبدی می‌تواند باعث تراکم مس در خون و مغز شود که به سردرگمی شبیه آلزایمر می‌انجامد. این نوع سردرگمی مربوط می‌شود به مرحله پیشرفته بیماری کبدی، که شاید تنها علامتی از بیماری باشد که فرد تجربه می‌کند.

12. تحلیل عضله

شکم بیش ازحد بزرگ یا قوزک متورم با دستها و پاهای لاغر و ضعیف میتواند به دلیل عدم تعادل مایعات براثر بیماری کبدی به وجود بیاید. این تحلیل رفتن عضله میتواند بالای گونه و در اطراف گیجگاه نیز خودش را نشان بدهد. این علائم پیشرفته نشانه بیماری کبدی است.

13. مشکلات حافظه

اگر حافظه شما اخیراً به شدت دچار مشکل شده است، ممکن است دچار نارسایی کبد شده باشید. در نارسایی کبد، این اندام نمی‌تواند سموم را به خوبی از خون حذف کرده و این شرایط می‌تواند به تجمع آن‌ها در مغز منجر شود که به نام انسفالوپاتی کبدی شناخته می‌شود. متأسفانه یکی از نتایج این شرایط از دست دادن حافظه است.

14. زردی پوست یا چشم (یرقان)

هنگامیکه بدن سلول‌های خونی را می‌شکند، یکی از محصولات ایجادشده زردرنگ است که بیلی‌روبین نام دارد. درحالیکه یک کبد سالم مشکلی در دفع بیلی‌روبین ندارد، کبد بیمار اجازه تراکم بیلی‌روبین در خون را می‌دهد که به زردرنگ شدن پوست و چشم منجرمی‌شود. به این بیماری یرقان می‌گویند. ادرار پررنگ و مدفوع کمرنگ نیز از علائم یرقان است.

15. اختلال در خواب

دلایل مختلفی می‌توانند موجب بر هم خوردن الگوی خواب شما شوند، سیروز کبدی یکی از مواردی است که می‌تواند خواب شبانه را مختل کند. (کمبود کدام ویتامین باعث گودی زیر چشم میشود)

کبد از مهم‌ترین اعضای حیاتی بدن است که عملکرد متعددی از جمله متابولیسم و سم زدایی مواد، تبدیل مواد مغذی حاصل از غذا به اجزای تشکیل دهنده ضروری خون، تولید پروتئین‌ها و آنزیم‌ها، تنظیم لخته شدن خون، حفظ تعادل هورمون‌ها و موارد دیگر دارد. بیماری‌های کبدی هرگونه بیماری است که باعث التهاب و آسیب به کبد می‌شود و می‌تواند بر عملکرد کبد تاثیر بگذارد. این بیماری‌ها می‌تواند ژنتیکی و ارثی بوده و یا ناشی از عوامل مختلفی از جمله ویروس، چاقی، مصرف الکل و غیره باشد. بیماری‌های کبدی انواع مختلفی دارند که یکی از آنها کم کاری کبد است.

بیماری‌های کبدی اغلب علائم و نشانه دارند که در صورت مشاهده آنها و مراجعه به پزشک می‌توان به سرعت درمان را شروع کرد، اما ممکن است در برخی موارد فرد هیچ علائمی نداشته باشد. یکی از علائم و نشانه‌های بیماری‌های کبدی مشکلات پوستی مانند زردی پوست، بروز لک و جوش و خارش بیش از اندازه پوست است. البته جای نگرانی وجود ندارد، زیرا با ایجاد برخی تغییرات در سبک زندگی و داشتن فعالیت بدنی می‌توان به راحتی به روند درمان و بهبود کمک کرد.

در موارد شایعی بعد از این‌که افراد دچار لک صورت می‌شوند، اطرافیان به آن‌ها می‌گویند که ممکن است که کبدت خوب کار نکند و امکان دارد که مشکل کبدی داشته باشی، حتماً آزمایش کبد بده، امکان دارد که کبدت چرب باشد و وجود لک صورت را به مشکلات کبدی مرتبط می‌کنند. حتی در متون پزشکی قدیمی‌تر هم ضایعات موجود در پوست را در بعضی از مواقع liver spot به آن گفته می‌شد یا لک‌های کبدی. واقعیت این است که ارتباط مستقیمی بین ضایعات لک و اختلال کار کبدی به صورت شایع در پزشکی کلاسیک وجود ندارد، هرچند که امکان دارد در بعضی از بیماری‌های پیشرفته‌ی کبد، آن‌جایی که اختلال ترشح صفرا وجود دارد و خارش‌های مزمنی ایجاد می‌شود، امکان‌ دارد لک‌هایی ایجاد شود.

