راهنمای کامل درباره آزمایش در منزل

آزمایش خون اطلاعات کامل و دقیقی درباره وضعیت سلامتی بدن را نشان می‌دهد. اما سالمندان یا بیمارانی که توان حرکتی ندارند، برای مراجعه به آزمایشگاه دچار محدودیت هستند. آزمایش در منزل روشی نوین برای ارائه خدمات است که تکنیسین‌های آزمایشگاه برای نمونه‌گیری به محل زندگی بیماران مراجعه می‌کنند.

اگر می‌خواهید درباره آزمایش در منزل آزمایشگاه فرین اطلاعات کامل و دقیق در اختیار داشته باشید و با مزایای آن آشنا شوید، این مطلب را تا آخر بخوانید.

با انجام آزمایش در منزل دیگر نیازی به معطلی در آزمایشگاه نیست. گاهی اوقات ما برای انجام آزمایش و مراجعه‌ی حضوری به آزمایشگاه معذوریت‌هایی داریم، یا حتی انجام آزمایش حضوری در آزمایشگاه‌ها برای ما بسیار دشوار است، انجام آزمایش درب منزل که توسط آزمایشگاه فرین انجام می‌شود یکی از خدماتی است که امروزه برای رضایت مشتریان صورت میگیرد.

در مواقعی که مراجعه‌ی حضوری برای بیماران مشکل است مخصوصا در بیماران سالمند و همچنین بیمارانی که دردهای مزمن دارند، این خدمت در جهت بهبود فرآیند نمونه گیری از بیماران در بهترین آزمایشگاه تهران صورت میگیرد.

ضرورت انجام آزمایش خون چیست؟

مطابق توصیه پزشکان بررسی وضعیت سلامت بدن باید دو مرتبه در سال انجام شود تا نشانه‌های بیماری خیلی زود تشخیص داده شوند و درمان مناسب انجام شود. البته افرادی که مبتلا به بیماری خاصی هستند باید طی بازه زمانی کوتاه‌تری و مطابق نظر پزشک آزمایش بدهند.

تست‌هایی که در آزمایش خون اطلاعاتی درباره وضعیت سلامت بیمار در اختیار پزشک قرار می‌دهد، شامل شمارش گلبول‌های سفید، آزمایش تیروئید، آزمایش کبد و کلیه است. بنابراین با انجام آزمایش خون می‌توان ابتلا به بیماری‌های قلب و عروق، سرطان، ایدز و … را تشخیص داد.

این مطلب را بخوانید
درباره تالاسمی بیشتر بدانید

کاربرد دیگر آزمایش خون برای کسانی است که یک دوره درمانی تحت نظر پزشک بوده‌اند و لازم است با انجام آزمایش خون روند تاثیر داروها بر بدن آن‌ها بررسی شود تا در صورت لزوم داروها یا روش درمان تغییر کند.

 فاکتورهایی که در آزمایش خون بررسی می‌شود شامل موارد زیر است.

  • شمارش کامل سلول‌های خونی(CBC) که با شمارش گلبول‌های سفید، قرمز و پلاکت‌ها به تشخیص کمبود ویتامین‌ها، کم خونی، سرطان و عفونت و نقص سیستم ایمنی کمک می‌کند.
  • آزمایش متابولیک پایه (BMP) که در آن میزان ترکیباتی نظیر کلسیم، گلوکز، بی‌کربنات، اوره و کراتین اندازه‌گیری می‌شود. این آزمایشات نیاز به 8 ساعت ناشتایی دارد و برای تشخیص مشکلات کلیوی، اختلالات هورمونی و دیابت تجویز می‌شود.
  • آزمایش پانل متابولیک جامع(CMP) که پروتئین، آلبومین، فسفات آلکالین را اندازه‌گیری می‌کند تا عملکرد کلیه‌ها بررسی شود.
  • پنل لیپید که برای اندازه‌گیری کلسترول خوب(HDL) و کلسترول بد(LDL) انجام می‌شود.
  • چکاب کامل خانم‌ها: خانم‌ها می‌توانند از خدمات تست پاپ‌اسمیر در خانه، آزمایش HPV، تست بارداری در خانه، آزمایشات غربالگری سه ماه اول، سه ماه دوم و آزمایش بتا استفاده کنند.
  • چکاب کامل آقایان: آقایان علاوه بر بررسی فاکتورهای خونی برای بررسی وضعیت پروستات می‌توانند از خدمات آزمایش در منزل استفاده کنند.
آزمایش در خانه

مزایای آزمایش خون در منزل

برخی از افراد توان و حوصله منتظر ماندن در صف‌های انتظار پذیرش آزمایشگاه را ندارند یا به دلیل بیماری یا انجام عمل جراحی، دچار مشکلات حرکتی هستند و نمی‌توانند به آزمایشگاه مراجعه کنند.

