علت سردرد کودک

علت سردرد کودک

نمای کلی سردرد در کودکان

سردرد در دوران کودکی شایع است. اغلب اوقات، کودکان به همان دلایلی که بزرگسالان سردرد می‌گیرند، دچار سردرد می‌شوند. همانند بزرگسالان، استرس یا کم‌خوابی می‌تواند در کودکان نیز باعث سردرد شود.سردرد مکرر یا شدید می‌تواند بر بازی و عملکرد کودک در مدرسه تأثیر بگذارد. با این حال، سردرد معمولاً به دلیل مشکل جدی نیست.برخی از کودکان فقط سردرد دارند درحالی که سایر کودکان همراه با سردرد علائم دیگری نیز دارند، کودکان هم مانند بزرگسالان درد و ناراحتی در سر را تجربه می‌کنند. اما علت سردرد در کودکان با علت سردرد در بزرگسالان متفاوت است. در واقع در اغلب موارد علت سردرد در کودکان ۵ ساله و بزرگتر سرماخوردگی است که خطرناک نیستند. با این‌حال اگر کودک از این عارضه رنج می‌برد اولین اقدام باید پیدا کردن علت آن باشد.

علت سر درد کودکان چیست؟

کودکانی که سردرد را تجربه می‌کنند متناسب با شدت آن کیفیت زندگی خود را از دست می‌دهند. با توجه به اینکه معمولاً سردرد با علت ثانویه به علت ابتلا به یک بیماری خاص اتفاق می‌افتد، دکتر سردرد ابتدا سعی می‌کند عامل زمینه‌ساز را پیدا کند تا بتواند با درمان آن علت سردرد کودکان را از بین ببرد.علت‌های سردرد در کودکان به دو نوع علت اولیه و ثانویه تقسیم می‌شود.


فهرست مطالب


سردرد کودکان با علت اولیه

موارد زیر مهم‌ترین علت‌های سردرد در کودکان ۵ ساله و بزرگتر است که علت اولیه دارند و نشانه بیماری خاصی نیستند. این سردردها به علت تغییراتی در بافت مغز اتفاق می‌افتند و شامل اغلب سردردهای کودکان می‌شوند. سردرد در کودکان ۶ ساله یا کوچک‌تر و بزرگتر بروز می‌کند و مختص سن خاصی نیست.

  • سردرد تنشی کودکان

سردرد تنشی چند دقیقه طول می‌کشد و علت سردرد پیشانی در کودکان است. این دردها در شقیقه و دو طرف سر کودک بروز می‌کند و ممکن است سردرد کودکان در خواب آن‌ها هم اختلال ایجاد کند و الگوی خواب را به هم بزند یا این‌که موجب انتشار درد در قسمت پشت گردن هم شود. سردرد تنشی در برخی کودکان ممکن است با عوارض پوستی هم همراه باشد.

سردرد تنشی علت سردرد کودکان در بالای سر است و والدین را به شدت نگران می‌کند؛ سوال اغلب والدین این است که سردرد کودکان نشانه چیست؟

واقعیت این است که برخی از کودکان در اثر استرس دچار سردرد یا بی‌قراری می‌شوند. معمولاً علت سردرد در کودکان ۷ ساله ترس و استرس ورود به مدرسه است. حتی کودکانی که والدین آن‌ها با هم اختلاف دارند و اختلاف و تشنج را تجربه می‌کنند، ممکن است سردرد داشته باشند.

  • سردرد میگرنی کودکان

سردرد میگرنی سن و سال خاصی ندارد و از نوزادان تا کودکان و بزرگسالان را درگیر می‌کند. البته در بین کودکان با سن بالاتر بیشتر از نوزادان شاهد بروز سردرد میگرنی هستیم. با این‌حال علت سردرد در کودکان ۸ ساله یا بزرگتر که مبتلا به میگرن هستند شناخته نشده است.اما احتمالاً مسائل ژنتیکی در ایجاد آن دخیل باشد. بروز سردرد و حالت تهوع در کودکان و حساسیت به نور می‌تواند یک نشانه جدی سردرد میگرنی باشد. البته داروهای میگرن برای سردرد در کودکان ۶ ساله و بالاتر تجویز می‌شود.

