جدیدترین درمان کمر درد

جدیدترین درمان کمر درد

جدیدترین روش های درمان دیسک کمر و بیرون زدگی دیسک
درمان دیسک کمر به شدت درد و میزان جابجایی و لغزش دیسک از موقعیت خود بستگی دارد. در بسیاری از موردها می ‌توان دیسک کمر را به کمک راه های کنترل درد به شکل غیر جراحی درمان نمود. دیسک کمر بیشتر در قسمت تحتانی کمر اتفاق می ‌افتد ولی با این حال امکان دارد در هر بخشی از ستون فقرات رخ دهد.دیسک‌ های فتق ‌دار کمر به خاطر جابجا کانال نخاعی از جای خود هستند. این جابجایی سبب فشار دیسک بر روی اعصاب نخاعی بوده و باعث درد در ناحیه ای از بدن خواهد شد. این وضعیت نشان دهنده پارگی است و اغلب در مرحله اولیه دژنراسیون اتفاق خواهد افتاد. اکثر موارد دیسک کمر در مراحل ابتدایی به صورت دیسک‌ های برآمده و بیرون ‌زده خود را نشان خواهند داد که با گذشت زمان تشدید می‌ شوند.در کلینیک مغز و اعصاب رها با داشتن دستگاه های پیشرفته و مدرن به شما در درمان این بیماری کمک شایانی خواهد کرد و از بهترین روش درمان دیسک کمر استفاده کرده تا شما عزیران هم در وقت و هم در هزینه دچار مشکلات نشوید.


فهرست مطالب


جراحی‌ دیسک کمر به صورت بسته

جراحی دیسک کمر به صورت بسته برخلاف عمل جراحی باز می‌تواند سریع‌تر بوده و ‌خطر کمتری داشته باشد و همچنین مدت زمان بهبود کمتری نیاز دارد. از جمله مزایای عمل بسته دیسک کمر میتوان به موارد زیر اشاره کرد :به علت کوچک بودن برش‌های ایجادشده (برش‌ها بعضا فقط به‌اندازه دو سانتی‌مترند) ازنظر ظاهری نتایج بهتری در قسمت جراحی به دست می‌آید.

در هنگام عمل جراحی، خون کمتری از بدن می‌رود. به علت عدم نیاز به برش دادن عضلات، احتمال آسیب رسیدن به عضلات کمتر است. نیاز کمتری به استفاده از داروهای مسکن درد بعد از عمل ، خواهید داشت. همچنین برخی از جراحی‌های بسته دیسک کمر نوعی روش‌ جراحی سرپایی به حساب می آیند و تنها به قسمتی که مورد جراحی قرار می‌گیرد ماده بی‌حسی زده می‌شود. در نتیجه خطر کمتری برای واکنش‌های جانبی به بی‌هوشی وجود خواهد داشت.

جدیدترین درمان کمر درد

جراحی بسته با لیزر

لیزر نوعی دستگاه  تولیدکننده انرژی نوری است. لیزرهای جراحی بیشتر برای حذف و جدا کردن بافت‌های غیرطبیعی و ناخواسته کاربرد دارند. زمانی که بافت‌ها نور لیزر را به خود جذب می‌کنند، نور تبدیل به گرما می‌شود و سپس بافت گرم شده و تبدیل به بخار می‌شود، این فرآیند با نام عصب‌کشی هم شناخته می‌شود. از لیزر در جراحی دیسک کمر، می‌توان با سه روش متفاوت زیر استفاده کرد :

  • عصب‌کشی فاست مفصل توسط لیزر (ریزوتومی)

تخریب و از بین بردن اعصاب فاست (عصب‌کشی) جهت کاهش کمردرد ناشی از ورم مفاصل که به وسیله فاست مفاصل تولید می‌شود.

  • کاهش فشار وارد بر دیسک با لیزر

از بین بردن (ساییدن) مواد دیسک کمر جهت از بین بردن فشار وارد بر عصب که منجر به ایجاد درد در پا می‌شود.

  • لیزر کردن آنولوپلاستی

درمان گسیختگی‌هایی  به وجود آمده در دیواره دیسک کمر (دوایر متحدالمرکز) جهت کاهش درد کمر.

درمان با تزریقات در جراحی دیسک کمر

درمان با تزریقات در جراحی دیسک کمر شامل موارد زیر است:

تزریق فاست

تزریق مفصلی فاست یک نوع تزریق استروئیدی ضدالتهاب مانند دگزا متازون یا تریامسینولون در مفاصل فاست می‌باشد. مفاصل فاست، بخشی از چارچوب استخوانی ستون فقرات می‌باشند. معمولا برای مفاصل فاست پایینی پشت ( کمر )، درد در قسمت پایین کمر احساس شده و در سراسر پایین کمر، پایین‌تر از پشت باسن و قسمت بالای ران پخش می‌شود.