 با خدمات آزمایش در منزل سالمندان، معلولین یا کسانی که محدودیت حرکتی دارند می‌توانند بدون کمترین دردسر آزمایش دهند. حتی زنان باردار، نوزادان و کودکان هم می‌توانند از این خدمات ویژه استفاده کنند.

این مطلب را بخوانید
سرطان مثانه از علائم تا درمان

با اینکه آزمایش در منزل  توسط تکنیسین‌های مجرب آزمایشگاه، برای بیماران یا معلولان که توان حرکتی ندارند، مفید است؛ اما این شیوه نمونه‌گیری مزایای متعدد دیگری هم دارد که شامل موارد زیر است. 

  • مراقبت از سلامتی بدن در برابر ابتلا به بیماری‌‌های عفونی

آزمایشگاه مکان پرترددی است که احتمال انتقال بیماری‌های عفونی در آن زیاد است. بنابراین یکی از راه‌های مراقبت از سلامتی و قطع زنجیره انتقال بیماری‌های عفونی این است که مراجعه به این مراکز را محدود کنیم. با توجه به اینکه نمونه‌گیری برای آزمایش خون ضروری است، یکی از مزایای مهم آزمایش در منزل این است که احتمال ابتلای بیماران و سالمندان یا کسانی که سیستم ایمنی ضعیفی دارند به سرما خوردگی، آنفولانزا یا کرونا را کاهش می‌دهد. زیرا دیگر ضرورتی به حضور در محیط پرفت و آمد آزمایشگاه وجود ندارد.  

  • صرفه‌جویی در وقت

این روزها اکثر افراد زندگی پر مشغله‌ای دارند و شاید فرصت کافی برای مراجعه حضوری به آزمایشگاه نداشته باشند و همین امر موجب به تعویق انداختن بررسی وضعیت سلامت بدن آن‌ها شود. حتی ممکن است فاصله محل زندگی آن‌ها از آزمایشگاه دور باشد و برای مراجعه حضوری به آزمایشگاه مجبور باشند مدت زمانی طولانی در ترافیک باشند؛ به خصوص در تهران که اغلب ساعات شبانه روز شاهد ترافیک‌های سنگینی در خیابان‌ها هستیم.

یکی دیگر از چالش‌های مراجعه حضوری به آزمایشگاه، بعد از صرف زمان طولانی در ترافیک، پیدا کردن جای پارک خودرو است.

آزمایش در منزل تهران از خدمات مناسب آزمایشگاهی است که بدون نیاز به مراجعه حضوری، باعث صرفه‌جویی در وقت بیماران می‌شود. به عبارت دیگر با استفاده از خدمات نمونه‌گیری در منزل دیگر ا بهانه پر مشغله بودن برای چکاب نکردن وضعیت سلامت و به تعویق انداختن انجام آزمایش را نداریم.

  • حفظ حریم شخصی دریافت‌کنندگان خدمات
این مطلب را بخوانید
سیر تا پیاز بیماری مننژیت

برخی از بیماران ترجیح می‌دهند اطلاعات پزشکی را در حریم منزل خود نگه دارند و برای بررسی وضعیت سلامت به محل‌های شلوغ و پر رفت و آمد مراجعه نکنند. این افراد با دریافت خدمات در منزل خود احساس رضایت و عزت نفس بیشتری را تجربه می‌کنند.

از طرف دیگر نمونه‌گیری در منزل برای کسانی که استرس حضور در بیمارستان، کلینیک و آزمایشگاه دارند، روش مناسبی است. به‌طور مثال ممکن است برخی از کودکان از محیط آزمایشگاه بترسند و برای نمونه‌گیری با تکنیسین‌ها همکاری نکنند. قطعا این کودکان در محیط منزل که برایشان آشنا است، ترس کمتری را تجربه می‌کنند.

به طور مثال برخی از خانم‌ها مایل هستند، آزمایشات مربوط به اندام تناسلی مانند پاپ اسمیر را در خانه انجام دهند یا کسانی که مایل‌اند نمونه‌گیری ادرار و مدفوع را در منزل انجام دهند، می‌توانند از خدمات آزمایش در منزل استفاده کنند.  

  • دسترسی آسان به خدمات نمونه گیری در منزل

شاید تصور کنید ثبت نام و درخواست نمونه‌گیری در منزل اقدام پیچیده و سختی است. در حالی که برای درخواست خدمات آزمایش در منزل می‌توانید به سایت آزمایشگاه مورد نظر مراجعه کنید و مراحل ثبت نام را تکمیل کنید و آدرس منزل خود را وارد کنید. درخواست‌ها توسط پرسنل آزمایشگاه بررسی می‌شود و تکنسین‌ برای نمونه‌گیری به منزل شما اعزام می‌شود.