سردرد با علت ثانویه

سردرد با علت ثانویه به سردردهایی گفته می‌شود که در اثر یک بیماری خاص، عفونت یا ضربه اتفاق می‌افتند.

  • عفونت و تب کودکان

شایع‌ترین علت سردرد در کودکان ابتلا به عفونت‌هایی نظیر سینوزیت، عفونت گوش و گلو است. وقتی کودک علاوه بر سر درد تب هم دارد باید به عفونت مشکوک شد.

علت سردرد کودک

متخصص بیماریهای مغز و اعصاب به علائم بالینی همراه سردرد توجه می‌کند و از روش‌های تشخیصی برای پیدا کردن علت سردرد کودکان استفاده می‌کند تا بتواند مناسب‌ترین دارو را تجویز کند.

  • ضربه سر
این مطلب را بخوانید
انواع و علت سردرد

بروز سوانح ممکن است با ضربه به سر کودک همراه باشد و سردرد ایجاد کند. معمولاً سردرد کودک ۶ ساله یا بزرگتر در بازی یا در اثر زمین خوردن ایجاد می‌شود. برای کودکی که با این علت سردرد را تجربه کند باید هر چه سریع‌تر اقدمات تشخیصی لازم انجام شود تا از وخیم شدن اوضاع جسمی او جلوگیری شود.درصورتی‌که بعد از سانحه رانندگی یا پرت شدن از بلندی کودک سردرد داشته باشد باید برای تشخیص دقیق علت سردرد به دکتر مغز و اعصاب مراجعه کنید. برای دریافت لیست بهترین دکترها می‌توانیدب ه سایت پذیرش۲۴ مراجعه کنید.

  • مشکلات مغزی کودکان

با اینکه بروز سردرد به دلیل تومور خیلی شایع نیست، اما در برخی از کودکان علت سردرد آبسه یا تومور مغزی است که موجب ایجاد فشار روی مغز می‌شود. کودکانی که به این عارضه مبتلا می‌شوند علائمی نظیر اختلال در بینایی، سرگیجه و عدم تعادل و هماهنگی دارند.

  • سردرد کودکان به علت غذاهای خاص

برخی از کودکان سردرد را به دلیل استفاده از خوراکی‌ها یا نوشیدنی‌های خاص تجربه می‌کنند. به طور مثال نوشیدنی‌های حاوی کافئین مانند قهوه یا خوراکی‌های حاوی نیترات که در گوشت‌های پخته شده به عنوان نگهدارنده استفاده می‌شود می‌تواند موجب ایجاد سردرد در کودکان شود. خیلی از اوقات دلیل سردرد در کودکان ۶ ساله مصرف سوسیس و کالباس یا بیکن است. در این موارد به جای استفاده از قرص و شربت سردرد کودکان بهتر است مصرف این خوراکی‌های را قطع کنید.

  • سردرد کودکان در سرماخوردگی

سردرد کودکان در سرما خوردگی نشانه‌ی خطرناکی نیست و همره با آبریزش بینی، عطسه، بی‌اشتهایی بروز می‌کند. سردرد پیشانی در کودکان به دلیل سرماخوردگی آن‌ها را بیحال و خسته می‌کند.برای درمان سردرد پیشانی در کودکان که به علت سرماخوردگی ایجاد شده می‌توانید از شیوه‌های درمان سردرد کودکان در طب سنتی استفاده کنید و درد را کم کنید.

