متخصص زنان

متخصص زنان

متخصص زنان و زایمان فقط به زنان و زایمان یا در حوزه داروهای مرتبط با بارداری و زایمان عمل می‌کنند. اگر باردار یا به فکر بچه‌دار شدن هستید، باید قرار ملاقات بگذارید تا یک متخصص زنان و زایمان را ببینید. آنها می‌توانند مراقبت‌های قبل از تولد را به شما ارائه دهند و به شما در برنامه‌ریزی برای بارداری کمک کنند. در اینجا نگاهی دقیق‌تر به آنچه این متخصصان انجام می‌دهند و چه زمانی باید به متخصص مراجعه شود می‌پردازیم.


فهرست مطالب


متخصص زنان و زایمان

پزشک متخصصی است که دروس و مطالعات زیادی درباره آناتومی زنان انجام داده است. متخصص زنان و زایمان یک پزشک در امور نوزادان و ارائه مراقبت‌های پزشکی به زنان در دوران بارداری(مراقبت‌های قبل از تولد) و پس از تولد(مراقبت‌های پس از زایمان) است. زنان و زایمان مهارت‌های لازم برای مدیریت بارداری‌ها و زایمان‌های پیچیده یا پرخطر را دارند و می‌توانند مداخلات و سزارین‌ها را انجام دهند. بسیاری نیز در بهداشت باروری زنان(زنان و زایمان) آموزش دیده‌اند.

متخصص زنان و زایمان چه کاری انجام می‌دهد

زنان معمولاً ابتدا برای مراقبت‌های معمول قبل از تولد، به متخصصان زنان و زایمان مراجعه می‌کنند. سپس در طول مدت زمان بارداری خود، تقریباً یک بار در ماه به پزشک مراجعه می‌کنند. متخصص زنان و زایمان همچنین زنان مبتلا به بارداری پرخطر را در دوران بارداری و بعد از بارداری درمان می‌کنند. در صورت نیاز به القاء یا سزارین، یک متخصص زنان و زایمان بر کارها نظارت می‌کنند. آنها همچنین هرگونه عمل جراحی مرتبط را انجام می‌دهند.
گذشته از قرار ملاقات‌های روتین، متخصصان زنان نیز موارد زیر را انجام می‌دهند:

  • فورسپس و تحویل خلاء
  • سلامت دهانه رحم
  • اتساع و کورتاژ
  •  سزارین
    زایمان طبیعی
  • اپیزوتومی

آزمایشات مورد نیاز در زمان بارداری پرخطر

اگر بارداری پرخطر دارید، متخصص زنان و زایمان ممکن است آزمایش‌های خاصی را به شما ارائه دهد. این شامل:

  • سونوگرافی
  • آمنیوسنتز برای تعیین جنسیت کودک و شناسایی ناهنجاری‌های ژنتیکی خاص
  • نمونه گیری خون ناف، برای ارزیابی برخی از عفونت‌ها، شرایط مادرزادی یا اختلالات خونی
  • اندازه گیری طول دهانه رحم برای ارزیابی خطر ابتلا به زایمان زودرس
  • آزمایش برای اندازه گیری فیبرونکتین جنین که به آنها کمک می‌کند خطر شما برای زایمان زودرس را تعیین کنند

چرا باید به متخصص زنان مراجعه کنید؟

همچنین باید متخصص زنان و زایمان خود را برای مراقبت‌های پس از زایمان ببینید. این شما را قادر می‌سازد:
– در مورد گزینه‌های کنترل تولد، مانند قرص یا دستگاه داخل رحمی صحبت کنید.
– اطمینان حاصل کنید که واکسن‌های شما به روز است.
– در مورد هر اتفاقی که در دوران بارداری یا زایمان رخ داده است توضیح دهید.
– موضوعاتی که ممکن است در هنگام تنظیم مادری یا هرگونه نگرانی در مورد افسردگی پس از زایمان تجربه کنید، می‌توانید با دکتر مطرح کنید.
– در مورد هرگونه مشکلات پزشکی که در دوران بارداری با آن روبرو شده‌اید، مانند دیابت حاملگی یا فشار خون بالا پیگیری کنید.

