از کجا بفهمیم لنز چشم خراب شده

از کجا بفهمیم لنز چشم خراب شده

از کجا بفهمیم لنز طبی چشم خراب شده ؟

کدر شدن لنز، احساس ناراحتی و تحریک چشم هنگام پوشیدن لنز، ایجاد فرورفتگی یا خمیدگی دائمی روی آنها و سر رسیدن تاریخ انقضا، از علائم خراب شدن لنز های تماسی است. پیشنهاد می کنیم زمانی که بسته لنز را باز می کنید، تاریخ روز را جایی یادداشت کنید و با پایان دوره مصرف، آن را دور بیاندازید.بر اساس آمار، متاسفانه حدود ۴۰ درصد افرادی که از لنزهای تماسی استفاده می کنند، بیشتر از تاریخ انقضای لنز خود از آن استفاده می کنید. حتی برخی از کاربران حتی نمی دانند که لنزهای تماسی تاریخ انقضا دارند! با این حال، شما که در حال خواندن این مقاله هستید، یک قدم از بقیه جلوتر اید. خواندن مدت زمان استاندارد استفاده از لنز طبی هم به دانش شما نکات ارزشمندی اضافه خواهد کرد.در ادامه، برخی از علائم خراب شدن لنز های تماسی را شرح داده ایم.ارائه دهنده مراقبت از چشم شما تعیین می کند که هر چند وقت یکبار مخاطبین شما تعویض می شوند.


فهرست مطالب


۱- کدر شدن لنز

شما حتما باید به طور منظم لنزهای خود را برسی و چک کنید. اگر لنزها به اندازه روز اول شان شفاف و واضح نیستند، ممکن است روی آن ها باکتری جمع شده و زمان تعویض آن ها رسیده باشد.برای این که از کجا بفهمیم تاریخ مصرف لنز گذشته ، باید لنزها را از چشم خارج کرده و با محلول مخصوص بشویید. اگر نمی دانید چگونه این کار را انجام دهید، مقاله  شیوه تمیز کردن لنز چشمی را بخوانید! در صورتی که لنزهای کدر را استفاده کنید، در معرض خطر عفونت چشم، خشکی چشم و حتی زهم قرنیه خواهید بود!

 ۲- احساس ناراحتی و تحریک چشم

اگر حسی غیر عادی را هنگام استفاده از لنزهای رنگی یا طبی خود تجربه می کنید، نشانه ای از وجود مشکل است. طبیعی است که با گذر زمان و استفاده از لنزها، آن ها کثیفی و غبار را جذب کنند؛ به همین دلیل هرگز فراموش نکنید که آن ها را با محلول مخصوص تمیز کنید.در صورتی که بعد از گذاشتن لنزها احساس ناراحتی دارید و یا به نحوی چشم های شما تحریک می شوند، احتمالا زمان دور انداختن آن هاست. به طور منظم لنزهای خود را چک کنید و به دنبال خط و خش روی آن باشید. هر گونه ترک، خش و پارگی می تواند محلی مناسب برای رشد باکتری ها باشد و سلامت چشم شما را تهدید کند. اگر روی لنز خود ترک، پارگی یا خش می بینید، از آن استفاده نکنید.

۳- تغییر شکل لنز

زمانی که لنز تماسی شکل خود را از دست می دهد، دریچه ای برای عبور باکتری ها می شود. در این مواقع، لنز دیگر توان محافظت از چشمان شما را ندارد و قرنیه چشم شما را در معرض آسیب قرار می دهد.توجه داشته باشید که حتی اگر لنزهای تان با وجود تغییر شکل شان همچنان خوب کار می کنند، باز هم باید آن ها را تعویض کنید. لنزهای تماسی دفرمه، خطر بیشتری برای آسیب زدن به چشم شما دارند. این لنزها اجازه عبور باکتری ها و سایر مواد زائد را به چشم می دهند.

۴- تاریخ انقضای لنزشما گذشته است.

پیشهاد می کنیم قبل از تهیه لنزهای تماسی، با یک مشاور یا اپتومتریست مشورت کنید تا نوع لنزهای تماسی و مدت انقضای آن ها را بشناسیدهنگام شروع استفاده، تاریخ روز را یادداشت کنید و بسته به مدل لنزتان، هنگام سر رسیدن تاریخ انقضا استفاده از آن را متوقف نمایید.

از کجا بفهمیم لنز چشم خراب شده
  • لنزهای تماسی روزانه: پس از یک بار استفاده باید دور انداخته شوند.
  • لنزهای ماهانه: هر ماه باید تعویض شوند.
  • لنزهای فصلی: هر ۳ ماه یک بار باید تعویض شوند.
  • لنزهای سالانه: باید به صورت سالانه تعویض گردند.

از کجا بفهمیم لنز چشم خراب شده

 استفاده از لنزهای تماسی باعث می‌شود چشم و قرنیه آن دچار مشکلاتی مانند تغییر در ساختار و تولید اشک و تغییر در سطح اکسیژن و دی‌اکسیدکربن شود. متأسفانه، این تغییرات می‌تواند منجر به عفونت گردد. البته نگران نباشید؛ زیرا راه‌حل و درمان لازم وجود خواهد داشت.

مشکل قرمزی چشم و روش برطرف کردن آن

عدسی‌های چشم می‌توانند به‌راحتی ذرات ریز مانند دود، گرده، گردوغبار، مه و لوازم‌آرایش را جمع‌آوری کنند. تجمع آنها می‌تواند باعث قرمزی، خارش یا سوزش چشم و حتی عفونت چشم شود.این مشکل در بین افرادی که از لنز تماسی استفاده می‌کنند همانند علائم لنز تاریخ گذشته رایج است و به این معنی است که استفاده از لنز چشم مشکل دارد. اگر مشکل قرمزی‌چشم دارید، ابتدا لنز را طبق دستورالعمل کاملاً تمیز کنید. باید از محلول تأیید شده و اختصاصی لنز استفاده کنید و طبق دستورالعمل از روش صحیح استفاده کنید. رعایت این نکته ساده می‌تواند به‌راحتی مشکل را حل کند.

