واکسن گارداسیل بهتر است یا پاپیلوگارد؟

احتمالاً تا کنون درباره واکسن‌های HPV (ویروس پاپیلومای انسانی) برای پیشگیری از سرطان دهانه رحم شنیده ‌اید. اما اطلاعات دقیقی در مورد انواع مختلف این واکسن‌ها نداشته باشید و حتی در هنگام استفاده از آنها ممکن است گیج شوید. در این مطلب، می ‌خواهیم شما را با دو نوع واکسن HPV، یعنی پاپیلوگارد و گارداسیل، آشنا کنیم و تفاوت ‌های مهم این دو واکسن را بررسی کنیم.

واکسHPV  چیست؟

قبل از هر چیز، باید بگوییم که این واکسن، همانند دیگر واکسن‌ ها، دارای خاصیت درمانی نمی ‌باشد و صرفاً برای جلوگیری از بروز بیماری استفاده می ‌شود. در واقع، این واکسن از ویروس ضعیف شده تشکیل نشده است؛ بلکه از پروتئین‌ های سطحی ویروس ساخته شده و تزریق آن عوارض چندانی به همراه ندارد.

همانطور که گفته شد، این واکسن تاثیر زیادی در درمان زگیل تناسلی ندارد و نمی ‌تواند جلوی پیشرفت ویروس‌ها، تبدیل شدن سلول ‌های بدن به سلول‌ های سرطانی، و بروز انواع زگیل‌ های تناسلی را بگیرد.

با این حال، خانم ‌های مبتلا به زگیل تناسلی نیز می ‌توانند از این واکسن بهره ‌مند شوند تا جلوی ابتلاء به سایر انواع ویروس‌ها را بگیرند. برای آقایان نیز، به ویژه اگر روابط جنسی متعددی داشته باشند، تزریق این واکسن توصیه می ‌شود.

سن مناسب تزریق واکسن برای دختران، 9 تا 13 سالگی است، زیرا در این سن بهترین ایمنی را ایجاد می ‌کند. البته، تزریق واکسن تا 45 سالگی نیز موثر است، اما به طور کلی بهترین زمان برای تزریق پیش از اولین رابطه جنسی می ‌باشد.

images_1705214784_65a3834027d78.jpg

واکسن پاپیلوگارد چه تفاوت هایی با واکسن گارداسیل دارد؟

واکسن HPV را می ‌توان به دو دسته ایرانی و خارجی با عنوان‌ های “واکسن پاپیلوگارد” و “واکسن گارداسیل” تقسیم کرد. برای کسب ایمنی کامل از این واکسن‌ ها، افراد باید آن را در عضله دست تزریق کرده و دوره‌ های تزریق را در سه دوز با فواصل 2 و 6 ماهه تکمیل نمایند.

این مطلب را بخوانید
درمان‌های خانگی برای کاهش درد قاعدگی

تا یک ماه پس از تزریق دوز اول، بدن فرد بالاترین سطح ایمنی خود را نسبت به ویروس پاپیلومای انسانی خواهد داشت. با این حال، برای دستیابی به ایمنی کامل، ضروری است که سه دوز به طور کامل تزریق گردد.

نحوه ایمن سازی واکسن پاپیلوگارد و واکسن گارداسیل چگونه است؟

واکسن محافظت کننده در برابر سویه‌ های 16 و 18 ویروس HPV است و به طور تقریبی احتمال سرطان دهانه رحم را تا 70 درصد کاهش می ‌دهد. توصیه می ‌شود که والدین این واکسن را برای دختران خود توسط پزشک تزریق کنند. این واکسن به تا 8 سال ایمنی مورد نیاز را فراهم می ‌کند، و پس از آن، تزریق تک دوز واکسن به مدت هر 8 سال تا سن 45 سالگی توصیه می ‌شود.

