کیسه آب جنین

کیسه آب جنین چیست؟ + علت پارگی کیسه آب جنین در بارداری چیست؟

در دوران بارداری، جنین شما درون یک کیسه آب غوطه ور است که از آن در مقابل عفونت و ضربه محافظت می‌کند. درون این کیسه یک مایع شفاف و بدون بو به نام مایع آمنیوتیک وجود دارد که در صورت مخلوط شدن با خون یا مدفوع می‌تواند مشکل ساز شود. پارگی کیسه آمنیوتیک در حین زایمان یا ساعاتی قبل از آن امری طبیعی است اما اگر این مسئله قبل از هفته ۳۷ بارداریی اتفاق بیفتد، دیگر نرمال نیست و یک وضعیت اورژانسی در نظر گرفته می‌شود. در چنین شرایطی احتمال زایمان زودرس و گسترش عفونت در بدن مادر و کودک به شدت افزایش می‌یابد. در مطلب امروز قصد داریم بطور کامل به بحث پارگی کیسه آب در بارداری بپردازیم. با ما همراه باشید.


فهرست مطالب


کیسه آب جنین چیست؟

منظور از کیسه آب جنین کیسه ای است که در اولین هفته ای که جنین داخل رحم تشکیل می شود به دور او شکل می گیرد که محتوی این کیسه مایعی به نام آمنیوتیک است که برای ادامه حیات و بخصوص تکامل ریه جنین لازم و ضروری است. در اولین هفته بارداری هنگامی که جنین داخل رحم تشکیل می‌شود، کیسه‌ای دور جنین شکل می‌گیرد. کیسه آب درواقع از دولایه پرده آمنیون و کوریون تشکیل شده که در داخل آن مایعی شفاف و بی‌رنگ وجود دارد. این مایع برای ادامه حیات جنین به‌خصوص تکامل ریه جنین لازم و ضروری است. همچنین باید به یاد داشته‌ باشید که وجود مایع آمنیوتیک در کیسه آب جنین و اطرافش می‌تواند جلوی آسیب‌ها و اتفاقات ناگوار را بگیرد.

کیسه آب جنین
کیسه آب جنین

به همین دلیل با کاهش این مایع خطرات زیادی برای مادر و جنین ایجاد می‌شود. وظیفه که کیسه آب انجام می‌شوند عبارتند از:

  • – نگه‌داشتن جنین در دمای ثابت
  • – آزادی حرکت جنین در داخل رحم
  • – مانع چسبیدن پرده‌ها بر روی جنین
  • – محافظت از جنین در برابر صدمات بیرونی و عفونت‌ها

در ضمن کیسه آب نقش ایربگ (air bag) را برای جنین در برابر ضربه‌ها اعمال می‌کند. در دوران بارداری مایع آمنیوتیک مرتباً توسط جنین بلعیده می‌شود و از طریق ادرار به داخل کیسه آب برگردانده می‌شود. پس مقدار این مایع برای رشد ریوی و دستگاهی ادراری جنین بسیار حائز اهمیت است. مواقعی که کیسه آب زودتر از موعد خودش پاره می‌شود، جنین در معرض خطر عفونت قرار می‌گیرد و این اتفاق باعث می‌شود علاوه بر آن ریه جنین به مقدار کافی رشد نداشته باشد؛ بنابراین پارگی کیسه آب اهمیت ویژه‌ای دارد و هر فرد باردار باید علت پارگی کیسه آب جنین را بداند تا در صورت بروز هرگونه مشکلی سریعا به پزشک مراجعه کند. (زایمان با آمپول فشار)

پاره شدن کیسه آب چگونه اتفاق می افتد؟

پاره شدن کیسه آب (PPROM) یکی از اتفاق‌های شایع در بارداری است. در رحم مادر جنین در داخل یک لایه غشایی قرار دارد که درون این غشا، مایع آمنیوتیک است. این محل قرار گرفتن جنین را اصطلاحا کیسه آب جنین می‌نامند. زمانی که سیکل بارداری به اتمام رسیده و هنگام زایمان فرا می‌رسد، این کیسه آب پاره شده و جنین آماده ورود به این دنیا می‌شود. با پاره شدن کیسه آب، یک مایع گرم شبیه آب، بین پاهای مادر جاری می‌شود.

کیسه آب جنین
پاره شدن کیسه آب

پاره شدن کیسه آب هیچ علامتی ندارد و به یکباره و بی‌خبر خودش را نشان می‌دهد و هیچ گونه دردی هم ندارد. اگر کیسه آب در موعد زایمان یعنی در فاصله هفته ۳۰ تا ۴۰ بارداری، پاره شود، هیچ اتفاق عجیبی نیست و مشکلی پیش نخواهد آمد. اما اگر پیش از زمان زایمان این اتفاق بیفتد، به آن پارگی زودرس کیسه آب جنین می‌گویند که وضعیتی اورژانسی است که باید فورا به بیمارستان مراجعه کرد. پارگی کیسه آب جنین، در حدود ۱۰ درصد از بارداری‌ها رخ می‌دهد و دلایل مختلفی دارد. این عارضه در بعضی مواقع قابل درمان نیز هست.