ترشحات از چشم و روش ‌های درمان آن ها

 از کجا بفهمیم لنز چشم خراب شده است؟ از نظر پزشکی، چشم شامل ورم ملتحمه باکتریایی، ویروسی و آلرژیک است، اما بهتر است ورم ملتحمه آلرژیک را جدا از انواع باکتریایی و ویروسی در نظر بگیرید. تفاوت مهم در ترشحات چشم شماست.چشم‌پزشک ممکن است قطره‌های چشمی آنتی‌بیوتیکی را برای درمان عفونت تجویز کند. اما این مشکل به نحوه تمیزکردن لنز نیز مربوط می‌شود. تمیزکردن کامل لنز ویروس‌ها و باکتری‌ها را قبل از اینکه در چشم شما گیر کنند از بین می‌برد. اگر آنها را به طور کامل تمیز نکنید، سطح چشم شما به محل رشد میکروارگانیسم‌ها تبدیل می‌شود.

حساسیت به نور و روش برطرف کردن آن

دلایل زیادی وجود دارد که چرا چشمان شما ممکن است به نور حساس شوند. استفاده طولانی‌مدت از لنزهای تماسی می‌تواند باعث ایجاد زخم و ساییدگی قرنیه شود که باعث می‌شود چشم‌ها به نور حساس‌تر شوند. سایر علل احتمالی سایش قرنیه شامل ذرات ریز مانند گردوغبار، ذرات فلزی و برخی از داروها است.

از کجا بفهمیم لنز چشم خراب شده

احساس خشکی و جود ریگ در چشم

سوزش چشم زمانی رخ می‌دهد که عفونت باکتریایی یا ویروسی وارد چشم شود. اگر ذرات خارجی سفت باشند، می‌توانند قرنیه را سوراخ کرده و دید شما را تغییر دهند.اگر اشیای خارجی وارد چشم شما شد، لنزهای تماسی خود را به‌دقت بردارید، آنها را در یک ظرف استریل نگهداری کنید و چشمان خود را با آب‌خنک و تمیز بشویید.

مدت زمان استاندارد استفاده از لنز طبی

طول مدت زمان استاندارد استفاده از لنز طبی متفاوت است. به عنوان یک قاعده کلی، شما باید بتوانید لنز های خود را برای یک روز کامل بدون مشکل استفاده کنید. این مدت زمان برای برخی از افراد می تواند تا ۱۶ ساعت در روز باشد، اما برای برخی دیگر تنها هشت ساعت در روز است.تفاوت بین مدت زمان در افراد مختلف متفاوت است و می تواند ناشی از عوامل فردی مانند خشکی چشم، محیط کار یا افزایش حساسیت باشد. به طور معمول، کسانی که چشم های خشک و حساس دارند، بهتر درباره استفاده از لنزهای طبی دقت داشته باشند.

این مطلب را بخوانید
همه چیز درباره جوش + از علل تا درمان

مدت زمان استاندارد استفاده از لنز طبی

زمان استاندارد استفاده از لنز به موارد زیر بستگی دارد:

  •  به نوع لنز شما بستگی دارد (لنز روزانه یا سالیانه یا فصلی)
  •  داشتن مشکلات بهداشتی بینایی ، مانند خشکی چشم یا حساسیت.
  • نحوه استفاده از لنز
  • رعایت نکات بهداشتی لنز 
  • ساعت استفاده از لنز
  • نحوه نگهداری از لنز

قاعدتا برای فردی که لنز یکساله اش را کمتر استفاده می کند، تاریخ انقضای لنز می تواند حقیقی تر باشد، ولی به هر حال تاریخ انقضای لنز همان یکسال است. البته اگر استفاده از لنز بیشتر باشد و نکات بهداشتی کمتر رعایت شود طول عمر لنز (زمان استاندارد استفاده از لنز ) زودتر تمام خواهد شد.مدت زمان استفاده از لنز طبی در روز ، سوالی است که بسیاری از مخاطبین ما دارند. باید بگوییم که مدت زمان استاندارد استفاده از لنز طبی یا رنگی در طول روز ، بسته به نوع لنز تماسی شما دارد. همچنین مشکلات بینایی که با آن رو به رو هستید، خشکی و حساسیت چشم روی این مدت تاثیر دارند.اگز از لنزهای روزانه استفاده می کنید، می توانید به صورت روزانه بین ۸ تا ۱۶ ساعت از آن ها استفاده کنید. در لنزهای طولانی مدت، اگر قابل استفاده در شب هم باشند، امکان استفاده تا ۷ روز وجود دارد. بسته به نوع لنز شما، ممکن است حتی تا ۳۰ روز بتوانید به صورت مداوم از لنزهای خود استفاده کنید.در صورتی که با حساسیت و خشکی چشم رو به رو هستید، قادر نخواهید بود برای مدتی طولانی لنز بگذارید. استفاده از لنزهای طبی و رنگی با قابلیت اکسیژن رسانی بالا و نگهداری رطوبت مانند محصولات زیر، می تواند مدت زمان استفاده و راحتی را افزایش دهد.

از کجا بفهمیم لنز چشم خراب شده

قطره ضد حساسیت چشم برای لنز

علائم حساسیت چشم چیست؟

قطره های چشمی ضد حساسیت، داروهای مایع هستند که برای درمان علائم حساسیت چشم استفاده می شوند.

علائم حساسیت چشم شامل موارد زیر است:

  • احساس سوزش در چشم شما.
  • احساس اینکه چیزی در چشم است.
  • خارش چشم.
  • چشمهای قرمز (خون آلود).
  • پلک متورم.
  • اشک ریختن.

حساسیت چشمی می تواند از طریق مواردی که باعث تب یونجه می شوند، نیز ایجاد شود، مانند:

  • گرده
  • گرد و خاک
  • شوره حیوان خانگی
  • برخی از داروها یا لنزهای تماسی نیز می توانند محرک باشند.

انواع قطره ضد حساسیت چشم برای لنز

از جمله انواع اسم قطره حساسیت چشم برای لنز که می توانید استفاده کنید عبارتند از:

  • آنتی هیستامین
  • ضد التهاب
  • ضد احتقان
  • تثبیت کننده های ماست سل
  • اقدام چندگانه
    قطره های چشمی آلرژی حساسیت آنتی هیستامین

پزشکان معمولاً این داروها را به عنوان اولین درمان برای حساسیت چشم توصیه می کنند.

