متخصص جراحی‌ زیبایی

متخصص جراحی‌ زیبایی کیست؟ + آشنایی با زمینه فعالیت جراحان زیبایی

عمده فعالیت پزشک متخصین زیبایی ایجاد فعالیت بر روی اعضای صورت و اندام های بدن می باشد. این افراد پس از گذران دوره عمومی پزشکی، می بایست دوره های جداگانه ای را در زمینه زیبایی پوست و سایر اندام ها را نیز بگذرانند. امروزه کلینیک های زیبایی فراوانی در سطح شهر موجود می باشد که برخی از آنها متاسفانه دارای تخصص نبوده و تنها به صورت تجربی اقدام به فعالیت هایی در حوزه زیبایی و پوست می نمایند. نکته حائز اهمیت این است که و باید امور مربوط به زیبایی خود را به دست این اشخاص سپرد. بلکه بهترین راه این است که با مراجعه به پزشکان متخصص و اطمینان از نحوه کار آنان، اقدامات خود را در زمینه زیبایی انجام داد. در ادامه درباره وظایف و ویژگی‌ های یک متخصص زیبایی مطالبی را عنوان می نماییم.


فهرست مطالب


متخصص جراحی زیبایی کیست؟

جراحان زیبایی روی روش‌های ترمیمی متمرکز هستند. آن‌ها می‌توانند بیمارانی را درمان کنند که دارای شرایطی مانند اختلالات مربوط به زمان تولد، جراحات، بیماری‌ها یا سوختگی هستند. بسیاری از جراحان پلاستیک انتخاب می‌کنند که جراح زیبایی شوند و روش‌هایی را برای تغییر ظاهر یا زیبایی بیمار انجام می‌دهند. اما همه جراحان پلاستیک جراح زیبایی نیستند.

روش‌ها، تکنیک‌ها و اصول جراحی زیبایی کاملاً بر بهبود ظاهر بیمار متمرکز هستند. بهبود جذابیت بصری، تقارن و تناسب اهداف کلیدی هستند. جراحی زیبایی را می‌توان در تمام نواحی سر، گردن و بدن انجام داد.

این مطلب را بخوانید
آشنایی با یائسگی زودرس در زنان + راه های درمانی با زنجبیل

آشنایی با زمینه فعالیت جراحان زیبایی

متخصصان جراحی زیبایی بعد از اتمام دوره تحصیلی خود می‌توانند یکی از زمینه‌های فعالیت گفته شده در زیر را انتخاب کرده و بعد از گذراندن دوره مربوط به آن در این زمینه فعالیت خود را آغاز کنند. البته برای کسب اطلاعات بیشتر میتوانید مقاله نشانه های پسوریازیس سر را بخوانید.

متخصص جراحی‌ زیبایی
  • جراحی سینه: جراحان زیبایی که در جراحی‌ سینه تخصص دارند، می‌توانند این جراحی‌ها را برای تغییر ظاهر، کاهش اندازه سینه‌ها یا ترمیم آن‌ها پس از جراحی برای درمان سرطان یا تومور، انجام دهند.
  • جراحی زیبایی: این همان چیزی است که اکثر مردم هنگام فکر کردن به جراحی‌های پلاستیک به آن فکر می‌کنند. متخصصان عمل جراحی را برای تغییر ظاهر افراد انجام می‌دهند.
  • جراحی استخوان صورت: فوق تخصص استخوان صورت بر روی جمجمه، صورت، گوش‌ها، بینی و قسمت‌هایی از دهان متمرکز است. این جراحان اغلب بر روی شکاف کام، بدشکلی‌های صورت یا از دست دادن بینی یا گوش کار می‌کنند.
  • جراحی ترمیمی عمومی: این جراحان اغلب روی ترمیم زخم و ترمیم اسکار کار می‌کنند.
  • جراحی دست : متخصصان دست جراحات یا مشکلات مزمن مربوط به دست را درمان می‌کنند.
  • جای زخم یا سوختگی: این متخصصان اغلب سوختگی یا جای زخم را ترمیم می‌کنند.

جراح زیبایی چه می‌کند؟

در ادامه مقاله متخصص جراحی‌زیبایی کیست، به فعالیت‌های این متخصصان می‌پردازیم. جراحان‌زیبایی می‌توانند هر قسمتی از بدن را به جز سیستم عصبی مرکزی ترمیم یا بازسازی کنند. البته برای کسب اطلاعات بیشتر میتوانید مقاله امپول فشار زایمان چیست را بخوانید. برخی از درمان‌هایی که انجام می‌دهند، در ادامه گفته شده است.