بعد از پاره شدن کیسه آب چقدر برای زایمان وقت داریم؟

با نزدیک‌شدن به تاریخ زایمان ممکن است در مورد احتمال پاره شدن کیسه آمنیوتیک احساس نگرانی کنید. اما وقتی کیسه آب جنین پاره می‌شود چه اتفاقی می‌افتد و چقدر زمان برای زایمان داریم؟

اگر کیسه اب پاره شود جنین تکان میخورد و جنین در مایع آمنیوتیک داخل کیسه غوطه‌ور می شود که در واقع مثل یک ساک داخل رحمتان می‌باشد. وقتی این کیسه یا ساک پاره می‌شود، معمولاً اتفاقی است که زودتر از موعد زایمان یا حین زایمان می‌افتد. اگر کیسه آب جنین، قبل از شروع انقباضات رحم پاره شود، به آن پارگی زودرس کیسه آب می‌گویند. نکته اینجاست که پارگی زودرس کیسه آب در ۸ تا ۱۰ درصد از بارداری‌ها پیش می‌آید، بنابراین در بیشتر بارداری‌ها کیسه آب بعد از شروع انقباضات پاره می‌شود. (مثانه مرد کجاست)

این مطلب را بخوانید
جدیدترین درمان کمر درد

نجات جنین بعد از پاره شدن کیسه آب

مایع آمنیوتیک متشکل از هورمون‌ها، مواد مغذی و آنتی‌بادی‌هاست. این مایع در واقع ۱۲ روز بعد از انعقاد نطفه شروع به جمع‌شدن می‌کند و نقش یک ضربه‌گیر را برای جنین دارد. جنین شما این مایع آبکی را می‌نوشد و در نهایت در داخل همین کیسه ادرار می‌کند.

نجات جنین بعد از پاره شدن کیسه آب
نجات جنین بعد از پاره شدن کیسه آب

مایع آمنیوتیک مسئول گرم نگه‌داشتن جنین و کمک به رشد ریه‌ها، سیستم گوارش و حتی سیستم اسکلتی عضلانی جنین است. اما بعد از هفته بیست و سوم، جنین برای بقای خود چندان هم به مایع آمنیوتیک وابسته نیست و مواد مغذی و اکسیژن را از طریق جفت دریافت می‌کند. در ماه‌های بعدی بارداری، کیسه آب بیشتر نقش محافظتی دارد و اگر پاره شود، کودک بیشتر در معرض عفونت یا دیگر خطرات قرار می‌گیرد مثل افتادگی بند ناف.

اینکه جنین بعد از پارگی کیسه آب تا چه مدت می‌تواند زنده بماند به چند فاکتور بستگی دارد، بنابراین جواب دقیق و قطعی وجود ندارد.. در مواردی که جنین نارس است ممکن است با درمان و کنترل مناسب و معمولاً در بیمارستان، جنین هفته‌ها زنده بماند.. در مواردی که جنین دست‌کم ۳۷ هفته دارد احتمالاً می‌توان تا ۴۸ ساعت یا کمی بیشتر برای رسیدن موعد زایمان صبر کرد (اما پزشک شما ممکن است پروتکل متفاوتی داشته باشد، مثلاً ۲۴ ساعت). (ایا لکه روی کبد خطرناک است)

نکته اصلی در این موارد، کنترل و مراقبت است. اگر کیسه آبتان نشت کند و تحت مراقبت‌های پزشکی نباشید، جنینتان در معرض خطرات جدی قرار می‌گیرد، حتی مرگ. شما نیز در خطر عفونت و دیگر عوارض خواهید بود.

یک سناریوی معمول وقتی کیسه آب قبل از زایمان پاره می‌شود

در اواخر بارداری احتمالاً ترشحات و نشتی‌های زیادی دارید. حتی ممکن است به‌سختی متوجه شوید کیسه آبتان پاره شده یا فقط ادرارتان نشت کرده است (اتفاقی که خیلی بیشتر از آنچه فکر می‌کنید می‌افتد).

بعد از تأیید، تیم مراقبتی شما پیش از تعیین برنامه درمان، موارد زیر را بررسی می‌کنند:. وضعیت جنین (پایین‌بودن سر، پایین‌بودن پا و باسن و…). وضعیت فعلی سلامت مادر (علائم عفونت). وضعیت فعلی سلامت جنین (علائم فشار). هر گونه ریسک فاکتور (مثلاً استرپ گروه B). سناریوی احتمالی که وجود دارد این است با پیتوسین (آمپول فشار) و دیگر مداخلات پزشکی، وضع‌حمل انجام شود یا اگر خطری وجود ندارد مدت کوتاهی زمان داده شود تا وضع‌حمل خودش شروع شود در اکثر موارد، انقباضات زایمان به طور طبیعی در عرض ۲۴ ساعت شروع می‌شود. (درمان پسوریازیس با ادرار)

چقدر بعد از پاره شدن کیسه آب فرد زایمان می‌کند؟

روند زایمان هر خانمی متفاوت است، با این‌حال اکثر زنان پس از پاره شدن کیسهٔ آب خودبه‌خود زایمان می‌کنند. از هر ۱۰ زن حدود ۷ نفر در عرض ۲۴ ساعت و تقریباً همه زنان (۹ از هر ۱۰) ظرف ۴۸ ساعت پس از پاره شدن کیسه آبشان زایمان می‌کنند.