تفاوت ماما با متخصص زنان

بااینکه حیطه کاری هر دو در یک مسیر است اما تفاوت‌هایی با یکدیگر دارند:
1- ماما از طریق رشته تجربی وارد این حرفه می‌شود اما متخصص زنان، دروس و دوره پزشکی و تخصص را می‌گذراند.
2- ماما به مسائل جزئی و بیماری‌های کم‌خطرتر پرداخته اما متخصص زنان به مسائل پیچیده و بیماری تخصصی‌تر می‌پردازد.
3- پزشک زنان و زایمان به واسطه تخصص خود می‌تواند عمل جراحی انجام دهد اما ماما حق انجام عمل را ندارد.

چکاپ زنان چیست؟

خانم‌ها باید برای چکاپ زنان هرساله برنامه‌ریزی کنند. یکی از مهم‌ترین مسائل در حفظ سلامتی انجام چکاپ است.شما نباید مراجعه به پزشک را محدود به زمان بیماری یا آسیب کنید. برای مراقبت‌های پیشگیرانه از بیماری‌های زنان باید اقداماتی را به‌موقع انجام داد.به‌عنوان‌مثال خدماتی مانند واکسن با پیشگیری از بیماری و سایر مشکلات به سلامتی بدن کمک می‌کند.آزمایش‌های غربالگری و معاینات فیزیکی برای بررسی زودهنگام بیماری‌ها ضروری است.زمانی که بیماری به‌موقع تشخیص داده شود، درمان آن آسان‌تر خواهد بود.

متخصص زنان

لیست آزمایش های چکاپ کامل زنان؛ بهترین راه برای پیشگیری از بیماری‌ها

چکاپ کامل زنان شامل چه آزمایش‌هایی است؟

این مطلب را بخوانید
لیفت ابرو با نخ چیست؟ + مزایای داشتن لیفت با نخ به جای لیفت صورت چیست؟ + همراه با عکس قبل و بعد

چکاپ کامل زنان شامل موارد زیادی می‌شود. بسیاری از خانم‌ها تصور می‌کنند، منظور از چکاپ تنها آزمایش پاپ‌اسمیر است و تنها این آزمایش را هرچند سال یک‌بار انجام می‌دهند.اما واقعیت این است که آزمایش پاپ‌اسمیر تنها یک جز از لیست طولانی چکاپ زنان است.بخشی از روند چکاپ کامل زنان انجام معاینات فیزیکی است.پزشک در مورد به‌روز بودن وضعیت واکسیناسیون شما و سلامت سینه سؤالاتی می‌پرسد.در مورد اقدامات پیشگیری از بارداری اطلاعات لازم را کسب می‌کند.

۱-پاپ‌اسمیر

آزمایش پاپ اسمیر که نام لاتین آن Pap Smear test می باشد یکی از بهترین روش ها برای تشخیص سرطان دهانه رحم می باشد، سرطان رحم چهارمین دلیل مرگ در بین زنان دنیا می باشد. آزمایش پاپ اسمیر می تواند انواع خاصی از عفونت های ویروسی مثل عفونت hpv یا همان زگیل تناسلی را تشخیص بدهد.این آزمایش نوعی تست غربالگری برای سرطان دهانه رحم می باشد که برای بررسی سلول های پیش سرطانی، و سرطانی از این آزمایش کمک گرفته می شود. برای انجام این آزمایش از سلول های دهانه رحم نمونه گیری می شود. هرچند در زمان انجام این فرآیند ممکن است مختصری ناراحتی پیش آید ولی بعد از آن هیچ درد بلند مدتی فرد متوجه نخواهد شد.

نحوه انجام آزمایش پاپ اسمیر چگونه است؟

این آزمایش در مطب پزشک و فقط در چند دقیقه انجام می شود. برای این تست درآوردن کامل لباس ها یا بخش پایین تنه کافی می باشد. سپس در حالی که زانو ها خم است بیمار باید روی تخت آزمایش به صورت طاقباز دراز بکشد و پزشک به آرامی وسیله ای شبیه به برس یا فرچه را در داخل واژن فرو برده و به آرامی سلولهای دهانه رحم و انتهای واژن را بر می دارد.

نمونه برداری از رحم خطری نخواهد داشت. تعدادی از پزشکان نیز از ابزاری به نام سیتوبراش استفاده می‌کنند که ترکیبی است از کاردک و قلم ‌مو، بستگی به آزمایشی که انجام می شود پزشک نمونه های جمع آوری شده را به داخل ظرفی که حاوی مایعی مخصوص برای حفظ نمونه است (تست پاپ اسمیر با پایه مایع) یا داخل یک اسلاید شیشه ای (تست پاپ اسمیر مرسوم) انتقال می دهد.

