علت سردرد در جلوی سر

علت سردرد در جلوی سر

گاهی اوقات در پیشانی یا اطراف شقیقه‌های خود احساس درد شدیدی می‌کنیم. علت این درد هرچیزی که باشد، بسیار آزاردهنده است و باید در اسرع وقت درمان شود. سردرد پیشانی یکی از عارضه‌های رایج است که بیشتر افراد حداقل یکبار آن را تجربه کرده‌اند. بیشتر این نوع سردردها طبیعی و خفیف هستند و خیلی زود برطرف می‌شوند. طبق آمار، حالت‌های مزمن این عارضه فقط ۲ درصد افراد جامعه را درگیر خود می‌کند. در این مطلب اطلاعات جامعی در مورد سردردهای پیشانی، علت سردرد پیشانی و نحوه درمان آن در اختیار شما قرار خواهیم داد.


فهرست مطالب


علت سردرد از ناحیه پیشانی؟

سردرد عارضه‌ای است که احتمالا تمام افراد حداقل یکبار آن را تجربه کرده‌اند. سردرد لوب پیشانی یکی از انواع سردردهای رایج است که علائم خاص خود را دارد. معمولا این سردرد که ممکن است شدید یا خفیف باشد از پیشانی تا شقیقه را درگیر می‌کند. این نوع سردرد عموما ناشی از استرس است. در این زمینه دکتر سردرد کمک زیادی می‌تواند بکند.به دلیل این که هر از گاهی بروز می‌کند به آن سردرد اپیزودیک هم گفته می‌شود. با این وجود گاهی سردردهای پیشانی هم مزمن می‌شوند. طبق اعلام موسسه جهانی اختلالات عصبی، سردرد مزمن به سردردهایی گفته می‌شود که بیش از ۱۴ مرتبه در ماه اتفاق می‌افتند.

سردردهای پیشانی چه علائمی دارند؟

وقتی این عارضه رخ می‌دهد، فرد احساس می‌کند که دو طرف سر او تحت فشار قرار گرفته است. این فشار از طرفین با درد خفیف تا متوسط همراه خواهد بود. برخی افرادی که تجربه این سردرد را دارند، آن را به بستن کمربند به دور سر تشبیه می‌کنند. گاهی اوقات درد به اندازه‌ای می‌شود که فرد را از انجام فعالیت‌های عادی روزمره بازمی‌دارد.همزمان با رخ دادن این سردرد، برخی ماهیچه‌های نواحی مختلف، ازجمله سر و شانه هم تحت تاثیر قرار می‌گیرند. این نوع سردرد بر اثر انجام فعالیت‌های بدنی سنگین، سر و صدای زیاد، بوی تند و … ایجاد نمی‌شود. تمامی علائم این عارضه توسط متخصص بیماریهای مغز و اعصاب بررسی می‌شوند

علت درد پشت سر چیست؟

درد پشت سر به دلیل عوامل مختلفی از جمله اختلالات عضلانی – اسکلتی ، مشکلات در ستون فقرات ، ترشحات عصبی و حتی فشار روانی ( استرس ) رخ می دهد . همچنین التهاب پوشش مغزی و ترشح عصب اسکولیس نیز از عوامل درد پشت سر می باشد . بهترین راه برای تشخیص دقیق علت درد  در ناحیه پشت سر ، مراجعه به پزشک است .

علت سردرد در جلوی سر

آسیب‌های ورزشی

علاوه بر آسیب فیزیکی ناشی از ورزش که می‌تواند در ناحیه گردن اتفاق بیفتد، با ورزش طولانی مدت و شدید نیز امکان دارد سردرد رخ دهد. آن‌ها سردرد‌های ضربانی هستند که معمولاً هر دو طرف سر را درگیر می‌کنند. این سردردها ممکن است از چند دقیقه تا دو روز طول بکشد.  این نوع سردرد معمولاً در هوای گرم و در مکان‌های مرتفع رخ می‌دهد. همچنین ممکن است با احساس تهوع و ناراحتی ناشی از نور همراه باشد. معمولاً در سنین زیر ۳۰ سال شروع می‌شود و در مردان شایع‌تر است.ناهنجاری‌های عروقی مغز مانند تومور‌های مغزی، خونریزی‌های مغزی، آنوریسم‌ها، تشریح و ناهنجاری‌های شریانی وریدی باید در بیمار مبتلا به سردرد ناشی از ورزش بررسی شود.
به همین دلیل، مخصوصاً در سردرد‌های ورزشی که برای اولین بار در سنین بالای ۴۰ سال رخ می‌دهد، بیش از چند ساعت طول می‌کشد و با استفراغ و سایر یافته‌های عصبی پیشرفت می‌کند، باید از مغز و عروق مغز تصویربرداری شود! علاوه بر این، نباید فراموش کرد که حملات میگرنی ممکن است با ورزش در افراد مبتلا به میگرن رخ دهد.

