مشکلات جنسی زنان

آشنایی با مشکلات جنسی زنان + علائم و علل مشکلات جنسی زنان چیست؟

مشکلات جنسی زنان مسائل مهمی هستند که می‌توانند بر کیفیت روابط زناشویی اثر بگذارند و آنها را با چالش‌های زیادی رو به رو کنند. آمارها نشان می‌دهند ریشه بسیاری از مشکلات در زندگی زناشویی، عدم برقراری رابطه جنسی درست است.به همین دلیل، کارشناسان بهداشت خانواده بر این نظر هستند که باید توجه به این امور در صدر مشاوره‌های زوج درمانی قرار گیرد؛ تا مشکلات زوجین به صورت ریشه‌ای درمان شود. قبل از پرداختن به مشکلات جنسی زنان بهتر است بدانید، بسیاری از زنان از بیان مشکلات جنسی‌شان شرم می‌کنند و بیان این موضوع را بر خلاف حجب و حیایی می‌دانند که سالیان دراز به آن امر شده‌اند.بنابراین اگر با این مشکلات درگیر هستید، بهتر است این دیدگاه را کنار بگذارید. همچنین اگر احساس می‌کنید در روابط جنسی خود با مشکلاتی رو به رو هستند، برای حل این مشکلات به پزشک مراجعه کنند.


فهرست مطالب


مشکلات جنسی زنان چیست؟

بسیاری از زنان نمی‌توانند از روابط جنسی خود لذت ببرند. دلیل این امر مشکلات جنسی آنها است. این مشکلات می‌توانند ریشه روانی و یا جسمانی داشته باشند. از شایع‌ترین مشکلات جنسی زنان می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • اختلال کمبود میل جنسی یا سرد مزاجی زنان.
  • اختلال بیزاری یا تنفر جنسی؛ این اختلال شدیدتر از اختلال قبلی خواهد بود.
  • اختلال در برانگیختگی جنسی؛ در این حالت فرد واجد میل جنسی است. اما برانگیخته نمی‌‌شود.
  • هراس از آلت؛ این اختلال، اختلالی اضطرابی است که در آن فرد به شدت از آمیزش هراس دارد. در حین آمیزش، تمام عضلات شکم، ران، دست و پای او جمع می‌شود و به مرد اجازه آمیزش را نمی‌دهد.
  • واژینیسموس؛ این اختلال شبیه اختلال قبلی است. در این حالت، عضلات دست و پا و شکم شل است. اما عضله ابتدایی واژن مسدود و منقبض است و این انقباض مانع از دخول می‌شود.
  • آمیزش دردناک؛ این اختلال در اثر برانگیخته نشدن درست زنان و یا تعارضات خانم با همسرش در زندگی زناشویی، و یا ناشی از مشکلاتی است که زن از کودکی با آمیزش جنسی داشته است. در این حالت، آمیزش برای خانم بسیار دردناک و ناخوشایند می‌شود.
  • اختلال نرسیدن به اوج لذت؛ این اختلال بسیار رایج است و شاید شایع‌ترین اختلال جنسی خانم‌ها محسوب شود. این اختلال در کشور ما نسبت به کشورهای دیگر رواج بیشتری دارد. به طور کلی، این اختلال در خاورمیانه شیوع گسترده‌تری نسبت به جهان غرب و بسیاری از مناطق دیگر جهان دارد. علت آن هم آموزه‌های تعصب آمیز است که اجازه نمی‌دهد خانم‌ها به اوج لذت جنسی برسند. این مسئله باعث می‌شود، بعد از مدتی نسبت به رابطه جنسی سرد و نفرت زده شده و حتی از همسر خودشان هم دلزده شوند. که چرا او به ارگاسم می‌رسد، اما من به ارگاسم نمی‌رسم.
  • اختلال سردرد بعد از آمیزش؛ در این حالت، فرد بعد از آمیزش دچار سردرد، انقباض‌های عضلانی ناحیه سر، سرگیجه، تهوع می‌شود.
  • اختلال ملال بعد از آمیزش؛ در این حالت، زن پس از آمیزش دچار افسردگی و اندوه می‌شود و ممکن است گریه کند و دچار غم شدید شود.البته برای کسب اطلاعات بیشتر میتوانید مقاله عمل بستن لوله های رحم را بخوانید.
این مطلب را بخوانید
علت گودی چشم چیست؟ بهترین ویتامین برای رفع گودی چشم چیست؟ + معرفی بهترین قرص برای گودی زیر چشم