اما به‌صورت روتین و به‌صورت شایع این مسئله هم‌زمان اتفاق نمی‌افتد. پس ضایعاتی که در بعضی از کتاب‌ها به عنوان liver spot به آن اشاره می‌شود و یا ضایعاتی که به اختلال کار کبد مرتبط می‌شود، ارتباط مستقیمی بین این‌ها نیست و افراد نگران این موضوع نباشند. (فیلم تفاوت لمینت و کامپوزیت دندان)

آیا کبد چرب باعث ایجاد لک صورت میشود؟

کبد یکی از اندام‌ های اصلی بدن انسان است که در سمت راست و بالای شکم، بالای کیسه صفرا و در کنار پانکراس و روده قرار گرفته و بعنوان تصفیه‌ کننده بدن و دفع مواد سمی از خون عمل می کند. سوخت‌ و ساز، سم‌ زدایی و تصفیه مواد مضر، تامین انرژی مورد نیاز بدن و مقاومت در برابر عفونت‌ ها از وظایف عمده و اصلی کبد محسوب میشود. اگر تجمع چربی در کبد بیش از حد باشد، فرد مبتلا به کبد چرب می‌ شود و خوب است بدانید، احتمال ابتلا به کبد چرب در زنان به دلیل تغییرات هورمونی بسیار بالاتر است و بروز ناگهانی لکه های پوستی بر روی صورت می تواند نشانه ای از کبد چرب باشد.

انواع کبد چرب:

کبد چرب باتوجه به شدت و میزان پیشروی دارای چند نوع ساده تا پیشرفته است:

  • در ساده ترین شکل کبد چرب، چربی لایه اطراف کبد بیشتر از حد طبیعی می باشد.
  • در صورت پیشروی کبد چرب، مرحله بعدی به استئوهپاتیت معروف است که علاوه بر چربی، در کبد التهاب هم ایجاد می‌شود.
  • با پیشرفت التهاب کبد، اسکار و فیبروز کبدی ایجاد خواهد شد.
  • بعد از فیبروز کبدی، مرحله پیشرفته کبد چرب به سیروز کبدی شناخته می شود.
  1. کبد چرب غیر الکلی:  که در نتیجه تجمع چربی ناشی از قند خون بالا، اضافه وزن، دیابت، چاقی و … بروز پیدا می کند.
  2. کبد چرب الکلی: بعلت استفاده بیش از حد الکل، کبد فرد آسیب دیده و چربی بیش از حد در کبد تجمع یافته و باعث آسیب کبدی میشود.
این مطلب را بخوانید
معرفی متخصصان برتر جراحی عمومی

داشتن الگو درست غذایی و ورزشهای هوازی و پیاده روی در داشتن بدنی سالم و کبد سالم و بهبود کبد چرب بسیار موثر است.

تاثیر چربی کبد و لک صورت

پوست صورت محسوس ترین و اولین جایی است که شما می توانید متوجه تغییرات و پی بردن به اختلالات در بدن خود شوید. اگر پوست شما به نور آفتاب حساس نیست و به تازگی متوجه ایجاد لک بر روی پوست خود شده اید، ایجاد لکه‌ های قهوه‌ ای روی صورت می تواند نشانه‌ چربی کبد باشد و این لکه‌ ها با لک‌ های بارداری و کک‌ و مک متفاوت هستند.

لکه های کبدی که به لکه های خورشیدی نیز معروف هستند در اندازه متفاوت و در هنگام مواجه با تابش نور خورشید تشدید می شوند که برای پیشگیری از افزایش آنها باید بطور منظم از ضد آفتاب استفاده کنید. بروز لکه های کبدی به سن خاصی مربوط نیست و در افراد با هر نوع پوستی ممکن است بروز کند.

علائم کبد چرب روی پوست و مو که خیلی مهم هستند کدامند؟

علائم و عوارض کبد چرب در بیشتر موارد روی پوست قابل مشاهده هستند و نه روی موها. بعضی از مهم‌ترین و شایع‌ترین علائم کبد چرب روی پوست عبارتند از:

خارش پوست

خارش، یکی از نشانه‌های بیماری کبد چرب و سیروز کبدی است. افزایش چربی در کبد می‌تواند باعث افزایش مقدار نمک در زیر پوست شود و خارش پوست را ایجاد کند.