مهم است بدانید که سویه‌ های 16 و 18 ویروس پاپیلومای انسانی معمولاً بدون نشانه ‌های قابل توجه در بدن افراد ظاهر می ‌شوند. از این ‌رو، افراد ممکن است از وجود این ویروس آگاه نشوند و تست پاپ اسمیر با تعیین HPV تنها راه تشخیص ابتلا به این بیماری محسوب می ‌شود.

توجه داشته باشید که دو سویه 16 و 18 از گونه‌ های پرخطر ویروس پاپیلومای انسانی هستند و با تزریق واکسن پاپیلوگارد می‌توان از آن‌ ها جلوگیری کرد.

واکسن گارداسیل، که نمونه خارجی این واکسن است و در برخی از کشورها تایید شده و استفاده می‌شود، به دو دسته چهارگانه و نه گانه تقسیم می‌ شود.

واکسن چهارگانه گارداسیل سویه‌ های 6، 11، 16 و 18 ویروس پاپیلومای انسانی را در بر می گیرد و از افراد در برابر زگیل تناسلی و سرطان دهانه رحم ناشی از ویروس HPV تا 90 درصد محافظت می ‌کند. این واکسن از سوی وزارت بهداشت جهانی تایید شده است و پس از تزریق دوز سوم، تا 10 ایمنی مورد نیاز بدن را تامین می کند.

این مطلب را بخوانید
ویژگی جراح فک و صورت و هزینه های آن

نوع نه گانه واکسن گارداسیل سویه ‌های 6، 11، 16، 18، 31، 33، 45، 52 و 58 از ویروس HPV را پوشش می‌ دهد و از افراد در برابر این ویروس تا 95 درصد محافظت می‌ کند. این واکسن در برخی از کشور ها مانند آمریکا و کانادا موجود است و در صورت نیاز، می‌ توانید برای خرید آن و کسب اطلاعات بیشتر می توانید با لیماطب تماس بگیرید.

چه نکاتی را هنگام تزریق واکسن HPV باید در نظر بگیریم؟

واکسن باید در محدوده دمای 2 تا 8 درجه سانتیگراد نگهداری شود؛ اگر دما در بازه 8 تا 25 درجه سانتیگراد باشد، تا سه روز، و در دما های 25 تا 37 درجه سانتیگراد، تا یک روز سالم باقی می ‌ماند. هرگونه خرابی باعث تغییر شکل محتویات واکسن می‌شود.

تزریق واکسن HPV به افراد شیرده و باردار توصیه نمی ‌شود. هنگامی که واکسن زده‌ اید، باید تا زمان تزریق دوز بعدی واکسن از بارداری خود داری کنید.

در روز تزریق واکسن، استفاده از داروهایی که سیستم ایمنی بدن را ضعیف کنند، توصیه نمی‌ شود. اگر تب دارید، تزریق واکسن مناسب نیست.

استفاده از واکسن برای افرادی با مشکلات سیستم ایمنی بدن بلامانع است. پس از تزریق واکسن، بهتر است تا 15 دقیقه زمانی تحت نظر باشید؛ چرا که در موارد نادر، ممکن است فرد پس از واکسن ‌زدن دچار حالت غش شود.

نتیجه گیری

در این مطلب سعی کردیم درباره واکسن پاپیلوگارد و واکسن گارداسیل مطالب مفیدی را مورد بررسی قرار دهیم و اطلاعات جامعی را به شما بدهیم. اگر نیاز به خرید این نوع واکسن دارید یا می خواهید که از پزشکان متخصص مشاوره بگیرید پیشنهاد می کنیم که با لیماطب در تماس باشید. تیم لیماطب در هر زمان آماده پاسخگویی به سوالات شما می باشد.

این مطلب را بخوانید
درباره تالاسمی بیشتر بدانید

منبع: https://limateb.com/buy-gardasil-vaccine

پیشنهاد ما به شما

سه عدد از بهترین دکترهای بارداری ارومیه

سه عدد از بهترین دکترهای بارداری ارومیه

در دوران بارداری، انتخاب یک متخصص زایمان مناسب، مهم‌ترین تصمیمی است که هر مادری می‌تواند …

دیدگاهتان را بنویسید