شیوه تشخیص علت سردرد در کودکان چگونه است؟

وقتی برای تشخیص علت بروز سردرد در کودکان به پزشک مراجعه می‌کنید، اولین اقدام پزشک معاینه فیزیکی و گرفتن شرح حال از بیمار است. بدین منظور پزشک از کودک یا از والدین او در مورد زمان بروز سردردها، شدت، اتفاقات اخیر یا شرایط روحی کودک، همچنین بیماری‌هایی که کودک به آن مبتلا است سوال می‌کند. همچنین لازم است پزشک در مورد الگوهای رفتاری، شخصیتی و الگوی خواب کودک را هم بررسی کند تا بتواند وضعیت او را بهتر ارزیابی کند.در قدم بعدی برای بررسی دقیق‌تر و تشخیص درست لازم است از آزمایش‌های دقیق استفاده شود. این آزمایش‌ها شامل موارد زیر است.

علت سردرد کودک
  • آزمایش خون
  • MRI
  • سی‌تی‌اسکن
  • پلی‌سومنوگرام

سردرد مزمن روزانه

پزشکان از عبارت «سردرد روزانه مزمن» (CDH) برای میگرن و سردردهای تنشی که بیش از 15 روز در ماه رخ می دهد استفاده می کنند. CDH ممکن است به دلیل عفونت، آسیب جزئی سر یا مصرف داروهای ضد درد – حتی داروهای ضد درد بدون نسخه، به وجود بیاید.

مننژیت

در دو مورد قبل ایجاد التهاب سبب بروز عارضه ی حادی در افراد نمی شد و تنها ممکن بود که وجود سردرد برای کودک آزاردهنده باشد. اما زمانی که وجود درد به علت عارضه ای چون مننژیت باشد. شرایط کاملا متفاوت خواهد بود. در شرایط مننژیت ایجاد التهاب در سلول های غشای مایع مغزی و نخاعی سبب اعمال فشار بر سلول های مغزی شده و گردش مایع مغزی نخاعی را کاهش می دهد. وجود این عارضه میتواند سبب علائم دیگری چون تب بالا، استفراغ های پی در پی، خواب آلودگی غیر عادی و کم اشتهایی شود. یکی از مهم ترین علائمی که نشان می دهد کودک شما به احتمال زیاد مبتلا به مننژیت شده ست این است که در حالت خواب آلوده کوک نمی تواند سر خود را به طرف گردن خم کند.

ایجاد تومورهای مغزی

البته بسیار بعید به نظر می رسد که سردرد در کودکان ناشی از ایجاد تومور در مغز باشد. ایجاد این بیماری در کودکان بسیار نادر بوده و طبق گزارشات از هر 40 هزار کودک 1 کودک ممکن است مبتلا به این بیماری شود. اما اگر کودک شما سردردهای پی در پی و بدن علت خاصی دارد، بهتر است با تحت معاینات پزشکی قرار بگیرد.

این مطلب را بخوانید
"سنگ کیسه صفرا"، بررسی علل و علائم

شیوه‌های درمان سردرد کودکان چگونه است؟

اغلب اوقات درمان سردرد کودکان در خانه و از طریق والیدن انجام می‌شود. درمان خانگی سردرد کودکان شامل استراحت کردن، افزایش نوشیدن مایعات و استفاده از داروی سردرد کودکان است که بدون نسخه می‌توان آن را از داروخانه تهیه کرد.

دارو برای سردرد کودکان

داروهای بدون نسخه که ضد درد هستند و علت سردرد کودکان ۶ ساله را از بین می‌برد شامل استامینوفن و آسپرین است. البته در مصرف آسپرین باید به دو نکته توجه کنید.نکته‌ی اول اینکه آسپرین را حتماً برای کودکان بالای دو سال که در دوران بهبودی بیماری ویروسی یا آنفولانزا نباشد استفاده کنید. همچنین بهتر است بدانید مصرف آسپرین می‌تواند موجب بروز علائم سندرم ری در کودکان شود.