اختلالات عصبی

اختلالات عصبی به مجموعه‌ای از اختلالات گفته می‌شود که منشا روانی دارند و در نهایت روی عملکرد مغز تاثیر می‌گذارند. در صورت شدت اختلالات ممکن است درد پشت سر و گرفتگی عضلات سر و گردن ایجاد شود.

اختلالات دندانی (دندان درد)

یکی از دلایل سردرد، دندان است. دندان‌ها یکی از اندام‌های ناحیه سر هستند. مشکلات این ناحیه به عنوان یک هشدار از طریق اعصاب به مغز ارسال می‌شود، در نتیجه سردرد ایجاد می‌شود. هنگامی که سردرد دارید، بهتر است ابتدا دندان‌های خود را چک کنید.  می‌توانید به دندانپزشک خود مراجعه کنید، منبع مشکل را پیدا کنید و با درمان آن را برطرف کنید.

فشار خون پایین

فشار خون پایین در شرایطی که به مرز رسیده باشد، می‌تواند باعث ایجاد سردرد در پشت سر شود. چنین حالتی نگران کننده نیست و کافیست تا با مصرف مایعات، خوراکی‌های حاوی نمک و راهکارهاییی که افت فشار را درمان می‌کنند، استفاده کنید.

این مطلب را بخوانید
ما یک رنگیم، یک رنگ برای مبارزه با سرطان پستان

دلایل درد در گردن و پشت سر 

درد در گردن و پشت سر ممکن است به دلایل مختلفی ایجاد شود. این دلایل شامل :

علت سردرد در جلوی سر

آرتروز

سردردهای آرتروز ناشی از التهاب و تورم در ناحیه گردن هستند. آنها اغلب باعث ایجاد درد در پشت سر و گردن می‌شوند. حرکت معمولاً باعث درد شدیدتری می‌شود. این سردردها می‌توانند در اثر هر نوع آرتریت ایجاد شوند. شایع‌ترین آنها آرتریت روماتوئید و آرتروز است.

عفونت‌های شانه

عفونت مفصل شانه نیز نوعی آرتریت است که در اثر میکروب‌هایی که به مفضل رسیده‌اند، ایجاد می‌شود. سردرد یکی از علائم گسترش عفونت و وخامت بیماری است که باید هرچه سریع‌تر توسط پزشک درمان شود.

وضعیت بد بدن

وضعیت بد بدن می‌تواند باعث ایجاد درد در پشت سر و گردن شما شود. موقعیت بد بدن باعث ایجاد تنش در پشت، شانه ها و گردن می‌شود و این تنش می‌تواند باعث سردرد شود. در این وضعیت ممکن است در قسمت پایین جمجمه احساس درد مبهم و ضربان دار کنید.

دیسک های فتق شده

فتق دیسک در ستون فقرات گردنی می‌توانند باعث درد و تنش گردن شوند. این حالت می‌تواند نوعی سردرد ایجاد کند که سردرد سرویکوژنیک نامیده می‌شود. درد در پشت سر احساس می‌شود. همچنین ممکن است در شقیقه ها یا پشت چشم ها احساس شود. علائم دیگر ممکن است شامل درد در شانه‌ها یا بالای بازوها باشد.
دردهای گردنی ممکن است هنگام دراز کشیدن تشدید شوند. در برخی افراد این درد می‌تواند خواب آنها را مختل کند. هنگام دراز کشیدن، ممکن است فشاری را در بالای سر خود مانند وزنه احساس کنید.

نورالژی اکسیپیتال یا التهاب عصب سه گانه

نورالژی اکسیپیتال زمانی اتفاق می‌افتد که اعصابی که از نخاع به سر منتقل می‌شوند، آسیب ببینند. این نوع سردرد اغلب با میگرن اشتباه گرفته می‌شود. نورالژی اکسیپیتال باعث درد شدید و تپنده‌ای در سر می‌شود که از قاعده سر در گردن شروع شده و به سمت پوست سر حرکت می‌کند.

علائم نورالژی اکسیپیتال

  • درد پشت چشم
  • احساس تیرکشیدن شدید که مانند یک شوک الکتریکی در گردن و پشت سر احساس می‌شود.
  • حساسیت به نور
  • درد هنگام حرکت گردن

دلایل درد در سمت راست و پشت سر

درد در سمت راست و پشت سر ممکن است به دلایل مختلفی ایجاد شود. این دلایل شامل :

سردردهای تنشی

سردردهای تنشی شایع ترین علت درد هستند. این سردردها در پشت و سمت راست سر ایجاد می‌شوند. آنها ممکن است شامل سفت شدن گردن یا پوست سر باشند که ضربان‌دار نیستند.

