درمان خروپف با محصولات هوپنوس

خروپف، از مزاحمت تا خطر مرگ ! علت و درمان خروپف با محصولات هوپنوس

علت خروپف چیست؟

خروپف به این دلیل اتفاق می‌افتد که قسمتهایی از بدن مثل زبان، دهان، گلو و یا راههای هوایی، موقع نفس کشیدن درخواب شروع به ارتعاش می‌کنند. علت این موضوع این است که این قسمتها در هنگام خواب شل یا اصطلاحاً ریلکس می‌شوند و به هنگام کشیدن هوا به داخل یا خارج کردن آن، شروع به لرزش می‌کنند. یک مورد دیگر از علت خروپف، باریک شدن و یا انسداد راه هوایی‌ گلو است که مهمترین عامل آن، تجمع چربی در بافت گلو است. بنابراین اگر اضافه وزن دارید، سن‌تان بالاست یا الکل مصرف می‌کنید، احتمالاً بیشتر خروپف می‌کنید. اما بعضی از افراد، با وجود وزن پایین و سن کم هم خروپف می‌کنند. در مورد این افراد، ممکن است مشکلاتی مانند پولیپ، انحراف بینی و یا آناتومی گلو و دهان، عامل اصلی خروپف باشد.

عوارض خروپف 

شاید شما هم خروپف می‌کنید اما هنوز متقاعد نشده‌اید که باید کاری برای آن انجام دهید، به خصوص اگر خروپف برای خودتان آزاردهنده نیست. اما شاید هنگامی که شما با صدای بلند خوابیده‌اید، دیگران نتوانند بخوابند! حتی اگر خروپف شما کسی را آزار ندهد، به سلامت خودتان آسیب می‌زند. خروپف می‌تواند چرخه سلامت را مختل کند و شما را از داشتن مزایای یک خواب خوب محروم کند. عملکرد قلب، مغز، غدد و بسیاری از ارگانها وابسته به کیفیت خواب شبانه و سطح اکسیژن بدن در هنگام خواب است. مهم است که بدن به قدر مورد نیاز استراحت کند تا بتواند عملکرد روزانه خود را به درستی انجام دهد. در واقع خروپف منشأ یا تشدید کننده بسیاری از بیماریهاست. همچنین خروپف میتواند نشانه وقفه تنفسی یا همان آپنه خواب باشد که آپنه خواب بسیار خطرناک بوده و می تواند منجر به سکته، دیابت، فشار خون و… شود. اما خوشبختانه قابل درمان است. اگر واقعاً می‌خواهید خروپف و آپنه خواب را متوقف کنید، باید صبور باشید و سعی کنید تا حد زیادی اطلاعات خود را بالا ببرید. این نوشتار به شما کمک می‌کند تا راههای خلاصی از این صدای ناخوشایند را بشناسید.

این مطلب را بخوانید
درباره‌‌ی آب درمانی چه می‌دانید؟

روشهای درمان خروپف

استفاده از تجهیزات ضدخروپف

شاید برایتان جالب باشد که تجهیزات ساده‌ای وجود دارند که به شما کمک می‌کنند خروپف و آپنه خواب را متوقف کنید. اگر تاکنون با این تجهیزات آشنا نشده‌اید، هوپنوس در اینجا برخی از پرکاربردترین آنها را به شما معرفی می‌کنیم.

کمربند ضدخروپف

بسیاری از افراد عادت دارند به پشت یا اصطلاحاً طاقباز بخوابند. طاقباز خوابیدن تقریباً بدترین پوزیشن خواب است. در این حالت، نیروی گرانش بر بافت نرم گلو تاثیر گذاشته و با پایین کشیدن آن، راه هوایی را تنگ یا مسدود می‌کند. بنابراین بهتر است عادت کنید همیشه به پهلو بخوابید. کمربند ضدخروپف (Anti snore belt) یک کمربند ساده است که دو توپ تنیس در آن تعبیه شده‌اند. بستن این کمربند مانع می‌شود که به پشت بخوابید و عادت خوابیدن شما را اصلاح می‌کند. این کار در اصطلاح پزشکی به پوزیشن‌تراپی معروف است.

