معرفی 2 مقاله از مجله تخصصی دندانپزشکی ایران دنتال

همانطور که گفتیم یکی از شاخه‌های تخصصی دندانپزشکی، دندانپزشکی کودکان یا اطفال است. کودکان به توجه به شرایط سنی و حساسیت‌هایی که دارند به صورت کلی از انجام کارهای دندانپزشکی هراس دارند. لازم است بدانید دندان‌های کودک می‌بایست از همان سنین آغازین کودکی به صورت ویژه مورد بررسی قرار بگیرند. دندانپزشک متخصص کودکان تلاش می‌کند تا با بررسی دندان کودک از سنین پایین، سلامت دهان و دندان او را تضمین کنید. دندانپزشکی که در حوزه کودکان فعالیت می‌کند با دندانپزشک معمولی متفاوت است و به صورت آکادمیک تحصیلات و دوره‌های مختلف در این حوزه را گذرانده است.

بررسی مراحل رویش و تکامل دندان های شیری در کودکان

امروزه یکی از موضوعاتی که برای خانواده‌ها اهمیت دارد سلامت دندان‌ شیری کودکشان است، تا فرزندشان در سنین بالا‌تر دچار مشکل نشود. ما در این مقاله می‌خواهیم به یکی از مسائل مهم درباره رشد و افتادن دندان شیری کودکان بپردازیم. جوانه دندان‌های شیری قبل از تولد کودک در زیر لثه‌ها قرار دارند تا زمان مناسب جهت بیرون زدن از لثه برای دندان شیری فراهم شود. این دندان‌ها مدت کمی می‌توانند مهمان کودکان شما باشند و از یک سنی به بعد باید جای خود را به دندان‌های دائمی بدهند. همانطور که در مقاله دیر افتادن دندان شیری، درباره زمان افتادن و تعداد دندان‌های شیری و اهمیت آن گفته شد در این مقاله به ترتیب افتادن و درآمدن دندان های شیری می‌پردازیم. با ما همراه باشید.

ترتیب رویش دندان های شیری چگونه است؟

به صورت قطعی نمیتوان ترتیب رویش دندان های شیری را برای هر کودک تعیین کرد. یک فرمول کلی وجود دارد که ابتدا دندان های قدامی فک پایین (4 دندان پایین)، سپس دندان های قدامی فک بالا (4 دندان بالا) ، بعد از آن اولین آسیای شیری فک بالا و اولین آسیای شیری فک پایین و بعد دندان های نیش و دومین آسیای دائمی رویش میکنند.
این مطلب را بخوانید
ایمپلنت های دندانی در مقایسه با دندان طبیعی + آیا ایمپلنت دندان با دندان طبیعی فرق دارد؟
ترتیب رویش دندان های شیری
ممکن است در خیلی از کودکان این وضعیت تغییر کند و دندان ها پس و پیش رویش کنند. اگر مشکل اضافه بودن و یا کم بودن دندان در فک کودک نداشته باشد ، جای هیچ گونه نگرانی وجود ندارد.

زمان و ترتیب رویش دندان‌های شیری

زمان طبیعی برای شروع رویش دندان شیری در اکثر کودکان بین 4 تا 7 ماهگی می‌باشد. البته زمان رویش، در همه کودکان یکسان نمی‌باشد. ممکن است در بعضی کودکان زودتر از این زمان (3 ماهگی) و یا دیرتر از این زمان (پس از یک سالگی) اتفاق افتد که این موضوع امری کاملا طبیعی می‌باشد. معمولا اولین دندان شیری رویش یافته دندان پیشین میانی فک پایین می‌باشد. رویش دندان‌های شیری معمولا تا پایان سه سالگی کامل می‌شود و در این سن کودک 20 دندان شیری رویش یافته دارد. گرچه زمان رویش متفاوت می‌باشد ولی ترتیب رویش دندان‌های شیری معمولا به صورت زیر است:
1- دو دندان پیشین میانی فک پایین معمولا اولین دندان رویش یافته می‌باشند و عموما بین 6 تا 10 ماهگی اتفاق می‌افتد. 2- رویش دو دندان پیشین میانی فک بالا که معمولا بین 8 تا 13 ماهگی اتفاق می‌افتد. 3- سپس دندان‌های پیشین کناری فک بالا و پایین معمولا بین 8 تا 16 ماهگی رویش می‌یابند که در بیشتر موارد دندان‌های فک پایین تمایل به رویش زودتر دارند. 4- دندان‌های آسیاب اول شیری فک پایین و بالا معمولا بین سن 13 تا 19 ماهگی رویش می‌یابند. 5- دندان‌های نیش شیری فک بالا و پایین معمولا بین سن 16 تا 23 ماهگی رویش می‌یابند. 6- و نهایتا دندان‌های آسیاب دوم شیری بین سن 25 تا 33 ماهگی رویش می‌یابند.
این مطلب را بخوانید
"سنگ کیسه صفرا"، بررسی علل و علائم
البته برای کسب اطلاعات بیشتر میتوانید مقاله مراحل رویش و تکامل دندان های شیری در کودکان را بخوانید.