دلایل درد در سمت چپ و پشت سر

درد در سمت چپ و پشت سر ممکن است به دلایل مختلفی ایجاد شود. این دلایل شامل :

میگرن

میگرن می‌تواند در هر قسمتی از سر خود را نشان دهد، اما بسیاری از افراد آن را در سمت چپ سر یا پشت سر تجربه می‌کنند. میگرن می‌تواند باعث موارد زیر شود:

  • درد شدید، ضربان دار 
  • حالت تهوع
  • استفراغ
  • آبریزش چشم
  • حساسیت به نور یا صدا

سردردهای میگرنی ممکن است از سمت چپ سر شروع شده و سپس در اطراف شقیقه به پشت سر حرکت کنند.

دلایل درد در پشت سر هنگام دراز کشیدن

درد در پشت سر هنگام دراز کشیدن ممکن است به دلایل مختلفی ایجاد شود. این دلایل شامل :

سردردهای خوشه ای

سردردهای خوشه ای نادر اما بسیار دردناک هستند. افراد مبتلا به سردردهای خوشه ای حملات مکرر را تجربه می‌کنند. این دوره‌ها یا الگوهای حمله ممکن است هفته‌ها یا ماه‌ها طول بکشد. سردردهای خوشه‌ای ممکن است باعث ایجاد درد در پشت سر یا کناره‌های سر شود. هنگام دراز کشیدن ممکن است بدتر شوند. علائم دیگری که باید به آن توجه کنید عبارتند از:

  • سردرد شدید 
  • بی قراری
  • حالت تهوع
  • ریزش اشک بیش از حد
  • گرفتگی بینی
  • افتادگی پلک
  • حساسیت به نور و صدا

علت سردرد از پشت گردن

نواع مختلفی از سردرد وجود دارد و ممکن است شما در برهه ای از زندگی یک شکل یا فرم دیگری را تجربه کرده باشید. این شرایط از میگرن به تنش ، سردردهای مهره ای و تنشی متفاوت است. در صورتی که از خود می پرسید آیا آسیب گردن می تواند باعث سردرد شود ، حق با شماست. آسیب گردن دلیل اصلی بروز انواع مختلف سردرد است.

مشکلی در ناحیه مفصل گردن شما می تواند منجر به سردرد و گردن شدید شود که نیازمند مراجعه سریع به متخصص ارتوپدی و درمان است. غالباً ، سردردهای مربوط به گردن با میگرن اشتباه گرفته می شوند ، اما تفاوت دارند. ما در ادامه به بررسی 12 علت درد پشت سر و گردن می پردازیم.

این مطلب را بخوانید
درباره واریکوسل چه می‌دانید؟
علت سردرد در جلوی سر

12 علت درد پشت سر و گردن

1_سردرد تنشی

سردرد تنشی از عضلات زیر سر نشات می گیرد. این عضلات، عضلات چهار جفت را تشکیل می دهند و عملکرد آنها برای تسهیل حرکت جمجمه در مهره های گردن است. وقتی عضلات زیر سر شما حساس می شوند ، منجر به سردرد می شوند. این ماهیچه ها می توانند هنگام استفاده از عینک های جدید ، فشار برای دیدن اشیا دور یا تمرین در شرایط نامناسب ، تنش پیدا کنند. هنگامی که از آسیب رنج می برید یا اغلب دندان های خود را ساییده می کنید ، ممکن است تحت تأثیر قرار گیرند.این عضلات ممکن است عصب های شما را روی پایه جمجمه شما فشرده کنند که به نوبه خود می تواند منجر به درد در ناحیه سر شود. اگر این درد ادامه دار وشدیدتر شد باید به متخصص ارتوپدی مراجعه نمایید.

2_سردرد ورتبروژنیک و تنشی

سردرد ورتبروژنیک متداول ترین نوع سردرد است. این نوع سردردها می توانند به دلیل درد در ناحیه پس سری و گردن ایجاد شوند. آنها از ناحیه پیشانی سر شما سرچشمه می گیرند. سردرد مهره ای نیز ممکن است هنگامی رخ دهد که دچار تحلیل رفتن ستون فقرات گردنی شوید. اغلب می توانید درد دائمی در هر دو طرف سر را تجربه کنید. این نوع سردرد همچنین ممکن است در اثر ضربه ، استرس جسمی یا داشتن وضعیت های نشسته ضعیف و نامناسب باشد. درمان این مشکل نیز با مراجعه به پزشک ارتوپدی امکان پذیر است.

