سرطان پروستات

پروستات چیست؟ + هر آنچه که باید درباره سرطان پروستات در مردان و زنان بدانید + بررسی علائم و راه‌های درمان آن

پروستات (به زبان انگلیسی : Prostate) غده مهمی در سیستم تولید مثل مردان است. در صورت سالم بودن و در مردان جوانتر از ۵۰ سال ، معمولاً به اندازه یک گردو است و وزن آن حدود ۰.۷۵ اونس است. پروستات در شکم ، جلوی راست روده و بین آلت تناسلی و مثانه قرار دارد. مجرای ادرار ، همان لوله ای است که اسپرم را از بیضه و ادرار را از مثانه و از طریق آلت تناسلی بیرون می آورد و همچنین از پروستات عبور می کند. این غده در باروری مردان نقش دارد و مایع پروستات را که بخشی از مایع منی است ، می سازد و ترشح می کند. در ادامه با علائم و نشانه های سرطان پروستات آشنا خواهید شد.


فهرست مطالب


پروستات چیست؟

پروستات یک غده کوچک به‌اندازه توپ پینگ‌پنگ (با حدود ۳۰ گرم وزن) متصل در زیر مثانه و در عمق کشاله ران، بین قاعده آلت تناسلی و راست روده است که از بافت همبند کششی و ماهیچه تشکیل شده و مجرای ادراری از درون آن می‌گذرد. این اندام بخشی از آناتومی جنسی مردانه را در کنار آلت تناسلی، کیسه بیضه و بیضه‌ها تشکیل می‌دهد.

پروستات چیست؟
پروستات چیست؟

ماهیچه‌های غده پروستات با انقباض خود در زمان انزال (بیرون راندن منی از مجرای ادرار)، منفذ ورود ادرار به مثانه را می‌بندند تا امکان انزال و ادرار هم‌زمان وجود نداشته باشد و از اسپرم‌ها محافظت شود. (آمپول فشار)

در حین زمان انزال مردان، وازا دفرنتیا (مفرد: vas deferens) اسپرم را از بیضه‌ها به وزیکول‌های منی (محل ساخت و ترشح مایع منی) می‌آورد تا فروکتور (قند) یا تغذیه اسپرم‌ها را تأمین کند و به مجرای ادراری بروند. هم‌زمان، ماهیچه‌های غده پروستات منقبض می‌شوند و ترشحات خود را به مجرای ادرار می‌ریزند. انقباضات ماهیچه‌های پروستات به خروج مایع منی و اسپرم از طریق مجرای ادرار در زمان ارگاسم کمک می‌کنند.

ساختارغده پروستات چگونه است؟

در تقسیم‌بندی غدد بدن، دو دسته درون‌ریز و برون‌ریز وجود دارد. غدد درون‌ریز ترشحات خود را به خون می‌ریزند و ترشحات غدد برون‌ریز وارد ساختارهای لوله مانند می‌شود. پروستات یکی از غدد برون‌ریز بدن با خاصیت ارتجاعی است که مجرای ادرار را مانند لایه‌های پیاز احاطه می‌کند. (لکه های پوستی ناشی از کبد چرب)

مجموعه‌ای از اعصاب و عروق خونی در امتداد هر طرف پروستات قرار دارند و به کنترل عملکرد نعوظ کمک می‌کنند. در برخی از مردان، این اعصاب به فاصله کمی از پروستات قرار دارند، اما در برخی دیگر به خود پروستات متصل می‌شوند. محل دقیق آن‌ها بر عملکرد پروستات تأثیر نمی‌گذارد.

دانشمندان پروستات را به چهار ناحیه (از خارج به داخل) تقسیم می‌کنند:

  1. ناحیه قدامی: ساخته‌شده از بافت فیبری و ماهیچه‌ای که پزشکان آن را ناحیه فیبرومیسکولار قدامی نیز می‌نامند.
  2. ناحیه محیطی: بیشتر در قسمت پشت غده، جایی که بیشتر بافت غده پروستات در آن قرار دارد، تشکیل‌شده است.
  3. ناحیه مرکزی: مجاری انزالی را احاطه کرده و حدود ۲۵ درصد از کل توده پروستات را تشکیل می‌دهد.
  4. منطقه انتقال: قسمتی از پروستات است که مجرای ادرار را احاطه می‌کند. مجرای ادرار از مرکز پروستات، از مثانه به آلت تناسلی می‌رود و اجازه می‌دهد ادرار از بدن خارج شود. منطقه انتقال، تنها بخش از پروستات است که در طول زندگی به رشد خود ادامه می‌دهد.

پروستات کجاست؟

غده پروستات در جلوی انتهای روده (رکتوم) و زیر مثانه ( محل تجمع ادرار ) و لوله ای که ادرار از آن خارج می شود قرار گرفته است. غده پروستات مایع سفید رنگی ترشح می کند که اسپرم ها (نطفۀ مرد) در آن فرار دارند و از آن تغذیه می کنند. این غده در زیر مثانه و در عمق کشاله ران، بین قاعده آلت تناسلی و راست روده است که از بافت همبند کششی و ماهیچه تشکیل شده و مجرای ادراری از درون آن می‌گذرد. این اندام بخشی از آناتومی جنسی مردانه را در کنار آلت تناسلی، کیسه بیضه و بیضه‌ها تشکیل می‌دهد.

