راز های داشتن پوستی سالم

پوست بزرگترین عضو بدنه که از سه لایه اپیدرم (لایه بالایی) درم (وسط و ضخیم ترین لایه) هیپودرم (لایه زیرین) تشکیل شده است که بر اساس گزارش سال 2021، اپیدرم در انسان در مقایسه با سایر پستانداران ضخیم تر و قوی تر است. این بدان معناست که پوست انسان کار بزرگتری نسبت به پوست همتایان دارد.

نقش های پوست

یکی از مهم ترین نقش های پوست، عملکرد مانع آن است. این شامل محافظت از بدن در برابر موارد زیر است:

  • پاتوژن ها، از جمله ویروس ها و باکتری ها
  • اشعه ماوراء بنفش
  • تهدیدات شیمیایی
  • تاثیرات محیطی
  • کم آبی بدن

سلامت پوست یک سبک زندگی است، محصولات اغلب اولین چیزی است که مردم با شنیدن مراقبت از پوست به آن فکر می کنند، اما سبک زندگی نقش مهمی را ایفا می کند. درک این نکته مهم است که پوست انعکاسی از همه چیزهایی است که در داخل می گذرد.

یک رژیم غذایی غنی از مواد مغذی و سرشار از پروتئین، چربی های سالم و ویتامین ها را حفظ کنید. هنگام مصرف غذاهای فرآوری شده و شکر اعتدال را رعایت کنید و هیدراته بمانید.

  • خواب کافی و باکیفیت داشته باشید.
  • از پوست خود در برابر اشعه های مضر UV محافظت کنید.

با این حال، شما می توانید تمام تلاش خود را برای مراقبت از پوست خود صرف نظر از اینکه ژن های شما در مورد آن می گویند، انجام دهید.

محصولات ملایمی مانند پاکسازی صورت، یک مرطوب کننده بدون عطر و کرم‌های ضدآفتاب واقعاً تمام آن چیزی است که برای مراقبت اولیه از پوست به آن نیاز دارید.

این مطلب را بخوانید
میکرونیدلینگ چطورحال پوستتان را بهتر می‌کند؟

مرطوب کننده ها

مرطوب کننده ها مانند اسید هیالورونیک رطوبت را از لایه های عمیق تر پوست می گیرند.

نرم کننده ها

نرم کننده ها پوست را نرم می کنند و به ترمیم سد آن کمک می کنند.

انسداد

انسدادها بر پایه نفت هستند و رطوبت را در داخل پوست قفل می کنند.

محافظت در برابر آفتاب بسیار مهم است حتی اگر نگران ظاهر پوست خود نیستید، محافظت در برابر آسیب های خورشید ضروری است. طبق گفته بنیاد سرطان پوست، قرار گرفتن در معرض اشعه ماوراء بنفش یک عامل خطر اصلی برای سرطان پوست است.

خورشید برای پوست بسیار مضر است و باعث آسیب سلول‌های ما در سطح هسته‌ای با DNA ما می شود. بهترین راه برای حفظ ظاهر زیبای پوست در طول زندگی، محافظت شدید در برابر آفتاب است.

از آفتاب ظهر دوری کنید

حتی با استفاده از کرم ضد آفتاب، بهتر است در زمان‌های خاصی از روز از آفتاب دوری کنید. شاید مهم تر از همه این باشد که از آفتاب ظهر به طور کامل دوری کنید، به‌ ویژه بین ساعت‌های ۱۲ تا ۳ بعد از ظهر.

لباس ایمن در برابر آفتاب

ترکیب ضد آفتاب با لباس‌های ایمن می تواند لایه های محافظتی بیشتری را ایجاد کند.

