تنظیم هورمون زنانه

معرفی خوراکی های تنظیم هورمون زنانه + بهترین روش برای تنظیم هورمون زنانه چیست؟

خوراکی های تنظیم هورمون زنانه به سلامت عمومی بدن کمک خواهد کرد. چرا که هورمون‌ها وظیفه کنترل سیستم بدن را برعهده دارند. رژیم غذایی هر فرد از مواد مغذی و مضر تشکیل شده است. که هر کدام می‌تواند بر ایجاد اختلال و عملکرد هورمون‌های بدن، تاثیرگذار باشد. بنابراین داشتن رژیم مناسب به شما این امکان را می‌دهد که به حفظ تعادل هر هورمون و بهترین عملکرد آن کمک نمایید. به خاطر داشته باشید که هورمون‌ها بر تمام سطح سلامت بدن از جمله وزن، بارداری، حس خوشبختی و کاهش روند پیری بسیار تاثیرگذار هستند. در این مقاله سعی داریم بهترین نوشیدنی‌ها و خوراکی های تنظیم کننده هورمون زنانه را به شما معرفی کنیم.


فهرست مطالب


انواع هورمون‌های جنسی زنانه چیست؟

هورمون‌ها از غدد یا اعضای مختلفی ترشح می‌شوند، اما مهم‌ترین تولید کننده‌های هورمون جنسی، غده‌های جنسی (تخمدان و بیضه) هستند. دو هورمون اصلی در  تنظیم و تشکیل ویژگی‌های زنانه استروژن و هورمون پروژسترون هستند. تستوسترون سومین هورمون جنسی است که به ‌نوان هورمون مردانه شناخته می‌شود، اما در بدن خانم‌ها نیز کمی  تولید می‌شود.

دلیل بالا رفتن هورمون مردانه در زنان چیست؟

معمولاً تستوسترون به مقدار کمی از تخمدان‌ها و غدد فوق کلیوی در زنان تولید و در جریان خون آزاد می‌شود .

تستوسترون در حفظ تراکم استخوان به زنان کمک می‌کند، همچنین در تولید سلول‌های خونی نقش دارد و در کنار آن‌ها میل جنسی و خلق‌وخوی خانم‌ها را تنظیم می‌کند. چنانچه تستوسترون و استروژن با یکدیگر فعالیت کنند در رشد و ترمیم و نگه‌داری بافت‌های تولید مثل خانم‌ها کمک می‌کنند.

تنظیم هورمون زنانه

دلیل بالا رفتن هورمون مردانه در زنان ممکن است متفاوت باشد؛ به‌عنوان نمونه یک دلیل بالا رفتن هورمون مردانه در زنان ناشی از بیماری‌هایی همچون سندرم تخمدان پلی کیستیک (تنبلی تخمدان) یا هایپرپلازی مادرزادی فوق کلیه است. چنانچه میزان افزایش هورمون مردانه در زنان بسیار زیاد باشد، ممکن است نشانه مشکلات پزشکی جدی‌ همچون وجود تومور در تخمدان‌ها ویا در غدد فوق کلیه باشد. به همین دلیل باید درمان تنظیم هورمون مردانه در زنان به سرعت انجام شود.البته برای کسب اطلاعات بیشتر میتوانید مقاله مشکلات جنسی زنان را بخوانید.

این مطلب را بخوانید
جدیدترین درمان کمر درد

تستوسترون بالا در زنان علائمی را ایجاد می‌کند که شامل موارد زیر هستند:

  • ایجاد آکنه
  • افزایش موی صورت ویا بدن در نواحی سینه، پشت یا نواحی دیگر بدن
  • ضخیم شدن مو
  • به‌هم خوردن نظم قاعدگی
  • تغییرات خلقی
  • بزرگ شدن کلیتوریس
  • بزرگ شدن عضلات
  • کاهش سایز سینه
  • کاهش میل جنسی
  • بم شدن صدا

یکی از عوارض افزایش هورمون مردانه در خانم‌ها، چاقی مفرط و نازایی است. همچنین درصورت عدم تنظیم هورمون مردانه در زنان، ریسک ابتلا به سرطان تخمدان افزایش می‌یابد.