پروستات
پروستات کجاست؟


در دوران جوانی، پروستات به اندازه ی یک گردوی کوچک است، هر چه سن مردان بالاتر رود، این غده بزرگتر می گردد و ممکن است مشکل ادراری به وجود یا حتی دچار سرطان شود. مشکلات غده پروستات متعدد است و تنها پزشک متخصص ادراری می تواند این بیماریها را تشخیص دهد. (درمان پسوریازیس با نفت)

پروستات زنان کجاست؟

پروستات غده‌ای در دستگاه ادراری- تناسلی مردها است اما شما ممکن است در مورد غده پروستات خانم ها هم چیزهایی شنیده باشید . پروستات در زنان کجاست؟ اما خانم ها واقعاً غده پروستات ندارند بلکه “پروستات زنان” به غدد کوچکی اشاره می کند که در قسمت جلوی واژن و کانال مربوط به آن قرار دارند و گاهی اوقات ” غدد Skene ” یا ” مجاری Skene ” نامیده می شوند . این غده‌ها وقتی نام‌گذاری شدند که Alexander Skene در اواخر دهه 1800 ساختار آن‌ها را به‌صورت دقیق توصیف کرد.

این مطلب را بخوانید
همه چیز درباره جوش + از علل تا درمان

عکس پروستات زنان

پروستات زنان

آیا سرطان پروستات در زنان امکان پذیراست؟

سرطان پروستات در زنان بسیار نادر است . در یکی از مطالعات قدیمی تخمین زده شده که غدد Skene مسئول 0.003 درصد سرطان های دستگاه ادراری – تناسلی در زنان هستند . همچنین ممکن است که سرطان ارگان های مجاور مانند سرطان مجرای ادراری از غدد اسکین منشاء گرفته باشد . (اودینوفاژی)

تحقیقات نشان داده است که وجود خون در ادرار برای طولانی مدت و بدون درد می تواند نشان دهنده سرطان پروستات در زنان باشد . در این وضعیت غده پروستات با پرتودرمانی تحت مداوا قرار گرفته و علائم برطرف می شود . همچنین ممکن است جراحان سرطان غدد Skene را بسته به نوع سرطان و گسترش آن به بافت های مجاور درمان می کنند . محققان در حال حاضر کشف کرده اند که این غده‌ها مانند پروستات مردان عمل می کنند بنابراین ” پروستات زنان ” نسبت به قبل مشهورتر شده است.

سرطان پروستات در زنان

یکی از شباهت های این غده به پروستات مردان , آنتی ژن خاص پروستات ( PSA) است و PSA فسفاتاز (PSAP) است . PSA و PSAP در پروستات مردان و غدد Skene زنان وجود دارد . هنوز مشخص نیست که آیا ترشحات غدد پروستات زنان فقط به داخل مجاری کوچک طرفین مجرای ادراری تخلیه می شود یا داخل خود مجرای ادرار ی. مجرای ادراری لوله ای است که ادرار را به خارج از بدن هدایت می کند . در هر دو مورد , غده پروستات زنان به عنوان یک بخش فعال در دستگاه تناسلی و سیستم ادراری آن‌ها در نظر گرفته می شود .

علایم سرطان پروستات زنان

به علت نادر بودن سرطان مزبور شاید برای پزشکان شناسایی نشانه‎ها و علایم سرطان پروستات زنان دشوار باشد. مشکل دیگر در این مورد این است که بسیاری از علایم سرطان پروستات زنان مثل درد، خارش، کاهش وزن یا کاهش اشتها، و آنمی بر اثر خونریزی در عین حال نشانه‎های معمول در بسیاری از بیماری‎های شایع‎تر محسوب می‎شوند. (عاقبت بیماری لوپوس)

برای مثال، یک پزشک ممکن است وجود خون در ادرار را به عنوان یک علامت عفونت دستگاه ادراری، عفونت کلیه، یا سنگ کلیه تشخیص دهد تا آنکه آن را به عنوان یک علامت سرطان پروستات زنان به شمار آورد.

دیگر علایم سرطان پروستات زنان شامل موارد زیر است:

  • احساس فشار در ناحیۀ پشت استخوان رحم
  • احساس درد در طول ادرار کردن
  • احساس درد در طول سکس
  • ایجاد بی‎نظمی در چرخۀ عادت ماهانه
  • مواجه شدن با دشواری در ادرار کردن
  • تکرر ادرار

در هر حال علایم مزبور در عین حال ممکن است نشان دهندۀ دیگر وجوه مشخصۀ اختلالات غیر سرطانی مرتبط به پروستات زنانه باشند.

این اختلالات موارد زیر را شامل می‎شوند:

کیست

کیست‌ها در هر سنی ممکن است روی غدد اسکینی شکل بگیرند. وقتی کیست‎ها ساده بوده و دارای عوارض همراه نباشند، پزشک می‎تواند نسبت به تخلیۀ آنها اقدام کند. کیست‎ها معمولاً به خودی خود برطرف می‎شوند.

عفونت

به طور بالقوه عفونت‎های متعددی می‎توانند در دستگاه ادراری ایجاد شوند.

