بیماری ماستیت گرانولوماتوز

ماستیت گرانولوماتوز یا عفونت پستان چیست؟ + بررسی علت و نحوه درمان ماستیت گرانولوماتوز

ماستیت گرانولوماتوز یک نوع بیماری التهابی و عفونی در خانم ها است که در ناحیه پستان رخ می دهد. مبتلا شدن به این بیماری با درد همراه خواهد بود و فرد باید در جهت درمان خود به طور سریع اقدام کند. چنانچه خانم در زمان پس از بارداری یعنی در هنگام شی دهی به این بیماری مبتلا شوند؛ درد بسیار زیادی را متحمل خواهند شد.البته این امکان نیز وجود دارد که اگر فرد سریعا متوجه بیماری خود شود و برای درمان اقدام کند؛ در مدت زمان کوتاهی بهبود می یابد. چنانچه فردی به بیماری ماستیت گرانولوماتوز مبتلا شود؛ هرچه برای درمان دیر تر اقدام کند طبیعی است که زمان بهبودی نیز به تاخیر بیفتد. پیشنهاد می دهیم که تا انتهای این مقاله را مطالعه کرده و با ما همراه باشید تا بتوانیم راه مناسب برای درمان ماستیت گرانولوماتوز و سایر موارد مربوط مانند راه هایی که می توان تشخیص داد به بیماری مبتلا شده اید یا خیر را برای شما به طور کامل بیان کنیم.


فهرست مطالب


ماستیت گرانولوماتوز چیست؟

ماستیت گرانولوماتوز یک نوع بیماری عفونی است که در پستان خانم ها بروز می دهد و می توان گفت بیشتر خانم‌ هایی که به این بیماری مبتلا خواهند شد که در زمان شیردهی خود قرار دارند. هنگامی که مقداری شیر در داخل مجرا های شیر در پستان به جا می ماند در اثر وجود شیر جا مانده، پستان ملتهب و متورم خواهد شد.

ماستیت گرانولوماتوز

ممکن است بسیاری از خانم‌ ها این بیماری را به نام ورم پستان بشناسند؛ اما باید گفت که این نوع بیماری نیز دارای یک اسم علمی به نام ماستیت گرانولوماتوز است.

چه دلایلی باعث مبتلا شدن خانم ها به ماستیت گرانولوماتوز می شود؟

در قسمت سینه و پستان خانم ها چند این دو مجرای مختلف وجود دارد که همگی آن ها به نوک سینه و ناحیه رنگی اطراف آن متصل و منتهی خواهد شد. یک قسمت مجاری نیز در داخل سینه وجود دارد که شیر از آن عبور می کند و می تواند از نوک پستان تا بافت های زیرین پستان ادامه پیدا کند. پس از آن که خانمی زایمان کرده و بچه دار می شود همه این مجاری به وسیله شیر پر خواهد شد و تنها با ایجاد یک فشار کوچک شیر موجود در سینه به سادگی خارج خواهد شد. البته برای کسب اطلاعات بیشتر میتوانید مقاله مشکلات جنسی زنان را بخوانید.

ماستیت گرانولوماتوز

همانطور که در مطالب فوق نیز گفته شد؛ ماستیت یک بیماری عفونی است که در اکثر اوقات در زمان شیردهی اتفاق می افتد. اما مهم ترین دلایلی که باعث می ‌شود فرد به این بیماری مبتلا شود عبارتند از:

  • پیدا کردن باکتری های مضر که در دهان کودک وجود داشته و رسیدن آن ها به مجرای شیر در پستان مادر
  • مبتلا شدن برخی خانم ها به یک سرطان به نام کارسینومای التهابی
  • مبتلا شدن مادر به دیابت یا حتی به وجود آمدن برخی بیماری های مزمن مانند ایدز یا حتی نقص سیستم ایمنی بدن
  • در برخی موارد نیز ممکن است که مادر پس از زایمان به نوزاد خود شیر ندهد که این کار باعث مسدود شدن مجاری و به وجود آمدن بیماری ماستیت گرانولوماتوز خواهد شد.
  • ترک هایی که در نوک پستان به وجود می آیند نیز یک راه برای ورود میکروب ها و به وجود آمدن این بیماری باز می کند.
این مطلب را بخوانید
متخصص زنان

