افزایش طول عمر با نوشیدنی معجزه آسا ماچا
افزایش طول عمر با نوشیدنی معجزه آسا ماچا

افزایش طول عمر با نوشیدنی معجزه آسا ماچا

انسان‌ها از قرن‌ها پیش، گیاه شگفت‌انگیز چای را کشف کرده و نوشیدن اون را شروع کردند. در طول سال‌های طولانی و در اثر آزمون‌و‌خطا، شکل‌های مختلفی از چای به‌وجود اومد که برخی از اون‌ها در میان مردم بسیار مشهور شدند. چای ماچا یکی از همان چای‌های معروف است که در روزگار ما هم جای خودش را در هر چیزی، حتی انواع کیک و بستنی هم باز کرد. تو این مقاله با ما همراه باشید تا با هم نگاهی به این چای پرطرفدار و خاصیت اون برای بدن بندازیم.

چای ماچا چیست؟

ماچا (Matcha) از آسیاب‌کردن برگ‌های درختچه چای به‌دست می‌آد که اون را به شیوه‌ای خاص، پرورش می‌دن. در نتیجه این پرورش، طعم و رنگ این چای، متفاوت‌تر می‌شه. کشورهای آسیایی از صدها سال پیش، این شیوه پرورش چای را ابداع کردند و از خواص اون برای سلامتی، طول عمر و زیبایی بهره‌مند شدند. ماچا برای ژاپنی‌ها، چیزی بیشتر از یک چای است؛ حتی می‌توان گفت که در فرهنگ این کشور ریشه کرده و براشون ارزش خاصی داره.

چرا ماچا این‌قدر معروف شد؟

عوامل زیادی دست‌به‌دست هم دادند تا این نوع از چای سبز در دوران مدرن هم بسیار معروف شه. این چای از نظر ظاهر نهایی و طعم، متفاوت‌تر از انواع چای‌های دیگر است. می‌توان گفت که مزه‌ای تقریبا شیرین و دلچسب داره که اون را به بستری مناسب برای ترکیب با انواع خوردنی‌ها و نوشیدنی‌های مدرن تبدیل می‌کنه. از طرفی، وجود مراسم‌های بزرگ و اصیل ژاپنی که به‌طور ویژه در مورد این چای هستند، جایگاه اون را بسیار ویژه‌تر کرد.

این مطلب را بخوانید
ویژگی رفتار پرستار کودک

چه رابطه‌ای میان نوشیدن ماچا و سلامت بدن وجود داره؟

آسیایی‌ها از قرن‌ها پیش در مورد خواص این چای روی سلامتی بدن اطلاع داشتند. تحقیقات دانشمندان نشان داد که این چای سبز، سرشار از نوعی آنتی‌اکسیدان طبیعی به نام «کاتچین» (Catechin) است. این ماده خاص، رادیکال‌های آزاد را از بین می‌بره و جلوی آسیب به ساختار سلول‌های سالم بدن را می‌گیره. همین موضوع می‌تونه روی سلامت عمومی بدن، افزایش قدرت سیستم ایمنی و کاهش روند پیری، تاثیر بسیار زیادی بذاره. از دیگر خاصیت‌های مهم این چای که به سلامت عمومی بدن ارتباط مستقیمی پیدا می‌کنه، تاثیر اون روی افزایش عملکرد مغز، محافظت از سلامت کبد و بالارفتن سطح انرژی در بدن است.

آیا نوشیدن ماچا به سلامت پوست و مو کمک می‌کنه؟

چای سبز ماچا گزینه بسیار خوبی برای کمک به سلامت پوست و مو است. در ادامه، تعدادی از تاثیرهای نوشیدن این چای روی پوست و مو را با شما در میان می‌ذاریم.