چه زمانی به پزشک مراجعه کنیم؟

درصورتی‌که کودک شما به علت سردرد دچار اختلال در بینایی، استفراغ یا تب شود یا سطح هوشیاری‌اش کاهش پیدا کند باید هر چه سریع‌تر به پزشک مراجعه کنید

علت سردرد کودک

مراقبت‌های پزشکی فوری 

برخی از سردردها ممکن است نیاز به مراقبت فوری پزشکی از جمله بستری شدن در بیمارستان برای مشاهده  و بررسی، آزمایش تشخیصی یا حتی جراحی داشته باشند. درمان با توجه به میزان بیماری زمینه‌ای که باعث سردرد کودک می‌شود، برای هر فرد کاملا متفاوت است. میزان بهبودی کودک به نوع سردرد و سایر مشکلات پزشکی که ممکن است وجود داشته باشد، بستگی دارد.

در چه سنی کودکان می‌توانند میگرن را تجربه کنند؟

سن میگرن در کودکان از جمله سوالاتی که پرسیده می‌شود. هر کودکی می‌تواند به میگرن مبتلا شود. حدود ۱۰٪ کودکان ۵ تا ۱۵ ساله و تا ۲۸٪ نوجوانان به آن مبتلا می‌شوند. نیمی از افرادی که به میگرن مبتلا می‌شوند اولین حمله را قبل از ۱۲ سالگی تجربه کرده‌اند.

پیگیری علائم

یک دفترچه یادداشت سردرد داشته باشید تا مواردی را که باعث سر درد کودک می‌شوند مانند کمبود خواب، غذا نخوردن در زمان‌های معین، برخی غذاها، کافئین، محیط یا استرس یادداشت کنید.

مدیریت استرس

با کمک روانشناس می‌توان کمک کرد تا راه‌هایی برای مقابله با مواردی که باعث استرس شده است را پیدا کرد. هم برای سردردهای میگرنی و هم تنشی، مهم است که علت استرس تشخیص داده شود و سپس درمان انجام شود.

ماساژ

هنگامی که توسط یک متخصص آموزش دیده همراه با یک رژیم غذایی سالم و ورزش منظم انجام شود، می‌تواند به کودک کمک کند تا آرام شود و همچنین می‌تواند تنش عضلانی را که باعث سردرد شده را کاهش دهد.

داروها

بسیاری از داروهایی که سردرد بزرگسالان را درمان می‌کنند در دوزهای کمتری برای درمان سردرد در کودکان و نوجوانان مناسب هستند. برخی از داروها علائم را در هنگام سردرد درمان می‌کنند و برخی دیگر به جلوگیری از سردردهای آینده کمک می‌کنند.

داروهای تسکین دهنده

این گروه از داروها در مراحل ابتدایی شروع علائم میگرن و با هدف پیشگیری از تشدید درد تجویز می‌شوند. با مختل شدن فرآیند بروز سردرد، بیمار علائمی‌ از قبیل درد، تهوع و حساسیت به نور را تجربه نخواهد کرد. برخی از این داروها عبارتند از داروهای غیر استروئیدی ضد التهاب مانند ایبوپروفن، ناپروکسن استامینوفن، تریپتان، سوماتریپتان، زولمیتریپتان، ریزاتریپتان، آلموتریپتان، التریپتان و داروهایی که عملکرد بیشتری دارد. اکثر این داروها مورد تایید سازمان غذا و دارو قرار دارند به شرطی که برای بزرگسالان تجویز شوند اما برای سردرد کودکان و نوجوانان توصیه نشده‌اند.