حتما این موضوع را در نظر داشته باشید که حدود 1 تا 3 درصد از زنان شیرده به ماستیت گرانولوماتوز مبتلا خواهند شد. معمولاً بین 1 تا 3 ماه پس از زایمان ممکن است این بیماری به وجود بیاید و در این دوره نیز مصرف دخانیات می تواند باعث تشدید بیماری شود.

دلایل بروز بیماری ماستیت گرانولوماتوز در خانم های غیر شیرده:

ممکن است که بیماری ماستیت در خانم های غیر شیرده و زنانی که زایمان نکرده اند و حتی در دوران یائسگی هستند نیز اتفاق بیفتد. در این گروه از خانم ها، زمانی که این عفونت به وجود می آید معمولاً در زیر قسمت آرنول اتفاق خواهد افتاد. از مهم ترین دلایلی که باعث به وجود آمدن بیماری ماستیت گرانولوماتوز در خانم های غیر شیرده می شود؛ تغییرات هورمونی بدن آن ها است. زیرا وجود سلول های مرده و بقایای پوست باعث خواهد شد که مجاری شیر مسدود شود به همین دلیل ممکن است که این بیماری در خانم های غیر شیرده نیز به وجود آید.

علائم بیماری ماستیت گرانولوماتوز یا عفونت پستان چیست؟

ماستیت گرانولوماتوز عفونی علاوه بر اینکه با به وجود آمدن درد پستان، قرمزی و دار شدن آن همراه اول یک سری علائم دیگر را نیز به همراه دارد که عبارتند از:

  • وجود آمدن حساسیت و تورم
  • بروز احساس خستگی
  • مبتلا شدن فرد به تب و لرز
  • در برخی مواقع ممکن است از خارج شدن ترشحات غیر طبیعی در نوک پستان نیز رخ دهد.
  • در زمان شیر دادن ممکن است دچار احساس سوزش شوید.
  • در برخی موارد نیز ممکن است فرد احساس کند که یک توده سفت در پستان وجود دارد.
این مطلب را بخوانید
اثر تغذیه در بهبود آسیب دیدگی های ورزشی چیست؟ + بررسی تغذیه در آسیب های ورزشی

بیماری ماستیت گرانولوماتوز چگونه تشکیل داده می شود؟

همانطور که گفته شد در زمان رخ دادن هر یک از علائم مربوط به این بیماری باید سریعاً به پزشک مراجعه کنید. پزشک نیز برای تشخیص دادن این بیماری عفونی در وهله اول سعی می‌ کند توده داخل پستان را مورد بررسی قرار دهد. چنانچه در بین این معاینات توده آبسه مشخص نشود در مرحله بعد از سونوگرافی پستان استفاده خواهد شد. با انجام سونوگرافی می‌ توان به راحتی ورم پستان ساده و حتی میزان عفونی بودن آن را نیز مشخص کرد. رادیولوژیست سعی می‌ کند پروب سونوگرافی را روی پستان قرار دهد و به وسیله آن میزان آبسه را به راحتی تشخیص دهد. البته برای کسب اطلاعات بیشتر میتوانید مقاله خطرات عقب افتادن عادت ماهیانه را بخوانید.

نحوه تشخیص بیماری ماستیت گرانولوماتوز چگونه است؟

برای تشخیص این بیماری نیاز به انجام نمونه برداری و بیوبسی با سوزن مخصوص است، زیرا محل هایی که سوزن داخل پستان می رود، جوش نخورده و تبدیل به زخم مزمن شده ومدتی از آن چرک خارج می شود.