درمان دیسک کمر به وسیله اوزون درمانی یا اوزون تراپی

اوزون تراپی یکی از انواع جراحی دیسک کمر به صورت بسته می‌باشد که از ویژگی‌های بیوشیمیایی ترکیب اکسیژن و ازن استفاده می‌کند. یکی از اهداف درمانی تزریق ازن به داخل دیسک، کاهش حجم فتق دیسک می‌باشد که سبب انقباض دیسک و در نهایت کاهش فشار بر ریشه اعصاب میشود. خاصیت تسکین درد و ضدالتهابی اوزون، علت دیگر استفاده از آن برای درمان دیسک کمر است.

درمان دیسک کمر به وسیله تزریق اپیدورال استروید

تزریق اپیدورال استروئید (ESI) یک متد جراحی بسته دیسک می‌باشد که می‌تواند به درمان درد ناحیه گردن، بازو و پا که توسط اعصاب نخاعی ملتهب به وجود می‌آیند، کمک کند.  همچنین تزریق اپیدورال استروید می‌تواند برای از بین بردن درد ناشی از تنگی مجرای ستون فقرات و دیسک کمر مورد استفاده قرار بگیرد.در این روش، داروها به وسیله فضای اپیدورال به اعصاب ستون فقرات می‌رسند، فضای اپیدورال همان فضای بین محافظ پوشش‌دهنده اعصاب و مهره‌های استخوانی می‌باشد. هدف از این کار، کاهش درد در حدی است که شما بتوانید برنامه درمانی فیزیکی و فعالیت‌های عادی خود را از سر بگیرید.

این مطلب را بخوانید
درباره‌‌ی آب درمانی چه می‌دانید؟

درمان دیسک کمر به روش رادیوفرکوئنسی

رادیوفرکوئنسی اعصاب متدی است که برای  درمان دردهای مزمن ( طولانی‌مدت ) پایین کمر و گردن و همچنین درمان دردهای ناشی از انحطاط مفاصل در آرتروز مورد استفاده قرار میگیرد. حرارتی که به وسیله امواج رادیویی تولید می‌شود، برای مورد هدف قرار دادن اعصاب خاص استفاده شده و به طور موقت مانع انتقال سیگنال‌های درد در آن‌ها می‌شود. این امواج رادیویی به وسیله سوزن‌هایی که در بخش بالای نخاع وارد پوست شما شده، به اعصاب هدف منتقل می‌شوند.استفاده از اسکن تصویری در زمان انجام رادیوفرکانسی اعصاب در جراحی دیسک کمر، به دکتر کمک می‌کند تا از مکان دقیق سوزن مطلع شود.

جدیدترین درمان کمر درد

درمان دیسک کمر به وسیله تزریق ترنسفورمینال

تزریق ترنسفورمینال یک نوع تزریق از استروئید با مدت ماندگاری زیاد می‌باشد که در قسمت دهانه گوشه‌های ستون فقرات یعنی محلی که ریشه‌های اعصاب قرار دارند، انجام می‌شود.این دهانه باز با ‌نام فورامن شناخته می‌شود و در اصل یک مهره کوچک از فضای اپیدورال میباشد که با فاصله‌ای کوتاه از ریشه عصب بیرون می‌آید. این ریشه مهره اپیدورال به طور دقیق در قسمت بیرون کانال نخاعی قرار دارد.این تزریقات بعضا به ‌عنوان مسدود کننده‌های ریشه مهره، مورد استفاده قرار می‌گیرند. استروئید تزریق شده با ماندگاری زیاد سبب کاهش التهاب و ورم ریشه‌های اعصاب نخاعی و سایر بافت‌های اطراف ریشه نخاعی شده و میتواند سبب کاهش درد، سوزن سوزن شدن، بی‌حسی و دیگر علائم ناشی از چنین التهاب‌هایی شود. همچنین تزریقات ترنسفورمینال برای شناسایی سطح یا سطوحی از ریشه عصب نخاعی که منبع تولید درد هستند کاربرد دارند.

درمان دیسک کمر به وسیله تزریق دیسکوژل

دیسکوژل نوعی کاشت می‌باشد که به وسیله یک سوزن به دیسک تزریق می‌شود. با در نظر گرفتن قسمتی که دیسک کمر در آن قرار دارد،  از روش‌های متنوع برای این کار می‌توان استفاده کرد. برای ‌مثال برای موارد گردنی تزریق از قسمت قدامی و در مواردی مانند سمت سینه و کمر تزریق از مناطق خلفی باید انجام شود. دیسکوژل می‌تواند سبب کاهش فشار و در دراز مدت منجر به کاهش فتق دیسک کمر شود. دیسکوژل مثل یک مانع، بین درد و ریشه‌های عصب و سیستم عروقی عمل می‌کند و همچنین به‌عنوان یک ایمپلنت، دارای اثرات تقویت‌کنندگی بر روی دیسک‌های آسیب‌دیده است.