3_میگرن

میگرن به دلیل گردن درد رخ نمی دهد. با این حال ، اگر میگرن دارید ، یکی از علائمی که باید به دنبال آن باشید ، درد گردن و در بعضی مواقع سفتی گردن است.

4_وضعیت بد (نحوه قرارگیری بدن هنگام ایستادن یا نشستن)

قرار دادن بدن در شرایط نامناسب در هنگام ایستادن، نشستن و خوابیدن میتواند منجر به درد پشت سر و گردن شود.درمان این علت با ملاحظه نحوه قرار گیری بدن امکان پذیر است.

5_آسیب دیدگی مانند کشیدگی عضله و ضربه

کشیدگی عضلات گردن و یا وارد شدن ضربه به آن میتواند منجر به درد گردن و سر شود که با استراحت و رعایت کردن قابل درمان است.اما اگر بعد از چند روز بهبود نیافت ضروریست به متخصص ارتوپدی مراجعه نمایید.

6_استفاده طولانی مدت از رایانه رومیزی یا لپ تاپ

اگر کار شما شرایطی دارد که نیاز است روزانه ساعات زیادی را پشت رایانه بنشینید حتما حواستان به نحوه ی نشستنتان باشد.خم نشوید صاف بنشینید و مدام گردن خود را نرمش دهید.

7.ساییدگی استخوان های گردن

ساییدگی استخوان های گردن که بخشی طبیعی از پیری است میتواند منجر به درد گردن شود. بهبود این نوع گردن درد با مراجعه به پزشک و برخی از مسکن های تجویز شده توسط متخصص ارتوپدی امکان پذیر است.

8_آسیب به مهره ها ، نخاع یا اعصاب گردن

آسیب به مهره ها ، نخاع یا اعصاب گردن از دیگر علت های درد گردن و پشت سر می باشد.این مورد بسیار خطرناک است زیرا میتواند نخاع را تحت شعاع قرار دهد.در این حالت ضروریست به منظور جلوگیری از پیشرفت بیماری و آسیب به نخاع به متخصص ارتوپدی مراجعه کنید.

علت سردرد در جلوی سر

9_فشردگی عصب

فشردگی عصب علت درد پشت سر و گردن میتواند شود.در این حالت برای بهبود درد باید به پزشک ارتوپد مراجعه کنید.

10_عفونت

عفونت استخوان میتواند باعث درد پشت سر و گردن شود.تشخیص دقیق این مشکل توسط تست های تشخیصی که متخصص ارتوپدی تجویز مینماید امکان پذیر است.لازم به ذکر است هرگونه اقدام دیر هنگام برای رفع این مشکل تبعات بران ناپذیر و خطرناکی را به بار می آورد.

11_آسیب استخوان یا شکستگی مربوط به پوکی استخوان

آسیب استخوان یا شکستگی مربوط به پوکی استخوان علت دیگر درد پشت سر و گردن است.پوکی استخوان به دلیل کمبود کلسیم رخ میدهد و عدم رسیدگی به موقع به آن باعث شکستگی استخوان ها میشود.

12_آرتروز

آرتروز گردن منجر به درد گردن میشود.این درد آزاردهنده است و نیازمند درمان منظم و اصولی توسط متخصص ارتوپدی می باشد.

سردرد های ناشی از مصرف بیش از حد دارو ها یا سردرد های برگشتی:

سردرد ناشی از مصرف بیش از حد دارو ها (MOH) ممکن است در صورت استفاده بیش از حد از دارو های مسکن ایجاد شود. این سردرد ها به عنوان سردرد های برگشتی نیز شناخته می شوند. استفاده گاه به گاه از دارو های مسکن هیچ گونه مشکلی ایجاد نمی کند. اما استفاده طولانی مدت و بیش از 2 یا 3 بار در هفته از آنها، ممکن است منجر به سردرد ناشی از مصرف بیش از حد دارو یا سردرد برگشتی شود.

این مطلب را بخوانید
جراحی لنز چشم

علائم اصلی این سردرد ها عبارت اند از:

  • سردرد های مداوم (تقریبا هر روز)
  • بدتر شدن سردرد هنگام بیدار شدن از خواب
  • بروز سردرد پس از قطع مصرف دارو های مسکن

نورالژی پس سری:

نورالژی پس سری نوعی سردرد نادر است که از قاعده گردن شروع شده و تا پشت سر و پشت گوش ها انتشار می یابد. این نوع سردرد ممکن است ناشی از آسیب یا تحریک اعصاب پس سری باشد که از پشت گردن تا قاعده جمجه امتداد دارند. آسیب یا تحریک این اعصاب ممکن است ناشی از برخی بیماری های زمینه ای، کشیدگی گردن و یا سایر عوامل ناشناخته باشد. سردرد های نورالژی پس سری ممکن است شدید باشند.