آیا در ماستیت گرانولوماتوز می توان ماموگرافی انجام داد؟

اغلب اوقات به علت درد شدید انجام این کار بسیار ناراحت کننده است و بهتر است به تعویق بیفتد ولی حتی وقتی بیمار درد هم نداشته باشد اگر تشخیص ماستیت گرانولوماتوز، از روی پاتولوژی و بیوپسی قطعی باشد بهتر است تا پایان درمان ماموگرافی انجام نشود. زیرا تا یک سال بعد بیمار نمی  تواند ماموگرافی کند وبهتر است بعد از رفع تغییرات التهابی و پاک شدن ماموگرافی از این تغییرات، ماموگرافی انجام شود.

آیا بیماری عفونت پستان خطرناک است؟

به وجود آمدن درد در ناحیه پستان تنها یکی از علائم این بیماری است؛ اما در بالا نیز به این نکته اشاره کردیم. در صورتی که به موقع برای درمان آن اقدام نکنید دوره درمان طولانی تر خواهد شد و می ‌توان گفت که عفونت به سراسر پستان خواهد رسید و تب های بسیار شدیدی را نیز به همراه دارد. در برخی موارد نیز حالت تهوع و استفراغ هم نتیجه این بیماری خواهد شد و حتی این امکان نیز وجود دارد که از تاثیر گذاشتن برخی داروهای آنتی بیوتیک بر روی باکتری های عفونی نیز جلوگیری شود.

در صورتی که مشاهده کردید رگ های قرمز به سمت بازو و قفسه سینه گسترش بسیار زیادی را پیدا کردند، می توان گفت که بیماری به شدت گسترش یافته است و حتی در برخی افراد دیگر نیز بیماری گسترش یافته ماستیت باعث به وجود آمدن سرگیجه و غش خواهد شد. پس حتما این نکته را در نظر داشته باشید که به طور سریع و به موقع برای درمان خود اقدام کنید.

این مطلب را بخوانید
آشنایی با برندهای ایمپلنت دندان در ایران + بررسی انتخاب بهترین نوع ایمپلنت

برای درمان عفونت پستان باید چه کارهایی را انجام داد؟

معمولاً پزشک برای درمان این بیماری از آنتی بیوتیک های مخصوص استفاده می کند یا حتی در برخی مواقع نیز اما ممکن است برای نوزاد نیز آنتی بیوتیک تجویز شود. زیرا همانطور که گفتیم یکی از دلایل ابتلا به این بیماری ممکن است از طریق یک باکتری مضر در بدن نوزاد باشد.

هنگامی که آنتی بیوتیک های تجویز شده را به موقع مصرف کنید علائم بیماری ماستیت گرانولوماتوز پس از گذشت دو روز کاهش پیدا می ‌کند. البته فراموش نکنید که باید داروهای خود را به طور کامل مصرف کرده و دوره درمان را نیز طی کنید تا این بیماری به طور کامل از بدن شما خارج شود. همچنین پزشک سعی می ‌کند برای از بین رفتن دردهای ناشی از این بیماری مسکن را نیز همراه آنتی بیوتیک برای بیمار تجویز کند.

مراقبت های لازم در دوره درمان بیماری ماستیت گرانولوماتوز

تمام خانم‌ هایی که به بیماری ماستیت گرانولوماتوز چه در زمان شیردهی و یا در دوران غیر شیردهی مبتلا می‌ شوند لازم است علاوه بر مصرف آنتی بیوتیک هایی که توسط پزشک تجویز شده یکسری مراقبت ها را نیز انجام دهند تا دوره بهبودی آن ها زودتر طی شود. در صورت بی توجهی به این موارد ممکن است دوره درمان طولانی تر شود و اما موارد مهم مراقبت عبارتند از:

