ژنیوپلاستی

ژنیوپلاستی چیست؟ + بررسی نحوه جراحی، مزایا و معایب ژنیوپلاستی

ژنیوپلاستی یا جراحی زیبایی چانه یکی از عمل‌های زیبایی است که برای تغییر موقعیت یا شکل چانه انجام می‌شود. اگر از ظاهر چانه خود راضی نیستید و پزشک به شما پیشنهاد این عمل را داده است، در این مطلب همراه ما باشید. در ادامه توضیح می‌دهیم که جراحی ژنیوپلاستی چیست؟ چگونه انجام می‌شود؟ چه مزایا و معایبی دارد؟ چه عوارضی ممکن است در پی داشته باشد؟ برای چه افرادی مناسب بوده و چه افرادی نباید این جراحی را انجام دهند؟ بعد از عمل چه نکاتی را باید رعایت کرد و نیاز به چه مراقبت‌هایی است؟ آیا نتیجه آن دائمی است و هزینه این عمل چگونه است؟ درصورتی‌که قصد جراحی زیبایی چانه را دارید و می‌خواهید در مورد این عمل اطلاعات کامل داشته باشید، باید با جراح فک و صورت، جراح پلاستیک یا دکتر پوست و مو و زیبایی مشورت کنید.

ژنیوپلاستی چیست؟

ژنیوپلاستی نوعی جراحی زیبایی است که روی چانه انجام می‌شود و از روش های زیبایی غبغب است. با انجام این عمل می‌توان موقعیت و شکل چانه را تغییر داد و به زاویه‌سازی فک کمک کرد. این جراحی را می‌توانید نزد جراح پلاستیک یا جراح فک و صورت انجام دهید. البته برای کسب اطلاعات بیشتر میتوانید مقاله لیفت ابرو و پیشانی چیست را بخوانید.

ژنیوپلاستی تنها جنبه زیبایی داشته و برای درمان مشکلات پزشکی انجام نمی‌شود. برای انجام این جراحی روش‌های مختلفی وجود داشته که پزشک باتوجه‌به ظاهر چانه گزینه مناسب را انتخاب می‌کند. این روش‌ها عبارتند از:

  • تغییر موقعیت چانه به سمت جلو
  • تغییر موقعیت چانه به سمت عقب
  • برطرف‌کردن مشکل چانه نامتقارن
  • تغییرات عمودی (بلند یا کوتاه‌کردن چانه).
این مطلب را بخوانید
انواع لنز چشم

معرفی انواع عمل جراحی ژنیوپلاستی

جراحی ژنیوپلاستی با یک تکنیک انجام نمی‌شود. دو نوع تکنیک اصلی وجود دارد که پزشک باتوجه‌به نوع مشکل یکی از آنها را انتخاب می‌کند. در ادامه این دو تکنیک را توضیح می‌دهیم.بیشتر بخوانید، بیشتر بدانید: متخصص اطفال کیست

۱. عمل ژنیوپلاستی کشویی (اسلایدینگ)

به این عمل، جراحی ژنیوپلاستی استخوانی هم گفته می‌شود. جراح با استفاده از اره جراحی استخوان چانه را از فک جدا می‌کند. پزشک استخوان چانه را حرکت داده تا در موقعیت مناسب قرار بگیرد.

از این تکنیک برای اصلاح چانه‌ای که نسبت به اجزای دیگر صورت عقب است، استفاده می‌شود. همچنین برای اصلاح چانه‌هایی که بیش از جلو یا بلند هستند، می‌توان این تکنیک را انجام داد.

۲. ایمپلنت های چانه ای

برای تغییر شکل، بزرگ کردن یا جلو آوردن چانه از ایمپلنت چانه‌ای استفاده می‌شود. رایج‌ترین نوع آن ایمپلنت آلو پلاستیک است که از مواد مصنوعی ساخته شده است. برای بزرگ کردن چانه این ماده پلاستیکی را به استخوان چانه می‌چسبانند. علاوه بر جراحی برای بزرگ کردن چانه می‌توان از روش‌های کم تهاجمی و بدون جراحی مانند تزریق ژل چانه، فیلر یا چربی استفاده کرد.البته برای کسب اطلاعات بیشتر میتوانید مقاله نشانه های پسوریازیس سر را بخوانید.

کاربرد ژنیوپلاستی چیست؟

عمل ژنیوپلاستی نوعی جراحی زیبایی است که افراد با اهداف مختلف آن را انجام می‌دهند. بعد از این جراحی چهره شما متفاوت خواهد شد. شما می‌توانید برای ایجاد تعادل در قسمت پایین صورت این جراحی را انجام دهید. در این عمل قسمت اسکلتی و بافت نرم چانه تغییر می‌کند.