چه اتفاقی می‌افتد اگر زایمان شروع نشود؟

شاید شنیده باشید پزشکان معمولاً پیش از استفاده از تکنیک‌های القای زایمان فقط ۲۴ ساعت به شما فرصت می‌دهند. باز هم یادتان باشد بعد از پاره شدن کیسه آب، جنین از طریق جفت خود، اکسیژن و دیگر نیازهایش را تأمین می‌کند. اصلی‌ترین نگرانی و خطر در پاره شدن زودرس کیسه آب، خطر عفونت هم برای مادر و هم برای جنین است.

هر چند تحقیقات زیادی نشان داده‌اند بیشتر از ۲۴ ساعت زمان دادن هم خطری ندارد؛ اما واقعیت این است که در بسیاری از مراکز پزشکی، ۲۴ ساعت زمان دادن یک استاندارد است. اگر هیچ ریسک فاکتوری نداشته باشید، پزشک احتمالاً از روش «مدیریت انتظاری» استفاده می‌کنند که اساساً به این معناست که صبر می‌کنید تا زایمان خودش شروع شود. (ادینوفاژی و دیسفاژی)

این مدیریت و چارچوب زمانی دقیق برای هر کسی می‌تواند متفاوت باشد. دمای بدنتان به طور منظم چک می‌شود (و دیگر علامت‌ها مثل شمار گلبول‌های سفید خون) برای کنترل عفونت. اگر تست استرپ گروه B مثبت باشد پزشک توصیه می‌کند درمان با آنتی‌بیوتیک را شروع کنید تا جنین در برابر عفونت محافظت شود. زایمان القایی در این سناریو احتمال بیشتری دارد؛ زیرا پتانسیل عوارض بعدی در این حالت قوی‌تر است.

فواید کیسه آب برای جنین چیست؟

مایع آمنیوتیک موجود در کیسه آب جنین، بیشتر حاوی آب است. اما از بعد از هفته ۲۰ بارداری، انواع هورمون‌ها، مواد مغذی و آنتی‌بادی به آن اضافه می‌شود. این مایع تا هفته ۳۶ بارداری مرتب بیشتر می‌شود و ادرار جنین هم به آن اضافه خواهد شد و به حدود یک لیتر خواهد رسید. اما بعد از این هفته، مقدار این آب کم می‌شود. این مایع آمنیوتیک، به رشد بخش‌های مختلف بدن جنین مانند کلیه، ریه و سیستم گوارش او کمک می‌کند. به‌علاوه، مایع آمنیوتیک، مانند یک سد دفاعی از جنین در برابر ضربات و عفونت‌ها محافظت می‌کند.

فواید کیسه آب برای جنین
فواید کیسه آب برای جنین

مایع آمنیوتیک، محافظ بند ناف نیز هست. جنین تا زمان تکمیل ریه‌های خود در این مایع نفس می‌کشد و با ورود این مایع به داخل سیستم گوارشی، اعضای گوارشی او تکمیل می‌شود. تمامی این موارد نشان دهنده اهمیت مایع آمنیوتیک و کیسه آب جنین، و ضرورت مراقبت از آن را بیشتر نشان می‌دهد. (لوپوس مفصلی)

این مطلب را بخوانید
انواع کمر درد

دلایل سوراخ شدن کیسه آب جنین چیست؟

وقتی زن وارد فاز زایمان می‌شود، کیسه‌ی آمنیوتیک پاره می‌شود. مردم غالباً از این موضوع به عنوان پارگی کیسه‌ی آب یاد می‌کنند. طبق اعلام انجمن بارداری آمریکا، از هر 10 زن فقط یک زن دچار پارگی شدید کیسه‌ی آب می‌شوند. برای اکثر خانم‌ها، بیشتر احتمال دارد که فقط مانند ترشدگی که بیشتر اوقات با ترشح اشتباه گرفته می‌شود، احساس می‌شود.

بعضی اوقات، کیسه‌ی آمنیوتیک قبل از شروع زایمان پاره شده یا نشت می‌شود. اگر کیسه‌ی آمنیوتیک قبل از هفته 37 بارداری پاره شود، پزشکان از آن به عنوان PROM زودرس یا زایمان زودرس عنوان می‌کنند. زنانی که کمتر از 6 ماه از آخرین زایمان‌شان گذشته است یا چند قلو دارند، در خطر ابتلای بیشتری به PROM قرار دارند.

