پزشکی

“دیابت نوع 2” علل، درمان و پیشگیری

دیابت نوع 2
179بازدید

دیابت از جمله بیماری های شایع در اغلب کشورها به شمار می رود. آمارها نشان می دهد شیوع این بیماری از سال ۱۹۸۰ میلادی تاکنون حدوداً ۲ برابر افزایش پیدا کرده است. مشخصه این بیماری که به طور کلی به دیابت نوع ۱ و دیابت نوع ۲ تقسیم می شود افزایش قند خون است. شما درباره دیابت چه میدانید؟ فکر می‌کنید سبک زندگی و رژیم غذایی در پیشگیر و کنترل آن موثر است؟ در این مقاله با ما همراه باشید تا سیر تا پیاز دیابت نوع 2 را بدانیم.

دیابت نوع 2، چرا و گونه؟

در مبتلایان به دیابت نوع ۲ حساسیت به انسولین کاهش یافته و بدن نمی‌ تواند به طور موثر از این هورمون به منظور کنترل قند خون استفاده کند. در نتیجه به تدریج قند خون فرد افزایش می ‌یابد. دیابت نوع ۲ در مقایسه با دیابت نوع ۱ از شیوع بالاتری برخوردار بوده و حدود ۹۰ تا ۹۵ درصد موارد ابتلا به دیابت را شامل می شود. شواهد علمی نشان می دهد که بین این نوع دیابت و سبک زندگی رابطه تنگاتنگی وجود دارد.

انسولین یک هورمون است که به‌طور طبیعی تولید می‌شود. هنگامی که شما غذا می‌خورید، پانکراس شما آن را تولید کرده و آزاد می‌کند. انسولین به انتقال قند از جریان خون شما به سلول‌ها در بدنتان کمک می‌کند که در آنجا به انرژی تبدیل می‌شود.

اگر شما دیابت نوع 2 دارید، بدنتان به انسولین مقاوم می‌شود. بدن شما دیگر از این هورمون به‌طور مؤثر استفاده نمی‌کند. این کار پانکراس شما را مجبور می‌کند که بیشتر کار کند و انسولین بیشتری تولید کند. در طول زمان، این کار باعث آسیب به سلول‌های پانکراس می‌شود. درنهایت پانکراس شما ممکن است قادر به تولید انسولین نباشد.

دیابت نوع 2

اگر شما به اندازه کافی انسولین تولید نمی‌کنید و یا بدن شما به‌درستی از آن استفاده نمی‌کند، گلوکز در خون شما زیاد می‌شود. این کار باعث می‌شود که سلول‌های بدن شما برای تولید انرژی کمبود داشته باشند. ممکن است به دلیل عملکرد نادرست سلول‌ها در پانکراس و یا ارتباط سلول‌ها و گردش خون باشد. در برخی افراد، کبد نیز گلوکز زیادی تولید می‌کند.

این مطلب را بخوانید
هر آنچه درباره بیماری بورسیت نمی‌دانید

علائم

دیابت نوع ۲ می‌تواند به آهستگی پیشرفت کند. زمانی که بیماری پیشرفت می‌کند، علائم هم شدیدتر و به طور بالقوه خطرناک‌تر می‌شوند. علائم این بیماری ممکن است خفیف باشند، که همین موضوع باعث می‌شود در ابتدای بیماری مورد غفلت قرار بگیرند. علائم و نشانه‌های اولیه‌ی دیابت نوع ۲ عبارتند از:

  • احساس گرسنگی مداوم
  • بی‌حالی
  • ضعف و خستگی
  • کاهش وزن
  • تشنگی مفرط
  • تکرر ادرار
  • خشکی دهان
  • خارش پوست
  • تاری دید

اگر قند خون بدن برای مدت طولانی بالا باشد، علائم زیر می‌توانند رخ دهند:

  • عفونت قارچی
  • بریدگی‌ها و کبودی‌هایی که دیر بهبود پیدا می‌کنند
  • بروز نواحی تیره روی پوست (بیماری پوستی آکانتوزیس نیگریکانس)
  • درد کف پا
  • احساس بی‌حسی در اندام یا اعصاب نوروپاتی

دلایل ابتلا به دیابت نوع 2

ممکن است یک استعداد ژنتیکی برای مبتلا شدن به دیابت نوع 2 وجود داشته باشد.

