پزشکیورزشی

عسل، معجزه‌ای برای ورزشکاران

عسل و ورزشکاران
114بازدید

ورزش نیاز زندگی روزمره‌ی همه افراد است. مشغله‌های زندگی امروزی توان انجام بسیاری امور را از ما میگیرد. با این حال، ورزش کردن نیاز به انرژی بدنی زیادی دارد. شما برای تامین این انرژی از چه منبع غذایی بهره می‌گیرید؟ اگر ورزشکار حرفه‌ای هستید چه می‌کنید؟ عسل بهترین پاسخ برای ورزشکاران است.

اکثر ورزشکاران برای تامین انرژی مورد نیاز خود در حین ورزش از ژل‌ها، نوشیدنی‌ها و پودر‌های انرژی‌زا استفاده می‌کنند تا سطح قند خون خود را بالا نگهدارند. در این مقاله بررسی خواهیم کرد که آیا عسل می‌تواند جایگزین مناسبی برای این مواد باشد یا خیر؟ با ما همراه باشید.

درباره‌ی عسل بدانید

در عسل گلوکز و فروکتوز به نسبت تقریبا مساوی وجود دارد. گلوکز در روده به سرعت جذب می شود و جذب فروکتوز با مقداری تاخیر انجام می شود. به همین دلیل پس از مصرف عسل، انرژی موجود در آن در دو به مرحله به بافت های بدن می رسد. این یعنی یک انرژی پیوسته!

همین خاصیت مصرف عسل، به ویژه برای شما و تمام ورزشکاران سودمند است.

  • خواص مصرف عسل برای ورزشکاران
  • یک منبع طبیعی کربوهیدرات برای ورزشکار

بیش از ۹۰ درصد از وزن خشک عسل را کربوهیدرات‌های مفید تشکیل می‌دهند. یعنی در هر قاشق از عسل حدود ۱۷ گرم کربوهیدرات وجود دارد.

عسل و ورزشکاران

کربوهیدرات‌ها یکی از مهمترین مواد غذایی مورد نیاز در رژیم غذایی یک ورزشکار هستند و برای رسیدن به اوج عملکرد او در طی فعالیت‌های بدنی بسیار ضروری هستند.

عسل در میان تمام منابع کربوهیدرات (انواع غلات سبوس‌دار، برنج، انواع سبزیجات و میوه‌ها، انواع شیرینی‌جات) در حجم کمتری مقداری بیشتری کربوهیدرات ذخیره کرده است. علاوه‌ بر این کاملا طبیعی است و عاری از هر گونه ماده‌ی شیمیایی است.

دلایل مناسب بودن عسل برای ورزشکاران

  • عسل یک منبع عالی از آنتی‌اکسیدان‌هاست

مهم است که ورزشکاران، خصوصا ورزشکاران ورزش‌های استقامتی مانند دو، دوچرخه سواری و کوهنوردی؛ از آنتی‌اکسیدان‌ها در رژیم خود استفاده نمایند.

اگر چه میزان مناسب اکسیژن برای ورزشکاران ضروری است اما همین اکسیژن می‌تواند به آنها آسیب نیز برساند. ورزشکار برای سوزاندن گلوکز موجود در ماهیچه‌های خود به اکسیژن نیاز دارد. هر چه فعالیت بیشتر باشد بدن به اکسیژن بیشتری نیاز دارد. اما اکسیژن بسیار فرار است و در قالب رادیکال‌های آزاد قسمت‌ها مختلف بدن را مورد حمله قرار می‌دهد. این اتفاق ممکن است باعث خستگی عضلات و آسیب به آنها شوند.

مصرف آنتی‌اکسیدان‌ها کمک می‌کنند تا ورزشکاران در مقابل این حملات مصون باشند.

عسل و ورزشکاران

عسل نسبت به سایر نوشیدنی‌های انرژی‌زای ورزشی از میزان آنتی‌اکسیدان بیشتری برخوردار است. با خوردن عسل قبل، حین و یا بلافاصله بعد از تمرین، آنتی اکسیدان‌ها می‌توانند از آسیب‌های رادیکال آزاد جلوگیری کنند.

  • ثابت نگه‌داشتن قند خون در حین ورزش

ویژگی منحصر به فرد عسل این است که در دو مرحله جذب بدن می‌شود. ابتدا گلوکز به سرعت جذب بدن می‌شود اما فروکتوز کم‌کم و آهسته جذب می‌شود. همین عامل باعث می‌گردد تا میزان قند خون شما در حین تمرین و فعالیت ثابت باقی بماند.

