یوگا

از ورزش یوگا چه می‌دانید؟

ورزش یوگا به سالهای بسیار دور در کشور هندوستان برمیگردد و از کلمه سانسكریت (yuj ) به معنای وصل کردن و اتحاد گرفته شده است. در واقع یوگا بصورتی طراحی شده که ذهن و جسم شما را ورزش می دهد و درگیر می کند. آیا شما تجربه انجام این ورزش را داشته‌اید؟ از مزایا و اهداف آن چه می‌دانید؟ در وبسایت مجله پزشکی – سلامت همراه ما باشید تا اطلاعات جالبی راجع به یوگا بدست آورید.

فواید ورزش یوگا

بسیاری از افراد قبل از شروع این ورزش از مربی می‌پرسند که یوگا برای چه چیزی خوب است؟ باید گفت یوگا فواید زیادی برای جسم و روح دارد. از تکنیک‌های آن در برنامه‌های ارتقاء سلامت، برنامه‌های درمان سوءمصرف مواد و درمان مکمل برای بیماری‌هایی مانند اختلالات اضطرابی، افسردگی، بیماری‌های کرونری قلب و سرطان استفاده می‌شود. این تمرینات یک روش خودیاری کم‌هزینه است. درباره ادینو فاژی بیشتر بخوانید.

یوگا اتحادی از سیستم‌های اندام‌های بدن با آگاهی در ذهن است. یوگا بین بدن، ذهن و انرژیِ (روح) ارتباط ایجاد کرده و آرام‌بخش است. انجام این تمرینات در نهایت منجر به سلامت جسمانی، کنترل ذهنی و در نهایت خودشناسی می‌شود. یوگا فواید جسمی و روحی زیادی دارد. اثرهای درمانی در یوگا عبارت‌اند از:

  • ایجاد قدرت عضلانی
  • افزایش انعطاف‌پذیری
  • بهبود تنفس
یوگا
  • بهبود سلامت قلب
  • کمک به درمان اعتیاد
  • کاهش استرس، اضطراب، افسردگی و درد مزمن
  • بهبود خواب
  • افزایش رفاه عمومی و کیفیت زندگی.

رایج ترین رشته های ورزش یوگا

ورزش یوگا از شش شاخه ی اصلی به شرح زیر تشکیل شده است:

یوگای حرکتی (هاتا یوگا)

از متداول ترین تمرینات یوگا می توان به یوگای حرکتی اشاره کرد که شامل کنترل تنفس و مدیتیشن می باشد که منجر به بهبود سلامت فرد شده و به بعد معنوی خود نزدیک می شود. در کشور های غربی یوگای حرکتی از محبوبیت ویژه ای برخوردار است.

این مطلب را بخوانید
ورزش هوازی "راه افزایش سلامت بدن"

یوگای از خود گذشتگی (باکتی یوگا)

این نوع از یوگا به شما در رسیدن به حقیقت کمک می کند. حسی را به شما منتقل می کند که خداوند را در همه ی اتفاقات و همه چیز رویت می کنید و میزان وفاداری شما به پروردگار را افزایش می دهد. این روش در هندوستان بسیار رایج می باشد.

یوگای خودداری (راجا یوگا)

این روش به افرادی پیشنهاد می شود که قصد دارند به زندگی خود نظم دهند. راجا نحوه ی احترام گزاشتن را به شما می آموزد. در ابتدا به شما می آموزد که بر نفس خود غلبه کنید و در نتیجه خود را محترم شمارید.

ورزش یوگای ذهن (جنانا یوگا)

تمرکز این روش بر روی بعد ذهن و فکر می باشد.

یوگا

یوگی ها معتقد هستند که شعور و آگاهی با هم برابر بوده و در این روش برای یکی ساختن این دو تلاش می کنند.

یوگای خدمت گزاری (کارما یوگا)

تمرکز این روش یوگا بر اصلاح رفتار فرد شکل گرفته است. زیرا یوگی ها معتقد هستند که شرایط حال شما نشعت گرفته از اتفاقات گزشته می باشد. لذا در صورتی که در زمان حال خالصانه به خدمتگزاری بپردازید منجر می شود در آینده جنبه های منفی از شما دور شده و در نتیجه روح خود را تغییر داده و مسیر زندگی شما عوض می شود.

ورزش یوگای تشریفاتی (تانترا یوگا)

هدف این روش درک و بررسی راز و رمز های مقدسی است که روزانه با آنها سر و کار داریم. برای رسیدن به این هدف از مراسم تشریفاتی کمک میگیرد. از جمله صفاتی که در این روش مورد نیاز است می توان به انسانیت ، از خود گزشتگی و فداکاری و عشق به هستی و صداقت را نام برد.

این مطلب را بخوانید
حداکثر اکسیژن مصرفی چیست؟ + چگونه به بهبود تناسب اندام کمک می‌کند؟

اولین قدم، چرا باید یوگا را شروع کنم؟

ورزش یوگا به شما در کاهش استرس و بدست آوردن آرامش و حتی بهبود زخم های شما می تواند کمک کند. در ابتدا هدف خود را مشخص کنید و آن را روی کاغذ بنویسید تا بتوانید تمرکز بیشتری برای بدست آوردن هدف خود داشته باشید. درباره ورزش درمانی بیشتر بخوانید.

