انواع شربت های تب بر کودکان را بشناسید

تب در کودکان پدیده‌ای شایع و محتمل است که معمولا در هنگام بیماری یا تزریق واکس رخ می‌دهد. همه والدین باید گام‌های اولیه برای کنترل تب در منزل را بدانند تا بتوانند این وضعیت را کنترل کنند. بالا رفتن درجه حرارات بدن، خصوصا برای کودکان، بسیار خطرناک است و می‌تواند عواقب بدی به همراه داشته باشد. در ادامه تعدادی از تب بر‌های مفید برای کودکان را معرفی می‌کنیم و توصیه‌های لازم برای استفاده از آنها را شرح خواهید داد؛

شربت ایبوپروفن

شربت ایبوپروفن یک داروی غیر استروئیدی برای مهار التهاب، درد و تب است. بدون شک نام مسکن ایبوپروفن را شنیده‌اید و حتما حداقل یک بار از آن استفاده کرده‌اید. این محصول دارویی برای کودکان به صورت شربت است و در مواردی که تب با مسکن‌های سبک‌تر مانند استامینوفن کنترل و مهار نشود، مورد استفاده قرار می‌گیرد. البته توجه داشته باشید که استفاده از آن برای کودکان یک دستورالعمل خاص و ویژه دارد که حتما باید رعایت کنید. بنابراین پاسخ این سوال که شربت ایبوپروفن کودکان برای چیست؟ کاملا واضح ست؛ کنترل تب و درد.

توجه داشته باشید که برای مصرف هر دارویی برای کودکان حتما باید سن کودک و وزن او را در نظر داشته باشید. توصیه اول این است که در کودکان زیر یک سال ترجیحا از شربت ایبوپروفن استفاده نکنید، مگر اینکه پزشک دستور‌العمل ویژه آن را برای کودک داده باشد و با توجه به شرایط خاص کودک استفاده از شربت ایبوپروفن ممنوعیت نداشته باشد. به طور کلی استفاده از شربت ایبوپروفن برای کودک زیر 5 کیلو توصیه نمی‌شود. کودکان بالای 5 کیلو با توجه به سن و شرایط اختصاصی که دارند، می‌توانند با نسخه پزشک از شربت ایبوپروفن استفاده کنند؛

این مطلب را بخوانید
آیا لنز رنگی برای چشم ضعیف ضرر دارد

نکته مهمی که در مورد کاهش تب کودکان به کمک شربت ایبوپروفن باید بدانید این است که استفاده از این شربت با معده خالی توصیه نمی‌شود. این دارو می‌تواند زمینه بروز خونریزی معده را افزایش دهد، لذا اگر با تشخیص پزشک مجبور به استفاده از این دارو هستید حتما این دارو را همراه با غذا یا بعد از غذا برای کودک خود مصرف کنید.

توجه داشته باشید که دوز مصرف داروی ایبوپروفن به سن، وضعیت بیماری و پاسخگویی بدن کودک به درمان بستگی دارد. بهترین روش مصرف شربت ایبوپروفن برای کودکان این است که برای کاهش خطر خونریزی معده یا ابتلا به سایر عوارض جانبی داروی ایبوپروفن این دارو را با کمترین دوز موثر و در کوتاه‌ترین زمان ممکن مصرف کنید و البته هرگز بدون تجویز پزشک دوز دارو را افزایش ندهید و بیشتر از مقدار معین دارو مصرف نکنید.

استامینوفن پاراکید

داروی تب بر روتینی که به دستور پزشک نیاز ندارد و با مشاهده اولین نشانه‌های تب در کودک زیر یک سال قابل استفاده است و استفاده از آن هم ایمن است، استامینوفن پاراکید است. این مسکن با توجه به وزن کودک باید به صوت نصف وزن کودک مصرف شود.

شیاف‌ها

نکته مهمی که باید در مورد استفاده از شربت‌های تب‌بر بدانید این است که شما می‌توانید به جای استفاده از شربت‌های تب‌بر از شیاف‌ها استفاده کنید. شیاف‌ها معمولا تاثیرپذری بیشتر و سریع‌تری دارند، روش مصرف آنها برای کودکان بد دارو ساده‌تر است و خطر خونریزی معده هم ندارند. البته برای استفاده از شیاف دیکلوفناک یا شیاف استامینوفن حتما حتما با پزشک کودک خود مشورت کنید، از او کسب اجازه کنید و با توجه به وزن و سن کودک خود از این شکل دارویی استفاده کنید. نکته مهم در مورد استفاده از شیاف‌ها این است که شما مجاز به استفاده مکرر از شیاف در یک 24 ساعت نیستید. نهایتا می‌توانید در 4 نوبت از شیاف استفاده کنید. از همین جهت تجربه ثابت کرده است که استفاده از شیاف برای زمانی که نوبت داروی کودک در وسط شب است، کودک خواب است و شکم خالی است، گزینه بهتر و ایمن‌تری است. اگرچه باز هم باید در این مورد با پزشک کودک خود مشورت کنید.

