متخصص غدد و متابولیسم

متخصص غدد کیست؟ +متخصص غدد و متابولیسم کار درمان چه بیماری هایی را برعهده دارد؟

بیماری‌های مربوط به غدد و هورمون اختلالات زیادی را در بدن انسان و سیستم ایمنی به وجود می‌آورد؛ به همین دلیل است که باید برای جلوگیری یا درمان این بیماری‌ها، به متخصص غدد مراجعه کنید. در این مقاله قصد داریم به شما بگوییم که متخصص غدد کیست و وظایف و تخصص متخصص غدد را شرح دهیم.


فهرست مطالب


وظایف و تخصص متخصص غدد چیست؟

متخصص غدد و متابولیسم شخصی است که در مورد غدد و هورمون‌های بدن انسان تخصص و دانش کافی دارد. رده سنی در این زمینه اهمیت فوق‌العاده بالایی ندارد و یک متخصص می‌تواند افراد بزرگسال و کودکانی که مبتلا به بیماری‌های غدد و هورمون هستند را درمان کند.البته برای کسب اطلاعات بیشتر میتوانید مقاله درمان پسوریازیس سر را بخوانید.

جلوگیری و درمان پوکی استخوان، کنترل کلسترول، دیابت، درمان مشکلات هیپوتالاموس، پانکراس، هیپوفیز، غدد تناسلی، تیروئید و… از جمله وظایف متخصص غدد است. اگر یک شخص از تخصص کافی در این زمینه برخوردار نباشد، نمی‌تواند انسان‌ها را درمان کند و ممکن است موجب بروز بیماری‌های بیشتری هم در افراد شود.

متخصص غدد و متابولیسم

اگر بتوانید به موقع به متخصص غدد مراجعه کنید، می‌توانید جلوی بروز بسیاری از بیماری‌های هورمونی را بگیرید. غده تیروئید، یکی از مهم‌ترین غدد در انسان است؛ اگر مشکلی برای تیروئید به وجود بیاید، رشد انسان با اختلالاتی همراه می‌شود. بسیاری از متخصصان غدد برای کم‌کاری تیروئید قرص لووتیروکسین را تجویز می‌کنند. این قرص می‌تواند رفته رفته کم‌کاری تیروئید را برطرف کند.

یکی از مهم‌ترین وظایف متخصص غدد و متابولیسم، کنترل و درمان پله به پله دیابت مراجعه‌کنندگان است. اگر ترشح انسولین از پانکراس به مقدار لازم انجام نشود، بیماری دیابت بروز پیدا می‌کند. متخصص مربوطه باید بتواند با ارائه یک رژیم غذایی مناسب و داروهایی که باعث کاهش قند خون می‌شوند، دیابت فرد مراجعه‌کننده را در مرحله اول کنترل و سپس درمان کند. درباره امپول فشار زایمان چیست بیشتر بدانید.

این مطلب را بخوانید
سرطان مثانه از علائم تا درمان

البته توجه داشته باشید که فرد مبتلا به دیابت هم در مراجعه به پزشک نباید کم‌کاری کند؛ کوچک‌ترین سهل‌انگاری می‌تواند مشکلات بزرگ‌تر و بیشتری را به وجود بیاورد. اگر برای جلوگیری و درمان دیابت خود سهل‌انگاری کنید، این بیماری به مرحله غیرقابل کنترل و درمان می‌رسد.

متخصص غدد و متابولیسم کار درمان چه بیماری هایی را برعهده دارد؟

به پزشکانی که در زمینه ی تشخیص بیماری هایی که روی غدد تاثیر می گذارد تخصص دارند، بهترین دکتر فوق متخصص غدد گفته می شود.

بیشتر بخوانید: ایا زنجبیل برای یائسگی خوب است

متخصصان غدد کار درمان اختلالات هورمونی نظیر دیابت را برعهده دارند که توانایی بدن در عملکرد درست را تحت الشعاع قرار می دهد. اهمیت دیابت از این جهت است که روی افراد زیاد اعم از کودک و بزرگسال تاثیر می گذارد. متخصصان غدد ما به تشخیص و درمان بیماری تیروئید، اختلالات متابولیزم و تولید بیش از اندازه یا کم هورمون هم می پردازند. در ادامه به برخی از بیماری های شایع که توسط متخصصان غدد   درمان می شود، اشاره شده است.