علت سردرد در جلوی سر

علائم دیگر این سردرد ها شامل موارد زیر است:

  • سردرد ضربان دار و مداوم
  • درد های شدید لحظه ای (تیر کشیدن) به طور متناوب
  • درد اغلب در یک طرف سر وجود دارد و می تواند با حرکت دادن گردن ایجاد شود.
  • حساسیت به لمس در پوست سر
  • حساسیت به نور

علت سردرد چشمی؛ آیا چشم‌ها باعث سردرد می‌شوند؟

علت سردرد چشمی چیست؟ این روزها اکثر افراد از سر درد های ناشی از مشکلات چشمی شکایت می‌کنند. اگر سردرد در ناحیه چشم ها و اطراف ابروها باشد، به احتمال زیاد مربوط به چشم‌ها است، هرچند ممکن است مربوط به عوامل دیگر نیز باشد.

التهاب عصب بینایی

این التهاب باعث درد پشت چشم می شود که با حرکات چشم‌ها، درد تشدید می‌شود. اغلب علائمی مثل کاهش بینایی دارد.

عیوب انکساری چشم

آستیگماتیسم، پیر چشمی و دوربینی از علل شایع سردرد است. عدسی و قرنیه چشم، برای فوکوس تصاویر بر روی شبکیه همکاری می کنند، در مواردی این هماهنگی کافی نیست و عضالت چشم، مجبور به کار بیشتر در نتیجه فشار بیشتر می باشند. این فشار باعث خستگی و تاری دید و درد چشم‌ها و سردرد می‌شود.سردرد های ناشی از عیوب انکساری با مطالعه طولانی و یا کارهای دقیق و استفاده زیاد از موبایل یا کامپیوتر ایجاد می‌شود. با استراحت کافی یا تجویز عینک مناسب یا لنز تماسی این سردرد بهبود می یابد.در مواردی که فرد دچار عیوب انکساری نیست ولی به مدت طولانی کار دقیق چشمی مانند کار مداوم با موبایل یا کامپیوتر یا خیاطی انجام دهد نیز، دچار سردرد می‌شود. در مواردی که نمره عینک یا فاصله کانونی عینک صحیح نباشند نیز، این نوع سردرد بروز می‌کند که باید عینک اصلاح شود.

علت سردرد در جلوی سر

در مواردی که قدرت عضالت مربوط به تقارب یا کونورژنس کافی نباشد و تمرکز بینایی بر روی یک نقطه به صورت لحظه‌ای قطع شود و نیاز به تمرکز مکرر باشد که باعث خستگی و سردرد می‌شود. سردرد ممکن است همراه با انحراف چشم و دوبینی و افتادگی پلک باشد.

گلوکوم یا آب سیاه

یکی از علل شایع نابینایی است. گلوکوم به خصوص نوع زاویه بسته حاد که فشار چشم سریعا بالا می‌رود، علائم کاهش دید، قرمزی چشم، تهوع و استفراغ، درد چشم پسر می‌دهد. با تشخیص و درمان به موقع باید مانع آسیب عصب بینایی و نابینایی شد. ده درصد انواع آب سیاه توأم با درد است و نود درصد موارد بدون درد و علائم می‌باشد.

سردرد استفراغی

سردردهایی هستند که همراه با حالت تهوع و استفراغ می‌باشند و پس از استفراغ و استراحت بهتر می‌شوند.

سردرد خوشه‌ای

اغلب در مردان جوان سیگاری با درد شدید در پشت یک چشم شروع می‌شود و کمتر از دو ساعت طول می‌کشد. سایر علائم مانند آبریزش از بینی، قرمزی چشم و اشک ریزش وجود دارد. در روزها و هفته‌های بعد، بیمار چندین بار دچار این سردرد میشود.

التهاب و عفونت‌های چشم

عفونت و التهاب اولیه‌های مختلف چشم از عنبیه، قرنیه، اسکلرا و… سبب درد می‌شوند که اغلب همراه با قرمزی چشم و گاه کاهش دید است.

سردردهای میگرنی

میگرن اغلب در خانم‌ها با علائم عصبی خاص و دیدن اشکال عجیب و غریب شروع می‌شود و سپس درد به نیمه سر منتقل می‌شود و فرد چند ساعت و گاه تا چند روز درد شدید دارد و اغلب با خوابیدن در تاریکی بهتر می‌شود. میگرن عود کننده است و با مصرف بعضی غذاها و الکل ارتباط دارد. میگرن چشمی می‌تواند سبب کاهش بینایی و نقص در میدان بینایی شود.

