ارتودنسی دندان

ارتودنسی دندان چیست؟ + معرفی انواع ارتودنسی دندان

انواع ارتودنسی دندان برای مشکلات نامرتبی دندان ها و شکل استخوان فک مورد استفاده قرار می‌گیرند که این انواع ارتودنسی در دو نوع ثابت و متحرک استفاده می شوند و هرکدام از این دو مدل انواع مختلفی دارند که در این مطلب مهمترین و پرطرفدارترین انواع ارتودنسی دندان را معرفی میکنیم. باما همراه باشید. قبل از هرچیز توضیح مختصری در مورد ارتودنسی دندان میدهیم و بعد انواع ارتودنسی را توضیح میدهیم.


فهرست مطالب


ارتودنسی دندان چیست؟

ارتودنسی دندان (Orthodontic) یک روش دیرینه از دندانپزشکی است که با استفاده از دستگاه های مخصوص ارتودنسی، مشکلات فک، نامرتبی دندان ها و انحراف های استخوانی را اصلاح و درمان میکند. با توجه به پیشرفت‌ روز افزون در علم ارتودنسی دندان، استفاده از انواع ارتودنسی دندان در هیچ زمانی تاکنون به این آسودگی و راحتی نبوده است.درمانی برای دندان های نامرتب و ناهنجاری های فک که به کمک انواع ارتودنسی دندان آن ها را به سرجای اصلی شان و حالت صحیح برمی گرداند، ارتودنسی دندان نام دارد. 

معرفی انواع ارتودنسی دندان

ارتودنسی انواع مختلفی دارد و هر کدام با جزئیات متفاوتی به برطرف کردن ناهنجاری‌های دندان کمک می‌کنند. انواع رایج ارتودنسی دندان در ادامه معرفی شده‌اند.

ارتودنسی ثابت

اولین نوع ارتودنسی که رایج‌ترین مدل استفاده شده در میان افراد است، ارتودنسی ثابت است. در این مدل براکت‌ها به طور ثابت و بدون حرکت بر روی دندان‌ها فیکس می‌شوند. بیمار به هیچ عنوان نمی‌تواند براکت‌ها را خارج کرده یا جابجا کند. معمولا درمان با این نوع ارتودنسی تا 2 سال طول می‌کشد.

 ارتودنسی دندان

نکته مهمی که درباره این نوع ارتودنسی وجود دارد، رعایت نکات بهداشتی دهان و دندان است. از آنجایی که این بریس‌ها بخش زیادی از سطح دندان را می‌پوشانند، در صورت تمیز نکردن و رعایت نکردن نکات بهداشتی، باکتری‌ها در اطراف آن تجمع کرده و به مرور زمان دندان‌ها دچار پوسیدگی می‌شوند. گاهی اوقات نیز تغییر رنگ زیادی برای دندان‌ها به وجود آمده که بسیار ناخوشایند است. البته برای کسب اطلاعات بیشتر میتوانید مقاله مراحل پوسیدگی دندان را بخوانید.

این مطلب را بخوانید
برای افزایش حجم و فرم دهی به صورت آیا تزریق ژل بهتر است یا تزریق چربی؟

ارتودنسی ثابت خود دارای انواع مختلفی است که به نام‌های لینگوال، دیمون، فلزی و سرامیکی شناخته می‌شوند. مهم‌ترین مزیت‌های انواع اورتودنسی دندان ثابت به این صورت است که در این روش براکت‌ها کاملا ثابت و بدون حرکتند و بیمار نمی‌تواند آن‌ها را از دهان خارج کند. به همین دلیل درمان بسیار عالی و نتیجه بخش خواهد بود. دیگر مزیت این روش این است که نیازی به انجام فعالیت خاصی از سمت بیمار نیست. تنها کاری که فرد باید انجام دهد، رعایت نکات بهداشتی است.

ارتودنسی دندان لینگوال

ارتودنسی لینگوال که به آن ارتودنسی پشت دندان نیز گفته می‌شود، نوعی از ارتودنسی ثابت است که به صورت نامرئی مورد استفاده قرار می‌گیرد. این روش نیز برای برطرف کردن مشکلات و ناهنجاری‌های بسیار شدید مفید است. تنها تفاوت آن با نوع ثابت و معمولی ارتودنسی این است که تمام لوازم مانند بریس، براکت و سیم‌ها در پشت دندان‌ها قرار گرفته و قابل رویت نیستند.

