رفع سیاهی دور چشم با جدیدترین روش

رفع سیاهی دور چشم با جدیدترین روش

چشم ها به عنوان نقطه مرکزی نه تنها در تجلی چهره فرد برای بیان احساسات، بلکه در تعریف زیبایی، سلامتی و شادابی فرد بیش تر از هر عضو صورت موثر هستند. یکی از عوامل شایع اما مهمی که تاثیر مستقیمی روی شادابی و جوانی صورت فرد می گذارد، تیرگی دور چشم یا periorbital dark circles است. سیاهی دور چشم باعث می شود فرد احساس کند خسته، پیر و یا ناسالم به نظر می رسد؛ از همین جهت این مسئله در بحث زیبایی شناسی بسیار حائز اهمیت است. تا کنون درمان های متعددی برای کمتر شدن یا از بین بردن این عارضه پیشنهاد شده است.


فهرست مطالب


Periorbital Hyperpigmentation یا تیرگی دور چشم چیست؟

زمانی که به هر علتی میزان ملانین تولید شده در پوست اطراف چشم بیشتر شود، باعث تیره تر دیده شدن پوست اطراف چشم می شود. همچنین هر عامل فیزیولوژیکی که باعث دیلاته شدن (گشاد شدن) عروق نواحی اطراف چشم شود، باعث ایجاد تیرگی زیر چشم می گردد

دلایل ایجاد سیاهی دور چشم

تیرگی دور چشم به دلایل مختلف درونی (Endogenous) و ‌بیرونی (Exogenous) می تواند ایجاد شود که چهره شما را ناراحت خسته, بیمار و مسن تر جلوه دهد. در ادامه مهم ترین عوامل بیرونی و درونی بروز مشکل تیرگی زیر چشم را مورد بررسی قرار داده ایم:

رفع سیاهی دور چشم با جدیدترین روش

دلایل درونی تیرگی دور چشم

  • ژنتیک و وراثت
  • سینوزیت های مزمن chronic sinusitis
  • آناتومی چهره Facial structure/ Anatomy
  • برخی اختلالات تیروئیدی، کمبود آهن کمبود ویتامین k
  • جنسیت (در خانم ها به علت فاکتورهای هورمونی بیشتر از مردان شایع است)
  • افزایش سن که باعث کم شدن تدریجی کلاژن سازی و بافت چربی و نازک شدن پوست زیر چشم می شود باعث تیرگی بیشتر و دائمی شدن آن خواهد شد.
  • رنگ پوست افراد عامل اصلی در ایجاد هایپرپیگمنتیشن می باشد. هر چه پوست فرد تیره تر باشد یعنی میزان ملانین تولید شده در پوست بیشتر باشد امکان ایجاد تیرگی زیر چشم در فرد بیشتر است.


دلایل بیرونی تیرگی زیر چشم

  • مصرف مکرر الکل و سیگار
  • در معرض تابش مستقیم نور آفتاب قرار گرفتن به صورت مکرر
  • خستگی و بی خوابی باعث نمایان شدن بیشتر خون و آبی تر دیده شدن آن زیر پوست می شود.
  • انواع آلرژی ها که باعث خارش و ساییده شدن پوست اطراف چشم می شوند، کمک به تیره تر شدن پوست این نواحی می کنند و همچنین تجمع مویرگ ها در زیر چشم در اثر حساسیت ها به تشدید تیرگی دور چشم می انجامد.

استفاده از روش های مختلف برای رفع سیاهی دور چشم

اگر به فکر رفع سیاهی دور چشم خود هستید باید دانست که روش های مختلف و زیادی در این راستا وجود دارد. روش هایی که می توانند مزایا و معایب خاص خود را داشته باشند. در هر حال با توجه به مزیت های استفاده از این روش ها، می توانید دست به انتخاب بزنید و یکی از روش های ممکن را برای رفع این مشکل برگزینید. روش هایی که ممکن است نیاز به مراجعه به پزشک متخصص داشته باشند و یا بدون مراجعه به پزشک با استفاده از روش های خانگی هم بتوان این مشکل را برطرف کرد. به طور کلی شما با استفاده از روش های زیر می توانید به رفع سیاهی دور چشم خود مبادرت ورزید:

  • تزریق ژل
  • استفاده از انواع ماسک
  • درمان توسط طب سنتی
  • لیزر درمانی
  • مراجعه به پزشک برای انجام عمل های زیبایی
  • استفاده از انواع کرم
  • راهکارهای خانگی
  • روغن درمانی
  • و…

توجه به نکات بسیار حائز اهمیت در خصوص استفاده از روش های خانگی

این مطلب را بخوانید
بهترین راه ‌های درمان موخوره 

اگر یکی از روش های خانگی را برای رفع سیاهی دور چشم های خود برگزیده اید می بایست حتما به یک سری نکات حائز اهمیت توجه داشته باشید. اولین مسئله ای که می بایست در نظر گرفت این است که استفاده از این روش های خانگی ممکن است نتیجه قطعی در پی نداشته باشند. در واقع بیشتر آن ها اگر بخواهند اثربخشی مثبتی داشته باشند نیاز به مداومت و تکرار زیاد دارند. بنابراین نباید انتظار داشت که می توان با استفاده از این روش ها خیلی سریع در کوتاه مدت، بهترین نتیجه را گرفت. درمان های خانگی را می بایست دنبال کنید تا در نهایت بتوانید مشکل خود را به طور کامل برطرف نمایید. درمان های خانگی برای رفع سیاهی دور چشم ممکن است برای برخی از افراد با توجه به نوع پوست خود جوابگو نباشند و نیاز به روش های دیگری باشد. به طور کلی استفاده از این روش ها چون هیچ گونه عوارض جانبی ندارند و معمولا بی خطر هستند پرطرفدار هستند.

سیاهی دور چشم به دلیل کمبود چه ویتامینی است؟

اگرچه این اتفاق بیشتر دلایل ارثی دارد، اما مهم است بدانید که چه ویتامینی باعث کبودی زیر چشم میشود؟ کمبود ویتامین K می‌تواند منجر به افزایش شکنندگی و نشت رگ‌های خونی شود و به ظهور حلقه‌های سیاه کمک کند. رفع سیاهی دور چشم با قرص ویتامین e، بهترین ویتامین برای گودی چشم، نیز روش خوبی است تا سیاهی و چین و چروک دور چشم را از بین ببرد.

رفع سیاهی دور چشم با جدیدترین روش

1-بیماری کلیه و سیاهی دور چشم

یکی از علائم شایع بیماری کلیوی جمع شدن مایعات است که می‌تواند منجر به تورم یا پف کردن در قسمت‌های مختلف بدن از جمله ناحیه اطراف چشم شود. این تورم باعث ایجاد سایه و حلقه‌های تیره می‌شود.

2- بیماری کبدی و سیاهی دور چشم (آیا سیاهی دور چشم مربوط به کبد است؟)

زمانی که کبد به درستی کار نکند، می‌تواند روی توانایی بدن برای پردازش و حذف سموم تاثیر بگذارد. یکی از علائم بیماری کبد، یرقان است. این بیماری باعث زرد شدن پوست و چشم‌ها می‌شود. در موارد شدید، تجمع بیلی روبین (رنگدانه زردی که از تجزیه گلبول‌های قرمز تولید می‌شود) می‌تواند دلیل تغییر رنگ یا تیره شدن پوست اطراف چشم شود.

3- سیاهی دور چشم به علت کم خونی (علت کبودی ناگهانی زیر چشم)

یکی از علائم رایج کم‌خونی، ظاهر رنگ پریده یا شبح مانند پوست است. زمانی که سطح هموگلوبین پایین باشد، پوست روشن‌تر یا تیره‌تر به نظر می‌رسد و سیاهی دور چشم را برجسته‌تر می‌کند. تضاد بین پوست رنگ پریده و رگ‌های خونی یا سایه‌های زیرین آن می‌تواند باعث ایجاد تیرگی دور چشم شود.

این مطلب را بخوانید
رژیم لاغری مخصوص کاهش سایز

4- سیاهی دور چشم در بارداری

کبودی زیر چشم در بارداری می‌تواند به دلیل تغییرات هورمونی، خستگی، افزایش حجم خون و کاهش خواب باشد. استراحت کافی، نوشیدن آب کافی و استفاده از کمپرس سرد می‌تواند به کاهش تیرگی دور چشم کمک کند.