سایر عواملی که منجر به PROM می‌شوند عبارتند از:

  1. انقباضاتی که به کیسه‌ی آمنیوتیک فشار می‌آورد و باعث پارگی آن می‌شود
  2. سوزن آمنیوسنتز سوراخی ایجاد می‌کند که بهبودی آن خیلی طول می‌کشد
  3. سرکلاژ سرویکس، روشی ست که پزشکان دهانه‌ی رحم را با بخیه می‌بندند تا اینکه نوزاد برای زایمان آماده شود.
  4. عفونت ادراری (UTI) یا عفونت مقاربتی (STI)
  5. شرایط پزشکی، مانند بیماری ریه و سندرم ایلرز – دانلوس
  6. قرار گرفتن در معرض مواد مضر، از جمله تنباکو، مواد مخدر غیرقانونی و الکل
  7. مایع آمنیوتیک خیلی زیاد یا خیلی کم 
  8. جفت جدا شده از رحم

دلایل پاره شدن کیسه آب جنین چیست؟

پارگی کیسه آب جنین به‌دلیل ضعیف شدن پرده‌های جنینی یا انقباض‌هایی است که به دلایل مختلف در رحم اتفاق می‌افتد. عوامل مختلفی در این نازک شدن پرده دخیل هستند.

  • سیگار کشیدن در دوران بارداری
  • عفونت و بیماری‌های مقاربتی
  • عفونت‌های دستگاه تناسلی
  • بالا بودن فشار خون
  • دیابت
  • سابقه پارگی کیسه آب در بارداری‌های قبلی
  • جدا شدن جفت
  • خونریزی واژینال در دوره بارداری
  • بارداری چند قلویی
  • دلایل نامعلوم

علائم پارگی کیسه آب جنین چیست؟

در اواخر دوران بارداری ترشحات واژینال معمولا زیاد می‌شود که امری کاملا طبیعی است. اما آبی که بر اثر پارگی کیسه آب جنین خارج می‌شود کاملا با ترشحات واژن متفاوت است. ممکن است کیسه آب سوراخ شده باشد. در این صورت، آب داخل کیسه به‌صورت قطره قطره خارج می‌شود. همین موضوع ممکن است باعث شود که مادر آن را با ادرار یا ترشحات واژینال اشتباه بگیرد.

کیسه آب جنین
علائم پارگی کیسه آب جنین

اما پاره شدن کیسه آب پروسه‌ای کاملا متفاوت است. پارگی کیسه آب‌جنین هیچ دردی ندارد. اتفاقی که به یکباره رخ می‌دهد و مادر را غافلگیر می‌کند. این اتفاق به این صورت است که مایعی گرم و شفاف به‌صورت ناگهانی از واژن خارج می‌شود. بوی این مایع، شیرین است و بویی شبیه به ادرار ندارد. (ماسک نشاسته برای لک صورت)

نشانه های پاره شدن کیسه آب:

چگونه بفهمیم کیسه آب پاره شده؟ اگر متوجه یک جهش ناگهانی مایع شدید که شلوارتان را خیس می‌کند، این می‌تواند مایع آمنیوتیک باشد.

1- شما می‌توانید با اقدامات زیر آن را مشخص کنید:

  • مثانه خود را خالی کنید
  • مقداری از مایع ترشح شده را روی پد (دستمال) بریزید. اگر بد بو و زرد رنگ است می‌تواند ادرار باشد. اگر بدون رنگ و بو است، احتمالاً مایع آمنیوتیک است.
  • برای کنترل جریان مایع، ماهیچه کف لگن را منقبض کنید.(مثل تمرین کگل) اگر مایع قطع شود این ادرار است؛ اگر همچنان ادامه پیدا کند به این معنی است که کیسه آب پاره شده است.

۲- زمان وقوع، رنگ و بوی ترشح را مشخص کنید.

۳- پارگی کیسه آب معمولاً با لکه بینی یا مقداری خونریزی توام است.

۴- بعد از پاره شدن کیسه آب ممکن است دچار تب یا بالا رفتن دمای بدن شوید.

۵- هنگام ترشح مایع آمنیوتیک، حرکات جنین در رحم را بررسی کنید.

زمانی که مطمئن شدید که ترشح آب ناشی از پارگی کیسه آب است، وحشت نکنید. در عوض با پزشکتان تماس بگیرید و برخی از اقدامات احتیاطی لازم را انجام دهید.

