چسبندگی رحم

چسبندگی رحم یا سندروم آشرمن چیست؟ + بررسی علائم و روشهای درمان

چسبندگی رحم یک بیماری نادر و اکتسابی است که در رحم رخ می دهد. در زنان مبتلا به این بیماری، بافت اسکار یا چسبندگی در رحم به علت نوعی تروما ایجاد می شود. در موارد شدید، تمام دیواره های جلو و پشت رحم می توانند به هم بچسبند. در موارد خفیف تر، چسبندگی ها در نواحی کمتر و کوچک تر رحم ظاهر می شود. چسبندگی ها می توانند ضخیم یا نازک بوده و ممکن است به ندرت در کنار هم قرار گرفته یا در هم ادغام شوند.


فهرست مطالب


علائم چسبندگی رحم چیست؟

در برخی موارد، ممکن است علائمی را تجربه نکنید. اما علائم رایج عبارتند از:

  • ناباروری
  • سقط جنین
  • بی نظمی های قاعدگی، مانند پریودهای بسیار کم (هیپومنوره) یا عدم وجود قاعدگی (آمنوره)
  • درد لگن
  • جلوگیری از رسیدن تخمک و اسپرم به یکدیگر
  • تداخل در تخمک گذاری
  • ناسازگاری رحم برای جنین بارور شده

چه چیزی باعث سندرم آشرمن می شود؟

اکثر زنان مبتلا به سندرم آشرمن پس از انجام جراحی که در رحم آنها ایجاد می شود مانند کورتاژ تشخیصی یا سقط جنین، دچار آن می شوند.

چسبندگی رحم

ایجاد بافت اسکار همچنین می تواند به دلیل عفونت رحم به دنبال سقط جنین، سقط جنین یا زایمان باشد. اگرچه غیرمعمول است، اما ممکن است بدون داشتن هیچ یک از این عوامل نیز، به سندرم آشرمن مبتلا شوید.

این مطلب را بخوانید
سیر تا پیاز بیماری مننژیت

چسبندگی رحم چگونه بر باروری تاثیر میگذارد؟

برخی از بیماران مبتلا به این عارضه ، قادر به بارداری نیستند. در صورت ابتلا به آشرمن رحم ممکن است باردار شوید، اما این اختلال رحمی ،در رحم می تواند خطری برای جنین در حال رشد داشته باشد. احتمال سقط جنین و زایمان نیز در زنان با این شرایط بیشتر خواهد بود. این سندروم همچنین در دوران بارداری خطرات زیر را افزایش می دهد:

  • جفت جلدی
  • جفت سرراهی
  •  خون ریزی بیش از حد

در صورت ابتلا به سندروم  چسبندگی رحم، معمولا پزشک دوران بارداری را تحت نظر بیشتری قرار داده و کنترل های بیشتری را دنبال می کند.

لازم به ذکر است که درمان این بیماری رحمی در زنان ، با جراحی امکان پذیر است. این عمل جراحی معمولا احتمال ابتلا به حاملگی را افزایش می دهد. پزشکان توصیه می کنند که خانم ها یک سال کامل بعد از عمل منتظر بمانند و سپس اقدام به بارداری نمایند.البته برای کسب اطلاعات بیشتر میتوانید مقاله علت پارگی کیسه آب جنین را بخوانید.

علت چسبندگی رحم چیست؟

طبق بررسی انجمن بین المللی، حدود 90 درصد از کل موارد چسبناکی دیواره  رحم به دنبال روش اتساع و کورتاژ رخ می دهد. اتساع و کورتاژ عموما به دنبال سقط جنین ناقص، باقی ماندن جفت پس از زایمان یا سقط جنین تعمدی انجام می شود. گاهی اوقات این مشکل  می تواند در نتیجه سایر جراحی های لگن مانند سزارین یا برداشتن فیبروم یا پولیپ ایجاد شود.

معرفی انواع چسبندگی های رحمی

چسبندگی های داخل رحمی از تشکیل آندومتر سالم جلوگیری می کند. این ممکن است از لانه گزینی سالم جنین جلوگیری کند. یا اگر لانه گزینی جنین اتفاق بیفتد، خطر سقط جنین ممکن است بیشتر باشد.