آنتی‌هستامین‌ها در دوران سرماخوردگی چه کاربردی داردند؟

آنتی هیستامین‌ها می‌توانند عطسه، آبریزش بینی و اشک چشم را مهار و کنترل کنند. مثلا کتوتیفن یک دارو از خانواده آنتی‌هیستامین‌هاست که معمولا در کودکانی که دچار سرماخوردگی هستند برای کاهش و قطع آبریزش بینی تجویز می‌شود. اگر می‌پرسید که شربت کتوتیفن کودکان چیست؟ باید بگوییم که کتوتیفن نوعی هیستامین است که به عنوان یک ضد حساسیت فقط علائم حساسیت را کاهش می‌دهد و از تشدید آن جلوگیری می‌کند. این دارو برای درمان آسم کاربرد ندارد و فقط نقش پیشگیری کننده دارد.

این مطلب را بخوانید
رفع سیاهی دور چشم با جدیدترین روش

این دارو برای درمان رینیت آلرژیک با علائمی مانند عطسه، خارش، احتقان بینی و آبریزش بینی ناشی از آلرژن‌هایی مانند گرده گل، کرم‌های خانگی یا پوست حیوانات نیز استفاده می‌شود.

همچنین کتوتیفن می‌تواند در درمان درماتیت آتوپیک، یک بیماری التهابی مزمن پوست که با خارش و قرمزی همراه است، استفاده شود.

اما استفاده از شربت کتوتیفن برای سرفه کودکان توصیه نمی‌شود. چه بسا در بسیاری از موارد کتوتیفن نمی‌تواند جلوی آبریزش بینی ناشی از سرماخوردگی را بگیرد و باید شربت آنتی‌هستامین جایگزین آن شود. توجه داشته باشید که کتوتیفن برای درمان سرفه نیست و اصلا کاربرد آنتی‌بیوتیکی هم ندارد. این دارو معمولا در نسخه پزشکان اطفال به شرطی دیده می‌شود که کودک مبتلا به سرماخوردگی یا آنفولانزا است، آبریزش بینی و عطسه زیاد دارد یا حتی اشک چشم ناشی از سرماخوردگی دارد. معمولا پزشک در این شرایط همراه با سایر داروهای مورد نیاز، کتوتیفن یا دارویی از خانواده هیستامین‌ها هم تجویز می‌کند.

نکته مهم در مورد مصرف کتوتیفن این است که این دارو برای اثرگذاری بهتر و بیشتر باید به‌طور مداوم مصرف شود. این دارو برای کودکان از 6 ماهگی به بالا قابل استفاده است، اما دوز مصرف آن باتوجه به وزن کودک مشخص می‌شود.

یک شربت خلط آور که همیشه نباید استفاده کنید

باید بدانید کودک شما نمی‌تواند از هر داروی سرماخوردگی استفاده کند. سن کودک و وزن او در انتخاب داروهای مفید و مجاز برای او تااثیر مستقیم دارد. مثلا شربت برم هگزین یکی از داروهایی است که معمولا در نسخه پزشکان برای درمان سرماخوردگی و آنفولانزا دیده می‌شود.

این مطلب را بخوانید
پوست ریزی نوزاد نشانه چیست و چگونه درمان می­‌شود؟

احتمالا نمی‌دانید شربت برم هگزین کودکان برای چیست؟ این دارو یک داروی خلط‌آور و ضد سرفه است که کمک می‌کند تا با کنده شدن خلط‌ها و عفونت‌های ناشی از سرماخوردگی از انتهای حلق، سرفه کودک کمتر شود و سینه او صاف شود.

مکانیزم اثر این دارو به این صورت است که به‌سرعت از طریق دستگاه گوارش جذب می‌شود و متابولیسم گسترده‌ای را در کبد به راه ‌می‌اندازد. این دارو بر مراحل تشکیل هورمون‌های موثر در تولید مخاط تاثیر می‌گذارد. برم هگزین ساختار فیبرهای موکوپلی ساکارید اسیدی را در خلط مختل می‌کند، درنتیجه خلط رقیق‌تر از قبل تولید می‌شود.

این دارو همچنین علائم آلرژی نظیر آبریزش بینی، گرفتگی بینی، عطسه و آبریزش چشم را نیز برطرف می‌کند. از طرف دیگر برم هگزین دارویی است که به فرایند پاک‌سازی مخاط دستگاه تنفسی و رفع گرفتگی قفسه سینه کمک می‌کند.

توصیه شده است که این دارو برای کودکان زیر 6 سال استفاده نشود. در واقع رده سنی مجاز برای مصرف برم هگزین بالای 6 سال است. بنابراین برای کودکان زیر 6 سال از شربت‌های مجاز با مکانیسم‌های اثر مشابه استفاده کنید.

نکته مهم در مورد مصرف دارو برای کودکان این است که شما باید داروهای مجاز برای سن کودک خود را بشناسید و تنها از داروهایی استفاده کنید که ممنوعیت استفاده برای سن کودک شما را ندارند. بهترین تصمیم این است که سرخود دارو تهیه نکنید و حتما از پزشک اطفال بخواهید که یک داروی مناسب شرایط کودک شما تجویز کند. به این ترتیب در سریع‌ترین زمان به بیشترین نتیجه خواهید رسید.

پیشنهاد ما به شما

سه عدد از بهترین دکترهای بارداری ارومیه

سه عدد از بهترین دکترهای بارداری ارومیه

در دوران بارداری، انتخاب یک متخصص زایمان مناسب، مهم‌ترین تصمیمی است که هر مادری می‌تواند …

دیدگاهتان را بنویسید