یوگا

بسیاری از افراد از ورزش یوگا برای تناسب اندام استفاده می‌کنند. این ورزش به صورت مستقیم بر عضلات شما فشار لازم را وارد کرده و انعطاف پذیری بدن شما را تقویت می‌کند. از سوی دیگر بسیاری از بهترین مربیان یوگا، این تمرینات را برای کاهش وزن و چربیسوزی معرفی کرده اند. تاثیر یوگا بر تک تک مفاصل و عضلات، بعد از انجام یک جلسه تمرینی یوگا، چه در منزل و چه در باشگاه یوگا، کاملا مشهود خواهد بود. شما بعد از انجام اولین جلسه، تاثیرات یوگا بر ذهن و فکر را احساس خواهید کرد.

کاهش وزن با ورزش یوگا

برای کاهش وزن باید تا جایی که ممکن است، تمرینات را در برنامه خود قرار دهید. اگر بتوانید حداقل ۳ تا ۵ بار در هفته به مدت حداقل یک ساعت تمرینات فعال و شدیدی انجام دهید، نتیجه آن را مشاهده خواهید کرد. اگر مبتدی هستید، تمرینات را به‌آرامی شروع کنید. تمرین ۲۰ دقیقه‌ای برای شروع می‌تواند مناسب باشد. به‌مرور می‌توانید قدرت و انعطاف‌پذیری بیشتری پیدا کنید. بهتر است در هفته یک روز را به خود استراحت دهید.

بهتر است این تمرینات را با فعالیت‌هایی مانند پیاده‌روی، دوچرخه‌سواری یا شنا ترکیب کنید. در این صورت شرایط قلبی عروقی هم بهبود پیدا می‌کند.

این مطلب را بخوانید
حرکت ورزشی برای درمان کمر درد (تمرینات ویلیام)

تجهیزات لازم برای این ورزش

 برای انجام تمارین یوگا نیاز به یک زیر انداز مخصوص یوگا با همان مت یوگا، کمربند یوگا و یک عدد بالش یا پتوی بزرگ دارید. شاید در ابتدای شروع یوگا نیاز به تهیه همه این موارد نداشته باشید.

تجهیزات یوگا

اما تمامی این تجهیزات به بهبود عملکرد شما در یوگا کمک خواهد کرد و از لحاظ فکری حس اطمینان و آرامش خاطر به شما خواهد داد. ورزش هوازی چیست؟

یوگا در چه صورتی مضر است؟

بسیاری از تمرینات در این ورزش ملایم بوده و اگر همراه با مربی انجام شود خطری ندارند. آسیب‌دیدگی در هنگام انجام یوگا نادر است. اما از شایع‌ترین آسیب‌ها در حرکات پیشرفته یوگا می‌توان به پیچ‌خوردگی و کشیدگی عضلات اشاره کرد. بهتر است قبل از انجام تمرینات چند مورد را در نظر بگیرید.

فرد باردار یا دارای وضعیت پزشکی خاص مانند ازدست‌دادن استخوان، گلوکوم یا سیاتیک باید قبل از انجام تمرینات از پزشک خود سؤال کرده و در صورت نبود مشکل ورزش را شروع کند. برخی افراد هم ممکن است نیاز به اصلاح یا دوری از برخی حرکات داشته باشند. برخی حرکات می‌توانند باتوجه‌به شرایط خاص فرد خطرناک باشند.

مبتدیان باید حین تمرین از حرکات پیشرفته یوگا و تکنیک‌های دشوار اجتناب کنند.

مناسب ترین لباس برای ورزش یوگا

از لباس های راحت و آزاد در ورزش یوگا استفاده کنید. لباس آزاد این امکان را به شما می دهد که آزادانه و بدون درگیری با حالت لباس خود، حرکات یوگا را اجرا کنید و همچنین با اختیار داشتن لباس مناسب،  ایجاد عبور جریان هوا و اکسیژن را بر روی بدن خود ایجاد می کنید تا از عرق ریختن هنگام ورزش جلوگیری شود.

لباس یوگا

بهتر است از لباس هایی برای یوگا استفاده کنید که جنس لطیف و نخی داشته باشند.

این مطلب را بخوانید
مصرف عسل برای ورزشکاران چه فوایدی دارد؟ + آشنایی با خواص عسل برای ورزشکاران حرفه ای

سخن پایانی

در این نوشتار درباره ورزش یوگا و انواع آن سخن گفتیم. فواید آن را برشمردیم و تجهیزات لازم برای شروع یوگا را بررسی کردیم. یوگا ورزشی قدیمی و بسیار پرطرفدار است که با گذشت زمان تغییر کرده است. یوگای مدرن بر تحریک آرامش درونی و انرژی فیزیکی تمرکز دارد. اما یوگای سنتی تأکید چندانی بر تناسب‌اندام ندارد و بیشتر حول محور تمرکز ذهنی و گسترش انرژی معنوی می‌چرخد. نظرات و تجربیات خود را در کامنت بنویسید.

اگر این مطلب برای شما مفید بود ، آن را با دوستان خود نیز به اشتراک بگذارید:

https://bit.ly/3EUdNjshttps://b2n.ir/b22693
https://cutt.ly/nTupoarhttp://iwo.ir/h2jhp
https://1ea.ir/Fqn2DtuXhttps://rb.gy/thizyv

پیشنهاد ما به شما

بررسی تأثیر کفپوش ورزشی سالن والیبال بر سلامتی ورزشکاران

کفپوش ورزشی در سالن‌های والیبال یکی از عوامل بسیار مهم در تجربه و عملکرد ورزشکاران …

دیدگاهتان را بنویسید