قطره های چشمی آنتی هیستامین

اگر چشم هایتان خارش یا آبریزش دارد، قطره های چشمی آنتی هیستامین ممکن است حال شما را بهتر کند. این داروها هیستامین را در بدن مسدود می کنند. هیستامین یک ماده شیمیایی است که سیستم ایمنی بدن شما هنگام تماس با محرک حساسیت زا، ایجاد می کند. این باعث بسیاری از علائم حساسیت شما می شود.قطره های چشمی آنتی هیستامین می توانند علائم شما را به سرعت تسکین دهند. اما تسکین ممکن است فقط چند ساعت طول بکشد. همچنین می تواند باعث خشکی بیشتر چشم ها شود. ممکن است لازم باشد چند بار در روز از قطره ها استفاده کنید. قطره های چشمی آنتی هیستامین تجویزی شامل Optivar ،Emadine و Livostin هستند.

  • نحوه استفاده از قطره چشمی ضد حساسیت آنتی هیستامین

اگر از داروی بدون نسخه استفاده می کنید، قبل از استفاده تمامی دستورالعمل های روی بسته بندی را بخوانید. اگر هم دکتر این دارو را برای تان تجویز کرده است، آن را دقیقا طبق دستور مصرف کنید.

قطره را بر روی چشم آسیب دیده طبق دستورالعمل پزشک یا بسته، معمولا دو بار در روز (هر ۸ تا ۱۲ ساعت) بریزید. دوز دارو بر اساس وضعیت پزشکی و پاسخ شما به درمان مشخص می شود.برای استفاده از قطره چشم، دستان خود را ابتدا بشوید. برای جلوگیری از آلودگی، اجازه ندهید نوک قطره چکان را چشم یا هر سطح دیگری لمس کند.سرتان را به عقب خم کنید، به بالا نگاه کنید و پلک را به سمت پایین بکشید. قطره چکان را مستقیما روی چشم خود نگه داشته و ۱ قطره را در پایین پلک تان بریزید. به سمت پایین نگاه کنید و به آرامی چشمان خود را به مدت ۱ تا ۲ دقیقه ببندید. یک انگشت خود را در گوشه چشم خود قرار داده و فشار ملایمی وارد کنید؛ این کار از تخلیه دارو جلوگیری می کند. سعی کنید پلک نزنید و چشم تان را مالش ندهید.از چشم پزشکتان بپرسید که آیا می توانید در زمانی که تحت درمان هستید، از لنز طبی یا رنگی استفاده کنید. در صورت مشاهده تحریک یا قرمزی چشم، با چشم پزشک تان مشورت کنید.

قطره ضد حساسیت چشم ضد التهابی

قطره های چشمی حساسیت ضد التهابی شامل داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی (NSAIDs) و کورتیکواستروئیدها است. قطره های چشمی NSAID روی انتهای عصبی تأثیر می گذارد و خارش را در عرض یک ساعت پس از استفاده کاهش می دهد.قطره های چشمی حساسیت ضد التهابی ممکن است در اولین مصرف باعث سوزش شوند.Acular و Acuvail قطره های چشمی ضد حساسیت هستند که برای درمان خارش چشم استفاده می شود.

از کجا بفهمیم لنز چشم خراب شده

قطره چشم کورتیکواستروئید

قطره های چشمی کورتیکواستروئید برای درمان واکنش های آلرژیک طولانی مدت یا شدید چشم تجویز می شوند.قطره های چشمی کورتیکواستروئید معمولاً برای استفاده کوتاه مدت توصیه می شوند. زیرا عوارض احتمالی شامل آب مروارید، آب سیاه و فشار چشم بالا (فشار خون بالا) است.

تثبیت کننده های ماست سل

تثبیت کننده های ماست سل یکی دیگر از انواع قطره چشم آلرژی است. تثبیت کننده های ماست سل با جلوگیری از انتشار هیستامین و سایر مواد شیمیایی تولید شده توسط بدن در طول واکنش آلرژیک عمل می کنند.تثبیت کننده های ماست سل برای ماه ها بدون عوارض جانبی مورد استفاده قرار می گیرند; و ممکن است به کاربران لنزهای تماسی اجازه دهند تا در طول فصل آلرژی به راحتی از لنزهای تماسی خود استفاده کنند.مارک های قطره چشمی حساسیت تثبیت کننده ماست سل OTC شامل Claritin Eye و Refresh Eye Itch Relief می باشد. قطره های چشمی حساسیت به تثبیت کننده ماست سل تنها با نسخه قابل تهیه هستند که شامل Crolom ،Alomide ،Alocril و Alamast است.

این مطلب را بخوانید
جدیدترین درمان کمر درد

قطره چشم حساسیت چند کاره

قطره های چشمی آلرژی چند کاره که به قطره های چشمی دو کاره نیز معروف هستند، بیش از یک نوع دارو را با هم ترکیب می کنند. ترکیب ترکیبی آنتی هیستامین/ضد احتقان، خارش، آبریزش و قرمزی چشم را درمان می کند و با نام های Vasocon-A  ،Opcon-A و Naphcon-A به بازار عرضه می شود.نسخه دیگری از قطره های چشمی حساسیت چند کاره ترکیبی از آنتی هیستامین و تثبیت کننده ماست سل است. محصولات OTC در این دسته حاوی کتوتیفن هستند و شامل Zaditor و Alaway می شوند. این قطره های چشمی حساسیت چند کاره را می توان دو بار در روز استفاده کرد.قطره های چند کاره یکبار در روز شامل Lastacaft ،Pataday و Pazeo است. استفاده طولانی مدت آنها در طول فصل حساسیت یا برای آلرژی در طول سال بی خطر است.

قطره های چشمی حساسیت ضد احتقان

سرانجام، قطره های چشمی حساسیت ضد احتقان ظاهر قرمز و خونریزی شده چشم ها را که تحت تأثیر ملتحمه آلرژیک قرار گرفته اند، کاهش می دهد. این محصولات با کاهش اندازه عروق خونی متسع شده در زیر ملتحمه عمل می کنند.قطره های چشمی ضد حساسیت باید به مدت کوتاهی به دلیل خطر “پرخونی مجدد” که باعث قرمزی پس از استفاده مکرر از قطره ها و سپس قطع آن می شود، استفاده شود.قطره های چشمی حساسیت ضد احتقان OTC شاملClear Eyes ، Refresh و Visine است.هر قطره چشمی ضد حساسیت را که انتخاب می کنید، همیشه دستورالعمل های توصیه شده برای استفاده در برچسب را دنبال کنید; تا خطر تحریک و سایر عوارض جانبی را به حداقل برسانید.استفاده از قطره های چشمی OTC و نسخه حساسیت را به آنچه برچسب مشخص می کند محدود کنید (معمولاً ۲-۳ بار در روز). اگر قطرات باعث افزایش قرمزی یا سوزش می شوند، فوراً با چشم پزشک مشورت کنید.