نمونه ها به آزمایشگاه انتقال داده می شود و برای شناسایی ویژگی های سلول هایی که نشان دهنده سرطانی یا پیش سرطانی بودن رحم هستند، زیر میکروسکوپ آزمایش می شوند. موارد غیر تشخیصی مانند سلول های خون، سلول های التهابی و موکوس حذف می شوند و آزمایشگر تنها سلول های دهانه رحم را منتقل می کند.

۲-معاینه لگن

معاینه لگن چیست؟

معاینه زنان برای بررسی سلامت اندام‌های جنسی به تست پاپ اسمیر یا انواع تست‌های زگیل تناسلی ختم نمی‌شوند. معاینه لگن یکی از انواع معایناتی است که زنان باید به طور دوره‌ای انجام دهند. به این ترتیب معاینه واژن، رحم، دهانه رحم، لوله فالوپ، تخمدان‌ها، مثانه، فرج و حتی راست‌روده صورت می‌گیرند. این در حالی است که تست پاپ اسمیر و غربالگری مربوط به سرطان‌ها هم در همین حین قابل اجرا خواهند بود.

چه هنگام باید معاینه لگن انجام داد؟

بسیاری از خانم‌ها از اهمیت معاینه لگن غافل هستند. آنها عموماً انواع معاینه زنان از جمله این معاینه را هنگامی پیگیری می‌کنند که با درد لگن یا مشکلاتی در عملکرد اندام تناسلی روبه‌رو شوند. اما باید به این نکته توجه داشته باشید که این معاینه باید همچون سایر معاینات به صورت دوره‌ای انجام شود.

این مطلب را بخوانید
اهمیت آزمایش‌های دوره‌ای در طب کار پرانا

معاینه لگن برای چه کسانی واجب است؟

در حالی که معاینه لگن به صورت دوره‌ای برای همه خانم‌ها ضروری است، اما برای گروهی از افراد این معاینات اجباری است. زیرا با کمک این معاینه می‌توانند به معاینه واژن، رحم، راست‌روده و مثانه و چند اندام دیگر اقدام کنند. این گروه از افراد عبارتند از:

  • خانم‌های باردار
  • خانم‌های 21 تا 65 ساله
  • افرادی با سابقه خانوادگی سرطان دهانه رحم و سرطان تخمدان
  • درد اندام‌های تناسلی هنگام مقاربت جنسی
  • درد لگن هنگام ارتباط جنسی
  • مشاهده ترشحات یا خونریزی غیرطبیعی واژن
  • بررسی سلامت از نظر بیماری‌های عفونی هنگام مقاربت جنسی

۳-بررسی ریتم عادت ماهانه

بخشی از چکاپ زنان مربوط به خودآزمایی می‌شود. خانم‌ها باید ریتم عادت ماهانه خود را یادداشت کنند.چرخه قاعدگی فرایند هورمونی است که هر ماه در بدن خانم‌ها انجام می‌شود تا بدن را برای بارداری احتمالی آماده کند.در پریود منظم با پیگیری ریتم آن می‌توان تاریخ تخمک‌گذاری را مشخص کرد و برای بارداری اقدامات لازم را انجام داد.درصورتی‌که با پیگیری این روند متوجه نامنظمی در پریود شدید، باید به متخصص زنان مراجعه کرده تا دلیل این مشکل مشخص شود.چرخه قاعدگی معمولی ۲۸ روزه است. اما می‌تواند برای هر خانمی متفاوت باشد.معمولاً این چرخه از ۲۴ تا ۳۸ روز متغیر بوده و این بازه نشانه نظم در پریود است.

تغییر در چرخه عادت ماهانه می‌تواند نشان‌دهنده مشکلات زیر باشد:

  • ابتلا به فیبروم
  • عفونت واژن
  • سندرم تخمدان پلی‌کیستیک
  • عدم تعادل هورمونی
  • بیماری التهابی لگن
  • اندومتریوز
  • سرطان آندومتر (در شرایط نادر)

۴-بررسی هورمون‌های جنسی

برای بررسی هورمون‌های جنسی در چکاپ زنان لازم است، آزمایش خون انجام شود.در این نوع آزمایش خون سطح SHBG بررسی می‌شود. SHBG مخفف گلوبولین اتصال‌دهنده هورمون جنسی است.این پروتئین توسط کبد ساخته شده و به هورمون‌های جنسی متصل می‌شود.

