روش‌های درمان خارش و قرمزی پوست صورت؛ نشانه‌ای ساده، اما دلیلی برای انگل دمودکس

اگر شما هم از التهاب، خارش و قرمزی پوست صورت وحشت دارید و گه گاهی دچار این عارضه به ظاهر بی اهمیت می‌شوید، تا پایان این مقاله همراه ما باشید. ببینیم اصلا چه چیزهایی در اینکه پوست ما همانند لبو شود و پس از آن به خارش بیوفتد تا جایی که دم به دقیقه صورت خود را دستکاری کنیم، دخیل هستند.

این عارضه پوستی فوق‌العاده مهم است و نباید از کنار آن به آسانی رد شد. مثلا اینکه با خود بگوییم کمی صورتمان قرمز شده و می‌خارد، خود به خود خوب می‌شود. اگر کمی هم بترسیم، مشکلی پیش نمی‌آید. به هر حال ما درباره یکی از مهم‌ترین قسمت‌های بدن‌مان که به نوعی ویترین ماست، یعنی پوست صورت صحبت می‌کنیم.

شاید این یک واکنش آلرژیک به خاطر فصل رویش گل و گیاه باشد، شاید هم آفتاب‌سوختگی. اما دلیل پنهان و کمتر شناخته شده خارش و قرمزی پوست صورت، کنه دمودکس، هم می‌تواند بازیگر اصلی این عارضه باشد.

آیا قرمزی پوست نشانه بیماری است؟

سوال به جاییست. گاهی برخی از ما از عالم و آدم بی خبر، تصور می‌کنیم که یک واکنش آلرژیک باعث شده تا پوست صورت ما قرمز و متورم شود. عموما عارضه خارش و قرمزی پوست از اطراف و نوک بینی و چشم‌ها شروع می‌شود.

معمولا زمانیکه بخشی از پوست صورت یا بدن دچار آسیب می‌شود، سلول‌ها شروع به فعالیت و خون‌رسانی می‌کنند؛ زیرا آن‌ها متوجه یک عامل ناشناخته شده‌اند و سعی دارند از بدن دفاع کنند. به همین دلیل ما شاهد قرمزی، آکنه و خارش روی پوست خواهیم بود.

این مطلب را بخوانید
ما یک رنگیم، یک رنگ برای مبارزه با سرطان پستان

یکی دیگر از نشانه‌های قرمزی، ایجاد رگ‌های خونی عنکبوتی شکل کوچک روی پوست صورت یا بینی است. حتی گاهی اوقات هم پیش آمده که تاول‌ها یا دلمه‌هایی را در سایر قسمت‌های بدن می‌بینیم که باعث خارش می‌شود.

همچنین بروز بیماری‌هایی مثل موارد زیر نیز می‌تواند باعث قرمزی پوست شود:

  • درماتیت سبورئیک؛ این یک بیماری شایع پوستی است که باعث قرمزی پوست شده و اغلب در سر و صورت ظاهر می‌شود. این بثوراتی که روی پوست ایجاد می‌شوند، فعالیت سلول‌های چربی را چندین برابر می‌کنند. گاهی هم ممکن است برعکس عمل کنند، یعنی رطوبت پوست را بگیرند و شکل کویر مانند و ترک ترک به آن دهند.
  • بیماری روزاسه؛ این عارضه دیگر پوستی اغلب با قرمزی و گاها برافروختگی سطح پوست ظاهر می‌شود. معمولا در ابتدا بروافروختگی با حالت گذرا بروز می‌یابد، اما پس از پیشرفت بیماری ممکن است اصلا از بین نرود.
  • درماتیت بر اثر تماس با مواد شیمیایی؛ پوست برخی در تماس با مواد شیمیایی واکنش می‌دهد. مثلا اگر مواد خاصی به دست آن‌ها برخورد کند، در اثر تماس با صورت با قرمزی و خارش همراه خواهد بود.
  • حساسیت‌های دارویی؛ علت خارش و قرمزی پوست صورت برای همه یکسان نیست. مثلا برخی به خاطر حساسیت به داروی خاصی حالت سوزن سوزن شدن و قرمزی را در اطراف صورت می‌بینند.
  • سوختگی بر اثر آفتاب؛ هنگامی که بدون استفاده از کرم ضد آفتاب در معرض نور مستقیم خورشید قرار می‌گیرید، آفتاب سوختگی در لایه بیرونی پوست رخ می‌دهد که با علائمی مانند خارش و قرمزی، درد و تورم و خشکی پوست همراه است.