افزایش هورمون زنانه:

میزان موجود استروژن و هورمون پرژسترون در خون و  نسبت این هورمون‌ها بهم در رویدادهای مهمی مانند چرخه قاعدگی متفاوت و اثرگذار است. همچنین میزان تستسترون کلی موجود در بدن و نسبتش با این دو هورمون زنانه دیگر، می‌تواند علت برخی مشکلات و بیماری‌ها در زمینه زنان باشد. افزایش هورمون زنانه استروژن در بدن سبب افزایش ریسک ابتلا به سرطان سینه و همچنین یائسگی زودرس، اضافه وزن و چاقی می‌شود.

افزایش هورمون زنانه استروژن در بدن می‌تواند به‌صورت طبیعی و یا به دلایلی همچون مصرف برخی از داروها ویا عوامل دیگری مانند چاقی، تومورهای تخمدان و بیماری‌های کبدی باشد. میزان هورمون استروژن در هر فرد، با توجه به سن و جنس متفاوت بوده ویا در زمان‌های مختلفی از دوره قاعدگی کاهش ویا افزایش می‌یابد و می‌تواند متفاوت باشد که با آزمایش خون، این میزان قابل اندازه‌گیری است.

افزایش هورمون زنانه استروژن بیش از حد در خون، می‌تواند سلامتی را به خطر انداخته و باعث افزایش ریسک ابتلا به بیماری‌های زیر شود:

  • بیماری تیروئید
  • لخته شدن خون
  • سکته مغزی
  • سرطان سینه
  • سرطان تخمدان
این مطلب را بخوانید
"روماتیسم مفصلی" التهابی دردناک

بهترین خوراکی های تنظیم هورمون زنانه کدامند؟

به منظور حفظ  سلامت و داشتن روحیه‌ای مناسب بهتر است، از آنچه در بدنتان اتفاق می‌افتد ‌آگاه باشید. و نسبت به کنترل و عملکرد آن اقدام نمایید. پیروی از رژیم غذایی مناسب و مصرف مواد غذایی سالم، می تواند عوارض و مشکلات ناشی از بهم ریختگی هورمون‌های غذایی را تا حد چشمگیری کاهش دهد. برخی از مهمترین خوراکی‌ها عبارتند از:

شکلات تلخ را به منظور افزایش ترشح اندورفین مصرف کنید

طبق مطالعات انجام شده، مادران بارداری که در این دوران، روزانه از شکلات استفاده می‌کنند؛ نوزادانشان فعال‌تر و خندان‌تر هستند. جالب است بدانید حتی نوزاد مادران پراسترسی که در طی بارداری شکلات می خوردند. در مقایسه با نوزاد مادران پراسترسی که در طی بارداری از خوردن شکلات امتناع می‌کردند؛ ترس کمتری نسبت به محیط جدید، از خود نشان می‌دهند. شکلات تلخ، ترشح اندورفین را در بدن افزایش خواهند داد. همچنین تریپتوفان موجود در آن، از عناصر اساسی سرتونین است. این ماده محرک، مواد شیمیایی مغز را که احساساتی از جمله هیجان، شیفتگی و عشق را برعهده دارد، افزایش می‌دهد.

روزانه 3 سانتی‌متر شکلات تلخ میل کنید. سعی داشته باشید شکلات‌های ارگانیکی را انتخاب کنید که حداقل 70 درصد آن کاکائو باشد.

روغن زیتون یکی از خوراکی های تنظیم هورمون زنانه به حساب می‌آید

با اضافه کردن روغن زیتون به رژیم غذایی روزانه خود، چربی های تک اسیدی اشباع شده این روغن را جذب کنید. چرا که روغن زیتون، موجب ترشح هورمون ضد اشتها به نام لپتین می‌گردد. در واقع این روغن، حساسیت نسبت به انسولین را بالا می‌برد.از مصرف روغن‌های صنعتی مانند مارگارین اجتناب کنید و به جای آن از روغن زیتون خالص استفاده نمایید.

چای سبز بنوشید تا ترشح کورتیوزل را کاهش دهید

طبق تحقیقات به دست آمده، عصاره‌ی چای سبز تا حد زیادی متابولیسم بدن را افزایش می‌دهد و موجب چربی سوز بیشتر خواهد شد. در عین حال، کافئین موجود در آن، سطح انرژی بدن را افزایش می‌دهد. همچنین مصرف این چای، حس آرامش را در شما ایجاد می‌کند. چرا که چای سبز سرشار از تیانین است که موجب کاهش ترشح هورمون کورتیزول در بدن می‌شود. به علاوه مصرف آن، از تجمع چربی در ناحیه شکم جلوگیری خواهد کرد.