قطره کرمولین سدیم چشمی

قطره های چشمی کروموگلیکات سدیم بخشی از گروه داروهای ضد حساسیت هستند. این محصول از قطره های رایج ضد حساسیت چشم برای لنز می باشد. از این قطره برای درمان ملتحمه، وضعیتی که توسط تب یونجه، کنه های خانگی و سایر آلرژی ها ایجاد می شود، استفاده می گردد.قطره های کرمولین سدیم با توقف انتشار مواد طبیعی (از جمله هیستامین) که در بدن شما باعث واکنش های آلرژیک می شوند، عمل می کنند. آن ها همچنین شدت علائم شما را هنگام تماس با هر ماده ای که به آن حساسیت دارید، کاهش می دهند.

از کجا بفهمیم لنز چشم خراب شده

ضرورت استفاده از بهترین مایع لنز

نگهداری و مراقبت از لنزها و بهداشت آن‌ها از مسائل بسیار مهمی است که در صورت رعایت نکردن سبب ایجاد بیماری‌های چشمی یا حتی نابینایی می‌شود. محافظت و نگهداری از لنزها تنها با رعایت چند نکته ساده قابل انجام است. یکی از این نکته‌های بسیار مهم انتخاب مایع لنز است. محلول‌های مختلفی در بازار وجود دارد، اما در واقع انتخاب آن به دلیل حساسیت‌های چشم اهمیت زیادی دارد. بنابراین بهتر است قبل از انتخاب محلول لنز حتماً به خوبی در مورد نوع آن تحقیق کنید. در ادامه این مقاله به بررسی سه تا از بهترین مایع لنزهای خارجی خواهیم پرداخت که از کیفیت و مرغوبیت بالایی برخوردار هستند و می توانید به راحتی از سایت ویتالوکس تهیه نمایید خواهیم پرداخت.

مایع لنز نئو پلاس

یکی از بهترین مایع لنزهای خارجی تماسی که سبب نرم نگه داشتن لنزها و پیشگیری از خشک شدن آن ها می‌شود مایع لنز نئو پلاس است. تمامی افرادی که از لنزهای تماسی استفاده می‌کنند لازم است که محلول مخصوص لنز را همیشه همراه خود داشته باشند؛ زیرا لنزها را بلافاصله پس از خارج کردن از چشم‌ها باید درون محلول مخصوص قرار داد.

استفاده از مایع لنز برای نرم و پاکیزه نگه داشتن لنزهای تماسی بسیار ضروری است. محلول شست و شوی نئوپلاس به دلیل داشتن ترکیبات مواد ضد عفونی کننده دارای کیفیت بسیار بالایی در مقایسه با سایر برندها است. نکته بسیار مهم در خصوص این مایع لنز، قدرت پاکسازی و ضد عفونی کنندگی محلول بدون نیاز به استفاده از مواد و مکمل‌های دیگر در کوتاه ترین بازه زمانی است. با استفاده از محلول لنز نئو پلاس می توانید در مدت زمان 30 دقیقه تمامی رسوبات چربی، پروتئین و غبار را از لنزهای تماسی خود پاک کنید.

گرد و غبار، دوده و مواد شیمیایی آلودگی‌های غیر میکروبی هستند که سبب آلوده کردن لنزها می شوند. از آنجا که آب شرب برخی شهرها از آب چاه‌ها تامین می شود، معمولاً افرادی که لنزهای چشمی خود را با آب لوله کشی می‌شویند، به بیماری‌های چشمی نظیر عفونت و زخم قرنیه دچار می‌شوند. بنابراین از آنجا که لنزها ممکن است سبب بیماری‌های چشمی شوند، لازم است که شست و شوی آن‌ها با مایع لنز مخصوص صورت گیرد.نحوه شست و شوی لنز با مایع لنز خارجی نئو پلاس به این صورت است که ابتدا باید جا لنزی خود را از محلول پر کنید. سپس حداقل به مدت 4 ساعت آن را در محلول قرار دهید تا آلودگی‌ها به طور کامل از بین بروند. اگر درب جا لنزی خود را به خوبی بسته باشید، لنزها می توانند به راحتی حداکثر تا یک ماه در محلول لنز بمانند.

مایع لنز یونیورسال

مایع لنز خارجی تماسی برند یونیورسال حاوی ترکیبات ضد عفونی کننده برای نرم نگه داشتن و ضد عفونی کردن لنزها است. این محلول لنز در مدت زمانی بسیار کوتاه تمامی آلودگی‌ها، چربی‌ها و رسوبات را از روی لنزها پاک می‌کند. لنزها در صورتی که با محلول لنز تمیز نشوند کثیف، خشک، آلوده و در نهایت غیر قابل استفاده خواهند بود. این محلول نیز گزینه ای مناسب برای افرادی است که می‌خواهند بدون هیچ ترکیب اضافه ای لنزهای خود را ضد عفونی کرده و نرم نگه دارند. اقلام همراه مایع لنز یونیورسال یک جا لنزی است. به طور کلی می‌توان گفت این مایع لنز نیز یکی دیگر از بهترین مایع لنزهای ایتالیایی برای افرادی است که از لنزهای طبی و رنگی استفاده می‌کنند.

از کجا بفهمیم لنز چشم خراب شده

ویژگی‌های مایع لنز یونیورسال

  • حفظ رطوبت لنز از هر نوع طبی و رنگی
  • مناسب برای لنزهای تماسی نرم
  • مناسب برای شست و شو دادن لنز
  • ضد عفونی کننده و آنتی باکتریال
  • مناسب برای استفاده روزانه
  • دارای جا لنزی مخصوص

مایع لنز یونیال

در ساخت مایع لنز یونیال هیالورونیک اسید که یکی از موادهای اولیه ساخت قطره‌های چشمی است بکار رفته است. این مایع لغزندگی لنز در چشم را بسیار راحت می کند. مایع لنز یونیال چند منظوره بوده و گزینه ای ایده آل برای ضدعفونی کردن، تمیز کردن، نگهداری و آب رسانی انواع لنزهای تماسی طبی و رنگی است.سدیم هیالورونات موجود در این محلول یک فرمولاسیون منحصر به فرد است که علاوه بر خاصیت ضد باکتری، آب رسانی طولانی مدت به همراه دارد. این ماده از ریزترین مولکول‌های موجود در طبیعت است که سبب آب رسانی در ناحیه قرنیه شده و علاوه بر جلوگیری از خشکی آن به بهبود و ترمیم قرنیه کمک می‌کند.