چه عواملی باعث بیماری دیسک کمر می‌شوند؟

جراحی دیسک کمر به صورت بسته و با پلاسما(PDCT)

یکی دیگر از روشهای جراحی بسته دیسک انعقاد و تبخیر دیسک توسط نور پلاسما  است. نور پلاسما در سیستم دی ۳۰ قدرتمند و کنترل شده است که باعث انعقاد و تبخیر دیسک به وسیله گرما می شود و  هیچگونه آسیبی به ریشه عصبی اطراف وارد نمی کند.

در چه صورت برای دیسک کمر باید به پزشک مراجعه کرد؟ 

اگر علائم دیسک کمر یعنی درد انتشاری در یک یا هر دو دست یا پا، بی‌حسی یا سوزن سوزن شدن در قسمت‌هایی از اندام‌های دست و پا، ضعف عضلات و از دست دادن واکنش‌ها و رفلکس در اندام‌ها و غیره را تجربه کردید سریعا به پزشک متخصص مراجعه نمایید. 

آمپول ب کمپلکس برای کمر درد

آمپول ب کمپلکس یکی از رایج‌ترین مکمل‌هایی است که مردم برای رفع کمبود ویتامین ب مصرف می‌کنند. این آمپول چه زمانی باید استفاده شود و مواد منع مصرف آن چیست؟

ویتامین ب کمپلکس متشکل از ۸ نوع ویتامین است:

  • ویتامین ب ۱ (تیامین)
  • ب ۲ (ریبوفلاوین)
  • ب ۳ (نیاسین)
  • ب ۵ (پانتوتنیک اسید)
  • ب ۶ (پیریدوکسین)
  • ب ۷ (بیوتین)
  • ب ۹ (فولیک اسید)
  • ب ۱۲ (کبالالین)

هر یک از این ویتامین‌های ضروری به عملکرد کلی بدن کمک می‌کنند. در ادامه به اینکه این ویتامین‌ها برای چه اهدافی مفید هستند، چقدر به آن‌ها نیاز دارید و اینکه باید مکمل یا آمپول ب کمپلکس مصرف کنید یا نه، می‌پردازیم.

فواید آمپول ب کمپلکس چیست؟

ویتامین‌های گروه ب نقش بسیار مهمی در حفظ سلامتی و بهبود وضعیت جسمی دارند. این ویتامین‌ها به منزله سنگ بنای سلامتی بدن هستند و تاثیر مستقیمی بر سطح انرژی، عملکرد مغز و متابولیسم سلول‌ها دارد. در نتیجه آمپول ب کمپلکس می تواند گزینه‌ای مهم برای بهبود عملکرد کل بدن باشد.

ویتامین ب کمپلکس از ابتلا به عفونت پیشگیری کرده و به بهبود موارد زیر کمک می‌کند:

  • سلامت سلول‌ها
  • رشد گلبول‌های قرمز
  • سطح انرژی
  • بینایی خوب
  • عملکرد مغز سالم
  • هضم خوب
  • اشتهای خوب و سالم
  • عملکرد مناسب عصب
  • هورمون‌ها و تولید کلسترول
  • سلامت قلب و عروق
  • کشیدگی طبیعی عضلات
این مطلب را بخوانید
برای افزایش حجم و فرم دهی به صورت آیا تزریق ژل بهتر است یا تزریق چربی؟

در زنان

ویتامین‌های گروه ب به‌خصوص برای زنان که هم دوران بارداری و هم دوران شیردهی را پیش رو دارند، اهمیت ویژه‌ای دارد. این ویتامین‌ها به رشد مغز جنین و کاهش خطرات مربوط به بیماری‌های مادرزادی کمک بسزایی می‌کند. برای مادران باردار، ویتامین‌های ب باعث افزایش سطح انرژی، کاهش حالت تهوع و کاهش خطر ابتلا به پره‌اکلامپسی می‌شود.

در مردان

به نظر می‌رسد ویتامین‌های ب باعث افزایش سطح تستوسترون می‌شود؛ تولید این هورمون معمولا با افزایش سن، کاهش می‌یابد. این ویتامین‌ها همچنین به عضله‌سازی و افزایش قدرت مردان کمک می‌کند. با این حال مطالعاتی که روی انسان‌ها انجام شده، این ادعا را به‌طور کامل تایید نکرده است.

چگونه باید بفهمید کمبود ویتامین ب دارید؟

اکثر مردم با خوردن رژیم غذایی متعادل، به اندازه کافی ویتامین ب دریافت می‌کنند. با این حال امکان کمبود این ویتامین در بدن وجود دارد و باید نوروبیون یا ویتامین ب کمپلکس مصرف کنید.