  • سعی کنید که در طول درمان خود از مایعات بسیار زیادی استفاده کرده و استراحت کافی را نیز داشته باشید. شما با مصرف مایعات و افزایش تعداد دفعات ادرار می توانید باکتری های عفونی و عواملی که باعث عفونت ماستیت می‌ شوند را از بدن دفع کنید.
  • زمانی که در دوران شیردهی به نوزاد خود هستید سعی کنید که هر بار پس از شیردهی پستان را به طور کامل تخلیه کنید یا حتی اگر نوزاد میلی به خوردن شیر نداشت باز هم بهتر است که شما به شیر اضافه را از پستان خارج کنید.
  • به هیچ وجه شیر دادن به نوزاد را متوقف یا حتی مدت آن را نیز کم در تولید که شما با این کار باعث کاهش درد در پستان شما کاهش پیدا کرده و دوره بهبود نیز طولانی تر شود. به شما می توانید برای آن که شیر در سینه شما افزایش پیدا کند از عرق رازیانه استفاده کنید.
  • از دیگر مواردی که می‌ تواند در درمان ماستیت موثر واقع شود، استفاده از کمپرس که برای تسکین درد سینه است.
  • از دیگر راه های مراقبت از خود در طول دوره درمان ریختن آب گرم در یک لگن و خم شدن و قرار دادن سینه ها در داخل آن است. زیرا خیس شدن سینه به وسیله آب گرم باعث خواهد شد که درد موجود در سینه تسکین پیدا کند.
  • استفاده از برخی لباس ها مانند سوتین یا تاپ های تنگ به طور کلی ممنوع است.
  • همچنین سعی کنید که به طور مرتب سینه ها را با آب و صابون بشویید که با این کار مانع از ورود باکتری های عفونی و مضر به داخل مجاری و خروج شیر خواهید شد.
این مطلب را بخوانید
روش های درمان رفلاکس خفیف در نوزادان | انواع شیر خشک آنتی رفلاکس

سخن پایانی

شما در این مقاله با ماستیت گرانولوماتوز یا عفونت پستان آشنا شدید. همچنین از دلایل و علائم آن آگاه شدید. اگر سوال یا نظری دارید آن را در کامنت مطرح کنید تا در اسرع وقت توسط ما جواب داده شود.

سوالات متداول

طول درمان ماستیت گرانولوماتوز چه مدت است؟

به طور کلی با توجه به اینکه ماهیت بیماری ناشناخته است و تحقیقات جامعی راجع به این بیماری هنوز انجام نشده است، با توجه به اندازه، محل توده، ضایعات پوستی حاصل از بیماری، شدت بیماری، وضعیت جسمانی و ترجیح بیمار، پزشک درمان مناسب را انتخاب می‌نماید.
درمان بیماری توسط یک تیم تخصصی شامل متخصص جراحی سینه، پاتولوژیست، ایمونولوژیست و رادیولوژیست می‌باشد. همچنین در تمام مراحل بیماری درمان حمایتی از بیمار مورد نیاز است زیرا دوره‌ی درمان این بیماری بسیار طولانی و زمان بر می‌باشد. پزشک باید اطلاعات کافی در مورد بیماری، نحوه درمان و طول دوره آن به بیمار ارائه دهد.

شیر دادن به نوزاد با بیماری ماستیت گرانولوماتوز خطر ندارد؟

بسیاری از افراد تصور دارند که بیماری ماستیت گرانولوماتوز بر شیر مادر تاثیر منفی و مخرب گذاشته و ممکن است برای نوزاد مشکلات زیادی ایجاد کند. اما جالب است بدانید این بیماری به شیر مادر ارتباطی پیدا نکرده و دلیلی وجود ندارد که فرآیند شیردهی را قطع کنید. تنها عوارضی که مادر در زمان شیردهی خواهد داشت، درد است. زیرا این بیماری خود درد و التهاب به همراه دارد. مهمترین نکته این است که شیردهی به بهبود این نوع ماستیت کمک شایانی دارد. خروج شیر از پستان در درمان تاثیر داشته و در مقابل اگر شیر در پستان باقی بماند، بیماری مجدد تشدید می‌شود.

این مطلب را بخوانید
از کجا بفهمیم لنز چشم خراب شده

پیشنهاد ما به شما

انواع شربت های تب بر کودکان را بشناسید

تب در کودکان پدیده‌ای شایع و محتمل است که معمولا در هنگام بیماری یا تزریق …

دیدگاهتان را بنویسید