اغلب پزشکان پروستاتیت زنانه را به عنوان عفونتی در مجرای ادراری می‎شناسند. به هر حال یک تحقیق خاطرنشان می‎کند که این اختلال ممکن است عفونتی در غدد اسکینی باشد. گزارش تحقیق مزبور اضافه می‎کند که عفونت غدد اسکینی نسبت به عفونت‎های دیگر بخش‎های دستگاه ادراری یا سیستم تناسلی در زنان نیاز به رویکرد درمانی متفاوتی دارد. بیماری‎های واگیردار جنسی (STDs) نیز ممکن است به ناحیۀ پروستات زنانه گسترش پیدا کنند. برای مثال سوزاک می‎تواند از بخش‌هایی از ناحیۀ تناسلی زنان به غدد اسکینی سرایت کند. (فرق نشتی کیسه آب با ترشح)

ادنوفیبروما

ادنوفیبروما (ادنوفیبروم) توده‎ای است که به طور معمول در بافت‌های گلاندولر یا فیبروز بدن ظاهر می‎شود. یکی از علایم ادنوفیبروما در غدد اسکینی احساس درد در هنگام مقاربت جنسی است. توده غیر سرطانی ادنوفیبروما را می‎توان با استفاده از عمل جراحی از بدن خارج کرد.

سندرم تخمدان پلی‌کیستیک (PCOS)

سندرم تخمدان پلی‎کیستیک هنگامی بروز می‎کند که هورمون‎های زنانه مسؤول تولید مثل دچار عدم تعادل می‎شوند. زنان دچار این سندرم در عین حال ممکن است تعداد بیش از حد نرمال هورمون‏‌های مردانه در خود داشته باشند.

تحقیق نشان داده ‎است که در زنان دچار سندرم تخمدان پلی‎کیستیک اندازۀ غدد اسکینی بزرگ‎تر از وضعیت نرمال است. در این گروه از زنان همچنین سطح آنتی‎ژن خاص پروستات (PSA) بالاتر از حد معمول است. افزایش سطوح مزبور می‎تواند به پزشکان در شناسایی سندرم تخمدان پلی‎کیستیک در هنگامی که این هورمون از غدد اسکینی نشأت گرفته باشد، کمک کند.

پروستات مرد کجاست؟

پروستات (به زبان انگلیسی : Prostate) غده مهمی در سیستم تولید مثل مردان است. در صورت سالم بودن و در مردان جوانتر از ۵۰ سال ، معمولاً به اندازه یک گردو است و وزن آن حدود ۰.۷۵ اونس است.

پروستات مرد کجاست؟

پروستات در شکم ، جلوی راست روده و بین آلت تناسلی و مثانه قرار دارد. از بافت همبند و بافت غده تشکیل شده است. غده پروستات مایعی به مایع منی اضافه می‌کند و ماهیچه‌های آن به عبور منی از مجرای ادرار شما کمک می‌کنند. انزال یک مایع خاکستری مایل به سفید است که هنگام ارگاسم از آلت تناسلی شما خارج می شود. این مایع حاوی آنزیم‌ها، روی و اسید سیتریک است که به تغذیه سلول‌های اسپرم و روان‌سازی مجرای ادرار شما کمک می‌کند. مجرای ادرار لوله ای است که از طریق آن انزال و ادرار از بدن شما خارج می شود. (ماسک نشاسته برای چروک)

این مطلب را بخوانید
ما یک رنگیم، یک رنگ برای مبارزه با سرطان پستان

ماهیچه های پروستات شما همچنین به فشار دادن منی به داخل و از طریق مجرای ادرار هنگام ارگاسم کمک می کنند. این غده در باروری مردان نقش دارد و مایع پروستات را که بخشی از مایع منی است ، می سازد و ترشح می کند.

مثانه مرد کجاست؟

مثانه یک اندام تو خالی است که در پایین حفره شکمی جای گرفته و ادرار را در خود ذخیره می کند. با پر شدن مثانه، عضلات دیواره آن شل می شوند تا بتواند بزرگ تر شود. همگام با خالی شدن مثانه در حین دفع ادرار، عضلات با انقباض خود ادرار را به خارج از میزراه هدایت می کنند.

مشکلات متعددی در مثانه می توانند عامل بروز درد شوند. سه مورد از رایج ترین عوامل درد مثانه در مردان ، سیستیت بینابینی، عفونت مجاری ادراری و سرطان مثانه است.

سيستم ادراري آقايان وظيفه دارد تا خون را فيلتر كرده و ادرار را بعنوان ماده‌ی زائد توليد كند. اندام‌هايي كه به طور کلی در اين سيستم نقش دارند شامل كليه‌ها، لگنچه‌هاي كليوي (renal pelvis)، حالب، مثانه و مجاري ادراري است. سرطان سيستم ادراري آقايان شامل هر گونه رشد غيرطبيعي در سلول‌هاي سازنده‎‌ي سيستم ادراري آقايان بعلاوه‎‌ي بيضه‌ها، ‎‌‎پروستات و آلت تناسلی مي‌شود. علائم عمومی سرطان در این اندام‌ها شامل درد، عفونت مجاری ادراری، وجود خون در ادرار و احساس توده در این اندام است که باعث می‌شوند فرد به پزشک مراجعه کند. (ویتامین برای گودی زیر چشم)

در صورتی که این علائم در مراحل اولیه تشخیص داده‌شوند معمولا قابل درمان هستند. مانند هر نوع سرطان دیگر، هدف اصلی در درمان سرطان‌های سیستم ادراری آقایان نیز حذف تومورهای سرطانی است و از روش‌های مختلف مانند پرتودرمانی (از بین بردن سلول‌های سرطانی با پرتو ایکس)، شیمی‌درمانی و … استفاده می‌کنند.