پلاک دهانی ضدخروپف

این وسیله که به نام اورال اپلاینس (Oral Appliance) نیز شناخته می‌شود، از جدیدترین و مؤثرترین وسایل درمان خروپف است. یکی از مهمترین علل ایجاد خروپف و آپنه خواب، عقب رفتن فک پایین است که باعث بسته شدن راه هوایی گلو می‌شود. پلاک دهانی، فک پایین را کمی به سمت جلو می‌آورد و از عقب رفتن آن جلوگیری می‌کند. بنابراین گلو باز می‌شود و تنفس راحتتر انجام می‌شود. پلاک دهانی به دلیل استفاده آسان، کارایی خوب و ارزان بودن مورد توجه بسیاری از متخصصان خواب قرار گرفته است.

زبان گیر خروپف

 در بعضی از افراد، عقب افتادن زبان عامل اصلی ایجاد خروپف و آپنه انسدادی خواب است. دلیل آن ممکن است داشتن زبان بزرگ یا عضلات ضعیف نگهدارنده زبان باشد. زبانگیر (Tongue Retainer) وسیله‌ای است که زبان را در جلوی دهان نگه داشته و از افتادن آن بر روی مجرای تنفسی جلوگیری می‌کند.

این مطلب را بخوانید
حرکت ورزشی برای درمان کمر درد (تمرینات ویلیام)

نوزونت

نوزونت (Nose Vents) یک وسیله کوچک شامل دو تیوب توخالی است که با یک پل بهم متصل شده‌اند. این وسیله در داخل بینی قرار می‌گیرد و با بازتر کردن سوراخهای بینی (نوستریل‌ها)، باعث می‌شود هوای بیشتری وارد بینی شود و در نتیجه خروپف و آپنه خواب کاهش می‌یابد. نوزونت به خصوص برای افرادی که به دلایلی از جمله پولیپ، انحراف تیغه بینی یا افتادگی پره‌های بینی در خواب به سختی نفس می‌کشند، بسیار مؤثر است.

چسب ضدخروپف

عملکرد چسب ضدخروپف (Nasal Strip) دقیقاً مشابه نوزونت است، یعنی با بازکردن سوراخهای بینی، مسیر عبور هوا را بازتر می‌کند. چسب ضدخروپف به شکل مستطیل و مشابه چسب زخم است که در آن یک فنر تعبیه شده است. با چسباندن آن بر روی پل بینی، فنر خم می‌شود. فنر برای اینکه به فرم صاف اولیه خود برگردد، پره‌های بینی را بالا می‌کشد و راه هوایی را باز می‌کند. بنابراین خروپف و آپنه خواب کاهش می‌یابد. استفاده از چسب ضدخروپف برای تنفس بهتر در حین ورزشهای هوازی، میان ورزشکاران نیز متداول است.

چانه بند

اگر از آندسته از افرادی هستید که دهانتان موقع خواب باز می‌ماند چانه بند (Chin Strap) گزینه مناسبی برای شماست. علائم بازماندن دهان در خواب، ریزش آب دهان و خشکی، خارش و سوزش گلو می‌باشد. فراموش نکنید که در صورت استفاده از چانه بند، حتماً باید راه هوایی بینی‌تان باز باشد و از بینی خوب نفس بکشید.

بالش آنتی رفلاکس 

دارای شیب 25 درجه جهت سهولت در استفاده و همچنین کاهش رفلاکس و وقفه تنفسی در هنگام خواب جنس بالش ضد خروپف از ابر فشرده شده و رویه آن پلی استر می باشد.

این مطلب را بخوانید
ما یک رنگیم، یک رنگ برای مبارزه با سرطان پستان

گیره بینی

 گیره بینی از جنس سیلیکون بوده که دو مگنت در آن تعبیه شده است. این دستگاه ضد خروپف با وارد کردن فشار به سپتوم بینی، مسیر عبور جریان هوا را باز نگه داشته و به تنفس بهتر شما در هنگام خواب کمک می کند.

رسپیراتور تنفسی 

رسپیراتور دارای فیلتر برای تصفیه‌ی گازهای مضر و گرد و غبار هوا می باشد. دارای جنسی سیلیکونی نرم و ABS، برای گذاشتن و برداشتن آسان است. طراحی شده برای قرارگیری راحت در سوراخ های بینی بدون ایجاد احساس ناراحتی می باشد. با توجه به وجود گرد و غبار و آلودگی هوا، بهتر است هوا استنشاقی تاحد امکان تمیز باشد تا آسیب کمتری به مژک های بینی افراد وارد شود.

پیشنهاد ما به شما

خدمات پرستار در منزل همراه شما و آشنایی با آن

خدمات پرستار در منزل همراه شما و آشنایی با آن

مرکز خدمات پرستاری در منزل همراه شما، در راستای ارائه بهترین خدمات پرستاری ، درمانی …

دیدگاهتان را بنویسید