علت سردرد کودک

داروهای پیشگیری کننده

هدف از تجویز داروهای پیشگیری کننده جلوگیری از بروز سردرد تنشی و میگرن یا انواع مختلف دیگری از انواع سردرد می‌باشد. این روش درمانی بر استفاده از یک داروی خاص در طول روز تمرکز دارد که از شدت و تعداد دفعات بروز سردرد می‌کاهد. داروهایی که تجویز می‌شوند معمولاً شامل داروهای ضد افسردگی، آنتی هیستامین، بتا بلاکرها، داروهای ضد صرع و مسدود کننده‌های کانال کلسیم می‌باشند. اکثر این داروها به نسخه پزشک نیاز دارند که بیمار باید به مدت ۴ تا ۶ هفته از آنها استفاده کنند تا نتایج مورد انتظار به دست آید. مصرف برخی از انواع مواد معدنی و ویتامین از قبیل منیزیم، ریبوفلاوین، ویتامین ب ۲ و کوآنزیم کیوتن می‌‌تواند از بروز سردرد جلوگیری کند. ریلکسیشن و سایر روش‌های مخصوص آرام سازی ذهن می‌توانند به کنترل سردرد کمک کنند.

این مطلب را بخوانید
درمان‌های خانگی برای کاهش درد قاعدگی

سردرد در کودکان و نوجوانان چقدر شایع است؟

سردرد در کودکان و نوجوانان شایع است و ۲۰ درصد از کودکان ۵ تا ۱۷ ساله دچار سردرد می‌‌شوند. شایع‌ترین نوع سردرد در این گروه سنی عبارت است از میگرن که ۵ درصد از کودکان را درگیر می‌کند و سردردهای تنشی که ۱۵ درصد از کودکان دچار این سردرد می‌شوند. سردرد در کودکان باعث نگرانی تعداد زیادی از پدر و مادر باشد زیرا تصور می‌‌کنند نشان دهنده تومور مغزی یا سایر بیماری‌های جدی است. با این حال کمتر از ۳ درصد از انواع سردرد به علت تومور مغزی یا سایر بیماری‌های جدی به وجود می‌آید. در تعداد زیادی از موارد سردرد در کودکان و نوجوانان به استرس و مشکلات مرتبط با سبک زندگی ارتباط دارد.

سابقه درمان سردرد

پزشک از بیمار یا پدر و مادر او می‌خواهد اطلاعات کاملی را در خصوص روش‌هایی که برای درمان سردرد امتحان کرده‌اند ارائه دهند. بیمار باید اطلاعات مرتبط با داروهایی که قبلا امتحان کرده است، داروهایی که در حال حاضر مصرف می‌کند و داروهایی که باعث بهبود درد او شده‌‌اند را در اختیار پزشک قرار دهد. بیمار باید فهرست کاملی از همه داروهای مصرفی خود مانند داروی مسکن و انواع مکمل را در اختیار پزشک بگذارد.

معاینات جسمانی و نورولوژیکی

پزشک پس از بررسی سابقه پزشکی بیمار به انجام معاینات جسمانی و نورولوژیکی خواهد پرداخت. پزشک بررسی علائم یک بیماری خاص که باعث بروز سردرد شده است می‌پردازد. این علائم عبارتند از تب، بالا بودن فشار خون، ضعف عضلانی، مشکلات مرتبط با بینایی  و اختلال تعادل.

اسکن و سایر تست‌های تشخیصی

در صورتی که فرزند شما قبلاً تست‌های تشخیصی خاصی را انجام داده است بهتر است در هنگام مراجعه به پزشک آنها را همراه خود داشته باشید. این امر باعث صرفه جویی در زمان می‌شود و از نیاز به تکرار تست جلوگیری خواهد کرد. در صورتی که بررسی سابقه سردرد یا انجام معاینات جسمانی بیماری خاصی را درون مغز نشان دهد که منجر به بروز سردرد شده است پزشک درخواست انجام تست‌های آزمایشگاهی را خواهد داد. اسکن ام آر آی به پزشک کمک می‌‌کند بافت‌های درون مغز و شریان‌های آن را ارزیابی نماید تا بتواند وجود یک مشکل جدی که در بروز سردرد نقش دارد را تشخیص دهد. سی تی اسکن اسکن ام آر آی دقیق نیست اما گاهی اوقات در مرکز اورژانس مورد استفاده قرار می‌گیرد. عکس‌برداری ساده از جمجمه توصیه نمی‌شود و معمولاً نیازی به انجام نوار مغز نیست مگر در مواردی که کودک هوشیاری خود را در هنگام بروز سردرد از دست داده باشد و پزشک به وجود صرع مشکوک باشد.

