اورژانس دندانپزشکی در عید

در ایام نوروز به دلیل مصرف آجیل هایی مانند تخمه، فندق، پسته و… احتمال نیاز به دندانپزشک زیاد می شود از این روی در این مقاله سعی شده تمامی نکات مربوط به اورژانس دندانپزشکی در عید را به طور کامل توضیح داده شود.

یکی از اورژانس دندانپزشکی در عید  که ممکن است که درگیر آن شوید دندان درد های ناگهانی هست که در این شرایط پیدا کردن دندانپزشک کار بسیار دشواری است.

اما  این امکان وجود دارد که در دید و بازدیدهای نوروز و مسافرت های تعطیلات نوروزی، فرو رفتن پوست تخمه در لثه و حتی شکستن یا ترک دندان و دندان درد را نیز شاید تجربه کنید. این آسیب ها را می توان اورژانس دندانپزشکی در عید دانست.

اگر شما بدانید که چگونه در این شرایط باید به خودتان کمک کنید، می توانید در یک فرصت مناسب به کلینیک دندانپزشکی مراجعه کنید تا به تکمیل درمان کمک کنید و از دردسر های دندان درد راحت شوید.

یکی دیگر از مسائل اصلی و رایج در اورژانس دندانپزشکی در عید عدم امکان رعایت بهداشت دهان به طور دقیق و به موقع است، مسلما در مهمانی ها مقدار زیادی شیرینی و آجیل مصرف می کنید که باقی مانده مواد مصرفی مابین دندان های تان می ماند. در این هنگام قاعدتا به دور از ادب است که در پایان مهمانی، دستشویی بروید و مسواک بزنید.

برای اینکه بتوانید به طور موقت دهان تان را تمیز کنید، می توانید با جویدن یک آدامس کوچک و بدون قند این کار را انجام دهید تا در فرصت مناسب مسواک بزنید. بزاق دهان و جویدن آدامس، دندان ها ی تان را موقتا تمیز می کنند و اسید دهان تان را پایین نگه می دارند تا به خانه برسید و مسواک بزنید.

در صورت شکستن دندان چکار کنیم؟

آجیل خوردن در این ایام به سبب رسومات ما ایرانیان بسیار باب می باشد و خوردن همین آجیل های فراوان ممکن است آسیب های زیادی برای دندان های ارزشمند ما به همراه داشته باشد.

این مطلب را بخوانید
سوء هاضمه چیست و راه های درمان آن چگونه است؟ + علائم سوء هاضمه چیست؟

و شرایط اورژانس دندانپزشکی در عید را برای شما به وجود آورد.

برای دوری از این شرایط نکات زیر را جدی بگیرید.

در خوردن آجیل ها از پسته هایی که خندان نیستند و یا شکستن فندق با دندان ها جدا خودداری کنید چون ممکن است به دندان ها آسیب وارد کنند. شکستن این آجیل ها با دندان های جلویی خطرناک می باشد و ممکن است سبب ترک برداشتن دندان ها شود و یا حتی لب پر شدن و شکستن دندان شوند و اگر در گذشته دندان هایتان را ترمیم کرده باشید ممکن است با خوردن آجیل حتی به دندان های ترمیمی آسیب وارد شود.

اگر بخواهید متوجه شوید که آیا دندان شما ترک خورده یا خیر یک راه کار ساده پیش رویتان هست که در اینگونه مواقع دندان هایتان را روی هم فشار داده و رها کنید اگر دندانی در هنگام رها شدن درد گرفت ممکن است دارای ترک باشد.

این اتفاق نیز خود یکی از اورژانس دندانپزشکی در عید  می باشد. اگر این اتفاق برایتان افتاد باید سریعا به دندانپزشک مراجعه‌ کنید چون اگر سطح ترک دندان عمیق نباشد میتوان آن را به راحتی ترمیم کرد تا دندانتان زیبایی و کارایی خود را حفظ کند.

اگر در حین تعطیلات دندانتان شکست آن را تا پایان تعطیلات به حال خود رها نکنید چون ممکن است دچار پوسیدگی شود و حتما با مراجعه به کلینیک آن را پانسمان کنید تا بعد از تعطیلات در مطب مورد نظر خودتان آسیب رفع شود.