متخصص زنان

هورمون‌های مورد بررسی در این آزمایش عبارتند از:

  • تستوسترون، هورمون جنسی اصلی در مردان است.
  • دی هیدرو تستوسترون (DHT) که دیگر هورمون‌های مردانه را شامل می‌شود.
  • استرادیول که نوعی استروژن بوده و هورمون جنسی اصلی در زنان است.

اگرچه این پروتئین به هر سه گروه هورمون‌های جنسی متصل می‌شود، اما این آزمایش بیشتر سطح تستوسترون را بررسی می‌کند.در برخی خانم‌ها ممکن است به دلایل مختلفی سطح تستوسترون (هورمون جنسی مردانه) افزایش پیدا کند و لازم است با تجویز دارو این مشکل برطرف شود.

بالا بودن هورمون تستوسترون معمولاً با علائم زیر همراه است:

  • رشد موهای زائد بدن و صورت
  • تغییر صدا
  • بی‌نظمی در قاعدگی
  • آکنه
  • افزایش وزن
  • مشکلات باروری

۵-تشخیص سرطان تخمدان

در معاینه لگن تخمدان‌ها و رحم از نظر اندازه و شکل بررسی می‌شوند. معاینه لگن برخی از سرطان‌های زنانه را تشخیص می‌دهد.اما تشخیص تومورهای اولیه تخمدان با این روش دشوار و گاهی غیرممکن است.دررابطه‌با آزمایش غربالگری سرطان تخمدان تحقیقات زیادی انجام شده است. اما متأسفانه تا کنون موفقیت چندانی نداشته است.معمولاً متخصصان برای غربالگری سرطان تخمدان از دو آزمایش استفاده می‌کنند، سونوگرافی ترانس واژینال و آزمایش خون CA-۱۲۵.برای مشاهده آندومتر (پوشش داخلی رحم) و تخمدان‌ها معمولاً سونوگرافی ترانس واژینال انجام می‌شود.در حین سونوگرافی متخصص به دنبال توده قابل‌لمس مانند توده سرطانی، کیست یا فیبروئید است. در حین سونوگرافی دستگاه داخل واژن قرار گرفته و به یافتن تومور کمک می‌کند.در این روش نمی‌توان توده سرطانی را از توده خوش‌خیم تشخیص داد. در بیشتر مواقع توده‌های یافت شده سرطانی نیستند.در آزمایش خون میزان پروتئینی به نام CA-۱۲۵ اندازه‌گیری می‌شود. در بیشتر زنان مبتلا به سرطان تخمدان مقدار پروتئین بالا است.اما ازآنجایی‌که بالا بودن سطح این پروتئین می‌تواند به دلیل مشکلات دیگری مانند اندومتریوز و بیماری التهابی لگن باشد، این آزمایش اطلاعات دقیقی به پزشک نمی‌دهد.

۶-سلامت بارداری و رحم

چکاپ زنان مربوط به بارداری و رحم شامل آزمایش ادرار، آزمایش خون و سونوگرافی می‌شود.قبل از بارداری باید معاینه عمومی داشته باشید تا خطرات بارداری برای شما بررسی شود. در زمان بارداری نیز بررسی‌های منظم و نظارت بر رشد جنین به تشخیص ناهنجاری‌ها و ارزیابی سلامت بدن کمک می‌کند.یکی از آزمایش‌های دوران بارداری سونوگرافی است. در سونوگرافی از امواج اولتراسوند با فرکانس بسیار بالا استفاده می‌شود. با استفاده از سونوگرافی مواردی مانند حاملگی خارج از رحم، تعیین وضعیت و اندازه جنین و نظارت بر جنین بررسی می‌شوند.سونوگرافی ترانس واژینال یا داخل واژن نیز برای بررسی سلامت رحم انجام می‌شود. با این آزمایش تومور، کیست و سایر ناهنجاری در اندام‌های تولید مثل داخلی تشخیص داده می‌شود.پس از زایمان نیز انجام چکاپ زنان لازم است. سطح هورمون‌ها در این زمان تغییر کرده و باید با آزمایش خون این موارد بررسی شوند. معمولاً متخصص حدود ۶ ماه پس از زایمان انجام آزمایش را توصیه می‌کند.