5-سیاهی دور چشم بعد از عمل بینی و بلفاروپلاستی

تیرگی اطراف چشم پس از جراحی بینی و بلفاروپلاستی می‌تواند به دلیل تورم، کبودی و آسیب بافتی ناشی از عمل ایجاد شود. این یک عارضه جانبی موقتی است که با مراقبت‌های مناسب بعد از عمل از جمله استراحت کافی و قرار دادن کمپرس سرد زیر چشم برطرف می‌شود.

6- سیاهی زیر چشم و تیروئید (کم کاری تیروئید و چشم)

تیرگی زیر چشم می‌تواند با بیماری‌های تیروئیدی مانند کم کاری تیروئید یا بیماری‌های خود ایمنی تیروئید ارتباط داشته‌باشد. این شرایط باعث جمع‌شدن مایعات و تغییر در جریان خون و پف یا سیاهی دور چشم می‌شود. درمان بیماری زمینه‌ای تیروئیدی به کاهش علائم کمک می‌کند.

رفع سیاهی دور چشم با جدیدترین روش

7-سیاهی دور چشم و سینوزیت

گرفتگی بینی ناشی از آلرژی یا مشکلات سینوسی جریان خون را محدود کرده و باعث گشادشدن رگ‌های خونی اطراف چشم می‌شود. این اتفاق تیرگی دور چشم را بیشتر می‌کند.

8-سیاهی دور چشم و مقاومت به انسولین

در حالی که سیاهی دور چشم به‌طور مستقیم به دلیل مقاومت به انسولین ایجاد نمی‌شود، اما می‌تواند با بیماری‌های زمینه‌ای مرتبط با مقاومت به انسولین مانند سندرم متابولیک یا دیابت مرتبط باشد. تغییر سبک زندگی و درمان‌های پزشکی مناسب، به کاهش سیاهی دور چشم در طول زمان کمک می‌کند.

درمان و رفع سیاهی دور چشم

راهکارهای خانگی و پزشکی زیادی برای درمان سیاهی زیر چشم وجود دارد که در این بخش به معرفی آن‌ها می‌پردازیم.

درمان‌ خانگی سیاهی دور چشم

کمپرس سرد می‌تواند عروق خونی را منقبض کند و سیاهی دور چشم را کاهش دهد. چند تکه یخ را در یک پارچه‌ی تمیز بپیچید و حدود ۲۰ دقیقه زیر چشم‌های خود قرار دهید. همچنین می‌توانید از یک پارچه‌ی مرطوب ساده استفاده کنید.

نحوه‌ی خوابیدن شما هم روی پوست دور چشم تأثیر دارد. با استفاده از چند بالش سر خود را بالاتر بیاورید تا از تجمع مایعات در زیر چشم جلوگیری شود. استفاده‌ی موضعی از بعضی از مواد هم به درمان سریع سیاهی دور چشم کمک می‌کند، از جمله:

۱-روغن بادام شیرین

روغن بادام شیرین نرم‌کننده است و با بهبود رنگ پوست باعث می‌شود عروق خونی زیر آن کمتر به چشم بیایند. دو تا سه قطره روغن بادام شیرین را روی یک تکه پنبه بریزید و آن را روی حلقه‌های تیره‌ی دور چشم ماساژ دهید. بگذارید روغن یک شب روی پوست بماند و صبح آن را بشویید. این کار را هر شب قبل از خواب تا زمانی که حلقه‌های تیره از بین بروند انجام دهید.

رفع سیاهی دور چشم با جدیدترین روش

۲-ژل آلوئه‌ورا

ژل آلوئه‌ورا حاوی آلوئزین است، ترکیبی که با مهار آنزیم تیروزیناز باعث کاهش تولید ملانین در پوست می‌شود. به‌علاوه، آلوئه‌ورا پوست را آبرسانی می‌کند و انعطاف‌پذیری آن را افزایش می‌دهد.یک قاشق چای‌خوری ژل آلوئه‌ورا را بردارید و آن را روی پوست اطراف چشم ماساژ دهید. بگذارید یک شب روی پوست بماند و صبح آن را بشویید. می‌توانید این کار را هر شب تا زمانی که حلقه‌های تیره‌ی دور چشم محو شوند انجام دهید.