علائم مشکلات جنسی در زنان چیست؟

نوع مشکلات امیال جنسی در زنان مرتبط با مراحل چرخه پاسخ است. عدم توانایی در رسیدن به هر یک از این مراحل می‌ تواند با رضایت جنسی تداخل کرده و سبب بروز مشکل گردد. هر یک از این موارد می‌ تواند برای یک زن سبب نگرانی و ناراحتی شود، چراکه هر کسی لیاقت لذت بردن از زندگی جنسی‌اش را دارد. این موارد می‌ تواند برای طرف مقابل نیز ناراحت‌ کننده و نگران‌ کننده باشد و ممکن است سبب روز مشکلاتی در روابط آن دو شود.مشکلات جنسی که معمولاً زنان با آن درگیر هستند شامل سه نوع است:

  • فقدان میل و شهوت جنسی: عدم علاقه به رابطه جنسی یا میل جنسی یکی از مشکلات شایع در مردان و زنان به‌ ویژه در زنان است. عدم میل جنسی مانع کار چرخه پاسخ جنسی، حتی قبل از اینکه شروع شود، می‌گردد. عدم تمایل جنسی در برخی افراد موقتی است و در برخی دیگر مشکلی ادامه‌دار (مزمن) است.
  • مشکل در مرحله انگیختگی یا رسیدن به ارگاسم: عدم توانایی دربرانگیختگی جنسی گاهی اوقات مرتبط با فقدان میل و شهوت جنسی است. در سایر موارد، زن، میل جنسی را احساس می‌کند ولی نمی‌ تواند برانگیخته شود. ممکن است ارگاسم به تأخیر افتد، یا اصلاً رخ ندهد (آنورگاسمی). این امر برای زنانی که میل و شهوت جنسی دارند و برانگیخته هم می‌ شوند می‌تواند بسیار آزاردهنده باشد. در این صورت ممکن است، سبب چرخه معیوبی شود که در آن زن تمایل به رابطه جنسی را از دست بدهد چراکه به ارگاسم نمی‌رسد. تخمین زده می‌شود که در حدود ۷ تا ۱۰ درصد زنان از نوعی از اختلال ارگاسم رنج می‌برند.
  • درد در هنگام دخول: درد در هنگام دخول (دیسپارونیا) مشکلی شایع نیست. این مشکل همانند سایر مشکلات جنسی، باعث از دست دادن علاقه زن به رابطه جنسی می‌شود. 

کاهش میل جنسی یکی از مشکلات جنسی زنان:

کاهش میلی جنسی و عدم تمایل به برقراری رابطه جنسی، یکی از مشکلاتی است که در بسیاری از زنان مشاهده می‌شود. این مشکل در جوامعی که فرهنگی سنتی دارند بیشتر از فرهنگ‌هایی مشاهده می‌شود که فرهنگی باز دارند.

مشکلات جنسی زنان

در کنار این موضوع، عواملی نظیر استرس، نارضایتی از زندگی زناشویی و استفاده از داروهای ضد بارداری سبب می‌شود که تمایلات زنان به برقراری رابطه جنسی کاهش یابد.البته برای کسب اطلاعات بیشتر میتوانید مقاله علت پارگی کیسه آب جنین را بخوانید.

این مطلب را بخوانید
معرفی 5 متخصص برتر زنان در شیراز به انتخاب مجله پزشکی - سلامت

دیسپارونی یا آمیزش دردناک یکی از مشکلات جنسی زنان:

دیسپارونی و یا آمیزش دردناک نیز یکی دیگر از مشکلات جنسی زنان به شمار می‌رود و برقراری این رابطه را برای آنها بسیار دشوار و طاقت‌ فرسا می‌کند. در این اختلال، به محض ورود آلت تناسلی به واژن زن، درد آغاز خواهد شد. این مشکل درجات مختلفی دارد و تمامی زنان یک نوع درد را تجربه نمی‌کنند. یکی از دلایل عمده این مشکل، خشکی واژن است. دلایل تاثیرگذار بر این موضوع عبارتند از:

  • زایمان
  • عدم پیش ‌نوازی
  • استفاده از داروهای مختلف
  • بیماری و عفونت‌های تناسلی
  • تجربه آزار جنسی در گذشته

بهتر است در نظر داشته باشید که پیش ‌نوازی در روابط؛ تنها جنبه عاطفی ندارد بلکه جنبه جسمانی نیز دارد. زمانی که پیش‌ نوازی به درستی انجام شود و زن آمادگی کامل برای برقراری رابطه جنسی را داشته باشد. رحم به سمت بالا کشیده می‌شود و آمادگی برای بارداری افزایش می‌یابد. به همین منظور، پیش ‌نوازی یکی از اصول برقراری روابط جنسی به شمار می‌رود که باید به آن توجه ویژه‌ای داشت.