نقطه‌ی مقابل عسل، نوشیدنی‌های انرژی‌زا و قند‌های مصنوعی هستند. این مواد درست بعد از مصرف به یکباره سطح قند خون را بالا می‌برند. بدن برای تنظیم و پایین آوردن آن مجبور است مقدار زیادی انسولین ترشح کند. این بالا و پایین شدن قند خون سبب خستگی و آسیب به کبد ورزشکاران می‌شود.

  • مانع خستگی حین تمرین می‌شود

یکی از دردسترس‌ترین منابع انرژی که بدن ورزشکار از آن استفاده می‌کند، کربوهیدرات‌های ذخیره شده در ماهیچه‌ها (گلیکوژن) است. در صورت اتمام این ذخایر، بدن مجبوربه استفاده از سایر مواد مغذی مانند چربی و پروتئین‌های ماهیچه‌ها برای ایجاد انرژی می‌گردد. این اتفاق باعث خستگی و کاهش حجم عضلات می‌شود.

مصرف یک قاشق غذاخوری عسل قبل از ورزش، مانع از هدر رفتن گلیکوژن ذخیره شده در ماهیچه‌ها می‌شود. همچنین مصرف عسل در حین فعالیت باعث می‌شود که سطح انرژی شما حفظ شود.

نحوه مصرف عسل در ورزشکاران

قبل از تمرین

۴ ساعت قبل از تمرین: ۴ گرم به ازای هر کیلوگرم وزن بدن

۱ ساعت قبل از تمرین: ۱ گرم به ازای هر کیلوگرم وزن بدن

۱۰ دقیقه قبل از تمرین: ۰.۵ گرم به ازای هر کیلوگرم وزن بدن

 طی تمرین:

می‌توانید هر یک ساعت ۳۰ الی ۶۰ گرم مصرف کنید

بعد از تمرین:

برای بازیابی مطلوب ورزشکاران باید ۱ گرم به ازای هر کیلوگرم وزن بدن‌ شان مصرف کنند. در ۴ الی ۶ ساعت بعدی این فرآیند را تکرار کنید.

عسل

تذکر! : مقدار عسل گفته شده در دستورالعمل بالا زیاد است. چنانچه به ازای هر کیلوگرم وزن بدن ۴ گرم عسل مصرف کنیم؛ برای شخصی به وزن ۷۰ کیلوگرم، وعده ‌ای ۲۸۰ گرمی نیاز است. بهتر است عسل را با گرده گل ترکیب کنیم و از خواص هر دوشان بهره ببریم.

اما اگر می ‌توانید این حجم از عسل را بخورید و البته اگر این مقدار عسل دارید؛ به پیش بروید و برنده‌ مسابقات شوید.

کدام عسل برای ورزشکاران بهترین است؟

خواص عسل برای ورزشکاران در تمام انواع عسل موجود می‌باشد. اما عسل مانوکا دارای چهار برابر مواد مغذی بیشتر از عسل‌های تولید شده از گل‌‌های معمولی است.

عسل مانوکا

بنابراین، مصرف چند قاشق غذاخوری عسل مانوکا بعد از تمرین، شما را در وضعیت مطلوب و سالم نگه خواهد داشت.

رژیم ورزشی با عسل بگیرید و لاغر شوید‍!

از خصوصیات رژیم های غذایی ورزشکاران استفاده از قندهای طبیعی مانند عسل، خرما و کشمش است. قندهای طبیعی همچون قندهای مصنوعی باعث افزایش وزن نمی شوند و مصرف به‌اندازه و اصولی آنها به لاغری نیز کمک می کنند. عسل طبیعی با تاثیر بر سیستم گوارش و هضم بهتر غذا از اضافه وزن جلوگیری می‌کند. همچنین با اثر بر چربی‌سوزی به ورزشکاران دارای رژیم لاغری، کمک می‌کند. خوردن عسل همراه با سایر ترکیبات مانند آبلیمو تازه و عسل و عسل و دارچین می تواند اثرگذاری بیشتری داشته باشد.

سخن پایانی

اگر ورزش می‌کنید عسل را فراموش نکنید. عسل مسائلی چون افت قند و دردهای عضلانی حین و بعد از ورزش را برایتان برطرف می‌کند. عسل یک انرژی‌زای طبیعی‌ست و به شما فایده‌های بسیاری می‌رساند. عسل را جایگزین سایر منابع انرژی خود حین ورزش کنید و معجزه‌‌ی آن را ببینید.

اگر این مطلب برای شما مفید بود آن را با دوستان خود به اشتراک بگذارید:

https://bit.ly/3FEM0Vkhttps://b2n.ir/y81825
https://cutt.ly/sE6Ccyryun.ir/xxt7o4
https://1ea.ir/P34ckKFohttp://iwo.ir/k5vve

پاسخ دهید