این مطلب را بخوانید
افتادگی پلک چیست و به چه علت ایجاد می‌شود؟ + معرفی تمام روش های رفع افتادگی پلک بدون عمل جراحی

۳- آب لیموترش

لیموترش منبع خوب ویتامین C است. ویتامین C خواص ضدرنگدانه دارد و به افزایش ضخامت پوست زیر چشم کمک می‌کند. درنتیجه، باعث می‌شود عروق خونی که به‌دلیل نازک شدن پوست نمایان‌تر شده‌اند، کمتر به چشم بیایند.اب لیموترش را با پنبه روی سیاهی دور چشم بمالید و بگذارید ۱۵ دقیقه بماند. سپس پوست‌تان را بشویید. این کار را سه تا چهار هفته و هر هفته دو بار تکرار کنید.

۴-خیار

خیار حاوی ترکیبات و ویتامین‌هایی است که می‌توانند فعالیت آنزیم تیروزیناز را مهار کنند و تولید ملانین را کاهش دهند. یک عدد خیار را با یک قاشق چای‌خوری ژل آلوئه‌ورا مخلوط کنید تا خمیر غلیظی به دست آید. این خمیر را روی پوست زیر چشم بمالید و بگذارید ۱۵ دقیقه بماند. سپس صورت‌تان را با آب بشویید. از این خمیر می‌توانید روزی یک بار استفاده کنید.

۵-گوجه‌فرنگی

گوجه‌فرنگی سرشار از مواد شیمیایی گیاهی مانند لیکوپن و بتا-کاروتن است که از پوست در برابر آسیب اکسیداتیو محافظت می‌کنند و قرمزی آن را کاهش می‌دهند. این می‌تواند به خلاص شدن از شر حلقه‌های سیاهی که زیر چشم ایجاد می‌شوند کمک کند.با مخلوط کردن یک عدد گوجه‌فرنگی با کمی آب لیموترش خمیر درست کنید. خمیر را در اطراف چشم خود بمالید و بگذارید ۲۰ دقیقه بماند. سپس آن را کاملا با آب بشویید. این کار را یک یا دو بار در هفته انجام دهید.

رفع سیاهی دور چشم با جدیدترین روش

۶- روغن رزهیپ

روغن رزهیپ حاوی پروآنتوسیانیدین‌هایی است که از تولید ملانین در پوست جلوگیری می‌کنند. از این‌رو، می‌تواند میزان رنگدانه‌ی موجود در پوست اطراف چشم را کاهش دهد و سیاهی دور چشم را از بین ببرد.چند قطره روغن رزهیپ را با روغن نارگیل رقیق کنید و با یک پد پنبه‌ای روی سیاهی زیر چشم بمالید. بگذارید یک شب روی پوست بماند و صبح آن را از روی پوست پاک کنید. این کار را هر شب تا زمانی که حلقه‌های سیاه‌ی دور چشم از بین بروند تکرار کنید.

۷- عصاره‌ی شیرین بیان

عصاره‌ی شیرین بیان حاوی گلابریدین است که سنتز ملانین را مهار می‌کند و از این طریق می‌تواند به کاهش سیاهی دور چشم کمک کند. چند قطره عصاره‌ی شیرین بیان را با یک کپسول ویتامین K مخلوط کنید، خمیر به دست آمده را روی حلقه‌های تیره‌ی اطراف چشم بمالید و بگذارید ۱۰ دقیقه بماند. سپس آن را کاملا بشویید. از این خمیر می‌توانید سه بار در هفته استفاده کنید.

۸- ماست

ماست حاوی ال-سیستئین است که فعالیت آنزیم تیروزیناز را مهار می‌کند و با کاهش رنگدانه‌ی ملانین سیاهی دور چشم را کاهش می‌دهد. یک قاشق چای‌خوری آب لیموترش را به دو قاشق چای‌خوری ماست اضافه کنید و آن را روی پوست تیره‌ی اطراف چشم بمالید. ۱۵ تا ۲۰ دقیقه صبر کنید و پوست‌تان را بشویید. می توانید این کار را حداقل دو بار در هفته انجام دهید.

۹- سیب‌زمینی

آب سیب‌زمینی حاوی آزلائیک اسید است که می‌تواند فعالیت آنزیم تیروزیناز را مهار کند و سیاهی دور چشم را از بین ببرد. آب سیب‌زمینی را بگیرید، روی نواحی تیره‌ی پوست بمالید و تا زمانی که خشک شود صبر کنید. سپس آن را بشویید. این کار را حداقل دو بار در هفته انجام دهید.