پزشک برای تشخیص پاره شدن کیسه آب از دو روش استفاده می‌کند. این روش‌ها عبارتند از:

  • قرار دادن یک اسپی کولوم در واژن برای بررسی نشت کیسه آب. پزشک همچنین ممکن است نمونه‌ای از آب را برای آزمایش عفونت و میکروب جمع کند.
  • در آزمایش آمنیوتیک، پزشک نمونه آب را در “رنگ زرد نیترازین تشخیص PH ” قرار می‌دهد. در حضور مایع آمنیوتیک، رنگ نیترازین از زرد به زرد-آبی یا آبی تیره تبدیل می‌شود که تائید کننده پارگی کیسه آب است.
  • اگر هیچکدام از آزمایش‌های فوق برای تشخیص کافی نباشد، آنگاه شما باید برای ترشحات بیشتر آب صبر کنید.
این مطلب را بخوانید
معرفی دکتر های گوش و حلق و بینی در سمنان و یزد و بجنورد

بعد از پاره شدن کیسه آب چقدر وقت داریم؟

پاسخ این است: به محض چنین تجربه‌ای باید فورا با پزشک تماس گرفت و برای معاینه به مراکز درمانی مراجعه کرد.

پاره شدن کیسه آب ممکن است منجر به زایمان زودرس شود. این اتفاق، برای مادر و نوزاد می‌تواند خطرناک باشد. به‌همین دلیل بعد از پاره شدن کیسه آب، باید به‌سرعت به پزشک مراجعه کرد. اما همیشه این پارگی باعث زایمان زودرس نمی‌شود و ممکن است یکی دو روز بعد از پارگی کیسه آب، نوزاد به دنیا بیاید. از دیگر عوارض پاره شدن کیسه آب، عفونت مایع آمنیوتیک است. در عین حال اگر سر جنین هنوز در کانال زایمان و دهانه رحم قرار نداشته باشد، ممکن است بند ناف به دور نوزاد پیچیده و باعث بروز مشکل برای نوزاد شود. با توجه به تمامی این موارد، پزشک تصمیم می‌گیرد که فورا پروسه بارداری را تمام کند یا مدت بیشتری را برای به دنیا آمدن نوزاد صبر کند. (قرص ویتامین e برای گودی زیر چشم)

عکس پاره شدن کیسه اب جنین

پاره شدن کیسه اب جنین

آیا بعد از پاره شدن کیسه آب جنین تکان می خورد؟

در پاسخ به اینکه اگر کیسه اب سوراخ شود جنین تکان میخورد یا نه؟ باید گفت که نشست یا پارگی پیش از موعد ساک آمنیوتیک (مایعی که دور جنین را احاطه کرده است) نیز می تواند منجر به کاهش حرکات جنین در رحم مادر شود. مایع آمنیوتیک جنین را گرم و در محافظت کامل قرار می دهد بنابراین نشت کردن آن باعث می شود جنین از نظر تغذیه و دریافت اکسیژن با مشکل مواجه شود و همچنین احتمال ابتلا به عفونت را بالا می برد. پس اگر احساس کردید حرکات جنینتان کم شده (با یا بدون نشست مایع از واژن) با پزشکتان تماس بگیرید.

چه زمانی به پزشک مراجعه کنیم؟

در هر زمانی در سیکل بارداری، اگر مادر احساس کند که ترشحی رقیق از واژن دارد، باید به پزشک مراجعه کند. ممکن است این ترشح طبیعی و بدون هیچ مشکلی باشد اما درصد احتمال پاره شدن کیسه آب‌جنین به دلایل مختلف را باید همواره در نظر داشت. مراجعه سریع، در روند درمان تاثیر بسیار زیادی دارد.

وقتی مادر به گمان پاره شدن کیسه آب به پزشک مراجعه می‌کند، پزشک ابتدا شرح حال کاملی از او گرفته، و معاینات ابتدایی را انجام خواهد داد. سپس ممکن است برای اطمینان از پاره شدن کیسه آب، موارد زیر را تجویز کند:

  • معاینه دهانه رحم برای مشاهده میزان آب و اطمینان از پارگی یا سوراخ شدن کیسه آب
  • انجام آزمایش برای تشخیص قلیایی یا اسیدی بودن مایع خارج شده
  • سونوگرافی برای بررسی شرایط جنین

حرکات جنین بعد از پاره شدن کیسه آب چگونه است؟

پاره شدن کیسه آب جنین را در معرض میکروب‌ها و آلودگی‌هایی که از طریق واژن وارد رحم می‌شوند قرار می‌دهد. اگر پزشک تشخیص بدهد که باید تا ۱۲ ساعت صبر کنید، حتما خواهد گفت که برای محافظت از خود و جنین‌تان در مقابل این آلودگی چه کارهایی انجام دهید. محل واژن را تمیز نگه دارید و اقدامات احتیاطی دیگر را طبق گفته پزشک انجام دهید. به طور کلی قرار گرفتن جنین در خشکی می‌تواند خطرناک باشد. اگر نشتی کیسه آب دارید، اول از همه با پزشک خود تماس بگیرید. برای بررسی وضعیت حیات و حرکات جنین بعد از پاره شدن کیسه آب، یک چیز شیرین بخورید و 20 دقیقه به پهلو چپ بخوابید. احتمالا جنین شما تکان می‌خورد. کم تکان خوردن جنین خیلی نگران کننده‌ نیست، اما تکان نخوردن آن می‌تواند نگران‌کننده باشد. در واقع پاره شدن کیسه آب ضربان قلب جنین را تحت تاثیر قرار می‌دهد. بنابراین اگر با این شرایط رو‌به رو شده‌اید، حتما سریعا به پزشک مراجعه کنید.