خارش پوست از علائم کبد چرب

همچنین، خارش شدید در دست‌ها، پاها و بدن نشانه‌ای از بیماری کلستاز نیز است. در هر صورت، برای تشخیص دقیق علت خارش، بهتر است به پزشک مراجعه کرده و از راهکارهای درمانی مناسب استفاده کنید.

ریزش مو

یکی از علائم کبد چرب روی پوست، ریزش غیرطبیعی موها است.

قرمزی کف دست

عوارض کبد چرب شامل قرمزی و خارش کف دست و همچنین خشکی پوست می‌شوند. همچنین، رابطه اگزما با کبد به اختلال در سطح هورمون‌ها در بدن برمی‌گردد.

 آکنه

اختلال در ترشح چربی پوست می‌تواند باعث بروز آکنه شود. کنترل هورمون‌ها به عهده کبد است و در صورتی که کبد آسیب ببیند، سطح ترشح هورمون‌ها تغییر می‌کند.

آکنه از علائم کبد چرب روی پوست

این تغییر در سطح هورمون‌ها می‌تواند باعث افزایش تولید چربی در پوست شود که در نتیجه باعث بروز آکنه می‌شود.

پوست رنگ‌پریده

زیاد شدن چربی در کبد و نقص عملکرد آن باعث افزایش سطح آمونیاک در خون می‌شود. این مشکل می‌تواند باعث کاهش جذب آهن در بدن شود و در نتیجه باعث کمبود خون شود. رنگ‌پریدگی و کبودی پوست نیز ممکن است نشانه‌های بروز این بیماری باشند.

علت کک و مک روی دست چیست؟

زمانی که پوست شخص بیش از حد ملانین تولید کند، لک ایجاد می‌شود. این تیرگی‌ها اصطلاحاً هاپیرپیگمنتاسیون نامیده می‌شوند. هایپرپیگمنتاسیون می‌تواند نتیجه موارد زیر باشد:

  • افزایش سن
  • تغییرات هورمونی دوران بارداری یا یائسگی
  • قرار گرفتن در معرض نور خورشید
  • التهابات پوستی مانند جوش و آکنه
  • جای نیش، زخم و بریدگی
  • محصولات پوستی قوی یا نامناسب
  • زمینه ارثی
  • مصرف برخی از داروها
  • مشکلات کبدی

لکه های کبدی روی دست

لکه های کبدی روی دست یا همان لکه های ناشی از افزایش سن، نتیجه تولید بیش از حد ملانین یا رنگدانه های پوستی هستند. اگر چه پزشکان علت دقیق بروز این لکه ها را نمی دانند؛ اما برخی از عوامل را در ایجاد آنها تأثیر گذار می دانند. دلایلی مانند پیری پوست ، قرار گرفتن در معرض آفتاب یا سایر اشکال پرتوها مانند نور ماوراء بنفش (UV) در اثر استفاده از پرتوهای برنز کننده، همگی جزء علل احتمالی برای آنها به حساب می آیند. لکه های کبدی توسط سلول های رنگدانه فعال پوستی به وجود می آیند. نور ماوراء بنفش (UV) ترشح ملانین پوستی را تسریع کرده و در نتیجه باعث بروز لکه های پوستی خواهد شد. به همین علت پوستی که سال ها در معرض تابش آفتاب بوده، این ترشحات ملانینی در زیر پوست جمع شده و باعث به وجود آمدن لکه های کبدی بر روی پوست خواهد شد.