علائم زیر می‌تواند نشانه‌ای از کمبود ویتامین ب در بدن باشد:

  • جوش‌های پوستی
  • ترک در اطراف دهان
  • پوسته شدن لب‌ها
  • تورم زبان
  • خستگی
  • ضعف
  • کم‌خونی
  • آشفتگی
  • زودرنجی یا افسردگی
  • حالت تهوع
  • گرفتگی عضلات شکم
  • اسهال
  • یبوست
  • بی‌حسی یا سوزش دست‌ها یا پاها

اگر هر یک از این علائم در شما وجود دارد و مطمئن نیستید چرا، به پزشک مراجعه کنید.اگرچه ممکن است شما کمبود ویتامین ب داشته باشید، این علائم می‌توانند علائم برخی بیماری‌های دیگر نیز باشند. در این شرایط پزشک‌تان می‌تواند بیماری را تشخیص داده و داروی مناسب برای درمان را تجویز کند.

چه موقع از آمپول B complex میتوان استفاده کرد؟

  • در تب، سوختگی‌های شدید، بارداری، بالا بردن سوخت و ساز بدن، تخریب لوله گوارش، بیماری‌های مزمن، بیماری پرکاری تیروئید، بیماری دستگاه گوارش، مصرف کنندگان الکل و کمبود ویتامین‌های گروه B می توان از این ویتامین استفاده کرد.
  • این ویتامین مخصوصا برای ورزشکاران، کودکان، گیاهخواران و بالغین بیشتر از 50 سال استفاده می‌شود.
  • ویتامین B complex تزریقی، مستقیما جذب خون می‌شود. این نوع نیز در bypass، در مواقعی که فرد نمی‌تواند جذب داشته باشد، استفاده می‌شود.

B12

ویتامین B12 (ب12) متعلق به گروه ویتامین B complex می‌باشد. ویتامین B12، یک ویتامین محلول در آب می‌باشد که در غذاها یافت می‌شود. به تنهایی جذب بدن نمی‌شود، مگر در افرادی که سبزیجات برگ سبز مانند اسفناج و بروکلی مصرف می‌کنند.

ویتامین B12 را می‌توانید به صورت قرص، اسپری بینی و یا آمپول تهیه کنید. برای اشخاصی که بدن آنها قادر به جذب این ویتامین در روده نمی‌باشد، بهترین روش برای به دست آوردن B12، تزریق آمپول می‌باشد.

تزریق آمپول ویتامین B12 مفید است؟

آمپول ویتامین B12 برای درمان کم‌خونی استفاده می‌شود. تزریق این ویتامین دارای اثرات مفیدی برای درمان بیماری‌هایی پوستی، کاهش استرس و خستگی، افزایش انرژی، بهتر خوابیدن، افزایش قدرت حافظه و تمرکز می‌باشد. همچنین تزریق این ویتامین برای افرادی که سعی در کاهش وزن دارند نیز مفید می‌باشد.

بهترین آمپول برای کمر درد

یکی از راه‌های تسکین دردهای عضلانی کمر، تزریق آمپول‌های شل کننده عضلات است. آمپول متوکاربامول برای کمر درد از جمله این داروهای شل کننده عضلانی است که مانند آب روی آتش عمل می‌کند. با تزریق این داروی قوی گرفتگی‌ها رفع، درد تسکین و محدودیت حرکتی از بین خواهد رفت. آمپول متوکاربامول از جمله داروهای شل کننده عضلانی است که برای رفع اسپاسم‌های شدید و تسکین درد استفاده می‌شوند. پس با این حساب برای رفع درد دیگر انواع کمردرد مناسب نیست. در این مطلب از سایت فیت کلاب به بررسی آمپول متوکاربامول برای کمر درد خواهیم پرداخت. ما را همراهی کنید.

جدیدترین درمان کمر درد

آمپول متوکاربامول برای چیست؟ نحوه اثرگذاری آن به چه صورتی است؟

متوکاربامول از جمله داروهای شل کننده عضلانی است که به صورت قرص و آمپول در دسترس قرار دارد. این دارو برای درمان اسپاسم‌های عضلانی تجویز می‌شود. متوکاربامول از حدود سال 1957 میلادی تاییده سازمان غذا و داروی آمریکا را به دست آورده است و از آن زمان مورد استفاده عموم قرار می‌گیرد.

طبق تحقیقات محققین هنوز نحوه اثرگذاری دقیق این دارو بر بدن مشخص نشده‌است. اما احتمال می‌رود که متوکاربامول بر مغز اثر بگذارد. در این حالت با تزریق یا مصرف قرص متوکاربامول، احتمالا انتقال دهنده عصبی استیل کولین در بخش ساقه مغز مسدود می‌شود. با انسداد این انتقال دهنده عصبی، پیام درد و گرفتگی عضلات دیگر به مغز ارسال نمی‌شود و بیمار احساس کاهش درد و رفع اسپاسم خواهد کرد.