  • بازسازی سینه
  • ترمیم سوختگی
  • بازسازی اندام تحتانی
  • جراحی دست
  •  اصلاح اسکار
  • تسکین میگرن
  • صاف کردن فک
  • جراحی‌های اصلاحی برای مشکلات ژنتیکی
  • خارج کردن چربی اضافه از بدن (لیپوساکشن)
این مطلب را بخوانید
آمپول فشار زایمان چیست و چگونه عمل می کند؟ + بررسی عوارض استفاده از امپول فشار در زایمان

اصلا چرا جراحی پلاستیک انجام می‌دهیم؟

از آنجایی که جراحی‌زیبایی می‌تواند تغییرات پایدار و چشمگیری را در ظاهر بیرونی شما به ارمغان بیاورد، مهم است که بدانید این تغییرات چگونه ممکن است در درون شما تاثیر بگذارد. قبل از تعیین وقت ملاقات با جراح‌زیبایی، انگیزه خود را برای تغییر ظاهر خود در نظر بگیرید. درباره متخصص غدد کیست بیشتر بدانید.

متخصص جراحی‌ زیبایی

بسیاری از ویژگی‌های فیزیکی را می‌توان با موفقیت از طریق جراحی‌زیبایی تغییر داد. ویژگی افرادی که می‌توانند کاندیدهای خوبی برای جراحی زیبایی باشند، در ادامه آورده شده است.

  • انتظارات واقع بینانه در مورد آنچه می‌توان انجام داد، دارند.
  • خطرات پزشکی، اثرات فیزیکی در حین بهبودی، اینکه جراحی چگونه در زندگی شخصی و حرفه‌ای بر آن‌ها تأثیر می‌گذارد، چه تغییراتی در شیوه زندگی ممکن است همراه با دوره نقاهت باشد و هزینه‌های مربوطه را درک می‌کنند.
  • شرایط پزشکی مزمن خود را تحت کنترل قرار می‌دهند.
  • سابقه مصرف دخانیات نداشته باشند یا محصولات پرهیز از استعمال دخانیات و محصولات نیکوتینی، از جمله جویدن تنباکو و چسب‌های نیکوتینی، آدامس‌ها یا قرص‌های پاستیل به مدت چهار تا شش هفته قبل و بعد از جراحی استفاده کنند.
  • برای برخی روش‌ها، به مدت شش تا 12 ماه وزن ثابتی داشته باشند.

خطرات جراحی‌های زیبایی چیست؟

تمام جراحی‌ها از جمله عمل‌های‌زیبایی، دارای خطر هستند. اگر شاخص توده بدنی شما 30 یا بیشتر باشد (چاقی) یا اگر مبتلا به دیابت هستید، ممکن است در معرض خطر بیشتری برای ایجاد عوارضی مانند لخته شدن خون در پاها یا ریه‌ها باشید.

سیگار کشیدن نیز خطرات را افزایش می‌دهد و در بهبودی اختلال ایجاد می‌کند. شما با جراح خود ملاقات خواهید کرد که در مورد این خطرات و سایر خطرات مربوط به سابقه سلامتی خود صحبت کنید. در این مقاله با موضوع متخصص جراحی زیبایی کیست، عوارض احتمالی برای هر روش جراحی در ادامه آورده شده است.

  • عوارض مربوط به بیهوشی از جمله ذات الریه، لخته شدن خون و به ندرت مرگ.
  • عفونت در محل برش که ممکن است جای زخم را بدتر کند و نیاز به جراحی اضافی داشته باشد.
  • تجمع مایع در زیر پوست.
  • خونریزی خفیف که ممکن است به یک روش جراحی دیگر نیاز داشته باشد یا خونریزی به حدی قابل توجه شود که نیاز به تزریق خون داشته باشد.
  • اسکار غیرطبیعی ناشی از شکستگی پوست.
  • باز شدن زخم جراحی که گاهی نیاز به اقدامات اضافی دارد.
  • بی‌حسی و گزگز ناشی از آسیب عصبی که ممکن است دائمی باشد.
این مطلب را بخوانید
انواع شایع بیماری‌های پوستی را بشناسید

تفاوت بین جراحی‌زیبایی و جراحی پلاستیک چیست؟

شما تنها کسی نیستید که پیش از این فکر می‌کردید جراحی پلاستیک و زیبایی دو عمل مشابه هستند.