همچنین یک استعداد ژنتیکی چاقی وجود دارد که خطر مقاومت به انسولین و دیابت را افزایش می‌دهد. ممکن است دلایل محیطی برای شروع بیماری وجود داشته باشد. به احتمال زیاد، ترکیبی از این عوامل باعث بالا رفتن خطر ابتلا به دیابت نوع دو می‌شود. مطالعات درباره علل ابتلا به دیابت نوع 2 هنوز در جریان است.

رژیم غذایی برای دیابت نوع 2

دیابت نوع 2 با مقاومت نسبت به انسولین همراه است و کاهش وزن و رژیم غذایی کاهش قند خون میتواند به بهبود وضعیت این بیماران کمک کند. رژیم غذایی یک ابزار مهم برای سالم نگه داشتن قلب و سطح قندخون خود در یک بازه سالم است. لازم نیست که یک نوع پیچیده و یا ناخوشایند باشد.

دیابت نوع 2 و رژیم غذایی

رژیم غذایی توصیه‌شده برای افرادی که دیابت نوع 2 دارند با رژیم غذایی که دیگران باید دنبال کنند یکسان است. نکات کلیدی این رژیم عبارتند از:

  • وعده‌های غذایی و میان‌وعده‌ها را سرموقع بخورید.
  • غذاهای متنوعی را انتخاب کنید که مواد مغذی بالا و کالری بی‌مصرف کم داشته باشند.
  • بیش از حد نخورید.
  • برچسب غذاها را با دقت بخوانید.
این مطلب را بخوانید
سیر تا پیاز عفونت دندان

غذاهایی که باید بخورید

کربوهیدرات‌های سالم می‌توانند فیبر شما را تأمین کنند. گزینه‌های آن شامل این موارد است:

  • سبزیجات؛
  • میوه‌ها؛
  • حبوباتی مانند لوبیا؛
  • غلات کامل؛

غذاهایی با اسیدهای چرب امگا3 که برای قلب مفید است عبارتند از:

  • ماهی تن؛
  • ساردین؛
  • سالمون؛
  • ماهی کاد؛

غذاهای ممنوعه در دیابت نوع 2

برخی غذاها وجود دارند که باید محدود شده و یا اصلاً استفاده نشوند. این غذاها عبارتند از:

  • غذاهای سرشار از چربی‌های اشباع‌شده؛
  • غذاهای سرشار از چربی‌های ترانس؛
  • گوشت گاو؛
  • گوشت‌های فرآوری‌شده؛
  • جگر؛
  • مارگارین؛
  • روغن شیرینی؛
  • محصولات پخته‌شده؛
  • میان‌وعده‌های فرآوری‌شده؛
  • نوشیدنی‌های قندی؛
  • محصولات لبنی پرچرب؛
  • غذاهای شور؛
  • غذاهای سرخ‌شده؛

عوامل خطر دیابت نوع ۲

ممکن است علت دقیق دیابت نوع ۲ را ندانیم، اما این را می‌دانیم که بعضی عوامل می‌توانند خطر ابتلا به این بیماری را افزایش دهند.

بعضی عوامل، مانند عوامل زیر، خارج از کنترل شما هستند:

  • اگر خواهر، برادر یا والدین‌تان به دیابت نوع دو مبتلا هستند، احتمال ابتلای شما بیشتر است.
  • ممکن است در هر سنی به دیابت نوع دو مبتلا شوید، اما خطر ابتلا به این بیماری با افزایش سن بیشتر می‌شود؛ به ویژه زمانی که ۴۵ سال‌تان می‌شود.
  • نژادهای آفریقایی_آمریکایی، لاتین‌ها، آسیایی_آمریکایی‌ها و آمریکایی‌های سرخپوست در مقایسه با افراد سفیدپوست در معرض خطر بالاتری هستند.
  • خانم‌های مبتلا به سندروم تخمدان پلی‌کیستیک در معرض خطر بیشتری قرار دارند.