در چه مواردی با پاره کیسه آب پزشک دستور خاتمه بارداری را می‎دهد؟

به دلیل احتمال عفونت و خطرات زیادی که با پاره شدن کیسه آب‌جنین، برای کودک پیش می‌آید، پزشک با توجه به شرایط بیمار تصمیم‌های مختلفی خواهد گرفت.اگر این اتفاق پیش از هفته از ۲۳ رخ دهد، احتمال زنده ماندن جنین بعد از پاره شدن کیسه آب، بسیار کم خواهد بود. حتی اگر نوزاد در این شرایط زنده بماند، ممکن است دچار مشکلات ذهنی با جسمی شود. به همین دلیل پزشک پیشنهاد خاتمه بارداری را خواهد داد.

اگر مادر در هفته ۲۳ تا ۳۴ بارداری با پاره شدن کیسه آب روبرو شود، ممکن است با بررسی شرایط و معاینه نوزاد و مادر، پزشک کمی زمان بدهد و مادر را در بیمارستان بستری کرده و با تجویز آنتی بیوتیک، مانع بروز عفونت شود و زمان بدهد تا ریه‌های نوزاد تکمیل شوند.اگر مادر در هفته ۳۴ بارداری باشد، برای ممانعت از بروز عفونت‌ها و به‌دلیل کامل بودن نوزاد، پزشک دستور ختم بارداری و به دنیا آمدن کودک را خواهد داد.پاره شدن کیسه آب در هفته ۳۸، اتفاقی کاملا طبیعی است که در ادامه پزشک، مادر را برای زایمان آماده خواهد کرد. (کامپوزیت یا لمینت)

این مطلب را بخوانید
حرکت ورزشی برای درمان کمر درد (تمرینات ویلیام)

تست خانگی پارگی کیسه آب چگونه است؟

تست خانگی پارگی کیسه آب بدان معنا نیست که ترس واقعی است که شما تفاوت بین مایع آمنیوتیک و ادرار را نمی دانید. این گام های ساده می تواند به شما کمک کند تعیین کنید که آیا کیسه آب شما پاره شده است یا دچار مشکل مثانه هستید. در ادامه با روش‌های تست آشنا خواهید شد:

1- یک نفس عمیق بکشید

اگر فکر می کنید آب کیسه جنینی ترشح میکند، هراس نمی تواند کمک کند. یک دقیقه برای نفس عمیق یا دو نفره بکشید و افکار خود را جمع کنید. نگران نباشید، نزدیکترین حمام را پیدا کنید .اگر شما در خانه هستید احتمالا احساس راحتی بیشتری خواهید داشت. اگر فکر می کنید کیسه آب شما پاره است، باید به یاد داشته باشید این را می توان با COAT مونومن تعیین کرد.
اگر فکر می کنیدکیسه آب شماپاره است، از COAT مخفف استفاده کنید که عبارت است از:

  • رنگ
  • بو
  • مقدار
  • زمان

به پزشک خود بگویید رنگ، بوی، مقدار و زمان می تواند به ماما کمک کند که بهترین عمل را برای شما تعیین کند. در صورت امکان، در حمام لباس زیر را بشویید. یا شما می توانیددر لباس زیر خود دستمال های بهداشتی یا یک پد بگذارید. اگر شما دور از خانه هستید، احتمالا می خواهید ابتدا به خانه برسید. در اینجا شما می توانیدبا نگاه دقیق تر ببینید که آیا آب کیسه پاره شده و یا خیر.

2- مرطوب یا خشک؟

ساده ترین راه برای تعیین اینکه آیا آب یا ادرار شما است یا خیر، قرار دادن لباس زیر پاک و خشک است و یک پد . سپس شما می خواهید برای حدود نیم ساعت دراز بکشید. اگر مایع آمنیوتیک باشد، در حالی که شما دراز می کشید، در واژن شما جمع میشود.

در طول این نیم ساعت، وقت خود را صرف جمع آوری افکار خود کنید. آیاشما آماده سفر به بیمارستان هستید؟ آیا شما نیاز به تماس با هر کسی مانند شریک زندگی خود و یامامای خود هستید؟ و همچنین از حرکات کودک خود اطمینان حاصل کنید.
در پایان زمان، به سادگی بلند شوید و به حمام برگردید. در اینجا جایی است که شما بررسی می کنید که آیا پد مرطوب یا خشک است. پد خشک به این معنی است که کیسه آب شما به احتمال زیاد پاره نخواهد شد. آنچه که تجربه کرده اید ممکن است افزایش تخلیه موکوس ، نشت کوچک از مثانه شما یا دیگر ناراحتی های بارداری ناخواسته باشد.