این مطلب را بخوانید
دیابت نوع 2 چیست و چه علائمی دارد؟ + بررسی راههای درمان دیابت نوع 2 و روش های پیشگیری آن

ویژگی‌های محلول لنز یونیال

  • قبل و بعد از هربار استفاده از لنز تماسی، آن را با مایع لنز شست و شو دهید.
  • بعد از هر بار استفاده از لنز محلول داخل جا لنزی حتماً تعویض شود.
  • دارای جا لنزی آنتی باکتریال
  • مناسب برای لنزهای سافت
  • بهترین زمان استفاده از محلول 3 ماه پس از باز شدن است.
  • تحت هیچ شرایطی از محلول، قرص و سایر شوینده‌ها در کنار این محلول و برای شست و شوی لنزها استفاده نشود.

چگونه لنز چشم چپ و راست را تشخیص دهیم

تفاوت لنز چشم چپ و راست چیست؟

تقریبا در بیشتر موارد، چپ یا راست بودن لنزها هیچ فرقی با هم ندارند. اما ممکن است لنز شما طبی باشد که در این حالت بین لنز طبی چشم چپ و راست تفاوت نمره وجود خواهد داشت.در صورت استفاده از لنز طبی، ممکن است نمره یک چشم با چشم دیگر متفاوت باشد. در این حالت، لنزهای سمت چپ و راست با هم فرق خواهند داشت و اشتباه گذاشتن آنها می‌تواند در وضوح دید شما اشکالاتی ایجاد کند.البته اگر نمره هر دو چشم با هم برابر باشد پس دیگر فرقی بین لنز چشم چپ و راست وجود نخواهد داشت.اما لنز رنگی که به لنز پلانو هم مشهور است چپ و راست ندارد و هر دو لنگه‌ی لنز را می‌توان برای هر دو چشم استفاده کرد. فقط باید مراقب باشید آنها را پشت‌ورو نگذارید. البته این اتفاق در لنزهای رنگی به ندرت روی می‌دهد زیرا از روی شدت رنگ پشت و روی لنز می‌توان طرف درست آن را تشخیص داد.به طور کلی، لنزهایی که روی بسته‌بندی آنها در قسمت بینایی عدد صفر درج شده است چپ و راست ندارند. پس با خیال راحت از آنها استفاده کنید. اما برای اینکه هیچ نگرانی دیگری نداشته باشید، شاید بهتر باشد وقتی برای اولین بار از لنز استفاده می‌کنید، لنز چپ را از درون قوطی درون جالنزی سمت چپ بگذارید و لنز راست را درون جالنزی سمت راست. همیشه هم هنگام گذاشتن و برداشتن لنزها، آنها را در سمت درست قوطی لنز قرار دهید تا هیچ‌گاه چپ و راست بودن آنها اشتباه نشود.

از کجا بفهمیم لنز چشم خراب شده

برای اینکه آنها را با هم قاطی نکنید، به محض درآوردن لنز از چشم، آن را درون قاب در همان سمت بگذارید (لنز چپ درون قاب سمت چپ یعنی حرف L انگلیسی )؛ و برعکس.این را به یاد داشته باشید که همه‌ی این توصیه‌ها برای افرادی است که هر دو چشم آنها با هم برابر است. تقریبا همه آدم‌ها چشم‌های همسان دارند. در موارد نادر هستند کسانی که قطر یا شکل دو چشم آنها با هم یکی نیست.این افراد حتما باید هر لنز را فقط برای یک چشم استفاده کنند. ریرا لنز بعد از مدتی شکل چشم را به خود می‌گیرد.البته گفتنی است که اگر لنز چشم چپ و راست را با هم جا به جا کنید هیچ مشکلی پیش نمی‌آید. اما بهتر است این کار را نکنید.

دلایلی که لنزهای چشمی شما اذیت می کنند

لنزهای تماسی هرگز نباید صدمه ببینند. در حالی که ممکن است در اولین باری که لنز چشم را امتحان می کنید کمی به آنها عادت کنید، ناراحتی باید خیلی سریع برطرف شود. لنزهای تماسی باید طبیعی باشند و در طول روز قابل توجه نباشند. بنابراین اگر چشمان شما درد می کند، چیزی اشتباه است.دلایل بالقوه متعددی وجود دارد که چرا چشمان شما هنگام استفاده از لنز های چشمی اذیت می شود. این می تواند به این معنی باشد که شما جفت لنز مناسب را نمی پوشید. ممکن است به این معنی باشد که چشمان شما عوارض دیگری نیز دارد.برای رسیدن به دلیل درد چشم نیاز به معاینه چشم با اپتومتریست شما دارد. اما برخی از عوامل محتمل تر از دیگران وجود دارد.

لنزهای شما به درستی در جای خود قرار نمی گیرند

رابطه بین چشمان شما و لنزهای تماسی شما یک رابطه مهم است. و از آنجایی که چشمان شما منحصر به فرد است، قرار نیست هر جفت لنزی که میخرید، احساس خوبی داشته باشد. اگر لنزهای شما اذیت می کنند. ممکن است اندازه، شکل یا جنس مناسبی برای چشم شما نداشته باشند.هنگام خرید لنزهای چشمی، معاینه و خرید لنز مناسب برای محافظت از بینایی شما ضروری است. این آزمون به درک چگونگی تناسب لنز با چشم شما اختصاص داده شده است. بسته به نسخه شما ممکن است به لنزهای توریک یا اسفر نیاز داشته باشید.مراجعه به اپتومتریست قبل خرید لنز تماسی نه تنها نسخه مناسبی را دریافت می کند، بلکه به سازگاری لنز با چشم شما نیز می پردازند. خرید لنز چشمی که مناسب نیستند، می تواند به چشمان شما را آسیب بزند، پول شما را هدر دهد و حتی برای بینایی شما خطرناک باشد.