دیابت

بیمار مبتلا به دیابت دارای قند خون بالاست. تحقیقات اخیر نشان می دهد که کنترل قند خون به پیشگیری از مشکلات حاد، که در اثر دیابت بروز می کند، کمک می کند. این مواد شامل بروز مشکل در چشم، کلیه و اعصاب می شود که می تواند منجر به نابینایی، دیالیز یا در برخی موارد قطع عضو شود. بیش از 20 میلیون نفر از جمعیت آمریکا مبتلا به دیابت هستند. بیش از 40 میلیون نفر در آمریکا دچار پیش دیابت شده اند.

هنگام هضم غذا، چند مرحله اتفاق می افتد: قندی به نام گلوکز وارد جریان خون می شود. گلوکز منبع سوخت بدن است. اندامی به نام لوزالمعده انسولین تولید می کند. انسولین وظیفه دارد گلوکز موجود در خون را به سلول های عضلانی، چربی و کبد برساند تا در آن جا از آن به عنوان سوخت استفاده شود. البته برای کسب اطلاعات بیشتر میتوانید مقاله پروستات زنان کجاست را بخوانید.

لوزالمعده انسولین تولید می کند تا قند خون کنترل شود. قند خون در افراد مبتلا به دیابت از این جهت بالاست که لوزالمعده به اندازه ی کافی انسولین تولید نمی کند، سلول های عضلانی، چربی و کبد واکنش طبیعی به انسولین نشان نمی دهد یا هردو.

این مطلب را بخوانید
معرفی 5 متخصص برتر زنان در شیراز به انتخاب مجله پزشکی - سلامت

پزشک متخصص غدد و متابولیسم به کمک تغذیه و دارو، شامل انسولین، دیابت را درمان می کند. او همچنین با پزشک اولیه ی شما همکاری نزدیک دارد تا به منظور پیشگیری از بروز مشکل در سلامت جسمانی شما، قند خون را کنترل کند.

به علاوه، پرستارانی که گواهی آموزش در زمینه ی دیابت دارند و در امتداد کار متخصص غدد و متابولیسم رفتار می کنند، به آموزش و درمان بیماران کمک می کنند تا با تغذیه ی سالم به نتیجه ی مطلوب برسند.

بیماری تیروئید

بیماران مبتلا به تیروئید اغلب در زمینه ی میزان انرژی به مشکل برمی خورند. همچنین ممکن است دچار مشکلاتی در قدرت عضلات، احساسات، کنترل وزن و تحمل سرما یا گرما شوند. درباره خاصیت نشاسته برای پوست بیشتر بخوانید.

متخصص غدد و متابولیسم کار درمان بیمارانی را برعهده دارد که در اثر پرکاری یا کم کاری غده ی تیروئید، هورمون تیروئید در بدن آن ها بیش از اندازه یا کم تر از میزان طبیعی تولید می شود. دکتر متخصص غدد و متابولیسم با جبران یا مسدود کردن هورمون تیروئید به بیمار کمک می کند به تعادل هورمونی برسد. غده ی تیروئید جلوی گردن، درست زیر حنجره، واقع شده است و کار تولید هورمونی را برعهده دارد که به سوخت و ساز بدن کمک می کند. هورمون تیروئید در واکنش به هورمون دیگری که توسط غده ی هیپوفیز تولید می شود، ترشح می شود.

بیماری تیروئید چهار نوع اصلی دارد:

  • پرکاری تیروئید هورمون تیروئید بیشتر از حد طبیعی تولید می شود.
  • کم کاری تیروئید هورمون تیروئید کمتر از حد طبیعی تولید می شود.
  • بیماری تیروئید خوش خیم (غیرسرطانی)
  • سرطان تیروئید

بیماری استخوان

نرمی استخوان، که بیشتر با نام ریکت شناخته می شود، باعث نرم شدن استخوان ها می شود درحالی که پوکی استخوان باعث تضعیف اسکلت می شود. این هردو بیماری استخوانی است که متخصص غدد و متابولیسم کار تشخیص و درمان آن را برعهده دارد.