 ارتودنسی دندان

مهم‌ترین مزیت این روش این است که افرادی که به دلیل ظاهر ناخوشایند ایجاد شده از درمان ارتودنسی دوری می‌کنند، می‌توانند از آن استفاده کنند. همچنین در صورت طولانی شدن دوره درمان، بریس‌ها در معرض دید نبوده و راحت‌تر می‌توانید آن‌ها را تحمل کنید.البته برای کسب اطلاعات بیشتر میتوانید مقاله انواع پر کردن دندان را بخوانید.

معایب استفاده از روش لینگوال به صورت زیر هستند:

  • هزینه درمان بالا به دلیل ساخت اختصاصی در لابراتوار
  • نصب و برداشتن سخت بریس‌ها در پشت دندان‌ها
  • سخت‌تر شدن رعایت نکات بهداشتی
  • ایجاد مشکلاتی در بلع و تکلم

ارتودنسی دیمون

این روش نیز در دسته ارتودنسی‌های ثابت قرار دارد، با این تفاوت که حرکت دندان‌ها سریع‌تر و طول درمان کوتاه‌تر است. با کمک ارتودنسی دیمون می‌توانید در کمترین زمان ممکن به دندان‌هایی مرتب و لبخندی زیبا برسید. روش قرارگیری لوازم در این ارتودنسی به صورتی است که از مکانیزم کشویی استفاده می‌کند. براکت‌ها به کمک سیم‌ها قرار گرفته اما به صورت کاملا محکم و سفت قرار نمی‌گیرند، به این صورت دارای لغزش کمی بوده تا در جای مناسب قرار گیرند. در صورتی که در روش ثابت، لغزش و جابجایی توسط دندانپزشک انجام می‌شود.

این مطلب را بخوانید
بیماری لوپوس چیست و چه علایمی دارد؟ + هر آنچه که باید درباره این بیماری خودایمنی مزمن بدانید

برای انجام این ارتودنسی می‌توان از انواع مختلف براکت فلزی، شفاف یا رنگی استفاده نمود. در صورت استفاده از براکت‌های شفاف، ارتودنسی نامرئی به شمار می‌رود. هزینه این نوع ارتودنسی به دلیل استفاده از فناوری خودکنترلی، بیشتر از روش‌های دیگر است.

از مهم‌ترین مزایای این روش می‌توان به درد کمتر، طول درمان کمتر و تمیز کردن راحت‌تر براکت‌ها اشاره کرد. همچنین نیازی به مراجعه به دنندانپزشک برای تنظیم آن‌ها ندارید.

ارتودنسی سرامیکی

ارتودنسی سرامیکی روشی دیگر از انجام انواع ارتودنسی است که برای افرادی که علاقه‌ای به استفاده از بریس‌های فلزی ندارند، مناسب است. این روش با دیگر روش‌های ارتودنسی ممکن است تفاوت‌هایی در زمینه‌های مختلف مانند عملکرد، طول درمان، ظاهر و همچنین نحوه قرارگیری بریس‌ها داشته باشد. براکت‌ها از جنس سرامیک تهیه شده و بیشترین میزان شباهت را به دندان‌های طبیعی فرد دارند.

 ارتودنسی دندان

مزایای ارتودنسی سرامیکی به صورت زیر هستند:

  • شفاف بودن ارتودنسی
  • امکان تغییر رنگ براکت‌ها دقیقا مشابه با دندان‌های طبیعی
  • کمترین میزان آلرژی و حساسیت نسبت به جنس سرامیک
  • بروز مشکلات کمتر در هنگام عکس برداری

ارتودنسی دندان متحرک

روش ارتودنسی متحرک معمولا برای بهم ریختگی‌ها و نامنظمی‌های خفیف استفاده می‌شود. در این نوع ارتودنسی از صفحه‌ای پلاستیکی در کنار سیم‌های مخصوصی استفاده می‌شود. نحوه قرارگیری این ارتودنسی به صورتی است که به راحتی می‌توانید آن را از دهان خارج کنید. البته توجه داشته باشید برای اثرگذاری بهتر لازم است تا زمان زیادی این ارتودنسی درون دهان باقی بماند و تنها هنگام غذا خوردن آن را خارج کنید.