واژینیسموس یا انقباضات عضلات دردناک واژن یکی از مشکلات جنسی زنان:

واژینیسموس یکی از مشکلات جنسی زنان است که زندگی زناشویی را با چالش‌های زیادی رو به رو خواهد کرد. در این بیماری، هرگونه دخول، حتی ورود انگشت به واژن ناممکن است. دلیل این امر انقباض عضلات واژن است که سبب می‌شود ورود هر چیزی به درون آن را غیرممکن کند.

در این بیماری پزشک زنان، حتی نمی‌تواند بیمار را معاینه کند. زنانی که از این بیماری رنج می‌برند، ممکن است هرگز نتوانند رابطه جنسی را تجربه کنند. برای درمان این بیماری، حتما باید به پزشک زنان مراجعه نمایید و از مشاوره‌های درمان‌گر آن نیز بهره ببرید.

نرسیدن به اوج لذت جنسی:

ارگاسم یا اوج لذت جنسی در زنان، زمانی رخ خواهد داد که زن برای این رابطه آماده شده باشد و تمامی مراحل به درستی صورت گرفته باشد. متاسفانه بسیاری از زنان در طول روابط جنسی خود به ارگاسم نمی‌رسند. و این مشکل یکی از شایع‎‌ترین مشکلات جنسی در زنان به شمار می‌آید. یکی از دلایل این موضوع، عدم شناخت مردان از این موضوع و آماده‌ سازی زن برای رسیدن به این لذت جنسی است.

این مطلب را بخوانید
تنبلی تخمدان و متخصص غدد

دلایل دیگر این امر استرس و نارضایتی از زندگی زناشویی است. همچنین مصرف برخی از داروها، مانند داروهای ضد بارداری نیز بر لذت جنسی زنان اثرگذار خواهد بود.

ارگاسم نمایشی در زنان:

در سال 2015 تحقیقی در دانشگاه اوکلند به چاپ رسید که به موضوع ارگاسم نمایشی پرداخته شده بود. در این مطالعه مشخص شد، 25 درصد زنان در روابط جنسی خود به دروغ نشان می‌دهند که به ارگاسم رسیده‌اند. در این تحقیق 63 دلیل برای این موضوع ذکر شده که به برخی از آنها اشاره خواهیم کرد:

  • یکی از این دلایل این است که زنان می‌خواهند نشان دهند که پارتنر آنها در رابطه جنسی به خوبی عمل کرده است.
  • دلیل دیگر این است که زنان هراس دارند که ممکن است در رابطه جنسی خوب به نظر نرسند.
  • همچنین بسیاری از زنان در خلوت خود وقتی به ارگاسم می‌رسند حالت‌های عجیبی از خود نشان می‌دهند و تمایلی ندارند پارتنر آنها شاهد حالت‌های آنها باشد.
  • زنانی که مشغله‌های فکری زیادی دارند نیز تمایل به نشان دادن ارگاسم نمایشی دارند. تا زودتر بتوانند به کارهای خود برسند.

در حقیقت، تمامی این موارد نشان دهنده وجود مشکلاتی در رابطه یا عدم صمیمت در میان زوجین است.

علل مشکلات جنسی زنان چیست؟

علل مشکلات جنسی در زنان در نژادهای مختلف، متنوع و پیچیده هستند. برخی از این مشکلات ناشی از یک مشکل جسمی ساده و قابل‌ درمان هستند. برخی می‌ توانند ناشی از عارضه‌های جدی‌ تر، شرایط زندگی سخت، یا مشکلات احساسی باشد. برخی هم ترکیبی از این عوامل مشکل‌ ساز هستند. هر یک از عوامل زیرمی‌تواند مرتبط با مشکلات جنسی باشند:

  • مشکلات در روابط: نابسامانی در سایر جنبه‌های رابطه همانند کار، نگه‌داری از فرزندان یا پول می‌تواند سبب مشکلات جنسی شود. مسائلی همانند کنترل رابطه جنسی یا حتی سوءاستفاده در رابطه به‌ ویژه برای هارمونی رابطه جنسی مضر هستند. چنین مشکلاتی می‌تواند مانع از انتقال نیازها و خواسته‌های جنسی توسط زن به طرف مقابل مانع شود.
  • مشکلات احساسی: افسردگی، اضطراب (درباره رابطه جنسی و سایر موارد)، استرس، رنجش و دلخوری و احساس گناه می‌توانند همگی عملکرد جنسی یک زن را تحت تأثیر قرار دهند.
  • برانگیختگی و تحریک جنسی ناکافی: عدم دانش و اطلاعات کافی زن (یا طرف مقابل) درباره  برانگیختگی جنسی و پاسخ جنسی ممکن است، مانع از تجربه رضایت‌بخش او از رابطه جنسی گردد. همچنین عامل مشکل‌ ساز می‌تواند،عدم تفاهم و برقراری مابین دو نفر باشد.
  • بیماری‌های زنان: شماری از اختلالات لگن می‌تواند سبب درد در آمیزش جنسی و کاهش رضایت از رابطه جنسی گردند که عبارت‌اند از:
مشکلات جنسی زنان

خشکی واژن: شایع‌ ترین دلیل خشکی واژن در زنان جوان‌تر عدم تحریک و برانگیختگی به میزان کافی است. در زنان مسن‌تر کاهش استروژن که در دوران درست قبل از یائسگی و یائسگی، سبب خشکی واژن می‌شود. روان‌سازی ضعیف می‌تواند همچنین مرتبط با عدم تعادل هورمون‌ها، سایر بیماری‌ها و تا حدی برخی داروها باشد. این مشکل می‌تواند مانع از انگیختگی یا ناراحتی در آمیزش گردد.
انقباض غیر ارادی واژن (واژینیسم): این عارضه، اسپاسم دردناک عضلات اطراف دهانه ورودی واژن است که سبب سفت شدن دهانه واژن می‌شود. این امر می‌ تواند مانع ارز دخول شود یا دخول را به شدت دردناک سازد. واژینیسم می‌ تواند توسط صدمات یا جای زخم‌ های ناشی از جراحی، تجاوز، زایمان، عفونت یا تحریک فشار آب در هنگام شستشو، اسپرم کش ها، یا کاندوم‌ها به وجود آید. همچنین ترس نیز می‌تواند سبب این عارضه شود.
بیماری‌های مقاربتی: سوزاک، تب‌خال، زگیل تناسلی، عفونت کلادیمیا و سیفیلیس بیمارهای عفونتی هستند، که در اثر تماس در رابطه جنسی منتقل می‌شوند. این بیماری‌ها می‌توانند سبب تغییراتی در واژن (مهبل)  شده و در نتیجه رابطه جنسی را ناراحت‌ کننده یا حتی دردناک سازند.
عفونت مهبل: التهاب و تحریک بافت های واژن (مهبل) به دلیل عفونت‌ها یا سایر دلایل می‌تواند دخول و آمیزش را ناراحت‌ کننده یا دردناک سازد. 
اندومترویوز، توده لگنی، کیست تخمدان، زخم های ناشی از جراحی: هرکدام از این موارد می‌تواند سبب انسداد یا تغییرات آناتومی شود که مانع از آمیزش شده یا آمیزش را سخت و دردناک سازند.
بیماری التهابی لگن خاصره: در این بیماری عفونت واژن به داخل دهانه رحم، رحم و تخمدان‌ها وارد می‌شود. این بیماری می‌تواند به‌ خودی‌ خود، بسیار دردناک باشد و آمیزش را بسیار دردناک کند.
صدمه عصب بعد از جراحی: بریده شدن غیرقابل‌ اجتناب عصب‌های کوچک در حین جراحی لگن خاصره (همانند هیسترکتومی یا برداشتن رحم) ممکن است احساس هیجان و پاسخ را کاهش دهد.

این مطلب را بخوانید
ماستیت گرانولوماتوز یا عفونت پستان چیست؟ + بررسی علت و نحوه درمان ماستیت گرانولوماتوز

عوارض فیزیکی: بسیاری از عوارض فیزیکی و پزشکی می‌توانند رضایت زن را از زندگی جنسی‌ اش کاهش دهند.

