کامپوزیت دندان

آشنایی با کامپوزیت دندان + بررسی مزایا و معایب آن

کامپوزیت راهی است برای داشتن لبخندی زیباتر. این لبخند زیبا برای بسیاری از بیماران با هزینه های گزاف سلامتی همراه است. اگر چه خود کامپوزیت، اگر به روش درست و با مواد سالم بر روی دندان بیمار قرار بگیرد، هیچ آسیبی نخواهد داشت. اما متاسفانه عدم آسیب وابسته به فاکتورهای زیادی است. در این مقاله میخواهیم درباره کامپوزیت دندان، مراحل آن، کاربردها و تاثیر دندانپزشک بر روی آن صحبت کنیم.


فهرست مطالب


کامپوزیت دندان چیست؟

کامپوزیت‌دندان با اسم لمینیت کامپوزیتی نیز شناخته می شود. این ماده بر روی سطح بیرونی دندان قرار میگیرد. این ماده دارای تناژ رنگی متفاوتی از سفید است. یعنی میتوان متناسب با رنگ پوست فرد و یا حتی رنگ دیگر دندان ها، طبیعی ترین رنگ را انتخاب کرد.

کاربرد کامپوزیت دندان چیست؟

کامپوزیت برای تغییر فرم یا رنگ دندان استفاده میشود. دندان هایی که بی نظمی های کمی دارند، معمولا با کامپوزیت مورد درمان قرار می گیرند. فاصله بین دندانها یا دیاستم نیز با کامپوزیت ونیر قابل درمان است. البته فاصله های خیلی زیاد و یا بی نظمی های بیش از حد، نیاز به درمان های دیگر دارد. همچنین این مواد برای روشن تر کردن رنگ دندان ها نیز استفاده میشود.

 کامپوزیت دندان

کسانی که دندان زردی داردند، یا به علت سیگار و قهوه رنگ دندانهایشان تیره شده است، درمان کامپوزیت پیشنهاد می شود.

تفاوت کامپوزیت و لمینت چیست؟

تراش دندان: لمینیت سرامیکی نیاز به تراش دندان دارد. البته این تراش بسیار کم است. اما کامپوزیت معمولا نیاز به تراش ندارد. بنابراین برای کسانی که به دائمی بودن روش سفید کردن دندان شک دارند، کامپوزیت راه مناسب تری است. چرا که قابل بازگشت است.
مدت زمان: لمینیت سرامیکی نیاز به قالب گیری و ارسال به لابراتوار دارد. اما کامپوزیت در یک جلسه و در مطب قابل انجام است. در واقع متوسط طول درمان لمینت حدودا سه هفته از زمان معاینه و قالبگیری اولیه جهت موکاپ است.
مقاومت: لمینیت سرامیکی مقاومت بیشتری نسبت به کامپوزیتی دارد. البته لمینت سرامیکی نیز نیاز به مراقبت کامل دارد. اما رنگ پذیری لمینیت سرامیکی بسیار کمتر از لمنیت کامپوزیتی است. چرا که مقاومت لمینت بیشتر از کامپوزیت است.البته برای کسب اطلاعات بیشتر میتوانید مقاله عفونت دندان چیست را بخوانید.

این مطلب را بخوانید
بهترین دکتر غدد تهران

معرفی انواع کامپوزیت‌دندان

کامپوزیت‌ها مواد رزینی هستند که با توجه به تعداد و اندازه ذرات‌شان در دسته‌های مختلف قرار می‌گیرند و کاربردهای مختلفی نیز دارند. به طور کلی می‌توان مواد کامپوزیتی را به چهار گروه تقسیم کرد.

  1. کامپوزیت نوع هیبرید
  2. کامپوزیت میکروفیلد
  3. کامپوزیت نانوفیلد
  4. IPS ونیرها

هر کدام از این کامپوزیتها موارد استفاده مخصوص خود را دارند. چرا که در دندانهای جلو زیبایی و درخشندگی عامل مهم است و در دندانهای عقب داشتن استحکام کافی که بتواند نیروهای جویدن را به خوبی تحمل کند.

کامپوزیت نوع هیبرید: کامپوزیت‌های دندان‌های خلفی ذرات بزرگتر و استحکام بیشتری دارند و معمولا از نوع هیبرید هستند.