کنار گذاشتن لنزها در شب

آیا لنز های چشم خود را در شب از چشمان خود بیرون می آورید؟ اگر پاسخ منفی است، ممکن است به همین دلیل چشمان شما اذیت شده باشد.لنزهای تماسی زمانی که طبق دستورالعمل های اپتومتریست شما استفاده می شوند، یک شکل بسیار ایمن برای تصحیح بینایی هستند. اما ماندن لنزها برای روزها مکرر می تواند باعث ایجاد عوارض بینایی شود. نگه داشتن لنزها درتمام طول شب می تواند خطر عفونت را تا 8 برابر افزایش دهد. از خوابیدن با لنزهای خود اجتناب کنید و قبل از خواب کوشا باشید.

لنز های چشم خود را تعویض نمیکنید؟

ممکن است لنز چشم روزانه، هفتگی یا ماهانه را ترجیح دهید. و چشم پزشک شما ممکن است محصولی را توصیه کند که برای بینایی شما بهترین است. اما نکته مهم این است که همیشه پس از دوره استفاده طراحی شده، لنزهای چشم خود را تعویض کنید.لنزهای تاریخ مصرف گذشته می توانند باعث تاری دید، ناراحتی و عفونت چشم شوند. بنابراین، هر دوره لنزهای چشمی را دور بیندازید و چشمان خود را راحت نگه دارید. و از بیرون انداختن زودهنگام لنزهایتان نترسید. اگر قبل از انقضای زمان‌بندی‌شده لنز‌هایتان آسیب دید حتما انها را دور بیندازید.

از کجا بفهمیم لنز چشم خراب شده

رقیق کردن مایع لنز

اگر فکر می کنید صرفه جویی در هزینه با رقیق کردن محلول لنزتان کار بزرگی است، دوباره فکر کنید. محلول تمیزکننده لنزهای تماسی که تازه نیست، به درستی لنزهای تماسی شما را ضدعفونی، و تمیز نمی کند. و لنز چشمان شما را اذیت میکند، برای جلوگیری از اذیت ناشی از مصرف لنز، محلول لنز خود را هر بار تعویض کنید.پر کردن محلول خود با آب نیز خطرناک است. آب (حتی مقطر) حاوی میکروب هایی است که می توانند احتمال عفونت چشم را افزایش دهند. روی محلول لنز تازه سرمایه گذاری کنید و به سلامت چشم خود اهمیت دهید.

این مطلب را بخوانید
بیوتی لاویا مرکز تخصصی کراتین مو در کرج

سندرم خشکی چشم

سندرم خشکی چشم یک بیماری ناشی از تولید ناکافی اشک است. این می تواند چشمان شما را تحریک و اذیت کند. لنزهای تماسی می توانند این ناراحتی را تشدید کنند.خبر خوب این است که لنزهای مخصوص خشکی چشم در بازار موجود است. همراه با درمان خشکی چشم، اپتومتریست شما می‌تواند لنزهایی را پیشنهاد کند که در صورت تشخیص سندرم خشکی چشم ممکن است بهترین کاریی را داشته باشند.

زمان بیش از حد به صفحه نمایش نگاه کردن

صرف زمان بیش از حد بر روی دستگاه های دیجیتال می تواند منجر به خستگی چشم شود. فشار چشم روز به روز بیشتر می شود، زیرا روال روزمره امروزی شامل تلفن های هوشمند، لپ تاپ ها و تبلت ها می شود. و هنگامی که از لنزهای تماسی استفاده می کنید، ممکن است خستگی بیشتر قابل توجه باشد.استفاده از لنزهای مسدود کننده نور uv  را در هنگام استفاده از رایانه به جای استفاده از لنزهای معمولی خود در نظر بگیرید. این لنز ها به طور ویژه برای جلوگیری از نور آبی و uv که صفحه های دیجیتال ساطع می کنند طراحی شده اند.

ایا عفونت چشمی دارید؟

بهداشت نامناسب چشم و استفاده نادرست از لنزهای تماسی می تواند منجر به عفونت چشم شود. اما عوامل دیگری نیز باعث عفونت می شوند. هنگامی که چشم شما عفونی می شود، پوشیدن لنزهای تماسی بسیار خطرناک می شود.

ایا لنزتان چشمان را اذیت میکند

اگر چشمان شما قرمز، اذیت یا همراه با درد است، فورا لنزهای تماسی خود را خارج کنید. لنزهایی که در معرض عفونت چشمی قرار گرفته اند باید فورا دور ریخته شوند. عفونت های چشمی که بسیار دردناک باقی می مانند ممکن است به مراقبت های چشمی اورژانسی نیاز داشته باشند.

مراحل گذاشتن لنز در چشم

ابتدا باید این نکته را گوشزد کرد که اهمیتی ندارد که قصد گذاشتن چه نوع لنزی را در چشم خود دارید. لنزهای طبی یا غیر طبی، لنزهای رنگی یا بی رنگ و یا لنزهای مدت دار یا یک بار مصرف، برای گذاشتن هر نوع لنزی باید تمامی مراحل زیر به صورت دقیق اجرا شوند و جدی گرفته شوند تا با آسیب های چشمی مواجه نشوید.

شستن دست ها قبل از برداشتن لنزها

قبل از آنکه بخواهید لنزها را از جعبه آن خارج کنید لازم است که حتما دستان خودتان را با آب گرم و مواد شوینده کاملاً تمیز و ضدعفونی کنید و بعد از آن با استفاده از دستمالی نرم و تمیز یا دستمال کاغذی آنها را خشک کنید. توجه داشته باشید در صورتی که مواد شوینده بر روی دستان شما باقی مانده باشد و به لنزها منتقل شود باعث خشک شدن آنها خواهد شد و زمانی که لنز خشک باشد می تواند باعث زخم شدن چشم و یا تاری دید شود. بهترین روش این است که بعد از شستن دست ها با شوینده و آب گرم توسط دستگاه خشک کن خشک شود تا مشکلی پیش نیاید.

برداشتن لنز

بعد از شستن و خشک کردن دست یکی از لنزها را بردارید. باید توجه داشته باشید که چپ و راست بودن لنزها مهم است و نباید از لنز چشم چپ برای چشم راست و یا برعکس استفاده کنید. هرچند که با قرار دادن لنزها در چشم به صورت جا به جا، باز هم می توانید محیط اطراف را ببینید اما ممکن است که باعث عفونت چشم ها شود و یا اینکه در دیدن اطراف اذیت شوید. دقت کنید که در هنگام برداشتن لنز از جعبه آن، با گرد و غبار تماس نداشته باشد چون اگر وارد چشم شود باعث عفونت می گردد.