3- اگر پد مرطوب باشد، چه باید بکنید؟

اگر پد مرطوب باشد، هنوز هم ممکن است کیسه آب پاره نشده باشد. به مایع نگاه کن رنگ آن چیست؟ ادرار می تواند رنگ های زیادی باشد، اما معمولا رنگ آن زرد است. مایع آمنیوتیک معمولا به رنگ نارگیل روشن (سبک تر از ادرار) روشن است.
بوی مایع آیا این بوی مانند ادرار است؟ اگر بوی مانند ادرار باشد، احتمالا ادرار است. مسائل مربوط به کنترل مثانه در بارداری غیر معمول نیست. اگر مانند سفید کننده بوی می دهد، بیشتر احتمال دارد مایع آمنیوتیک باشد.

4- هنوز هم شک به پارگی کیسه اب دارید؟

اگر هنوز در مورد اینکه کیسه آمنیوتیک شما در حال پاره شدن یا نشت ادرار است اطمینان حاصل کنید، با پزشک یا ماما تماس بگیرید. او ممکن است شما را از راه های دیگر ساده برای تست اینکه آیا آن مایع آمنیوتیک است، توصیه می کند. آنها همچنین ممکن است بپرسند که شما به دفتر یا بیمارستان خود میروید تا آزمایش کوچک روی مایع انجام دهید.
پزشک یا ماما از یکی از دو آزمایش معمول استفاده می کند تا ببیند آیا نشت مایع آب شماست یا خیر. یکی به سادگی شامل معاینه واژینال است. در طول امتحان واژینال، پزشک، ماما یک تکه کاغذ کوچک را که به نام کاغذ لاکتوم معرفی شده معرفی می کند. این کاغذ با تغییر رنگ در هنگام مایع آمنیوتیک واکنش نشان می دهد. اگر کاغذ واکنش نشان نمی دهد، کیسه آب شما پاره نشده.

تست خانگی پارگی کیسه آب

آزمایش دیگر این است که یک نمونه کوچک از مایع بگیرد و به زیر میکروسکوپ نگاه کند. هنگامی که مایع آمنیوتیک خشک می شود، الگوی آن بر روی میکروسکوپ اسلاید به نظر می رسد مانند یک گیاه قارچ است و به همین دلیل نامیده می شود ferning.

اگر کیسه آب شما پاره نشود، به خانه برگردید تا منتظر شروع کار باشید. اگرکیسه آب شماپاره شود، چه اتفاقی می افتد به پروتکل های پزشک یا ماما وابسته است. شما ممکن است برای گروه B Strep (GBS) آزمایش شوید . اگر قبلا آزمایش مثبت داشته باشید، ممکن استآنتی بیوتیک ها را در کار بگذارند .

فرق نشتی کیسه آب با ترشح چیست؟

در حالی که بسیاری از زنان فرق نشتی کیسه آب با ترشح را به درستی تشخیص نمی‌دهند مشکل دیگری نیز وجود دارد و آن نشت ادرار در بارداری ست. در بسیاری از زنان باردار به خصوص در سه ماهه‌ی سوم به دلیل بزرگ شدن جنین و وارد شدن فشار به مثانه، نشت ادرار زیاد رخ ‌می‌دهد، با این حال چطور می‌توانید آن را از پارگی کیسه‌ی آب تشخیص دهید: اگر مایع خارج شده مایل به زرد بود و بوی آمونیاک داشت، احتمالاً ادرار است. اگر بو نمی‌داد (یا بوی شیرین دارد)، احتمالاً مایع آمنیوتیک است.

این مطلب را بخوانید
معرفی روش‌های پرشدن صورت فوری + بهترین ویتامین برای چاقی صورت کدام است؟

پارگی کیسه‌ی آب، در واقع پاره شدن کیسه‌ی آمنیوتیکی است که نشانگر آماده بودن جنین برای زایمان است. هیچ کس به طور دقیق نمی‌داند چه چیزی باعث ایجاد واکنش زنجیره‌ای شیمیاییِ پارگی کیسه‌ی آب می‌شود، اما متخصصان به تعدادی از عوامل پیچیده، از جمله سیگنال‌های مغزی جنین اشاره می‌کنند.

حدس می‌زنم که تقریباً در نیمی از مواردی که زنان فکر می‌کنند کیسه‌ی آب آنها پاره شده است؛ آنها چیزی بیشتر از ترشحات واژینال در بارداری نیستند. با نزدیک‌تر شدن زمان زایمان در چند هفته‌ی آخر بارداری، گردن رحم نرم می‌شود و زنان ممکن است پلاک مخاط بیشتری دفع کند. در بسیاری از مواقع مخاط ممکن است در طی چند هفته‌ی آخر بارداری کمی افزایش یابد و حتی به یک پد بهداشتی سبک نیز نیاز باشد. پس چگونه می‌توان فرق نشتی کیسه آب با ترشح را تشخیص داد؟

رنگ و غلظت کیسه آب

پاره شدن کیسه‌ی آب مانند جاری شدن سیل نخواهد بود، بلکه ترشحات و ریزش بسیار آرام مایع آمنیوتیک بی‌رنگ و بی‌بو است که بعضی اوقات بوی شیرینی دارد. اگر مایعات در خال خارج از بدن شما غلیظ‌تر یا سفیدتر باشند (و حتی ممکن است در میانش ریزگرد خون نیز وجود داشته باشد)، به احتمال زیاد مخاط یا همان ترشح است. 

