متخصص اطفال

متخصص اطفال کیست و چه می کند؟

یکی از مهم‌ترین تصمیم‌هایی که باید پیش از به دنیا آمدن کودکتان بگیرید، انتخاب متخصص اطفال مناسب برای او است. اما پیش از انتخاب بهتر است بدانید متحصص اطفال کیست و دقیقا چه کار می‌کند.


فهرست مطالب


متخصص اطفال کیست؟

متخصص‌اطفال یکی از پزشکانی می‌باشد که در زمینه مراقبت‌های پزشکی به کودکان تخصص بسیار زیادی دارد. کار اصلی آن‌ها این است که سلامتی نوزادان، کودکان و نوجوانان را مورد بررسی قرار دهند و بیماری آن‌ها را با استفاده از روش‌های مشخص شده درمان کنند. آن‌ها آزمایش‌های تشخیصی خاصی را از کودکان و نوزادان می‌گیرند تا علت بیماری‌شان را تشخیص داده و وضعیت شان را متوجه شوند. البته برای کسب اطلاعات بیشتر میتوانید مقاله نشانه های پسوریازیس سر را بخوانید.

متخصص اطفال

متخصص اطفال می‌تواند به والدین در مورد رژیم‌های غذایی کودکان و نوزادان توصیه‌هایی را ارائه دهد تا آن‌ها رشد مناسبی داشته باشند. برخی از کودکان و نوزادانی که بیماری‌های خاصی دارند باید برای درمان به متخصص مراجعه کنند تا بیماری‌های آن‌ها به مرور زمان درمان شود. از آنجایی که سلامت جسمی نوزادان و کودکان اهمیت بسیار زیادی دارد باید پزشک هم در این زمینه تخصص کافی داشته باشد.

وظایف متخصص اطفال :

متخصص‌اطفال وظایف متنوعی بر عهده دارد که برخی از آن‌ها عبارت می‌باشد از:

  1. کودک را به خوبی مورد معاینه فیزیکی قرار می‌دهند تا از هر نظر سیستم بدن کودک مورد ارزیابی قرار بگیرد.
  2. زدن واکسن به کودکان یکی از مهم‌ترین دغدغه‌هایی می‌باشد که بسیاری از والدین دارند ولی فردی که در این زمینه تخصص دارد می‌تواند به بهترین نحو ممکن واکسن نوزادان و کودکان را بزند.
  3. این مسئله که رشد کودک سیر طبیعی خود را طی می‌کند اهمیت بسیار زیادی دارد و به همین دلیل از دیگر وظایف متخصص اطفال این است که سیر طبیعی رشد کودک را مورد بررسی قرار دهد.
  4. بیماری‌ها و عفونت‌هایی که کودکان و نوزادان به آن‌ها دچار می‌شوند را باید به بهترین نحو ممکن بتواند درمان کند.
  5. اطلاعاتی در مورد تغذیه و نحوه دادن غذا به نوزادان و کودکان را به والدین ارائه دهد.
این مطلب را بخوانید
بیماری لوپوس چیست و چه علایمی دارد؟ + هر آنچه که باید درباره این بیماری خودایمنی مزمن بدانید

متخصص اطفال چه می‌کند؟

متخصصین‌اطفال طیف وسیعی از فعالیت‌های مرتبط با حوزه‌ی سلامت را انجام می‌دهند. از انجام تست‌های غربالگری سلامت گرفته تا تشخیص و درمان بیماری‌های پیچیده. البته برای کسب اطلاعات بیشتر میتوانید مقاله امپول فشار زایمان چیست را بخوانید.

متخصصین اطفال عموما فعالیت‌های زیر را انجام می‌دهند:

  • معاینه‌ی فیزیکی کودک
  • انجام واکسیناسیون
  • درمان آسیب‌ها از جمله شکستگی‌ها و در رفتگی‌ها
  • ارزیابی سلامت روحی و اجتماعی طفل
  • تجویز داروها از جمله مسکن‌ها و آنتی بیوتیک‌ها
  • تشخیص و درمان طیف وسیعی از بیماری‌های اختصاصی اطفال
  • ارجاع خانواده‌ها به متخصص اطفال دیگر در صورت نیاز

برخی متخصصین ممکن است در حوزه‌ی تخصصی اطفال کارآزموده شوند. برای مثال متخصص بیماری‌های قلب و عروق اطفال، در حوزه‌ی تخصصی بیماری‌های مرتبط با قلب و عروق فعالیت می‌کند و می‌تواند تست‌ها و درمان‌های اختصاصی این حوزه را در اختیار کودکان قرار دهد. متخصصین‌اطفال ممکن است در برخی حوزه‌های تخصصی دانش کافی نداشته و قادر به درمان برخی بیماری‌های پیچیده نباشند. در این صورت ممکن است کودک را به یک متخصص در حوزه‌ی مربوطه ارجاع دهند. 