موارد استفاده از آمپول متوکاربامول برای کمر درد و دیگر مشکلات عضلانی

از آمپول متوکاربامول بیشتر برای درمان دردها و گرفتگی‌های عضلانی استفاده می‌شود. اما این دارو در تسکین دردهایی با ریشه عصبی بی‌تاثیر است. رایج‌ترین موارد مصرف آمپول متوکاربامول عبارتند از:

  • کمردرد حاد یا مزمن با ریشه غیرعصبی
  • گرفتگی عضلات شکم در افراد مبتلا به سیروز
  • درد در گروه‌های عضلانی خاص
  • تعویض مفصل ران یا زانو
  • فیبرومیالژیا
  • آرتریت التهابی
  • شکستگی دنده
این مطلب را بخوانید
متخصص اطفال کیست و چه می کند؟

باید اشاره کنیم که یکی از رایج‌‌ترین موارد استفاده از آمپول متوکاربامول در مدیریت کمردرد است. آمپول متوکاربامول معمولا به تنهایی استفاده نمی‌شود، بلکه باید در ترکیب با سایر درمان‌ها از جمله فیزیوتراپی یا آب درمانی استفاده شود.

آیا استفاده از متوکاربامول برای دیسک کمر مناسب است؟

در موردی که آسیب دیسک کمر به اعصاب و عضلات اطراف خود فشار وارد می‌کند، گرفتگی‌های عضلانی ایجاد خواهد شد. در این موارد استفاده از قرص یا آمپول متوکاربامول برای دیسک کمر مناسب خواهد بود.

نحوه تزریق آمپول متوکاربامول برای تسکین کمر درد و دیگر دردهای عضلانی شدید

آمپول متوکاربامول باید طبق دستور پزشک استفاده و تزریق شود. معمولا این دارو به صورت تزریق عضلانی مورد استفاده قرار می‌گیرد که برای این کار بیمار باید به پزشک یا مراکز درمانی مراجعه کند. همچنین باید اشاره کنیم که گاهی این دارو به صورت وریدی از تزریق سرم به بدن تزریق خواهد شد.

توجه داشته باشید که تزریق آمپول متوکاربامول تنها بخشی از روند درمان است. بعد از تزریق این دارو، مصرف داروهای شل کننده عضلانی، مسکن و شروع روند درمانی مانند فیزیوتراپی یا آب درمانی آغاز خواهد شد. البته باید اشاره کنیم که نوع درمان بستگی به شدت آسیب و درد بیمار دارد.

جدیدترین درمان کمر درد

جراحی کمر درد

عمل جراحی دیسک کمر چیست؟

دیسک بین استخوان‌های ستون فقرات قرار داشته به‌عنوان ضربه‌گیر عمل می‌کند. یکی از بیماری های ستون فقرات فتق دیسک کمر است. فتق دیسک وضعیتی است که دیسک از کپسول خود بیرون زده و به نخاع فشار وارد می‌کند. در هر قسمتی از ستون فقرات ممکن است این مشکل رخ دهد. در بیشتر مواقع مهره‌های پایین کمر دچار مشکل می‌شوند. اما گاهی ممکن است فتق دیسک در نزدیکی گردن هم ظاهر شود.دیسک کمر همیشه باعث درد نمی‌شود. اگر به عصب کمر فشار وارد شود، درد در ناحیه کمر و پاها به وجود می‌آید. در این شرایط ابتدا پزشک روش‌های بدون جراحی را توصیه می‌کند. درصورتی‌که این روش‌ها کارساز نباشند، تنها راه باقی‌مانده جراحی دیسک کمر است.

چه موقع عمل دیسک کمر ضروری است؟

معمولا مشکلات دیسک کمر با روش‌های بدون جراحی بهبود پیدا می‌کند. اما اگر دیسک کمر مزمن باشد و درد آن با این روش‌ها تسکین پیدا نکند، پزشک جراحی را پیشنهاد می‌دهد. معمولا عمل دیسک کمر برای موارد زیر توصیه می‌شود.

  • درد شدید بوده و شخص در انجام کارهای روزمره و راه‌رفتن مشکل دارد.
  • علائم عصبی پیش‌رونده بوده و باعث بی‌حسی یا ضعف در پا می‌شود.
  • عملکرد روده و مثانه با مشکل مواجه شده است.
  • داروها و انواع روش فیزیوتراپی کارساز نبوده است

انواع جراحی دیسک کمر

جراحی دیسک کمر انواع مختلفی داشته و هرکدام برای نوعی از مشکلات دیسک مناسب است. پزشک باتوجه‌به سن، محل فتق دیسک و شرایط کلی شخص یکی از روش‌های عمل دیسک کمر را انتخاب می‌کند. در ادامه هر یک از این تکنیک‌ها را توضیح می‌دهیم.

۱. جراحی لامینوتومی دیسک کمر

در جراحی لامینوتومی سوراخی در قوس مهره (لامینا) ایجاد می‌شود. جراح با ایجاد این سوراخ فشار را روی ریشه عصبی کمتر می‌کند. برای انجام این جراحی ممکن است برش کوچکی ایجاد شود یا با میکروسکوپ عمل انجام شود. در برخی مواقع لازم است جراح لامینا را جدا کند. در این حالت به آن جراحی لامینکتومی می‌گویند.