درد پروستات کجاست؟

تمامی مردان مبتلا به پروستاتیت (التهاب پروستات)، علائم سندرم مزمن لگن را به یک شکل تجربه نمی کنند. با این وجود، علائم پروستات ممکن است شامل موارد زیر باشد:

علائم در پروستاتیت حاد عبارتند از:

  • درد شدید در اطراف یا روی آلت تناسلی، بیضه ها، مقعد، پایین شکم یا پایین کمر
  • درد به هنگام مدفوع کردن
  • درد به هنگام ادرار کردن
  • تکرر ادرار (مخصوصاً در شب)
  • مشکلاتی در شروع یا توقف ادرار
  • نیاز فوری به ادرارکردن
  • مشاهده خون در ادرار
  • قادر به ادرار نبودن که منجر به تجمع ادرار در مثانه می شود و احتباس ادرار مزمن نامیده می شود. این مورد، نیاز به مراقبت های پزشکی فوری دارد.
  • احساس کسالت کلی که با درد و احتمالاً دمای بالای بدن همراه است.
  • درد پایین کمر و درد به هنگام انزال

در صورت تجربه ی هر یک از این علائم فوراً به پزشک مراجعه کنید تا علت احتمالی را تشخیص دهد.

پروستاتیت مزمن

در صورتی که حداقل به مدت ۳ ماه، چند مورد از علائم زیر را تجربه کنید، ممکن است پروستاتیت مزمن داشته باشید.

  • درد در اطراف یا روی آلت تناسلی، بیضه ها، مقعد، پایین شکم یا پایین کمر
  • درد به هنگام ادرار کردن
  • نیاز فوری یا مکرر به ادرار کردن، مخصوصاً در شب
  • مشکل در شروع یا توقف ادرار
  • پروستات بزرگ شده یا حساس در معاینه مقعد
  • مشکلات جنسی، مانند اختلال عملکرد نعوظ
  • درد به هنگام نعوظ یا درد لگن پس از رابطه ی جنسی

این علائم می توانند تأثیر قابل توجهی روی کیفیت زندگی شما داشته باشند. اما در اکثر موارد، تدریجاً به مرور زمان و با درمان بهبود پیدا می کنند. حدود ۱۰ درصد مردان مبتلا به پروستاتیت حاد باکتریایی، دچار احتباس ادراری حاد می شوند. احتباس ادراری مشکلی است که در آن مثانه ی شما در هنگام ادرار کردن به طور کامل تخلیه نمی شود. احتباس ادراری حاد به طور ناگهانی رخ می دهد و علائم آن معمولاً بسیار شدید است. (عکس لمینت و کامپوزیت دندان)

در این مشکل فرد احساس می کند نیاز شدید به ادرار دارد، اما اصلاً نمی تواند این کار را انجام دهد. در صورت مواجهه با احتباس ادراری باید فوراً با اورژانس تماس بگیرید. پزشک یا پرستار یک لوله ی نازک و انعطاف پذیر به نام سوند (کاتتر) را وارد مثانه ی شما کرده تا ادرار تخلیه شود.

سرطان پروستات چیست؟

سرطان پروستات معمولا به آرامی پیشرفت کرده و در ابتدا محدود به غده پروستات می باشد و در سایر قسمت های بدن پخش نمی شود. انواعی مختلفی ازاین سرطان وجود دارد، که نحوه ی ایجاد و پیشرفت هر یک از آنها اندکی با دیگری متفاوت است. اغلب اوقات سرطان به تدریج در طول زمان به وجود می آید و خطر انتشار وسیعی به همراه ندارد. از طرف دیگر، برخی از انواع این سرطان نیز می توانند انتشار بسیار سریع و مخربی داشته باشند.

علائم و نشانه های سرطان پروستات چیست؟

بخاطر موقعیت قرارگیری پروستات در بدن، سرطان آن معمولاً با علائم خاصی همراه است.وقتی پروستات به علت سرطان یا مشکلی دیگر بزرگ می شود، این مجرا در پروستات تنگ تر و تنگ تر می شود.

بزرگ شدن پروستات
سرطان پروستات

با باریک شدن این لوله، ادرار سخت تر از بدن خارج می شود.

نشانه‌های ادراری

  • تکرر: ادرار کردن در دفعاتی بسیار بیشتر از حد طبیعی
  • اضطرار: حس اینکه باید فوراً ادرار کنید
  • شب ادراری: بیدار شدن مداوم طی شب برای ادرار کردن
  • تردید: دشواری شروع جریان ادرار
این مطلب را بخوانید
تأثیر رژ لب بر روان شناسی زنان

نشانه‌های سرطان پروستات در مایع منی

شکل و ظاهر مایع منی، غالبا به دلیل وجود خون در آن تغییر می کند.شخص مبتلا ممکن است توانایی اش را برای حفظ نعوظ به اندازه ی مناسب برای برقراری رابطه ی جنسی از دست بدهد.ولی در حقیقت، حدود دوسوم از مردانی که به سرطان پروستات مبتلا می شوند، بسیاری از این علائم را در خود مشاهده نمی کنند. ولی یک سوم باقی مانده معمولا متوجه ی حداقل یکی از این علائم می شوند.