این جراحی برای جذاب‌تر شدن چهره انجام می‌شود. جراح برای اصلاح چانه عقب رفته، متقارن کردن چانه یا بلند و کوتاه‌کردن آن جراحی را انجام می‌دهد. در افراد مسن ممکن است جراحی به‌صورت ترکیبی با دیگر روش‌های زیبایی انجام شود.البته برای کسب اطلاعات بیشتر میتوانید مقاله امپول فشار زایمان چیست را بخوانید. 

این مطلب را بخوانید
راهنمای کامل درباره آزمایش در منزل

ژنیوپلاستی برای چه افرادی مناسب است؟

این روش زیبایی برای بسیاری از افراد مناسب است. بیشتر خانم‌ها و آقایان برای جنبه زیبایی این عمل را انجام می‌دهند. اما گاهی ممکن است بعد از یک آسیب یا شکستگی نیاز به اصلاح فرم چانه داشته باشید. جراحی زیبایی چانه می‌تواند برای موارد زیر استفاده شود.

  • چانه شما تقارن نداشته و نسبت به اجزای دیگر صورت کج است.
  • چانه خیلی بلند یا خیلی کوتاه دارید.
  • دچار ماکروژنیا (چانه بزرگ) هستید.
  • دچار میکروژنیا (چانه کوچک) هستید.
  • چانه شما بیش از جلو زده یا عقب است.

ژنیوپلاستی برای چه افرادی مناسب نیست؟

برخی افراد بهتر است این جراحی را انجام ندهند. اگر دچار مشکلات زیر هستید، حتما در مورد انجام این عمل با پزشک مشورت کنید.درباره متخصص غدد کیست بیشتر بدانید.

  • اختلال یا مشکلی در فک دارید و ریسک جراحی زیبایی بالا است.
  • سیگار می‌کشید.
  • به بلوغ نرسیده و رشد استخوان‌های شما کامل نشده است. حداقل باید در اواخر نوجوانی باشید.
  • مشکل پزشکی داشته و جراحی برای شما خطرناک است.
  • مشکلات چانه شما کم بوده و با روش‌های بدون جراحی مانند تزریق فیلر برطرف می‌شود.

مزایای ژنیوپلاستی چیست؟

جراحی زیبایی چانه مزایایی به همراه داشته و به همین دلیل بسیاری از افراد برای رفع مشکلات این ناحیه از تکنیک‌های ژنیوپلاستی استفاده می‌کنند. از جمله:

ژنیوپلاستی
  • این روش دائمی بوده و نیاز به تمدید ندارد.
  • به زاویه سازی فک کمک می‌کند.
  • احتمال خطراتی مانند عفونت بسیار کم است.
  • مشکلات مختلفی مانند جلو یا عقب بودن چانه و بزرگ یا کوتاه بودن آن قابل‌رفع است.

معایب و عوارض ژنیوپلاستی چیست؟

جراحی ژنیوپلاستی مانند هر عمل زیبایی دیگری ممکن است عوارضی به همراه داشته باشد. عوارض احتمالی شامل موارد زیر می‌شود.

  • ممکن است در لب پایین احساس گزگز یا بی‌حسی کنید.
  • ممکن است در چند روز اول کمی خونریزی از محل برش داشته باشید. اگر با وجود فشار بیش از ۱۰ دقیقه خونریزی داشتید، باید به پزشک خود اطلاع دهید.
  • در مواقع نادر احتمال عفونت زخم وجود دارد.
  • آسیب به اعصاب
  • آسیب به ریشه دندان.
این مطلب را بخوانید
معرفی بهترین متخصصان غدد و متابولیسم ایران به انتخاب مجله پزشکی - سلامت

در صورت بروز هر یک از عوارض جدی باید به پزشک خود اطلاع دهید. این عوارض عبارتند از:

  • تب بالاتر از ۳۸ درجه
  • کبودی و تورمی که بعد از یک هفته از بین نرفته است.
  • بوی تند از ناحیه زخم‌ها
  • ترشحات زرد یا سبز
  • خونریزی که با فشار از بین نمی‌رود.

جراحی ژنیوپلاستی چگونه انجام می شود؟

برای انجام عمل ژنیوپلاستی باید تحت بیهوشی قرار بگیرید. پزشک برشی داخل دهان یا زیر چانه ایجاد می‌کند. باتوجه‌به تکنیک جراحی مراحل عمل انجام می‌شود. البته برای کسب اطلاعات بیشتر میتوانید مقاله درمان سخت قورت دادن آب دهان چیست را بخوانید

مراحل جراحی ژنیوپلاستی کشویی:

  1. بافت نرم باید از استخوان چانه جدا شود.
  2. جراح با اره یک برش عمودی کوچک به‌عنوان مرجع ایجاد می‌کند. این کار باعث می‌شود در زمان جلو یا عقب رفتن، چانه صاف بماند.
  3. سپس برش افقی در استخوان چانه ایجاد می‌شود.
  4. برای عقب رفتن یا کوچک کردن چانه قطعه‌ای از استخوان برش داده می‌شود.
  5. برای ثابت ماندن استخوان در جای خود از پیچ و صفحه فلزی استفاده می‌شود.
  6. برای بلندکردن و جلو آمدن چانه استخوانی به فک و چانه چسبانده می‌شود. استخوان به‌مرور رشد می‌کند.
  7. برش بخیه زده شده و بانداژ فشاری روی این ناحیه قرار می‌گیرد.