این مطلب را بخوانید
ارتودنسی دندان چیست؟ + معرفی انواع ارتودنسی دندان

۷-آزمایش ویتامین‌های بدن

یکی از آزمایش‌های مهم برای خانم‌ها بررسی سطح ویتامین‌ها، سطح آهن و کم‌خونی است. بدن به مقدار کمی به ویتامین‌ها و مواد ریزمغذی نیاز دارد. اگر به‌اندازه کافی از آن‌ها استفاده نشود، باعث ایجاد برخی عوارض می‌شود.برای بررسی و تشخیص کمبود ویتامین‌های بدن باید آزمایش خون انجام داد. آزمایش مربوط به ویتامین‌ها، آزمایش NHS است که از طریق خون انجام می‌شود.شما می‌توانید با مراجعه به پزشک عمومی از دکتر بخواهید این آزمایش را برای شما تجویز کند.برای تفسیر آزمایش چکاپ زنان در رابطه با سطح ویتامین‌ها و آهن باید میزان طبیعی هر فاکتور را بدانید.

مقدار طبیعی آن‌ها به صورت زیر است:

بررسی سطح آهن:

  • سرم فریتین: ۱۳ تا ۱۵۰ نانوگرم در لیتر برای زنان
  • هموگلوبین: ۱۲۰ تا ۱۶۰ گرم در لیتر برای زنان
  • ترانسفرین: ۲۰ تا ۵۵% در خون
  • کل ظرفیت اتصال آهن (TIBC): umol/L ۴۵ تا ۷۲

بررسی سطح ویتامین D:

  • بین ۵۰ تا ۱۷۵ نانو مول در لیتر طبیعی است.
  • بین ۷۵ تا ۱۰۰ نانو مول در لیتر بهینه است.

بررسی سطح فولات (ویتامین ):

  • بین ۸.۸۳ تا ۶۰.۸ نانو مول در لیتر طبیعی است.

۸- ماموگرافی

ماموگرافی آزمایشی است که برای تشخیص سرطان سینه انجام می‌شود. این آزمایش شامل فشرده‌سازی بین صفحات مخصوص با تابش اشعه ایکس است. با بررسی تصاویر ایجاد شده از این دستگاه می‌توان سرطان پستان را تشخیص داد.در مورد زمان و دفعات انجام آزمایش ماموگرافی مدت‌ها است که پزشکان بحث می‌کنند. افزایش سن خطر ابتلا به سرطان سینه را بیشتر می‌کند و غربالگری مکرر می‌تواند بیشتر از فایده ضرر داشته باشد.به همین دلیل طبق آخرین دستورالعمل‌ها توصیه می‌شود که زنان باید از سن ۵۰ سالگی هر دو سال یک‌بار ماموگرافی انجام دهند.بااین‌حال انجمن سرطان آمریکا می‌گوید که زنان باید غربالگری سالانه را از سن ۴۵ سالگی شروع کنند و می‌توانند در ۵۵ سالگی هر دو سال یک‌بار این چکاپ را انجام دهند.اگر در خانواده خود سابقه سرطان سینه دارید، بهتر است با متخصص زنان در مورد شروع چکاپ زنان مربوط به سینه صحبت کنید.

متخصص زنان

۹- معاینه پوست

به گفته انجمن سرطان آمریکا زنان باید هر ماه پوست خود را در خانه بررسی کنند. زیرا آمار ابتلا به سرطان پوست در زنان بالا است. پوست تمامی قسمت‌های بدن را بررسی کنید. به دنبال هر نوع خال جدید یا تغییر در خال‌های موجود باشید. این موارد می‌توانند نشانه اولیه سرطان پوست باشند.اگر در معرض خطر ابتلا به سرطان پوست قرار دارید یا در خانواده شخصی به سرطان پوست مبتلا است، باید با متخصص پوست مشاوره داشته و در مورد تعداد دفعات معاینه در مطب سوال کنید.