موارد اورژانسی سردرد چشمی

درصورت که یک یا چند مورد از حالت‌های زیر را داشتید حتما به پزشک مراجعه کنید

  1. سردرد مزمن
  2. سردرد عود کننده
  3. سردردی که در ابتدای صبح باشد و یا فرد را از خواب بیدار کند
  4. سردردی که با عطسه و سرفه یا حرکت سر تشدید شود
  5. سردرد همراه با تهوع و استفراغ
  6. سردرد که همراه با سایر علائم عصبی مانند اختلال شنوایی، کاهش بینایی و… باشد.
این مطلب را بخوانید
انواع بیماری‌های لثه چیست؟ + بررسی علائم بیماری های لثه و راههای درمان آنها

علت به وجود آمدن سردرد بالای سر چیست؟

متخصصین معتقد هستند هیچ دلیل ۱۰۰ درصدی برای بروز سردرد بالای سر وجود ندارد. ممکن است علل مختلفی همچون فشار ذهنی در مدرسه، محل کار، منزل، استرس شدید و اختلافات دوستانه یا خانوادگی در بروز این حالت ناخوشایند تاثیرگذار باشند. گاهی این سردرد منشأ در خود بدن دارد و در اثر انقباض عضلات پشت گردن و پوست سر بروز می‌کند. سردرد بالای سر منشأ ارثی ندارد و نمی‌تواند از والدین به فرزندان منتقل شود.از دیگر دلایل بروز سردرد بالای سر می‌توان به خستگی ناشی از کار و فعالیت زیاد، گرسنگی کشیدن برای چند ساعت پی در پی، عدم استراحت کافی، اضطراب شدید، افسردگی و کاهش سطح آهن خون اشاره نمود. در ادامه به مهم‌ترین دلایل سردرد بالای سر اشاره می‌کنیم.

علت سردرد در جلوی سر

کم‌خوابی و سردرد بالای سر

هر فردی کم‌وبیش در معرض این نوع سردرد قرار دارد حتی افرادی که به‌طورمعمول دچار سردرد نمی‌شوند. کم‌خوابی، خواب آشفته، کابوس شبانه و یا از خواب پریدن باعث ایجاد فشار عصبی و بروز سردرد و سنگینی بر روی سر می‌شود.از آنجایی که نخوابیدن و استراحت نکردن سبب کاهش سطح هوشیاری و تمرکز می‌شود و فشار زیادی به مرور زمان به بدن وارد می‌کند، می‌تواند در بروز و تشدید سردرد بالای سر موثر باشد. اغلب افراد درگیر به سردرد بالای سر در زمانی بخصوص در ساعات خواب شبانه دچار احساس درد در بالای پیشانی و سر می‌شوند.

سردردهای بالای سر چه عضلاتی تحت تاثیر قرار می‌دهند؟

در سردردهای بالای سر به‌ویژه از نوع عصبی و میگرنی تنها چند عضله کوچک در قسمت بالای جمجمه تحت تأثیر قرار می‌گیرند. در تعدادی از سردردهای بالای سر ابتدا گروهی از عضلات به نام عضلات پس سری که در حد فاصل ستون فقرات و جمجمه قرار دارند تحریک می‌شوند. این عضلات با عواملی مثل دندان‌قروچه، اختلالات بینایی و وضعیت ارگونومی نامناسب بدن تحت تأثیر قرار می‌گیرند.این عوامل به‌تنهایی پتانسیل تحریک سردردهای عصبی و میگرنی را دارند. اگر این عضلات بیش‌ازحد معمول منقبض شوند باعث تحت‌فشار قرار دادن اعصاب پس‌سری شده و درنتیجه باعث نورالژی اکسی پیتال یا سردردهای پس سری می‌شوند. ماهیچه نواری سر و گردن که از گردن به سمت سر کشیده شده است در صورت منقبض شدن توانایی برانگیختن سردرد بالای سر، خشکی و درد گردن را دارد.

علت سردرد و حالت تهوع چیست؟

سردردهای میگرنی یکی از علل شایع سردرد و حالت تهوع هستند. میگرن می تواند علائم مختلفی از جمله حالت تهوع، سرگیجه، حساسیت به نور و سردرد شدید ایجاد کند. اغلب قبل از آنها یک اختلال بینایی یا حسی به نام هاله وجود دارد.سایر شرایط مرتبط با سردرد و حالت تهوع شامل کم آبی بدن و قند خون پایین است. زمانی که مایعات کافی ننوشید، کم آبی ممکن است رخ دهد.قند خون پایین می تواند به دلایل مختلفی از جمله مصرف بیش از حد الکل، عوارض جانبی دارو، بیماری شدید کبدی یا کلیوی، گرسنگی طولانی مدت و کمبودهای هورمونی ایجاد شود. اگر دیابت دارید، مصرف بیش از حد انسولین نیز می تواند باعث کاهش قند خون شود.