مراحل جراحی ژنیوپلاستی با ایمپلنت چانه‌ای:

  1. قبل از جراحی باید ایمپلنت با شکل و اندازه مناسب تراش داده شده و آماده شود.
  2. ایمپلنت می‌تواند از جنس سیلیکون، تفلون یا مدپور باشد. درهرصورت با پیچ به استخوان وصل می‌شود.
  3. بعد از کاشت ایمپلنت برش بخیه زده می‌شود.

بررسی نکات مهم قبل از جراحی ژنیوپلاستی

قبل از جراحی باید با جراح خود یک جلسه مشاوره داشته باشید. انتظارات خود را بیان کنید و نمونه جراحی‌های پزشک را ببینید. در مورد سوابق پزشکی و داروهای مصرفی اطلاعات کامل در اختیار پزشک قرار دهید. متخصص زیبایی باتوجه‌به شکل چانه تکنیک مناسب را انتخاب کرده و روش جراحی را برای شما توضیح می‌دهد.

حتما با یک نفر از نزدیکان خود هماهنگ کنید تا بعد از عمل شما را به خانه ببرد. به نکات مهم قبل از جراحی توجه داشته باشید. نباید تا دو هفته قبل از عمل داروهای ایبوپروفن یا آسپرین مصرف کنید. سیگار و الکل نیز روی گردش خون تاثیر داشته و روند درمان را کند می‌کنند.

این مطلب را بخوانید
مراقبت هایی که نتایج کاشت مو را چندین برابر میکند

مراقبت های بعد از ژنیوپلاستی چگونه است؟

بعد از عمل ژنیوپلاستی مقداری درد طبیعی است. حتی ممکن است داروهای ضدالتهابی غیراستروئیدی درد شما را کاهش ندهند. با بهبودی زخم‌ها و کاهش تورم صورت درد هم کمتر می‌شود. در چند روز اول قسمت چانه و اطراف آن مقداری تورم و کبودی دارد. برای کاهش تورم از کمپرس یخ استفاده کنید. سعی کنید هنگام خواب صاف دراز بکشید. این کار به کاهش تورم کمک می‌کند.

در هفته اول باید به رژیم غذایی خود توجه داشته باشید. در این مدت نمی‌توانید غذاها را بجوید و باید فقط غذاهای نرم و آبکی مصرف کنید. به‌تدریج غذاهای معمولی را به رژیم خود اضافه کنید. اما نباید غذاهایی که سفت هستند یا نیاز به جویدن زیاد دارند، در برنامه غذایی خود قرار دهید.

در طول دوره نقاهت تمامی داروهای تجویز شده را به‌موقع مصرف کنید. احتمالا پزشک داروهای مسکن و آنتی‌بیوتیک برای شما تجویز می‌کند.در ۱۰ روز اول بعد از عمل ورزش نکنید. سعی کنید حدود ۶ تا ۸ هفته ورزش‌های تماسی نداشته باشید. بعد از ۳ تا ۵ روز بانداژ برداشته می‌شود.

سخن پایانی

شما در این مقاله با ژنیوپلاستی آشنا شدید. همچنین از کاربرد و مراحل انجام آن آگاه شدید. اگر سوال یا نظری دارید آن را در کامنت مطرح کنید تا در اسرع وقت توسط ما جواب داده شود.

سوالات متداول

آیا بعد از عمل ژنیوپلاستی می توانم حرف بزنم و غذا بخورم؟

بعد از این جراحی برای یک هفته باید غذاهای نرم و آبکی بخورید. به‌مرور می‌توانید غذاهای دیگر را به برنامه خود اضافه کنید. تا چند هفته غذاهای خیلی سفت نخورید. صبحت کردن مشکلی نداشته و می‌توانید آرام صحبت کنید.

این مطلب را بخوانید
جدیدترین روش کاشت مو ۲۰۲۱
آیا ژنیوپلاستی درد دارد؟

جراحی ژنیوپلاستی تحت بی‌هوشی انجام می‌شود. اما بعد از عمل مقداری درد خواهید داشت. با کاهش تورم به‌مرور درد هم کمتر می‌شود. پزشک برای کاهش درد داروهای مسکن تجویز می‌کند.

پیشنهاد ما به شما

آرایش عروسی

میکاپ غیر اصولی، دشمن سلامتی پوست و موی شما!

همه شما از تأثیر میکاپ در زیبایی چهره خود مطلع هستید و سعی می‌کنید که …

دیدگاهتان را بنویسید