۱۰- آزمایش کولونوسکوپی

زنانی که در معرض خطر ابتلا به سرطان روده هستند یا سابقه خانوادگی سرطان روده دارند، باید زیر نظر پزشک هر ۲ تا ۵ سال یک بار کولونوسکوپی انجام دهند.هنگام انجام این آزمایش پزشک یک وسیله باریک به نام کولونوسکوپ را به آرامی از مقعد وارد روده می‌کند. سر کولونوسکوپ یک دوربین کوچک وجود دارد که داخل روده را روی مانیتور نشان می‌دهد. متخصص راست روده و روده بزرگ را برای پیدا کردن ناهنجاری بررسی می‌کند.

سایر آزمایش‌ها برای چکاپ کامل زنان

شمارش کامل سلول‌های خونی (CBC)آزمایش قند خون
آزمایش ادرارآزمایش چربی خون
آزمایش تیروئیدآزمایش مدفوع
آزمایش روماتیسمآزمایش ایدز
آزمایش بررسی عملکرد کلیه
تست آنتی‌بادی (AB)
تست آلرژیآزمایش ژنتیک
آزمایش سرطان خونآزمایش کشت خون
تست هپاتیتآزمایش بررسی عملکرد کبد (LFT)
آزمایش کشت زخمبیوپسی از مغز استخوان

دکتر متخصص زنان چه کارهایی انجام می‌دهد؟

دکتر متخصص زنان و زایمان مسئول این است که سلامت دستگاه تناسلی و تولید مثل زنان را بررسی و درمان کند. البته کارهایی که دکترهای زنان و زایمان انجام می‌دهند، با یک شرط اولیه انجام می‌شود: اینکه فرد مراجعه‌کننده از نظر جنسی فعال باشد یا احساس درد و ناراحتی داشته باشد. پس در صورتی که فرد از نظر جنسی فعال نباشد یا مشکل خاصی نداشته باشد، معمولا کار دکترهای زنان به یک معاینه‌ی ساده خلاصه می‌شود.کارهایی که این دکترها انجام می‌دهند شامل تست‌های لگنی (Pelvic Exams)، تست پاپ اسمیر (Pap Smear)، آزمایش سرطان، راهنمایی و مشاوره درباره سکس و حاملگی، درمان نازایی و در نهایت، بررسی و درمان انواع عفونت واژن مانند عفونت قارچی واژن است.در بین مواردی که نام بردیم، اکثر موارد کاملا مشخص و قابل درک هستند. اما احتمالا تست‌های لگنی نیاز به کمی توضیح داشته باشند. در تست‌های لگنی دکتر سعی می‌کند اندام‌های مربوط به تولید مثل زنان را به صورت تصویری و فیزیکی معاینه کند. در این معاینه‌ها واژن (Vagina)، دهانه رحم (Cervix)، لوله‌های فالوپ، فرج (Vulva)، تخمدان‌ها و رحم زنان بررسی می‌شوند.

این مطلب را بخوانید
جدیدترین رنگ لنز چشم

تشخیص اختلالات سیستم تولید مثل:

دکترهای زنان سعی می‌کنند اختلالات سیستم تولید مثل را شناسایی و درمان کنند. مواردی مثل اندومتریوز (Endometriosis – رشد بافت‌های رحمی در خارج از رحم)، ناباروری (Infertility)، کیست‌های تخمدانی (Ovarian Cysts) و دردهای لگنی چیزهایی هستند که دکتر زنان می‌تواند برای درمان آنها کمک‌تان کند.

تخصص در سرطان های مربوط به زنان:

دکترهای متخصص زنان همچنین ممکن است بتوانند درباره‌ی برخی از انواع سرطان مثل سرطان دهانه رحم (Cervical Cancer)، سرطان تخمدان (Ovarian Cancer) و انواع دیگری از سرطان که به دستگاه تولید مثل ربط دارند، به خانم‌ها کمک کنند.

تخصص در زایمان:

اما تعدادی از دکترهای زنان، در مورد زایمان هم تخصص دارند و به همین دلیل است که در ایران به صورت کلی به دکترهای زنان یا متخصصان زنان، از عبارت کلی دکتر زنان و زایمان (معادل همان OB-Gyn انگلیسی) استفاده می‌کنیم. دکترهایی که در زایمان و نازایی تخصص دارند، به خانم‌ها کمک می‌کنند تا آماده‌سازی‌های قبل از بارداری، آزمایش‌های مربوط به بارداری، مراقبت‌های لازم در حین حاملگی و نهایتا موارد مربوط به زایمان را به صورت علمی و بهداشتی در اختیار داشته باشند.