تنظیم هورمون زنانه

پیشنهاد می‌شود، روزانه 4 فنجان از این نوشیدنی مفید بنوشید و از کاهش وزن بدون پیروی از رژیم‌های سنگین، لذت ببرید.

این مطلب را بخوانید
دیابت نوع 2 چیست و چه علائمی دارد؟ + بررسی راههای درمان دیابت نوع 2 و روش های پیشگیری آن

آووکادو یکی از خوراکی های تنظیم هورمون زنانه محسوب می‌شود

آووکادو سرشار از بتاسیتوسترول است که به طرز چشمگیری میزان کلسترول خون را کاهش می‌دهد. ترکیبات موجود در آووکادو در تنظیم هورمون استرس، یعنی کورتیزول بسیار تاثیرگذار خواهد بود. همچنین در کاهش ذخیره‌ی هورمونی که، توسط غده‌ی آدرنالین ترشح می‌شود نیز موثر است. به علاوه با کاهش التهابات ناشی از استرس، همچون تمرینات شدید ورزشی عمل خواهد کرد.

می‌توانید در هر وعده یک چهارم، یک آووکادوی معمولی را میل کنید.

آب بنوشید تا سطح انرژی بدن را بالا ببرید

همه‌ی ما از تاثیرات مثبت مصرف آب آگاه هستیم. در حقیقت، آب رسانی به بدن، ترشح هورمون اشتها را در فرد تحریک می‌کند. نوشیدن ‏آب کافی، از کوفتگی و سفتی عضلانی، ‎‎‎سردردهای شدید‎‎ و افزایش وزن‎‎ جلوگیری خواهد کرد. و همچنین به ‏کارایی بهتر ورزشی و بازیابی سریع انرژی پس از ورزش، کمک می‌کند‎.

تنظیم هورمون زنانه

‎ به طور کلی، نوشیدن 8 فنجان آب در روز ضروری است. اما اگر ورزش می کنید یا زمان ‏طولانی را در معرض نور خورشید قرار می‌گیرید، باید آب بیشتری بنوشید‎. البته برای کسب اطلاعات بیشتر میتوانید مقاله خطرات عقب افتادن عادت ماهیانه را بخوانید.

آجیل یکی از خوراکی های تنظیم هورمون زنانه محسوب می‌شود

آجیل‌ها هم درست مانند آووکادو، منبعی فوق العاده از بتاسیتوسترول گیاهی هستند. به خصوص بادام، سرشار از فیبر، پروتئین، استرول گیاهی و چندین ماده ی مغذی دیگر است که به سلامت قلب کمک خواهد کرد. همچنین بادام موجب به تعویق افتادن جذب کربوهیدرات‌ها در بدن می گردد؛ که این مسئله در کنترل دیابت موثر است. در کنار بادام، گردو هم منبع غنی از ملاتونین است؛ که وظیفه ترشح هورمون تنظیم خواب را برعهده دارد.

5 روز هفته را یک مشت آجیل بخورید. تا نیاز چربی مورد نیاز بدن را برای تحریک و ترشح لپتین، که در کنترل اشتها موثر است را تامین کنید.

این مطلب را بخوانید
فتق شکمی چیست؟

دارچین به عنوان یکی دیگر از خوراکی های تنظیم هورمون زنانه شناخته شده است

دارچین در تنظیم انسولین تاثیرات فوق العاده‌ای را ایجاد خواهد کرد. طبق نتایج ‏به دست آمده، دارچین سیلان موجب می‌شود تا عضلات و سلول های کبد با سرعت بیشتر و بهتری به ‏انسولین پاسخ دهند. پاسخ بهتر به معنای تنظیم شاخص قند خون و در نهایت کاهش سطح انسولین در بدن است‎.

‎‎سعی داشته باشید، دارچین سیلان را به غذاها و نوشیدنی‌های خود اضافه کنید. تنها با مصرف روزانه نصف قاشق چای خوری دارچین، به مدت 1 ماه؛ سرعت پاسخ دهی به انسولین را در بدن به حد چشمگیری افزایش دهید. همچنین چربی‌های دور شکم را از بین ببرید.‏

انار یکی از خوراکی های تنظیم هورمون زنانه است

محققان معتقدند، عصاره‌ی انار از خواص ‎ضدالتهابی‎، ضدسرطانی‎‎ ‏‎‎و ‏آنتی اکسیدانی برخوردار است. این میوه خوشمزه، مانع از بروز سلول‌های سرطانی در سینه، پوست و روده می‌گردد. قوی ترین استروژن بدن، ‏موسوم به استرودیول، نقش مهمی را در پیدایش و گسترش سلول‌های سرطانی سینه ایفا می‌کند. چرا که اغلب سرطان‌ها در مراحل ‏اولیه‌ی پیدایش وابسته به هورمون‌ها هستند‎.