    • جلوگیری از چروک پوست و پیری به‌دلیل وجود آنتی‌اکسیدان‌های قوی در این چای
    • شفاف و روشن‌شدن سطح پوست به دلیل سم‌زدایی از کبد
    • کنترل و تنظیم چربی پوست
    • افزایش سطح رطوبت پوست
    • افزایش تقویت موها

چای ماچا چطور باعث لاغری و کاهش وزن می‌شه؟

این چای به‌دلیل وجود آنتی‌اکسیدان‌هایی که کمی قبل به اون‌ها اشاره کردیم، به خارج‌کردن سم‌ها از بدن کمک کرده و زمینه را برای بهبود سوخت‌و‌ساز جسم و کاهش التهاب‌ها فراهم می‌کنه. از طرف دیگر، این چای سبز، کالری بسیار کمی داره و مصرف روزانه اون تاثیری روی افزایش وزن شما نخواهد داشت؛ بنابراین، در حالت کلی می‌تونیم بگیم که مصرف منظم Matcha می‌تونه باعث لاغری بشه.

این مطلب را بخوانید
نحوه مصرف کره بادام زمینی برای چاقی صورت

شایعه افزایش طول عمر ژاپنی‌ها با ماچا؛ درست یا غلط؟!

راز طول عمر بالای ژاپنی‌ها از نظر علمی، پایه‌های استواری داره. چند پدیده به ایجاد این طول عمر کمک می‌کنند که در ادامه، دو مورد از اون‌ها را با هم بررسی می‌کنیم.

داشتن رژیم غذایی سالم و ورزش

ژاپنی‌ها رژیم غذایی تقریبا سالمی دارند که بیشتر از هر چیز دیگری بر پایه ماهی، برنج و سبزی‌های تازه است. اون‌ها طیف وسیعی از غذاهای دریایی را مصرف کرده و سویا، بخشی ثابت از سبد غذایی‌شون را در برمی‌گیره. در کنار این ماجرا، اون‌ها ورزش‌های مختلف را هم به‌صورت روزانه انجام می‌دن.

مصرف منظم ماچا

یکی از پرمصرف‌ترین ملت‌ها در زمینه چای سبز ماچا، ژاپنی‌ها هستند. اون‌ها به‌طور منظم از این چای می‌نوشند و قبل از این‌که به‌صورت علمی ثابت بشه، از خواص اون باخبر بودند. نسل جدید جوان‌های ژاپنی سعی کردند با ترکیب این چای و نوشیدنی‌های غربی، تنوع مصرف اون را بالا ببرند. درنتیجه، می‌تونیم این‌طور بگیم که مصرف این چای هم یکی از دلیل‌های اصلی طول عمر ژاپنی‌هاست.

مقدار مصرف مجاز روزانه ماچا چقدر است؟

مقدار مجاز مصرف این چای به‌صورت روزانه، چیزی بین یک تا سه فنجان است. البته آمارهایی هم در مورد مصرف 10 فنجان در روز وجود دارند؛ ولی مثل هر چیز دیگری، مصرف بیش‌از‌اندازه اون می‌تونه با ضررهایی همراه باشه؛ بنابراین، بهترین کار این است که این چای مفید را در حد استاندارد اون بنوشیم.

چای سبز یا سیاه؟ مسئله این است!

نوشیدن چای در فرهنگ ایرانی‌ها هم داستانی دیرینه داره؛ البته آنچه که بیشتر از همه به ذائقه ما می‌خوره و پای ثابت بیشتر گپ‌و‌گفت‌هامون محسوب می‌شه، چای سیاه است؛ ولی حالا که با خواص ماچا آشنا شدیم، بهتر است این نوشیدنی پر از فایده را هم کم‌کم به لیست چای‌هایی که روزانه اون‌ها را می‌نوشیم، اضافه کنیم. با این کار می‌تونیم در کنار نوشیدن یک چیز گرم، سلامتی را هم به خودمان هدیه بدیم.

این مطلب را بخوانید
جذاب‌ترین تفریحات ویلاهای رامسر

پیشنهاد ما به شما

داروخانه آنلاین چیست

داروخانه آنلاین چیست؟ مزایای خرید اینترنتی داروچیست؟

امروزه امکان خرید همه اقلام از طریق فضای اینترنت فراهم شده است، با توجه به …

دیدگاهتان را بنویسید