  • بارداری
  • یائسگی
  • عدم تعادل هورمون‌ها
  • اختلالات عروقی (جریان خون)
  • اختلالات نورولوژی (عصب‌شناختی)
  • سرطان
  • بیماری‌های مزمن همانند دیابت‌ها، بیماری‌های قلبی، بیماری‌های کبد، بیماری‌های کلیوی
  • خستگی
  • سوءمصرف الکل و داروها:
  • داروها: برخی داروها می‌توانند میل و انگیختگی جنسی را کاهش دهند. یک دسته از داروهای دارای این اثر، بازدارنده‌های بازجذب سروتونین (SSRI) دسته‌ای از داروهای ضدافسردگی، شامل داروهایی همانند پروزاک و زولوفت هستند. سایر داروها، شامل داروهای شیمی‌ درمانی خاص، داروهای فشارخون بالا و داروهای ضد افسردگی هستند.
  • سایر درمان‌های پزشکی: درمان‌هایی همانند پرتودرمانی می‌تواند روان کاری واژن را کاهش دهند. همچنین این داروها می‌توانند پوست و غشاهای سطح داخلی واژن را نازک و حساس نمایند.
  • سابقه تجاوز: زنی که تجربه تجاوز جنسی یا سایر تجاوزات را داشته باشد ممکن است در اعتماد کردن کافی به پارتنر یا طرف مقابلش به منظور آرامش داشتن و برانگیختگی، مشکل داشته باشد. ممکن است درون او احساساتی از ترس، گناه یا خشم وجود داشته باشد که مانع از تجربه‌ ای رضایت‌ بخش شود، حتی باوجود اینکه عمیقاً به طرف مقابل کنونی‌ اش اهمیت بدهد. 
  • تمایلات نسبت به رابطه جنسی: بسیاری از مردم، چه به دلیل نحوه تربیت، چه به دلیل تجربیات بد اولیه؛ سکس و رابطه جنسی را به عنوان بخشی لذت‌ بخش و نرمال از رابطه زوجین محسوب نمی‌ کنند. ممکن است آنها رابطه جنسی و امیال جنسی را مرتبط با شرم، گناه، ترس یا عصبانیت بدانند. از طرف دیگر افرادی هستند که انتظارات غیرواقعی از رابطه جنسی دارند. نمایش رابطه جنسی راحت و خارق‌العاده در فیلم‌ها، برخی از افراد را درباره رابطه جنسی در زندگی واقعی گمراه می‌کنند. این افراد هنگامی‌ که مشکلی رخ می‌دهد یا رابطه جنسی‌شان همانند فیلم‌ ها فرازمینی به نظر نمی‌رسد، ناامید و حتی مضطرب می‌شوند.
  • مشکلات جنسی طرف مقابل: اگر طرف مقابل زن، دچار مشکلات جنسی همانند نعوظ یا فقدان میل جنسی باشد، این امر می‌تواند مانع از رضایت جنسی اوشود.  
این مطلب را بخوانید
تأثیر رژ لب بر روان شناسی زنان

سخن پایانی

شما در این مقاله با مشکلات جنسی زنان آشنا شدید. همچنین از علل و علائم آنها آگاه شدید. اگر سوال یا نظری دارید آن را در کامنت مطرح کنید تا در اسرع وقت توسط ما جواب داده شود.

سوالات متداول

آیا امکان دارد به سرطان واژن دچار شد؟

بله.اما این نوع سرطان ( سرطان واژن ) بسیار نادر است در عوض سرطان دهانه رحم بسیار شایع است به همین دلیل توصیه می‌شود برای کاهش احتمال ابتلا تمام خانم‌ها از ۲۰ سالگی و قبل از ۲۳ سالگی واکسن پاپیلوما ویروس انسانی را بزنند و به طور مرتب برای معاینه پیش پزشک زنان بروند.

چرا ترشحات واژن گاهی بدبو می‌شود؟

بدبو شدن ترشحات واژن به دلیل قارچی شدن محیط داخل واژن است.عوامل فراوانی می‌توانند سبب رشد قارچ‌ها در واژن شوند که به عنوان مثال میتوان به موارد زیر اشاره کرد:
۱- پوشیدن لباس‌های زیر تنگ یا پلاستیکی که از عبور هوا جلوگیری ‌کند میتواند سبب رشد قارچها در واژن شود.
۲- استفاده از ژل یا صابون واژینال که سبب به هم ریختن ph محیط شود.
۳- مشکلات هورمونی در دوران قاعدگی، بارداری یا یائسگی
۴- برخی بیماری‌ها نظیر دیابت یا مصرف برخی داروها مثل آنتی‌بیوتیک‌ها.
بهترین کار برای پیشگیری از قارچی شدن واژن تعویض مرتب لباس‌های زیر و نوار بهداشتی در دوران سیکل ماهانه است.

پیشنهاد ما به شما

عسل و ورزشکاران

مصرف عسل برای ورزشکاران چه فوایدی دارد؟ + آشنایی با خواص عسل برای ورزشکاران حرفه ای + عکس

آیا درباره فواید مصرف عسل برای ورزشکاران اطلاعات دارید؟ زمانی عسل به عنوان کربوهیدراتی ساده در کنار …

دیدگاهتان را بنویسید