عکس لکه های کبدی روی صورت

لکه های کبدی روی صورت

رژیم غذایی کبد چرب چگونه است؟

  • کاهش وزن تدریجی با یک رژیم غذایی مناسب بسیار موثر است،
    – ولی در صورتی که کاهش وزن سریع داشته باشید بیماری پیشرفت می نماید لذا برای کاهش وزن از پزشک کمک بگیرید.
  • اگر چربی خون دارید در کاهش آن اقدام نمایید.
  • غذا های غنی از آنتی اکسیدان مصرف نمایید.
  • ویتامین E در بهبود کبد چرب موثر ولی به خاطر عوارض آن طولانی مدت مصرف نکنید.
  • ویتامین c هم در پیشگیری از بیماری موثر است.
  • پروتئین زیادی مصرف نکنید بیشتر از مرغ و ماهی و پروتئین های گیاهی مصرف کنید.
  • میوه و سبزی به وفور مصرف نمایید.
  • از مصرف غذاهای چرب ( چربی اشباع ) پرهیز کنید و به جای آن از چربیهای غیر اشباع مصرف نمایید.
  • نان سبوس دار، غلات و برنج قهوه ای منابع خوب کربو هیدرات پر فیبر هستند.
  • از این غذاها و فیبر ها به وفور مصرف نمایید.
  • برخی از میوه ها:
    – آلو، کشمش، پرتغال، تمشک، گریپ فروت خونی رنگ، سیب، طالبی و گرمک ، شاه توت:
    – به خاطر فیبر و آنتی اکسیدان بالا برای کبد چرب موثر است.
  • در کل رژیم غذایی برای کبد چرب با یک فرد سالم تفاوت زیادی ندارد.

لکه های سنی چه شکلی هستند؟

مشکلات مربوط به کبد و لکه های صورت که به لکه های سنی نیز معروف هستند، به رنگ قهوه ای تیره یا برنزه مشاهده می شوند. این عارضه معمولا روی صورت، دست ها، گردن و بازو ظاهر می شود.

لکه های سنی
لکه های سنی

شکل ظاهری لکه های کبدی شبیه به کک و مک است. لکه های کبدی معمولا به شکل دایره یا بیضی هستند و اندازه آن ها نیز حدود نیم اینچ یا ۱۳ میلی متر است. لکه های سنی هیچ گونه علائم جسمانی ناراحت کننده مثل درد، خارش و سوزش ایجاد نمی کنند.

این مطلب را بخوانید
آشنایی با کامپوزیت دندان + بررسی مزایا و معایب آن

تشخیص لکه های پیری چگونه است؟

پزشکان، با معاینه‌ی چشمی می‌توانند لکه های پیری را شناسایی کنند. آن‌ها ممکن است از درماتوسکوپ نیز استفاده کنند. این وسیله، نوعی ابزار بزرگ‌نمایی دستی بوده که متخصصان برای معاینه‌ی پوست از آن استفاده می‌کنند.

لکه های کبدی
تشخیص لکه های پیری

در بعضی از موارد، ممکن است تمایز بین لکه های پیری و ملانوما (نوعی سرطان پوست که در سلول‌های حاوی رنگدانه ایجاد می‌شود) دشوار باشد. اگر پزشک در این مورد مطمئن نباشد، ممکن است بیوپسی پوستی انجام دهد که شامل گرفتن نمونه‌ی کوچکی از پوست آسیب دیده و ارسال آن به آزمایشگاه است.

کدام لکه های پوستی خطرناکند؟

لک‌های قرمز پوستی می تواند جزو لک های پوستی خطرناک باشد و ممکن است در اثر عفونت، برخی از بیماری‌ها، آلرژی و یا التهابات پوستی بوجود آیند. گاهی این لک‌ها به مرور زمان از بین می‌روند و نیاز به درمان ندارند. اما در برخی مواقع ممکن است دلیل جدی‌تری داشته باشند و درمان آنها دشوارتر باشد. بنابراین در صورت مشاهده لک‌های قرمزی که مدت زمان طولانی بر روی پوست شما قرار دارد، در اسرع وقت به پزشک مراجعه کنید. به طور ویژه باید در مورد ظهور دانه های قرمز روی پوست کودکان خود حساس بوده و علت یابی کنید.

معرفی راههای درمان لکه های کبدی

به خاطر داشته باشید که لکه های پیری ، بی خطر بوده و نیازی به درمان ندارند. با این حال به دلیل اینکه ممکن است ظاهری شبیه به سرطان پوست داشته باشند، حتماً لازم است پزشک آن‌ها را بررسی کند. اگر برای حفظ زیبایی، تمایل دارید که یک لکه پیری را از بین ببرید، گزینه‌های گوناگونی برای انجام این کار پیش رویتان است.

 درمان لکه های کبدی
درمان لکه های کبدی

کرم‌های موضعی مثل کرم ضد لک می‌توانند لکه های پیری را روشن‌تر کنند. با این حال، از مصرف کرم‌های حاوی جیوه خودداری کنید؛ چرا که ممکن است خطری جدی برای سلامتی داشته باشد. پزشک یا داروساز می‌تواند به شما، محصولات بی‌خطر را معرفی کند.