این مطلب را بخوانید
انواع شربت های تب بر کودکان را بشناسید

چسبندگی های ناشی از بیماری التهابی لگن:

در مورد بیماری التهابی لگن، یا هر عفونت دیگری در دستگاه تناسلی، لوله های فالوپ ممکن است ملتهب شوند. سطوح ملتهب می توانند باعث ایجاد بافت اسکار یا چسبندگی در لوله ها شوند.

چسبندگی های ناشی از آندومتریوز:

این چسبندگی ها از به هم رسیدن تخمک و اسپرم جلوگیری می کند. چسبندگی های ناشی از آندومتریوز معمولا در حفره لگن رخ می دهد. آنها ممکن است در نزدیکی لوله های فالوپ یا تخمدان ها وجود داشته باشند. چسبندگی آندومتر ممکن است با تخمک گذاری تداخل داشته باشد.البته برای کسب اطلاعات بیشتر میتوانید مقاله عمل بستن لوله های رحم را بخوانید.

چسبندگی رحم چگونه تشخیص داده می شود؟

هیستروسکوپی:

تکنیکی است که پزشکان برای بررسی رحم جهت شناسایی بافت اسکار استفاده می کنند، موثرترین راه برای تشخیص سندرم آشرمن است. بسته به شدت و نوع بافت اسکار، ممکن است در زمان تشخیص اولیه، بخشی از بافت اسکار برداشته شود. این روش موثرترین راه برای تشخیص سندرم آشرمن است. بسته به شدت و نوع بافت اسکار، ممکن است در زمان تشخیص اولیه، بخشی از بافت اسکار شکسته شود.

استروژن خوراکی:

شما یک دوره استروژن (معمولاً به مدت 30 روز) پس از برداشتن بافت اسکار دریافت خواهید کرد تا رشد پوشش طبیعی رحم را تقویت کرده و از بازگشت بافت اسکار جلوگیری کند.

هیستروسکوپی های مکرر:

پزشک 7 تا 14 روز پس از هیستروسکوپی اولیه، هیستروسکوپی های اضافی را انجام می دهد تا زمانی که هیچ نشانه ای از بازگشت بافت اسکار وجود نداشته باشد.

قرار دادن بالون داخل رحمی:

پزشک پس از برداشتن بافت اسکار، یک بالون باد شده یا دستگاه داخل رحمی (IUD) را در داخل حفره رحم قرار می دهند تا از رشد مجدد آن جلوگیری کند.

این مطلب را بخوانید
آشنایی با انواع هورمون و کارکرد هر کدام در بدن

سونوگرافی ترانس واژینال:

پزشک ممکن است از سونوگرافی برای ارزیابی و اندازه گیری ضخامت پوشش آندومتر استفاده کند تا نشان دهد چقدر آندومتر سالم وجود دارد.

بیوپسی آندومتر:

پزشک ممکن است از پوشش داخلی رحم نمونه برداری کند تا مشخص کند آیا آندومتر طبیعی در رحم وجود دارد یا خیر.

هیستروسالپنگوگرام (HSG):

HSG  یک روش یا مراحل اصلی بررسی اولیه مشکل ناباروری می باشد که می تواند تصاویر واضح و شفافی از شکل رحم و لوله های فالوپ بدست آورد. با استفاده از این روش می توان لوله های فالوپ مسدود شده را نیز تشخیص داد.

هیستروسکوپی:

در این روش یک لوله نازک و روشن به نام هیستروسکوپ از طریق دهانه رحم وارد رحم می شود. این به پزشک امکان می دهد تا داخل حفره رحم و منافذ لوله های فالوپ را ببیند. هیستروسکوپی می تواند برای تشخیص مشکلات حفره رحم، از جمله سندرم آشرمن، استفاده شود. این روش ممکن است برای حذف و التیام چسبندگی های داخل رحمی استفاده شود.

لاپاراسکوپی:

لاپاراسکوپی روشی است که طی آن یک برش کوچک در شکم ایجاد می شود. سپس یک لوله کوچک و روشن همراه با یک دستگاه دوربین به همراه ابزار وارد ناحیه مورد نظر می شود. جراحی لاپاراسکوپی تنها راه برای تشخیص اندومتریوز است.