بیرون پریدگی دندان از داخل دهان :

در حین تفریحات و بازی هایی که ممکن است کودکان در ایام نوروز انجام دهند  و دویدن های میان بازی ها ممکن است کودک تان به زمین بیفتد و به طور ناگهانی به دندانشان ضربه ای وارد شود این مورد هم جزو شرایط اورژانس دندانپزشکی در عید  هست که باید آن را جدی گرفت. اگر در هنگام بازی ضربه ای به دندان کودک شنا وارد شد و سبب بیرون افتادن دندان شیری از دهان کودک شد باید آن را جدی بگیرید . می‌توانید دندان را در داخل ظرفی که شیر پاستوریزه در آن ریخته اید بیندازید یا به کودک خود بگویید که آن را گوشه لپش نگه دارد باید توجه کنید که برای تمیز کردن دندان نباید به جان دندان افتاد و آن را با آب نشویید. محلی که دندان روی لثه از جای خود درآمده است را با یک قطعه گاز استریل بپوشانید تا از خونریزی تا حدودی جلوگیری شود و ضد عفونی شود و در کوتاه ترین زمان خودتان را به یک کلینیک دندانپزشکی برسانید.

این مطلب را بخوانید
ویژگی های پرستار کودک قابل اعتماد

در بسیاری از موارد دندانپزشک محل مورد نظر را تمیز کرده و دندان را در حفره لثه قرار می‌دهد تا در طولانی مدت بتوان از دندان استفاده کرد. اما نکته ای که می‌تواند به حفظ این دندان کمک کند زمان است اگر در کوتاه ترین زمان یعنی حدود نیم ساعت بتوانید کودک خود را به یک کلینیک برسانید میتوان دندان را در جای خود قرار داد.

ایمپلنت دیجیتال بدون درد :

آیا امکان کاشت ایمپلنت دندان بدون درد وجود دارد؟ امروزه ایمپلنتولوژی بدون درد به لطف یک تکنیک پیشرفته و یک روش مدرن که امکان گذاشتن ایمپلنت های دندانی بدون بریدگی و بخیه را فراهم می کند یک واقعیت است. با ما همراه باشید تا به ایمپلنت دیجیتال بدون درد به طور کامل بپردازیم.

ایمپلنت دندان یک گزینه استثنایی برای جایگزینی، شکستگی، افتادن یا از دست دادن دندان ها می باشد. آنها لبخند و دندان هایی را برای بیماران فراهم می کنند که همانند دندان های طبیعی عمل میکنند و نیز به نظر می رسند. آنها دندان ها و استخوان های اطراف را حفظ و حمایت می کنند تا دهان سالم تری داشته باشید.

ایمپلنت یک استوانه کوچک تیتانیومی است که برای جایگزینی ریشه دندان از دست رفته در فک قرار می گیرد. ایمپلنت ها را می توان برای جایگزینی یک دندان، چند دندان یا برای تشکیل ساختار حمایت کننده برای پروتز استفاده کرد. ایمپلنت ها بسیار قوی و محکم هستند.

بهترین دندانپزشک ایمپلنت” باید راه حل های “بهترین ایمپلنت دندان” را برای نگرانی های دندانی “شما” ارائه دهد. به عنوان مثال، اگر دندانی را از دست داده اید، بهترین درمان می تواند ایمپلنت دندان باشد که آسیب به دندان های اطراف را به حداقل برساند و لبخندی شادتر و سالم تر به شما بدهد.

این مطلب را بخوانید
افزایش 300 درصدی اجاره ویلاهای رامسر

تقریبا همه ی افراد از ایمپلنت های دندان به دلیل دردناک بودن آن ها اجتناب می کنند اما ما به شما این اطمینان را میدهیم که ایمپلنت دیجیتال بدون درد بوده و حتی بیمار بعد از درمان بسیار حس راحتی را نیز تجربه کند.

ایمپلنت دیجیتال از آنجایی که  مانند دندان های طبیعی شما ساخته شدند  پس مانند دندان های طبیعی شما نیز عمل می کنند. آنها همانطور که گفته شد از یک ریشه تیتانیوم و یک تاج سرامیکی آرایشی تشکیل شده اند.

ریشه در استخوان فک شما قرار می گیرد. تیتانیوم به این دلیل استفاده می شود که زیست سازگار است، نه تنها غیر سمی است، بلکه در واقع می تواند در استخوان فک شما گنجانده شود! و روکش نه تنها رنگ و درخشندگی دندان‌های طبیعی شما را تقلید می‌کند، بلکه بسیار قوی است و می‌تواند در برابر نیروی گاز گرفتن شما مقاومت کند.

در صورت بروز دندان درد چه کنیم؟

بسیاری از افراد در طول عید با خوردن بعضی خوراکی ها حس ناراحتی میکنند که این خود نشان دهنده ی یک شرایط اورژانس دندانپزشکی در عید می باشد.