دمودکس دلیلی برای خارش و قرمزی پوست صورت

کنه‌های دمودکس، نوعی میهمان ناخوانده روی سطح پوست ما هستند که می‌توانند دلیلی برای ابتلای فرد به عوارضی مثل خارش یا قرمز شدن باشند. این انگل‌های عنکبوتی دو نوع متفاوت دارند که هر کدام آن‌ها ممکن است دلیلی برای بروز بیماری پوستی یا حتی واکنش‌های آلرژی‌گونه باشند.

این مطلب را بخوانید
عوارض قرص ضد بارداری چیست؟+ بررسی عوارض قطع مصرف قرص ضد بارداری

نوع دمودکسی که می‌تواند به پوست آسیب برساند در غدد چربی زندگی می‌کند و از ماده سبوم یا همان چربی پوستی تغذیه می‌کند. زمانی که این انگل‌ها زنده هستند، ضایعات حاصل از تغذیه سلول‌های مرده پوستی را در داخل خود ذخیره می‌کنند و زمانی که می‌میرند، این مواد همراه با باکتری‌های موجود در سطح پوست صورت آزاد می‌شوند.

همچنین بدن این انگل حاوی باکتری است که منجربه بروز آکنه می‌شود. مطالعات نشان داده‌اند که دمودکس ممکن است در ایجاد یا افزایش شدت برخی از بیماری‌های پوستی نیز نقش داشته باشد. بیماری‌های پوستی مانند روزاسه، آکنه، درماتیت سبورئیک یا حتی ریزش مو می تواند توسط انگل Demodex ایجاد یا تشدید شود.

یکی از مهم‌ترین بیماری‌های پوستی مرتبط با دمودکس، روزاسه است. روزاسه باعث التهاب و قرمزی پوست صورت می‌شود. دمودکس همچنین در تشدید آکنه و درماتیت سبورئیک نقش دارد و در این موارد باعث خارش و قرمزی پوست صورت می‌شود.

آیا عارضه خارش و قرمزی پوست صورت درمان دارد؟

بله، برای آنکه خود را از شر این عارضه دردناک نجات دهید، پس از آنکه علت واقعی را تشخیص دادید باید روی بخش درمان کار کنید. اگر عارضه ناشی از تجمع کنه دمودکس در اطراف چشم یا بینی باشد، می‌توانید با استفاده از محصولات دمودکسیلین مانع ازدیاد جمعیت انگل شوید.

مهمترین نکته این است که همیشه یک روتین مراقبت از پوست داشته باشید. مثلا اگر قرمزی و خارش پوست صورت به دلیل آفتاب سوختگی باشد، به صورت مداوم از کرم ضد آفتاب استفاده کنید.

درمان خارش و قرمزی پوست صورت با محصولات دمودکسیلین

همانگونه که پیش از این نیز اشاره کردیم، یکی از مهمترین و البته خاموش‌ترین دلیل قرمز شدن پوست صورت تجمع و رشد بیش از حد انگل دمودکس در موی سر و پوست صورت است. حالا لاین تخصصی لووین کر برای کمک به افرادی که درگیر این عارضه هستند، اما نمی‌دانند که انگل عنکبوتی شکل و 8 پای دمودکس دلیل آن است، تست رایگان دمودکس را در سایت قرار داده است.

این مطلب را بخوانید
خروپف، از مزاحمت تا خطر مرگ ! علت و درمان خروپف با محصولات هوپنوس

اگر تشخیص داده شود که جمعیت دمودکس زیاد است، به افراد استفاده درست و روتین از محصولات دمودکسیلین پیشنهاد می‌شود. محصولاتی مانند کرم ضد آفتاب، کرم دور چشم و میسیلار واتر و اسپری آبرسان دمودکسیلین که به خاطر دارا بودن ترکیبات گیاهی ضد قارچ و باکتری مانع از انتشار آن‌ها می‌شوند. از طرفی هم به از بین بردن عارضه‌های احتمالی مثل خارش، خشکی و قرمزی پوست کمک می‌کنند.

سخن پایانی

در اینجا سعی کردیم که اطلاعات کاربردی و مفیدی درباره ارتباط انگل دمودکس با قرمزی و خارش پوست صورت ارائه دهیم. مجموعه تخصصی لووین کر تنها ارائه‌دهنده محصولات تخصصی دمودکسیلین در ایران که می‌تواند به افراد مبتلا به چنین عارضه‌هایی کمک کند.

پیشنهاد ما به شما

سه عدد از بهترین دکترهای بارداری ارومیه

سه عدد از بهترین دکترهای بارداری ارومیه

در دوران بارداری، انتخاب یک متخصص زایمان مناسب، مهم‌ترین تصمیمی است که هر مادری می‌تواند …

دیدگاهتان را بنویسید