شاید بتوانید عوامل زیر را تغییر دهید:

  • داشتن اضافه وزن به معنای داشتن چربی بیشتر در بافت‌ها است، که این مسئله سلول‌ها را نسبت به انسولین مقاوم می‌کند.
دیابت و چاقی
  • چربی اضافه در ناحیه‌ی شکم، بیشتر از چربی‌ اضافه در پهلو‌ها و ران‌ها خطر ابتلا به دیابت نوع ۲ را افزایش می‌دهد.
  • اگر زندگی بی‌تحرکی داشته باشید، خطر ابتلای شما بیشتر می‌شود. ورزش منظم سبب استفاده از گلوکز می‌شود و به سلول‌ها کمک می‌کند واکنش بهتری به انسولین داشته باشند.
  • خوردن غذاهای ناسالم یا بیش از حد غذا خوردن می‌تواند سطح گلوکز خون را به شدت مختل کند.
  • اگر قبلا دیابت بارداری یا پیش‌دیابت داشته‌اید، در معرض خطر بیشتری قرار دارید.
این مطلب را بخوانید
درباره سرطان پروستات بدانید

نحوه‌ی تشخیص دیابت نوع ۲

مهم نیست که پیش‌دیابت (وضعیتی که در آن قند خون تا حدودی بالاست ولی همه‌ی علائم دیابت در فرد وجود ندارد.) داشته باشید یا نه، در هر صورت اگر علائم دیابت را دارید، فورا به پزشک مراجعه کنید‌. پزشک می‌تواند اطلاعات زیادی از نمونه خون شما به دست بیاورد. مراحل تشخیص دیابت نوع ۲ می‌تواند شامل موارد زیر باشد:

  • تست هموگلوبین A1C، که در آن مقدار متوسط گلوکز خون در طول دو یا سه ماه گذشته اندازه‌گیری می‌شود. برای انجام این تست نیازی نیست ناشتا باشید. پزشک می‌تواند بر اساس نتایج به دست آمده از آزمایش، وضعیت شما را تشخیص دهد.
  • آزمایش پلاسما گلوکز، که برای انجام آن باید از ۸ ساعت قبل از آزمایش چیزی نخورید. در این تست میزان گلوکز موجود در پلاسما اندازه‌گیری می‌شود.
  • آزمایش تحمل گلوکز خوراکی، که در آن از شما قبل، یک ساعت بعد و دو ساعت بعد از نوشیدن یک دوز گلوکز، خون گرفته می‌شود. نتایج آزمایش نشان می‌دهند که بدن شما چقدر خوب می‌تواند قبل و بعد از نوشیدنی به گلوکز واکنش نشان دهد‌.

اگر دیابت دارید، پزشک اطلاعاتی را درباره‌ی نحوه‌ی مدیریت این بیماری‌ به شما می‌دهد. از جمله:

  • چگونه به‌ تنهایی سطح گلوکز خون‌تان را بررسی کنید.
  • اطلاعاتی در مورد داروهایی که باید مصرف کنید.
اطلاعاتی که باید از دیابت خود بدانید
  • توصیه‌های مربوط به رژیم غذایی
  • توصیه‌هایی در مورد فعالیت‌ فیزیکی

ممکن است نیاز شود به متخصص غدد مراجعه کنید. احتمالا نیاز شود اوایل دوره‌ی بیماری در فواصل زمانی کم به پزشک مراجعه کنید تا مطمئن شوید که برنامه‌ی درمانی‌تان موثر است. به یاد داشته باشید که تشخیص زودهنگام، کلید مدیریت صحیح دیابت است.

درمان دیابت نوع ۲

شما می‌توانید دیابت نوع ۲ را به طرز موثری کنترل کنید. پزشک شما را راهنمایی می‌کند که هر چند وقت یکبار لازم است سطح قند خون‌تان را بررسی کنید. هدف از این کار این است که سطح قند خون‌تان در یک محدوده‌ی مشخص باقی بماند و تغییر نکند.

این مطلب را بخوانید
همه چیز درباره سنگ کلیه

برای مدیریت دیابت نوع ۲، به نکات زیر توجه کنید:

  • در رژیم غذایی خود مواد غذایی سرشار از فیبر و کربوهیدرات‌های سالم بگنجانید. خوردن میوه، سبزی و غلات سبوس‌دار می‌تواند به ثابت نگه داشتن سطح قند خون کمک ‌کند.
  • وعده‌های غذایی خود را حذف نکنید.
  • هنگامی که سیر شدید، از غذا خوردن دست بکشید.
  • وزن‌تان را کنترل کنید و قلب‌تان را سالم نگه دارید. این یعنی مصرف کربوهیدرات‌های تصفیه‌شده، شیرینی و روغن‌های حیوانی را به حداقل برسانید.
  • هر روز حدود ۳۰ دقیقه ورزش هوازی انجام دهید تا قلب‌تان سالم بماند. ورزش کردن به کنترل قند خون هم کمک می‌کند.