این مطلب را بخوانید
معرفی روش‌های پرشدن صورت فوری + بهترین ویتامین برای چاقی صورت کدام است؟

۱۰- زعفران

ریبوفلاوین و کاروتنوئیدهای زعفران فعالیت ضد‌تیروزینازی آن را تقویت می‌کنند. این ترکیبات از تولید بیش از حد رنگدانه جلوگیری می‌کنند و سیاهی زیر چشم را از بین می‌برند. سه تا چهار رشته زعفران را به‌مدت دو ساعت در یک چهارم لیوان شیر خیس کنید. شیر را از صافی رد کرده و آن را روی پوست اطراف چشم بمالید. بعد از ۱۰ دقیقه پوست‌ خود را بشویید.

۱۱- تهیه‌ی ماسک برای سیاهی دور چشم با عسل

عسل حاوی پلی فنول‌هایی است که فعالیت تیروزیناز را مهار می‌کنند و با کاهش رنگدانه‌های پوست باعث از بین رفتن سیاهی دور چشم می‌شوند. یک قاشق چای‌خوری آب لیموترش را با یک قاشق غذاخوری عسل مخلوط کنید. این مخلوط را روی پوست اطراف چشم بمالید و بگذارید ۱۰ تا ۱۵ دقیقه بماند. سپس پوست خود را کاملا با آب بشویید. این کار را یک بار در روز تکرار کنید تا سیاهی زیر چشم از بین برود.

۱۲- چای سبز کیسه‌ای

چای حاوی کافئین و آنتی اکسیدان‌هایی است که می‌توانند به بهبود گردش خون، کوچک شدن عروق خونی و کاهش تجمع مایعات در زیر پوست کمک کنند. به‌علاوه، ترکیبات فنلی چای سبز از سنتز ملانین جلوگیری می‌کنند و با کاهش رنگدانه‌ی پوست به آن ظاهر روشن‌تری می‌بخشند.دو کیسه چای سبز را بردارید، آن‌ها را در آب خیس کنید و برای مدت کوتاهی در یخچال قرار دهید. کیسه‌های چای را ۱۰ تا ۱۵ دقیقه روی چشم‌های خود قرار دهید و سپس صورت‌تان را بشویید. می‌توانید هر روز این کار را تکرار کنید تا سیاهی دور چشم از بین برود.

۱۳- روغن هسته‌ی انگور

روغن هسته‌ی انگور حاوی ترکیباتی است که می‌توانند سنتز ملانین را کاهش دهند. دو تا سه قطره روغن هسته‌ی انگور را روی پوست اطراف پلک پایین ماساژ دهید. بگذارید روغن یک شب روی پوست بماند و صبح روز بعد آن را بشویید. می‌توانید این کار را هر شب به‌مدت چند هفته تکرار کنید.همیشه نیازی نیست به دنبال معجزه ای برای سیاهی دور چشم باشید! با رعایت 5 نکته بیان شده در زیر، می توانید از ایجاد تیرگی دور چشم جلوگیری کنید.

نکات ساده اما تاثیرگذار!

  • پاکسازی صورت قبل از خواب

حتما می دانید، خوابیدن با آرایش، صورت شما را مستعد دریافت رادیکال های آزاد کرده و منجر به سیاهی و چین و چروک خواهد شد. از همین رو خیلی خیلی مهم است قبل از خواب پوستتان را با یک شوینده صورت مناسب پاک کنید.

  • تنظیم خواب در 24 ساعت

یکی از عوامل مهم و تاثیرگذار در شادابی و جوانی پوست صورت، میزان خواب شما در طول شبانه روز است. اگر در 24 ساعت، استراحت کافی نداشته باشید و برنامه خوابتان بدون نظم باشد، بی شک در اطراف چشمتان تیرگی و پف پدید می آید. به طور کلی یک فرد بالغ بین ۷.۵ تا ۹ ساعت نیاز به خواب دارد.

  • مصرف آب بیشتر

زمانی که شما کم آب می نوشید، میزان گردش خون در بدن کاهش می یابد و خون به مقدار کافی به زیر چشم نمی رشد. از همین رو تیرگی هایی اطراف چشم پدید می آید. علاوه بر این مصرف آب کافی خستگی پوست را از بین می برد و به جوان تر شدن آن کمک می کند.