کرم‌های موضعی تجویزی برای روشن‌تر کردن لکه های پیری می‌توانند شامل این ترکیبات باشند:

  • رتینوئیدها؛ مانند ترتینوئین
  • کورتیزون
  • هیدروکینون

تحقیقات نشان می‌دهد که کرم‌هایی که حاوی یک یا چند ماده از مواد زیر باشند نیز ممکن است به بهبود لکه های پیری کمک کنند:

  • آزلائیک اسید
  • ویتامین E
  • ویتامین C
  • آلفا هیدروکسی اسید
  • کلروفیلین مس (نوعی رنگدانه)

این کرم‌ها، به مرور زمان لکه‌ها را روشن می‌کنند. اما در بعضی مواقع می‌توانند پوست را تحریک کنند. بنابراین بهتر است پیش از تصمیم گیری در مورد کرم مناسب، در مورد عوارض جانبی این محصولات با پزشک مشورت کنید. برخی از روش‌ها یا جراحی های زیبایی نیز می‌توانند لکه های پیری را روشن‌تر کرده یا از بین ببرند. پیش از انتخاب این روش‌ها حتماً با متخصص مشورت کنید. متخصص پوست ممکن است یکی از روش‌های زیر را به شما پیشنهاد کند:

  •  کرایوتراپی (سرما درمانی)؛ که شامل از بین بردن لکه با یک ماده‌ی سرد مانند نیتروژن مایع است.
  • جراحی لیزر یا درمان با نور شدید پالسی (IPL)؛ که شامل استفاده از پرتوهای با شدت زیاد است.
  • میکرودرم ابریژن (microdermabrasion)؛ روشی غیر تهاجمی بوده که شامل لایه برداری از پوست است.
  • لایه برداری شیمیایی؛ که شامل استفاده از یک محلول شیمیایی برای لایه برداری سلول‌های مرده است.

همه‌ی این روش‌ها، خطراتی را به همراه داشته و ممکن است باعث باقی ماندن جای زخم روی پوست ‌شوند. بر اساس اعلام آکادمی پوست و موی آمریکا، تمام این روش‌های درمانی، باید فقط توسط متخصصان آموزش دیده‌ی پوست و مو انجام شود.

روش‌های از بین بردن لکه های کبدی ، ممکن است پوست را نسبت به نور خورشید حساس کنند. افرادی که یکی از این روش‌ها را انجام داده باشند، هنگامی که در معرض آفتاب قرار می‌گیرند باید اقدامات احتیاطی بیشتری را انجام داده و به توصیه‌های پزشک عمل کنند.

درمان‌های طبیعی برای لکه‌های پیری:

درمان‌های طبیعی نیز می‌توانند به روشن شدن لکه های پیری کمک کنند. این درمان‌ها عبارتند از:

  1. آلوورا: برخی از تحقیقات انجام شده روی حیوانات نشان می‌دهد که استفاده‌ی روزانه از آلوئه ورا در محل لکه های پیری، می‌تواند آن‌ها را روشن‌تر کند.
  2. پیاز قرمز: نتایج مطالعه‌ای نشان می‌دهد که پوست خشک شده پیاز قرمز، ممکن است لکه های پیری را روشن کند. برای بهره بردن از فواید این ماده باید به دنبال کرم‌های موضعی حاوی آلیوم سپا (نام علمی پیاز قرمز) باشید.
  3. عصاره‌ی ارکیده: نویسندگان مطالعه‌ی دیگری، از تحقیقاتشان نتیجه گرفتند که عصاره‌ی ارکیده، لکه های پیری را روشن می‌کند. این عصاره‌، در ساخت برخی محصولات مراقبت از پوست استفاده می‌شود.
درمان‌طبیعی لکه‌های پیری

بعضی از افراد نیز برای پوشاندن لکه های کبدی ، از آرایش استفاده می‌کنند. متخصصان پوست یا فروشندگان لوازم آرایشی می‌توانند شما را در مورد محصولات مفید راهنمایی کنند. اگر پوست تیره یا حساسی دارید، قبل از انتخاب محصول روشن کننده پوست ، با یک پزشک متخصص مشورت کنید.