متخصص جراحی‌ زیبایی

تعداد زیادی از جراحان پلاستیک، کار جراحی زیبایی را هم انجام می‌دهند و به همین دلیل این دو عبارت معمولا به جای هم به کار می‌رود. اما این مسئله از نظر تکنیکی کاملاً درست نیست. جراحی پلاستیک و جراحی زیبایی دو رشته‌ی تخصصی پزشکی بسیار مرتبط به هم و البته جداگانه هستند. البته برای کسب اطلاعات بیشتر میتوانید مقاله درمان سخت قورت دادن آب دهان چیست را بخوانید.

در جراحی پلاستیک چه نوع مشکلاتی درمان می‌شود؟

در این قسمت به جواب این سوال به صورت توضیحی جواب خواهیم داد و موضوع را به خوبی روشن خواهیم کرد نخست بدانید که:

  • جراحی پلاستیک و جراحی زیبایی اهداف متفاوت دارند

با وجود اینکه هر دوی این جراحی‌ها باعث بهبود شکل بدن بیمار می‌شود، ولی این دو روش از نظر اهداف درمانی، روش‌های آموزشی و تحقیقاتی با هم تفاوت‌هایی دارند.

  • جراحی زیبایی بر روی بهبود وضعیت ظاهری تمرکز دارد

 روش‌ها، تکنیک‌ها و اصول جراحی‌زیبایی بر بهبود ظاهر بیمار تمرکز دارد. بهبود نقص‌های زیبایی، قرینه‌گی و فرم از اهداف اصلی این روش درمانی هستند. 

جراحی زیبایی روی همه‌ی نواحی سر، گردن و بدن قابل انجام است. جراحی‌زیبایی روی نقاطی که از نظر عملکردی سالم هستند در صورت رضایت فرد انجام می‌شود‌. این عمل‌ها توسط پزشکان متخصص در رشته‌های مختلف از جمله جراحان پلاستیک انجام خواهند شد.

  • جراحی پلاستیک بر روی برطرف کردن یک نقص و ترمیم یک عملکرد و ظاهر شخص تمرکز دارد
این مطلب را بخوانید
آنچه درباره ی مراقبت از موی رنگ شده باید بدانید

جراحی پلاستیک نوعی تخصص جراحی است که در آن ناهنجاری‌های ظاهری صورت و بدن که بر اثر اختلالات مادرزادی، حوادث، سوختگی و بیماری‌ها ایجاد شده‌اند تحت درمان قرار می‌گیرند. 

در واقع در جراحی پلاستیک بر روی ناحیه‌ای از بدن که از نظر کارکرد و عملکرد دچار نقص است تمرکز شده و حالت ترمیمی دارد. در حالی که بسیاری از جراحان پلاستیک تمایل به انجام جراحی‌های زیبایی هم دارند، اساس آموزش آن‌ها جراحی‌های ترمیمی پلاستیک بوده است.

در سال ۱۹۹۹ انجمن جراحان پلاستیک و ترمیمی آمریکا نام خود را انجمن جراحان پلاستیک آمریکا تغییر داد تا بار دیگر بر این مسئله تاکید کند که این دو یک مقوله‌ی واحد هستند.

سخن پایانی

شما در این مقاله با متخصص‌زیبایی و جراحی آشنا شدید. همچنین از وظایف و کارهای آنها آگاه شدید. اگر سوال یا نظری دارید آن را در کامنت مطرح کنید تا در اسرع وقت توسط ما جواب داده شود.

سوالات متداول

جراحی پلک با چه هدفی انجام می شود؟

جراحی زیبایی پلک با هدف رفع افتادگی و چین های اطراف چشم ، رفه پف موجود در چشم و غیره انجام می گیرد.

آیا جراحی های زیبایی عواض دارد؟

در صورتی که برای انجام جراحی های زیبایی صورت به بهترین جراح مراجعه کنید و مراقبت های قبل و بعد از آن را رعایت کنید دچار عارضه ای نخواهید شد.

پیشنهاد ما به شما

انواع شربت های تب بر کودکان را بشناسید

تب در کودکان پدیده‌ای شایع و محتمل است که معمولا در هنگام بیماری یا تزریق …

دیدگاهتان را بنویسید