  • استفاده از کمپرس یخ
این مطلب را بخوانید
سندرم پیش از قاعدگی یا PMS چیست؟ + نشانه و علامت PMS (سندرم پیش از قاعدگی) چیست؟

با قراردادن کمپرس یخ اطراف چشم، انقباض رگ های خونی کم شده و پف و تیرگی های آن کاهش می یابد. بهتر است چند قطعه یخ را درون پارچه ای بگذارید و آن را روی چشم خود به مدت 20 دقیقه قرار دهید.

  • مراقبت از پوست در برابر آفتاب

زمانی که پوست شما بدون محافظی در معرض اشعه های مضر خورشید قرار می گیرد، دچار آسیب های زیادی خواهد شد. برای جلوگیری از ایجاد چین و چروک و تیرگی در اطراف چشم، پیشنهاد می شود از بهترین ضد آفتاب دور چشم ایرانی استفاده کنید.


رفع سیاهی دور چشم با خمیر دندان

یکی از مواردی که با استفاده از آن می توانید برای رفع سیاهی دور چشم سریع خود اقدام کنید، استفاده از خمیردندان می باشد. برای این کار تنها کافیست یک لایه نازک از خمیر دندان را در اطراف پوست چشم خود که تیره است بمالید و صبر کنید تا خمیر دندان به مدت چند ساعت یا حتی یک شبانه روز بر روی پوست دور چشم شما باقی بماند.

برای رفع سیاهی دور چشم با استفاده از این شیوه درمانی باید مرتباً روزی یک بار این کار را انجام دهید به صورت کلی خمیر دندان الخصوص خمیر دندان نعنایی به میزان زیادی توانایی ترمیم پوست تیره و یا کبودی دور چشم را دارد. چرا که مواد استفاده شده در خمیر دندان دارای خاصیت ضد التهابی می باشد و در بهبود و ترمیم پوست تیره و کبود شده بسیار موثر است.

سوالات متداول

سیاهی دور چشم نشانه چه بیماری است؟

بیماری کبدی و کلیوی، آلرژی، عوامل وراثتی، کم‌خونی و سیوزیت از مهم‌ترین عوامل ایجاد آن هستند.

آیا یخ برای سیاهی دور چشم خوب است؟

بله، یخ به انقباض رگ‌های خونی و کاهش سیاهی دور چشم کمک می‌کند. اما نباید یخ را مستقیم روی پوست خود قرار دهید زیرا باعث آسیب می‌شود. این کار را ۲ تا ۳ بار در روز تکرار کنید تا سیاهی دور چشم از بین برود.

سیاهی زیر چشم ارثی است؟

ژنتیک می‌تواند در ایجاد حلقه‌های سیاه چشم نقش داشته باشد. برخی افراد به طور طبیعی پوست نازک‌یا شفاف‌ اطراف چشم را به ارث می‌برند که باعث مشخص شدن رگ‌های خونی و ساختارهای زیرین پوست چشم می‌شود.

قرص آهن برای سیاهی دور چشم مناسب است؟

اگر علت بروز سیاهی دور چشم، کم‌خونی باشد، با خوردن قرص آهن می‌توان به رفع این مشکل کمک کرد.

سخن پایانی

سیاهی دور چشم که به عنوان حلقه‌های تیره دور چشم یا حلقه‌های زیر چشم نیز شناخته می‌شوند، به تغییر رنگ یا سایه‌های تیره در اطراف پلک‌های پایینی چشم اشاره دارند. آن‌ها می توانند چشمان فرد را خسته، پیر یا ناسالم نشان دهند. اگرچه عوامل ارثی، کمبود خواب و خستگی، آلرژی، قرار گرفتن در معرض نور خورشید و سبک زندگی روی ایجاد تیرگی چشم نقش دارند، اما روش‌های زیادی برای درمان آن وجود دارند.

پیشنهاد ما به شما

بهترین روغن برای موی خشک و آسیب دیده از دید کاربران

بهترین روغن برای موی خشک و آسیب دیده از دید کاربران

موهای وز و روش‌های صاف کردن موهای وز وز شدن مو، یکی از شایع‌ترین مشکلات …

دیدگاهتان را بنویسید