علت سردرد کودک

علائم سردردهای خطرناک در کودکان

برخی از علائم می‌تواند هشداردهنده شرایط خطرناک‌تر باشد. اگر فرزند شما یکی از این علائم را دارد، فوراً با ارائه دهنده مراقبت‌های اولیه تماس بگیرید:

  • سردردی که با تب بالا یا سفتی گردن اتفاق می‌افتد.
  • سردردهایی که به طور مداوم کودک را از خواب بیدار می‌کند.
  • سردردهایی که اغلب بلافاصله پس از بیدار شدن از خواب در صبح رخ می‌دهد.
  • سردرد شدیدی که به طور ناگهانی اتفاق می‌افتد.
  • سردردی که پس از آسیب‌دیدگی سر ایجاد می‌شود.
  • سردردی که با مشکلات راه رفتن، مشکلات تعادل، دوبینی، گیجی شدید یا غش همراه است.
این مطلب را بخوانید
قیمت هر واحد کامپوزیت دندان در تهران

اگر فرزند شما نیاز به ارزیابی و درمان فوری دارد، ارائه دهنده مراقبت‌های اولیه ممکن است فرزند شما را ارزیابی کند، شما را به اورژانس بفرستد یا در صورت لزوم شما را به یک متخصص ارجاع دهد.

روش‌های تشخیص سردرد در کودکان

برای آگاهی از ماهیت سردرد کودک، پزشک احتمالاً موارد زیر را بررسی می‌کند:

سابقه سردرد. پزشک از والدین و کودک می‌خواهد که سردردها را با جزئیات شرح دهند تا ببیند آیا الگویی یا محرک رایجی وجود دارد یا خیر. همچنین ممکن است پزشک از والدین بخواهد یک دفترچه خاطرات سردرد را برای مدتی نگه دارند، بنابراین آن‌ها می‌توانند جزئیات بیشتری در مورد سردردهای فرزند خود مانند تکرار، شدت درد و محرک‌های احتمالی را ثبت کنند.

  • معاینه بدنی. پزشک معاینه فیزیکی از جمله اندازه گیری قد، وزن، دور سر، فشار خون و نبض کودک و بررسی چشم‌ها، گردن، سر و ستون فقرات کودک را انجام می‌دهد.
  • معاینه عصبی. پزشک مشکلات حرکتی، هماهنگی یا حسی را بررسی می‌کند.

اگر فرزند شما هیچ نشانه دیگری نداشته باشد و سردرد تنها علامت باشد، معمولاً نیازی به آزمایش بیشتر نیست. با این حال، در برخی موارد، اسکن تصویربرداری و ارزیابی‌های دیگر می‌تواند به تشخیص دقیق بیماری کمک کند یا سایر شرایط پزشکی که می‌تواند باعث سردرد شود را رد کند. این آزمایشات ممکن است شامل موارد زیر باشد:

تصویربرداری رزونانس مغناطیسی (MRI)

 MRI‌ها از یک آهنربای قوی برای ایجاد نمای دقیق از مغز استفاده می‌کنند. اسکن MRI به پزشکان در تشخیص تومورها، سکته مغزی، آنوریسم، بیماری‌های عصبی و سایر ناهنجاری‌های مغزی کمک می‌کند. از MRI ​​نیز می‌توان برای بررسی رگ‌های خونی تأمین کننده مغز استفاده کرد.