معمولا از روش ارتودنسی متحرک در سنین پایین حدود 7 تا 9 سال استفاده می‌شود. در این زمان استخوان‌ها در حال شکل گرفتن هستند. طول درمان این نوع ارتودنسی هم با توجه به خفیف بودن ناهنجاری‌ها بین 3 تا 12 ماه است. این میزان ممکن است با توجه به شدت ناهنجاری‌ها بیشتر شود.

این مطلب را بخوانید
علت سردرد در جلوی سر

مهم‌ترین مزایای انواع ارتودنسی متحرک این است که در مقایسه با سایر روش‌ها، ارزان قیمت‌تر است و همچنین ظاهر بهتری نسبت به نمونه‌های ثابت دارند. از آنجایی که به راحتی از دهان خارج می‌شوند، تمیز کردن آن‌ها بسیار راحت است.البته برای کسب اطلاعات بیشتر میتوانید مقاله عفونت دندان چیست را بخوانید.

ارتودنسی دندان رنگی

در این نوع ارتودنسی از کش‌ها یا همان بریس‌های رنگی برای استحکام و شکل دهی مناسب به دندان‌ها استفاده می‌شود. همچنین می‌توان از نگین‌های رنگی بر روی ارتودنسی استفاده نمود. در این مدل زمانی که فرد لبخند زده یا صحبت می‌کند، ظاهری جذاب و فانتزی با رنگ‌های مختلف دیده می‌شود. معمولا از این روش برای کودکان و نوجوانان استفاده می‌شود و بزرگسالان کمتر به این نوع ارتودنسی علاقه دارند. انتخاب نوع رنگ نیز می‌تواند با توجه به سلیقه فرد و رنگ پوست او تعیین شود.

بهترین ارتودنسی دندان کدام است؟ 

بهترین ارتودنسی دندان بصورت مستقیم با وضعیت نامرتبی دندان ها و استخوان فک شما دارد و همچنین هزینه مورد نظر شما بسیار مهم است. بصورت کلی قبل از معاینه دقیق متخصص ارتودنسی نمی شود نظر قطعی داد اما ارتودنسی های متحرک و ارتودنسی نامرئی جزو بهترین ارتودنسی دندان ها هستند زیرا دارای مزیت های بیشتری نسبت به بقیه هستند اما کمی گران هستند.

هر کدام از ارتودنسی ها مزایا و معایبی دارند، باید دید که وضعیت دندان و فک بیمار چگونه است و سپس با آنالیز هرینه و خواسته های او، ارتودنسی که می توانید نیاز او را رفع کند، پیشنهاد می شود.

سخن پایانی

شما در این مقاله با ارتودنسی دندان آشنا شدید. همچنین از انواع ارتودنسی آگاه شدید. اگر سوال یا نظری دارید آن را در کامنت مطرح کنید تا در اسرع وقت توسط ما جواب داده شود.

این مطلب را بخوانید
انواع بیماری‌های لثه چیست؟ + بررسی علائم بیماری های لثه و راههای درمان آنها

سوالات متداول

مزایای درمان ارتودنسی چیست؟

با استفاده از ارتودنسی، بسیاری از مشکلات دندان و فک برطرف خواهند شد. همچنین این نکته که درمان ارتودنسی فراگیر است بسیار نکته‌ی مهمی می‌باشد، منظور از فراگیر بودن این درمان این است که قابلیت درمان انواع مختلف حرکات دندان مثل بیرون‌زدگی، چرخش و… را دارد. ارتودنسی با ایجاد نظم و هماهنگی بین دندان‌ها مشکلات مربوط به غذا خوردن و هضم آن را رفع خواهد کرد.

آیا ارتودنسی درد دارد؟

یکی از دغدغه‌های مهم هر روش درمانی، میزان درد آن است. درد ارتودنسی به گونه‌ای است که می‌توان آن را تحمل کرد. در روزهای اولیه درمان، پس از گذاشتن براکت و یا خوردن غذا ممکن است بیمار احساس درد داشته باشد.

پیشنهاد ما به شما

سه عدد از بهترین دکترهای بارداری ارومیه

سه عدد از بهترین دکترهای بارداری ارومیه

در دوران بارداری، انتخاب یک متخصص زایمان مناسب، مهم‌ترین تصمیمی است که هر مادری می‌تواند …

دیدگاهتان را بنویسید