رنگ آب کیسه آب

مایع آمنیوتیک یک مایع بی‌رنگ و شفاف است. از طرف دیگر ترشحات واژینال یک مخاط سفید و شیری هستند که شبیه به (اما غلیظ‌تر از) چیزی است که ممکن است بین عادات ماهیانه تجربه کنید. وجود خون نشانه‌ای از ترشح مخاطی است که می‌تواند به رنگ صورتی یا قهوه‌ای خونی باشد. 

مایع آمنیوتیک شفاف است. چیزی که ممکن است به شما کمک کند تشخیص دهید که آیا کیسه آب شما پاره شده است یا خیر. اگر کیسه‌ی آب شما پاره شده باشد، مایع خارج شده بی‌بو و نزدیک به بی‌رنگ خواهد بود.

عکس نشتی کیسه اب

نشتی کیسه اب

درمان پارگی کیسه آب جنین چگونه است؟

اگر کیسه اب جنین پاره شد چه کنیم؟ پاره شدن کیسه آب جنین، شاید به نظر یک عارضه بسیار خطرناک باشد که زنان باردار از آن هراس دارند. اما واقعیت این است که این عارضه قابل درمان است. پزشک به هنگام مواجه با این مورد اورژانسی معمولا چند راهکار را انجام می‌دهد:

  • ابتدا بیمار را فورا در بیمارستان بستری می‌‌کنند.
  • پزشک برای جلوگیری از هر نوع عفونت یا برای درمان عفونت‌هایی که بوجود آمده است، آنتی بیوتیک تجویز می‌کند.
  • انواع تست‌های آزمایشگاهی برای اطمینان از کنترل عفونت و شرایط مختلف بدن مادر انجام می‌شود.
  • شرایط عمومی مادر از نظر داشتن تب یا درد مرتب کنترل می‌شود.
  • شرایط عمومی، ضربان قلب و حرکات جنین بعد از پاره شدن کیسه آب، مرتب کنترل خواهد شد.
  • داروهای مربوط به زایمان زودرس، در مواردی که پزشک احساس نیاز کند، تجویز خواهند شد.
  • در صورتی که پزشک تشخیص دهد که زایمان باید به تعویق بیفتد، داروهای کورتیکواستروئید برای کمک به تکمیل ریه نوزاد تجویز می‌شوند.

سخن پایانی

شما در این مقاله با کیسه آب جنین آشنا شدید. همچنین از دلایل و علائم پارگی آن آگاه شدید. اگر سوال یا نظری دارید آن را در کامنت مطرح کنید تا در اسرع وقت توسط ما جواب داده شود.

سوالات متداول

آیا ناهنجاری‌های رحمی و بیماری‌های مادر باعث پارگی کیسه آب جنین می شود؟

طول کوتاه دهانه و باز شدن ناگهانی دهانه رحم وناهنجاری‌های آناتومیکی رحم هستند که می‌توانند باعث پارگی کیسه آب جنین شوند. اختلال وضعیت قرار گرفتن جنین در رحم و همچنین بعضی از بیماری‌های مادر مثل دیابت و فشارخون که سبب زیاد شدن مایع آمنیوتیک کیسه می‌شود، پارگی زودرس کیسه آب را به همراه دارد. به‌طور کلی بهتر است بگوییم هر چیزی که باعث اتساع بیش‌ از حد رحم شود و حجم مایع درون آن را بالا ببرد می‌تواند باعث پارگی زودرس کیسه آب شود. چندقلویی، پارگی کیسه آب در بارداری‌های قبلی و جراحی‌های قبلی دهانه رحم در این امر دخیل هستند.

پارگی به دلیل کامل شدن دوره بارداری طبیعی است؟

با اتمام و کامل شدن دوره نه ‌ماهه‌ی بارداری، کیسه آمنیون خودبه‌خود پاره و فرد وارد مرحله زایمان می‌شود. این پارگی باعث می‌شود که پارگی کیسه اب جنین مایع آمنیوتیک نشت آهسته‌ای داشته باشد و به‌صورت قطره‌ای و گاهی با جریان تندی از واژن خارج شود. این نوع پارگی کیسه‌ی آب، پارگی به هنگامی است که باعث کامل شدن بارداری می شود.

پیشنهاد ما به شما

انواع شربت های تب بر کودکان را بشناسید

تب در کودکان پدیده‌ای شایع و محتمل است که معمولا در هنگام بیماری یا تزریق …

دیدگاهتان را بنویسید