پزشک به شما در تشخیص علائم اولیه‌ی بالا بودن و پایین بودن بیش از حد قند خون و کارهایی که باید در هر موقعیت انجام دهید، کمک می‌کند. همچنین به شما کمک می‌کند متوجه شوید کدام غذاها سالم و کدام ‌یک ناسالم هستند.

مصرف انسولین برای همه‌ی افراد مبتلا به دیابت نوع دو ضروری نیست. اگر به مصرف انسولین نیاز دارید، به این دلیل است که پانکراس شما به اندازه‌ی کافی انسولین تولید نمی‌کند.

نکته‌ی بسیار مهم این است که انسولین را همانطور که پزشک به شما گفته‌ است مصرف کنید. داروهای با نسخه‌ی پزشک دیگری هم وجود دارد که به کنترل بیماری کمک می‌کنند.

روش‌های پیشگیری از دیابت نوع ۲

همیشه نمی‌توانید از ابتلا به دیابت نوع ۲ پیشگیری کنید، چون نمی‌توانید در مورد ژنتیک، نژاد یا سن خود کاری کنید. با این حال، با انجام برخی تغییرات در سبک زندگی‌ می‌توانید شروع دیابت نوع دو را به تعویق بیندازید یا به طور کامل از آن پیشگیری کنید‌. در ادامه به بعضی از این تغییرات اشاره می‌کنیم.

این مطلب را بخوانید
ورزش درمانی "آینده ای بهتر برای بدن"

رژیم غذایی

باید مصرف قند و کربوهیدرات‌های تصفیه‌شده را محدود و آن‌ها را با مواد غذایی سالم و مغذی مانند غلات سبوس‌دار، کربوهیدرات‌های سالم و فیبر جایگزین کنید. گوشت کم‌چرب، گوشت مرغ و ماکیان یا ماهی پروتئین مورد نیاز بدن شما را تامین می‌کنند.

بدن شما همچنین به اسیدهای چرب امگا ۳ نیاز دارد، که دوست‌دار قلب هستند و در بعضی انواع ماهی‌ها، چربی‌های تک غیراشباع و چند اشباع‌نشده وجود دارند‌. محصولات لبنی که مصرف می‌کنید باید کم‌چرب باشند.

دیابت و رژیم غذایی سالم

فقط اینکه چه چیزی می‌خورید مهم نیست، بلکه مقدار غذایی که می‌خورید هم اهمیت دارد. باید مواظب میزان غذایی که می‌خورید باشید و سعی کنید هر روز سر ساعت مشخص غذا بخورید‌.

کنترل وزن

اگر اضافه وزن دارید، احتمال ابتلا به دیابت نوع دو در شما بیشتر است. دنبال کردن یک رژیم غذایی متعادل و ورزش کردن روزانه می‌تواند به شما در کنترل وزن کمک کند. اگر این تغییرات مفید نبودند، پزشک می‌تواند شما را در مورد نحوه‌ی کاهش وزن بی‌خطر راهنمایی کند.

ورزش کردن

دیابت نوع ۲ با فعالیت کم و ناکافی ارتباط دارد. انجام روزانه ۳۰ دقیقه ورزش‌های هوازی می‌تواند سلامت عمومی شما را بهبود ببخشد. سعی کنید علاوه بر ورزش‌های هوازی، در طول روز نرمش‌ هم داشته باشید.

سخن پایانی

در این مقاله درباره‌ی دیابت نوع 2 خواندیم و دانستیم برخی عوامل همچون سن، داشتن اضافه وزن و سابقه‌ی خانوادگی می‌توانند خطر ابتلا به دیابت نوع دو را افزایش دهند. اگر به دیابت نوع ۲ مبتلا هستید، باید رژیم غذایی مشخصی را دنبال کنید و از خوردن بعضی مواد غذایی اجتناب کنید. پیشگیری از دیابت نوع دو همیشه امکان‌پذیر نیست. اما با ایجاد تغییراتی در سبک زندگی‌تان می‌توانید ابتلا به این بیماری را به تعویق بیندازید یا به طور کامل از آن پیشگیری کنید.

چنانچه این مطلب برای شما مفید بود آن را با دوستان خود نیز به اشتراک بگذارید:

https://bit.ly/3j6oua4https://b2n.ir/b79184
https://cutt.ly/QRariRxyun.ir/hw6qr3
https://1ea.ir/VwAchttp://iwo.ir/gm38g

پاسخ دهید