برداشتن صحیح لنز از جعبه

شاید بگویید اگر دستمان را شسته ایم و گرد و غباری هم وجود ندارد پس دیگر مشکلی نیست؛ اما باید بدانید که طریقه برداشتن لنز به اندازه مراحل قبل اهمیت دارد. با هر انگشتی که احساس راحت تری دارید می توانید لنز را بردارید (معمولاً انگشت اشاره گزینه بهتری است). برای برداشتن لنز باید احتیاط کنید که به هیچ عنوان از ناخن استفاده نکنید چرا که ممکن است باعث آسیب به لنز شود. از قسمت گوشتی نرم نوک انگشت استفاده کنید. لنز باید به حالت مقعر و به گونه ای که گودی آن رو به صورت شما باشد قرار بگیرد. هنگامی که لنز را از جعبه خارج کرده اید باید آن را از نظر پارگی، آلودگی و هر مشکل دیگری بررسی کنید تا در صورت مشکلی آن را برطرف یا ضد عفونی کنید.

از کجا بفهمیم لنز چشم خراب شده

آماده کردن چشم

زمانی که لنز را از جعبه خارج کرده اید باید با استفاده از انگشتان دست مخالف چشم خودتان را برای لنز گذاری آماده کنید. برای این کار باید با استفاده از دو انگشت پلک های بالا و پایین چشم را در خلاف جهت هم بکشید تا راحت تر بتوانید لنز را جاگذاری کنید.

قرار دادن لنز

زمانی که پلک های بالا و پایین چشم به خوبی کشیده شده اند می توانید لنز را درون چشم خود قرار دهید. برای آنکه راحت تر این کار را انجام دهید سعی کنید به لنز خیره نشوید و پلک نزنید. بعد از آنکه لنز را درون چشم خود قرار دادید مطمئن شوید که مشکلی ندارد و به درستی بر روی عنبیه چشم قرار گرفته است. در صورت نیاز می توانید با انگشت، لنز را حرکت دهید تا در بهترین حالت خود قرار بگیرد.

تست کردن لنز

بعد از آنکه لنز را بر روی عنبیه چشم قرار دادید، به آرامی چندین بار پلک بزنید. اگر با این کار سوزش یا درد خاصی را احساس کردید باید لنز را خارج کنید چرا که احتمال دارد آلوده شده باشد. با استفاده از مایع مخصوص لنز، آن را تمیز و ضد عفونی کنید و سپس مراحل را از ابتدا اجرا کنید و مطمئن شوید که لنز به خوبی جاگذاری شده است.

لنز دوم

برای آنکه لنز دوم را درون چشم خودتان قرار دهید باید تمامی مراحل قبل را دوباره انجام دهید. توجه داشته باشید که جعبه لنز نباید آسیبی ببیند چرا که برای نگهداری از لنز دوباره به آن نیاز خواهید داشت.

خارج کردن لنز از چشم ها

برای آنکه لنزها را از چشم خارج کنید لازم است که نکاتی را رعایت کنید و همانند قرار دادن لنز درون چشم مراحل مختلفی را انجام دهید. قبل از آنکه اقدام به خارج کردن لنز از چشم خود کنید سعی کنید جعبه لنزها را به خوبی با استفاده از محلول های مخصوص شستشو دهید. آب آشامیدنی معمولاً دارای املاح است و استریل نیست بنابراین برای شستن ظرف لنز مناسب نیست. توجه داشته باشید که ظرف های نگهداری لنز تاریخ مصرف خاص خود را دارند و نباید بیشتر از مدت تعیین شده برای آنها استفاده شوند.

شستن دستها

همانند مرحله لنزگذاری اولین اقدام برای خارج کردن لنز از چشم، شستن دست ها با آب و صابون و سپس خشک کردن آنها است. چون از لنز برای دفعات مختلفی استفاده می شود بنابراین لازم است که با دقت با آن تماس داشت تا آلوده نشود.

این مطلب را بخوانید
تاثیر مصرف مکمل کلاژن بر روی کاهش چین و چروک و افزایش انعطاف پوست

خارج کردن لنز

در مرحله دوم می توانید از روش های مختلفی مانند نیشگون گرفتن و روش غلت دادن برای خارج کردن لنز استفاده کنید. در روش نیشگون باید سعی کنید از قسمت نرمی نوک انگشتانتان استفاده کنید و به حالت نیشگون گرفتن لنز را گرفته و از چشم خود خارج کنید. در این حالت نباید از ناخن ها استفاده کرد و یا فشار زیادی به لنز وارد کرد چرا که احتمال آسیب دیدن لنزها زیاد می شود.

در صورتی که با روش نیشگون گرفتن نتوانستید لنز را خارج کنید می توانید قسمت گوشتی لبه انگشت خودتان را بر روی لنز قرار دهید و سپس آن را به آرامی به طرف قسمت سفیدی چشم هدایت کنید و غلت دهید و سپس آن را خارج کنید

مراحل تمیز کردن لنز چشم

چه از لنزهای فصلی و چه از لنزهای سالانه استفاده می‌کنید، این مراحل ساده را می‌توانید هر شب قبل از خواب برای تمیز کردن آن‌ها انجام دهید. فقط مطمئن شوید که از مایع لنز مناسب برای لنز خود استفاده کنید. همچنین توجه داشته باشید لنزهای یکبار مصرف روزانه نیازی به تمیز کردن ندارند؛ فقط آن‌ها را بیرون بیندازید.

۱-دستان خود را بشویید و اجازه دهید تا خشک شوند

دست‌های کثیف می‌توانند آلودگی، میکروب‌ و چربی را به لنزهای شما منتقل کنند، بنابراین حتماً آن‌ها را کاملا بشویید. پس از شستشوی دست‌ها اجازه دهید تا در هوای آزاد خشک شوند یا از یک حوله تمیز و بدون پرز استفاده کنید.

انواع لنز چشم

۲-محفظه لنز تماسی خود را با مایع لنز تازه پر کنید

مهم است که همیشه هنگام خارج کردن لنز از چشم، هر دو محفظه را با محلول تازه پر کنید؛ نه اینکه از مایع لنز قدیمی استفاده کنید. مایع لنز استفاده شده دیگر استریل نیست و مستعد رشد باکتری است که می‌تواند باعث ناراحتی یا حتی عفونت شود.