مشکلات و نشانه‌های کلی

درد در نیمه ی پایینی بدن از جمله نشانه های رایج میان مردانی است که به سرطان پروستات مبتلا می شوند. این درد معمولا در ناحیه ی پایین کمر، پاها، و باسن رخ می دهد. هم چنین ممکن است شخص مبتلا هنگام نشستن، در لگن خود احساس ناراحتی کند یا به طور کلی، در همه ی استخوان های بدن اش اندکی دچار درد شود.

علل ایجاد سرطان پروستات چیست؟

علت اصلی ایجاد این سرطان تا حدودی نامشخص است. پژوهش های پزشکی تنها توانسته اند در این مورد به مشکلات سلولی اشاره کنند. درست مانند انواع دیگر سرطان، این سرطان نیز وقتی به وجود می آید که در این غده ی تناسلی سلول های غیرطبیعی تولید شوند. این سلول های جهش یافته بسیار سریع تر از سلول های سالم منتشر می شوند. نتیجتاً فضای بیش تری از پروستات را اشغال می کنند. رشد این سلول های می تواند به ایجاد یک تومور در بافت پروستات منجر شود. سپس سلول ها از تومور جدا می شوند و در بخش های دیگر بدن نیز رشد می کنند.

به طور کلی عوامل و دلیل ایجاد سرطان پروستات را می توان به چند بخش تقسیم کرد که شامل:

نقش سن در سرطان پروستات

یکی از عواملی که خطر ابتلا به سرطان پروستات را افزایش می دهد، سن می باشد.

نقش سن در سرطان پروستات
نقش سن در سرطان پروستات

هرچه یک مرد مسن تر باشد، خطر بیشتری وی را تهدید می کند.

ژنیتک

مردانیکه در خانواده شان سابقه سرطان پروستات دارند در خطر بیشتری هستند، همچنین مردانیکه در خانواده شان بیشتر خانم ها سرطان سینه دارند، در خطر بیشتری می باشند.

چاقی و اضافه وزن

مردان چاق مبتلا به سرطان پروستات در خطر بیشتری برای ابتلا به نوع پیشرفته هستند.

شغل‌هایی زمینه‌ساز سرطان پروستات

 افرادی که با باتری و ساختن آن و لاستیک و کادمیوم سرو کار دارند، بیشتر در معرض ابتلا به این سرطان می باشند.

داروها

 بعضی از داروها مانند داروهای ضد التهاب (مثل آسپیرین) و داروهای پایین آورنده کلسترول و تری گلیسیرید، ممکن است خطر ابتلا به سرطان پروستات را کاهش دهند.

سابقه ابتلا به بیماریهای مقاربتی

 مطالعه ای نشان داده است سابقه ابتلا به سوزاک، خطر ابتلا به سرطان پروستات را افزایش می دهد.

سابقه ابتلا به تورم غده پروستات

 در افرادی که دچار تورم مزمن غده پروستات بوده اند، خطر ابتلا به سرطان این عضو دو برابر می باشد.

کمبود ویتامین D و سرطان پروستات

 تحقیقات اخیر نشان داده است کمبود ویتامین D (کمتر از ng / mol 30 ) در مردان، خطر ابتلا به سرطان پروستات را افزایش می دهد.

ویتامین دی و سرطان پروستات
کمبود ویتامین D و سرطان پروستات

بنابراین هر سالمندی باید میزان ویتامین D خون خود را تنظیم کند. در صورت کمبود، با قرار گرفتن در معرض آفتاب و یا به صورت مکمل دارویی جبران نماید.

بررسی ارتباط خودارضايي و سرطان پروستات

یک مطالعه نشان می دهد که خودارضایی مکرر در مردان جوان با خطر ابتلا به سرطان زودرس پروستات مرتبط است. مقادیر زیاد هورمونهای جنسی مردانه یا آندروژن ها ممکن است خطر ابتلا به سرطان پروستات در انسان را افزایش دهد.

با اطلاع رسانی جوانان را باید تشویق کنیم کم کم خودارضائی را ترک کنند زیرا زمانی که این عمل را انجام می دهند دچار مشکلات روحی روانی بسیاری و دچار التهاب پروستات می شود، ترشحات منی آنها هم رنگ خود را تغییر می دهد و گاهی ترشحات منی آبکی و به رنگ زرد تغییر می کند که آنها را مضطرب و نگران می کند.

ویزیت این جوانان توسط یک روانپزشک، حلال مشکلات آنها خواهد بود چون جوانانی که خودارضایی می کنند و سپس ازدواج می کنند، با همسر خود در عمل زناشوئی دچار مشکل می شوند، این جوانان هنوز ارضاء شدن خود را در خودارضائی می دانند و با روش جدید و ازدواج خود را تطبیق نداده اند، که نیاز به روانپزشک خواهند داشت.