آزمایش درب منزل در آزمایشگاه فرین متناسب با نیاز شما خدمات باکیفیت و مطلوبی را با مناسب‌ترین هزینه ارائه می‌کند.

نحوه دریافت جواب آزمایش خون در منزل چگونه است؟

برای دریافت جواب آزمایش می‌توانید به شیوه حضوری به آزمایشگاه مراجعه کنید یا اینکه نتایج را به صورت اینترنتی در فایل pdf دریافت و مشاهده کنید.

  • اگر به صورت حضوری به آزمایشگاه مراجعه کنید، باید برگه تاییدیه آزمایش را به پرسنل آزمایشگاه نشان دهید تا بتوانید جواب آزمایش را دریافت کنید.
  • اما در صورتی که فرصت یا امکان مراجعه به آزمایشگاه را ندارید، می‌توانید از طریق آدرس اینترنتی و کدی که از طریق پیامک برای شما ارسال شده، فایل pdf نتایج آزمایش را مشاهده کنید.
این مطلب را بخوانید
دیستروفی عضلانی چیست؟ + بررسی انواع آن

انواع روش‌های نمونه‌گیری خون در منزل

برای انجام آزمایش خون در منزل از روش‌های مختلفی استفاده می‌شود. نوع روش مورد استفاده بستگی به نیاز بیمار و تشخیص پزشک معالج دارد که شامل موارد زیر است.

  • نمونه‌گیری خون به روش وریدی

نمونه‌گیری وریدی در آزمایشگاه یا در منزل از قسمت داخلی آرنج انجام می‌شود. در این شیوه سوزن وارد رگ وریدی قسمت آرنج می‌شود و خونگیری انجام می‌شود. امکان نمونه‌گیری وریدی با سرنگ، لوله خلا یا سیستم ونوجکت انجام می‌شود.

  • نمونه‌گیری خون به روش شریانی

این نمونه‌گیری نسبت به نمونه‌گیری وریدی سخت‌تر است. زیرا شریان‌ها نسبت به وریدها در عمق بیشتری قرار دارند و با بافت‌های اطراف پوشانده می‌شوند. برای نمونه‌گیری شریانی در منزل لازم است از ساکشن دستی یا آسپراسیون سرنگ استفاده شود.

  • نمونه‌گیری خون به روش مویرگی

نمونه‌گیری مویرگی یکی دیگر از شیوه‌های نمونه‌گیری خون است که برای نوزادان و بیماران سرطانی مناسب است. زیرا رگ آرنج این افراد به راحتی مشخص نمی‌شود و لازم است نمونه‌گیری از مویرگ‌های دست یا پای آن‌ها انجام شود.

هزینه آزمایش در منزل چقدر است؟

یکی از دغدغه‌های متداول کسانی که می‌خواهند از خدمات آزمایش در منزل استفاده کنند، هزینه آن است. بهتر است بدانید هزینه آزمایش ثابت نیست و بر اساس ابزارهای مورد استفاده و شیوه نمونه‌گیری تعیین می‌شود.

همچنین به منظور حمایت از آزمایش‌دهندگان و اطمینان خاطر آن‌ها، هزینه آزمایش بر اساس تعرفه‌های وزارت بهداشت و درمان دریافت می‌شود.

 جمع بندی

یکی از شیوه‌های مناسب برای رعایت حال بیماران و کسانی که به دلیل مشکل حرکتی امکان حضور در آزمایشگاه ندارند یا کودکانی که از محیط آزمایشگاه می‌ترسند، نمونه‌گیری در منزل است. امروزه اکثر تست‌های آزمایشگاهی توسط تکنیسین‌های مجرب آزمایشگاه در منزل انجام می‌شود که مزایای متعددی را به همراه دارد. در این مطلب سعی کردیم اطلاعات کامل و دقیقی درباره مزایای آزمایش در منزل به شما ارائه کنیم. امیدواریم این اطلاعات برای شما مفید باشد.

این مطلب را بخوانید
درمان‌های خانگی برای کاهش درد قاعدگی

پیشنهاد ما به شما

بهترین روغن برای موی خشک و آسیب دیده از دید کاربران

بهترین روغن برای موی خشک و آسیب دیده از دید کاربران

موهای وز و روش‌های صاف کردن موهای وز وز شدن مو، یکی از شایع‌ترین مشکلات …

دیدگاهتان را بنویسید