کامپوزیت میکروفیلد: برای ترمیم دندان‌های جلویی از کامپوزیت‌های میکروفیلد استفاده می‌شود که ذرات ریزتر و استحکام کمتری دارند اما در عوض سطح صاف‌تر و براق‌تر و درخشان‌تری بعد از پالیش از خود به جای می‌گذارند. هر اندازه که سطح کامپوزیت صاف‌تر باشد رنگ گرفتن آن و نیاز به پالیش‌های دوره‌ای به مرور زمان کمتر خواهد شد.

کامپوزیت نانوفیلد: امروزه کامپوزیت‌های نانوفیلد هم در بازار هستند تا بتوانیم استحکام و زیبایی را همزمان در ترمیم دندان‌ها به دست بیاوریم.

IPS ونیرها (یا کامپوزیت ای پی اس): یکی دیگر از انواع کامپوزیت که جدیدا مورد استفاده قرار می‌گیرد، IPS ونیرها (کامپوزیت های سرامیکی ) هستند. این کامپوزیت‌ ها به علت داشتن ذرات سرامیکی نسبت به نسل‌های قبل دارای ثبات رنگ و استحکام بالاتری هستند و بیشترین تشابه ظاهری را به لمینت های سرامیکی دارند.

 کامپوزیت دندان

تمام انواع کامپوزیت‌ها در رنگ‌های مختلفی ارائه می‌شوند. این رنگ‌ها از رنج رنگ نرمال گرفته تا رنگ‌های بسیار سفید و یخچالی در دسترس هستند.موارد درمانی استفاده از کامپوزیت دنداندرمان کامپوزیت‌دندان، برای موارد و مشکلات دندانی بسیاری مورد استفاده قرار می‌گیرد که برای آشنایی بیشتر موارد استفاده از کامپوزیت‎‌دندان در ادامه آورده شده است. اگر دارای یکی از مشکلات زیر باشید می‌توانید از درمان کامپوزیت برای اصلاح شکل ظاهری دندان‌هایتان بهره‌مند شوید.‌ البته برای کسب اطلاعات بیشتر میتوانید مقاله انواع پر کردن دندان را بخوانید.

  • اصلاح شکل و فرم و رنگ دندان‌ها
  • برای اصلاح ظاهر دندان‌هایی با فرم غیر طبیعی همچون دندان‌های ریز یا میخی شکل
  • اصلاح فاصله میان دندان‌ها که با استفاده از کامپوزیت فواصل بین دندان‌ها بسته می‌شوند.
  • افرادی که تمایل به داشتن دندان‌های بیش از حد سفید دارند، این کار با بلیچینگ امکان پذیر نیست و لازم است که از کامپوزیت یا لمینت دندان برای سطح دندان‌ها استفاده کرد.
  • افرادی با نامنظمی خفیف در دندان‌ها، می‌توانند از درمان کامپوزیت به جای ارتودنسی استفاده کنند.
این مطلب را بخوانید
انواع و علت سردرد

آیا کامپوزیت به دندان های طبیعی صدمه می زند؟

کامپوزیت‌دندان به دندان آسیب نمی رساند. کامپوزیت ها به هیچ وجه به دندان های طبیعی شما آسیب نمی رسانند. برای اتصال کامپوزیت‌دندان به دندان طبیعی از مواد خاصی استفاده می شود و سپس کامپوزیت روکش روی دندان سفت می شود. وقتی کامپوزیت به دندان متصل شد ، آن را صیقل داده و شکل می دهیم تا لبخندی زیبا به آن ببخشد. رزینی که برای اتصال کامپوزیت به دندان استفاده می شود به دندان های زیر رزین آسیب نمی رساند.

مراحل انجام کار کامپوزیت دندان چگونه است؟

قبل از انجام درمان زیبایی ابتدا باید سلامت کامل لثه‌ها بررسی شود و هر گونه التهاب لثه درمان شود. بعضی از پوسیدگی‌ها در دندان‌های جلو را می‌توان همزمان با انجام درمان زیبایی برداشت و ترمیم کرد.

۱- در ابتدا سطح دندان کاملا با برس تمیز می‌شود.

۲- کمی از مواد کامپوزیت با رنگ مورد نظر شما به صورت امتحانی بر روی دندان قرار داده می‌شود تا شما رنگ را روی دندان‌تان ببینید و تایید کنید. معیار اصلی در انتخاب رنگ نظر و سلیقه شماست. می‌توان از رنگ‌های کاملا طبیعی گرفته تا رنگ‌های بسیار سفید و یخچالی را برای دندان در نظر گرفت. در این میان می‌توان از مشورت با دندانپزشک هم برای انتخاب رنگ مناسب چهره نیز بهره گرفت.

۳- دندان خشک می‌شود و فرآیند درمان آغاز می‌شود.