درمان سرطان پروستات چگونه است؟

شیوه درمان سرطان پروستات بسته به چندین عامل مختلف از جمله سرعت رشد آن، سلامت عمومی شما و همینطور فواید و عوارض جانبی درمان می باشد. در مردانیکه در مراحل اولیه این بیماری می باشند، درمان فوری ممکن است لازم نباشد و فقط با آزمایش بیماری تحت نظر قرار گرفته می شود. در صورت نیاز به درمان از شیوه های درمانی زیر استفاده می گردد:

رادیوتراپی

 در این درمان از انرژی قوی برای کشتن سلول های سرطانی استفاده می گردد. عوارض جانبی این درمان می تواند شامل ادرار دردناک، ادرار پی در پی و فوری، همچنین مدفوع شل و یا درد هنگام دفع مدفوع می باشد.

رادیوتراپی

اختلال نعوظ نیز ممکن است در این بیماری رخ دهد.

هورمون درمانی

 این درمان بمنظور متوقف کردن تولید هورمون تستوسترون در بدن شما انجام می شود، چراکه سلول های سرطان پروستات برای رشد به هورمون تستوسترون احتیاج دارند. با قطع این هورمون ممکن است بتوان باعث مرگ سلول ها و یا کند شدن سرعت رشدشان شد. درمان هورمونی در مردانیکه مبتلا به نوع پیشرفته بیماری هستند، استفاده می شود. عوارض جانبی هورمون درمانی شامل اختلال نعوظ، گرگرفتگی، کاهش تراکم استخوان، کاهش میل جنسی و افزایش وزن گردد.

این مطلب را بخوانید
آیا لنز رنگی برای چشم ضعیف ضرر دارد

جراحی

برای برداشتن غده پروستات، این روش شامل برداشتن غده پروستات، بعضی از بافت های کناری آن و بعضی از غدد لنفاوی می شود. جراحی این بیماری خطر بی اختیاری ادرار و اختلال نعوظ را در پی دارد.

منجمد کردن بافت پروستات

 در این روش اقدام به منجمد کردن بافت پروستات برای کشتن سلوهای سرطانی می نمایند. این شیوه معمول خطر بالایی داشته و زمانی انجام می شود که رادیوتراپی جوابگو نیست.

شیمی درمانی

با این روش از داروهای شیمیایی برای کشتن سلول های در حال رشد از جمله سلول های سرطانی استفاده می شود. شیمی درمانی یکی از گزینه های درمانی برای مردانی است که سرطانشان در بدن پخش شده است.

شیمی درمانی برای درمان سرطان پرستات
شیمی درمانی

همچنین شیمی درمانی برای مردانیکه بیماری شان با هورمون درمانی، درمان نگشته است نیز استفاده می گردد.

مواد غذایی که دشمن و مضر برای پروستات هستند کدامند؟

مصرف برخی غذاها باعث بزرگ‌شدن پروستات می‌شوند که با حذف یا کاهش این غذاهای مضر برای پروستات می‌توان از بیماری‌های پروستات مانند سرطان پروستات جلوگیری کرد. با حذف غذاهای مضر برای پروستات می‌توان از ابتلا به سرطان پروستات پیشگیری یا روند بیماری را کندتر کرد. در ادامه با ما باشید تا با مواد غذایی مضر برای پروستات بیشتر آشنا شوید.

مواد غذایی مضر برای پروستات

تغذیه و رژیم غذایی این قدرت را دارد که ریسک ابتلا به انواع بیماری های پروستات ازجمله سرطان پروستات را کاهش دهد. براساس نتایج مرکز پزشکی سن فرانسیسکو با رژیم غذایی با کربوهیدرات پایین و حذف قندهای ساده، سرشار از فیبر، و میوه و سبزیجات می‌توان از سرطان پروستات جلوگیری کرد یا روند پیشروی سرطان را کاهش داد. علاوه بر مصرف برخی غذاهای خاص، برخی خوراکی‌ها هم هستند که با حذف آن‌ها می‌توانید پروستات خود را سالم نگه دارید. مواد غذایی مضر برای پروستات که نباید بخورید عبارتند از:

  • گوشت قرمز فرآوری‌شده
  • لبنیات پرچرب
  • نوشیدنی‌های الکلی
  • چربی اشباع شده
  • مرغ غیرارگانیک
  • کافئین
  • غذاهای پرادویه و اسیدی
  • کیک و شیرینی‌ها 
  • سس‌ها و چاشنی‌ها
  • چربی اشباع‌شده در کره، شیر نارگیل، سوسیس، بیکن و پنیر
  • کلسیم بیش‌ازحد

‏دشمن پروستات

افرادی که از چاقی و اضافه وزن بیش از حد رنج می‌برند بیشتر از افراد با وزن متناسب در معرض ابتلا به سرطان پروستات قرار دارند. درواقع چاقی دشمن پروستات است. چرا که احتمال بازگشت بیماری بعد درمان در افراد چاق بیشتر است. به همین دلیل باید به تغذیه سالم توجه داشته باشید تا شاخص توده بدنی بالا نرود.

چای دشمن پروستات

مصرف چای سیاه باعث افزایش ریسک ابتلا به سرطان پروستات و تکرر ادرار می‌شود، اما چای سبز دشمن پروستات نیست. آنتی‌اکسیدان موجود در چای سبز با خاصیت ضدالتهابی و ضدحساسیتی می‌تواند از رشد و پیشروی سلول‌های سرطان پروستات جلوگیری کند. ریسک ابتلا به سرطان پروستات در مردانی که روزانه ۳ تا ۵ فنجان چای سبز می‌خورند به‌مراتب کمتر است.