این مطلب را بخوانید
پلكسر بلفاروپلاستى چيست؟ + بررسی مزایا و عوارض جوانسازی با پلکسر

پوکی استخوان شایع ترین نوع بیماری استخوان است. تخمین زده شده تقریبا 10 میلیون نفر از افراد آمریکا به پوکی استخوان مبتلا هستند و 18 میلیون دیگر از تراکم پایین استخوان، یا استئوپنی، رنج می برند که اگر درمان نشود درنهایت منجر به پوکی استخوان می شود. زمانی که بدن نتواند به اندازه ی کافی استخوان جدید بسازد، استخوان قدیمی توسط بدن دوباره جذب شود یا در هردو حالت، پوکی استخوان رخ می دهد.

هورمون های خاصی در جهت محافظت از بافت استخوان عمل می کنند و اگر میزان هورمون غیرطبیعی باشد، استخوان کلسیم از دست می دهد و ضعیف می شود. یائسگی در زنان، از دست دادن عملکرد بیضه در مردان و بالا رفتن سن باعث می شود برخی از افراد در معرض شکستگی استخوان قرار بگیرند.

اصلی ترین علت بروز پوکی استخوان در زنان پایین آمدن میزان استروژن هنگام یائسگی و در مردان کاهش میزان تستسترون است. زنان، به خصوص زنان بالای 50 سال، بیشتر از مردان دچار پوکی استخوان می شوند.

متخصصان غدد در  به درمان سایر بیماری هایی که روی استخوان تاثیر می گذارد، مانند میزان زیاد هورمون پاراتیروئید و مصرف بلندمدت استروئید، می پردازند. کلینیک پوکی استخوان ، کار درمان بیمارانی را برعهده دارد که درمان پوکی استخوان یا استئوپنی آن ها در گذشته موفقیت آمیز نبوده است.

چاقی

متخصصان غدد بیمارانی را که گاهی به خاطر اختلال سوخت و ساز یا هورمونی دچار چاقی یا اضافه وزن هستند درمان می کنند. اختلالات تیروئید، آدرنال، تخمدان و هیپوفیز به ندرت باعث چاقی می شود. متخصصان غدد عوامل مرتبط به چاقی، مانند مقاومت انسولینی و مشکلات ژنتیکی، را نیز تشخیص می دهند.

غده ی هیپوفیز

اغلب به هیپوفیز غده ی اصلی بدن می گویند چون کار کنترل سایر غدد و تولید چند هورمون مهم را برعهده دارد. اگر هورمون غده ی هیپوفیز کم تر از حد طبیعی یا بیشتر از آن تولید شود، تعادل هورمون به هم می خورد که ناباروری، اختلال قاعدگی، اختلال رشد و تولید بیش از اندازه ی کورتیزول (سندرم کوشینگ) را در پی دارد. متخصص غدد و متابولیسم با تجویز دارو و جراحی برای برخی از بیماران، به کنترل این وضعیت کمک می کند.

این مطلب را بخوانید
سیر تا پیاز بیماری مننژیت

فشار خون بالا

فشار خون بالا عاملی خطرناک برای بروز بیماری قلبی است. بیش از 10 درصد از افراد به خاطر میزان بالای آلدوسترون، هورمونی که در غده ی آدرنال تولید می شود، دچار فشار خون بالا هستند. حدود نیمی از این موارد به دلیل رشد اتفاق می افتد که با جراحی قابل حل است.

اگر اعضای خانواده سابقه ی ابتلا به فشار خون بالا را داشته باشند، خطر بروز آن در شما بیشتر می شود. فشار خون بالا در بین افراد آفریقایی آمریکایی نسبت به سفیدپوستان بیشتر شایع است. مصرف سیگار، چاقی و دیابت همگی باعث بروز فشار خون بالا می شود.

بیشتر بخوانید، بیشتر بدانید: تفاوت کامپوزیت و لمینت

بیماری هایی نظیر سندرم سوخت و ساز یا رشد نادر آدرنال به نام فئوکروموسیتوما هم باعث به هم خوردن تعادل هورمونی و درنتیجه فشار خون بالا می شود. متخصص غدد و متابولیسم می تواند این بیماری ها را هم درمان کند.