سرطان پوست، در مناطقی از پوست که در طولانی مدت در معرض آفتاب قرار دارند، بیشتر بروز می‌کند. لکه های کبدی ، سرطانی نیستند اما گاهی این لکه‌ها ممکن است شبیه به نوعی از سرطان پوست باشند؛ بنابراین آگاهی از تفاوت بین آن‌ها، بسیار مهم است.

لکه های پیری ممکن است شبیه نوعی ضایعات پیش‌سرطانی به نام کراتوز اکتینیک یا کراتوز خورشیدی (لکه‌های سفت و پوسته پوسته‌‌ای روی پوست که بر اثر سال‌ها قرار گرفتن در معرض نور خورشید ایجاد می‌شود) به نظر برسند. با این حال، لکه های پیری صاف هستند؛ در حالی که کراتوز خورشیدی معمولاً زبر است.

ارتباط سرطان و لکه های پیری

سایر مواردی که باید به آن‌ها توجه کنید، عبارتند از:

  •  لکه های پوستی زبر که ممکن است هنگام لمس دردناک باشند
  • لکه های خشک، پوسته پوسته، صورتی یا قرمز روی پوست
  • لکه های سفید و پوسته پوسته که شبیه زگیل هستند
این مطلب را بخوانید
تکنیک‌های نوین در هنر جراحی زیبایی بینی که باید در مورد آن‌ها بدانید

اگر گمان می‌کنید به کراتوز خورشیدی مبتلا شده‌اید، باید برای معاینه به پزشک مراجعه کنید. به طور کلی، بهتر است در مورد هر نوع تغییر غیر معمول در پوست، با پزشک مشورت کنید. اگر پزشک در مراحل اولیه، سرطان پوست را تشخیص دهد، درمان با موفقیت بالایی همراه خواهد بود.

پیشگیری از لکه های کبدی:

  • اگر فرد بالای ۴۰ سال دارد و اطراف این لکه ها نامنظم باشد برای رد سرطان پوست نمونه برداری لازم است و در صورت منفی بودن از نظر کانسر، برای درمان بر اساس نوع پوست از کرم یا لوسیون هیدروکینون استفاده می شود و اگر پوست فرد به آن حساسیت داشته باشد.
  • و یا کاملا بهبود حاصل نشود. از انجماد ( سرما درمانی ) و یا لیزر برای از بین بردن این لکه ها استفاده می شود.
  • برای پیشگیری از کلاه، تی شرت های آستین بلند، دامن بلند، و شلوار استفاده نمایید.
  • برای محافظت چشم از عینک آفتابی استفاده کنید.
  • در موقع ظهر که آفتاب شدید است حداقل نیم ساعت قبل از بیرون رفتن از منزل از کرم های ضد آفتاب با spf بالاتر از ۳۰ استفاده نمایید.

ایا لکه روی کبد خطرناک است؟

در بسیاری از افراد با افزایش سن، لکه های خاکستری یا قهوه ای روی دست ها، صورت یا شانه ها ایجاد می شود. با اینکه به آن ها لکه های کبدی می گویند، اما ارتباطی با عملکرد کبدی و آسیب به آن ندارند. این لکه ها در نتیجه سال ها قرارگیری در معرض اشعه ماورای بنفش مانند اشعه خورشید ایجاد می شوند که سبب می شود رنگدانه های پوست (ملاتونین) بهم پیوسته و لکه ایجاد کنند.

زردی چیست؟

خون در هر قطره حاوی میلیون ها گلبول قرمز است. گلبول های قرمز حاوی هموگلوبین هستند که یک پروتئین غنی از آن است که به اکسیژن چسبیده و رنگدانه هایی دارد که مسئول رنگ سلول هاست. گلبول های قرمز پس از 120 روز از بین می روند و رنگدانه زردی بنام بیلی روبین آزاد می کنند.

با فیلتر شدن خون در کبد، آنزیمی در کبد بیلی روبین را شکسته و آن را از خون خارج کرده و از طریق صفرا، از بدن دفع می کند. آسیب به کبد سبب التهاب مزمن سلول های کبد شده و یا سبب ایجاد بافت اسکار شده که با توانایی کبد در فراوری بیلی روبین و تولید صفرا تداخل می کند. این حالت سبب تجمع بیلی روبین در خون شده و منجر به تغییر رنگ پوست به زرد می شود که به آن زردی می گویند.