۳-لنز را با مایع لنز مالش دهید

ابتدا پس از خارج کردن لنز، آن را در کف دست خود قرار دهید و دستتان به شکل کاسه جمع کنید. چند قطره از محلول را روی لنز بریزید و سپس به آرامی لنز را به صورت دایره‌ای روی کف دست خود به مدت حدود ۱۵ ثانیه بمالید تا تمیز شود.

۴-لنز خود را با مایع لنز بیشتری بشوئید

شستشوی بیشتر ممکن است اضافی به نظر برسد، اما چون شستشو یک مرحله مهم است، بنابراین آن را نادیده نگیرید. بهتر است بار دیگر یکی دو قطره مایع لنز روی لنز بریزید و آن را مالش دهید تا مطمئن شوید لنز به خوبی تمیز شده است. شستشو هر گونه کثیفی یا آلودگی باقی‌مانده را می‌تواند پاک کند.

۵-لنز تماسی را در محفظه نگهداری قرار دهید و محفظه آن را ببندید

به یاد داشته باشید، هر چشمی نسخه لنزهای تماسی خاص خود را دارد؛ حتماً هر لنز تماسی را در محفظه صحیح قرار دهید سپس درب آن را به خوبی و محکم ببندید. این کار باعث حفظ سلامت لنز و جلوگیری از آلودگی‌ها و آسیب به چشم می‌شود.

۶-این مراحل را برای هر دو چشم انجام دهید و صبر کنید تا لنزهایتان برای مدت زمان مشخص در مایع لنز  بمانند.

اغلب توصیه می‌کنند که لنزها ۶ تا ۸ ساعت در مایع لنز خیسانده شوند که این زمان بسته به برند سازنده لنز متفاوت است. بنابراین بهترین راه برای تمیز کردن لنزهای تماسی این است که اجازه دهید لنزها یک شب در مایع لنز خیسانده شوند. صبح، قبل از قرار دادن لنزها در چشم، دستان خود را بشویید و خشک کنید، لنزهای خود را دوباره با لنز تازه مالش و شستشو دهید سپس استفاده کنید.

سوالات متداول

آیا لنز رنگی چپ یا راست دارد؟

خیر. لنز رنگی اگر طبی نباشد (نمره نداشته باشد) هیچ فرقی نمی‌کند در کدام چشم گذاشته شود. اما بهتر است هر لنز را اولین بار در هر چشمی که می‌گذارید تا آخر هم در همان چشم بگذارید. این برای سلامت چشم و عدم انتقال عفونت بسیار مهم است.

آیا می‌توان لنز چپ را در چشم راست گذاشت؟

اگر لنز شما طبی نیست، پس بین لنز چشم چپ و راست فرقی وجود ندارد. اما اگر لنز طبی است و نمره چشم‌ها با هم فرق دارد، حتما باید به درست گذاشتن لنز چپ و راست توجه کنید.

چگونه از قاطی شدن لنز راست و چپ جلوگیری کنیم؟

برای اینکه آنها را با هم قاطی نکنید، به محض درآوردن لنز از چشم، آن را درون قاب در همان سمت بگذارید (لنز چپ درون قاب سمت چپ یعنی حرف L انگلیسی )؛ و برعکس.

لنزهای طبی چشم هم تاریخ مصرف دارد؟

لنزهای طبی هم مانند بقیه لنزهای رنگی و زیبایی دارای تاریخ انقضاء هستند.

اگر لنز تاریخ گذشته در چشم بگذاریم، چه می‌شود؟

یکی از مشکلات، به محلول نگهدارنده لنز مربوط است که شاید بیش از حد اسیدی یا بیش از حد قلیایی شده باشد. در این حالت، استفاده از لنز می‌تواند سبب عفونی شدن چشم شود.

آیا لنزهای یک بار مصرف تاریخ انقضا دارند.

خیر. لنزهای یک بار مصرف تاریخ انقضا ندارند.

سخن پایانی

لنزهای چشمی، قطعات پلاستیکی هستند که به افراد این امکان را می دهند تا بدون عینک ببینند. خراب شدن لنز مسئله ایی است که شاید حداقل یکبار برای افرادی که از لنزهای چشمی استفاده می کنند، اتفاق افتاده باشد.لنزهای نرم و لنزهای سخت نفوذپذیر به گاز (RGP) از انواع اصلی لنزهای چشمی موجود هستند.از لنزهای چشمی عموما برای جلوگیری از استفاده از عینک در شرایطی نظیر نزدیک بینی، دور بینی و آستیگماتیسم یا جلوگیری از استفاده از عینک های دو کانونی در زمان پیرچشمی استفاده می شود.بیشتر لنزهای نرم و برخی از لنزهای RGP به مدت یک روز استفاده می شوند و سپس هر شب برداشته، تمیز و ضد عفونی می شوند.برای خرید لنزهای چشمی باید فاکتورهایی را در نظر گرفت. توجه کردن به برند و کیفیت لنز از اصلی ترین فاکتورها برای خرید لنزهای چشمی هستند.خراب بودن لنزهای چشمی می تواند باعث آسیب های زیاد و جبران ناپذیری به فرد شود. هرگاه نشانه های خرابی لنزهای چشمی را مشاهده کردید، دیگر هرگز از آن لنزها استفاده نکنید.برخی از علائم خرابی لنزها شامل موارد زیر است: پارگی و خراش لنزها، احساس سوزش لنز در چشم، تجمع رسوبات روی لنزها و اتمام تاریخ انقضای چشمی.اگر به نشانه های خراب شدن لنزهای چشمی توجه نکنید به احتمال زیاد چشمان شما دچار عفونت خواهند شد . زیرا چشم ها بسیار حساس هستند و اگر به نشانه های خرابی لنزها توجه نشود، باعث می‌شود به قرنیه آسیب وارد شود و درمان آن بسیار دشوار شود.

پیشنهاد ما به شما

خدمات پرستار در منزل همراه شما و آشنایی با آن

خدمات پرستار در منزل همراه شما و آشنایی با آن

مرکز خدمات پرستاری در منزل همراه شما، در راستای ارائه بهترین خدمات پرستاری ، درمانی …

دیدگاهتان را بنویسید