برای درمان طبیعی پروستات چی بخوریم؟

با افزودن غذاهای سالم به رژیم غذایی خود، ممکن است بتوانید خطر مشکلات بعدی پروستاتیت از جمله سرطان پروستات را کاهش دهید. برخی از کارشناسان معتقدند که یک رژیم غذایی حاوی چربی بالا و قند بالا ممکن است در افزایش احتمال بروز پروستاتیت و سرطان پروستات نقش داشته باشد. در ادامه به مواد غذایی موثر بر سلامت پروستات (درمان پروستات گیاهی) و مکانیسم اثرگذاری آن‌ها اشاره خواهیم کرد.

۱. گوجه فرنگی

برخی میوه‌ها و سبزیجات از جمله گوجه فرنگی، حاوی آنتی‎اکسیدان قوی به نام لیکوپن هستند. تحقیقات نشان داده‌اند که رژیم غذایی حاوی لیکوپن ممکن است به کاهش خطر ابتلا به پروستاتیت و سرطان پروستات کمک زیادی کند. لیکوپن می‌تواند شدت آسیب سلولی را کاهش داده و تولید سلول‌های سرطانی را آهسته کند (به منظور درمان گیاهی سرطان پروستات).

اگر معده شما مشکل دارد و امکان هضم گوجه خام را ندارید، می‌توانید از گوجه فرنگی پخته یا پوره شده یا محصولات دیگری مانند گوجه فرنگی خشک شده و آب گوجه استفاده کنید. یادتان باشد که گوجه یکی از مهمترین عناصر در درمان گیاهی بزرگی خوش خیم پروستات است.

۲. کلم بروکلی

کلم بروکلی حاوی ترکیبات پیچیده بسیاری مانند سولفورافان است که در کاهش تورم پروستات (برای درمان گیاهی بزرگی پروستات) یا بروز سلول‌های سرطانی موثر هستند. می‌توانید کلم بروکلی را به سیب زمینی سرخ کرده، سوپ و سالاد اضافه کنید یا آن را به صورت خام یا بخارپز بخورید. البته تاثیر دیگر انواع کلم مانند گل کلم و کلم پیچ را نیز نباید نادیده بگیرید.

۳. حبوبات و سویا

حبوبات و سویا حاوی ترکیبات گیاهی فعال بیولوژیکی هستند که با عنوان فیتواستروژن شناخته می‌شوند.  ایزوفلاون‌ها یکی از این فیتواستروژن‌ها هستند. یک بررسی نشان داد، افرادی‌که بیشترین میزان فیتواستروژن‌ها را مصرف می‌کردند، نسبت به گروهی که کمترین میزان مصرف را داشتند، ۲۰% خطر ابتلا به پروستاتیت، عفونت و سرطان پروستات در آن‌ها کاهش پیدا کرد.

موسسه ملی سرطان آمریکا (NCI) اخیرا ارتباط بین مصرف سویا و کاهش سطح آنتی‌ژن اختصاصی پروستات (PSA) را ذکر کرد. PSA پروتئینی است که توسط پروستات تولید می‌شود. آزمایش PSA که میز ان این آنتی‌ژن در خون شما را اندازه‌گیری می‌کند، به عنوان آزمایش غربالگری سرطان پروستات استفاده می‌شود.

این مطلب را بخوانید
علت گودی چشم چیست؟ بهترین ویتامین برای رفع گودی چشم چیست؟ + معرفی بهترین قرص برای گودی زیر چشم

سعی کنید حبوبات پخته شده را برای سه بار در هفته مصرف کنید. اگر نمی‌توانید دانه‌های سویا را به صورت پخته شده مصرف کنید، به سراغ توفو بروید و آن را بپزید یا روی اجاق سرخ کنید و یا آن را به سیب زمینی سرخ کرده اضافه کنید.

۴. انار

انار منبع غنی از انواع آنتی‌اکسیدان است. آنتی‌اکسیدان‌ها ممکن است به جلوگیری از بیماری‌های مزمن مرتبط با استرس اکسیداتیو کمک کنند. تحقیقات موسسه ملی سرطان آمریکا نشان داده است که مصرف منظم آب انار می‌تواند به حفظ سلامت پروستات کمک زیادی کند. می‌توانید دانه‌های انار را به سس سالاد خانگی اضافه کنید تا سالاد مورد علاقه شما شیرین شود. اگر خوردن آب انار معده شما را اذیت می‌کند، آن را با آب معمولی رقیق کنید.

۵. ماهی

چربی‌های غیر اشباع مانند امگا ۳ و امگا ۶، اسیدهای چرب ضروری هستند که منحصراً در رژیم غذایی یافت می‌شوند و توسط بدن سنتز نمی‌شوند. تامین کافی اسیدهای چرب امگا ۳ و امگا ۶ با پیامدهای سلامتی زیادی مانند کاهش مشکلات قلبی و عروقی و انواع مشکلات پروستات مرتبط است.

چندین بررسی نیز گزارش داده‎اند که بین مصرف بیشتر چربی امگا ۳ و خطر کمتر ابتلا به سرطان پروستات و مرگ و میر ناشی از سرطان پروستات ارتباط وجود دارد. ماهی‌های چرب مانند ماهی سالمون، شاه ماهی، ماهی خال مخالی، ماهی قزل آلا و ساردین از منابع غنی این اسید چرب ضروری هستند.