حدود 50 درصد از بیماران نابارور طبیعی ممکن است پس از لاپاراسکوپی با چسبندگی لگن یا اندومتریوز تشخیص داده شوند. از همان جراحی که برای تشخیص اندومتریوز یا چسبندگی لگن استفاده می شود، می توان برای درمان و برداشتن چسبندگی ها استفاده کرد. به این ترتیب، لازم نیست دو بار تحت عمل جراحی قرار بگیرید. قبل از انجام این روش با پزشک خود صحبت کنید.

این مطلب را بخوانید
لمینت دندان چیست؟

آزمایشات اضافی که ممکن است انجام شوند عبارتند از:

  • بیوپسی آندومتر: نمونه برداری از پوشش داخلی رحم برای تعیین اینکه آیا بافت طبیعی آندومتر وجود دارد یا خیر.
  • هیستروسالپنگوگرام (HSG): تزریق رنگ به داخل حفره رحم و به دنبال آن عکسبرداری با اشعه ایکس
  • سونوهیستروگرام: تزریق مایع به داخل حفره رحم در حین مشاهده با سونوگرافی
  • سونوگرافی ترانس واژینال: سونوگرافی لگن که برای بررسی حفره رحم استفاده می شود.

درمان چسبندگی رحم چگونه است؟

آشر من را می توان با استفاده از یک روش جراحی به نام هیستروسکوپی جراحی درمان کرد. ابزارهای جراحی کوچک به انتهای هیستروسکوپ متصل شده و برای از بین بردن این عارضه زنانه ،استفاده می شود. این عمل همیشه تحت بیهوشی عمومی انجام می شود.

پس از انجام عمل، به شما آنتی بیوتیک داده می شود تا از عفونت جلوگیری شده و کیفیت لایه رحم بهبود بخشیده شود. سپس آزمایش هیستروسکوپی به طور مکرر انجام خواهد شد تا بررسی شود که عمل موفقیت آمیز بوده و رحم شما از چسبندگی رهایی یافته است.در برخی از موارد ممکن است این مشکل  بعد از معالجه مجددا عود کند، از این جهت  همانطور که قبلا ذکر شد ،توصیه می شود که مبتلایان  یک سال منتظر بمانند تا از بهبودی کامل اطمینان حاصل شود.

سخن پایانی

شما در این مقاله با چسبندگی رحم یا سندروم آشرمن آشنا شدید. همچنین از روشهای درمان و تشخیص آن آگاه شدید. اگر سوال یا نظری دارید آن را در کامنت مطرح کنید تا در اسرع وقت توسط ما جواب داده شود.

سوالات متداول

چسبندگی رحم چه نقشی در بارداری دارد؟
این مطلب را بخوانید
کاشت مو پیشانی

آیا چسبندگی رحم باعث نازایی می‌شود؟ بر طبق تحقیقات انجام شده، بیشتر افرادی که دارای چسبندگی رحم خفیف یا متوسط هستند، معمولا مشکلی برای بارداری ندارند. درصد بسیار زیادی از زنان، بعد از رفع مشکل چسبندگی رحم، بارداری موفقی را تجربه کرده‌اند و از عوارض بارداری با چسبندگی رحم دور مانده‌اند. اما در مواردی که چسبندگی شدید وجود دارد، این عارضه عاملی برای ناباروری محسوب می‌شود. با رفع چسبندگی رحم هم، در بیشتر از ۶۰ درصد از زنان، احتمال باروری کاملا ضعیف می‌شود.

درمان‌های طب سنتی و خانگی برای چسبندگی رحم چیست؟

مصرف گیاهان دارویی و درمان‌های سنتی که برای بهبود عفونت‌های رحم، تخمدان، فیبروم رحم و آندومتریوز، مؤثر هستند، در جلوگیری و درمان چسبندگی‌های خفیف موثر هستند. اما هنوز هیچ درمان گیاهی چسبندگی رحم به صورت قطعی معرفی نشده است.

پیشنهاد ما به شما

عفونت دندان

عفونت دندان چیست؟ + بررسی علائم و روش های درمان عفونت دندان با ویدیو

آبسه دندان یا عفونت دندان حفره‌ای چرکی است که در اثر عفونت باکتریایی ایجاد می‌شود. …

دیدگاهتان را بنویسید