۴- مواد قرار گرفته روی دندان به کمک نور آبی سفت می‌شوند.

۵- در نهایت اضافات برداشته می‌شود و برای ایجاد یک سطح درخشان و کاملا صاف و فاقد تضاریس، پالیش کامل انجام می‌شود و بلندی‌های مواد گرفته می‌شود تا از لب پریدگی جلوگیری شود.

این مطلب را بخوانید
علت بوی بد دهان از چیست و چگونه درمان میشود؟ + معرفی 20 راهکار برای رفع آن

مزایا و معایب کامپوزیت چیست؟

باید بدانید که هر روش درمانی دارای یک سری مزایا و معایب است که آگاهی از آنها کمک می‌کند تا با توجه به شرایط دندان خود، شیوه درمانی درست و مناسب را انتخاب نمایید. البته بهتر است که به توصیه دندانپزشک خود توجه کنید زیرا او با علم خود و وضعیت دندان‌ها و لثه‌های شما درست‌ترین درمان را پیشنهاد می‌دهد.

مزایای کامپوزیت دندان:

کامپوزیت‌ها می‌توانند رنگ و فرم و چرخش دندان‌ها را اصلاح کنند یا فاصله بین دندان‌ها را ببندند. در این روش دندان‌ها تراش نمی‌خورند و کامپوزیت دندان روی سطح دندان چسبانده می‌شوند. در یک جلسه قابل انجام است و معمولا نیاز به تزریق داروی بی‌حسی ندارد مگر اینکه پوسیدگی وجود داشته باشد یا دندان‌ها به علت سایش حساس شده باشند.

معایب کامپوزیت دندان:

اما كامپوزيت‌ها بنا به عادات تغذيه‌ای مثل مصرف چای، قهوه، غذاهای رنگی و رب‌دار و تناوب مسواک زدن بيمار در دوره‌های زمانی مختلف نياز به پاليش دارند و میزان زرد شدن کامپوزیت بیشتر از انواع لمینت سرامیکی است.

در درمان‌هایی که محدود به یک یا چند دندان است، کامپوزیت، درمان انتخابی مناسب برای بیمار است. در صورتی که تعداد بیشتری از دندان‌ها نیاز به اصلاح لبخند داشته باشند، بهتر است از درمان‌های کامل‌تری مثل لمینت سرامیکی دندان استفاده کرد.البته برای کسب اطلاعات بیشتر میتوانید مقاله مراحل پوسیدگی دندان را بخوانید.

عوارض کامپوزیت‎‌دندان چیست؟

مهمترین عارضه کامپوزیت‎‌دندان ناشی از دو عامل هستند:

  1. انجام درمان غیراصولی
  2. عدم رعایت مراقبت‌های لازم.

در درمان نادرست ممکن است مشکلاتی مثل التهاب لثه رخ دهد. این مشکل که در میان کامپوزیت‌ها بسیار شایع است، صرفا با برداشت کامپوزیت ونیر قبلی و انجام درمان لثه و بعد گذاشتن کامپوزیت جدید قابل درمان است.

این مطلب را بخوانید
بیماری لوپوس چیست و چه علایمی دارد؟ + هر آنچه که باید درباره این بیماری خودایمنی مزمن بدانید

علاوه بر این تغییر رنگ و ایجاد پوسیدگی از سایر مشکلات درمان‌های غیرعلمی است.

چگونگی مراقبت‌های پس از درمان کامپوزیت:

1- شکستن پسته، تخمه، بادام و انواع خوراکی‌های سخت یا جویدن یخ، ته دیگ و… با دندان‌های طبیعی بسیار آسیب‌زاست. این آسیب در مورد دندان‎ کامپوزیت شده بسیار جدی‌تر است و در صورت عدم مراقبت احتمال شکستگی یا لب‌پریدگی در آنها بسیار بیشتر می‌شود.

2- عاداتی مثل نگه‌داشتن سوزن، گیره مو یا هر جسم خارجی دیگر با دندان باعث آسیب به کامپوزیت‌ها می‌شود. در واقع آن چیزی که طول عمرکامپوزیت دندان را تضمین می‌کند نحوه نگهداری آن است.

3- مسواک و نخ دندان و سایر مراقبت‌های بهداشتی که به صلاحدید پزشک به شما توصیه می‌شود لازم است کاملا دقیق و منظم انجام شود تا از رخ دادن پوسیدگی‌های بعدی جلوگیری شود.