۶. انواع توت

توت فرنگی، بلوبری، تمشک و توت سیاه منابع عالی آنتی‎اکسیدان‎ها هستند که به حذف رادیکال‌های آزاد از بدن کمک می‌کنند. عملکرد آن‌ها دقیقا مشابه گوجه فرنگی برای حفظ سلامت پروستات است.

۷. پیاز و سیر

در یک مطالعه مشخص شد که مردان مبتلا به پروستاتیت تمایل بیشتری به مصرف سیر و پیاز دارند. شاید به این دلیل که ضد التهاب و ضد میکروب‌های قوی هستند.

۸. مرکبات

پرتقال، لیموترش و گریپ فروت سرشار از ویتامین C هستند که مصرف منظم آن‌ها به محافظت از غده پروستات کمک می‌کند.

۹. انواع آجیل

انواع آجیل سرشار از ماده معدنی روی هستند. این ماده معدنی کمیاب تصور می‌شود که به تعادل هورمون تستوسترون و دی هیدروتستوسترون (DHT) کمک می‌کند. هورمون‌های که بر بروز شرطان پروستات موثر هستند. در هنگام ابتلا به بیماری‌های مربوط به پروستات بهتر است از مصرف مواد غذایی زیر اجتناب کنید:

  • گوشت قرمز: تحقیقات نشان می‌دهند که کاهش مصرف گوشت قرمز ممکن است به بهبود سلامت پروستات کمک کند. در حقیقت، اعتقاد بر این است که مصرف روزانه گوشت قرمز خطر بزرگ شدن پروستات را سه برابر می‌کند.
  • لبنیات: مشابه گوشت، مصرف منظم لبنیات با افزایش خطر بزرگی خوش خیم پروستات (BPH) مرتبط است. بنابراین کاهش استفاده از کره، پنیر و شیر ممکن است به کاهش علائم این اختلال کمک کند.
  • کافئین: کافئین یک ادرارآور است، به این معنی که میزان و تعداد دفعات دفع ادرار را در شما افزایش می‌دهد. کاهش مصرف قهوه، چای، نوشابه و شکلات ممکن است علائم ادراری بزرگی خوش خیم پروستات را بهبود بخشد.
  • الکل: الکل نیز می‌تواند تولید ادرار را تحریک کند. مردان مبتلا به بزرگی پروستات ممکن است متوجه شوند که علائم آن‌ها با ترک الکل بهبود می‌یابد.
  • سدیم: مصرف زیاد نمک ممکن است علائم دستگاه ادراری مرتبط با التهاب و بزرگی پروستات را تشدید کند. بنابراین، رعایت یک رژیم غذایی کم نمک و اجتناب از غذاهای فرآوری شده ممکن است برای برخی از مردان مفید باشد.

سخن پایانی

شما در این مقاله با پروستات در مردان و زنان آشنا شدید. همچنین از علائم و نشانه های سرطان پروستات آگاه شدید. اگر سوال یا نظری دارید آن را در کامنت مطرح کنید تا در اسرع وقت توسط ما جواب داده شود.

سوالات متداول

آیا سن هم در سرطان پروستات مهم است؟

سن یک نکته مهم است. بروز این بیماری در مردان جوانتر، اغلب کمتر از همین بیماری مشابه در مردان مسن، تهاجمی است. به همین دلیل، سن عامل مهمی برای تصمیم‌گیری در مورد بهترین روش درمانی است. مردی در اوایل ۴۰ سالگی که هنوز امیدوار به بچه دار شدن است، ممکن است بیشتر از مردی در ۷۰ سالگی نگران اثرات جانبی احتمالی ناتوانی جنسی در اثر جراحی یا پرتودرمانی باشد. بنابراین لازمست که این افراد منتظر بمانند، سرطان‌شان تحت نظارت قرار بگیرد و فقط در صورت پیشروی بیماری برای درمان آن اقدام شود.

خطرات و مزایای گزینه‌های درمانی سرطان پروستات چیست؟

سرطان پروستات به روش‌های مختلفی از جمله جراحی، پرتودرمانی و با مصرف دارو قابل درمان است. حتی در این روش‌ها هم، محققان تکنیک‌های مختلفی دارند، از جمله سه روش مختلف برای انجام عمل جراحی، دو روش برای پرتودرمانی و مصرف چندین داروی سرکوب‌گر سرطان پروستات. رئیس انکولوژی دستگاه ادراری تناسلی در مرکز پزشکی مموریال اسلون کترینگ می‌گوید: “با وجود انتخاب‌های زیاد ِدرمانی، پزشکان می‌توانند این امر را بهتر از هر زمان دیگری انجام بدهند.” اما دامنه درمان هم به این معناست که پزشکان و بیماران باید عوامل زیادی را بسنجند. به همین دلیل بسیار مهم است که با پزشک خود در مورد خطرات و مزایای همه گزینه‌های پیش ِرو صحبت کنید.

پیشنهاد ما به شما

عسل و ورزشکاران

مصرف عسل برای ورزشکاران چه فوایدی دارد؟ + آشنایی با خواص عسل برای ورزشکاران حرفه ای + عکس

آیا درباره فواید مصرف عسل برای ورزشکاران اطلاعات دارید؟ زمانی عسل به عنوان کربوهیدراتی ساده در کنار …

دیدگاهتان را بنویسید