فیشور سیلانت چیست؟

فیشور سیلانت از دو کلمه فیشور (شیار) و سیلانت (پوشاندن) تشکیل شده است. معنای آن پوشاندن شیارهای دندان می باشد. اولین دندان های دائمی از اهمیت بالایی برخوردارند. این دندان در مجاورت دندان های شیری قرار می گیرد به همین علت در اکثر مواقع والدین توجهی به آن ندارند. بی توجهی به اولین دندان دائمی باعث می شود به طور سریع دچار پوسیدگی شده و برای کودک درد و ناراحتی ایجاد کند. متاسفانه در برخی موارد بعنوان یک دندان شیری کشیده می شود و با کشیدن آن کودک دندان دائمی خود را تا پایان عمر از دست می دهد. درمان فیشور سیلانت برای کودکان یک راه امن و بی‌خطر برای محافظت دندان از پوسیدگی است. فیشور سیلانت یک پوشش پلاستیکی محافظ است که به سطوح جونده دندان‌های عقب اعمال می‌شود. سیلانت یک محافظ سخت را در دهان تشکیل می‌دهد. این محافظ مانع از وارد شدن غذا و باکتری‌ها به شیارهای ریزودرشت دندان می‌شود.
فیشور سیلانت
فیشورسیلانت ماده ای ترمیمی و هم رنگ دندان است. توسط آن شیارهای عمیق سطح جونده دندان ها با آن پوشیده شده و بدین ترتیب شیارها کم عمق می شود.

بهترین زمان انجام فیشورسیلانت دندان در چند سالگی است؟

اگر دندان هایتان شیار یا حفره بزرگی دارد، ممکن است دندانپزشک به شما توصیه کند که فیشور سیلانت (درزگیری و شیاربندی مینای دندان) را انجام دهید. با این حال شما باید در مورد ضروری بودن یا نبودن آن با دندانپزشک صحبت کنید. همه دندانهای دارای شکاف نیازی به سیلانت ندارند.
این مطلب را بخوانید
انواع شربت های تب بر کودکان را بشناسید
 زمان انجام فیشورسیلانت دندان
برخی از دندانپزشکان برای اولین دندان ها، که در حدود 6 سالگی ظاهر می شوند، استفاده از سیلانت را توصیه می کنند. دندان های پشتی (دندان های مولر دوم و سوم) در حدود 13 سالگی ظاهر می شوند و باید بررسی شود که آیا سیلانت گذاری برای آن ها کمک کننده است یا خیر. برخی از بزرگسالان نیز از سیلانت استفاده می کنند.اگر از قبل کمی پوسیدگی در دندان وجود داشته باشد ممکن است دندانپزشک شما سیلانت گذاری را توصیه کند. سیلانت می تواند به کاهش پوسیدگی در آینده کمک کند. برای کسب اطلاعات بیشتر به مقاله فیشور سیلانت چگونه محافظ دندان کودکان است؟ مراجعه کنید.

پیشنهاد ما به شما

بهترین کرم گریم سفید کننده صورت

بهترین کرم گریم سفید کننده صورت

کرم پودر روشن کننده صورت تیرگی صورت می‌تواند به دلایل زیادی ایجاد شود. با فاکتور …

دیدگاهتان را بنویسید