اسکن توموگرافی کامپیوتری (CT)

در این روش تصویربرداری از یک سری اشعه ایکس با هدایت رایانه استفاده می‌شود که نمای مقطعی از مغز کودک را ارائه می‌دهد. این کار به پزشکان در تشخیص تومورها، عفونت‌ها و سایر مشکلات پزشکی که می‌توانند باعث سردرد شوند کمک می‌کند.

سوراخ کمری (Spinal tap)

اگر پزشک مشکوک است که یک بیماری زمینه‌ای، مانند مننژیت باکتریایی یا ویروسی، باعث ایجاد سردرد در فرزند شما می‌شود، ممکن است Spinal tap  (سوراخ کمری) را توصیه کند. در این روش، یک سوزن نازک بین دو مهره در قسمت پایین کمر وارد می‌شود تا نمونه‌ای از مایع مغزی نخاعی برای تجزیه و تحلیل آزمایشگاهی استخراج شود.

علائم سردرد در کودکان

در این قسمت به برخی از علل مهم سردرد در کودکان خواهیم پرداخت.

انواع درد ( ضربان دار، مبهم، تیز)

سردرد در کودکان می تواند به روش های مختلفی از جمله درد ضربان دار، مبهم یا تیز بروز کند. سردرد ضربان دار معمولاً به دلیل افزایش جریان خون ایجاد می شود و می تواند با احساس نبض همراه باشد. از طرف دیگر سردردهای کسل کننده بیشتر منتشر می شوند و می توانند مانند یک فشار یا درد مداوم احساس شوند. سردردهای تند اغلب به عنوان یک درد خنجری یا تیراندازی توصیف می شود که می تواند بسیار شدید باشد. شناسایی نوع سردرد می تواند به ارائه دهندگان مراقبت های بهداشتی کمک کند تا علت اصلی را تعیین کرده و موثرترین درمان را انتخاب کنند.

محل درد (پیشانی، شقیقه ها، پشت سر)

سردرد در کودکان می تواند در ناحیه پیشانی، شقیقه ها یا پشت سر ایجاد شود. سردردهای پیشانی ممکن است با احتقان سینوسی یا سردردهای تنشی مرتبط باشند، در حالی که سردردهای موقتی می توانند با استرس یا میگرن مرتبط باشند. سردردهایی که در پشت سر ایجاد می شوند کمتر شایع هستند و ممکن است به فشار گردن یا سایر مشکلات اسکلتی عضلانی مرتبط باشند. شناسایی محل درد می تواند به ارائه دهندگان مراقبت های بهداشتی در تشخیص و درمان موثر سردرد کمک کند.

تهوع و استفراغ

حالت تهوع و استفراغ از علائم شایع سردرد در کودکان، به ویژه با میگرن است. شدت تهوع و استفراغ می تواند از کودکی به کودک دیگر متفاوت باشد، برخی از آنها ناراحتی خفیف و برخی دیگر علائم شدیدتری را تجربه می کنند. تهوع و استفراغ همچنین می تواند با محل سردرد مرتبط باشد، میگرن هایی که پشت سر را تحت تاثیر قرار می دهند بیشتر از سایر انواع سردرد باعث تهوع و استفراغ می شوند. مهم است که این علائم را از نزدیک تحت نظر داشته باشید و در صورت شدید یا مداوم بودن، به پزشک مراجعه کنید.

این مطلب را بخوانید
از آلرژی غذایی و علل آن چه می‌دانید؟

حساسیت به نور و صدا

حساسیت به نور و صدا یکی دیگر از علائم شایع سردرد در کودکان است. این حساسیت می تواند از ناراحتی خفیف تا درد شدید هنگام قرار گرفتن در معرض نورهای روشن یا صداهای بلند متغیر باشد. برخی از کودکان ممکن است صدای زنگ در گوش یا سایر علائم شنوایی را نیز تجربه کنند. شناسایی محرک های حساسیت به نور و صدا می تواند به پیشگیری از سردردهای آینده و بهبود کیفیت زندگی کودکان مبتلا به سردرد مزمن کمک کند.