۲. جراحی دیسککتومی

رایج‌ترین روش جراحی دیسک کمر تکنیک دیسککتومی است. زمانی که دیسک روی ریشه عصبی فشار وارد می‌کند، این جراحی انجام شده و بخشی از دیسک برداشته می‌شود. گاهی ممکن است جراح تشخیص دهد که کل دیسک برداشته شود.برای انجام این تکنیک برش کوچکی در کمر یا گردن ایجاد می‌شود. در روش جدید جراحی دیسک کمر، برش بسیار کوچکی ایجاد شده و ابزار جراحی از طریق این برش ریز به ستون فقرات می‌رسند. این روش کم تهاجمی‌تر بوده و به آن میکرو دیسککتومی می‌گویند.

۳. جراحی دیسک مصنوعی

این روش جراحی باید تحت بیهوشی انجام شود. اگر مشکل فقط در یک دیسک و در قسمت پایینی کمر باشد، این روش مناسب خواهد بود. زمانی که بیش از یک دیسک دچار مشکل شده باشد یا بیماری زمینه‌ای مانند آرتریت یا پوکی‌استخوان داشته باشید، این جراحی پیشنهاد نمی‌شود.برای انجام جراحی دیسک مصنوعی برشی در شکم ایجاد می‌شود. دیسک مصنوعی جایگزین دیسک آسیب‌دیده می‌شود. این دیسک از جنس پلاستیک و فلز است. بعد از جراحی باید چند روز در بیمارستان بمانید.

چه زمانی باید برای جراحی دیسک کمر اقدام کنیم؟

اگر بعد از گذشت ۶ هفته از درمان بدون جراحی دیسک کمردرد شما بهبود پیدا نکرده است یا حتی بیشتر شده است، باید به پزشک مراجعه کنید. معمولا در این شرایط جراحی پیشنهاد می‌شود. قبل از جراحی باید آزمایش‌های تصویربرداری انجام شود تا تکنیک جراحی و ضرورت آن مشخص شود.

این مطلب را بخوانید
همه چیز در مورد وزوز گوش
جدیدترین درمان کمر درد

ویتامین ب ۱ ۳۰۰ برای کمر درد

تیامین که بیشتر با نام ویتامین ب1 (B1) شناخته می شود، از اولین ترکیباتی می‌باشد که به طور رسمی به عنوان ویتامین شناخته شده است. این ویتامین نقش پررنگی در متابولیسم کربوهیدرات ها و عملکرد سلول‌های عصبی دارد.لازم به ذکر است ویتامین ب1 ذخیره‌ی بسیار کم و ناچیزی در بدن دارد و پس از 14 روز تخلیه می‌شود. از جمله عواملی که مانع جذب آن می شوند می توان الکل را مثال زد. این ویتامین مانند سایر ویتامین ها در عملکرد های حیاتی بدن نقش ایفا کرده و کمبود آن موجب صدماتی به بدن خواهد شد.قرص ویتامین ب1 ۳۰۰ میلی گرم یک مکمل بسیار مفید برای تامین ویتامین ب ۱ مورد نیاز بدن است. این ویتامین فواید زیادی برای بدن دارد که از بین آنها می‌توان به درمان نارسایی احتقانی قلب با افزایش خون رسانی و اکسیژن رسانی به قلب اشاره کرد. قرص ویتامین ب ۱ ۳۰۰ میلی گرم به ارتقاء سلامت و عملکرد دستگاه عصبی کمک می‌کند. این ویتامین سبب افزایش انرژی و همچنین افزایش متابولیسم بدن می‌شود.

چرا باید ویتامین ب1 استفاده کنیم ؟

تیامین نقش مهمی در عملکرد صحیح سیستم عصبی دارد و به همین دلیل در اختلالات و بیماری‌های مربوط به دستگاه عصبی مانند درمان بی حسی، سوزش، خواب رفتن و یا احساس گزگز در نوک انگشتان دست و پا به دلایل مختلف از جمله نوروپاتی دیابتی تجویز می‌شود.برخی از پزشکان هم این ویتامین را جهت تقویت حافظه و کاهش مشکل فراموشی در بیماران مبتلا به آلزایمر و نیز برای جلوگیری از سندرم قاعدگی دردناک توصیه می‌کنند.

علائم و عوارض کمبود ویتامین B1

کمبود شدید و مزمن این ویتامین سبب بروز بیماری بری بری می‌شود که همراه با اختلالات عصبی شدید است و اگر درمانی صورت نگیرد سبب تخریب سیستم اعصاب و حتی مرگ می‌شود.کاهش وزن و بی اشتهایی، مشکلات ذهنی و ضعف عضلات از جمله علائم کمبود این ویتامین است.