نوع پوست

بهترین و بدترین محصولات و مواد تشکیل دهنده برای پوست شما می تواند به نوع پوست شما بستگی داشته باشد. افراد ممکن است پوستی داشته باشند که:

  • خشک
  • روغنی
  • طبیعی
  • حساس

اگرچه یک متخصص پوست می تواند نوع پوست شما را مشخص کند، پوست براق معمولاً چرب است و پوست پوسته شده خشک است. اگر محصولات اغلب پوست شما را تحریک می کنند، احتمالاً حساس است.

این مطلب را بخوانید
بهترین روغن برای پرپشت شدن مو

پوست معمولی مشکلاتی مانند بسته شدن منافذ، خشکی مزمن یا سوزش ندارد. غذاهای متنوع بخورید زیرا پوست شما تا حدی از آنچه می خورید تشکیل شده است. کلینیک زیبایی آتن توصیه می کند موارد زیر را به رژیم غذایی سالم برای پوست خود اضافه کنید.

  1. پروتئین بدون چربی مانند مرغ و حبوبات
  2. غذاهای غنی از ویتامین، به ویژه ویتامین C، مانند سیب و پرتقال
  3. غذاهای حاوی چربی های سالم، مانند آووکادو، سالمون و آجیل

بیشتر بدانید : مراقبت از پوست با ویتامین c

پروتئین بسیار مهم است. مو، ناخن و پوست همه چیز از پروتئین ساخته شده است. مقدار پروتئین مورد نیاز روزانه شما به کالری مورد نیاز شما بستگی دارد.

ویتامین ها و آنتی اکسیدان ها

ویتامین‌ها در تمام فرآیندهای شیمیایی بدن ما، به ویژه ویتامین C، که برای سنتز کلاژن ضروری است، نقش دارند. کمبود ویتامین می تواند بر مشکلات پوستی تأثیر بگذارد. افرادی که فاقد ویتامین B بودند، مانند ویتامین‌هایی که در پروتئین‌ها، میوه‌ها و سبزی‌های برگ دار تیره یافت می شوند، بیشتر مستعد ابتلا به بیماری پوستی بودند.

چربی های سالم

سلول ها چربی زیادی دارند و مصرف چربی های سالم می تواند به خشکی کمک کند. اگر سلول‌ ها چربی‌ ها را از دست بدهند، پوست خشک می شود. لیپیدها به سنتز هورمون ها کمک می کنند که برای سلامت پوست بسیار مهم است.

مطالعه‌ای در سال 2019 نشان داد که افرادی، به ویژه زنانی که از رژیم غذایی مدیترانه ای پیروی می‌کنند، کمتر در معرض خطر ابتلا به سرطان پوست هستند. پروتئین ها و محصولات بدون چربی، اجزای سازنده رژیم غذایی مدیترانه‌ای هستند.

این مطلب را بخوانید
ژنیوپلاستی چیست؟ + بررسی نحوه جراحی، مزایا و معایب ژنیوپلاستی

توصیه می کنیم مصرف غذاهای فرآوری شده، شکر و الکل را به حداقل برسانید. مصرف الکل به علائم پیری صورت، از جمله پف زیر چشم و کاهش حجم در وسط صورت کمک می کند. کلینیک آتن توصیه می کند که میزان شکر را به 10 درصد از رژیم روزانه شما محدود کنید.

برخی از مردم برای جلوگیری از جوش زدن لبنیات را قطع می کنند. یک بررسی سال 2019 منبع معتبر ارتباطی را بین مصرف شیر و آکنه نشان داد، اما نه ماست و پنیر. لبنیات دارای فوایدی برای سلامت پوست از جمله پروتئین است و پیشنهاد می کند قبل از ایجاد تغییرات در رژیم غذایی با یک متخصص مراقبت های بهداشتی صحبت کنید.

هیدراتاسیون

مرطوب کننده مهم است، اما رفع تشنگی نیز مهم تر است. نوشیدن آب در طول روز را توصیه می کنیم، عوامل سبک زندگی، مانند تعداد دفعات ورزش کردن می تواند در میزان آبی که باید بنوشید نقش داشته باشد و چندین غذا مانند میوه‌ها، سبزیجات و سوپ‌ها حاوی آب هستند.