تغییر در رفتار یا خلق و خو

تغییر در رفتار یا خلق و خوی نیز می تواند نشانه سردرد در کودکان باشد. سردرد می تواند باعث تحریک پذیری، خستگی، مشکل در تمرکز و تغییر در الگوهای خواب شود. این تغییرات ممکن است ظریف باشند و به راحتی قابل فراموشی باشند، اما در کودکانی که با سردردهای مزمن دست و پنجه نرم می کنند، می توانند قابل توجه باشند. پرداختن به این تغییرات می تواند به بهبود کیفیت زندگی کودکان و خانواده هایشان کمک کند.

سوالات متداول

برای پیشگیری از سردرد کودکان چی خوبه؟

داشتن خواب کافی و منظم و ورزش کردن، مدیریت استرس از اقدامات مهمی است که در صورت انجام آن‌ها می‌توانید از بروز سردرد در کودکان پیشگیری کرد. همچنین بهتر است والدین خوراکی‌هایی که سردرد کودکان را تحریک می‌کند بشناسند.

آیا درمان سردرد در سن و سال کودک تاثیری دارد؟

درمان سردرد در کودکان ۶ ساله با کودکان بزرگتر تفاوت دارد. چون پزشک متناسب با سن و یال بیمار دارو تجویز می‌کند.

سردرد کودکان و کرونا ارتباطی به هم دارد؟

کودکانی که به کرونا مبتلا می‌شوند علائمی مانند سردرد، گلو درد، تب و سرفه و ناراحتی‌های گوارشی مانند اسهال و استفراغ را تجربه می‌کنند.

دارو برای سردرد کودکان کدامند؟

داروهای بدون نسخه که ضد درد هستند و علت سردرد کودکان ۶ ساله را از بین می‌برد شامل استامینوفن و آسپرین است. البته در مصرف آسپرین باید به دو نکته توجه کنید.

سخن پایانی

در خاتمه، سردرد یک اتفاق رایج در کودکان است و می تواند ناشی از عوامل مختلفی باشد. والدین باید از علائم انواع سردرد آگاه باشند و با ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی خود برای ایجاد یک برنامه درمانی مناسب همکاری کنند. تغییرات سبک زندگی مانند رژیم غذایی سالم، ورزش منظم و خواب کافی می تواند به پیشگیری و مدیریت سردرد در کودکان کمک کند. داروهای بدون نسخه و نسخه نیز ممکن است برای تسکین درد ضروری باشند، اما باید با دقت و تحت راهنمایی یک ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی استفاده شوند. درمان های جایگزین مانند طب سوزنی یا بیوفیدبک نیز ممکن است در نظر گرفته شود، اما فقط باید پس از مشورت با یک ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی استفاده شود.

به طور کلی، تشخیص زودهنگام و مدیریت سردرد در کودکان می تواند کیفیت زندگی آنها را بهبود بخشد و از عوارض طولانی مدت جلوگیری کند. والدین باید ارتباط باز با کودک خود را در مورد علائم آن تشویق کنند و در صورت لزوم به دنبال مراقبت های پزشکی باشند. با همکاری با ارائه دهندگان مراقبت های بهداشتی و اعمال تغییرات در شیوه زندگی، کودکان می توانند بهتر سردرد خود را مدیریت کنند و زندگی شاد و سالمی داشته باشند.

پیشنهاد ما به شما

سه عدد از بهترین دکترهای بارداری ارومیه

سه عدد از بهترین دکترهای بارداری ارومیه

در دوران بارداری، انتخاب یک متخصص زایمان مناسب، مهم‌ترین تصمیمی است که هر مادری می‌تواند …

دیدگاهتان را بنویسید