سایر تغییر رنگ ها

نقش کبد در گوارش و تبدیل غذا به انرژی و پاکسازی سموم از خون هم روی سلامت پوست اثر می گذارد. بدون صفرا بدن قادر به شکستن چربی غذاها نیست در نتیجه منجر به ایجاد لکه های کبدی سفید خشک و خارش می شود. آسیب کبدی پاکسازی سموم از خون را مختل کرده وسموم سبب التهاب، خشکی و قرمزی پوست می شوند. اگر دچار لک صورت و لکه های کبدی شده اید قبل از استفاده از درمان های خانگی برای برطرف کردن لک قهوه ای و لکه های پوست به متخصص گوارش و متخصص پوست مراجعه کنید.

درمان لکه های کبدی در طب سنتی چگونه است؟

با طب سنتی می‌توان با استفاده از گیاهان و مواد طبیعی و با کمترین عوارض، به راحتی لکه‌های کبدی را درمان کرد و یا اثرات آن را کم‌رنگ  کرد. از موارد زیر می‌توان برای درمان لکه‌های کبدی استفاده کرد:

  • سرکه سیب

سرکه سیب به تنها می‌تواند پوست را خشک کند، بنابراین سرکه را با مقداری روغن زیتون مخلوط کرده و هر شب به نواحی تیره‌تر و روی لکه‌های کبدی بمالید. در عرض سه الی چهار هفته تفاوت قابل توجهی را احساس خواهید کرد. ممکن است کمی سوزش خفیف را احساس کنید اما نگران نباشید، خیلی زود برطرف می‌شود.

  • لیمو ترش

همانطور که می‌دانید لیمو ترش به دلیل داشتن ویتامین C بسیار برای روشن کردن پوست موثر است. لیمو ترش را به برش‌های دایره‌ای نازک تقسیم کرده و برای 15 دقیقه روی ناحیه مورد نظر قرار دهید. این روند را دوبار تکرار کنید.

  • پیاز قرمز

برای استفاده از پیاز به دو روش می‌توانید عمل کنی: در روش اول آب پیاز را با کمی عسل مخلوط کرده و روی نواحی مورد نظر قرار دهید. اگر نگران بوی پیاز هستید، می‌توانید روش دوم را انجام دهید. پیازها را مانند لیمو ترش حلقه‌ای برش داده و روی نواحی قرار دهید.

سخن پایانی

شما در این مقاله با لکه های پوستی کبدی آشنا شدید. همچنین از راههای درمان و پیشگیری از لکه های کبدی و پیری آگاه شدید. اگر سوال یا نظری دارید آن را در کامنت مطرح کنید تا در اسرع وقت توسط ما جواب داده شود.

سوالات متداول

لکه های سنی چگونه تشخیص داده می شوند؟

پزشک معمولا با نگاه کردن به لکه های کبدی، به راحتی قادر به تشخیص آن ها خواهد بود. اگر نگران این هستید که لکه های شما از نوع سرطانی است یا خیر، پزشک شما می تواند آزمایش بیوپسی پوست انجام دهد. در طول بیوپسی پوست، پزشک یک نمونه کوچک از پوست را بر می دارد و با بررسی آن زیر میکروسکوپ، سرطان یا سایر بیماری ها مثل عفونت را شناسایی کرده و نسبت به درمان به موقع آن اقدام می کند.

لکه های کبدی چیست؟

لکه های صاف، قهوه ای، سیاه و سفید که در اثر نور آفتاب، بارداری و یا در اثر پیری بر روی پوست ایجادمی شوند هیچ ربطی به کبد و کارکرد آن ندارد. خون وقتی از کبد عبور می نماید. مواد سمی ( رادیکالهای آزاد ) آن توسط کبد گرفته می شود این مواد اگر توسط کبد گرفته شوند احتمال تولید لکه های پوستی کم میشود. برای اینکه این مواد کم شوند باید از غذاهای حاوی آنتی اکسیدان استفاده کنید. زردی پوست و خارش پوست در اثر انسداد در مجاری صفراوی کبد می باشد.

پیشنهاد ما به شما

عفونت دندان

عفونت دندان چیست؟ + بررسی علائم و روش های درمان عفونت دندان با ویدیو

آبسه دندان یا عفونت دندان حفره‌ای چرکی است که در اثر عفونت باکتریایی ایجاد می‌شود. …

دیدگاهتان را بنویسید