خواب

خواب به تنظیم هورمون ها و استرس کمک می کند. وقتی عدم تعادل هر کدام وجود دارد، می تواند روی پوست شما ظاهر شود. به عنوان مثال، یک بررسی منبع معتبر در سال 2017 ارتباط بین استرس و آکنه را نشان داد، و یک بررسی منبع معتبر در سال 2021 کیفیت خواب پایین را با چین و چروک در زنان یائسه مرتبط کرد.

مراقبت از پوست

اکنون که می دانید پوست شما به چه کارهایی نیاز دارد و به چه چیزی نیاز ندارد، این روال معمولی خود را در نظر بگیرید.

  • از یک پاک کننده ملایم و غیر ساینده و آب ولرم استفاده کنید.
  • مرطوب کننده مناسب نوع پوست خود را انتخاب کنید.
  • از ضد آفتاب با SPF 30+ استفاده کنید.
  • از یک رژیم غذایی مغذی پیروی کنید.
این مطلب را بخوانید
کاشت مو پیشانی

اگر مستعد آکنه هستید، از کرم نرم کننده روغنی یا پماد انسدادی مبتنی بر وازلین اجتناب کنید. به جای آن لوسیون غیر کومدوژنیک را انتخاب کنید. کمتر احتمال دارد منافذ را ببندد.

آتن توصیه می کند اگر پوست حساسی دارید از مرطوب کننده های معطر خودداری کنید زیرا عطرها می توانند تحریک کننده باشند. همه مواد و محصولات که پوست شما به آن نیاز ندارد در ادامه بیان میکنیم.

  1. لایه بردارها
  2. سرم
  3. تونر
  4. روغن
  5. نوارهای پاک کننده منافذ
سرم

در حالی که یک سرم می‌تواند ظاهر و احساس پوست شما را بهبود بخشد، یک چیز ضروری نیست. اگر به تمام اجزای سرم ها نگاه کنید، استفاده از اسید هیالورونیک، ویتامین C، ویتامین A و شاید سرامید ها را می بینیم، اما می توانید آن‌ها را در مرطوب‌ کننده‌ ها پیدا کنید و شما می توانید ویتامین C را از پرتقال دریافت کنید.

تونر ها

در برخی موارد، تونر ها می توانند بیش از آن که فایده داشته باشند، مضر باشند. تونر ممکن است احساس بدون چربی ایجاد کند، اما بدن شما فقط برای جبران آن بیشتر تولید می‌کند. الکل های موجود در بسیاری از تونرها می توانند به سد پوستی آسیب برسانند.

نتیجه گیری

مراقبت از پوست اغلب فرآیندی پیچیده است که به زمان و محصولات زیادی نیاز دارد. در حقیقت، محصولات و روش‌های مد روز لزوماً آن چیزی نیستند که پوست شما برای رشد به آن نیاز دارد. پاک کننده، مرطوب کننده و ضد آفتاب سه محصول اساسی هستند که شما به آن نیاز دارید.

ما به شما کلینیک زیبایی و دندانپزشکی آتن را پیشنهاد مکنیم که همه ی خدمات خود را با ضمانت و با پرداخت اقساط انجام میدهد. خوردن یک رژیم غذایی مغذی پر از پروتئین، چربی های سالم و محصولات می تواند پوست را از درون به بیرون تغذیه کند.

این مطلب را بخوانید
لیفت ابرو و پیشانی چیست؟ بهترین روش لیفت ابرو و پیشانی کدام است؟

پیشنهاد ما به شما

بهترین روغن برای موی خشک و آسیب دیده از دید کاربران

بهترین روغن برای موی خشک و آسیب دیده از دید کاربران

موهای وز و روش‌های صاف کردن موهای وز وز شدن مو، یکی از شایع‌ترین مشکلات …

دیدگاهتان را بنویسید