موارد مصرف

– برطرف کردن علائم مربوط به بیماری بری بری شامل درد، ورم، قرمزی دست و پاها
– ارتقاء سلامت و عملکرد دستگاه عصبی و انتقال مناسب پیام‌های عصبی
– کمک به جبران کمبود ویتامین ب ۱ در بدن
– بهبود سلامت سیستم قلبی و عروقی
– بهبود عملکرد اعصاب

موارد منع مصرف

– قبل از هر گونه جراحی و جراحی دندان با پزشک و دندانپزشک خود مشورت نمایید.
– در نوزادان نارس به دلیل احتمال حساسیت با احتیاط مصرف شود.
– در صورت حساسیت به ویتامین B۱ و ترکیبات آن منع مصرف دارد.
– افراد با مشکلات کلیوی با احتیاط مصرف کنند.
مصرف در دوران بارداری و شیردهی 
– ویتامین B۱ در بارداری بدون تجویز پزشک توصیه نمی‌شود.
– ترشح ویتامین ب ۳۰۰ در شیر مادر ناشناخته است. در زمان شیردهی بدون تجویز مصرف نشود.

مقدار مصرف

– در افراد بالای ۱۲ سال روزانه ۱ عدد قرص b۱ همراه و یا بعد از غذا و یا طبق تجویز پزشک استفاده کنید.

عوارض جانبی

– اعصاب مرکزی: بی‌قراری.
– قلبی- عروقی: ادم آنژیونوروتیک، سیانوز.
– پوست: احساس گرما، خارش، کهیر، تعریق.
– حلق: احساس گرفتگی گلو (واکنش آلرژیک).
– دستگاه گوارش: تهوع، خونریزی، اسهال.
– سایر عوارض: واکنش‌های آنافیلاکتیک، ضعف، ادم ریوی، مرگ.

دیسکوژل چیست؟

دیسکوژل ایمپلنتی است که از ترکیب الکل – سلولز و تنگستن ساخته شده است و به صورت ژل درآمده است. در واقع این ماده پس از تزریق در داخل دیسک به شکل پنبه ای یا زله ای درمی‌آید.به منظور تزریق از یک سوزن ریز استفاده می‌شود. باتوجه به منطقه‌ای که فتق دیسک در آن قرار گرفته‌است، می‌توان روش‌های مختلفی را برای تزریق در نظر گرفت. به عنوان مثال، در مواردی که دیسک در ستون فقرات گردنی ایجاد شده است، دیسکوژل از ناحیه قدامی جانبی تزریق می‌شود و برای انجام تزریق در  موارد قفسه سینه و کمر از ناحیه خلفی، تزریق صورت می‌گیرد. دیسکوژل ممکن است فشار داخل صفاقی را کم کند و حتی در طولانی مدت اندازه فتق دیسک را کاهش دهد. همچنین از اصلی ترین وظایف آن قرار گرفتن به عنوان یک مانع بین واسطه‌های ایجاد درد و ریشه‌های عصبی و همچنین سیستم عروقی است. دیسکوژل  ماده همچنین به عنوان ایمپلنت روی دیسک آسیب‌دیده، می‌تواند  اثرات حمایتی داشته باشد.

جدیدترین درمان کمر درد

تزریق دیسکوژل  برای دیسک کمر چگونه انجام می‌شود؟

برای انجام اینکار نیازمند بیهوشی عمومی نیستیم و تنها می‌توان با انجام بی‌حسی موضعی این اقدام صورت گیرد. میزان ماده تزریقی و محل تزریق توسط متخصص مغزو اعصاب تعیین می‌شود. این درمان تحت بیهوشی موضعی انجام می‌شود. تزریق از طریق سوزن‌های بسیار نازک و بدون نیاز به بازکردن کانال نخاعی به فضای دیسک بین مهره‌ای انجام می‌شود.برای آنکه محل تزریق دقیق انجام شود میتوانند ازتوموگرافی کامپیوتری استفاده کنند. تزریق دیسکوژل برای دیسک کمر، نهایتا بین یک الی دوساعت زمان میبرد. اما خود فرایند جراحی یا تزریق بین 20 الی 30 دقیقه دقیقه طول می‌کشد.پس از تزریق نیازی به بستری شدن نیست. همچنین ممکن است به فیزیوتراپی نیز نیازی نباشد.

این مطلب را بخوانید
ادینوفاژی یا بلع دردناک چیست؟ + تفاوت دیسفاژی و ادینوفاژی چیست؟

چه مدت طول می‌کشد تا اثرات دیسکوژل آشکار شود؟

از آنجایی که شرایط جسمی افراد و میزان تحمل آن‌ها نسبت به درد متفاوت است، می‌تواند در افرادمختلف، متفاوت باشد. به طور مجموع می‌توان انتظار داشت بین سه تا شش هفته پس از گذشت از زمان تزریق، نتایج ظاهر شود و درد تسکین پیدا کند. دقت کنید که چند ساعت پس از تزریق نیز قادر خواهید بود تا فعالیت‌های روزانه خود را انجام دهید اما بهتر از انجام ورزش سنگین یا رانندگی طولانی مدت پرهیزکنید و کارهایی که ممکن است انجام آن به کمر فشار بیاورد را محدود کنید. بین سه الی شش هفته پس از تزریق می‌توانید نتایج کامل را ببینید و با خیال آسوده تری ورزش شدید یا موارد دیگر را از سر بگیرید.