انواع متخصصین اطفال

بسیاری از متخصصین‌اطفال در حوزه‌ی مراقبت‌های اولیه فعالیت می‌کنند. بررسی‌های روتین سلامت را انجام می‌دهند و توصیه به انجام کامل واکسیناسیون می‌کنند. با این حال ممکن است برخی متخصصین اطفال ادامه‌ی تحصیل دهند و به درمان تخصصی اطفال در سنین خاصی و یا با ناهنجاری‌های خاصی بپردازند.  درباره متخصص غدد کیست بیشتر بدانید.

برخی از انواع متخصصین اطفال:

  • نوزادان: برای بررسی و درمان بیماری‌های مرتبط با دوران نوزادی متخصص می‌شوند. از جمله مواردی که نوزاد نارس و یا با ناهنجاری خاصی به دنیا می‌آید.  
  • آسم و آلرژی: به پیشگیری از واکنش‌های آلرژیک می‌پردازد که می‌تواند منجر به آسم، راش و یا شوک آنافیلاکسی شود.
  • قلب و عروق: تشخیص و درمان بیماری‌های قلبی کودکان از جمله بیماری‌های مادرزادی و اختلال در ریتم طبیعی قلب.
  • غدد: تشخیص و درمان بیماری‌های حوزه‌ی غدد و متابولیسم از جمله دیابت و اختلالات رشد.
  • گوارش: درمان و تشخیص بیماری‌های گوارشی از قبیل رفلاکس، سندروم روده تحریک پذیر، شکم درد و سوء تغذیه.
  • مغز و اعصاب: شناخت و درمان بیماری‌های مرتبط با مغز و سیستم عصبی از جمله تومورها، میگرن و تشنج.
  • انکولوژی: درمان کودکانی که مبتلا به سرطان هستند.  
این مطلب را بخوانید
علت سردرد در جلوی سر

متخصص اطفال چگونه با تیم زایمان همکاری می‌کنند؟

زمانی که برای زایمان مراجعه می‌کنید، اکثر بیمارستان‌ها از شما می‌پرسند که متخصص اطفال دارید و یا خیر. کودک شما به محض به دنیا آمدن توسط یک متخصص اطفال معاینه می‌شود. ممکن است متخصص اطفالی باشد که خودتان از قبل انتخاب کرده‌اید و یا بیمارستان در نظر گرفته است. پس از آن نتیجه‌ی معاینات را در اختیارتان قرار می‌دهند. 

پس از ترک بیمارستان متخصص اطفال 48 تا 72 ساعت پس از زایمان شما را ملاقات می‌کند و پس از آن برای بررسی‌های روتین شما و کودکتان را می‌بیند.

چرا به متخصص اطفال نیاز داریم؟

یک نکته را فراموش نکنید: پزشکان خانواده هم می‌توانند خدمات مرتبط با سلامتی را در اختیار کودکتان قرار دهند. این یک تصمیم شخصی است که به متخصص‌اطفال مراجعه کنید و یا خیر.

در زیر به چند علت مهم برای مراجعه به متخصص اطفال اشاره می‌کنیم:

  • متخصصین اطفال در زمینه‌ی درمان و تشخیص بیماری‌های اطفال متخصص شده‌اند.
  • از آن جایی که این متخصصین تنها به ویزیت اطفال می‌پردازند، تجربه‌ی بیشتری برای شناخت و درمان کودکان دارند. 
  • اگر کودکتان نارس به دنیا آمده باشد و یا مشکل خاصی داشته باشد، نیاز به مراقبت‌ها و درمان‌های تخصصی دارد که متخصص اطفال می‌تواند در اختیارتان قرار دهد. 