اگر در هنگام دید و بازدید ها شیرینی مصرف کرده اید و بلافاصله پس از مصرف شیرینی در دندانتان دردی احساس کرده اید با احتمال زیاد دندان شما دچار پوسیدگی شده است و باید برای رفع این مشکل در اسرع وقت به دندانپزشک مراجعه کنید. اگر این امکان را دارید که به یک کلینیک بروید و دندان را پانسمان کنید تا پس از تعطیلات مشکل پوسیدگی را به طور کامل برطرف کنید.اما این درد زمانی اورژانسی میشود که از غروب شروع شود و در هنگام شب مزاحم خواب شما شود. زمانی که در هنگام شب به خودی خود دندانتان دچار درد میشود نشانه از این موضوع دارد که عصب دندان شما درگیر شده است و حتما نیاز به عصب کشی هست.

این مطلب را بخوانید
هم فیلم ببین ، هم آلمانی یاد بگیر …

اما اگر در این شرایط در مسافرت یا مهمانی هستید میتوانید با مصرف مسکن هایی مانند استامینوفن، بروفن و مفنامیک اسید درد را به طور موقت کاهش دهید اما توجه داشته باشید که باید در اولین فرصت خود را به یک کلینیک دندانپزشکی برسانید و دندان تان را عصب کشی کنید.

اگر فرصت انجام این کار را ندارید، دندانپزشک فقط یک راه درمان اورژانسی برای ریشه دندان تان انجام میدهد که «پالپوتومی» و یا «پالپکتومی» نامیده می شود که این درمان به طور موقت درد دندان تان را  در شرایط اورژانس دندانپزشکی در عید درمان می کند تا پس  از گذشت تعطیلات بتوانید ریشه دندان را بطور  کامل درمان کنید. البته لازم به ذکر هست که شستن دهان با آب ولرم و بیرون آوردن خرده های غذا از بین دندان ها با استفاده از نخ دندان (و نه خلال دندان) در بیشتر مواقع برخی از درد های دندان را کاهش می دهد.

در صورت گاز گرفتن زبان چه کار کنیم؟

گاهی در تعطیلات نوروز اتفاق می افتد که به طور ناگهانی لب ، زبان و یا گونه خود را گاز میگیرد و دچار صدمه شوید اگر آسیب به حدی شدید بود که شرایط اورژانس دندانپزشکی در عید را برای شما ایجاد کرد در این صورت باید با استفاده از یک قطعه گاز استریل محل مورد نظر را تمیز کنید و با یک کمپرس یخ از تورم از ناحیه جلوگیری کنید اما اگر می بینید که خونریزی شدید است و کنترل خونریزی از دستتان خارج شده باید به یک کلینیک مراجعه کنید در برخی موارد برای جلوگیری از خونریزی نیاز به استفاده از بخیه هست.

این مطلب را بخوانید
شناخت مراحل پوسیدگی دندان + مسبب پوسیدگی دندان چیست؟

در صورت فرو رفتن پوست تخمه در لثه چه کنیم؟

فرو رفتن پوست تخمه در میان دندان ها و در لثه درد و ناراحتی زیادی رو به همراه دارد.در صورت باقی ماندن این پوست تخمه در لثه شما میتواند شما را درگیر آبسه کند.

بنابراین بهترین کار این است که با استفاده از یک نخ دندان آن را از میان دندان ها و از داخل لثه خارج کنید و حتما از استفاده از خلال دندان و اجسام تیز اجتناب کنید. در صورتی که نتوانستید با موفقیت اینکار را انجام دهید به یک کلینیک مراجعه کنید.

اگر دندان مصنوعی تان شکست چه کنید؟

گاهی اوقات افرادی که از دندان مصنوعی استفاده می‌کنند ممکن است دچار بروز مشکلات اورژانس دندانپزشکی در عید  شوند. مشکلاتی از قبیل شکستن دست دندان ، افتادن دندان از دستشان ، جدا شدن تکه ای از آن.

در این شرایط به هیچ عنوان خودتان با استفاده از چسب های مایع دست به ترمیم نزنید چون این چسب مایع قاعدتا سبب التهاب  مخاط شما میشود. در صورت بروز اینگونه مشکلات حتما به یک‌کلیکنیک مراجعه کنید تا دندانتان را مانند روز اول تعمیر کنید.

جهت مشاوره و انجام ایمپلنتولوژی دیجیتال شما میتوانید به کلینیک دکتر دلنوا، ایمپلنت دیجیتال تهران مراجعه کنید.

پیشنهاد ما به شما

آشنایی با سانتریفیوژ آزمایشگاهی و کاربرد و قیمت آن

سانتریفیوژ دستگاهی است که با به کارگیری نیروی گریز از مرکز، جداسازی مواد در آزمایشگاه‌ها …

دیدگاهتان را بنویسید