سایر شرایطی که می تواند منجر به سردرد و حالت تهوع شود عبارتند از:

  • استرس یا اضطراب
  • مسمومیت غذایی
  • حساسیت غذایی
  • فشار خون بالا
  • کتواسیدوز دیابتی
  • مخملک
  • گلودرد استرپتوکوکی
  • هذیان ترک الکل
  • لابیرنتیت
  • اوایل بارداری
  • عفونت ها، مانند سرماخوردگی یا آنفولانزا
  • عفونت های مغزی، مانند مننژیت یا آنسفالیت
  • شکستگی های جمجمه
  • تب کنه کلرادو
  • فشار خون بدخیم (نفروسکلروز شریانی)
  • مسمومیت ناشی از سم عنکبوت بیوه سیاه (نیش عنکبوت بیوه سیاه)
  • فلج اطفال
  • سیاه زخم
  • ویروس ابولا و بیماری
  • سارس (سندرم حاد تنفسی)
  • تب زرد
  • مسمومیت با مونوکسید کربن
  • مرحله نهایی بیماری کلیه
  • مالاریا
  • بحران آدیسون (بحران حاد آدرنال)
  • بیماری کیستیک مدولاری
  • عفونت ویروس نیل غربی (تب نیل غربی)
  • تومور مغزی بزرگسالان
  • آبسه مغزی
  • نوروم آکوستیک
  • اندومتریوز
  • ورم لوزه
  • ژیاردیازیس
  • بیماری پنجم
  • آسیب های تروماتیک مغز، مانند ضربه مغزی یا هماتوم ساب دورال
  • لپتوسپیروز (بیماری ویل)
  • خونریزی زیر عنکبوتیه
  • سدیم خون پایین (هیپوناترمی)
  • آنوریسم مغزی
  • تب دنگی
  • سندرم HELLP
  • پره اکلامپسی
  • هپاتیت A
  • شیگلوز
  • سندرم شوک سمی
  • بیماری حاد کوهستان
  • گلوکوم
  • آنفولانزای معده (گاستروانتریت)
  • سندرم پیش از قاعدگی (PMS)
  • دوره قاعدگی

سردرد و حالت تهوع چگونه درمان می شود؟

اگر یک بیماری زمینه ای دارید، پزشک سعی می کند آن را درمان یا مدیریت کند. به عنوان مثال، آنها ممکن است تغییرات سبک زندگی، داروها یا سایر درمان ها را برای کمک به پیشگیری یا تسکین علائم میگرن توصیه کنند.در برخی موارد، تغییر شیوه زندگی یا درمان های خانگی ممکن است به کاهش علائم شما کمک کند. مثلا:

  • اگر سردردهای میگرنی را تجربه کردید و احساس کردید که میگرن شروع می شود، در یک اتاق تاریک و ساکت بمانید و یک کیسه یخ پوشیده از پارچه را در پشت گردن خود قرار دهید.
  • اگر فکر می‌کنید سردرد و حالت تهوع شما ناشی از استرس است، شرکت در فعالیت‌های کاهش استرس، مانند پیاده روی یا گوش دادن به موسیقی آرام‌بخش را در نظر بگیرید.
  • اگر مشکوک به کم آبی هستید یا قند خونتان پایین است، کمی استراحت کنید تا چیزی بنوشید یا بخورید.
این مطلب را بخوانید
ادینوفاژی یا بلع دردناک چیست؟ + تفاوت دیسفاژی و ادینوفاژی چیست؟

مسکن های بدون نسخه مانند ایبوپروفن یا استامینوفن ممکن است به تسکین سردرد شما کمک کنند. آسپرین ممکن است برای معده شما خیلی سفت باشد و باعث ناراحتی معده شود.

چگونه می توان از سردرد و حالت تهوع جلوگیری کرد؟

در حالی که پیشگیری از برخی موارد سردرد و حالت تهوع دشوار است، می‌توانید اقداماتی را انجام دهید تا شانس خود را برای تجربه آن‌ها کاهش دهید. مثلا:

  • به اندازه کافی خوابیدن.
  • به خوبی هیدراته بمانید.
  • از یک رژیم غذایی متعادل استفاده کنید.
  • از مصرف زیاد کافئین یا الکل خودداری کنید.
  • با شستن مرتب دست ها، احتمال ابتلا به سرماخوردگی و آنفولانزا را کاهش دهید.
  • با بستن کمربند ایمنی هنگام مسافرت با وسایل نقلیه موتوری و روسری محافظ هنگام دوچرخه سواری یا شرکت در ورزش های تماسی، خطر آسیب به سر خود را کاهش دهید.
  • محرک های میگرن خود را شناسایی کرده و از آن اجتناب کنید.