حیطه عملکرد دکتر زنان 

  • تشخیص و درمان بیماری های دستگاه تناسلی و پستان زنان
  • مراقبت و پیگیری قبل، حین و بعد از زایمان

جراحی زنان و زایمان

جراحی زنان و زایمان یکی از شاخه های پزشکی است که در ایران تنها ورودی خانم می پذیرد. از مهم ترین مواردی که به متخصصان این رشته آموزش داده می شود، می‌توان به زایمان واژینال طبیعی با یا بدون اپیزیوتومی، زایمان واژینال غیر طبیعی، انواع سزارین، مراقبت از حاملگی های پرخطر، کورتاژ تخلیه ای، کورتاژ مول، سرکلاژ ، هیسترکتومی، حاملگی اکتوپیک و … اشاره کرد.

متخصص زنان

جراح زیبایی زنان از انجام جراحی های زیبایی و یا از دستگاه های لیزری برای زیبایی و درمان دستگاه تناسلی بانوان استفاده می‌کند. این پزشکان انجام جراحی هایی مانند پرینورافی (تنگ کردن واژن)، لابیاپلاستی (کوچک کردن لبه های خارجی واژن)، جراحی کلیتوریس و تزریق چربی به لابیا ماژور و واژن را انجام می دهند.

متخصص زنان و زایمان پس از گذراندن دوره پزشکی عمومی به مدت ۴ سال به صورت تخصصی با بیماری های زنان آشنا می شود؛ مهارت های تئوری و عملی را به دست آورده و در نهایت پس از سپری کردن دوره دستیاری، یک جراح زنان و پزشک درمانگر خواهد شد. این متخصصان، پس از گذراندن دوره تخصصی به دنبال افزایش علم و توان خود در یک مقطع فوق تخصصی هستند تا بتوانند هم به عنوان پزشک زنان و زایمان و هم به عنوان یک فوق تخصص زنان و زایمان در حوزه مربوط به خود فعالیت کنند. دسته‌ بندی فعالیت متخصص زنان و زایمان با توجه به نوع فلوشیپ آن‌ها در زمینه‌های: انکولوژی زنان، نازایی و باروری، پریناتولوژی، اختلالات کف لگن در زنان، لاپاراسکوپی (جراحی درون بین زنان) متفاوت می شود.

این مطلب را بخوانید
دیابت نوع 2 چیست و چه علائمی دارد؟ + بررسی راههای درمان دیابت نوع 2 و روش های پیشگیری آن

ابزارهای کار یک متخصص زنان و زایمان چیست؟

  • فورسپس ادسون
  • آلیس فورسپس
  • دستگاه شوک الکتریکی خودکار (AED)
  • فورسپس Babcock
  • ترازو نوزاد

چگونه یک متخصص زنان و زایمان بشویم؟

متخصصان زنان باید با گذراندن یک مدرک کارشناسی، مانند مدرک لیسانس در زیست شناسی، شیمی، علوم فیزیکی، علوم اجتماعی، علوم انسانی، ریاضیات یا آمار، شرایط پیش پزشکی را برآورده کنند. متخصصان زنان مشتاق برای پذیرش در دانشکده پزشکی باید معدل بالایی را در طول سال های کارشناسی خود حفظ کنند و همچنین در آزمون MCAT عملکرد خوبی داشته باشند. تکمیل دانشکده پزشکی باعث می شود که دکترای پزشکی (MD) یا دکترای استئوپاتی (DO) انتخاب شوند. پس از اتمام دانشکده پزشکی، پزشک باید یک برنامه رزیدنتی در مامایی و زنان را تکمیل کند، که معمولاً چهار سال طول می کشد.  متخصصان زنان می‌توانند به دنبال آموزش اضافی (سه تا چهار سال دیگر) در زمینه‌های فوق‌تخصصی مانند پزشکی مادر و جنین، انکولوژی زنان، غدد درون ریز تولید مثل، یا جراحی ترمیمی زنان باشند.  تمام پزشکان پزشکی در ایالات متحده ملزم به داشتن مجوز هستند، که به معنای قبولی در آزمون مجوز پزشکی ایالات متحده است. اگرچه لازم نیست، اما دریافت گواهی هیئت مدیره به این معنی است که یک پزشک یک امتحان دقیق و سایر آموزش‌های سالانه پزشکی مداوم (CME) را برای حفظ دانش خود از این تخصص تکمیل کرده است.