تنظیم هورمون زنانه

‎‎انار سرشار از ترکیبات طبیعی است که در مقابل آنزیم‌های موجود در بدن زنان ایستادگی ‏می‌کند. تا مانع تبدیل استروژن‌های ضعیف، موسوم به استرون، به نیرومندترین ماده‌ی فرایند متابولیک، یعنی استرادیول شود‎.

‎‎ مصرف آب انار خالص یا میوه آن، از فوق العاده‌ترین روش‌ها به منظور ‏بهره گیری از مزایای این میوه، در حفظ سلامت بدن محسوب می‌شود‎.‎

معرفی 4 مورد از خوراکی‌هایی که بهتر است از مصرف آن پرهیز کرد

  1. مصرف کافئین را به حداقل برسانید. تا از افزایش فشار خون، تپش قلب و استرس جلوگیری کنید.
  2. از نوشیدنی‌های الکلی دوری کنید. چرا که این نوشیدنی‌ها عوارضی همچنون کافئین دارند.
  3. ار مصرف بیش از حد ادویه‌های تند خودداری کنید.
  4. مصرف قند و شکر را به حداقل برسانید تا به کاهش وزن خود کمک نمایید.
این مطلب را بخوانید
درباره‌‌ی آب درمانی چه می‌دانید؟

نتیجه گیری

همانطور که گفته شد، هورمون‌ها تاثیرات بسیاری بر روی سیستم بدنی هر فرد می‌گذارند. داشتن رژیم غذایی مناسب می‌تواند به عملکرد هر چه بهتر هورمون‌ها در بدن کمک نماید. بنابراین توصیه ما این است که تا حد امکان، از خوراکی‌ها و نوشیدنی‌های طبیعی و سالم استفاده کنید و از خوردن غذاهای مضر و پرخطر اکیداً خودداری نمایید. امیدواریم این مقاله به شما در حفظ عملکرد هورمون‌هایتان کمک کرده باشد.

سخن پایانی

شما در این مقاله با تنظیم هورمون زناه آشنا شدید. همچنین از انواع خوراکی ها برای تنظیم هورمون زنانه آگاه شدید. اگر سوال یا نظری دارید آن را در کامنت مطرح کنید تا در اسرع وقت توسط ما جواب داده شود.

سوالات متداول

علل عدم تعادل هورمونی زنان چیست؟

اکثر زنان به دلایل مختلف دچار عدم تعادل هورمونی می‌شوند. علل ریشه ای رایج عدم تعادل هورمونی عبارتند از: داروهای خاص، استرس مزمن، جراحت/تروما، سندرم کوشینگ، مشکلات آدرنال، هیپرپلازی مادرزادی آدرنال، آمنوره (عدم قاعدگی)، اختلالات اشتها، کم کاری یا پرکاری تیروئید، هیپوگنادیسم، دیابت، هورمون درمانی، سندرم تخمدان پلی کیستیک (PCOS)، سرطان (به ویژه در تخمدان‌ها یا غده هیپوفیز)، شیمی درمانی، سندرم پیش از قاعدگی (PMS)، قبل از یائسگی یا یائسگی و سقط جنین.

سطوح طبیعی انواع هورمون‌ زنانه چگونه است؟

سطوح طبیعی استروژن برای زنان بالغ قبل از یائسگی 15-350 پیکوگرم بر میلی لیتر و برای یک زن بالغ یائسه 10 پیکوگرم بر میلی لیتر است.
سطح طبیعی پروژسترون 0.1 تا 0.3 نانوگرم بر میلی لیتر در بلوغ تا 290 نانوگرم بر میلی لیتر در سه ماهه سوم طبیعی است.
سطح نرمال تستوسترون 15 تا 70 نانوگرم در دسی لیتر است.

پیشنهاد ما به شما

عسل و ورزشکاران

مصرف عسل برای ورزشکاران چه فوایدی دارد؟ + آشنایی با خواص عسل برای ورزشکاران حرفه ای + عکس

آیا درباره فواید مصرف عسل برای ورزشکاران اطلاعات دارید؟ زمانی عسل به عنوان کربوهیدراتی ساده در کنار …

دیدگاهتان را بنویسید