 کامپوزیت دندان

4- ویزیت‌های متناوب خود را برای بررسی سلامت کامپوزیت و دندان‌های‌تان در برنامه سالیانه خود بگنجانید.

5- مصرف مواد رنگی مثل چای و قهوه و دخانیات (سیگار و قلیان) را در تمام درمان‌های زیبایی باید به حداقل رساند. تاثیر مواد رنگی در مورد کامپوزیت‌دندان (مواد همرنگ دندان) بیشتر از لمینت سرامیکی دندان و روکش دندان است. این مراقبت در بلیچینگ دندان هم بسیار اساسی است. کامپوزیت دندان در صورت شکستگی باید ترمیم شود.

هزینه کامپوزیت دندان چقدر است؟

هزینه کامپوزیت دندان، یکی از بحث های چالش برانگیزی است که شامل قیمت های متفاوتی می شود. اگرچه قیمت بالا همیشه نشانه کیفیت نیست. اما میتوانید مطمین باشید که قیمت های پایین نیز، نشانی از بی کیفیتی است. اگرچه استثنا نیز وجود دارد! دندانپزشک متخصص، میتواند کیفیت کار و سلامت دندان ها و لثه تان را تضمین کند. هزینه این روش سفید کردن دندان توسط متخصص نسبت به پزشک عمومی بیشتر است.

پیشنهاد میکنیم که حتما نمونه کارهای پزشک را ببینید و از اعتبار مطب مطمئن شوید. عوارض لمینت کامپوزیتی در صورتی که پزشک خوبی را انتخاب نکرده باشید، بسیار زیاد است. بو گرفتن دهان و التهاب لثه بعد از کامپوزیت دندان یکی از موارد شایع است. درصورتی که کامپوزیتها به صورت اصولی و علمی و دقیق انجام نشوند، میتوانند باعث بو گرفتن دهان و التهاب لثه شوند.

این مطلب را بخوانید
سیر تا پیاز بیماری مننژیت

سخن پایانی

شما در این مقاله با کامپوزیت دندان آشنا شدید. همچنین از انواع آن و مزایا و معایب آنها آگاه شدید. اگر سوال یا نظری دارید آن را در کامنت مطرح کنید تا در اسرع وقت توسط ما جواب داده شود.

سوالات متداول

طول عمر کامپوزیت دندان چقدر است؟

پاسخ صحیح به این سوال این است: بستگی به شما دارد! باید پیش از انجام این روش بدانید که سفید ماندن دندان هایتان بسته به روش مراقبتی شما دارد. اگر فردی هستید که بهداشت و سلامت دهان و دندانتان برایتان مهم نیست، پیشنهاد می کنیم که به سراغ کامپوزیت نروید. چرا که کامپوزیت، حساس تر از دندان های اصلی است. طول عمر کامپوزیت دندان در حالت معمول بین چهار الی پنج سال است. اما اگر مصرف چای و قهوه را نمیتوانید کم کنید، خوراکی های سفت می خورید، و از نخ دندان استفاده نمیکنید، عمر کامپوزیت هایتان کم خواهد شد. حتی ممکن است خیلی زود لکه های ناشی از نوشیدنی های رنگی بر روی دندان هایتان ظاهر شود. البته خبر خوب این است که کامپوزیت ها قابل پالیش هستند. کامپوزیت با پروسه پالیش به مقدار زیادی به رنگ اولیه برمیگرد

آیا ارتودنسی بهتر است یا کامپوزیت؟

همانطور که پیش‌تر نیز گفته شد یکی از موارد استفاده از کامپوزیت، رفع نامنظمی‌های خفیف دندانی است. با توجه به میزان نامنظمی‌های موجود، روابط و اندازه دندان‌ها و فک‌ها دندانپزشک تصمیم می‌گیرد که کدام درمان برای شما تجویز شود. در مواردی که نامنظمی‌های مختصر وجود دارد و روابط دندان‌ها و سایز فک‌ها نرمال است می‌توان از کامپوزیت دندان استفاده کرد. یکی دیگر از محدودیت‌های ارتودنسی زمان طولانی آن است و افرادی که مشکل زمانی برای جابجا شدن دندان‌ها دارند می‌توانند از کامپوزیت بهره ببرند.

پیشنهاد ما به شما

سه عدد از بهترین دکترهای بارداری ارومیه

سه عدد از بهترین دکترهای بارداری ارومیه

در دوران بارداری، انتخاب یک متخصص زایمان مناسب، مهم‌ترین تصمیمی است که هر مادری می‌تواند …

دیدگاهتان را بنویسید