مزایای  تزریق دیسکوژل برای دیسک کمر

به طور کلی این روش به علت غیر تهاجمی بودنش به سنبت سایر روش‌ها بسیار مناسب‌تر است. برخی ازمزایای این روش عبارت‌اند از:

  • تزریق دیسکوژل یک روش سرپایی است و نیازی به بیهوشی ندارد در نتیجه عوارض بیهوشی وجود نخواهد داشت.
  • بیمار می‌تواند دو ساعت پس از تزریق راه برود و حتی در طی چند ساعت مرخص شود و فعالیت های روزانه خود را به کنترل در دست بگیرد.
  • درصورتی که پزشک صلاح بداند،امکان تزریق مجدد نیز وجود دارد.
  • عوارضی مانند واکنش‌های آلرژیک، عفونت، ایجاد اسکار و چسبندگی ندارد.
  • استفاده از آن در موارد بیماری‌های قلبی، ریوی و فشار خون بالا ،بدون مانع است.
  • درصورتی که نیاز به جراحی باشد، تزریق دیسکوژل هیچ مشکلی را ایجاد نخواهد کرد.
  • دیسکوژل باعث ایجاد اسکار پوستی نمی‌شود و هیچ زخمی در اثر آن به جود نمی آید.
  • احتمال عود فتق دیسک بعد از تزریق دیسکوژل بسیار کم است و دوام بالایی دارد.
  • جابجایی در محل تزریق نداد.

آیا دیسکوژل عوارض دارد؟

حتی اگر دیسکوژل به کانال نخاعی وارد شود باز هم نیازی به بیهوشی ندارد وهیچ عارضه ای ایجاد نخواهد کرد. دیسکوژل با توجه به مواد نوینی که در ساخت آن استفاده شده، هیچ آسیب یا تخریبی و واکنشی را برای دیسک ایجاد نمی‌کند و سازگار است. تا به امروز عوارضی درمورد تزریق دیسکوژل گزارش نشده است و یکی از ایمن‌ترین روش‌های درمان است.

سوالات متداول

آیا سیگار به عنوان یک عامل خطر کمردرد و فتق دیسک است؟

طبق بررسی های جمعیتی مشخص شده است که سیگار کشیدن باعث بروز بیشتر فتق دیسک کمری می شود و فتق دیسک افراد سیگاری بیشتر از افراد غیرسیگاری دیده می شود .

چه کسی باید جراحی را برای کمر درد در نظر بگیرد؟

پس از انجام درمان های غیر جراحی مانند درمان های سرد و گرم، استراحت در تخت خواب (حداکثر ۱-۲ روز)، ورزش، تزریق و داروها، کایروپراکتیک، اوزون تراپی، شاک ویو تراپی و… و در صورتی که این درمان ها نتایج اثربخشی نشان ندهند، ممکن است پزشک درمان های جراحی را در نظر بگیرد.

در مورد جراحی بسته دیسک با لیزر توضیح دهید و اینکه آیا امکان عود وجود دارد؟

هر فردی را نمی توان با جراحي بسته ديسک با ليزر درمان کرد و فقط می توان حفره ی کوچک ايجاد شده در دیسک کمر را با آندوسکوپی به صورت لیزری درمان کرد.

آیا عمل دیسک ایجاد فلجی می کند؟

پاسخ به این سوال بستگی به محل دیسک دارد. از آنجایی که اغلب دیسکها در قسمتهای انتهایی ناحیه کمر ایجاد می شود، جراحی در آن قسمت بسیار کم خطر می باشد و احتمال ایجاد اختلال عصبی بسیار ضعیف است.

سخ پایانی

کمردرد به عنوان یکی از مشکلات رایج در جهان شناخته شده است و طبق آمار مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌ها (CDC) ، کمر درد و به ویژه دیسک کمر، دومین علت ناتوانی در بزرگسالان آمریکایی محسوب می‌شود. تقریباً سالانه ۷ میلیون نفر در ایالات متحده، مشکلات مربوط به دیسک کمر را تجربه می‌کنند. لذا، همواره معرفی جدیدترین روش‌های درمان دیسک کمر مورد استقبال متخصصان است. اگر با این مشکل دست و پنجه نرم می‌کنید، احتمالاً با ناراحتی‌ها و دردهایی که این بیماری می‌تواند ایجاد کند آشنایی دارید. خوشبختانه، گزینه‌های زیادی برای درمان فتق دیسک کمر قبل از جراحی معرفی شده است. 

پیشنهاد ما به شما

سه عدد از بهترین دکترهای بارداری ارومیه

سه عدد از بهترین دکترهای بارداری ارومیه

در دوران بارداری، انتخاب یک متخصص زایمان مناسب، مهم‌ترین تصمیمی است که هر مادری می‌تواند …

دیدگاهتان را بنویسید