علت سردرد پیشانی و شقیقه‌ها چیست؟

اکثر اوقات افراد از نوعی سردرد شکایت می‌کنند که درد آن پیشانی و شقیقه‌ها را دربرمی‌گیرد. درد پیشانی و شقیقه ممکن است تمام پیشانی یا نقطه ‌خاصی از آن را درگیر کند. این درد همچنین ممکن است به سمت پایین و چشم‌ها نیز کشیده شود و منجر به ایجاد درد در چشم‌ها شود. همچنین احتمال دارد این درد تمام صورت را احاطه کند و شاید تا زمان برطرف شدن سردرد همراه با بیمار باشد.سردرد در پیشانی و شقیقه‌ها معمولا برای یک مدت کوتاه شاید چند ساعت طول بکشد اما احتمال شروع دوباره آن وجود دارد. به‌ندرت دیده می‌شود این نوع سردرد بی‌وفقه و برای چند روز ادامه داشته باشد.این احتمال وجود دارد که علت درد پیشانی و شقیقه‌ها ناشی از وجود عوامل دیگری نظیر قرار گرفتن طولانی مدت در معرض تابش آفتاب باشد. استفاده از عینک‌ آفتابی و کرم ضد آفتاب می‌تواند از بروز چنین سردردهایی پیشگیری کند.در صورتی‌ که علائم سردرد شقیقه‌ها باعث آزار فرد شود، بهتر است جهت تشخیص و درمان زود هنگام به یک دکتر مغز و اعصاب مراجعه کنید.

سوالات متداول

آیا سردرد پیشانی خطرناک است؟

اگر به صورت طولانی مدت باشد خطرناک بوده و باید جدی گرفته شود.

سردرد پیشانی با دارو درمان می‌شود؟

برای برخی از سردردهای خفیف مصرف دارو باعث درمان می‌شود.

سردرد پیشانی با کم‌آبی رابطه دارد؟

گاهی عدم مصرف آب کافی در طول روز باعث بروز سردرد پیشانی می‌شود.

چه کسانی دچار سردرد بالای سر می‌شوند؟

سردرد بالای سر و پیشانی معمولاً در افراد بزرگسال شیوع دارد. حدوداً ۸۰% از بزرگسالان این نوع سردرد را تجربه می‌کنند. اما از بین این آمار ۳% مبتلایان از سردردهای تنشی مزمن نیز رنج میبرند. خوب است بدانید که بانوان بیش از مردان در معرض ابتلا به سردرد بالای سر و پیشانی قرار دارند. این سردرد مزمن معمولاً بیش از ۲ تا ۳ ماه به طول می‌انجامد.

سردرد چیست؟

درد در ناحیه‌ی سر و بالای گردن را با عنوان سر درد (Hedeach) می‌شناسیم. سردرد منشا عصبی دارد و بافت‌ها و ساختارهای احاطه کننده مغز با ملتهب و دردناک شدن فرد را آزار می‌دهد. یک بافت نازک به نام ضریع جمجمه، استخوان‌ها، سینوس‌ها، چشم‌ها و گوش‌ها را احاطه کرده است که در صورت ملتهب و دردناک شدن باعث درد در سر و گردن می‌شود. می توانید با متخصص مغز و اعصاب گفت و گو کنید .


راه‌های درمان سردرد چیست؟

راه‌های مختلف برای درمان سردرد وجود دارد اما انتخاب  راه درمانی، بستگی به شدت و علت بروز آن دارد. در مواردی که سردرد به سبک زندگی ارتباط دارد، می‌توان آن را با درمان‌های خانگی یا طب سنتی درمان نمود. اما اگر سردرد شدید باشد باید بیماری عامل سردرد شناسایی و درمان شود.

سخن پایانی

سردرد یکی از رایج‌ترین عارضه‌هایی است که زندگی روزمره را مختل می‌کند. این نوع سردرد معمولا به‌راحتی درمان می‌شود، با این وجود اگر مزمن و شدید باشد، نیاز به مراجعه حضوری به پزشک وجود دارد. معمولا پزشکان از دارو درمانی برای از بین بردن این عارضه استفاده می‌کنند. البته مصرف طولانی مدت این داروها ممکن است عوارضی را در پی داشته باشد. گاهی اوقات هم از طریق روان درمانگر و ارائه تکنیک‌های خاصی اقدام به کنترل این عارضه می‌کنند.

پیشنهاد ما به شما

سه عدد از بهترین دکترهای بارداری ارومیه

سه عدد از بهترین دکترهای بارداری ارومیه

در دوران بارداری، انتخاب یک متخصص زایمان مناسب، مهم‌ترین تصمیمی است که هر مادری می‌تواند …

دیدگاهتان را بنویسید