سوالات متداول

چه خانم‌هایی حتماً باید معاینه لگن انجام دهند؟

زنان باردار، مبتلایان به (HPV)، افرادی با ترشحات یا خونریزی غیرطبیعی واژن، خانم‌هایی که هنگام مقاربت جنسی درد لگن یا اندام تناسلی دارند و به طور کلی خانم‌های بین 21 تا 65 ساله باید معاینه لگن را انجام دهند

هر چند وقت یک بار باید معاینه لگن انجام داد؟

پزشکان زمان 3 سال یک بار را برای انجام معاینه لگن پیشنهاد می‌کنند.

چه اندام‌هایی با معاینه لگن بررسی می‌شوند؟

معاینه واژن، رحم، دهانه رحم، لوله فالوپ، تخمدان‌ها، مثانه، فرج و راست‌روده با معاینه لگن نیز بررسی می‌شوند.

چک‌آپ بانوان چیست؟

بیشتر افراد مراجعه به پزشک را به دوره بیماری معطوف می‌کنند بدین مفهوم که تا سلامتی آن‌ها به مخاطره نیفتد و مشکلات جسمی آزاردهنده‌ای برای آن‌ها رخ ندهد به پزشک مراجعه نمی‌کنند. در واقع اکثر مردم وقتی علائم و نشانه‌های بیماری نمود بیرونی و تظاهر خارجی پیدا می‌کند به فکر مراجعه به متخصص می‌افتند و متأسفانه در برخی موارد فرصت طلایی مبارزه با بیماری را از دست می‌دهند. این مسئله به خصوص در مورد بیماری‌های حاد مانند انواع سرطان و بیماری‌های عفونی بحرانی‌تر است. چک‌آپ و معاینات دوره‌ای در واقع مانند واکسن عمل می‌کنند و از ابتلای فرد به بیماری پیشگیری می‌کنند.

 چه افرادی به آزمایش پاپ اسمیر نیاز دارند؟

این آزمایش برای زنانی که از نظر جنسی فعال هستند، ضروری است. زنان ۲۱ تا ۲۹ سال باید هر سه سال یک‌بار این آزمایش را انجام دهند. برای زنان بالای ۳۰ سال لازم است ویروس پاپیلومای انسانی نیز در آزمایش بررسی شود. درصورتی‌که مشکلی در نتیجه آزمایش گزارش نشود، تا سن ۶۵ سالگی باید هر ۵ سال یک‌بار آزمایش را تکرار کرد.

آیا برای کاهش درد پاپ اسمیر می توان از بی حس کننده استفاده کرد؟

درصورتی‌که نمی‌توانید درد نمونه‌برداری را تحمل کنید می‌توانید از مسکن استفاده کنید. اما استفاده از روان‌کننده یا بی‌حس‌کننده ممکن است در نتیجه آزمایش تاثیر داشته باشد. یکی از راه‌هایی که می‌توان درد را کاهش داد، استفاده از اسپکولوم کوچک‌تر است.

سخن پایانی

اما یک متخصص زنان برای تشخیص و درمان همه ی بیماری های مرتبط با زنان مانند آنچه که در بالا گفته شد فعالیت می کند و علاوه بر آنها در مورد بارداری و زایمان و شیوه درمان آنها چه به صورت طبی و چه جراحی تخصصی آموزش دیده است. متخصص زنان دوره های پزشکی عمومی را علاوه بر تخصص در زمینه زنان گذرانده است، از این رو با طب آشنایی کامل دارد و در مورد آناتومی، فیزیولوژی و تغییرات عملکرد بدن بانوان آشنایی لازم و کافی را دارد و به خوبی می تواند در مواقع بروز مشکل اقدامات لازم را انجام دهد.

پیشنهاد ما به شما

سه عدد از بهترین دکترهای بارداری ارومیه

سه عدد از بهترین دکترهای بارداری ارومیه

در دوران بارداری، انتخاب یک متخصص زایمان مناسب، مهم‌ترین تصمیمی است که هر مادری می‌تواند …

دیدگاهتان را بنویسید