عبدالعظیم بهفر اعلام کرد: ادعاهای مطرح شده در تبلیغات روغنهای خوراکی در خصوص کاهش فشارخون و چربی خون نیاز به بررسی و تایید علمی دارند.
او اضافه کرد: که سازمان غذا و دارو به دقت این تبلیغات را زیر نظر دارد و با هرگونه ادعای نادرستی که ممکن است مصرفکنندگان را گمراه کند، برخورد میکند.
مدیرکل فرآوردههای غذایی و آشامیدنی سازمان غذا و دارو، با اشاره به تبلیغات روغنهای خوراکی که با ادعاهایی همچون «کاهنده فشارخون» و «کاهنده چربی خون» معرفی میشوند، بیان کرد که سازمان غذا و دارو همواره نظارت دقیقی بر تبلیغات محصولات غذایی دارد. تبلیغاتی که حاوی ادعاهای تغذیهای و درمانی هستند، باید مستندات علمی معتبر ارائه دهند و تایید سازمان را کسب کنند.
وی افزود که روغنهای خوراکی ممکن است حاوی ترکیباتی مانند اسیدهای چرب غیراشباع و ویتامینهای مختلف باشند که به سلامت عمومی کمک میکنند، اما این بدان معنا نیست که بتوانند به طور مستقیم و مستقل فشارخون یا چربی خون را کاهش دهند. چنین ادعاهایی باید با شواهد علمی و مطالعات آزمایشگاهی پشتیبانی شوند.
بهفر تاکید کرد که سازمان غذا و دارو به منظور حفظ حقوق مصرفکنندگان، بررسی دقیقی از صحت اینگونه ادعاها به عمل میآورد و در صورت تایید نشدن، مجوز تبلیغات این ویژگیها صادر نمیشود. همچنین در صورتی که تبلیغات نادرست و گمراهکنندهای مشاهده شود، سازمان با شرکتهای متخلف برخورد قانونی خواهد کرد.
وی در پایان از مصرفکنندگان خواست که به تبلیغات گمراهکننده توجه نکنند و در انتخاب محصولات غذایی، به ویژه روغنهای خوراکی، دقت لازم را به خرج دهند.
منبع: مهر