چه زمانی به متخصص اطفال مراجعه کنیم؟

والدین و مراقبین کودک می‌توانند برای دریافت خدمات سلامتی به متخصصین‌اطفال مراجعه کنند. طی این ملاقات‌ها می‌توانند از پزشک هر سوال مرتبط با سلامتی کودک را بپرسند. متخصصین‌اطفال همچنین ممکن است واکسیناسیون منظم را در اختیار کودکان قرار دهند. مرکز کنترل و پیشگیری بیماری‌ها(CDC) تخمین زده است که از هر 6 کودک در سنین 3 تا 17 سال، یک نفر حداقل با مشکلات مرتبط با رشد و سلامتی درگیر است. مراجعه‌ی زوردرس به متخصصین‌اطفال و تشخیص سریع‌تر مشکلات و بیماری‌ها می‌تواند منجر به دریافت نتایج بهتر حاصل از درمان در درازمدت شود. 

در طول ویزیت، متخصص اطفال سوالاتی پیرامون وضعیت سلامتی، اجتماعی و رشد کودک می‌پرسد. علاوه بر این پزشک ممکن است سوالاتی درمورد غذا خورن، خوابیدن و وضعیت اجتماعی کودک بپرسد. در صورتی که پزشک متوجه مشکلی در حوزه‌ی سلامت کودک شود والدین را مطلع می‌کند. 

این مطلب را بخوانید
معرفی خوراکی های تنظیم هورمون زنانه + بهترین روش برای تنظیم هورمون زنانه چیست؟

بهتر است والدین در طول سال اول پس از تولد حداقل 7 بار به متخصصین‌اطفال مراجعه کنند. در سال دوم زندگی بهتر است هر 3 تا 6 ماه یک بار این ملاقات‌ها انجام شوند.  همچنین اگرمشکل جدی‌ای مرتبط با سلامتی کودک وجود داشت، بهتر است والدین هر چه سریع‌تر کودک را نزد یک متخصص‌اطفال ببرند. 

در صورتی که کودک دچار تب بالای 40 درجه شد باید سریعا به اورژانس مراجعه کنید. همچنین اگر تب با تشنج، سرگیجه، گریه‌ی بی‌وقفه و یا تنگی نفس همراهی داشت نیاز به مراجعه‌ی اورژانسی دارد. اگر کودک بالای 2 ماه، دمای مقعد بالای 38 درجه داشت، فورا به اورژانس مراجعه کنید. 

جمع‌بندی

متخصصین اطفال پزشکانی هستند که در زمینه‌ی تشخیص و درمان بیماری‌های‌اطفال، نوزادان و نوجوانان متخصص شده اند. متخصصین‌اطفال ممکن است در حوزه‌ی عمومی اطفال کار کنند و یا ادامه‌ی تحصیل دهند و در زمینه‌ی درمان بیماری‌های سنین خاصی یا حوزه‌ی خاصی متخصص شوند.  والدین و مراقبین کودک می‌توانند به طور منظم به متخصصین اطفال مراجعه کنند و توصیه‌های مرتبط با حوزه‌ی سلامتی را دریافت کنند.  براساس شرایط ممکن است پزشک شما و کودکتان را به یک متخصص‌اطفال دیگر ارجاع دهد. 

سخن پایانی

شما در این مقاله با متخصص‌اطفال آشنا شدید. همچنین از نحوه ی کار و وظایف آنها آگاه شدید. اگر سوال یا نظری دارید آن را در کامنت مطرح کنید تا در اسرع وقت توسط ما جواب داده شود.

سوالات متداول

اگزما در نوزادان چیست؟

اگزما در نوزادان انواع مختلفی دارد که در مقاله ذکر شد. با این حال رایج‌ترین آنها کلاه گهواره‌ای است که نوعی درماتیت سبوره‌ای محسوب می‌گردد و به مرور و بدون نیاز به درمان برطرف می‌شود.

این مطلب را بخوانید
معرفی 5 متخصص برتر اطفال تهران به انتخاب مجله پزشکی - سلامت
پولیپ بینی در کودکان باعث چه مشکلاتی میشود؟

این بیماری موجب ایجاد مشکلات تنفسی و عفونت در بینی کودکان می‌شود که اغلب با حس درد و ناراحتی همراه است. به‌طوری‌که اگر شدید باشد، در زندگی طبیعی کودک اختلال ایجاد می‌کند.

پیشنهاد ما به شما

انواع شربت های تب بر کودکان را بشناسید

تب در کودکان پدیده‌ای شایع و محتمل است که معمولا در هنگام بیماری یا تزریق …

دیدگاهتان را بنویسید