اختلال لیپید

افراد مبتلا به اختلال لیپید نمی توانند میزان مناسب چربی را در بدن حفظ کنند. متخصصان غدد در زمینه ی تشخیص عواملی که ممکن است به اختلال لیپید مربوط باشد، مانند کم کاری تیروئید (به هم خوردن تعادل هورمون ها به دلیل اختلال تیروئید)، مصرف مواد مخدر یا عوامل ژنتیکی و سوخت و ساز، آموزش دیده اند.

ممکن است در چند بیماری که به مدیریت ویژه احتیاج دارد، مانند سندرم سوخت و ساز، سندرم تخمدان پلی کیستیک و چاقی، شاهد بروز اختلال لیپید باشیم. برای کنترل هایپرلیپیدمی و سایر اختلالات لیپید، تغذیه ی خاص، ورزش و دارو تجویز می شود کلینیک پیشگیری از بروز بیماری لیپید در کلینیک  مخصوص کمک به بیمارانی است که در معرض خطر ابتلا به اختلال لیپید قرار دارند.

چه زمانی به متخصص غدد مراجعه کنیم؟

پیشنهاد می‌کنیم که طی یک دوره زمانی مشخص، حتما چکاپ کامل کنید تا کنترل خوبی روی سلامتی خود داشته باشید. می‌توانید هنگام بروز علائم مختلف به ویژه در زمینه رشد و سیستم هورمونی خود، به متخصص غدد مراجعه کنید. امروزه با وجود فضای مجازی، پیدا کردن بهترین متخصص غدد کار چندان دشواری نیست؛ می‌توانید با یک جستجوی کلی در اینترنت، بهترین متخصص حاضر در شهر خود را پیدا کرده و برای درمان بیماری خود به آن مراجعه کنید.

این مطلب را بخوانید
رژیم لاغری مخصوص کاهش سایز

سخن پایانی

شما در این مقاله با متخصص غدد آشنا شدید. همچنین از بیماری هایی که توسط آنها درمان می شود آگاه شدید. اگر سوال یا نظری دارید آن را در کامنت مطرح کنید تا در اسرع وقت توسط ما جواب داده شود.

سوالات متداول

چه موقع به‌جای مراجعه به متخصص غدد باید به پزشک دیگری مراجعه کنید؟

اگر دچار نوعی از عدم تعادل غده‌ی تیروئید هستید که تشخیص آن دشوارتر است، مبتلا به بیماری‌های تیروئید خود ایمن نظیر هاشیموتو هستید، مبتلا به بیماری تیروئیدی هستید که در معاینات بالینی غیر قابل تشخیص است، مبتلا به بیماری تیروئید بینابینی هستید، میزان هورمون TSH شما نرمال است اما علایم بیماری تیروئید را دارید، تحت درمان پرکاری تیروئید هستید اما همچنان احساس بهبودی نمی‌کنید احتمالا متخصص غدد گزینه‌ی خوبی برای درمان بیماری شما نخواهد بود.

آیا کم کاری تیروئید باعث افزایش وزن نمی‌‌شود؟

متخصص غدد ادعا می‌کند که تیروئید با آن‌که شاه غده‌ی سوخت و ساز بدن است، ارتباطی با وزن ندارد. افرادی که بیماری تیروئید داشته‌اند اما تا مدت‌ها از وجود آن اطلاع نداشته‌اند اغلب گزارش می‌دهند که قبل از تشخیص، وزن اضافه کرده‌اند. حتی پس از تشخیص هم کاهش وزن برای کسانی که کم کاری تیروئید دارند یا جراحی برداشت غده‌ی تیروئید داشته‌اند اگر نگوییم غیر ممکن است، می‌تواند بسیار دشوار باشد. ممکن است متخصص غدد بیمار تیروئیدی را به پرخوری متهم کند و به دوندگانی که مشکلات تیروئید دارند بگوید تمرینات خود را باید بیشتر کنند تا وزن کم کنند. متخصص غدد درک نمی‌کند تیروئید چه رابطه‌ی پیچیده‌ای با کاهش وزن دارد.

پیشنهاد ما به شما

انواع شربت های تب بر کودکان را بشناسید

تب در کودکان پدیده‌ای شایع و محتمل است که معمولا در هنگام بیماری یا تزریق …

دیدگاهتان را بنویسید